✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از نامه ۴۷ #نهج_البلاغه (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ؛ و بر شما لازم است #پيوندهاى_دوستى و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد»، سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ؛ و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و رابطه خود را با هم قطع نماييد». «تواصل» از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود و «تباذل» از ريشه بذل، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمك هاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. «تدابر» از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و «تقاطع» به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا تدابر به معناى جدايى كامل است و تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود.
🔹مسأله پيوندهاى دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در اسلام بسيار مهم است؛ همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱]
🔹همچنین امام صادق (ع) میفرماید: «هنگامى كه دو مسلمان از هم قهر كنند ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند، چنانكه در حديث ديگرى در كتاب «كافى» آمده است كه امام صادق (ع) فرمود: «هر گاه دو نفر با هم قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است و اى بسا هر دو مستحق باشند، راوى از امام (ع) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و مسالمت آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵
[۲] همان، ص ۳۴۶
[۳] همان، ص ۳۴۴
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#قهر #دوستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش دوم)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
4⃣تقویت تفکر نقادانه
🔹هر پیام رسانه ای از اجزا و عناصری تشکیل شده است. توجه به اجزای یک پیام رسانه ای می تواند دروغ یا اغراق را ثابت کند. چه کسی؟ کجا؟ کی؟ چگونه؟ چرا؟ چه چیزی را؟ به اجرا رسانده است؟ همین شش سوال ساده خیلی از جنگهای زرگری رسانه ای را رسوا می کند. خبرهایی که فاقد عناصر لازم هستند، جعلی یا کم اعتبارند. از سوی دیگر استخراج روش های استدلال پیام رسانه ای نیز می تواند در اعتبارسنجی آن موثر باشد. مغالطات پرکاربرد رسانه (تعمیم ناروا، توسل به مشاهیر، دستکاری در حد وسط، ادعای بی دلیل و...) در استدلال پیام جاسازی می شود، اما ما به عنوان خوانندگان نقاد باید این مین های تعبیه شدهی شناختی را خنثی کنیم.
5⃣صحت سنجی و بی اعتبارسازی
🔹در عصر شبکه های اجتماعی، یک تغییر شگرف رخ داده است. سردبیر حذف شده است! هر کسی هر چه بگوید توسط کسی صحت سنجی نمی شود، و همین یک زخم برای رشد میکروب ها در مجاری اطلاعاتی کافی است. اگر توجه طلب، شهرت دوست، دارای منافع اقتصادی یا لابی سیاسی باشید، کافی است دست به کار شوید و موجی از فیک نیوزها به راه بیندازید. در حالی که در جهان بیش از ۳۵۰ گروه فکت چک (درستی سنجی) کار می کنند و دهها کشور جهان، نظام های صحت سنجی را به راه انداخته اند، اما در کشور ما هنوز اتفاق خاصی در کف خیابان مجازی نیفتاده است و صحت سنجی خبرها و بی اعتبارسازی اخبار و اطلاعات جعلی صورت نمی گیرد. پس آستین همت بالا بزنید و فکت چکر شوید!
6⃣منبع یابی
🔹نقاب را از چهره گوینده بردارید! هر پیام یک خالق دارد. خالق پیام می تواند متنی، گرافیکی یا ویدیویی باشد که معمولا نادیده گرفته می شود. در فضای شبکه های اجتماعی، ربات هایی وجود دارد که هویت خالق اصلی را پاک می کند تا بهتر و راحت تر بتواند هر چه می خواهد را در گروهها و کانال ها پخش کند. توجه به منتشر کننده اولیه یا ردپای پیام می تواند ما را نسبت به هدف تولیدکننده آگاه کند. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معلم در اسلام چه جایگاهی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹در روايات اسلامى #مقام_معلّم آنقدر والاست كه خدا و فرشتگان و همه موجودات ـ حتّى مورچه در لانه خود و ماهيان در درياها ـ بر كسى كه به مردم نیکی بیاموزد درود مى فرستند؛ چنانكه در حديثى از رسول خدا(ص) آمده است: «اِنَّ اللهَ و مَلَائِكَتَهُ حَتَّى النَّمْلَةِ فِى حُجْرِهَا وَ حَتّى الْحُوتِ فِى الْبَحْرِ يُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النّاسِ الْخَيْرَ». [۱] همين مضمون در احاديث متعدد ديگرى نيز وارد شده است. در حديث ديگرى از همان حضرت مى خوانيم: «اَلَا اُخْبِرُكُمْ بِاَجْوَدِ الاَجْوَادِ؟ اللهُ اَلاَجْوَدُ الاَجْوَادِ! وَ اَنَا اَجْوَدُ وُلْدِ آدَمَ! وَ اَجْوَدُكُمْ مِنْ بَعْدِى رَجُلٌ عَلِمَ عِلْماً فَنَشَرَ عِلْمَهُ يُبْعَثُ يَومَ الْقِيَامَةِ اُمَّةً وَاحِدَةً!؛ آيا به شما خبر دهم كه بخشنده ترين بخشنده ها كيست؟ بخشنده ترين بخشنده ها خداست، و من بخشنده ترين فرزندان آدم هستم؛ و بعد از من از همه شما بخشنده تر كسى است كه #علم و دانشى را فرا گيرد، و آن را نشر دهد و به ديگران بياموزد، چنين كسى روز قيامت به تنهايى به صورت امّتى برانگيخته خواهد شد!». [۲]
🔹تعبير به امّت به خوبى نشان مى دهد كه گسترش وجودى معلّمان به موازات گسترش تعليمات آنها در ميان جامعه بشرى صورت مى گيرد، و هر قدر شاگردان بيشترى را تعليم و تربيت كنند به همان نسبت شخصيّت معنوى و اجتماعى آنها گسترده تر مى شود و گاه به اندازه يك امّت مى گردد. اهميّت نشر علم و دانش و فرهنگ در اسلام تا آن حدّ است، كه در حديثى معروف، مجلس علم را، باغى از باغ هاى بهشت شمرده است. جالب اينكه در اسلام هر كارى كه مقدّمه فراگيرى علم، يا مناسبتى با آن داشته باشد، عبادت شمرده شده است. در حديثى از پيامبر اكرم (ص) مى خوانيم: «مُجَالَسَةُ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ؛ همنشينى با #دانشمندان عبادت است». [۳] در حديث ديگرى از امام موسى کاظم (ع) مى خوانيم: «اَلنَّظَرُ اِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبادَةٌ؛ نگاه به صورت عالم از روى محبّت، عبادت است». [۴]
🔹در حديث ديگرى پيامبر اکرم (ص) به ابوذر فرمود: «اَلْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ، صِيَامٍ نَهَارُهَا، وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ النَّظَرُ اِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ اَلْفِ رَقَبَةٍ؛ يك ساعت در جلسه مذاكره علم شركت كردن، براى تو بهتر از عبادت يكسال است كه روزها روزه باشى و شب ها مشغول عبادت شوى، و نگاه به صورت عالم، براى تو بهتر است از آزاد كردن يك هزار برده!». [۵] احاديث در اين زمينه فراوان و پربار است كه ذكر همه آنها، به طول مى انجامد، سخن را كوتاه مى كنيم و اين بحث را با حديثى از لقمان حكيم - كه سخنانش در قرآن مجيد در كنار سخنان خدا قرار گرفته - به پايان مى بريم، او به فرزندش فرمود: «يا بُنَىَّ جَالِسِ الْعُلَمَاءَ ... فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ يُحيِى الْقُلُوبَ بِنُورِ الْحِكْمَةِ كَمَا يُحْيِى الاَرْضَ بِوَابِلِ السَّمَاءِ؛ فرزندم! با #علما همنشين شو...، زيرا خداوند دلها را به نور دانش روشن مى كند، آنگونه كه زمين را با قطره هاى درشت باران زنده مى كند». [۶]
پی نوشتها؛
[۱] كنز العمال فى سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، چ ۵، ج ۱۰، ص ۲۵۵، ح ۲۸۷۳۶
[۲] همان، ص ۲۶۷، ح ۲۸۷۷۱
[۳] كشف الغمة فی معرفة الأئمة، اربلى، چ ۱، ج ۲، ص ۲۶۸
[۴] الجعفريات، ابن اشعث، چ۱، ص ۱۹۴
[۵] جامع الأخبار، شعيری، مطبعة، چ۱، ص ۳۸
[۶] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، فتال نيشابورى، چ۱، ج ۱، ص ۱۱
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۲۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معلم #علم #تعليم #تعلم #عالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آزادی زن در غرب
🔹از روزی که اروپایی ها، صنایع جدید را به وجود آوردند - در اوایل قرن نوزدهم که سرمایهداران غربی کارخانههای بزرگ را اختراع کرده بودند - و احتیاج به نیروی کار ارزان و بیتوقع و کمدردسر داشتند، زمزمهی #آزادی_زن را بلند کردند؛ برای اینکه #زن را از داخل خانوادهها به درون کارخانهها بکشانند؛ به عنوان یک کارگزار ارزان از او استفاده کنند، جیب های خودشان را پر کنند و زن را از کرامت و منزلت خود بیندازند. امروز آنچه که به عنوان آزادی زن در #غرب مطرح است، دنبالهی همان داستان و همان ماجراست.
🔹لذا ظلمی که در فرهنگ غربی به زن شده است و برداشت غلطی که از زن در آثار فرهنگ و ادبیات غرب وجود دارد، در تمام دوران تاریخ بیسابقه است. در گذشته هم در همه جا به زن ظلم شده است، اما این ظلم عمومی و فراگیر و همهجانبه، مخصوص دوران اخیر و ناشی از #تمدن_غرب است. #زن را به عنوان وسیلهی التذاذ مردان معرفی کردند و اسمش را «آزادی زن» گذاشتند! در حالی که به واقع آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن، و نه آزادی زن بود. نه فقط در عرصه کار و فعالیت صنعتی و امثال آن، بلکه در عرصه هنر و ادبیات هم به زن ظلم کردند.
🔹شما امروز، در داستانها، در رمانها، در نقاشیها، در انواع کارهای هنری نگاه کنید، ببینید با چه دیدی به #زن نگریسته میشود؟ آیا جنبههای مثبت و ارزشهای والایی که در زن هست، مورد توجه قرار میگیرد؟ آیا آن عواطف رقیق، آن مهربانی و خوی مهرآمیزی که خدای متعال در زن به ودیعه گذاشته است - خوی مادری، روحیهی نگهداری از فرزند و تربیت فرزند - مورد توجه است یا جنبههای شهوانی و به تعبیر آنها عشقی؟ (که این تعبیر غلط و نادرستی است. این شهوت است نه عشق!) زن را اینگونه خواستند پرورش و عادت دهند: بهعنوان یک موجود مصرفکننده. مصرف کنندهی دست و دل باز و کارگر کمتوقع و کمطلب و ارزان.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#زن #زنان #بانوان #آزادی #غرب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش دوم)
🔸 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است.
💠چگونگی شکلگیری تهاجم فرهنگی
🔹بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد به عنوان عمدهترین چالش بین دو ابرقدرت آمریکا و شوروی، تعریف و بازشناسی شده، [۱] اما در این رویارویی بزرگ روند مهم و تعیینکنندهتری نیز وجود داشت که به دور از چشمان حریف و توسط آمریکا شکل گرفت و آن جنگ سرد فرهنگی بود. [۲] در سال ۱۹۴۹م، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با حضور آمریکا و کشورهای اروپای غربی با هدف مقابله با قدرت نظامی شوروی شکل گرفت. در این میان #ناتوی_فرهنگی، استراتژی فرهنگی ناتو میباشد. سازمان سیا در مقام وزارت فرهنگ بلوک غرب عمل میکرد و یکی از مهمترین اقدامات آن تأسیس کنگرهی آزادی فرهنگی بود که در ژوئن ۱۹۵۰م با حضور بیشاز یکصد نویسنده از سراسر جهان در برلین گشایش یافت. [۳] از مهمترین اقدامات کنگرهی آزادی فرهنگی، ایجاد تشکیلات روشنفکری در پاریس، برلین و لندن با صرف پولهای کلان بود. امروز نیز مشاهده میشود دنیای غرب بهصورت غیر رسمی، این سازمان را در حوزهی فرهنگ ایجاد کرده و ناتوی فرهنگی را شکل داده است. [۴]
💠اهداف تهاجم فرهنگی
🔹در سالهای اخیر، جریان حاکم بر اروپا و آمریکا، طرح خاورمیانهی بزرگ را با هدف مقابله با حرکت جهانی اسلام و جنبشهای اسلامی، محوریت بخشیدن به اسرائیل و توسعهی خاورمیانه، در آسیا و آفریقا طراحی کردند. [۵] غرب با اشتعال عراق و افغانستان نشان داد که هدف از هجومشان (ناتوی فرهنگی)، ترویج سکولاریسم در منطقه با شعار جدایی دین از سیاست، استحالهی فرهنگهای ملی و جایگزین آن با فرهنگ مبتدل غربی، ترویج خرافات لاابالیگری و اباحیگری است. [۶]
💠قلمرو تهاجم فرهنگى غرب
🔹قلمرو و حیطهی نفوذ تهاجم فرهنگى، تمامى ارزشها، نظامها، فرهنگها و نمودهاى یک جامعه را شامل مىشود. [۷] در #تهاجم_فرهنگى، هم به ریشهها و سرچشمهها حمله مىشود و هم به ساقه و برگ و میوهها دستبرد زده مىشود. گرچه غارت میوهها مشهودتر است، لیکن خشکاندن ریشهها خطرناکتر است، چرا که در #هجوم_فرهنگى، تحول و دگرگونى باورها، ایدهها و گرایشها، اصلىترین و اساسىترین هدف مهاجمان است. [۸] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نقیبزاده، احمد؛ تاریخ روابط دیپلماسی، ص ۱۸ تا ۲۴
[۲] استونرساندرس، فرانسیس؛ جنگ سرد فرهنگی، ص ۲
[۳] صانعیخوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره جدید، ص ۴۶
[۴] همان، ص۷۹
[۵] سخاوتمند، معین؛ سیاست و حکومت در اروپا، ص ۱۸
[۶] کاملی، رحمن؛ فرهنگ مقلد، فرهنگ مهاجم، مجله دانشکده علوم انسانی، ش ۱۲، ص ۸۳
[۷] برگزیده سخنان مقام معظم رهبری، دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها، ص ۷۸
[۸] همان، ص ۴۶
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش سوم و پایانی)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
7⃣دیدن تمام پازل
🔹تمرکز جنگ روانی بر مسائل جزئی و احساسی و فروافتادن در تله های شناختی است. باید از بالا به منطقه حادثه نگاه کرد و یک کالک و نقشه از تمام میدان داشت. در بسیاری از موارد، پیام های تهاجمی در حال تخریب عزت نفس ملی شما هستند، در حالیکه شما نمی دانید وضعیت کشورهای دیگر در رخدادها یا ابتلائات مشابه چگونه بوده است. در اتفاقاتی که علل و بسترهای متعدد دارند، دیدن کل نقشه و عدم سطحی نگری در نیفتادن به تقلیل مهم است.
8⃣خنثی کردن تله ارجاع
🔹خلق الگوهای منفی در جنگ روانی معمول است و طراح این میدان رسانه ای، با ارجاع مکرر به گفته ها یا کردار افراد یا مجموعه های خاص، در طی زمان، فاصله عاطفی و شناختی شکل می دهد. اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد در جنگ نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. جایگزینی فرع با اصل، صدرنشینی اخبار سیاه یا منفی، از میدان به در کردن افراد، مجموعه ها و جریان ها با ایجاد فشار رسانه ای، دستبرد به بانک هواداران و حامیان و... از منافع عامل جنگ روانی است. باید مراقب بود که ما را به تله ارجاع نیندازند و جبهه انقلاب را به عمل یا نظر چند نفر، محدود نکنند.
9⃣شکستن سکوت
🔹بیشترین کاربران در فضای مجازی کسانی هستند که می بینند و می خوانند، اما نه نظر می دهند و نه می نویسند! این جماعت که با نام کمین کنندگان شناخته می شوند به خاطر بی عملی خود، جا را برای عرض اندام باطل باز می کنند و عملا در سیاهی لشکر جبهه دشمن نقش ایفا می کنند.
🔟نظام گرفتن
🔹نظم میدان را فهمیدن و آرایش گرفتن به گونه ای که در یک رشته و ردیف قرار بگیرید. پس و پیش فرایندی و انسانی را حداقل خودتان باید بدانید. در فضای مجازی جواب گرافیک را با گرافیک، ویدیو را ویدیو، ادعا را با مثال نقض باید داد. از کجا محتوای مد نظر را پیدا کنم و استخر داده های من کجاست، مشاوران من چه کسانی هستند، کجا یا از طریق چه کسانی می توانم به تولیدات گرافیکی و ویدیویی برسم، از چه قابلیت های گوشی و از چه نرم افزارهای کاربردی می توانم استفاده کنم تا مستقل باشم و در میدان جنگ رسانه ای، منتظر تأمین فشنگ از سایرین نباشم. اگر پاسخ این سوالات را دارید شما در میدان رسانه انقلاب اسلامی، نظام گرفته اید.
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه درباره ناپايداری دنیا و غفلت از آخرت چه هشداری می دهد؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۷۳ «نهج البلاغه» به ناپايدارى #دنيا و بى قرارى آن اشاره مى كند و به همگان هشدار مى دهد كه فريب زرق و برق آن را نخورند؛ ایشان مى فرمايد: «أَلا وَ إِنَّ هذِهِ الدُّنْيَا الَّتِي أَصْبَحْتُمْ تَتَمَنَّوْنَهَا وَ تَرْغَبُونَ فِيهَا، وَ أَصْبَحَتْ تُغْضِبُكُمْ وَ تُرْضِيكُمْ، لَيْسَتْ بِدَارِكُمْ، وَ لَا مَنْزِلِكُمُ الَّذِي خُلِقْتُمْ لَهُ وَ لَا الَّذِي دُعِيتُمْ إِلَيْهِ؛ آگاه باشيد! اين دنيايى كه شما پيوسته آن را آرزو مى كنيد و به آن عشق می ورزيد، و آن نيز گاه شما را خشمگين و گاه خشنود مى سازد، خانه و منزلگاه اصلى شما نيست كه براى آن آفريده شده و به سوى آن دعوت گرديده ايد». اين تعبير اشاره به همان چيزى است كه بارها در نهج البلاغه بيان شده و #قرآن نيز در بعضى از آيات به آن اشاره مى كند كه #دنيا سراى جاويدان و جايگاه اصلى ما نيست؛ بلكه منزلگاهى است موقّت كه در سفر خود به سوى #آخرت در آن مسكن گزيده ايم تا زاد و #توشه برگيريم و به سلامت از اين راه پر خوف و خطر بگذريم و به دار آخرت كه به فرموده قرآن «لَهِيَ الحَيَوانُ؛ حيات حقيقى در آن است» [عنکبوت، ۶۴] نايل شويم.
🔹سپس براى تأكيد بيشتر مى افزايد: «أَلَا وَ إِنَّهَا لَيْسَتْ بِبَاقِيَة لَكُمْ وَ لا تَبْقُونَ عَلَيْهَا؛ آگاه باشيد! نه #دنيا براى شما باقى مى ماند و نه سلطه شما بر آن باقى خواهد ماند [بلکه هر دو رو به زوال و پايان پذير است]». و در ادامه اين سخن در پاسخ كسانى كه دنيا را همواره فريبنده معرفى مى كنند، مى افزايد: «وَ هِيَ وَ إِنْ غَرَّتْكُمْ مِنْهَا فَقَدْ حَذَّرَتْكُمْ شَرَّهَا. فَدَعُوا غُرُورَهَا لِتَحْذِيرِهَا، وَ أَطْمَاعَهَا لِتَخْوِيفِهَا؛ اين #دنيا گرچه از جهتى شما را فريب داده؛ ولى از جهتى ديگر شما را از بدى هايش بر حذر داشته است؛ پس به دليل هشدارهايش از فريبندگى هايش چشم بپوشيد و مظاهر هوس انگيزش را به جهت جنبه هاى هشدار دهنده اش رها سازيد». درست است كه بسيارى از زرق و برق هاى دنيا فريبنده و غافل كننده است، ولى در كنار آن، صحنه هايى به ما نشان مى دهد كه هر غافلى را از خواب غفلت بيدار مى كند.
🔹درست در همان لحظه اى كه شخصى بر اريكه قدرت مى نشيند، ديگرى از تخت سقوط مى كند؛ در همان زمانى كه شخصى وارث آلاف و الوف مى شود، جنازه صاحب اصلى آن اموال بر دوش انسانها روانه گورستان مى گردد؛ در همان زمان كه نوزادى متولّد مى شود و پدر و مادر خندان مى شوند، در گوشه ديگرى جمعى را مى بينيم كه براى از دست دادن عزيزان، ناله و شيون سر داده اند! چرا ما تنها بخش اوّل را مى بينيم و از بخش دوّم غافليم؟ اين نكته مهمى است كه اميرالمؤمنين (ع) با عبارات پرمعناى ياد شده، همگان را به آن توجّه مى دهد و در كلمات قصار و عبارات ديگر «نهج البلاغه» نيز بر آن تأكيد شده است. در ادامه اين سخن و در نتيجه گيرى مى فرمايد: «وَ سَابِقُوا فِيهَا إِلَى الدَّارِ الَّتِي دُعِيتُمْ إِلَيْهَا، وَ انْصَرِفُوا بِقُلُوبِكُمْ عَنْهَا؛ [بنابراين] و در اين جهان به سوى سرايى كه به آن دعوت شده ايد سبقت جوييد و با جان و دل از #دنياپرستى روى بگردانيد».
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۵۱۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دنیا #آخرت #غفلت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهميت مشورت در احاديث اسلامی
🔹در احاديث اسلامى، چه احاديثى كه از شخص پيامبر اکرم (ص) نقل شده، يا از پيشوايان معصوم ديگر، اهميّت فوق العادهاى براى #مشورت ذكر شده، تا آنجا كه در حديث نبوى، مشورت از اسباب حيات جامعه، و ترك آن يكى از اسباب مرگ جامعه معرّفى شده است. حضرت مى فرمايد: «هنگامى كه زمامداران شما نيكان شما باشند، و توانگران شما سخاوتمندان، و كارهايتان به #مشورت انجام گيرد، در اين موقع روى زمين از زير زمين براى شما بهتر است ـ و شايسته حيات و زندگى هستيد ـ ولى هرگاه زمامدارانتان بدان شما، و ثروتمندان افراد بخيل باشند و در كارها مشورت نكنيد، در اين صورت زير زمين از روى آن براى شما بهتر است!». [۱] اهميّت مشورت تا آن پايه است كه امام على (ع) فرمود: «مشورت عين هدايت است، و كسى كه تنها به فكر خود قناعت كند، خويشتن را به خطر انداخته است!». [۲] در حديث ديگرى از همان حضرت (ع) آمده: «انسان عاقل خود را بى نياز از #مشورت نمى بيند». [۳]
🔹دليل آن هم روشن است، و آن - به تعبير زيبايى كه در بعضى از روايات از امام على (ع) در اين زمينه وارد شده است - چنين است: «سزاوار است كه عاقل، رأى و فكر ساير عقلا را به رأى و فكر خود اضافه كند، و علوم دانشمندان را به علم خود ضميمه نمايد [و از مجموع آنها براى كارهاى مهم تصميمگيرى كند]». [۴] و در حديث ديگر از اميرالمومنين (ع) آمده است: «هر كس با خردمندان مشورت كند، از نور خرد آنها روشنى مى گيرد». [۵] بنابراين #مشورت، سبب افزودن عقل و علم و تجربه ديگران بر عقل و علم و تجربه خويش است، كه در اين صورت انسان كمتر گرفتار خطا و اشتباه مى شود. احاديث در اين زمينه بسيار فراوان است، و اين بحث فشرده را با حديث ديگرى از پيامبر اكرم (ص)، و حديثى از امام على (ع) پايان مى دهيم. پيامبر اكرم (ص) فرمود: «هيچ پشتيبانى و يا مددى محكمتر از #مشورت نيست». [۶] و امام على (ع) مى فرمايد: «با #خردمندان #مشورت كن تا از لغزش و پشيمانى در امان بمانى!». [۷]
🔹اين نكته نيز قابل توجه است كه لزومى ندارد كه مشاوران حتماً بالاتر از خود انسان باشند، اى بسا افراد كوچكترى كه داراى عقل و خرد خدادادى هستند و مشورت با آنها راه گشا است؛ چنانكه در حديثى از امام رضا (ع) مىخوانيم كه: وقتی در محضرشان، سخن از پدر گراميش به ميان آمد، فرمود: «عقل و خرد آن حضرت هرگز با عقل و خردهاى ديگران قابل مقايسه نبود، ولى در عين حال، گاه با غلامان سياه مشورت مى كرد؛ عرض كردند [آيا] با مثل اينها مشورت مى كنى؟! فرمود: «چه بسا خداوند متعال، حق را بر زبان او بگشايد». [۸] سخن را درباره اهميّت مشورت با شعر زيبايى از يكى از شعراى عرب پايان مى دهيم: «اَقْرِنْ بِرَأيِكَ رَأىَ غَيْرِكَ وَاسْتَشِرْ - ْفَالْحَقُّ لايَختفى عَلَى الاِثْنَيْنِ لِلْمَرْءِ مِرآة تُريهِ وَجْهَهُ - وَ يَرى قَفاهِ بِجَمْعِ مِرآتَيْنِ؛ [۹] نظر و فكر ديگران را به نظر و فكر خويش قرين كن و در كارها #مشورت نما؛ زيرا حق بر دو نفر پنهان نمى گردد؛ چرا كه يك آئينه تنها صورت انسان را به او نشان مى دهد ـ ولى اگر دو آئينه در برابر هم قرار دهد مى تواند پشت سر خويش را نيز ببيند!».
پی نوشت:
[۱] تحف العقول، ص ۳۶
[۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، ص ۵۰۶، قصار [۲۰۷] ۲۱۱
[۳] غررالحكم و دررالكلم، ص ۷۷۸، قصار ۲۵۶
[۴] عيون الحكم و المواعظ، ص ۲۳۲
[۵] غررالحكم و دررالكلم، ص ۶۲۷، قصار ۹۷۹
[۶] الكافی، ج ۸، ص ۲۰
[۷] غررالحكم و دررالكلم، ص ۴۱۳، قصار ۲
[۸] مكارم الأخلاق، ص ۳۱۹، فی الاستخارة
[۹] الوافى بالوفيات، صفدى، ج ۲، ص ۱۱
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ ۹، ج ۱۰، ص ۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مشورت #مشاوره #مشاور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مسئله انتظار چه اثرات مثبتی در روح و جان انسان منتظر در شرایط و اوضاع کنونی جهان دارد؟
🔹برای بررسی دقیق و جامع از مسئله #انتظار باید به سراغ پيامدهاى اين انتظار در وضع كنونى جوامع اسلامى برويم و ببينيم: آيا ايمان به چنين ظهورى، انسان را آنسان در افكار رؤيايى فرو مى برد كه از وضع موجود خود غافل مى گردد، و تسليم هر گونه شرايطى مى كند؟ يا اينكه براستى اين عقيده يك نوع دعوت به قيام و سازندگى فرد و اجتماع است؟ آيا ايجاد تحرّك می كند يا ركود؟ آيا مسئوليت آفرين است يا مايه فرار از زير بار مسئوليتها؟ و بالاخره آيا مخدّر است يا بيدار كننده؟
🔹قبل از توضيح و بررسى اين سؤالات، توجه به يك نكته كاملا ضرورى است و آن اينكه سازنده ترين دستورات و عالىترين مفاهيم، هرگاه به دست افراد ناوارد، يا نالايق، يا سوء استفاده چی، بيفتد، ممكن است آن را چنان مسخ كنند كه درست نتيجه اى برخلاف هدف اصلى بدهد و در مسير بر ضدّ آن حركت كند، و اين نمونه هاى بسيار دارد و مسئله #انتظار به طورى كه خواهيم ديد، در رديف همين مسائل است. به هر حال، براى رهايى از هر گونه اشتباه در محاسبه، در اين گونه مباحث، بايد به اصطلاح آب را از سرچشمه گرفت تا آلودگی هاى احتمالى نهرها و كانال هاى ميان راه در آن اثر نگذارد. به همين دليل، ما در بحث انتظار مستقيما به سراغ متون اصلى اسلامى رفته، و لحن گوناگون رواياتى را كه روى مسئله انتظار تأكيد مى كند مورد بررسى قرار مى دهيم تا از هدف اصلى آگاه شويم.
🔹اكنون با دقت به اين چند روايت توجه كنيد: ۱) كسى از امام صادق (ع) پرسيد چه مى گوييد درباره كسى كه داراى ولايت امامان است، و انتظار ظهور حكومت حق را مى كشد و در اين حال از دنيا مى رود؟ امام (ع) در پاسخ فرمودند: «او همانند كسى است كه با رهبر اين انقلاب در خيمه او [ستاد ارتش او] بوده باشد ـ سپس كمى سكوت كرد ـ و فرمود مانند كسى است كه با پيامبر اسلام (ص) [در مبارزاتش] همراه بوده است». [۱] اين مضمون در روايات زيادى با تعبيرات مختلفى نقل شده است. ۲) در بعضى «همانند شمشيرزنى در راه خدا». ۳) و در بعضى ديگر «همانند كسى است كه در خدمت پيامبر (ص) با شمشير بر مغز دشمن بكوبد». ۴) و در بعضى دیگر «همانند كسى است كه زير پرچم قائم (عج) بوده باشد». ۵) و در بعضى ديگر «همانند كسى است كه پيشِ روى پيامبر (ص) جهاد كند». ۶) و بعضى ديگر «همانند كسى است كه با پيامبر (ص) شهيد شود».
🔹اين تشبيهاتِ هفتگانه كه در مورد #انتظار_ظهور #امام_مهدی (عج) در اين شش روايت وارد شده، بسيار پرمعنى و روشنگر اين واقعيت است كه يك نوع رابطه و تشابه در ميان مسئله #انتظار و #جهاد و مبارزه با دشمن، در آخرين شكل خود، وجود دارد. ۷) در روايات متعددى نيز انتظار چنين حكومتى را داشتن، به عنوان بالاترين عبادت معرفى شده است. اين مضمون در بعضى از احاديث از پيامبر (ص) و در بعضى از امام علی (ع) نقل شده است از جمله در حديثى مي خوانيم كه پيامبر (ص) فرمود: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ؛ بالاترين اعمال امت من #انتظار_فرج از ناحيه خدا كشيدن است» [۲]، و در حديث ديگرى از پيامبر (ص) ميخوانيم: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ». [۳] اين حديث اعمّ از اينكه انتظار فرج را به معنى وسيع كلمه بدانيم، و يا به مفهوم خاص، يعنى انتظار ظهور مصلح جهانى باشد، اهمّيّت انتظار را در مورد بحث ما روشن مى سازد.
پی نوشتها؛
[۱] المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۱۷۴
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۴۴
[۳] همان، ج ۱، ص ۲۸۷
📕مسئله انتظار، مکارم شیرازی، ناصر، مطبوعاتی هدف، قم، بی تا، ص ۱۴ و ۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور #انتظار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انسان های صاحب بصيرت چه علاماتی دارند؟
🔹وقتى #يقين حاصل شد، #بصيرت از آن زاييده مى شود. #قرآن در اينباره ميفرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُّبْصِرُونَ؛ [اعراف، ۲۰۱] #پرهیزكاران هنگامى که گرفتار وسوسههاى شیطان شوند، به یاد [خدا و پاداش و کیفر او] مىافتند و [در پرتو یاد او، راه حق را میبینند و] در این هنگام #بینا میشوند»؛ #بصير خواهد توانست جنت و اهل آن و دوزخ و ساكنان آن را نظاره گر باشد، اگر اين #بصيرت حاصل شد، همانگونه كه آتش را در دهان نمى گذارد، خوردن مال يتيم را هم جایز نمى شمرد؛ زيرا چنان كه از قرآن استفاده مى شود، مال يتيم خوردن مثل خوردن آتش است، «اِنّ الَّذِينَ يَأكُلُونَ اَموَالَ اليَتَامَى ظُلْماً اِنّمَا يَاكُلُونَ فِى بُطُونِهِم نَاراً وَ سَيَصْلَونَ سَعِيراً؛ [نساء، ۱۰] محققاً كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و به غير حق مى خورند [دخل و تصرف مى كنند] جز اين نيست كه در شكم هاى خود آتش داخل مى كنند و به زودى به آتش انداخته مى شوند».
🔹همچنين خداوند متعال درباره علماء يهودى كه با اخذ رشوه كلمات حق را در تورات بدل كرده و كتمان مى كنند مى فرمايد: «اُولئِكَ مَا يَأكُلُونَ فِى بُطُونِهِم اِلَّا النّارَ؛ [بقره، ۱۷۴] آنها جاى نمى دهند در شكم هاى خود مگر آتش را». آرى اگر #بصيرت آمد حقايقِ اشيا براى بصير آشكار شده تا جايى كه امیرالمؤمنین امام علی (ع) درباره خود مى فرمايد: «لَو كُشِفَ الغِطَاءُ مَا اِزْدَدْتُ يَقِيناً؛ [۱] (اگر پرده ها كنار رود [ذره اى] به يقين من افزوده نمى شود». صاحب كتاب «سفينة البحار» [۲] در ماده يقين روايتی را از اسحاق بن عمار از امام صادق (ع) آورده كه حضرت فرمودند: «پيامبر گرامى اسلام (ص) نماز صبح را با مردم اقامه كردند، سپس نظر كردند به جوانى كه در حال چُرت زدن بود، و سرش به طرف پايين متمايل مى شد، رنگى زرد و جسمى نحيف و چشمانى گود رفته داشت؛
🔹پيامبر (ص) از او پرسيدند: «كَيفَ اَصبَحتَ يَا فُلَانُ؛ چگونه صبح كردى؟»؛ گفت: «اَصبَحتُ يَا رَسُولَ اللهِ مُوقِناً؛ اى رسول خدا صبح كردم در حال يقين»؛ پيامبر تعجب كرده و فرمودند: «اِنّ لِكُلِّ يَقِينٍ حَقِيقةً فَمَا حَقِيقَةُ يَقِينِكَ؟؛ براى هر يقينى علامتى است، پس علامت يقين تو چيست؟»، عرض كرد: يقين من، مرا محزون و خواب را از ديدگانم ربوده، و مرا به تشنگى روزه در روزهاى گرم وادار كرده است، نَفْسَم را از دنيا و آنچه در آن است كنار كشيده ام و «گويا نظر مى كنم و مى بينم عرش الهى را كه حساب برپا شده، و خلایق محشور شده براى محاسبه، و من در بين آنها هستم، و گويا نظر مى كنم و [بالعيان مى بينم] كه اهل بهشت متنَعّم در آن هستند، و يكديگر را شناخته و بر تخت ها تكيه زده اند، و گويا نظر به اهل آتش مى كنم كه در آن مَعَذَّبند و ناله مى كشند و مثل اين است كه الان صداى آتش در گوشم طنين افكن است».
🔹پيامبر (ص) فرمودند: «هَذَا عَبدٌ نَوَّرَ اللهُ قَلبَهُ بِالاِيمَانِ؛ اين بنده اى است كه خداوند قلب او را با نور ايمان روشنى بخشيده است»؛ سپس پيامبر اكرم (ص) به او سفارش كردند: دائماً با اين حالت ملازم باش. آن جوان از پيامبر خواست كه براى او از خداوند شهادت طلب كنند، پيامبر دعا كرده و پس از مدتى در يكى از غزوات بعد از نُه نفر ديگر به شهادت رسيد». بعضى از محققين گويند: اين #بصيرت و بينايى كه در روايت به آن اشاره شده به زيادى #ايمان و شدت #يقين ميسر گردد، و اين دو، صاحب خود را به مرحله اطلاع بر حقايق اشياء اعم از محسوس و معقولش مى رسانند، پس حجابها منكشف و پرده ها كنار مى رود و به وضوح و يقين، آنها را بدون شائبه شكى بالعيان مى بيند، و قلب او مطمئن و روحش در استراحت به سر مى برد، و اين حكمت حقيقتى است كه به هر كس اعطاء شود، خير كثير به او اعطا شده است.
پی نوشتها؛
[۱] بحار الأنوار ج ۴۰، ص ۱۵۳، باب ۹۳
[۲] مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، ج ۱۰، ص ۵۹۷
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۲۴۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ایمان #بصیرت #يقين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اهميت بعد معنوی در همه امور
🔹...آنکه باقی است، آن است که در پیش خودمان است. آنچه باقی میماند، ما و چیزهایی که حمل میکنیم به عالم دیگر است. ما باید فکر این معنا باشیم که خدمت بکنیم؛ خدمتی که برای ما سرمایه باشد برای آن جهان. زدن و پیروز شدن و فتح کردن و همه اینها اگر آن بُعد معنویاش نباشد، همهاش شکست است، بلکه آنهایی که بیشتر در نظر مردم پیروزند، شکسته ترند. این قدرتهای بزرگی که در عالم بوده است و هست و خواهد بود، اینها اگر آن بُعدی که آنها را به سعادت میرساند نداشته باشند، تمامش شکست است. چند روز خورد و خواب و جنایت و خیانت و بعدش تمام، این جا بسته میشود و درِ آن عالم باز میشود، صحیفه ما باز میشود. همه این عالم شهادت میدهند برای ما، همه حاضرند.
بیانات حضرت امام در جمع مسئولان نظام ۶۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیامدهای گرایش به فرهنگ غرب چیست؟
💠پیامدهای گرایش به فرهنگ غرب می تواند در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و روانی مطرح باشد.
1⃣از لحاظ اقتصادی
🔹تغییر در الگوی مصرف یک جامعه و ازدیاد تمایل به تجملات و مصرف گرایی افراد: گرایش به #فرهنگ_غربی، افراد را مصرف گرا و تجملگرا می کند. در همین راستا امام خمینی (ره) فرموده اند: اکنون بازارهای کشورهای اسلامی، مراکز رقابت کالاهای غرب شده است و سیل کالاهای تزیینی مبتذل و اسباب بازی ها و اجناس مصرفی به سوی آن ها سرازیر است و همه ملت ها را آن چنان مصرفی بار آورده اند که گمان می کنند بدون این اجناس آمریکایی و اروپایی و ژاپنی و دیگر کشورها زندگی نمی توان کرد. در چنین وضعی، نشر فرهنگ غربی و استفاده از کالاهای پرزرق و برق خارجی در کشور به عنوان رسالتی برای متمدن کردن مردم به شمار می آید. مقام معظم رهبری نیز فرموده اند: گرایش به برخی از شکلهای غلط مصرف و تجمل، از گذشته هم وجود داشته است. اما با ورود فرهنگ اروپایی [غربی]، این مدگرایی و نوگرایی در مصرف، به شکل عجیبی تشدید شده است.
2⃣از لحاظ اجتماعی
🔹بحران هویت: با گرایش به #فرهنگ_غرب، فرد هویت اصلی خود را از دست داده و از فرهنگ و هویت خویش زده می شود. با جامعه و افراد آن همرنگ نخواهد شد، دیگر توان تامین انتظارات جامعه خود را از او نخواهد داشت.
🔹خود باختگی و از خود بیگانگی: یکی از پیامدهای #غربزدگی، از خودبیگانگی است. از خودبیگانگی نقطه مقابل اعتماد به نفس است. از نظر اجتماعی - سیاسی، ایجاد روحیه اعتماد به نفس و تکیه بر خود، می تواند در حفظ هویت و استقلال جامعه مؤثر باشد. #فرهنگ_غربی همواره القا می کند که هرچه دارید، از صدقه سر غرب است. به دنبال آن، روحیه خود اتکایی را در افراد جامعه از بین برده و حس تسلیم و خودکم بینی افراد را افزایش می دهد. در این صورت، جامعه هرچه بیشتر به پیروی کورکورانه، به تمایلات غربی مبتلا خواهد شد. مرعوب شدن فرد، خودباختگی و تسلیم در برابر فرهنگ غرب، مسائلی نظیر گسست فرهنگی، فردگرایی افراطی، تضاد نسل ها، ناکارآمد جلوه داده نهادهای سیاسی، فرهنگی آموزشی، از دیگر پیامدهای اجتماعی می تواند قلمداد شود.
3⃣از لحاظ فرهنگی
🔹تضعیف باورها و اعتقادات دینی: گرایش به #فرهنگ_غربی، مخصوصا در بین جوانان موجب سست و کمرنگ شدن آنان به اعتقادات دینی و مذهبی می شود. مقام معظّم رهبری در این مورد می فرمایند: فرهنگ غربی سعی می کند جوانان مؤمن را از پایبندی های متعصبانه به ایمان ـ که همان چیزی است که یک تمدن را نگه می دارد ـ منصرف کنند؛ مانند همان کاری که در قرن های گذشته در اندلس کردند؛ جوان ها را ریختند در عالم فساد، شهوترانی و می گساری.
🔹ترویج معیارهای غربی: #فرهنگ_غرب در قبال تضعیف باورهای دینی، معیارهای غربی را ارائه می کند، که در آن حساسیت در مقابل فرهنگی ملی و دینی و ارزشی سست می شود، و انسان را به سوی داشتن رفاه مادی همراه با بهره جویی و لذت بردن بی حد و لجام گسیخته در زندگی ترغیب کرده و سرانجام، زندگی در چهارچوب حیات مادی و حیوانی به دور از معنویات و اخلاق و انسانیت را ترویج می کند. تمام تلاش های فرهنگ غرب پیرامون محور مادی ساختن انسان و در مسیر لذت بیشتر، می باشد. از این رو انسان را به بی بندوباری و سود جویی و بی دینی و لامذهبی... می کشاند.
🔹تخریب و ترور شخصیت های دینی و مذهبی: گرایش به #فرهنگ_غرب موجب می شود که مردم نسبت به قهرمانان و شخصیت های ملی و مذهبی بی علاقه و یا کم علاقه شوند، آنها را در رسیدن به اهداف مادی خود، بی لیاقت قلمداد کرده و به سمتوسوی شخصیت های کاذب مورد نظر آنها روی آورند که مثلا صاحب فلان نظریه و فلان ایده اند. راه اندازی اختلافات مذهبی، خرافه گرایی، تمایل به مذاهب دروغین، شبهه پراکنی و شبهه اندازی در بین جوانان، تحریف مفاهیم ارزشی و... می توانند از پیامدهای فرهنگی گرایش به فرهنگ غرب باشند.
4⃣از لحاظ سیاسی
🔹ایجاد چالش در رویکردها و مشارکت های سیاسی افراد، ایجاد اختلال در پذیرش حاکمیت و شایعات و اختلاف افکنی... از پیامدهای گرایش به فرهنگ غرب خواهد بود.
منبع؛ پرسمان
#غرب #غربگرایی #فرهنگ_غرب #غربزدگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️لزوم اعتماد به نفس در جوانان برای اداره کشور
🔹آنی که ما به شدت نیازمند اعتماد به نفس او هستیم، قشر جوان ماست؛ بخصوص قشر جوان اهل علم و فرزانه و بالقوه اداره کنندهی بخشی از آیندهی این کشور؛ چه اداره کنندهی علمی، چه اداره کنندهی سیاسی، چه اداره کنندهی عملی و اجرائی. این قشر باید توصیهی به اعتماد به نفس را درست به گوش بشنود و از اعماق دل بپذیرد و در همهی فعالیتهای خود آن را محور و ملاک قرار بدهد. چرا من مسئلهی اعتماد به نفس را اصلاً مطرح میکنم؟ مگر در کشور چه اتفاقی افتاده که بنده اصرار دارم روی اعتماد به نفس ملتمان یا جوانانمان تکیه کنم؟
🔹توضیحی وجود دارد. ملت ما بر اثر انقلاب، بر اثر دفاع مقدس، بر اثر تأثیر شخصیت ویژهی امام و بر اثر پیشرفتهای گوناگون، امروز به یک نصاب قابل قبولی از اعتماد به نفس دست یافته است. بیم آن هست که در عرصهی جنگهای روانی و تبلیغاتی و به اصطلاح جنگ نرم بین ما و دشمنانی که بسیار اصرار بر ادامهی این نبرد دارند، این اعتماد به نفس یا خدشه پیدا کند، تضعیف بشود، متزلزل بشود یا لااقل در حدی که ملت ما به آن احتیاج دارد، پیش نرود. ما در نیمهی راهیم. من به عیان میبینم که در ذهن و زبان و عمل بسیاری از برجستگان کشورمان این اعتماد به نفس هنوز به حد نصاب لازم نرسیده.
🔹نقطهی مقابل اعتماد به نفس، خودکمبینی است؛ خودکمبینی در مقابل فکر یک جناحی از ملتهای عالم - که امروز غرب مظهر آن است - خودکمبینی در مقابل فلسفهی آنها، خودکمبینی در مقابل علم آنها، حتّی خودکمبینی در مقابل الگوهای توسعهی ملی که آنها پیشنهاد میکنند؛ در حالی که الگوی توسعهی ملی نسبت به ملتهای مختلف، گوناگون است. خودکمبینی، این بیماری بسیار خطرناک، که در طول دهها سال متوالی آن را در کالبد ملت ما تزریق کردند...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۸۶/۱۰/۱۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد