eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش دوم) 🔹«بی گمان، ، زمان مناسبی برای و است؛ زیرا دل جوان مانند زمین بکر و کاشته نشده‌ای است که هنوز بذری در آن پاشیده نشده، و آمادگی کشتن را دارد. حال اگر در چنین زمینی علف‌های هرزه بروید، یا قبلاً بذر دیگری در آن کاشته باشند، کشت بذر جدید در آن، بسیار دشوار است و هرگز مثل گذشته، سریع و کم زحمت رشد و نمو نمی‌کند. قلب جوان چنین حالتی دارد و صاف و پاک است و افکار و عقاید نادرست در آن رسوخ نکرده است و صفات ناپسند، هنوز در قلب جوان جوانه نزده یا اگر هم آلودگی دارد، خیلی سطحی است. به همین دلیل، برای تعلیم و تربیت، کاملاً آماده است، اما وقتی انسان پا به سن گذاشت، ایجاد تغییر در او خیلی مشکل است و زحمت و هزینه فراوانی خواهد داشت، مانند زمینی که علف‌های هرزه در آن روییده و بذرهای گوناگونی در آن کاشته اند و از انواع علف‌های هرزه و نباتات و گیاهان پر شده است که وقتی در آن زمین بذر گل بکارند، زود رشد نمی‌کند و چه بسا علف‌ها و نباتات روییده در آن زمین، مانع از رشد آن می‌شود». [۱] 🔹بنابراین، اگر در اثر سهل انگاری مربی، دل جوان به ناپاکی‌ها و ویژگی‌های ناشایست آلوده شود، اصلاح وی زحمتی دو چندان می‌طلبد، چرا که اولاً باید آن آلودگی‌ها را بزداید و ثانیاً با تلاشی پیگیر، معارف صحیح را به او بیاموزد و جایگزین عقاید انحرافی او کند». [۲] بر همین اساس، امیرالمؤمنین امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) می‌فرماید: «پیش از آن که خواهش‌ها و دگرگونی‌های دنیا به تو هجوم آورند و پذیرش و اطاعت تو مشکل گردد، به تربیت تو اقدام کردم؛ چرا که قلب نوجوان مانند زمین کاشته نشده‌ای است که آماده پذیرش هر بذری است که در آن کاشته می‌شود». [۳] ... پی نوشت‌ها: [۱] پند جاوید، ج ۱، ص ۱۴۴ [۲] همان، ص ۱۵۷ [۳] نهج البلاغه، نامه ۳۱ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی (بخش پنجم و پایانی) 🔸 ، سیستمی است که برای تهی‌سازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر می‌دارد و جامعه را به‌سوی از هم‌پاشیدگی سوق می‌دهد تا مردم را به انسان‌هایی بدون‌ وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آن‌چه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده می‌شود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد‌ معنوی‌، ضد‌ اسلامی و ضد‌ الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آن‌ها به‌وجود آمده است. 💠آغاز ناتوی فرهنگی علیه ملت ما 🔹 علیه ملت ما از دوران رضاخان آغاز شد، البته قبل از این دوران نیز مقدمات تهاجم فراهم شد. [۱] همیشه و در همه‌ی اعصار‌، روشنفکرانی هستند که جلوتر از زمان می‌اندیشند و حرکت می‌کنند، زمانی که درصدد سلطه بر ایران بود، از راه روشنفکری وارد شده و از طریق عناصر خود‌فریفته‌ای مثل میرزا ملکم‌خان و تقی‌زاده اقدام کرد، اما کسی که در آن روز بزرگ‌ترین قدم را به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت به نفع سلطه‌ی غرب و استعمار انگلیس بر ایران، برداشت، رضاخان بود. 💠عوامل‌، انگیزه‌ها و اهداف تهاجم فرهنگی 🔹هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرآیند تصمیم‌گیری و تغییر در نظام ارزش‌هاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها می‌شود، بدین ترتیب که سعی می‌کند با استفاده از برتری‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و تکنولوژی خود به فرهنگ مقابل هجوم برد. بنابراین هرگاه بخواهیم بدانیم که چگونه فرهنگ ملت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد باید توجه کرد که در تهاجم فرهنگی: ۱) انگیزه‌ی مهاجم، تخریب است نه اصلاح؛ ۲) تهاجم به نقطه‌ی قوت‌هاست نه نقاط ضعف؛ ۳) فرصتی برای انتخاب نیست؛ ۴) نخست اذهان تسخیر می‌شود، سپس اشخاص. [۲] 💠شیوه‌ها و سازوکار‌های ناتوی‌ فرهنگی 🔹۱) استحاله‌ی معنوی انقلاب: اولین و مهم‌ترین در استحاله‌ی انقلاب ما، تهی‌کردن جامعه از فرهنگ و اندیشه‌های اصیل اسلامی، یا به عبارت دیگر استحاله‌ی معنوی آن است تا بدین وسیله بتواند از نظام اسلامی ایران صرفا پوسته‌ای تهی از محتوای فرهنگی و احکام اسلام باقی گذارده و از این رهگذر محو فیزیکی آن‌را محقق سازد. [۳] ۲) نفوذ در مراکز فرهنگی: که تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی را تغییر ارزش حاکم بر آن می‌داند، درصدد است تا با در مراکز فرهنگی و دگرگونی ارزش‌های اخلاقی، دینی و اجتماعی به اهداف شوم خود نائل آید. [۴] ۳) مطرح‌کردن شعار جدایی دین از سیاست: یکی از شبهات عقیدتی‌، مطرح‌ کردن مسئله‌ی ناکارآمدی دین در امر حکومت است که شبهه‌ای قدیمی و نشأت گرفته از تفکر جدایی دین از سیاست است. [۵] 💠جمع‌بندی 🔹تحولات فرهنگی، دغدغه‌ی جدی فرهنگ‌باوران است، آنچه این مخاطره را جدی می‌کند، واقعیت‌ های دو سویه است؛ از یک طرف توانمندی‌ هایی که فرهنگ مهاجم در خود پرورانده، و از دیگرسو ناتوانی‌هایی که در فرهنگ‌های ضربه‌پذیر پدید آمده است. در مواجهه و مبادله‌ی فرهنگی، وقتی رخ می‌دهد که عناصر فرهنگ‌ساز، میدان تکوین یا بروز خلاقیت نداشته باشند. به‌عبارت دیگر تهاجم فرهنگی، در فضای غفلت ‌یا بی‌اعتمادی به میراث خودی مؤثر می‌افتد. هنگامی که سنت، تنها در تفسیر کهن ارائه می‌شود‌، طبیعی است که غفلت یا بی‌اعتمادی پدید ‌آید، چرا‌ که طیف‌های گوناگون جامعه، در اندیشه‌ها و نهادهای رقیب، حلاوت و کارکردهایی را می‌بینند که در ایده‌ها و نهادهای سنتی مشاهده نمی‌شود. از‌ آن‌جا که فرهنگ ملی ما با اسلام درآمیخته، مشخصا در جبهه‌ی مقابل قرار داریم. پی نوشت‌ها؛ [۱] کاویانی‌، محمد؛ جوانان و تهاجم فرهنگی، رسالت، ص۹۰ [۲] زورق، محمدحسن؛ ارتباطات و آگاهی، انتشارات دانشکده‌ صدا و سیما، چ اول، ج اول، ص۱۱۳ [۳] کاویانی ، محمد؛ پیشین، ص۴۰ [۴] همان‌، ص۱۰۴ [۵] همان، ص۲۲ نویسنده؛ مرتضی اشرافی منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عمل صالح چيست؟ آيا شرايط و معياری هم دارد؟ 🔹اهميت ، بيش از آنكه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد. اين است كه عملِ‌ خالصِ‌ درستِ‌ استواری كه با و با و هدف‌داری انجام پذيرد، ارزشمند و گرانبهاست، هرچند اندك باشد؛ و عمل تهی از صلاح و خلوص و استواری و آميخته به ريا و تظاهر - هرچند زياد باشد - چيزى محسوب نمی‌شود. به همين جهت در قرآن آمده است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا...؛ آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید...»؛ [ملک، ۲] و به جای آن نگفته است: «اكثر عملا» (كدام يك كار بيشتری ميكنيد). پس چيزی كه به ارزش و كرامت می‌بخشد و آن را بالا می برد، جوهره و كيفيت آن است. البته آنچه كه به عمل انسانی شكل می‌دهد  است، كه از اعتقاد برمی‌خيزد، همچنان كه قرآن ميفرمايد: «قل كل يعمل علی شاكلته؛ بگو هر كس طبق روش و خلق و خوی خود عمل ميكند». [اسراء، ۸۴] 🔹لذا گاهی نيت را به خود عمل تفسير نموده، و گاهی آن را برتر از عمل دانسته‌اند. به هر حال، خط عمل منشعب از خط نيت است.  در حقيقت، عملی است بجا و ثمربخش و رشد دهنده فرد و جامعه به سوى  كمال نهايی؛ و لذا كسى كه بخواهد عملش، صالح باشد، بايد از شناخت همه جانبه‌ای برخوردار باشد، زيرا ممكن است انسان مومن، بدون شناخت، عملی را انجام دهد كه به خيال خود صددرصد صالح است، ليكن از آنجا كه از شناخت و آگاهى بی بهره بوده، اين عمل، بيجا صورت گرفته و فاسد محسوب شود. بنابراين عمل صالح، يك مفهوم كلی است كه در شرايط گوناگون و زمان‌ها و مکان‌ های مختلف، شکل‌ های متفاوت به خود می‌گيرد، زيرا دارای يك بعد نيست كه با توجه به رويدادهای گوناگون اجتماعی، به صورت يكنواخت و تكراری انجام گيرد، بلكه دارای ابعاد گوناگون است كه در برابر پديده‌ های مختلف، چهره‌ های گوناگون می‌يابد. 🔹 : هر عمل ما سه جنبه دارد كه مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:  اول: بايد خود عمل، فی‌نفسه خوب باشد، به تعبیر علمای اخلاق، حسن فعلی داشته باشد. دوم:  چگونگی انجام عمل می‌باشد؛ به این ترتیب که برای اينكه هر كارى به نتيجه مطلوب برسد و تأثير آن احساس شود، بايد مراقب بود كه آن عمل به بهترين صورت انجام گيرد؛ مثلا در كمك به يك مستمند بايد مراقب بود كه آبرويش حفظ شود. سوم: نيت و انگيزه شخصِ عامل، شرط دیگر است. مهم‌ترين جنبه هر عملی، نيت آن است. بايد عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده و به اهداف دنيوی و پست آلوده نگردد. همچنان كه از پيامبر اکرم (ص) روایت است كه ارزش و بهای هر عملی به آن بستگی دارد؛ «لا عمل الا بنيه». [کافی، ج ۱، ص ۷۰] 🔹نتيجه اینکه عملی است كه مطابق با وظيفه هر فرد در شرایط گوناگون باشد؛ بطور مثال هنگامی كه جهاد در راه خدا وظيفه باشد، جهاد كردن عمل صالح است، و لذا اگر به جای جهاد هر عمل ديگرى انجام شود، عمل صالح در آن ظرف زمان نيست. يا اينكه خدمت به خلق، عمل صالح است، ولی هنگام عبادت، وظيفه عبادت است نه خدمت به خلق! در هر صورت بايد ملاحظه شود كه در اين شرایط خاص وظيفه شخص چيست؟ آيا وظيفه تحصيل است يا خودسازی يا جهاد يا تفريح و... اگر عمل مطابق با وظيفه [شخص يا جامعه؛ دو سطح] باشد عمل صالح محسوب ميشود، و هرگز هزار ركعت نماز جای يك ساعت جهاد، در جايی كه وظيفه فعلی جهاد باشد را نمی‌گيرد. همچنين است چند سال جهاد، جای دو ركعت نماز، در جایی كه وظيفه فعلی نماز باشد را نمی‌گيرد. البته همه واجبات و ساير اعمالی كه مطلوب شرع مقدس اسلام است، بايد از روی و با انجام شود تا عمل صالح محسوب گردد! منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⭕️حفظ وحدت 🔹ما باید دنبال تحکیم وحدت خودمان باشیم. ملت و دولت‌مان خیال نکند که او دولت است و آن ملت. همه مال یک کاروان هستیم که رو به آن عالم می‌رویم و باید اطاعت خدا بکنیم و با هم باید باشیم. اگر این‌طور باشد، پیروزی هیچ اشکال ندارد، که نصیبتان می‌شود و این پیروزی‌ای است که خدا می‌دهد، این نصرتی است که خدا می‌دهد، او را ما با جان و دل قبول می‌کنیم چون هدیه خداست. 🔹و اگر خدای نخواسته، این‌طور نباشد و ما با زور شمشیر فرض کنید و با زور تفنگ پیروز بشویم و پیروزی را از خودمان بدانیم، این پیروزی نیست، این شکست است، حالا شما خیال می‌کنید پیروزی است اما اگر پرده برداشته بشود، می‌بینید یک شکست بزرگ است. باید با هم باشید. برای اطاعت خدا که فرموده است که باید با هم باشید، وحدت باید داشته باشید، اختلاف نباید داشته باشید. ما باید وحدت داشته باشیم، یعنی حفظ کنیم وحدت را. وحدت هست، لکن ادامه می‌خواهد. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش دوم و پایانی) 🔸در و ارتباطات‌ برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون  و  در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. 💠مهارت های وحیانی برای حضور در فضای رسانه ای 1⃣سپر امنیتی در مقابل کید شیاطین 🔹یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تجهیزات و لوازمی که افراد را در و حضور در فضای سایبری در امان نگه می دارد رعایت و است، در واقع حجاب همچون سپری امنیتی است که مانع از دست درازی و شیطنت ورزی افراد برای حضور در فضای خصوصی افراد و بهره برداری شیطانی آنها می شود، کما اینکه حضرت باریتعالی در برخی از آیات وحیانی خود این ثمره طلایی را اینچنین به بندگان خود گوش زد کرده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیما؛ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیکتر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است». [احزاب، ۵۹] 2⃣قلعه‌ای ایمن و آرام 🔹از دیگر نیازهای اساسی و راهبردی هر زندگی جمعی و اجتماعی بهره مندی از عنصر آرامش و امنیت است. بنابراین اگر انسان در زندگی روزمره خود در فضای حقیقی و مجازی و رسانه‌ای احساس امنیت نکند، و همواره در ترس و دلهره قرار داشته باشد، به تدریج دچار اضطراب و استرس خواهد شد. در که برخی بانوان با به نمایش در آوردن تصاویر زننده از خود، باعث تحریک و تهییج دیگران می شوند، ناگزیر باید منتظر آزار و اذیت افراد لاابالی و فرصت طلب باشند، و این موارد که خود باعث بروز تبعات و عواقب سختی برای اینگونه افراد می شود به شدت زندگی آنها را تهدید می نماید و آرامش و سلامت روانی آنها را به خطر خواهد انداخت. [۱] 🔹از این رو حضور در رسانه و فضای حقیقی زمانی برای لذت بخش و توأم با حس رضایتمندی است که زنان در روابط اجتماعی، برخوردار از و باشند. مهارت و ابزار حجاب در فضای اجتماعی و رسانه‌ای این چنین آثار و برکاتی را برای جامعه زنان به ارمغان می آورد. در واقع همچون قلعه‌ای مستحکم و آرام است که طهارت و آرامش واقعی را نه تنها برای جامعه زنان، بلکه برای کسانی که با آنها در ارتباط هستند به دنبال می آورد، چرا که مانع تهییج شهوت مردان شده و زنان را از نگاه های هرزه و خیانت آمیز دور نگه می دارد؛ «...وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن...؛ ...بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است...». [احزاب، ۵۳] 3⃣افزایش اقتدار و عزّت نفس 🔹یکی دیگر از آثار و و عفاف در و مجازی تقویت اقتدار و عزّت نفس افراد است. در واقع کسانی که خود را به سلاح و عنصر حجاب و عفاف درونی و بیرونی تقویت کردند، بهتر به گوهر وجودی خود واقف شده اند و آن را به بهای اندک و ناچیز چشمان ناپاک و هرزه نمی فروشند. افراد عفیف و باحجاب از نوعی اقتدار و قدرت درونی برخوردارند. محققان بر این باورند و بدن نمایی نه تنها به آنها احساس ارزشمندی  و عزّت نفس نمیدهد، بلکه نوعی خلاء عاطفی و کمبود شخصیتی را در وجود آنها تقویت می نماید، موضوعی که می تواند اقتدار و عزّت نفس آنها را تعدیل و تضعیف نماید، و سلامت روان آنها را مورد آسیب قرار دهد. 🔹متأسفانه اوضاع غم انگیز در که به دلیل آزادی های بی حد و حصر، هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد، این جامعه را از هویت واقعی آنها دور ساخته و کاربرد ابزاری و دسته دوم به آنها بخشیده است، کما اینکه برخی از محققان در یادداشت های خود به این نکته اشاره داشته اند که آزادی زنان در پوشیدن هر گونه لباس و آرایش ظاهری و... نه تنها نتایج ارزشمندی برای زنان به دنبال نداشته، بلکه بر عکس آنها را بیش از پیش حقیر نموده و احساس آنان را جریحه دار کرده است... [۲]   پی نوشت ها: [۱] ر.ک: عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص ۱۰۵ [۲] همان نویسنده: علی بیرانوند منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️مسیح علیه‌السلام؛‌ پیامبر برگزیده‌ی خدا 🔹آن پیامبر برگزیده‌ی خدا، مردم را به راه خدا که راه خوشبختی انسان است دعوت میکرد و از پیروی هوا و هوس و آلودن صفای روح انسان به زشتی و ستم و بدکرداری، برحذر میداشت. قدرت‌ های طاغوتی و فاسد و زورگو و بندگان زر و زور، آن رسول الهی را مورد آزار و تهمت قرار دادند و قصد جان او را کردند و پس از آنکه خدای متعال او را در آغوش حفظ و امان خود جای داد، حواریّون و پیروانش را سالهای سال به شکنجه‌های هولناک دچار ساختند تا تعالیم او را که بر ضدّ فساد و ظلم و شرک و هوسرانی و جنگ‌افروزی و مردم‌فریبی بود، از بین ببرند. آنان که خود، فاسد و ظالم و هوسران و جنگ‌افروز و مردم فریب بودند، نمیتوانستند دین خدا و پیامبر خدا و رهروان راه خدا را تحمّل کنند. بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۱۰/۱۲ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش سوم) 💠استفاده از فرصت‌ها 🔹از هشدارهای (ع) به ، استفاده از فرصت‌ها پیش از نابودی آنهاست. پدر و مادر مسئولیت‌پذیری که دغدغه خویش را دارند، از همه فرصت‌ها برای تربیت وی بهره می‌گیرند چه بسا در فرزند زمینه تربیت وجود داشته باشد، ولی پدر و مادر فرصت، یا توان این مهم را از دست بدهند و در نتیجه، نتوانند آنگونه که دلشان می‌خواهد، به تربیت فرزندشان همت بگمارند. 🔹 (ع) در این باره به فرزندش امام حسن (ع) می‌فرماید: «پسرم! هنگامی که دیدم سالیانی از من گذشت و توانایی ام رو به کاستی رفت، به نوشتن [این نامه] وصیت برای تو شتاب کردم و ارزشهای اخلاقی را برای تو برشمردم؛ پیش از آنکه اجلم فرا رسد و رازهای درونم را به تو منتقل نکرده باشم، و پیش از آنکه در نظرم کاهشی پدید آید، چنان که در جسمم پدید آمده است و پیش از آن که در تو از میان برود». [۱] 🔹این سخن امام علی (ع) به ما می‌آموزد که اگر برای ما زمینه کار خیری فراهم شد و وقت انجام دادن آن فرا رسید، کوتاهی و سهل انگاری نکنیم؛ زیرا ممکن است در آینده زنده نباشیم، یا توان انجام این کار را نداشته باشیم. برای مثال، ممکن است بیماری و ناتوانی یا هزاران مانع دیگر، ما را از انجام وظیفه باز دارد. در حقیقت، امیرالمؤمنین (ع) در سخن خویش، چند مانع اساسی در راه  را برای ما بازگو می‌کند: ۱) فرا رسیدن اجل؛ ۲) از دست دادن سلامت و قوت فکر؛ ۳) از بین رفتن زمینه مناسب. ... پی نوشت: [۱] نهج البلاغه، نامه ۳۱ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸مَن أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنكَرِ هُوَ خَليفَةُ اللهِ فی الأرضِ. 🔹هر كس و كند، جانشين خدا در زمين است. 📕كنزالعمّال، ح ۵۵۶۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش اول) 🔹ریشه در لغت از امن، استیمان، ایمان و ایمنی است که به مفهوم ، در برابر خوف و ترس و نگرانی و ناآرامی است. به عبارت دیگر، را به اطمینان و فقدان خوف تفسیر، تعریف و ترجمه نموده اند که تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک و شامل دو بُعد ایجابی و سلبی در تعریف امنیت است. از یک سو اطمینان، آرامش فکری و روحی، و از سوی دیگر فقدان خوف، دلهره و نگرانی، که موجب سلب آرامش و اطمینان می گردند. «راغب»، لغت شناس برجسته قرآن کریم در تعریف امنیت آورده است: «اصل ، طمأنینه و آرامش نفس و از میان رفتن ترس و خوف است. امن و امانت و امان در اصل مصدر هستند و به حالت و وضعی اطلاق می گردد که انسان در آرامش باشد. گاه نیز بر چیزهایی اطلاق می شود که انسان بر آن امانتدار و امین است». 🔹در حقیقت یک معنای نسبی دارد و بسته به وضع و شاخص های مربوط به آن است، و به نوعی مترادف با ایجاد فرصت برای استفاده از ظرفیت ها و کاهش آسیب‌ها و تهدیدها و خطرات برای فرد، خانواده، جامعه، ملت و کشور است و شامل ثبات و امنیت اقتصادی، قضایی و حقوقی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، سیاسی و نظامی می شود. را باید در ایمان واقعی و آرامش روحی و اطمینان و طمأنینه نفس و یاد خداوند متعال جستجو کرد که «اَلا بِذکْرِ اللهِ تَطْمَئنُّ الْقُلوبُ». [رعد، ۲۸] را باید در سایه و و رعایت حرمت و حقوق انسانها و دفاع از مظلومان و محرومان و برخورد با فاسدان و مجرمان و بزهکاران، و رفع فقر و رفاه و تأمین معیشت مردم و حفظ آزادی های مشروع و حاکمیت عدل و حق و قانون و معیارهای انسانی و الهی جستجو کرد. را در سایه اقتدار و استقلال و دانایی و توانایی و ارتباطات قوی و سازنده امت اسلامی در کلیه ابعاد و زوایا و ایستادگی در برابر یورش و توطئه و تهدید دشمنان و بیگانگان و بیگانه پرستان و نفوذ ایادی شیطانی آنان باید پیگیری کرد. 🔹به یک معنا ترکیبی است از امنیت داخلی، خارجی و اجتماعی و ایمنی در برابر تهدیدات و توطئه ها و خطرات خارجی و سلامت جامعه در برابر هر گونه تهدید داخلی و خارجی. در یک مفهوم وسیع، متوازن و عمیق دارد و شامل تمامی ابعاد زندگی و حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی و داخلی و خارجی می شود و بر الگویی از امنیت تأکید می شود، که با اقتدار و انسجام و وحدت و ارتباط جامعه اسلامی و استحکام درونی جامعه پیوند دارد، و شرط امنیت ملی را در بُعد امنیت خارجی و استحکام درونی امت اسلامی می داند، و هر گونه دغدغه و نگرانی و ناامنی در یک بُعد را مؤثر در ابعاد دیگر می شمرد، و هر گونه قوت و قدرت در یک حوزه را منشأ قدرت و اقتدار در حوزه های دیگر می داند. یکی از نعمتهای بزرگ الهی را امنیت غذایی، اقتصادی و امنیت در برابر تهدیدات خارجی و توطئه های گوناگون داخلی و خارجی می داند و در راستای تحقق این اصول، بر ایجاد اطمینان و آرامش عمومی و عبادت و معنویت تأکید می نماید تا از الطاف خداوند، قدرشناس و شاکر باشند و به عبادت و تحصیل کمال بپردازند. ... منبع؛ حوزه نت @tabyinchannel
تبیین
⭕️انقلاب اسلامی بنیان های غلط را تغییر داد 🔹 مثل همه‌ی انقلابها، بنیانهای پیشین را تغییر داد؛ یعنی طبیعت انقلاب، تهاجم به بنیانهای پیشین است؛ طبیعت هر انقلابی این است. انقلاب می‌آید برای اینکه بنیانهای اقتصادی غلط، بنیانهای فرهنگی غلط، بنیانهای سیاسی غلط را تغییر بدهد و دگرگون بکند. آمد این بنیانها را تغییر داد؛ همیشه همین ‌جور بوده، در صدر اسلام هم همین اتّفاق افتاد. خب حالا مراد ما از بنیانهای فرهنگی غلط چیست. مراد، گزاره‌های غلطی است که بر اذهان مردم حاکم است. ذهن مردم بتدریج و تحت عوامل مختلف، تحت تأثیر گزاره‌های غلطی قرار میگیرد. حالا مثلاً در انقلاب ما یکی از گزاره‌های غلط که میشود مثال زد، مسئله‌ی «نمیتوانیم» بود. یعنی واقعاً بر ذهنیّت جامعه‌ی ما، جوانان ما، «نمیتوانیم» حاکم بود... این یک گزاره‌ی فرهنگی رایج بود: «نمیتوانیم»؛ که این خودکم‌بینی ملّی، عدم اعتماد به نفس ملّی بود. 🔹یا مثلاً شیفتگی نسبت به : هر چیز غربی از نظرشان شیرین بود؛ افتخارِ به کار بردن لغات فرنگی؛ هر لغت فرنگی را به کار میبردند، افتخار میکردند. و از این قبیل صدها مورد میشود [مثال زد]؛ یعنی گزاره‌های کلیدی، چیزهایی که واقعاً در زندگی بشر تأثیر میگذارد، اینها وجود داشت؛ چه در زمینه‌های اجتماعی که مثال زدم، چه در زمینه‌های شخصی، در زمینه‌های زندگی شخصی، آن فرهنگهای غلطی که رایج بود در ذهن ماها، که حالا مثالهای فراوانی دارد که وقت را من نمیگیرم؛ انقلاب آمد اینها را، این بنیانها را، بعضی را متزلزل کرد، بعضی را بکلّی از بین برد، جایگزین کرد؛ «نمیتوانیم» را «میتوانیم» کرد؛ شیفتگی نسبت به غرب را‌، تبدیل کرد به اعتراض نسبت به غرب و انتقاد نسبت به غرب. در مسائل شخصی، خودشیفتگی و خودپسندی و میل به شهرت و مانند اینها را تبدیل کرد به ایثار، ازخودگذشتگی، عدم اصرار بر آوردن نام خود. و این چیزها خب یک چیزهای خیلی مهمّی است؛ این کارها را انجام داد؛ و این به معنای واقعی کلمه اتّفاق افتاد. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
⭕️وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند 🔹شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیه‌السلام] مسلمان‌ها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی می‌گفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و...». این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آن‌جاها دیده‌ام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی. وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیه‌السلام) را داشته باشند مسلمان‌ها و  کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم این‌ها باقی باشند. آیا این‌ها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً! هیچ فرقی بین این‌ها و بت‌پرست‌ها نیست. بیانات حضرت آیت‌الله بهجت (ره) در درس خارج اصول، جلسه ۱۷ منبع:سایت مرکز تنظیم و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش چهارم و پایانی) 💠تربیت همه جانبه فرزند 🔹در وجود انسان، انگیزه‌ها و گرایش‌هایی است که برخی از آنها از جنبه جسمی او سرچشمه می‌گیرند و برخی از بعد روحش. در حقیقت، انسان هم نیازهای مادی و جسمی دارد و هم نیازهای معنوی و روحی. «والدین موفق» کسانی هستند که به هر دو نیاز «فرزند» توجه کنند و با برآوردن نیازهای روحی و جسمی او، هم به پرورش روح او اهتمام ورزند و هم به پرورش جسمش. بنابراین، هم پدران و مادرانی که تنها به تربیت جسمانی فرزند خویش همت می‌گمارند، در انجام وظیفه خویش کوتاهی کرده اند، و هم پدران و مادرانی که تنها به پرورش روحی فرزند خود توجه می‌کنند. 🔹«باید بدانیم که از یکسو، برای داشتن یک کودک سازگار و متعادل، ناگزیریم که وضع بدنی او را تحت مراقبت قرار دهیم، و در حفظ و تقویت آن بکوشیم؛ چرا که ما برای انجام کارهای مفید و ضروری زندگی، به سلامت جسمانی و قدرت بدنی نیازمندیم، و غرایز و استعدادها نیز در سایه رشد و پرورش بدنی سالم، بهتر تعدیل می‌یابند. از سوی دیگر باید بدانیم که وظیفه اصلی خانواده، تنها تغذیه و پرورش جسمی کودک نیست، بلکه رشد و پرورش روحی و روانی او نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نکته در خور توجه است که به علت ناآگاهی و سهل انگاری های والدین نسبت به تربیت روحی و روانی فرزند، نه تنها زمینه بروز انواع ناهنجاری‌ها و بِزِه‌ها در فرزند به وجود می‌آید، بلکه چه بسا نابسامانی‌های روانی، خود، موجب بیماری‌های جسمانی آنان می‌شود و در نتیجه، جسم و روحی بیمار خواهند داشت». [۱] 🔹 (ع) به‌ عنوان در ، هم به تربیت روحی فرزند سفارش کرده است و هم به تربیت جسمی او. آن حضرت به فرزندش امام حسن (ع) فرمود: «پسرم! آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آنها از طب بی‌نیاز شوی؟» گفت: «آری امیر مؤمنان!» حضرت فرمود: «تا گرسنه نشدی، بر سر سفره منشین؛ تا کاملاً سیر نشدی، دست از غذا بکش؛ غذا را خوب بجو و پیش از خواب، رفتن به بیت الخلا را فراموش مکن». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱] تربیت و بازسازی کودکان، ص ۹۷ و ۹۸ [۲] خصال، شیخ صدوق، ترجمه: یعقوب جعفری، ج ۱، ص ۳۳۷ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
⭕️امام هادی عليه السلام:  🔸ألْحِكْمَةُ لا تَنْجَعُ فِى الطِّباعِ الْفاسِدَةِ.  🔹حكمت در سرشت هاى فاسد تأثيرى ندارد. 📕بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️حجاب برتر چیست؟ 🔹 بیانگر وقار و افتخار یک زن، و سند اطاعت از فرمانده هستی است. بوی خوش و است. این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که در مورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است؛ و گرانبهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد، تا بنیان خانواده مستحکم شود و این امر از جنبه روانی، به بهداشت‌ روانی‌ اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت می گردد. بی تردید همه اذعان دارند که دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و بر این نکته واقفند که رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است. 💠نظر اسلام در مورد حجاب حداقلی 🔹 طرفدار و حداكثرِ بانوان، بخصوص و در بیرون منزل، و در مواجهه با نامحرم است، و بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباس‎های بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشكی، تأمین كننده‌ی حجاب بهتر و بیشتر و به اصطلاح، پوشش حداكثری هستند. ما معتقدیم با به دلیل قرائن و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشه‎ قرآنی است و به همین دلیل، حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها، به عنوان از آن استفاده می‎كرده‎اند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین كننده‌ی است، و هیچ یك از شبهات مخالفان چادر مشكی، از كارآمدی و برتری آن نمی‎كاهد. 🔹همانطور که می دانیم عده‎ای با استفاده از شبهات و روش‎های القاییِ تبلیغِ منفی، قبل از اینكه طرح مشخص و كاملی برای ترویج الگوی دیگری از حجاب برتر ارائه نمایند، به جنگ روحی و روانی بر علیه زنان متدین و عفیفِ استفاده كننده از چادر مشكی اقدام می‌كنند، و به جای تبلیغ‎ منطقی از حجاب و پوشش مورد علاقه‌ی خود، به تخریب چادر مشكی می‌پردازند. روشن است كه نتیجه‌ی چنین كاری ترویج لیبرالیسم و آزادی در پوشش در سطح جامعه و كاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روی آوردن آنان به حجاب حداقلی است. 🔹با توجه به مطلب فوق و با عنایت به اینكه از نظر قرآن، مقتضی و زمینه‌ی نافرمانی از حدود و چهارچوب‎های الهی در انسان موجود است؛ «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ»، [قیامه، ۵] به خوبی می‎توان نتیجه گرفت كه ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج اینگونه حجاب و پوشش، كم‎كم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت و پیش می‎برد، كه اكنون بعضی از علائم و آثار آن در برخی شهرها آشكار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگ‌ ساز جامعه از قبیل كتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی كه یكی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود. آمنه اسفندیاری بخش احکام اسلامی تبیان منبع: تبیان برگرفته از کتاب حجاب شناسی حسین مهدی زاده، وبسایت اندیشه قم و وبسایت شمیم یاس @tabyinchannel
⭕️باید محکم در میدان بود 🔹اصلاً برای خاطر از میدان در کردن عده‌ای متعهد، ناگواری هایی برایشان پیش می‌آورند، باید محکم در میدان بود. به اندازه‌ای که برای پیغمبر اکرم گرفتاری پیش آمد برای هیچ کس پیش نیامد، ولی ایشان تا آخر ایستادند و به تکلیف‌ شان عمل کردند. همین‌طور برای ائمه - علیهم السلام - ولی آنها هم ایستادند. بیخود نبود که حبس می‌شدند، برای این زندان می‌شدند که جلوی آنهایی که بر ضد اسلام قیام کرده بودند می‌ایستادند. ما هم که ان شاء الله متعهد به اسلام می‌باشیم و رشد اسلام را می‌خواهیم، تصمیم داریم جهان را برگردانیم و امیدواریم که ملتها انجام دهند. نباید از دروغ و بدنامی و حرف زشتی که به ما نسبت می‌دهند از میدان به در برویم. بیانات حضرت امام ۶۲/۱۰/۱۲ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
⭕️اعتقاد به مهدویت منشأ امید 🔹چند خصوصیت در این عقیده‌ی هست، که این خصوصیات برای هر ملتی، در حکم خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکی، است. گاهی اوقات دست های قلدر و قدرتمند، ملت های ضعیف را به جایی می رسانند که امیدشان را از دست می دهند. وقتی امید را از دست دادند دیگر هیچ اقدام نمی کنند، می گویند چه فایده ای دارد؟ ما که دیگر کار از کارمان گذشته است، با چه کسی دربیفتیم؟ چه اقدامی بکنیم؟ برای چه تلاش بکنیم؟ ما که دیگر نمی توانیم! اعتقاد به ، به وجود مقدس مهدی موعود (ارواحنا فداه)، را در دل ها زنده می کند. هیچ وقت انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمی شود. چرا؟ چون می داند یک پایان روشن حتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی می کند که خودش را به آن برساند. بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۹/۲۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel