⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️
🌷
⭕️ #روح چیست؟ (بخش دوم)
🔷«حال پس خود #روح از چه مبدا و منشا است؟ خداوند جواب داد که مبدا آن از فرمان خدا است و مانند نور خورشید بر ابدان تابیده و اگر فرمان الهی نبود و از ورای عالم طبیعت، دستوری نرسیده و فروغی نتافته بود، همه چیز جامد بود و صامت». تفسیر آیه «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا؛ شما آدمیان جز اندکی که از علم، نصیب ندارند» این است که #روح از دیدگاه قرآن، موقعیتی در عالم وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم، بروز میدهد که بسیار بدیع و عجیب است و شما از آن بی خبرید!. مرحوم «بحرانی» مؤلف تفسیر «برهان» در تفسیر آیه فوق از حضرت امام باقر(ع) نقل میکند که فرمود: «معنای آیه، این است که جز تعداد کمی از بشر، از روح، آگاهی ندارند».
🔷علامه طباطبائی(ره) در تفسیر «المیزان»[۳] مینویسد: «کلمه روح بطوری که در لغت معرفی شده، به معنای مبدا حیات است که جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حرکت ارادی میشود، ولی مراد از روح در این آیات همان روح و نفس به نام «نفس ناطقه» میباشد که در کالبد همه افراد انسانهای موجود، وجود دارد، و وجود آن از ناحیه خدا و وابسته به او است». چنانکه در آیه دیگر میفرماید: «... انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون؛[یس،۸۹] فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن میگوید: موجود باش! آن نیز بی درنگ موجود میشود.
🔷از این آیه معلوم می شود که: ۱) امر خدا یعنی ایجاد هستی و وجودی است که از ناحیه خداوند به روح متعلق شده و این موجود، وابسته به خداست و به امر او پیدا شده نه علل و اسباب دیگری. ۲) موجودی به نام #روح، وجود دارد و به همین مناسبت حضرت مسیح(ع) به عنوان کلمه خدا و روح او شمرده شده، آنجا که میفرماید: «انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله و کلمة القاها الی مریم و روح منه؛[نساء،۱۷۱] مسیح، عیسی بن مریم، فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به مریم القاء کرده است و روحی از جانب او است».
🔷خداوند در برخی از آیات روح و جان موجود در انسان ها را متعلق به خود دانسته؛ یعنی تنها از ناحیه او به انسان، عطاء شده است. چنانکه در مورد خلقت حضرت آدم(ع) میفرماید: «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی؛[حجر،۲۹] هنگامی که کار انسان را به پایان رساندم و در او از روح خود (یعنی یک روح شایسته و بزرگ) دمیدم». و در آیه مبارکه دیگر چنین وارد شده است: «ثم سواه و نفخ فیه من روحه؛[سجده،۹] سپس اندام انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید».
🔷در این دو آیه #روح، متعلق به انسان ذکر شده و با کلمه «من» آورده شده، یعنی مبدا پیدایش او از ناحیه خداست، و نام این ایجاد را «نفخ» یعنی دمیدن نهاده است[۴] هم چنانکه این کلمه در سایر آیات وارده در این باب نشان دهنده همین واقعیت است: «یلقی الروح من امره علی من یشاء؛[مومن،۱۵] وحی را به هر یک از بندگان خویش که بخواهد القاء مینماید». و آیه «ینزل الملائکة بالروح من امره علی من یشاء من عباده؛[نحل،۲] فرشتگان را با وحی به هر یک از بندگان خویش که بخواهد می فرستد تا دلهای مرده را به وسیله آن زنده نماید».
🔷و آیه «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر؛[قدر،۴] فرود آیند فرشتگان و روح (مراد جبرئیل است) در آن شب به اذن خدا با هر کاری که تقدیر خدا در امور مختلف است». چنانکه خوانندگان ملاحظه می کنند، کلمه «من» در همه این آیات میفهماند که روح از جنس و سنخ امر است و آنگاه امر را بیان میکند و میفرماید: «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون؛[یس،۸۲] جز این نیست که هرگاه خداوند اراده کند چیزی را، امر کند به او و بگوید باش، پس به وجود می آید» .
پی نوشت
۳ ترجمه آقای موسوی، ج ۲۵، ص ۳۴۰و۳۴۱
۴ کتاب بررسی مقدماتی روانشناسی اسلامی، ص۲۳
منبع: حوزه نت به نقل از مجله مکتب اسلام، شماره ۹،حسین حقانی زنجانی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ مقام معظم رهبری:
🔹 #زن اگر چنانچه در محیط خانواده، محترم شمرده بشود، بخش مهمّی از مشکلات جامعه حل خواهد شد. باید کاری بکنیم که بچّهها #دست_مادر را حتماً ببوسند؛ اسلام دنبال این است.
🔸از بیانات معظم له ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️پیامدهای نامطلوب غفلت مسئولین از #اندیشه_های_امام_خمینی (بخش سوم)
🔶 #امام_خمینی(ره) براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که متاسفانه در چهل سال گذشته برخی مسوولین، درک درستی از اندیشه های قرآنی ایشان نداشته اند. رویکرد به غرب، نشان دهنده عدم فهم درست اندیشه های حضرت امام است.
💠امام به ما آموخت....
🔷امام خمینی(ره) با اندیشه های خود به ما نشان داد که باید رسالت تاریخی خود را به خوبی ایفا کنیم. امام به ما آموخت که تنها راه نجات بشر تفکر ولایی و تمسک به دیدگاه قرآنی و ساخت حکومتی مبتنی بر مردم سالاری دینی است. امام از دیدگاه قرآن به ما آموخت که جامعه بدون امام نمی تواند به سرمنزل هدایت رهنمون شود و ولایت بدون ولی امر و ولی امر بدون داشتن امتی فهیم نمی تواند آرمانهای اسلامی را به منصه ظهور برساند. امام به ما آموخت که در هر حالتی باید پشت سر ولی امر خود باشیم تا دشمن نتواند اهداف خبیثانه خود را علیه جامعه اسلامی عملیاتی کند و کاری از پیش ببرد.
💠تبعات غفلت از اندیشه های امام در جامعه هویداست
🔷امام به ما آموخت که باید #تمدن_اسلامی و سبک زندگی اسلامی را به دنیا نشان دهیم تا رؤیای جامعه اسلامی و آن آرمان شهر و آرمان حکومت محقق شود. متاسفانه برخی مسئولین ما در برابر این آرمان شهر اسلامی و ساخت تمدن اسلامی در چهل سال گذشته کوتاهی های بسیاری کرده اند، تبعات غفلت مسئولین الگو برداری از شیوه های زندگی غرب است و به جای اینکه درون گرایی به جامعه آموزش داده شود، نگاه به بیرون برجسته شده است.
منبع: وبسایت راسخون
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️
🌷
⭕️ #روح چیست؟ (بخش سوم و پایانی)
💠عالم خلق و عالم امر
🔷به طور کلی در مطالعه آیات قرآنی، در جهان آفرینش دو پدیده، جلب توجه مینماید: یکی پدیده «خلق» که در مسیر سلسله علل و اسباب، قرار داشته و بر زمان و مکان، منطبق می گردد و مسیر تکامل را تدریجا می پیماید. دیگری پدیده «امر» که نشان دهنده ارتباط موجودات با خداوند می باشد، در این پدیده، تدریج وجود ندارد و تنها با اراده خداوند به طور آنی، موجود میگردد و اسباب و وسائل مادی در آن راه ندارد و در حقیقت پدیده و عالم امر که روح از آن عالم است، عالم موجودات غیر مادی است.[۱]
🔷مرحوم علامه طباطبائی(ره) در معنای «امر» در ذیل آیاتی که از تفسیر «المیزان» نقل کردیم، میگوید: «امر هر چیز، عبارت است از ملکوت آن چیز و برای هر موجودی، ملکوتی و امری است که در آیات ۱۸۵ و آیه ۷۵ سوره انعام و آیه ۴ سوره قدر به آن اشاره شده است.» مطابق آیات قرآن، هر دو پدیده یعنی پدیده مادی و قابل لمس یعنی «عالم خلق»، و پدیده های امری و مجرد غیر مادی، یعنی «امر و خلق» هر دو از جانب خداوند می باشد، چنانکه در سوره اعراف آیه ۵۴ میفرماید: «الا له الخلق و الامر؛ آگاه باشید که آفرینش و تدبیر جهان از آن اوست یعنی به فرمان او است».
🔷خداوند این معنی را در آیات دیگر از جمله آیه ۵۹ سوره آل عمران، نیز متذکر میگردد، به اینصورت که ابتدا خلقت آدم را ذکر و ارتباط آن را با خاک که یکی از اسباب آن است، بیان، سپس وجود آن را بدون ارتباط به چیزی با تعبیر «کن» یعنی «باش» خاطرنشان میسازد، پس کیفیت خلقت آدم به صورت تدریج، انجام پذیرفته، ولی نفخ روح به صورت غیر تدریجی و یا پدیده امر به وجود آمده، پس روح انسان به امر خداوند موجود گشته است و نظیر این آیه را خوانندگان می توانند در آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره «مؤمنون» مطالعه نمایند.
🔷چنانکه در آیه ۵۹ سوره آل عمران ملاحظه میگردد، قرآن پیدایش پدیده روح را به عنوان کیفیتی متفاوت با مراحل قبلی، معرفی کرده است، یعنی جنین در ماه های اول دوره جنینی، دارای حیات و در حال رشد و نمو می باشد و موقعی که رشد به حدی رسید که ساختمان قلب، کامل گردید و شروع به طپش نمود و اعضای بدن کامل شد، حیات نباتی جنین تبدیل به حیات عالی تری گردیده، پدیده دیگری به نام روح و نفس، به وجود می آید و از آن تعبیر به کیفیت امری شده است. در روایت وارد از امام سجاد(ع) در تفسیر نورالثقلین[۲] به این حقیقت اشاره شده که حیات ابتدائی که بیشتر، جنبه نباتی دارد به کیفیت بالاتری که برای تعقل و زندگی مستقل آماده گردیده، تبدیل میگردد.[۳]
🔷پس، از آیات فوق استفاده میشود که #روح موجودی محقق و مجرد از ناحیه پروردگار بوده، جسم نیست، زیرا به تعبیر مؤلف کتاب «رسالة النفسیة»[۴] «جسم قسمت پذیر بوده و روح، قسمت پذیر نیست، و روح عرض هم نیست، زیرا که عرض را به خود، قیام نبود و جان، اصل آدمی است و همه اعضاء، تبع وی است، عرض چگونه بود... ؟» جالب این است که مؤلف کتاب «رسالة النفسیة» فضل الله بن حامد حسینی، متوفای ۹۲۱ه.ق بعد از ذکر مطالب یاد شده، دو بیت شعر فارسی نیز در زمینه مورد بحث چنین سروده است: «سری است که جز نهفتنش نیست روان/ دری است نفیس و سفتنش نیست روا/ رازی که میان جان جانان منست/ دانسته نیست و گفتنش نیست روا»
پی نوشتها
[۱] رساله نفسیه (فضل الله بن حامد الحسینی)، ص۲۷
[۲] ج ۱، ص ۵۴۰
[۳] بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، ج ۱، ص ۲۴ - ۲۵
[۴] ص ۲۷ و ۲۸
منبع: حوزه نت به نقل از مجله مکتب اسلام، شماره ۹،حسین حقانی زنجانی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️پیامدهای نامطلوب غفلت مسئولین از #اندیشه_های_امام_خمینی (بخش چهارم و پایانی)
🔶 #امام_خمینی(ره) براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که متاسفانه در چهل سال گذشته برخی مسوولین، درک درستی از اندیشه های قرآنی ایشان نداشته اند. رویکرد به غرب، نشان دهنده عدم فهم درست اندیشه های حضرت امام است.
💠نمره دولت های ما در اقامه عدالت منفی است
🔷مفهوم نظام سیاسی در تفکر حضرت امام، مفهومی کاملا متفاوت از آن مفهومی است که در مکاتب سکولار آمده است و عمل می شود. اعم از سوسیالیزم و سرمایه داری. سرمایه داران امروز به بن بست خورده اند و همچون سوسیالیزها در حال خارج شدن و به بن بست رسیدن هستند، در حالی که تفکر امام در جهت گیری کلی مردم و در رأس آن ربوبیت و ولایت حضرت حق است. لذا امام براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که برخی از مسئولین ما در چهل سال گذشته به کمترین شکل ممکن توانسته اند این کتاب استراتژیک را برای جامعه اسلامی عملیاتی کنند و مفهوم کاملا معنایی آن را برای جامعه تبیین کنند؛ در حالی که برخی مفهوم نظام اسلامی را عین دولت و حکومت می بینند، این نگاه اشتباه است؛
🔷وقتی امام می گوید #حفظ_نظام از اوجب واجبات است، به معنای حفظ دولت نیست! بلکه به معنای اهمیت رویکرد و جهت گیری اسلامی است که در عرصه های مختلف حکومت داری باید پیاده شود، یعنی جامعه باید پشت سر امام حرکت کند. اینجاست که حکومت اسلامی تنها به مردم اهمیت می دهد. اینجاست که مقام معظم رهبری فرمود: «دولت های ما نمره خوبی در بحث عدالت ندارند، چرا که هدف تشکیل دولت اسلامی اقامه قسط و عدل است.» بنابراین نشان می دهد مسئولان ما اندیشه های حضرت امام را خوب نشناخته اند که به غرب متوسل می شوند و در جنبه داخلی هم مفهوم پاسخگو بودن به مردم را نشناخته اند.
منبع: وبسایت راسخون
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ #امام_خمینی(ره)
🔷خدا می خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن[۱] و استکبار و بربریت، چهره واقعی خود را در #دشمنی دیرینه اش با #اسلام برملا سازد، تا ما از ساده اندیشی به در آییم و همه چیز را به حساب و اشتباه و سوء مدیریت و بی تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مساله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است.
پی نوشت
[۱] مانند فرعون متکبر و ستمکار بودن
📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۰۰ و ۲۹۱ / ۳ اسفند ۱۳۶۷
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️کیفر دست دادن، تماس با نامحرم و نداشتن حجاب چیست؟
🔶چه عقاب و کیفری برای این موارد وجود دارد؟ ۱. دست دادن با نامحرمان، ۲. تماس فیزیکی با نامحرمان، ۳. نداشتن حجاب
💠در متون دینی ما، برای گناهانی که در پرسش مطرح شده، مجازات و کیفرهای اخروی بیان شده است که در این مختصر به چند روایت از باب نمونه بسنده میکنیم:
🔺الف. «دستدادن با نامحرم»
🔷پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند: «وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار؛ [ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۸۳] کسى که با #زننامحرمى دست دهد، در روز قیامت در حالى که به زنجیر کشیده شده است، محشور میشود و سپس فرمان میرسد که او را راهى دوزخ سازند».
🔷«مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ بٰاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ [من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۴] هر کس با زنى که به او مَحرَم نیست، دست بدهد، بدون تردید به غضب و خشم خداوند - عزّ و جلّ- رو کرده و آن را براى خود خواسته است».
🔺ب. «تماس فیزیکی با نامحرم»
🔷تماس فیزیکی با نامحرم مصادیق مختلفی دارد؛ مانند: دست دادن - که در بالا روایت آن ذکر شد -، لمس، زنا و... . نمونه ای از روایات در ادامه ذکر میگردد: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «من التزم امرأة حراما قرن فی سلسلة من النّار مع الشّیطان فیقذفان فی النّار؛ [وسائل الشیعة، ج۲۰، ص۱۹۶] هر که زن نامحرمی را در آغوش بگیرد، او را با شیطان به زنجیرى آتشین مى بندند و هر دو را در آتش مى افکنند».
🔷امام رضا(ع) میفرمایند: «پیامبر اکرم (ص) در شب معراج گروهی از زنانی را دیدند که به عذاب دچار شده بودند.[۱] در آن شب، زنی را دیدند که صورت و بدنش را با قیچی جدا میکردند، و او کسی بود که خود را بر مردان [نامحرم] عرضه میکرد.[۲]
🔺ج. «نداشتن حجاب»
🔷در همان روایت بالا آمده است که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج، زنی را دیدند که به موهایش آویزان شده بود، و مغز سرش میجوشید و آن زنی بود که موهایش را از مردان نامحرم نمیپوشانید.[۳]
پی نوشتها
[۱] شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ج ۲، ص ۱۰ و ۱۱
[۲] همان
[۳] همان
منبع: وبسایت اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
تبیین
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
🔸
⭕️هرم #سواد_رسانه (بخش اول)
🔶 #سواد_رسانهای دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از #شبکههای_اجتماعی استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، #سواد_رسانهای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گستردهتر و به نوعی پیشنیاز طبقات بعدی است.
🔶شاید بارها به اسم #سواد_رسانه، آسیبهای انیشمینها و بازیهای رایانهای و فیلمها را شنیدهایم و حتّی معرّفی فرصتهای فضای مجازی را هم سواد رسانه میگویند. راهکارهای درست استفاده کردن از وسایل و ابزارهای رسانهای را هم سواد رسانه میگویند. پس سواد رسانه دقیقاً چیست؟
🔶میتوانیم #سواد_رسانه را به صورت یک هرم فرض کنیم که طبقات پایین آن گستردهتر و به نوعی پیشنیاز طبقات بعدی است و هر چه بالاتر میرویم هم، افراد کمتری سواد آن طبقه را دارند.
💠طبقهی اوّل: «سواد دیجیتال»
🔷آشنایی با ابزارهای دیجیتال و مهارتهای کار کردن با آنها را #سواد_دیجیتال میگویند؛ یعنی بلد باشیم از گوشی موبایل یا تبلت یا رایانه یا کنسول بازی یا حتّی تلویزیون یا هر وسیلهی دیجیتالی دیگری استفاده کنیم و هر چقدر #تخصّصیتر بتوانیم با این ابزارها کار کنیم، یعنی سواد دیجیتالی بیشتری داریم.
🔷خیلی اوقات، افراد به خاطر نداشتن همین سواد، ضربههای سنگینی میخورند. دختر نوجوانی که نمیداند ساختار اپلیکیشن اینستاگرام چگونه کار میکند و تصاویر خود و خانوادهاش را به راحتی در شبکههای اجتماعی میگذارد و پس از آزار و اذیّتها، تازه متوجّه میشود که به طور پیشفرض، هر تصویری که منتشر میکند، همهی مردم دنیا میتوانند ببینند.
🔷اینجا #بیسوادی_دیجیتالی این دختر نوجوان در استفاده از این ابزار باعث شده تا از فضای مجازی #آسیب ببیند، درحالیکه اگر سادگی کار کردن با اپلیکیشن اینستاگرام برایش توهّم دانستن ایجاد نمیکرد به دنبال آموزش میرفت و سپس استفاده میکرد.
✍مصطفی ضابط
منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران
#سواد_رسانهای
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد