✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش دوم)
🔹آیه ۲۴ سوره نمل نیز به #تزیینهای_شیطان اشاره دارد؛ در این آیه چنین آمده است: «وَجَدتُّهَا وَ قَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللهِ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ». این آیه از زبان هدهد است؛ هنگامى كه به سرزمين ملكه سبأ آمد و تمدّن عظيم و درخشان آنها و حكومت آن زن (بلقيس) را بر آنان مشاهده كرد، و مسائل را براى سليمان نبی (ع) بازگو نمود. سپس افزود: «او و قومش را ديدم كه براى خورشيد سجده مى كنند، نه براى خدا؛ و #شيطان #اعمالشان را در نظرشان #جلوه داده، و آنها را از راه [حق] بازداشته؛ از اين رو هدايت نمى شوند».
🔹اين تعبير نشان مى دهد كه حتى هدهد، اين پرنده اى كه در عالم خود عقل و هوشى دارد، به مسأله حجاب هاى معرفت و شناخت اجمالا آشنا بود، و میدانست تزيين هاى شيطانى مى تواند پرده بر فكر انسانى بيفكند، او را از شناخت حقيقت باز دارد، و درهاى هدايت را به روى او ببندد و از رسيدن به سر منزل مقصود مانع شود. همچنین در آیه ۳۸ سوره عنکبوت، سخن از قوم عاد و ثمود و سركشى ها و طغيانگرى ها و سپس نابودى آنها است. ضمناً شهرهاى ويران شده و مساكن نابود گشتهی آنها را كه اعراب حجاز در مسافرت هايشان به سوى يمن و شام از كنار آن مى گذشتند (يكى سرزمين قوم عاد، و ديگرى سرزمين قوم ثمود) به عنوان آيينه عبرت به آنها نشان مى دهد.
🔹سپس به علت اصلى هلاكت و نابودى آنها اشاره كرده مى فرماید: #شيطان #اعمالشان را براى آنها #زينت داده بود، و با اينكه ظاهراً چشم بينا و عقل و خرد داشتند، پرده بر ديد و دركشان افكند و از راه حق بازداشت؛ «وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ كَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ». جمله «وَ كَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ»؛ (آنها بينا و آگاه بودند) به گفته بسيارى از مفسّران به اين معنا است كه آنها داراى عقل و شعور و قدرت استدلال بودند و مى توانستند حق را از باطل تشخيص دهند؛ ولى [بر اثر وسوسه هاى شيطان] غافل شدند و در حقايق تدبّر ننمودند. [۱]
🔹در تفسير الميزان نيز آمده است كه آنها با الهام فطرت، راه حق را مى دانستند، ولى #شيطان، اعمالشان را زينت داد و آنها را از راه حق بازداشت. [۲] بعضى نيز گفته اند منظور آگاهى از حق به وسيله دعوت انبياء و تعليمات آنها است. [۳] هر كدام از اين تفسيرهاى سه گانه مورد قبول باشد ـ و يا همه آنها، چون منافاتى در ميان آنها نيست ـ گواه بر مقصود ما است كه #تزيينات_شيطانى حجابى بر عقل و فكر انسان مى شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، ج ۸، ص ۴۴۵؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، ج ۶، ص ۴۶۸، سوره عنكبوت، آيات ۳۶ الى ۳۸
[۲] الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، ج ۱۶، ص ۱۲۷
[۳] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، ج ۲۵، ص ۵۶، سورة العنكبوت، آيات ۳۸ الى ۳۹
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گناه مانع از اجابت میشود
🔹از امام علی علیه السلام منقول است: «الْمَعْصِيَةُ تَمْنَعُ الْإِجَابَةَ؛ #گناه مانع از اجابت میشود». همچنین در دعای کمیل به خداوند متعال عرضه میدارد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ؛ خداوندا آن گناهانی که سبب برآورده نشدن دعا میشود، بر من ببخش».
📕بهجت الدعاء، مورد سفارش آيتالله بهجت
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش سوم)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠دشمن شناسی و آشنایی با اهداف، شیوه ها و نقشه های غرب در قبال اسلام و نظام اسلامی و برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن توطئه ها
🔹اکنون بیش از هر دوره دیگر، کانون فرهنگ و ارزشهای الهی - انسانی ما در تیررس نقشه های شوم #فرهنگ_غرب قرار گرفته است، به گونه ای که با اندک بی توجهی و #غفلت، ممکن است در کام فرهنگ غرب #استحاله گردیم و در چرخش سیاست جهانی کردن فرهنگ، نسبت به اصالت ارزش های خویش بیگانه شویم. به یقین در کنار آگاهی و شناخت از مبانی دینی، شناخت مبانی فکری و نظری غرب و آشنایی با اهداف آنان در برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن تأثیرات آن، بسیار راهگشا خواهد بود.
🔹در شرایطی که #استکبار_جهانی، فرهنگ و به ویژه نسل جوان ما را هدف قرار داده است، و با ترویج و تحمیل #فرهنگ_غربی با ابزارهای گوناگون سعی در تخریب هویت فرهنگی، ملی و ایمانی جوانان و جایگزین کردن آن با هویت غربی دارد، جوانان ما باید با حفظ هوشیاری کامل آگاهی لازم را نسبت به توطئه های فرهنگی - سیاسی غرب به دست آورند. بنابراین #شناخت_غرب و مبانی فکری و نظری و راهکارهای عملی آن برای مقابله با نظام اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر است، و در مقابله با #دشمن، اولین گام شناخت دشمن و اهداف و شیوه های او به منظور مقابله با آن است.
🔹مقام معظم رهبری فرمودند: «سیستم تبلیغاتی دشمنان، رادیوهای بیگانه و اذناب و دنباله های آنها در داخل تلاش میکنند با ممزوج کردن حق و باطل، ملت ایران را در مورد آینده مأیوس کنند و از الگو شدن نظام اسلامی جلوگیری نمایند و در برابر این هجوم، باید با شناخت زمان، درک زبان ارتباطاتی روز و آگاهی به نیازهای مخاطب، به روشنگری صحیح و اقناع کننده پرداخت و با دفع مستدل و مستحکم، شبهه ها را زدود». [۱] مقام معظم رهبری در جای دیگری فرمودند: «ملت و دولتی تسلیم میشود که #دشمن را درست نشناسد یا دچار فساد و بدبختی باشد، اما اگر #دشمن_شناسی بود آن وقت شعارها، شعارهای روشن و آگاهانهای خواهد بود». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری - انتشارات سطر، ص۲۶؛ بیانات معظم له ۷۹/۷/۱۱
[۲] پرسش و پاسخ از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی - مؤسسه فرهنگی قدر ولایت - ص ۱۶۴؛ بیانات معظم له ۷۸/۸/۱۲
منبع: پرسمان
#غرب #غرب_شناسی #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی (ره):
🔹 #فضيلت_بانوان در درجه اول از اهميت است؛ براى اينكه فضيلت بانوان به اين #بچههايى كه در دامن نشانده اند، سرايت مى كند. آن مقدارى كه فضيلت از بانوان سرايت به اطفال و بچه ها مى كند، آن مقدار در مدارس حاصل نمى شود. بچه ها آن علاقه اى كه به #مادر دارند به هيچ كس ندارند. آن چيزى كه از دهان مادر و از زبان مادر مى شنوند در قلبشان ثابت مى ماند.
🔹در جاهاى ديگر به اين طور ثبوت ندارد؛ نقش نمى بندد. اگر #مادرها، مادرهاى با فضيلت باشند، #اولادهاى_با_فضيلت تحويل مى دهند. اولاد با فضيلت كشور را درست مى كند. درست شدن كشورها مرهون شماهاست. مرهون شما مادرهاست. خرابى و آبادى كشورها تابع شماهاست. اگر شما بچه هایی با فضیلت، به ملت تحويل داديد، بچه هايى كه از اول در دامن شما خوب بار آمده اند، كشور شما آباد مى شود؛ از دست اجانب نجات خواهد پيدا كرد.
📕صحیفه امام خمینی(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش سوم)
🔹همچنین در آیات ۳۶ و ۳۷ سوره زخرف، به صورت يك حكم كلّى، سرنوشت كسى را كه از ياد خدا، رویگردان مى شود بازگو مى كند؛ و مى فرمايد: «وَ مَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ * وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ؛ ما #شيطان را بر او مسلّط مى سازيم كه همواره همنشين او خواهد بود. و آنها [شياطين] اين گروه را از راه [خدا] باز مى دارند، در حالى كه گمان مى كنند هدايت يافتگان [حقيقى] آنها هستند».
🔹مفسّران و ارباب لغت براى جمله «يَعْشُ» دو معنا ذكر كرده اند: بعضى گفته اند از مادّه «عَشَى» به معناى تاريكى خاصّى است كه در چشم پيدا مى شود، و بر اثر آن چشم بينايى خود را از دست مى دهد يا شبكور مى شود، لذا «عشوآء» به شترى گفته مى شود كه پيش روى خود را نمى بيند و به هنگام راه رفتن، پيوسته اشتباه مى كند (خبط عشوآء نيز اشاره به همين است) و «اعشى» به كسى مى گويند كه نابينا يا شبكور است.
