#امام_موسی_کاظم(علیهالسلام)
🔰ما امروز نگاه میکنیم، خیال میکنیم موسیبنجعفر یک آقای مظلوم بیسروصدای سربهزیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند، آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلانجا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس!
قضیه این نبود.
قضیه یک مبارزۀ طولانی، یک مبارزۀ تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد؛ در تمام آفاق اسلامی بوده.
موسیبنجعفر کسانی داشت که به او علاقهمند بودند. ۱۳۶۴/۱/۲۳
📚 کتاب [حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#انسان_۲۵۰ساله
#مبارزه
#تشکیلات
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_جواد(علیهالسلام)
🔰 دنیاى اسلام، آن روز، بخش عظیمى متوجه به امام جواد بودند و هدف امام جواد علیهالصلاةوالسلام و ائمۀ بعد از حضرت رضا تا حضرت ولىّعصر ـ سه امام ـ این بود که زمینه را آماده کنند براى شکلگرفتن یک اعتقاد تمامنشدنىِ شیعى به لزوم ایجاد حکومت علوى و قرآنى؛
- یک تشکیلاتى درست کنند،
- یک طرز فکرى را در میان این تشکیلات رایج کنند،
- آنچنان این تشکیلات را محکم کنند، بههم پیوند بزنند که با غیبت امام عصر علیهالصلاةوالسلام، این تشکیلات متلاشى نشود؛
و این کارى بود که خلفاى آن زمان به شدت از این کار بیمناک بودند.
۱۳۶۴/۵/۲۶
📚 کتاب [حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#انسان_۲۵۰ساله
#تشکیلات
#حکومت_علوی_قرآنی
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#پیامبر_اکرم(صلیالله علیهوآله)
▫️آیهی قرآن میفرماید: «محمّد رسول اللَّه و الّذین معه اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم». اشداء بر کفار معنایش این نیست که با کفار دائم در حال جنگند. اشداء، شدت، یعنی استحکام، استواری، خورده نشدن. یک فلزی زنگ میزند، خورده میشود، پوک میشود، از بین میرود؛ یک فلز هم قرنهای متمادی که بگذرد، دچار خوردگی و زنگزدگی و پوسیدگی و پوکی نمیشود. اشداء یعنی این. شدت یعنی استحکام. استحکام یک وقت در میدان جنگ است، یک جور بروز میکند؛ یک وقت در میدان گفتگوی با دشمن است، یک جور بروز میکند. شما ببینید پیغمبر در جنگهای خود، آنجائی که لازم بود با طرف خود و دشمن خود حرف بزند، چه جوری حرف میزند. سرتا پای نقشهی پیغمبر استحکام است؛ استوار، یک ذره خلل نیست. در جنگ احزاب پیغمبر با طرفهای مقابل وارد گفتگو شد، اما چه گفتگوئی! تاریخ را بخوانید. اگر جنگ است، با شدت؛ اگر گفتگو است، با شدت؛ اگر تعامل است، با شدت؛ با استحکام. این معنای اشداء علی الکفار است.
رحماء بینهم، یعنی در بین خودشان که هستند، نه؛ اینجا دیگر خاکریز نرم است، انعطاف وجود دارد؛ اینجا دیگر آن شدت و آن صلابت نیست. اینجا باید دل داد و دل گرفت. اینجا باید با هم با تعاطف رفتار کرد.
۱۳۸۷/۵/۹
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_جواد(علیهالسلام)
♦️در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند نشاندهندهی این معناست. یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (علیهالسّلام) به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد.
۱۳۸۴/۵/۱۸
#تشکیلات
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_جواد(علیهالسلام)
🔰در دوران زندگى این سه امام آخر - یعنى امام جواد و امام هادى و امام عسکرى (علیهمالسّلام) - آنطور که بنده احساس میکنم از مجموعه روایاتى که در باب زندگى اینها هست، موج گرایش به اهلبیت و حکومت آلعلى در دنیاى اسلام گسترش بیشترى پیدا کرده، بیشتر از زمان امام صادق و امام باقر حتى.
۱۳۶۴/۵/۲۶
📚 از اسناد [حَلَقات «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_موسی_کاظم(علیهالسلام)
🔰موسیبنجعفر قضایا را بیپردهتر مطرح میکرد. شاید نیاز اجتماعی آن روز اینطور ایجاب میکرد، مردم احتیاج داشتند که از مرکز قدرت امامت و رهبری عالی شیعه، تقویت خاطر بیشتری پیدا کنند؛ حرکاتی که امام هفتم انجام میدهد، مجادلات او با هارون عباسی و وضعی که در برخوردهایش با هارون - که خیلی صریح و قاطع است - پیش میگیرد، شاید تأثیری در تشجیع شیعیان دوردست داشته باشد. خبرها به آنها میرسید که امام اینطور گفت و اینطور با هارون حرف زد و اینها تشجیع میشدند.
۱۳۵۱/۱۱/۲۴
📚 کتاب حلقه سوم انسان ۲۵۰ساله
#اسوه_حسنه
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امام_علی(علیهالسلام)
💠 تمام ارزشها و صفاتی که انسان -چه بهعنوان انسان مؤمن به اسلام، چه بهعنوان انسان مؤمن به هر دینی، و چه بهعنوان انسان بیاعتقاد به هر دینی؛ هرجور انسانی- به آنها احترام میگذارد و تکریم میکند، در علیّبنابیطالب جمع است؛ یعنی علیّبنابیطالب (سلاماللهعلیه) شخصیّتی است که اگر شما شیعه باشید احترامش میکنید، اگر سنّی باشید احترامش میکنید، اگر اصلاً مسلمان نباشید و او را بشناسید و بروید دنبال احوالش احترام میکنید. افرادی از اهل سنّت که دربارهی فضائل امیرالمؤمنین در طول سالهای متمادی نوشتهاند بسیارند؛ جورج جرداق مسیحی،آن کتاب پنج جلدی را نوشته؛ یک مسیحی دربارهی امیرالمؤمنین سالها قبل عاشقانه کتاب مینویسد. همین شخصیّت آمد اینجا پیش من و راجع به کتابش صحبت شد، گفت من از دوران نوجوانی با نهجالبلاغه آشنا شدم، نهجالبلاغه مرا به شخصیّت علیّبنابیطالب هدایت کرد؛ این کتاب را نوشت: الامام علی صوت العدالة الانسانیّة. کسی که اصلاً دین هم نداشته باشد -یعنی به هیچ دینی معتقد نباشد- وقتی شخصیّت امیرالمؤمنین را بشناسد، در مقابل او خضوع میکند، تعظیم میکند.
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_علی(علیهالسلام)
🟢 رابطهی ملت ما با امیرالمؤمنین(علیهالسّلام)، یک رابطهی عاشقانه است؛ مسأله، بالاتر از اعتقاد به ولایت و امامت آن بزرگوار است.
۱۳۷۰/۱۰/۲۹
#امیرالمؤمنین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#حضرت_زینب(سلاماللهعلیها)
🏴 این انسان باعظمت، این بانوی بزرگ اسلام بلکه بشریت، توانست در مقابل کوه سنگین مصائب، قامت خود را استوار و برافراشته نگه دارد، حتی لرزشی هم در صدای این بانوی بزرگ از اینهمه حادثه پدید نیامد.
▪️هم در مواجهۀ با دشمنان،
▪️هم در مواجهۀ با مصیبت و حوادث تلخ،
مثل یک قلۀ سرافراز استواری ایستاد، درس شد، الگو شد، پیشوا شد، پیشرو شد.
۱۳۹۲/۸/۲۹
📚 کتاب [حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
13890407_2572_128k.mp3
2.81M
#حضرت_زینب(سلاماللهعلیها)
🏴خطبهی فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک تحلیل عظیم از وضع جامعهی اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیقترین و غنیترین مفاهیم در آن شرائط بیان شده است. قوّت شخصیت را ببینید؛ چقدر این شخصیت قوی است. دو روز قبل در یک بیابان، برادر او را، امام او را، رهبر او را با این همه عزیزان و جوانان و فرزندان و اینها از بین بردهاند، این جمع چند ده نفرهی زنان و کودکان را اسیر کردهاند، آوردهاند در مقابل چشم مردم... در یک چنین شرائط بحرانی، ناگهان این خورشید عظمت طلوع میکند: «یا اهل الکوفه، یا اهل الغدر و الختل»؛ ای خدعهگرها، ای کسانی که تظاهر کردید! شاید خودتان باور هم کردید که دنبالهرو اسلام و اهلبیت هستید؛ اما در امتحان اینجور کم آوردید، در فتنه اینجور کوری نشان دادید. «هل فیکم الّا الصّلف و العجب و الشّنف و الکذب و ملق الاماء و غمز الاعداء»؛ شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابی هستید، خیال کردید همچنان پیرو امیرالمؤمنین هستید؛ در حالی که واقع قضیه این نبود. نتوانستید از عهدهی مقابلهی با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید... با بیبصیرتی، با نشناختن فضا، با تشخیص ندادن حق و باطل، کردههای خودتان را، گذشتهی خودتان را باطل کردید. ظاهر، ظاهر ایمان، دهان پر از ادعای انقلابیگری؛ اما باطن، باطن پوک، باطن بیمقاومت در مقابل بادهای مخالف. این، آسیبشناسی است.
۱۳۸۹/۲/۱
#انقلاب_زینبی
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_علی(علیهالسلام)
💠 امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد.... اگر به زندگی امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار اینگونه است. علاج ما هم در همین است.
مرحوم اقبال لاهوری میگوید:
میشناسی معنی کرّار چیست
این مقامی از مقامات علی است
امّتان را در جهان بیثبات
نیست ممکن جز به کرّاری حیات
فعال، کرّار، خستگیناپذیر و دنبال کنندهی اهداف خود؛ آیندهی چنین ملتی روشن است.
۱۳۸۴/۰۵/۲۸
#اسوه_حسنه
#امیرالمؤمنین
#کرّار_غیر_فرّار
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_سجاد(علیهالسلام)
🔹 کلمات امام سجاد، بیشترینش زهد است، بیشترینش معارف است، اما باز معارف را هم در لباس دعا. چون:
اختناق در آن دوران و نامناسببودنِ وضع، اجازه نمیداد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بیپرده و صریح و روشن حرف بزنند.
نهفقط دستگاهها نمیگذاشتند، مردم هم نمیخواستند. اصلاً آن جامعه یک جامعۀ نالایق و تباهشده و ضایعشدهای بود که باید بازسازی میشد.
۱۳۶۵/۴/۲۸
📚 کتاب [حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#دعا
#بازسازی_جامعه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r