#حضرت_زینب(سلاماللهعلیها)
🔰 زینب کبری شور عاطفهی زنانه را همراه کرده است با عظمت و استقرار و متانت قلب یک انسان مؤمن، و زبان صریح و روشن یک مجاهد فیسبیلاللَّه، و زلال معرفتی که از زبان و دل او بیرون میتراود و شنوندگان و حاضران را مبهوت میکند. عظمت زنانهاش، بزرگان دروغین ظاهری را در مقابل او حقیر و کوچک میکند. عظمت زنانه، یعنی این؛ یعنی مخلوطی از شور و عاطفهی انسانی... همراه با متانت شخصیت و استواری روح که همهی حوادث بزرگ و خطیر را در خود هضم میکند و روی آتشهای گداخته، شجاعانه قدم میگذارد و عبور میکند.
۱۳۸۴/۳/۲۵
#عظمت_زنانه
#متانت_شخصیت
#استواری_روح
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسن_مجتبی
🔰 سیاست امام حسن مجتبی عیناً سیاست امیرالمؤمنین است، قدرتش هم قدرت علی است.
امام حسن مجتبی فرزند جنگ است.
خیال نکنید امام حسن مجتبی آنچنانیکه در بعضی از اسطورهها و افسانههای دروغ، بهشکل یک آدم نازنازیِ تجملاتیِ اشرافیِ خوبپوشِ خوببخورِ خوببخواب معرفی شده، آنطور بوده، بههیچوجه!
مردی است که در دوران کودکیاش، از وقتی متولد شده تا هفت هشتسالگی، هیچ ماهی اتفاق نیفتاده که مرتب پدرش را پهلوی خودش ببیند، دائماً پدرش در جنگها بود.
ما داخل آن خانههایی که یک نفر مرد در آن خانه در دوران طاغوت مبارز بود، میبینیم بچهها یک مقداری برجستهتر از بچههای معمولی درمیآیند.
آنوقت پدر این خانه، علی است
و مادر این خانه، زن همیشهدرمحراب، زن همیشهدرمیدان، میدان جنگ و [میدانهای] گونهگون جنگ...
امام حسن در یکچنین خانهای پرورش پیدا کرده؛ بچگی و شیرخوارگی و بزرگی. و پدربزرگش پیغمبر است.
جای بازی و صحن خانهشان مسجد النبی است، محلی که پیغمبر هر چند روز یکبار، یک لشکر را به طرفی گسیل میکند و میفرستد. و پروردۀ جنگ و جهاد فیسبیلالله است.
۱۳۵۹/۵/۶
📚 کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_باقر(علیهالسلام)
🔰 اگر کسی ادعا کند که امام باقر یکی از سنگینترین بارهای جهاد اسلامی را در مدت امامتش بر دوش داشت، ادعای گزافی نکرده است.
امام باقر در دورانی بار مسئولیت را بر دوش میگرفت که عالم اسلام در زیر بار سنگین حکومت طاغوت، یعنی خلفای جبار مروانی، کمر خم کرده بود.
لازم بود که جامعۀ اسلام، و مخصوصاً مبارزان و کسانی را که دلشان در هوای حکومت اسلامی میتپید، سازماندهی و تشکیلاتدهی کنند؛ لازم بود محوری، این عناصر پراکنده را جمع کند؛ هم به آنها فکر و ایدئولوژی بدهد، هم آنها را با وضع سیاست دستگاه حاکم آشنا کند، و هم عناصر بالقوه فعال را به میدان مبارزه بکشاند.
و همۀ اینها در زمانی انجام میگرفت که شدت اختناق و فشار هشامبنعبدالملک و بقیۀ خلفایی که در آن دوران به حکومت رسیدند، در حد اعلا بود.
۱۳۵۹/۷/۲۵
کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
#تشکیلات
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_جواد(علیهالسلام)
🔰 همانطوریکه ائمۀ دیگر ما علیهمالسلام با جهاد خودشان هرکدام برگی بر تاریخ پرافتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشۀ مهمی از جهاد همهجانبۀ اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است هنگامیکه درمقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلۀ با این قدرتها برانگیزیم.
۱۳۵۹/۷/۱۸
کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»/ فصل چهاردهم؛ امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهمالسلام
#اسوه_حسنه
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسن_عسکری(علیهالسلام)
زمان حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری، ارتباطات شیعه از همیشه گستردهتر بوده است. در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلاً کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد - نشاندهندهی این معناست. یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (سلاماللهعلیه) به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده؛ منتها آمدنِ حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.
۱۳۸۴/۰۵/۱۸
#سخن_ناب
#سبک_زندگی
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
ما به ظهور ولی عصر(عجلالله تعالیفرجهالشریف) امید زیادی داریم و امیدواریم که خدای متعال آن روز را هرچه زودتر برای بشر برساند.
۱۳۶۶/۱/۲۴
#انتظار
#سخن_ناب
#مهدویت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#پیامبر_اکرم(صلیالله علیهوآله)
🔰 آیا اینکه من در تشهد نمازم میگویم «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله»، در مأذنۀ شهر و ولایتم بهعنوان یک شعار عمومی، بهعنوان نمایشگر سیمای کلی این جامعه، گفته میشود «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله»، این شهادت به نبوت، این ایمان به نبوت و اعلام این ایمان، تعهدی بر دوش من مُتشهِّد، بر دوش آن جامعهای که این تشهد بهعنوان شعار او گفته میشود، میگذارد یا نمیگذارد؟
جواب این است که بلی، میگذارد. چه تعهدی بر دوش پیرو پیغمبر و پذیرندۀ دعوت میگذارد؟ در یک کلمه، این تعهد را من خلاصه میکنم؛ تعهدی که، مسئولیتی که انسانِ معتقد به نبوت نبی، بر دوش میگیرد، عبارت است از دنبالهگیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بار نبی. خیلی آسان ادا میشود این کلمات، اما خیلی مسئولیتش سنگین است؛ و اساساً امت نبی و شاهد نبوت بودن هم همین است.
۱۳۵۳/۷/۱۸
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ جلسه ۲۲/ تعهد ایمان به نبوت
#تعهد_ایمان_به_نبوت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
◾️ در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن جمعِ بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر، در رفتارش با فرزندان، در انجام وظایفش در داخل خانه، این از یکطرف؛
و بین وظایف یک انسان مجاهدِ غیورِ خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهمِ بعد از رحلت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم که به مسجد میآید، سخنرانی میکند، موضعگیری میکند، دفاع میکند، حرف میزند؛ یک جهادگر بهتمامِمعنا؛ خستگیناپذیر، محنتپذیر، سختیتحملکن، اینهم از جهت دیگر؛
و از جهت سوم، یک عبادتگر، یک بهپادارندۀ نماز در شبهای تار و قیامِ لله و خضوع و خشوع برای پروردگار، که در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهنِ الهی، راز و نیاز میکند با خدا و عبادت میکند.
این سه بُعد را باهم جمعکردن، این آن نقطۀ درخشان زندگی فاطمۀ زهرا علیهاالسلام است.
فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها این سه چیز را از هم جدا نکرد... از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات که ندارد، ضدیت که ندارد، کمککنندۀ هم در ساختن شخصیت انسان کامل است.
۱۳۶۸/۹/۲۲
حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»/ فصل چهارم؛ حضرت فاطمة الزهرا
#اسوه_حسنه
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
13930130_8189_192k.mp3
5.53M
فاطمهی زهرا سلاماللّهعلیها که الگوست، در دوران کودکی، در بعد از هجرت پیغمبر به مدینه، در داخل مدینه و در همهی حوادث سیاسی اجتماعی حضور داشت، این نشاندهنده نقش زن در نظام اسلامی است.
این زندگی، از جهت «جهاد و مبارزه و کار انقلابی» ، «صبر انقلابی» ، «درس و فراگیری و آموزش» و «سخنرانی و دفاع از نبوّت و امامت و نظام اسلامی» دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است.
۱۳۷۹/۶/۳۰ و ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
#اسوه_حسنه
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_صادق(علیهالسلام)
🔰 عمروبنابیالمِقدام، راوی حدیث میگوید:
حضرت [صادق] در عرفات، در روز عرفه، در اجتماع مردم، وسط مردم ایستاده بودند و به اعلیصوت، با فریاد، یک جملهای را میگفتند. به یک طرف رو میکردند این جمله را میگفتند؛ بعد به یک طرف دیگر رو میکردند، میگفتند؛ بعد به آنطرف دیگر رو میکردند. به چهار طرف رو میکردند و این مطلب را با فریاد میگفتند.
حالا آن مطلب چیست؟
«وَ هُوَ یُنادی بِاَعلَی صَوتِهِ اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَاللهِ صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِ کانَ الاِمامَ»، این توجه به معنای امامت است، و بیدارکردن مردم نسبت به حقیقت امامت؛ که امامت چیست و آیا اینهایی که سرِ کارند، شایستۀ امامتند یا نه.
«ثُمَّ کانَ عَلِیُّبنُاَبیطالِبٍ ثُمَّ الحَسَنُ ثُمَّ الحُسَینُ ثُمَّ عَلِیُّبنُالحُسَینِ ثُمَّ مُحَمَّدُبنُعَلِیٍّ ثُمَّ هِه، فَیُنادی ثَلاثَ مَرّاتٍ لِمَن بَینَ یَدَیهِ وَ عَن یَمینِهِ وَ عَن یَسارِهِ وَ مِن خَلفِهِ اثنَی عَشَرَ صَوتاً» هر طرفی سه بار فریاد میکرد و اینها را میگفت، که دوازده مرتبه این جمله را حضرت در عرفات تکرار کرد. بعد میگوید، پرسیدم که آن «هِه»، یا «ها» یعنی چه؟ گفتند در لغت مثلاً بنیفمین، یا بنیفلان، یعنی «من». کنایه است از «من»؛ یعنی بعد از محمدبنعلی، من امامم. ۱۳۶۵/۴/۲۸
امامت را از سرچشمۀ معنوی و اصلیاش شروع میکند و شجرهنامۀ امامت شیعی را برای مردم مسلمان ترسیم میکند. پیغمبر، اولامام بود. بعد یکییکی اسم پدران خودش را میشمرَد، و بعد میگوید: سپس من! یعنی ادعای امامت و حکومت؛ که این نشاندهندۀ اوج مبارزۀ امام صادق است در اواخر دوران بنیامیه.
۱۳۶۷/۳/۱۹
📚 کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
#انسان_۲۵۰ساله
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_رضا(علیهالسلام)
🔸️ ما که نباید فقط به مرقد امام علیبنموسی الرضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم.
زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم:
...مبارزهٔ دائمی خستگیناپذیر؛ این آن درسی است که صاحب این مرقد مطهر به ما داده است.
..نبادا کسی خیال کند که مسلمان فقط در یک دورۀ از عمر خود مبارزه میکند و بعد میرود راحت میگیرد میخوابد.
زندگی مسلمان سراپا مبارزه است؛ مبارزۀ با شیطانها، چه شیطانهای درونی خود او و چه شیطانهایی که از خارج میخواهند او را منحرف کنند، و چه شیطانهایی که راه زندگی سالم انسانهای بیگناه را میبُرند و میزنند.
۱۳۶۳/۹/۳
📚 کتاب محضر رئوف/ زندگانیِ امام رضا/ پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا
#اسوه_حسنه
#جهاد
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسن_عسکری(علیهالسلام)
🏴 امامحسنعسکریعلیهالسلام و تحسین دوست و دشمن
موافقان، شیعیان، مخالفان، غیرمعتقدان، همه، به فضل امامحسنعسکریسلاماللهعلیه، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها، شهادت دادند و اعتراف کردند.
این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیستوهشت سال داشت، این میشود الگو.
۱۳۹۰/۱۲/۱۰
#الگو
#فضائل_امام
#سبک_زندگی
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r