🔹بنابراين معناى آيه شريفه اين است: كسى كه آيات الهى را با چشم خود در جهان آفرينش نبيند و از زبان پيامبران الهى نشنود، گرفتار دام شيطان و تسويلات (فریب، مکر و اغوا) او مى گردد. بعضى ديگر آن را از مادّه «عَشْو» (بر وزن نَشْو) دانسته اند كه وقتى با «الى» ذكر مى شود به معناى هدايت يافتن با چشمانى ضعيف است؛ و هنگامى كه با «عن» ذكر مى شود، به معناى اعراض و رویگردانى است. بنابراين معناى آيه چنين مى شود: كسانى كه از ياد خدا رويگردان شوند؛ #شيطانى را بر آنها مسلّط خواهيم ساخت. [۱]
🔹امّا جمله «نُقِيَّض» از مادّه «قَيْض» (بر وزن فَيْض) در اصل به معناى پوست تخم مرغ است؛ سپس به معناى مسلّط ساختن آمده است. اين تعبير در مورد آيه بسيار قابل توجّه است، و نشان مى دهد كه #شيطان چنان بر اينگونه افراد مسلّط مى شود كه از هر سو آنها را احاطه كرده و رابطه آنان را از جهان خارج به كلّى قطع مى كند، و اين بدترين حجاب براى يك انسان در برابر معرفت است. اين تعبير در كلمات عرب نيز به صورت ضرب المثل به كار مى رود كه مى گويند «اِسْتِيْلاءُ الْقَيْضِ عَلَى الْبَيْضِ؛ تسلّط پوست، بر تخم مرغ». از آن بدتر آنكه اين تسلّط و احاطه ادامه مى يابد و شيطان همچنان در كنار او است، و عاقبت او به جايى مى رسد كه به #گمراهى خود افتخار مى كند و گمان دارد كه در طريق هدايت است؛ «وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُّهْتَدُونَ». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] به لسان العرب، ابن منظور، محمد بن مكرم، دار صادر، بيروت، ۱۴۱۴ق، چ سوم، ج۱۵، ص۵۶؛ المفردات فی غريب القرآن، راغب اصفهانى، حسين بن محمد، تحقيق: صفوان عدنان داود، دارالعلم - الدار الشامية، دمشق، بيروت، ۱۴۱۲ق، چ اول، ص۵۶۷؛ الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، محمد بن احمد، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ش، چ اول، ج۱۶، ص۷۷؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج۸، ص۳۶۹، سورة زخرف، آية۳۶؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، ۱۴۱۷ق، چ ۵، ج۱۸، ص۱۰۲، بيان مراجعه شود.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #وسوسه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش اول)
🔹 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر (ص) بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد. #حضرت_فاطمه (س) فرزند پدری است که نظام هستی به خاطرش پدید آمد «لو لاک لما خَلَقْتُ الأفلاک» [۱] و مادرش اولین زن است که شهد اسلام را چشید و در میان نامردان، با مال و جان خود از اسلام و آورنده آن دفاع کرد. نطفه پاک حضرت صدیقهی طاهره (س)، پس از چهل روز عبادت شبانه روزی و بهرهمندی پدر بزرگوارش از فیوضات غیبی و تناول میوههای بهشتی منعقد گشت.
🔹نور پاک آن حضرت قبل از خلقت آسمان و زمین خلق شده بود. حدیث از پیامبر اکرم (ص) است که فرمود: «خُلِقَ نور فاطمه قَبْلَ أن یخْلُقَ الارضَ و السماء؛ [۲] نور #فاطمه قبل از آفرینش زمین و آسمان آفریده شد». #حضرت_فاطمه (س) در دورانی قدم به عرصه این جهان نهاد که پدرش به رسالت مبعوث گشته بود. او از مادری گرانقدر شیری آمیخته با ارزشها و فضیلتها نوشید و در خانهای که محل نزول قرآن بود، مراحل رشد و کمال را پیمود. معلم و مربی او پیامبر گرامی اسلام بود که در معارف الهی و آشنایی با اصول تربیتی، پیشوای همه انسانهاست و در عمل، الگوی همه جهانیان به شمار میآید؛ چنان که قرآن کریم میفرماید:
«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...». [انبیاء، ۲۱]
🔹 #حضرت_فاطمه (س) در کنار پدر و مادر ایثارگرش شایستهترین درسهای توحیدگرایی و برترین دانشهای ایمان و یقین را فرا گرفت و از هر فرصتی برای آشنایی و انس با عالم غیب و معارف قرآنی استفاده کرد. بین او و پدر چنان انس و الفتی بود که پیامبر اکرم (ص) وقتی به سفر میرفت، #فاطمه (س) آخرین کسی بود که از پیامبر جدا میشد و وقتی از سفر بازمیگشت، فاطمه (س) اولین کسی بود که پدر با او دیدار میکرد. او نور چشم و میوه دل پدر و عزیزترین فرد در نزد پیامبر(ص) بود. پیامبر در بارگاه الهی در مورد دخترش میفرمود: «اللهم هذا ابنَتی وَ اَحبُّ الخَلق إلَّی؛ [۳] بار خدایا! این دخترم #فاطمه است و محبوبترین خلق در نزد من». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] خداوند به پیامبرش فرمود: ای احمد! اگر تو نبودی، کران هستی را خلق نمیکردم و اگر علی نبود، تو را نمیآفریدم و اگر به خاطر عظمت فاطمه نبود، شما دو نفر را نمیآفریدم. [مستدرک سفینة البحار، ماده خلق و قطم؛ ملتقی البحرین، ص۱۴]
[۲] بحارالانوار، ج۴۲، ص۲۲
[۳] همان، ج۴۳، ص۹۶
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد