eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش سوم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 3⃣تحقق حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خويش، که وقوع نخستين گام در اين راستا بود، در واقع يکی از ويژگى هاى مهم اين انقلاب اين بود، که در کنار نيروهای فعال انقلابی همچون رهبران و عناصر سياسی انقلاب، نيز با آگاهی های حاصل شده، خواستار انقلاب بودند، و به همين دليل اين با حضور پرشور و يکپارچه ملت به پيروزى رسيد، و پس از آن نيز برای استقرار نظام جديد از مردم نظرخواهی شد، و به همين ترتيب تمام ارکان نظام جديد با خواست و اراده مردم شکل گرفت. در واقع اراده مردم در جهت تغييرات در سرنوشت سياسی خود بر اين قرار گرفت که با انقلاب خود، نظام منحط و پوسيده استبدادی را ريشه کن، و به جای آن نظامی جديد مبتنی بر الگوی پی ريزى نمايند که حضور و در ساختارها و ارکان آن کاملاً نمايان باشد، و اين يعنى حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خويش. 🔹در اين زمينه معتقدند: «در طول تاريخ ما، هيچ حادثه‌ای مثل حادثه‌ پيروزى انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که در آن، نقش مستقيم داشته باشند. در انقلاب اسلامی مردم آمدند؛ ... با اينکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمی‌بردند، اما در عين حال توانستند يک رژيمِ تا دندان‌مسلحِ متکی به قدرت‌های استکباری را بکلی از پا در بياورند و را پيروز کنند. منتها نکته‌ اساسی در انقلاب ما اين بود که نقش مردم با پيروزى انقلاب تمام نشد؛ ... در گذشته هميشه می گفتند کشور صاحب دارد؛ منظورشان اين بود که فلان امير و فلان حاکم و فلان سلطان صاحب کشور است! مردم نقشی نداشتند، کاره‌ای نبودند. امروز به برکت انقلاب اسلامی، مردم ميدانند کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور هم خود مردمند». [۱] يکی ديگر از شواهد اين دستاورد عبارت است از نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام، تا جايی که به قول مقام معظم رهبری «امروز در جمهوری اسلامی همه‌ مقاماتی که به نحوی در کار مردم دخالت دارند، مستقيم يا غيرمستقيم منتخب خود مردمند؛ حتّی رهبری». [۲] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بيانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۷/۲۰ [۲] بيانات مقام معظم رهبری ۷۰/۱۱/۱۳ نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️در خصوص حوادث اخیر... 🔹در این حوادثِ اخیر، بیش از همه به سازمان انتظامی کشور ظلم شد، به بسیج ظلم شد، به ملّت ایران ظلم شد؛ ظلم کردند. البتّه در این حادثه هم مثل حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد؛ مثل همیشه، مثل گذشته؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. در آینده هم هر جا دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آن که بیش از همه سینه سپر میکند و بیش از همه اثر میگذارد، ملّت شجاع و مؤمن ایران است؛ وارد میدان میشوند؛ و وارد میدان شدند. بله، ملّت ایران، مظلوم است، امّا قوی است؛ مثل امیرالمؤمنین، مثل مولای متّقیان، سرور خودش علی (علیه ‌السّلام) که قوی‌ترین بود و مظلوم‌ترین. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️انکار جنگ نرم! (بخش اول) 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سال ۹۷ در خصوص فرمودند: « همه‌ جانبه ، امروز قابل‌انکار نیست، با این‌ حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است؛ در این جنگ، و و نظر، در حکم نیروهای مسلح در جنگ سخت‌اند؛ برخی بی‌تفاوت از برابر این حادثه ملی می‌گذرند، برخی هم با همراهی و به او کمک می‌کنند؛ آن ‌ها مسئوليت‌ ناپذیر و این‌ها دشمن‌شیفته‌اند. در مقایسه با نیروهای مسلح در جنگ سخت، می‌توان گناه این دو دسته را تشخیص داد. امروز در کشور بحمدلله کم نیستند کسانی که دارای موضع مسئولانه و تلاش شایسته‌اند؛ این باید روزبه‌روز افزایش یابد». [۱] با این اوصاف، باید گفت که اولین و بدیهی‌ترین وظیفه هنرمندان و دغدغه‌مندان این عرصه، شناخت مختصات جنگ نرم است. در این‌باره گفتنی‌هایی هست: 1⃣شکی نیست که گستردگی پدیده ، بسیار فراتر و وسیع‌تر از پهنه جنگ فیزیکی است؛ به این مفهوم که محدوده جنگ و تهدیدات نظامی مشخص است و حیطه عمل نیروهای متخاصم نیز معین؛ ضمن اینکه اسیب‌‌های وارده در این نبرد، محدود و معلوم است، اما مساله این است که وقتی این شکل از مخاصمه درمی‌گیرد، اولاً همه افراد، اقشار و بخش‌های جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و ثانیاً احتمال درمان کسانی که در این جنگ آسیب می‌بینند بسیار کم است، زیرا جنس جراحت در این جنگ با زخم‌های نبرد نظامی تفاوت کاملاً ماهوی دارد. کسانی که قربانی جنگ نرم می‌شوند، به معنای واقعی کلمه «تلفات» محسوب می‌شوند، درحالی‌که نیروهای کشته‌شده در جنگ نظامی به‌عنوان قهرمانان ملی و در کشورمان تحت نام «شهید» یاد می‌شوند و اسیب دیدگان، با لقب پرافتخار جانباز مورد توجه و تجلیل قرار می‌گیرند. 2⃣حوزه تهدیدات در عبارت است از اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در حالی‌که حوزه چالش‌های نبرد سخت، امنیتی و نظامی است. موضوعات فرهنگی از قبیل فیلم، کتاب، نشریات، فضای مجازی در این میان اهمیت بیشتری نسبت به دو مقوله دیگر دارند. این سخن از سکان‌دار کشتی انقلاب در خصوص فرهنگ خواندنی است: « مثل هوایی می‌ماند که ما تنفس می‌کنیم. اگر هوا مسموم باشد و انسان ان را تنفس کند ممکن است به مرگ او منتهی شود. درست است که در هر جامعه‌ای فرهنگی هست و افراد ان جامعه از ان تنفس می‌کنند، اما معنایش این نیست که در هر جایی هر کسی از هر هوایی تنفس کرد فرقی نمی‌کند و این تنفس برای او نفع دارد. اگر این‌طور باشد پس این‌همه تلاش برای مبارزه با الودگی محیط‌ زیست برای چیست؟ آیا درست است که بگوییم: این تلاش‌ها چه فایده‌ای دارد؟! هوا که هست و همه هم تنفس می‌کنند، چه فرقی می‌کند که چه هوایی تنفس می‌شود؟! با این حساب آیا درست است که درباره هم بگوییم: مردم آزادند و هر فرهنگی بخواهند می‌توانند داشته باشند؟!». [۲] بر این اساس، به جرات می‌توان گفت که کلیدی‌ترین شاخصه جنگ نرم، تلاش حریف برای تاثیرگذاری بر حوزه فرهنگ ایرانی - اسلامی است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۹/۰۶ [۲] بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۱/۰۱ نویسنده؛ کوشکی منبع؛ حوزه نت به نقل از جهان نیوز @tabyinchannel
⭕️آیت الله العظمی بهجت (ره): 🔹انسان می‌تواند قرآن را آینه قرار دهد برای [حضرت] غایب عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف و غایب (امام زمان عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) را آینه قرار دهد برای قرآن؛ و می‌شود گفت این دو شریک و عدیل یکدیگر و واسطه بین مخلوق و خالق هستند و در درجه «دعوت الی الله»  افتراقی (جدایی) ندارند.   📕نکته‌های ناب از آیت‌الله‌ العظمی بهجت، ص ۷۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ آثار حجاب (بخش اول) 🔸 ، قوانينی است از آفريدگار، برای بهترين آفريده، که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزيابی همه‌جانبه و همسو با سير تکامل هستی وضع ميگردد، و را تامين مينمايد. مسلماً پيروی از قوانين الهی فوايد بی‌شماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و ناديده گرفتن هريک از آنها زيانهای بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. يکی از اين قوانين، است که از ميباشد و فقهای‌ شيعه آن را از شمرده اند. در اين نوشتار به بعضی از فوائد و می‌پردازيم؛ 💠آثار روا‌نی (۱) 🔹 «دل آرام و مطمئن»؛ از آنجا که يکی از احکام الهی است، انسان با عمل کردن به دستورات خداوند متعال به مقام‌ قرب‌ الهی نائل ميشود. در جوار امن و قدس ربوبی قرار ميگيرد و در نتيجه به يک طمأنينه‌ و در رعايت احکام اسلامی دست می‌يابد و به کمال‌ رضايتمندی ميرسد. علاوه بر اين، سبب اظهار دوستی به خداوند متعال و ائمه و در نتيجه محبوب‌ خدا شدن ميشود؛ 🔹چنانکه آيه شريفه ميفرمايد: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ اگر خدا را دوست ميداريد، از من پيروی کنيد، که خدا شما را دوست بدارد و گناه شما را ببخشد که خداوند آمرزنده و مهربان است». [آل عمران، ۳۱] دوست داشتن و محبوب ديگران بودن، يک نياز فطری و روانی انسانی است؛ با حفظ‌ و اطاعت از خداوند، و محبوب خدا و اوليا شدن، نياز را ارضا نموده و به اطمينان خاطر ميرسد، و در پرتو اين امر احساس‌ ارزشمندی و اعتماد به نفس پيدا ميکند. 🔹 «حجاب، نياز فطری»؛ انسانها يک نياز فطری درونی، به نام و شرم دارند. علاوه بر مطالعات مردم‌شناسی و روانشناسی‌ جنسی، از مطالعات تاريخی نيز استفاده ميشود، که انسان در هيچ مقطعی بدون پوشش زندگی نکرده است، و اين مطلب، حاکی از وجود شرم‌ و حيای‌ ذاتی‌ انسان است. پروفسور اسوالد شوارتز، طبيب و روانشناس‌اتريشی مينويسد: علاوه بر مردم‌شناسی، تجزيه و تحليل روانشناسی نيز ثابت ميکند که ، يکی از صفات عمده نوع بشر است. 🔹هيچ قبيله‌ای هر قدر هم بدوی بوده باشد، شناخته نشده است که از خود بروز ندهد، و بچه‌های‌کوچک نيز شرم دارند. از آيات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوا نيز و استفاده ميشود. پس حجاب پاسخ مثبت به اين نياز درونی و فطری است که در نهايت به سلامت‌ روانی فرد منجر ميشود. ... منبع: وبسایت‌ مركزمطالعات‌ و پژوهشهای‌ فرهنگی‌ حوزه‌ علميه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تاريخ در مورد موقعيت اجتماعی امام حسن عسکری (ع) چه گزارشاتی داده است؟ 🔹 (ع) اگر چه بسیار جوان بودند، ولی به دلیل موقعیت بلند علمی و اخلاقی، به ویژه و اعتقاد بی‌ شائبه آنان به امام و احترام بی‌ چون و چرای مردم از وی، شهرت فراوانی پیدا کرده بودند. هم‌چنين به دلیل آن که مورد توجه عام و خاص بودند، حاکمیت عباسی جز در مواردی چند، در ظاهر رفتار احترام‌ آمیزی از خود نسبت به آن حضرت نشان می‌ دادند. روایتی طولانی که در بسیاری از منابع نقل شده، حاکی از اهمیّت و عظمت موقعیت روزافزون (ع) در «سامرا» می‌ باشد. اینک به خاطر اهمیت این روایت به ذکر قسمت‌ هایی از آن می‌ پردازیم: «سعد بن عبدالله اشعری از علمای معروف شیعه که احتمالاً به ملاقات امام عسکری (ع) نیز شرفیاب شده [۱]، می‌ گوید: «در شعبان سال ۲۷۸ - هیجده سال پس از شهادت امام عسکری (ع) - در مجلس احمد بن عبیدالله بن خاقان [۲] - که آن روزها مسئولیت خراج قم را بر عهده داشت و به آل محمد و مردم قم نیز عداوت می‌ ورزید - نشسته بودیم، 🔹سخن از طالبیون ساکن سامرا و مذهب و موقعیت آنان در پیش حاکم به میان آمد، احمد گفت: من کسی از علویان را چون (ع) در سامرا ندیده و نشنیده بودم که اینچنین به وقار و عفاف و زیرکی و بزرگ‌منشی در میان اهل بیت خود شناخته شده و پیش سلطان و بنی هاشم محترم باشد، چنان که او را بر افراد مسن و حتی امراء و وزراء و منشیان نیز برتری می‌ دادند. روزی من بالای سر پدرم ایستاده بودم؛ آن روز پدرم برای دیدار با مردم نشسته بود. یکی از حاجبان وارد شد و گفت: ابن الرضا (ع) [۳] در بیرون در ایستاده است. پدرم با صدای بلندی گفت: او را اجازه ورود بدهید و او وارد شد ... وقتی پدرم او را دید چند قدم به سوی او رفت، کاری که ندیده بودم با کسی حتی امرا و ولات عهد انجام بدهد. وقتی به او نزدیک شد، دست به گردنش انداخت و صورت و پیشانی او را بوسید. آنگاه دستش را گرفت و در جای خود نشاند. 🔹پدرم خود روبروی او نشست و با وی به گفتگو پرداخت. در سخنان خود، او را با کنیه - که حاکی از احترام او بود - مورد خطاب قرار می‌ داد و مرتب می‌ گفت: پدر و مادرم فدایت... شب هنگام نزد پدرم رفتم ... و از وی پرسیدم: پدر! آن شخص که امروز آن همه اجلال و احترامش نمودی، چه کسی بود که حتی پدر و مادرت را فدای او می‌ کردی؟ گفت: او ابن الرضا (ع)، امام رافضیان بود؛ آنگاه ساکت شد. چند لحظه بعد سکوتش را شکست و ادامه داد: فرزندم اگر روزی خلافت از دست بنی عباس بیرون رود، در میان بنی هاشم، جز او کسی شایستگی تصدی آن را ندارد. او به خاطر فضل، صیانت نفس، زهد، عبادت و اخلاق نیکو سزاوار مقام خلافت است. اگر پدر او را دیده بودی، مردی بود بزرگوار، عاقل، نیکوکار و فاضل. با شنیدن این سخنان آتش خشم سر تا سر وجودم را فرا گرفت. در عین حال حس کنجکاویم برای شناختن او برانگیخته شد. از هر کس از بنی هاشم، منشیان، قضات، فقها، حتی مردم عادی که درباره‌اش سؤال می‌ کردم او را در نزد آنان در نهایت جلالت و بزرگواری و مقدم بر سایر افراد اهل بیت می‌ یافتم. 🔹همه می‌ گفتند: او امام رافضیان است. از آن پس اهمیت وی پیش من رو به فزونی گذاشت؛ زیرا دوست و دشمن او را به نیکی می‌ ستودند». [۴] این روایت با توجه به راوی آن که خود یکی از معاندان سرسخت اهل بیت علیهم السلام بوده، موقعیت اخلاقی و اجتماعی (ع) را در میان عامه مردم و حتی خواص نشان می‌ دهد. همچنین خادم (ع) می‌ گوید: روزهایی که امام به مقر خلافت می‌ رفت، شور و شعف عجیبی در مردم پیدا می‌ شد. خیابان‌ های مسیر آن حضرت از جمعیتی که سوار بر مرکب‌ های خود بودند، پر می‌ شد. وقتی امام تشریف می‌ آوردند، هیاهو یک باره خاموش می‌ گشت. آن حضرت از میان جمعیت گذشته و وارد مجلس می‌ شد. [۵] طبیعی است که باید بیشترین این افراد از شیعیانی باشند که از مناطق دور و نزدیک برای دیدن امام (ع) به سامرا می‌ آمدند؛ هر چند ارادت سایر مردم نسبت به فرزندان رسول خدا (ص) نیز آنها را برای دیدن امام حسن عسکری (ع) تهییج کرده و سبب فزونی جمعیت می‌ شد. پی نوشت‌ها؛ [۱] رجال النجاشی، ص ۱۲۶ [۲] پدرش وزیر معتمد عباسی بود. (الكامل فی التاريخ، ج ۷، ص ۲۳۵) [۳] «ابن الرضا» عنوانی است که امام جواد و امام عسکری (علیهما السّلام) هر دو به آن شهرت یافته‌ اند [۴] بحار الأنوار، ج ۵۰، ص ۳۲۵ [۵] الغیبه، طوسی، ص ۱۲۹ 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم‌ السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ششم، ص ۵۴۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا