💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش اول)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
🔴روشهای تربیت دینی
🔷استفاده از #روشهایتربیتیصحیح، از اصول و مبانی مهمی است که همهی دست اندرکاران مسائل تربیتی باید به آن توجهی وافر کنند؛ زیرا دنیای امروز، دنیای به کارگیری روش ها و بهره گیری از راه کارهاست. امام رضا (ع) در این باره چه زیبا فرموده اند: «هر کس در پی کاری از راه و روش آن رود، نلغزد، اگر هم بلغزد؛ راهکار رهایی اش را بیابد.»[۱]
🔷توجه به دو نکته قبل از شروع بحث ضرورت دارد؛ ۱- در این نگاشته، ما روش های تربیتی را از #آموزههای_دینی و اندیشه های ولایی برگرفته ایم. ۲- به جهت رعایت اختصار، بیشتر به جنبه های تئوریک موضوع پرداخته ایم، اگر چه به جنبه های کاربردی آن نیز توجه داشته ایم.
🔷از این رو، حتی از آوردن متن آیات، روایات و غالبا از ذکر مثال، تجربه ها و نمونه های عملی پرهیخته ایم و به مجمل گویی اکتفا کرده ایم. ولی همان گونه که جامی در هفت اورنگ گفته است: با تو گفتم مجمل این اسرار را / مختصر آوردم این گفتار را / گر مفصل بایدت فکری بکن / تا به تفصیل آید اسرار کهن / هم بر این اجمال کاری، این خطاب / ختم شد، والله اعلم بالصواب
🔷باری، برخی از روش های تربیت دینی عبارتند از: ۱) تقلیدی؛ ۲) تلقینی؛ ۳) تدریجی؛ ۴) غیرمستقیم؛ ۵) الگویی؛ ۶) عملی
#ادامهدارد...
پینوشت
[۱] بحارالانوار، ج ۷۱، ص۳۴۰
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #انتخاب_درست در فضای شور و هیجان انتخاباتی (بخش هشتم و پایانی)
🔶برای تحقق #انتخاباتی_درست و انجام #بهترین_گزینش لازم است اقداماتی صورت گیرد که به پاره ای از آنها اشاره میشود:
7⃣بررسی وضعیت #اطرافیان_کاندیداها که همچنان با فرد مورد نظر همراهند، از جهت ملاک هایی همچون پاکدستی مالی، #سلامت_اخلاقی و پایبندی به #ارزشهای_اسلامی و انقلابی، و نیز میزان اعتماد کاندیدای مورد نظر به این افراد و جریان ها، که کمک شایانی برای ترسیم وضعیت یک کاندیدا در دوران مسئولیتش میکند، چرا که اطرافیان، مهمترین بازوی اجرایی و عملیاتی هر کاندیدایی در دوران مسئولیتش محسوب میشوند، و به همین دلیل شناخت آنها، ترسیم گر جهت گیری آینده کاندیدا و میزان توفیق وی در عمل به وعده هایش خواهد بود؛
🔷ضمن اینکه همین افراد، در آینده به بخشی از خواص جامعه تبدیل خواهند شد، که رضایتمندی آنها در مواردی در تقابل با رضایتمندی مردم جامعه قرار میگیرد، چنانکه امام علی(ع) نیز در نامه خود به مالک اشتر در همین زمینه اینگونه هشدار میدهند: «خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى كنند؛ زيرا در روزگار سختى، ياريشان كمتر و در اجراى عدالت، از همه ناراضى تر و در خواسته هايشان پافشارتر، ...و در برابر مشكلات كم استقامت تر میباشند».[نهج البلاغه، نامه ۵۳]
🔷با توجه به این واقعیت، اگر چه ممکن است مدیریت بخشی از خواص جامعه، خارج از توان مسئولانی باشد که در انتخابات به عنوان کاندیدا حضور دارند، امّا مدیریت کسانی که در اطراف کاندیداها حضور داشته و در آینده نیز به بخشی از خواص جامعه تبدیل خواهند شد، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود، و اگر کاندیدایی چنین افرادی را پیرامون خود داشته باشد، و یا علیرغم سوء پیشینه، همچنان به وی اعتماد داشته باشد، همین مساله باید در گزینش یا عدم گزینش وی در انتخابات مد نظر قرار گیرد.
🔷در مجموع به نظر می رسد که وجود میزان اندکی فضای احساسی و هیجانی در #انتخابات لازمه برگزاری یک انتخابات پرشور است، امّا این فضا نباید ذهنیت افراد را مختل کرده و بر تصمیم گیری درست آنها تاثیر گذار باشد، از این روی با مهار این فضای احساسی و هیجانی و بستر سازی فضای عقلانی و نیز ارائه آگاهی های لازم به جامعه، به ویژه در مورد #ملاکهای_اصلح و استفاده درست از رسانه ها و فضای مجازی، میتوان ذهنیت مردم جامعه را در مسیر #انتخاب_اصلح هدایت کرد.
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش یازدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠از نظر قضايی
🔷در روایات میخوانیم: «فـيحكـم بين اهل التوراه بالاتوراه و بين اهل انجيل بلانجيل و بين اهل الزبور بالزبور و بين اهل الفرقان بالفرقان؛[۱] آن #قاضی_عادل و دادگستر در ميان پيروان تورات، (يهوديان) بر اساس كتاب آسمانی خود آنها يعنی تورات (تورات اصيل) قضاوت می كند و در ميان پيروان زبور، طبق همان كتاب حكم می كند، و در ميان پيروان فرقان (قرآن) نيز طبق قرآن حكم و قضاوت می نمايد و از آنجا كه اين #قضاوت #صددرصد_عادلانه است، همه پيروان اديان از آن راضی هستند و سيره جد بزرگوارش امیرالمومنین امام علی (ع) را دنبال می كند كه فرمود: «لو كسرت لی الوساده لحكمت بين اهل التوراه بتوراتهم و بين اهل الزبور بزبورهم و بين اهل الفرقان بفرقانهم».[۲]
🔷و نيز می خوانيم: «اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فی ايامه الجور ... وردّ كلّ حق الی اهله؛[۳] حكم و #قضاوت #امام_مهدی (عج) #عادلانه خواهد بود، جور و ظلم و نامردی در ايام حكومت حضرت رخت بر می بندد، هر حق به اهل آن باز می گردد؛ و می خوانيم: «و حكم بين الناس به حكم داود و حكم محمد صلی الله عليه و آله و سلم؛[۴] (امام مهدی) در ميان مردم چونان داود نبی (ع) و پیامبر اکرم (ص) حكم و قضاوت خواهد نمود»؛ حكم داودی اين است كه قرآن می فرماید: «يا داود انا جعلناك خليفه فی الارض فاحكم بين الناس بالحق و لا تتبع الهوی فيضلك عن سبيل الله»؛ [ص، ۲۶] #حكم و #قضاء بايد #بهحق و #عادلانه باشد، حكم محمدی (ص) اين است كه: «و ان حكمت فاحكم بينهم بالقسط»؛ [مائده، ۴۲] قضاوت بايد به #قسط و #عدل باشد.
🔷«فاحكم بينهم بما انزل الله و لا تتبع اهوائهم...»؛[مائده، ۴۸] قضاوت بايد بر اساس #احكام_الهی و ما انزل الله باشد، و در محاكم قضایی دنيا چنين قضاوت عادلانه ای يا اصلاً نيست، يا بسيار كمرنگ است، و تنها در گوشه ای از عالم تا حدودی كه مقدور است اين قضاوت صورت می گيرد و در #حكومتعدلمهدی (عج) در كل جهان قضاوت بر اساس احكام الهی و عادلانه خواهد بود و به احدی كمترين ستمی نمی شود. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۹
[۲] كشف المراد، ص ۳۸۵
[۳] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸
[۴] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمومنین امام على عليه السلام:
🔹در بيان موعظه هاى #لقمان (ع) به پسرش: «اى پسرم! كسى كه يقينش كم شده و نيّتش در طلبِ روزى ضعيف گشته [بايد بداند كه] #خداوند تبارك و تعالى به اراده خود، او را در #سه_حالتْ آفريده و به او #روزى داده است، كه در هيچيك از آن [حالت] ها كارى از دست او بر نمى آمد. [بنابراين، او بايد بداند كه] خداوند تبارك و تعالى او را در حالت چهارم نيز روزى میدهد. حالت اوّل، اين است كه او در رحم مادرش بود و خداوند عزوجل او را در جايى استوار، روزى رساند، به طورى كه گرما و سرما اذيّتش نكرد. سپس [در حالت دوم] او را از آنجا بيرون آورد و روزىِ او را از راه شير مادرش جارى ساخت و با اين وسيله، او را كفايت كرد و پرورش داد و بى آنكه او توان و نيرويى داشته باشد، او را بزرگ كرد. سپس [در حالت سوم] او را از شير گرفت و روزىِ او را در كسب و كار پدر و مادرش قرار داد، و چنان در دل هاى آنان براى او محّبت و رحمت نهاد كه گويى غير از آن، چيز ديگرى ندارند؛ بطورى كه در بسيارى از حالات، او را بر خودشان مقدّم مى داشتند. تا اينكه [به حالت چهارم رسيد و] بزرگ و عاقل شد و براى خودش مشغول كسب و كار گرديد. [در اين حال] عرصه بر او تنگ شد و به پروردگارش بد گمان گشت و همه #حقوق_خداوند را در مالش انكار كرد، و از ترس تنگىِ روزى و بدگمانى به اين كه خداوند تبارك و تعالى اكنون و در آينده، روزىِ بازماندگانِ او را بدهد، بر خود و خانوانده اش سخت گرفت؛ اى پسرم! #بدترين_بنده، همين است.
📚الخصال، ص ۱۲۲ ح ۱۱۴؛ بحار الأنوار، ج ۱۳ ص ۴۱۴ ح ۵
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای #انتخاب_اصلح (بخش سوم و پایانی)
🔶یکی از سؤالات بسیار مهم و راهبردی که در ایام #انتخابات بسیاری از افراد به دنبال دست یابی به جواب آن هستند، فرمول و یا نقشه ای است که توسط آن بشود افراد #اصلح را شناسایی کرد و در معرفی آنها به دیگران ایفای نقش کرد. با رجوع به منابع غنی و ارزشمند اسلامی و با تکیه بر بن مایه های دینی و مذهبی به خوبی می توان خود را در ریل صحیح #انتخاب_اصلح قرار داد.
💠ایستگاه پنجم: عدم اعتناء به خبرهای کذب و غیر واقعی
🔷یکی از آسیب و آفت های بسیار خطرناکی که می تواند تأثیر مستقیم و چشم گیری بر روند #انتخاب_اصلح داشته باشد، فعالیت گسترده و مسموم کمپانیهای خبرپراکنی غربی است، که همواره تلاش دارند با مخابره کردن #خبرهای_کذب و نادرست و ناامید کننده، #تصور_غلط و غیر واقعی از #انتخابات_ایران به جهانیان مخابره کنند. #تبلیغات_مسموم و ناامید کننده ای که تلاش دارد #اصل_حضور در انتخابات را برای عموم مردم کم رنگ نمایند و شرکت در انتخابات و برگزیدن هر گزینه ای را در ایران اسلامی بی فایده قلمداد نمایند.
🔷برخی افراد نیز تحت تأثیر این القائات شیطانی، هیچ یک از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را واجد مسند ریاست جمهوری نمی پندارند، از این رو تلاش می کنند خیل کثیری از مردم ساده اندیش را هم سو با افکار شیطانی خود نمایند. این در حالی است که یک #انسان_هوشمند و خردورز همواره تلاش دارد که #اخبار و اطلاعات را از #منابعمعتبرداخلی پیگیری نماید و اسیر شوهای تبلیغاتی رسانه های غربی نشود.
🔷این #دستورزیبایقرآنی است که در صحنه های مهم انتخاب گری می تواند مایه نجات انسان از اطلاعات فریبنده و فتنه انگیز شود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ؛[حجرات، ۶] اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر #شخص_فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره آن #تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!»
🔷به اذعان مفسران قرآن کریم این نکته نیز قابل توجه است که #ساختنخبرهاىدروغین و تکیه بر اخبار غیر موثق یکى از حربه هاى قدیمى نظامهاى جبار و استعمارى است که به وسیله آن جو کاذبى ایجاد کرده، و با اغفال و #فریبمردمناآگاه آنها را گمراه مى سازند، و سرمایه هاى آنها را به تاراج مى برند. اگر مسلمانان دقیقا به همین دستور الهى که در این آیه وارد شده عمل کنند و خبرهاى فاسقین را بدون تحقیق و تبیین نپذیرند، از این بلاهاى بزرگ مصون خواهند ماند.[۱]
پی نوشت
[۱] تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۱۵۷
منبع: وبسایت راسخون با تلخیص
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #ریاست_جمهوری
🔶 #ریاست_جمهوری از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای پستی در کشورهای جمهوری است که #رئیس_قوۀ_مجریه عهده دار آن است؛ مدت زمامداری و حدود اختیارات رئیس جمهور در کشورهای مختلف متفاوت است. طبق قانون ایران #رئیس_جمهور با رای مستقیم مردم و به مدّت ۴ سال انتخاب میشود و انتخاب مجدد او بصورت متوالی فقط برای یک بار دیگر ممکن است.
🔷 #حکمریاستجمهوری پس از انتخاب از طرف مردم باید به وسیلۀ مقام رهبری امضا و تنفیذ گردد. عزل و برکناری رئیسجمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور، پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی و رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی و مدیریت او، انجام پذیر است. #رئیس_جمهور در راس #قوه_مجریه، دارای #وظایف و #اختیاراتی است که به مهمترین آنها اشاره میشود. «پس از مقام رهبری #رئیس_جمهور عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوۀ مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط میشود، بر عهده دارد.» [۱]
💠شرایط احراز مقام
🔷 #رئیس_جمهور با #رایمستقیممردم و به مدّت ۴ سال انتخاب میشود و طبق اصل ۱۱۴ قانون اساسی انتخاب مجدد او بصورت متوالی فقط برای یکبار دیگر ممکن است. #حکمریاستجمهوری پس از انتخاب از طرف مردم باید به وسیلۀ #مقام_رهبری امضا و #تنفیذ گردد. به موجب اصل ۱۱۵ قانون اساسی، #رئیس_جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی و ایرانی الاصل و دارای تابعیت ایران، مدیر و مدبّر، دارای حسن سابقه، امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران باشد؛ هم چنین معتقد به مذهب رسمی کشور باشد.
🔷 #رئیس_جمهور باید پیش از آغاز به کار در #مجلس_شورای_اسلامی به ترتیب مقرر در قانون اساسی، #سوگند یاد کند. #رئیسجمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی بهعهده دارد، در برابر #ملت و #رهبر و #مجلسشورایاسلامی، مسئول است.» [۱] طبق اصل ۱۱۷ قانون اساسی، #رئیس_جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکت کنندگان، انتخاب میشود و اگر در دورۀ اول این اکثریت به دست نیامد، در جمعه هفتۀ بعد، با شرکت دو نفر از نامزدها که در دور نخست آراء بیشتری داشته، انتخاب بهعمل میآید.
💠وظایف و اختیارات
🔷۱) مسئولیت اجرای قانون اساسی؛ ۲) انتخاب و عزل وزیران؛ ۳) ریاست هیات وزیران؛ ۴) مسئولیت اقدامات وزیران؛ ۵) توشیح قوانین و عهدنامهها؛ ۶) اختیار وضع آئیننامههای اداری؛ ۷) اعزام سفیران به خارج و پذیرش سفرای خارجی؛ ۸) اعطای نشان های دولتی؛ ۹) ریاست شورای عالی امنیت ملی.
💠عزل
🔷عزل و برکناری رئیسجمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور، پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی و رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی و مدیریت او، انجامپذیر است.
💠فوت و بیماری
🔷طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاستجمهوری پایان یافته و رئیسجمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیسجمهور، با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیتهای وی را برعهده میگیرد.
💠رسیدگی به اتهام
🔷طبق اصل ۱۴۰ قانون اساسی، رسیدگی به اتهام رئیسجمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرائم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاههای عمومی دادگستری انجام میشود. [۳] [۴] [۵]
پینوشتها
[۱] قانون اساسی، مفاد اصل ۱۱۳
[۲] اصلاحی قانون اساسی، مفاد اصل ۱۲۲
[۳] طباطبائی مؤتمنی، منوچهر، حقوق اداری، ص۲۰-۱۵
[۴] انصاری، ولیا...، کلیات حقوق اداری، ص۱۸۵-۱۷۸
[۵] قاضی، ابوالفضل، بایستههای حقوق اساسی، ص۲۴۲
منبع: ویکی فقه با تلخیص
#رئیس_جمهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️توصیههایی به دستاندرکاران برگزاری انتخابات
🔹میخواهم به دست اندرکاران انتخابات، البتّه ضمن خسته نباشید سفارش کنم که اوّلاً تمهیدات لازم را برای سلامت مردم در هنگام حضور در پای صندوقهای رأی حتماً ملاحظه کنند و پیشبینی کنند؛ چون مردم میخواهند شرکت کنند [لذا] باید جوری باشد که این شرکت مردم و این حضور مردم پای صندوق رأی به سلامت جامعه مطلقاً صدمهای نباید بزند که این کار احتیاج به تمهیداتی دارد. البتّه مسئولین اعلان کردند که در این قضیّه دارند تلاش میکنند؛ بنده هم تأکید میکنم که حتماً تلاش کنند.
🔹ثانیاً مشکل کمبود برگه های تعرفه است که یکی از مشکلاتی که ما در انتخاباتها مکرّر با آن مواجه شدهایم و دائم به ما شکایت کردهاند این است که گاهی از یک نقطهای میگویند که آقا تعرفه نیست، یا فرض کنید ساعت ۸ یا ۷ انتخابات شروع میشود و تعرفه هنوز نرسیده؛ این مشکل را برطرف کنند؛ نگذارند که جایی بدون برگههای تعرفهی رأی بماند، یا دیر برسد، یا نرسد، یا کمبود داشته باشد؛ این هم مطلب دوّم که باید پیشاپیش به این فکر بشود ... [و برخورد با تخلّفات] با هر تخلّفی هم برخورد کنند. این عرایض ما است.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۰/۳/۲۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنه_ای #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #حضرت_فاطمه سلام الله علیها:
💠حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه.
🔷از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پيامبر خدا و انفاق در راه خدا.
📕نهج الحياة، ح ۱۶۴
#حضرت_فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #قدرتمندیِرئیسجمهورمنتخب با میزان حضور و رأی بالای مردم
🔹یک نکتهی دیگری که این هم مهم است، این است که آن #رئیس_جمهوری که روز جمعه انتخاب خواهد شد، اگر با #رأی_بالا انتخاب بشود، پشتیبانی محکمی خواهد داشت، #رئیس_جمهور_قوی و قدرتمندی خواهد بود، و کارهای بزرگی میتواند انجام بدهد. کشور بحمدالله دارای توان بالا است - من حالا بعداً در پایان هم یک جملهای در این زمینه عرض خواهم کرد - #کشور #تواناییهای_زیادی دارد، امکانات و فرصتهای فراوانی در کشور ما هست؛
🔹استفادهی از این فرصتها احتیاج دارد به #انسانهای_قوی، #فعّال، #پُرکار، #خستهنشو و #قدرتمند. این «قدرتمندی» را #رئیس_جمهور -غیر از جنبههای شخصی- بیشتر از ناحیهی #پشتیبانی_مردم به دست میآورد. اگر چنانچه حضور مردم دارای نصاب مطلوبی باشد و رئیسجمهور با رأی بالا انشاءالله انتخاب بشود، این موجب خواهد شد که قدرت پیدا کند بتواند از این ظرفیّتها درست استفاده کند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۰/۳/۲۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رهبر انقلاب: فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید/ انگیزههای خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید
🔸در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم در پیامی پیروزی بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند.
📝متن پیام به این شرح است:
🔹ملت بزرگ و سربلند ایران! حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود.
🔹در میانه عواملی که هریک بهگونهای میتوانست مشارکت در انتخابات را کمرنگ کند، مناظر چشمنوازِ اجتماعات شما در مراکز رأیگیری در سراسر کشور، نشانه آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیدهی بیدار بود.
🔹پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یکبار دیگر در برابر تبلیغات رسانههای مزدور دشمن و وسوسه خاماندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد.
🔹نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالفخوانیهایی که با انگیزهی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأیگیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاستجمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد.
🔹اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بیپایان میگزارم.
🔹به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاستجمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافتهاند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظایفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم، فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزههای خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.
🔹لازم میدانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانهی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه کسانی که بهنحوی به این آزمون بزرگ کمک کردهاند تشکر کنم.
🔹به حضرت ولیاللهالاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض میکنم و درود میفرستم، علو درجات امام عزیز که سلسلهجنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت میکنم.
@Farsna
🔴سلام به آینده
🔹پیروزی بزرگ انتخابات آبرومند با مشارکت بالا را محضر امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام خامنهای تبریک و مردم شریف و شهیدپرور و همیشه در صحنه تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
🔸انتخاب حجةالاسلام و المسلمین رئیسی را هم به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور منتخب مردم تبریک عرض می کنیم.
🔹خداوند انشاءالله به برکت ایام دهه کرامت و ولادت علی ابن موسی الرضا (ع)، این انتخابات را برای مردم مبارک گرداند و به رئیس جمهور و دولت جدید توفیق خدمت روزافزون و حل مشکلات مردم رنجدیده که با همه سختیها و ناملایمات پای نظام ایستادند را عنایت کند
🔸انشاءالله امید مردم پابرهنه به روزهای بهتر تقویت و امید دشمنان از لطمه زدن به کشور قطع و ریشه مفاسد اقتصادی خشکانده شود و این دولت به دولت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل گردد.
🔹 عزیزان انقلابی در این #ایام_برادری کمربندهای خود را محکمتر ببندند، از امروز هیچ عذری برای مسامحه و تعلل در دستیابی به اهداف والای انقلاب و اجرایی کردن فرامین بر زمین مانده مقام معظم رهبری وجود ندارد.
👈یا علی گفتیم و عشق آغاز شد...
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش اول)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷بررسی جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی، در گرو تبیین مبنای مشروعیت حکومت در نظام اسلامی است. در بینش اسلامی، منبع و سرچشمه #مشروعیت_حکومت، #الهی بوده و از ولایت تشریعی و یا اراده تشریعی خداوند سرچشمه می گیرد، زیرا اساسا هیچگونه ولایتی جز با انتساب به #اذن_الهی مشروعیت نمی یابد. «بر اساس اعتقاد توحیدی، خداوند رب و صاحب اختیار هستی و انسان هاست، چنین اعتقادی ایجاب می کند که تصرف در امور مخلوقات با اذن خداوند صورت گیرد،
🔷و از آنجا که حکومت و تنظیم قوانین، مستلزم تصرف در امور انسان هاست، این امر تنها از سوی کسی رواست که دارای این حق و اختیار باشد، یا از طرف او مأذون و منصوب باشد. وقتی #خداوند که منشأ حقوق است، #حق_حکومت و ولایت بر مردم را به #پیامبر(ص) #امامان_معصوم(ع) و یا #جانشین_معصوم واگذار نموده است، او حق دارد #احکام_الهی را در جامعه پیاده کند، چون از ناحیه کسی نصب شده است که همه هستی و حقوق و خوبی ها از اوست».[۱]
🔷بنابراین همانگونه که گذشت مشروعیت حکومت در نظام اسلامی از ناحیه خداوند است و مشروعیت حکومت پیامبر(ص) و ائمه اطهار و فقهاء در زمان غیبت، ناشی از اذن خداوند است. حال این سؤال مطرح می شود که #نقش_مردم در حکومت اسلامی چیست؟ در پاسخ باید گفت از آنجا که مشروعیت در نظام اسلامی وابسته به خداوند است و از او منشا می گیرد، نقش مردم در مقام فعلیت بخشیدن به این نظام مؤثر است، و در حقیقت مردم در #مقبولیت، #عینیت_بخشی و کارآمدی حکومت اسلامی نقشی اساسی دارند؛
🔷چرا که حاکمیت دین حق و نظام اسلامی، مانند هر نظام دیگری با آرزوها تحقق نمی پذیرد، بلکه #حضور_مردم و اتحاد آنان بر محور حق را می طلبد. #مردم با پذیرش #دین اولا، و پذیرش #ولایت_حاکم اسلامی ثانیا، #دین_خدا را در جامعه متحقق می سازند. اگر مردم در صحنه نباشند و حضور جدی نداشته باشند، حتی اگر رهبر آنان در حد وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام باشد، نظام اسلامی موفق نخواهد بود. بنابراین حکومت اسلامی هیچ گاه بدون خواست و اراده مردم محقق نمی شود.[۲] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] محمد تقی مصباح یزدی، نظریه سیاسی اسلام، ج۲، ص۴۰
[۲] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۸۲-۸۳
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️چرا #انتخابات_ایران برای دنیا جذاب است؟
🔷یکی از دلایلی که سبب شده تا #انتخابات_ایران، همیشه کانون توجه جهانیان قرار بگیرد، کم نظیر بودن آن در میان کشورهای منطقه است. در منطقه ی #غرب_آسیا و شمال آفریقا، #جمهوری_اسلامی از معدود نظام هایی است که برای تعیین حکمرانان خود، به #آرای_مردم، متکی است. با نگاهی به وضعیت سیاسی کشورهای منطقه، فقدان اعتماد به آرای عمومی، به وضوح، قابل مشاهده است.
🔷در #کویت، بیش از ۵۰ سال است که فرمانروایی، در قبضه ی «آل صباح» می باشد و هیچ فرد دیگری، خارج از این خاندان، حق به دست گرفتن قدرت را ندارد. در #عربستان، بیش از ۸۰ سال است که قدرت، در دستان برادران #آل_سعود در حال گردش است و در این کشور، چیزی به نام انتخابات، مجلس و... وجود ندارد. در #قطر هم، خاندان «آل ثانی»، قدرت را در دست گرفته اند و مانند توپی به هم پاس می دهند و در این میان، رأی مردم، هیچ جایگاهی ندارد.
🔷در #بحرین، «آل خلیفه»، کشور را ملک طلق خود می دانند و حق حکومت را فقط برای خود، به رسمیت می شناسند. به این جمع، باید اضافه کرد کشورهایی مثل عمان، امارات و... ؛ اما در همین منطقه ی جغرافیایی دنیا، کشوری به نام #ایران و نظامی به نام #جمهوری_اسلامی وجود دارد که در همان دو ماه اول استقرار خود و با اصرار بنیانگذار آن، به #آرای_عمومی مراجعه کرد و از آن روز تا کنون، تقریبا هر سال، یک #انتخابات در این کشور، برگزار گردید.
🔷در چنین شرایطی، کاملاً طبیعی است که #جمهوری_اسلامی_ایران، کانون توجه دنیا قرار بگیرد و انتخابات آن از جذابیت وصف ناشدنی برخوردار باشد. اما در این میان، «ملت ايران، قدر اين آزادى و قدر اين حضور مردمى و قدر اين اختيار مردمى را بايد خيلى بداند؛ همهى ما بايد قدر بدانيم. اين را انقلاب و اسلام به ما داد. اين، #نعمت_الهى است؛ بايد آن را شكر بگزاريم؛ شكرش هم به اين است كه در اين ميدان وارد شويم.» [۱]
پینوشت:
بیاناترهبرمعظمانقلاب ۸۴/۳/۳
نویسنده: رضا رستمی
منبع: وبسایترهروانولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش دوم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت تقلیدی
🔷 #تقلید بر چهار نوع است: الف - تقلید آگاهانه و سودمند (مانند تقلید در کارهای مثبت)؛ ب - تقلید آگاهانه و زیان مند (مانند تقلید در کارهای منفی)؛ ج - تقلید ناآگاهانه و سودمند (مانند تقلید کودک در یادگیری سخن گفتن)؛ د - تقلید ناآگاهانه و زیان مند (مانند تقلید کودک در به کارگیری سخنان زشت)
نوع اول و دوم از تقلید، همان الگوبرداری مثبت یا منفی از دیگران است که در «روش تربیتی الگویی» (در بخشهای بعدی این نوشتار) به آن خواهیم پرداخت.
🔷به نوع چهارم از تقلید، در قرآن مجید در مورد کافران اشاره شده است. «چون به آنان گفته می شود: از آن چه خداوند فرو فرستاده است پیروی کنید، گویند: بلکه از چیزی که پدران خود را بر آن یافته ایم پیروی می کنیم». هر چند پدران شان چیزی را درک نمی کرده و به صواب نمی رفته اند. (آیا شایسته ی تقلیدند)؟». [بقره، ۱۷۰] پس #تقلیدهای_کورکورانه و بدون دلیل خردمندانه، کاملا نکوهیده است و باید درباره ی #ایننوعتقلیدها - و نه هر نوع تقلیدی - گفت: «خلق را تقلیدشان بر باد داد / ای دو صد لعنت بر این تقلید باد»
🔷با توجه به #تقلیدورزی_شدید افراد، به ویژه در سنین پایین باید کاملا #مواظبگفتارورفتار خود باشیم. برای نمونه، یکی از مربیان ورزش به علت زانو درد و هنگام ورزش کردن، زانوبندی را به پای چپ خود می بندد. پس از سپری شدن چند جلسه ی آموزشی متوجه می شود که برخی از شاگردان وی بدون داشتن هیچ گونه زانودردی، زانوبندی را به پای چپ خویش میبندند. این نشان می دهد که رفتار مربیان، حتی به طور ناخواسته تا چه میزانی می تواند مورد تقلید افراد قرار بگیرد و بر آنان تاثیر بگذارد. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد