eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش اول) 💠رابطه بین دین و سیاست در اسلام چیست؟ 🔷تبیین آمیختگی دین و سیاست: مجموعه ای نظام‌مند و منسجم است که با اهداف، مبدأ و مبانی فکری آن هماهنگ است و دارای ساختار خاص سیاسی، فرهنگی، عبادی، اقتصادی و نظامی است؛ اگر تحقق عدالت اجتماعی، احقاق حق، ایجاد بستری مناسب برای رشد و تعالی افراد بشر است، بی تردید است و مسلما بدون ساختار سیاسی نیلی به اهداف مزبور ممکن نیست. از این رو در تعالیم انبیا و متون و منابع اصیل دینی، جایگاه ارزشمندی دارد و منصب امامت امری است که مورد اهتمام شارع بوده و پیامبران برای تحقق آن تلاش کرده اند. اکنون به صورت مختصر به نمونه هایی از عینیت دیانت و سیاست در اسلام اشاره مینماییم: 🔴یکم؛ در بخش اعتقادات 🔷در دل به عنوان زیربنای عقاید و اندیشه های اسلامی، سیاست نهفته بوده و در آیات متعدد قرآن، عبودیت الهی با نفی طواغیت همراه است؛ بسط و سریان توحید در حیات فردی و جمعی و اعتقاد به ربوبیت تکوینی و تشریعی، مستلزم برپایی جامعه‌ای موحدانه و حاکمیت قوانینی است که ناشی از خداوند است «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون»[مائده،۴۴] 🔷 نیز دو رکن دیگر عقاید اسلامی است. تأمل در و هدف بعثت آنان، نشان از توجه ایشان به از طواغیت، مفاسد و دارد و بالاخره نیز در حیات اجتماعی و سیاست تأثیر داشته و زمینه شهادت طلبی و و جهاد علیه فساد و طواغیت را فراهم نموده و هدف غایی حرکت اجتماعی و نظام سیاسی را ترسیم می کند.[۱] 🔴دوم؛ در بخش احکام 🔷بررسی مباحث مختلف فقهی حاکی از آن است که در تمامی ابواب فقهی طرح گردیده است. البته جوهره برخی ابواب فقهی کاملا سیاسی است؛ نظیر کتاب جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، قضا و شهادات و حدود و دیات، و به طور کلی حضرت امام معتقد بودند که اگر کتب فقهی را در ۵۰ باب خلاصه کنیم، تنها اندکی از آنها غیر سیاسی هستند.[۲] 🔴 سوم؛ در بخش اخلاق 🔷 با گزاره های اخلاقی دین مبین اسلام ارتباطی تنگاتنگ داشته و مسایل اخلاقی هر دو حوزه فردی و اجتماعی را در بر میگیرد؛ های اجتماعی و سیاسی مستلزم دارا بودن ویژگی ها و صفات بارز اخلاقی است و تأمین توأمان سعادت دنیوی و اخروی جامعه و تنها در گرو که متخلق به صفات رهبران الهی چون پیامبر و امامان معصوم(ع) باشند میسر است. عهدنامه امام علی(ع) به مالک اشتر که مملو از دستورات اخلاقی - سیاسی است نمونه ای از این موضوع است.[نهج البلاغه، نامه ۵۳] و بالاخره این که سیره بزرگان دین اسلام از پیامبران و معصومین(ع) گرفته تا فقهای بزرگوار و همچنین منابع اسلامی (قرآن، روایات و عقل) همگی حاکی از اشتمال دین بر سیاست و آمیختگی این دو است. پی‌نوشت [۱] درآمدی‌برنظام‌سیاسی‌اسلام (محمد جواد نوروزی) ص ۳۶ [۲] مبانی‌اندیشه‌سیاسی‌اسلام (عمید زنجانی) منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش دوم) 💠در ادامه به تبیین بیشتر در ابعاد مختلف میپردازیم 1⃣گستره قوانین اسلام 🔷با توجه به حجم عظیمى از احکام اجتماعى و اهداف سیاسى - دینى اسلام، مى‌توان هدف‌گیرى اصلى این دین مقدّس را شناخت. امام خمینى(ره) در این باره مى‌فرماید: «اسلام دین سیاست است، با تمام شئونى که سیاست دارد. این نکته براى هر کسى که کمترین تدبّرى در احکام حکومتى، سیاسى، اجتماعى و اقتصادى اسلام بکند، آشکار مى‌گردد. پس هر که را گمان بر او برود که دین از سیاست جدا است، نه دین را شناخته و نه سیاست را».[۱] 🔷با مرورى کوتاه بر قوانین اسلامى و آیات قرآن، روشن مى‌گردد که و است که تمام ابعاد زندگى انسان (فردى، اجتماعى، دنیایى، اخروى، مادى و معنوى) را در نظر گرفته است و همانگونه که مردم را به عبادت و یکتا پرستى، دعوت نموده و داراى دستورات اخلاقى و خودسازى فردى است، احکام و دستوراتى در مورد ، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، قضایى، امور مربوط به اداره صحیح جامعه، روابط بین الملل و... دارا مى باشد. 🔷بدیهى است اجراى چنین احکام و دستوراتى، بدون قدرت اجرایى، امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر آموزه هاى سیاسى و اجتماعى دین لزوماً حکومت‌ دینى را نیز به دنبال دارد. به معناى صحیح آن حکومتى است که جامعه را اداره کند و زمینه هاى رشد استعدادها و امکان رسیدن انسان ها به کمال و ایجاد جامعه اى برین، صالح و شایسته را براى مردم آماده سازد و با فسادهاى اخلاقى، اجتماعى و... مبارزه کند. پی‌نوشت [۱] صحیفه نور، ج۱، ص۶ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️ : ۱- خواهش از تحریم‌کننده، ۲- فعّال کردن نیروی داخلی و تولید در داخل 🔹ما دو راه میتوانیم برویم: یکی اینکه برویم سراغ تحریم‌کننده و از او خواهش کنیم، بگوییم «آقا شما ما را تحریم کردید، ما خواهش میکنیم که حالا مثلاً شما این تحریم را کم کنید یا بردارید»، او هم بگوید خیلی خب حرفی ندارم، این کارها را انجام بدهید - چند خواسته‌ی استکباری روی میز بگذارد، بگوید این کارها را انجام بدهید - من یک مقدار از تحریم را کم میکنم؛ این یک راه است که در واقع راه ذلّت، راه انحطاط، راه عقب‌ماندگی است. 🔹یک راه دیگر هم این است که را فعّال کنیم؛ ما توانایی‌های خوبی داریم؛ این نیروها را فعّال کنیم و کالای تحریمی را در داخل تولید کنیم. آن طرفِ مقابل وقتی دید در داخل دارد این کالا تولید میشود، خودش به دست و پا می‌افتد؛ چون خود آنها سود میبرند از این تجارت کالا و از بازارهای کشورها - یک سود عمده‌ی دولتها این است - لذاست که خود این موجب میشود که تحریم یا برداشته بشود یا لغو بشود یا بی‌اثر بشود. سخنرانی‌نوروزی‌رهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ مضر و مفید 🔷در دنیای امروز که دنیای حاکمیت رسانه هاست، یکی از عوامل مهمی که از بازوهای مهم رسانه ای بوده و تاثیرات عمده ای بر افکار عمومی دارد، افرادی هستند که به طرق مختلف توسط رسانه ها در میان افکار عمومی معروف میشوند و علقه ای میان آنها و مخاطبانشان برقرار می شود و بواسطه همین علقه خاص، قدرت تاثیرگذاری بر افکار عمومی می یابند. اصطلاحا به این افراد، گفته میشود. که در جوامع مختلف دیده می شود، و نامناسب توسط این سلبریتی هاست که بعضا موجب ایجاد اثرات بدی در میان افکار عمومی می شود. 🔷متاسفانه در کشور ما به دلیل پایین بودن در میان عموم مردم و حتی میان بسیاری از خواص، ، تاثیرات مخربی بر افکار عمومی دارد. از جمله این موج های مخرب، موج‌های ‌ایجاد شده توسط هاست که بعضا با و یا اعمال نسنجیده، موجب اثرات مخربی بر افکار عمومی میشوند. بعضا این اظهار نظرها باعث ایجاد اثرات جبران ناپذیری میشود. مثلا در زمان انتخابات ها، معمولا اظهار نظرهای غیرکارشناسی و برآمده از احساسات و وابستگی های جناحی موجب هدایت بخش عمده ای از افکار عمومی به سمت میشود. 🔷البته این به این معنا نیست که همه سلبریتی ها نظرات نادرست داشته و باعث اثرات سوء بر افکار عمومی میشوند، اما متاسفانه تجربه نشان داده است که اکثرا این اتفاق می‌افتد؛ زیرا از سطح سواد پایینی برخوردار بوده و با این حال در مسائل مهم کشور، اظهارنظرهایی انجام میدهند! همانطور که بیان شد از جمله مواردی که موجب ایجاد اثرات سوئی در افکارعمومی میشود، هاست، مثلا برخی از سلبریتی ها در صفحه های شخصی خود، افراد را ترغیب به نگهداری سگ کرده و حتی بعضا سگ را به عنوان فرزند برمیگزینند! 🔷و یا با تبلیغ زندگی تجملاتی و غیردینی، افراد را از سبک زندگی ایرانی اسلامی دور میکنند، که اینگونه رفتارهای سخیف، بسیار بدی به همراه دارد. حدود یک سال قبل یکی از همین سلبریتیها در یک کشور خارجی اقدام به اجرای یک استندآپ کمدی نموده بود که در آن علاوه بر نمایش رفتارهای سخیف، متاسفانه در حرکتی تحقیرآمیز، اقدام به مقایسه مردم دو کشور در قالب مقایسه حیوانات در دو کشور کرده بود. اینگونه رفتارها که نشانگر اوج خودباختگی و غربزدگی یک فرد میباشد، اولین باری نیست که از این جماعت سلبریتی دیده میشود. 🔷برخی از این جماعت، افتخارشان این است که بچه خود را در اروپا و آمریکا به دنیا بیاورند و هر حرکتی از یک غربی را به قول خودشان نایس می‌بینند، اما بهترین کارها در ممکلت خودشان برای این جماعت، اخ و پیف است. به نظر میرسد که برای مقابله با اینگونه اثرات مخرب این جماعت، علاوه بر بالا بردن هزینه چنین کارهایی به لحاظ قانونی برای این افراد، باید برنامه ریزیهای منسجم و حساب شده برای افزایش انجام شود تا جایی که تاثیر پذیری مردم از این جماعت همه چیزدان! به حداقل برسد؛ به طوری که مثلا یک بازیگر خوب، صرفا اظهار نظرش در بازیگری که رشته تخصصی اوست موثر واقع شود نه در سیاست و پزشکی و همه چیز! 🔴از طرف دیگر باید هوشیار باشد که با دست خودش، با برخی برنامه های خاص و پرمخاطب، یک عده نشود. بلکه میتوان با چهره سازی از میان همین سلبریتیها و برجسته کردن برخی سلبریتیهایی که دارای شخصیت و خلقیات باارزشی هستند و میتوانند تاثیرات مثبتی بر افکار عمومی داشته باشند، تاثیرات سوء برخی دیگر را به حداقل رساند. منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پیام‌های همه‌پرسی جمهوری اسلامی (بخش اول) 🔶در حالی که طبیعت انقلاب‌ها آنگونه بود که رهبری مقتدر با رویکردی نخبه‌گرا و حتی توتالیتر، تا مرحله تثبیت انقلاب پیش رفته و اداره نظام سیاسی جدید را برعهده بگیرد، (ره) ترجیح داد که از روز اول اداره نظام سیاسی را به ملت بسپارد.  را می‌توان دانست که در طول دهه‌های اخیر در عرصه سیاسی نظام بین‌الملل ظهور یافته است. 🔷اوج تجلی این اعتماد به ملت را می‌توان در روز دوازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ که به نام نامگذاری شد، مشاهده نمود. با اوج گیری نهضت اسلامی ملت ایران بود که این سؤال مهم مطرح گردید که که جایگزین نظام طاغوت خواهد شد کدام است؟ تمامی نگاهها به رهبری نهضت دوخته شده بود که ایشان در این مورد چه میگویند. (ره) اولین چهره سیاسی تاریخ ملت است که را برای اداره کشور مطرح نمود. طرح این مسأله - که در ادبیات سیاسی جهان سابقه نداشت - سؤالات فراوانی را در اذهان موافقان و مخالفان نهضت مطرح ساخت. 🔴حضرت امام(ره) در طول نیمه دوم سال ۵۷ در جلسات و مصاحبه های مختلفی به تبیین جمهوری اسلامی می‌پردازند: «؛ نظامی که متکی به قانون اسلام است و از طرفی متکی به اراده مردم و آرای عمومی، نظامی که در تاریخ معاصر جهان نمونه ندارد و حکومت رسول اللَّه(ص) و حضرت علی(ع) است. جمهوری اسلامی بدین معنا که قانون کشور را تشکیل میدهد، ولی فرم حکومت، جمهوری است و مراد از جمهوری، به همان معنایی که در همه جای دنیا رایج است، با این تفاوت که خواهد بود». 🔷در همین مقطع است که اولین مخالفت‌های جدی برخی جریان‌های سیاسی التقاطی که وابستگی برخی از آنها بعدها در ماجرای افشای اسناد لانه جاسوسی محرز گردید با اندیشه نیروهای خط امام نمایان شد و آنها به مخالفت با جمهوری اسلامی پرداختند و با طرح وجود پارادوکس در ترکیب «جمهوری اسلامی»، ارتجاعی خواندن آن و ... عناوینی چون «جمهوری دموکراتیک»، «جمهوری خلق»، «جمهوری مطلق»، «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و... را مطرح نمودند. 🔷 (ره) در آستانه انتخاب با بیان اینکه «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد»، به صراحت اعلام نمود که به رأی خواهد داد و از همه اقشار مردم و گروههای سیاسی دعوت نمود تا در این رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی آری بدهند. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که حضرت امام(ره) از ملت میخواهد که آزادانه رأی دهند و توضیح میدهد که رأی «نه» معنایش پذیرش رژیم سلطنتی نیست، و اینچنین بود که سرانجام در سپیده دم ۱۲ فروردین سال ۵۸ نخستین روز حکومت اللَّه تحقق یافت و کنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوت در ایران زمین فرو ریخت. منبع: وبسایت‌پرسمان - رضا‌موحدی @tabyinchannel
⭕️حواسمان به تاکتیک باشد 🔹سال‌هاست که در جنگ تمام عیار، و شکست ملت ایران تلاش می‌کند. اثربخش‌ترین فعالیت دشمن است. جنگ ادراکی برای القاء ناکارآمدی الگوی ایرانی ـ اسلامی، تضعیف سرمایه اجتماعی و پایگاه مردمی نظام، بسیار موثر است. 🔹وقتی سرمایه‌ی اجتماعی نظام ناامید گردد، طبیعتا اصل مقبولیت زیر سوال می‌رود و اینجاست که با یک حرکت کوچک، سرباز هم می‌تواند شاه را کیش و مات کند. 🔹 در این ۴۲ سال نتوانسته این پایگاه مردمی را درهم بشکند، پس به فکر استفاده از می‌افتد تا شاید از این طریق زهر خود را بریزد. ناکارآمدی در مدیریت وضعیت معیشتی مردم، تضعیف انسجام ملی و شکل‌گیری دو قطبی‌های کاذب و ناامید کننده جامعه، حکم همان را دارند. منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
⭕️ از نگاه اهل بيت عليهم السلام 💠 : اللّهُمَّ إنّكَ تَعلَمُ أنَّهُ لم يَكُنِ الّذي كانَ مِنّا مُنافَسةً في سُلطانٍ، ولا الْتِماسَ شَيءٍ مِن فُضولِ الحُطامِ، ولكن لِنَرُدَّ المَعالِمَ مِن دِينِكَ، ونُظهِرَ الإصْلاحَ في بلادِكَ، فيأمَنَ المظلومونَ مِن عبادِكَ ، وتُقامَ المُعَطَّلةُ مِن حُدودِكَ. 🔷بار خدايا! تو مى‌دانى كه آنچه از ما سر زد، نه از سر رغبت به كسب قدرت بود و نه براى به دست آوردن چيزى از متاع دنيا؛ بلكه مى‌خواستيم نشانه هاى دين تو را [به جايگاهشان] بازگردانيم و اصلاح و آبادانى را در سرزمينهاى تو پديدار سازيم، تا بندگان ستمديده‌ات امنيت و آسودگى يابند و حدود و احكامِ تعطيل شده‌ات دوباره بر پا شود. 📕نهج البلاغة، الخطبة ۱۳۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا