✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش دوم)
🔹 #امنیت وسیله و زمینه برای اهداف متعالی انسانی و وصول به درجات قرب و کمال و استفاده مطلوب از فرصت هاست. اینک به چند نمونه قرآنی اشاره می کنیم. خداوند در سوره قريش می فرماید: «لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾ فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَٰذَا الْبَيْتِ ﴿٣﴾ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ﴿٤﴾ ؛ [خدا فیل سواران را هلاک کرد] تا قریش را [با یکدیگر و با مردم و با حرم امن] الفت دهد؛ [۱] [و نیز] به سفرهای [تجارتی] زمستانی و [سفرهای تجارتی] تابستانی پیوند و انس دهد [تا در آرامش و امنیت، امر معاششان را تأمین کنند.] [۲] پس باید پروردگارِ این خانه را بپرستند؛ [۳] پروردگاری که آنان را از گرسنگی نجات داد، و از بیمی [که از دشمن داشتند] #ایمنی شان بخشید. [۴]
🔹از این بیان نورانی قرآن به خوبی استفاده می شود مفهوم #امنیت برآیند و محصول عوامل گوناگون و اوضاع مختلف اجتماعی و نتیجه رابطه متقابل این عوامل است، و این نظیر مفهوم توسعه است. نتیجه توسعه همه جانبه و متوازن و پایدار، به طور طبیعی #امنیت خواهد بود، که در تحقق آن عوامل گوناگون نقش دارد و هدف نهایی از آن، ایجاد زمینه برای قرب به خدا و بندگی حضرت حق است. باید از این نعمت الهی و تأمین معاش و آباد کردن بلاد و برقراری امنیت برای عباد، راه را برای عبودیت هموار کرد، و بر عزت بندگی و ربوبیت خداوند تأکید نمود. در حقیقت این اهداف طولی، و هر یک مقدمه دیگری است و هدف عالی قرب الی الله و عشق به حق است و این اصل ارزشمند حفظ اسلام و ارزشهای اسلامی و پاسداری از نظام اسلامی و ایمان و تقواست که روح همه تعالیم اسلامی و رمز موفقیت جامعه اسلامی و عنصری تأثیرگذار و غایی برای برقراری #امنیت است.
🔹آنجا که قرآن کریم شرایط جامعه ایده آل اسلامی و آینده تاریخ بشر را بیان می کند، بر این اصول تأکید نموده و مؤلفه ها و شاخصه های جامعه پیشرفته و متعالی و در حال پویایی و ارتقای مادی و معنوی اسلامی را چنین ارائه می دهد: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِی لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ». [نور، ۵۵] اینکه بعد از ترس و خوف #امنیت حاصل شود، و مؤمنان در #امن و آرامش باشند و بیم و ترس به امن بدل شود و حاکمیت شرک به حاکمیت ایمان و توحید، و اضطراب و پریشانی مؤمنان، به استقرار آیین خدا و حاکمیت اولیای الهی مبذول گردد، جزء وعده های الهی و قرآنی و آرمانهای امت اسلامی و از اهداف مقدس بعثت نبی اکرم و امت است.
🔹ِدر آیات دیگر نیز بحث قرینه «مطمئنه» و «آمنه» یا آمادگی برای مقابله با دشمنان و استکبار و جهاد در راه خدا و عدم ترس از ملامتگران آمده است: « ...يُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللهِ وَ لَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ...؛ ...همواره در راه خدا جهاد می کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند...». [مائده، ۵۴] قرآن عدم تولّی کفار و نترسیدن از حوادثی که توسط دشمنان طراحی می شود. [۱] هوشیاری در برابر بیماردلان و منافقان و خطرات و وسوسه های آنان، و احیاناً ارتباط آشکار و پنهان ایادی و نفوذی های دشمنان در جامعه اسلامی، و خطر آنها برای امنیت، اقتدار، عزت و سربلندی جامعه اسلامی، و تهدید کسانی که دست دوستی و رابطه به آنان بدهند و از دین خدا منحرف شوند و پشت به دوستان و رو به دشمنان کنند، تذکر داده و هشدار می دهد و نسبت به این قبیل رابطه ها و دوستی و ارتباط فریبنده که موجب سلطه کفار و منافقان می شود، امت اسلامی را بر حذر می دارد.
🔹ملاحظه این قبیل آیات، نکات بسیار ظریفی را در زمینه #امنیت_ملی و پیوند عوامل نفاق و استکبار بیان می نماید و خطر این قبیل ارتباطات ناسالم و بیمارگونه و تخریبی را هشدار می دهد و ولایت و ایمان را تنها رمز و راز و ستون فقرات و محور حیات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی امت اسلامی می داند و یادآور می شود در راه عزت و اعتلای جامعه اسلامی از تبلیغات دشمنان و فتنه گری و سرزنش ملامتگران و جوسازی معاندان نباید هراسید و تسلیم فشار و هوچی گری و تهدیدات آنان نباید شد، و مؤمنان هراسی به خود راه نمی دهند و اسیر جوّ نمی شوند. توجه به آیات ۴۸ تا ۵۷ سوره مبارکه مائده بسیار آموزنده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مراجعه شود به آیه ۵۲ سوره مائده
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عنایات امام رضا علیهالسلام به زائران خود
🔹دیده و شنیده شده است که اشخاصی در مشاهد مشرفه به امامی که صاحب ضریح است، سلام کرده و جواب سلام را شنیدهاند. شخصی گفته است: هر وقت برای زیارت حضرت امام رضا علیهالسلام به مشهد مشرف میشوم ـ شاید در هر سال یک زیارت بیشتر نمیکرده است ـ در هر بار در زیارت اول، با وجود ازدحام جمعیت، تا ضریح راه برایم باز میشود، به ضریح نزدیک میشوم و زیارت میکنم و حضرت رضا علیهالسلام خرجی راه و حتی مقداری پول برای خرید سوغات را نیز به من میدهند. در خانهای که ما [۱] در مشهد بودیم نیز علویهای بود که میگفت: هر وقت که برای زیارت به حرم میروم، برای من هم راه به سوی استلام (بوسیدن ضریح و دستکشیدن بر آن) ضریح باز میشود.
پی نوشت؛
[۱] حضرت آیتالله العظمی بهجت
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش دوم)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠آشنایی و آگاهی از تحولات جهان پیرامون
🔹شاید بتوان گفت اهمیت و ضرورت مطالعات غرب شناسی به اهمیت و ضرورت آگاهی از جهان سیاسی و فرهنگی روز باز میگردد. گسترش روزافزون حجم اطلاعات و سرعت شگفت انگیز ارسال و انتقال پیام های فرهنگی، سیاسی و بازرگانی، همچنین تأثیر شگرف شگردهای اطلاعاتی - تبلیغاتی رسانه های عمومی #غرب در عصر ارتباطات و اطلاعات، بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است به هر اندازه که دنیای ما گسترده تر میگردد، ارتباط میان آحاد و جوامع بشری وسیع تر میشود و به موازات ارتباطی که روز به روز با عمق بیشتری صورت میپذیرد، لازم است سطح آگاهی ما از خط مشی ها، شیوه ها و جهات ارتباطی با دیگران ارتقا یابد.
🔹در این راستا هرچه بر میزان آگاهی و شناخت خود از اوضاع جاری زمان بیفزاییم، در برخورد با حوادث مختلف فرهنگی، سیاسی و... آسیب ناپذیرتر خواهیم ماند. همانگونه که امام صادق (ع) فرمودند: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس؛ [۱] کسی که به اوضاع زمان خویش آگاه باشد، اشتباهات بر او هجوم نمیبرند». چنین شیوه و برخوردی میتواند راهگشای برخورد ما با مسائل مختلف در برهه های مختلف باشد، و براستی اگر به این دستور نورانی عمل کنیم و نسبت به اوضاع و احوال زمانه خویش شناخت لازم را پیدا کنیم، در حوادث و رویدادهای مختلف در نخواهیم ماند و مسیر خویش را به خوبی پیدا خواهیم نمود. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] اصول کافی، ج ۱، ص ۳۱
منبع: پرسمان
#غرب #غرب_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه می توان عواطف انسانی را در جامعه گسترش داد؟
🔹منشأ وجود و ازدیاد #عواطف_انسانی در فرد و اجتماع، #ايمان به خدا و مبانى دينى است؛ زیرا #اسلام مى گويد: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». [حجرات، ۱۰] اين جمله باعث جوشش عاطفه مى شود، و هنگامى كه قرآن مجيد خطاب به فرزندان مى فرمايد: «فَلاَ تَقُلْ لَّهُما اُفٍّ» [اسراء، ۲۳] به پدر و مادرتان كمتر از گل نگوييد، شكوفه هاى عاطفه مى شكفد. سفارشى كه اسلام درباره يتيمان و افراد بى سرپرست جامعه كرده، نه تنها نيازهاى جسمى و روحى يتيم را برطرف مى كند، كه عاطفه كمك كنندگان به ايتام را نيز پرورش مى دهد. شخصى خدمت پيامبر اسلام (ص) رسيد و از قساوت قلب و عدم ريزش اشك و سنگدلى اش شكايت كرد. حضرت رسول (ص) فرمود: «اِذا اَرَدْتَ اَنْ يَلينَ قَلْبُكَ فَأطْعِمِ الْمِسْكينَ وَ امْسَحْ رَأْسَ الْيَتيمِ؛ هر زمان دوست داشتى قلبت نرم شود به نيازمندان غذا بده، و دست نوازش بر سر يتيمان بكش». [۱] آرى اكرام بر يتيم و كمك به نيازمند، باعث نرمى قلب و جوشش عواطف مى شود.
🔹درسى كه اين روايت به ما مى دهد اين كه: ترحّم بر يتيم و كفايت ايتام و نگهدارى از آنان، تنها نيازهاى روحى و جسمى يتيم را برطرف نمى كند، بلكه باعث پرورش عواطف و احساسات ما نيز مى شود و به تعبير ديگر، تأثير طرفينى دارد. من وقتى كه به نيازمندى كمك مى كنم، او عاطفه پيدا مى كند و مرهون محبّت من مى گردد؛ عواطفِ من هم به واسطه اين عمل رشد و نمو پيدا مى كند. کودکى كه از ابتدا با عاطفه و محبّت رشد و نمو نموده، محال است خودرو بمب گذارى شده را در ميان بازار مسلمانان (در کشورهای درگیر با این عوامل تروریستی) منفجر كرده، و بى گناه و گناهكار را بكشد. كسى كه دست به چنين جنايتى مى زند، و زن و مرد، پير و جوان، بيمار و سالم را مى كشد، يا نطفه اش اشكال دارد و يا رنگ و بوى عاطفه را نديده و نچشيده است. لذا اسلام ما را به سوى #جامعهاى سرشار از #عواطف دعوت مى كند. بر اين اساس، اگر فرضاً دولت اسلامى بودجه اى كلان داشته باشد و بتواند نياز تمام ايتام را برطرف كند، باز هم مردم، نيازمند كمك به يتيمان و مساكين هستند، زيرا در صورت ترك اين كار، چشمه عواطف آنها از جوشش مى افتد.
پینوشت؛
[۱] مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار، طبرسى
📕از تو سوال مى كنند، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، چ دوم، ص ۱۲۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#عاطفه #محبّت #مهر #جامعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ملتی که معتقد به ظهور است هرگز تسلیم نمیشود
🔹ملتی که به خدا معتقد و مؤمن و متکی است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتی که در دلش خورشید امید به آینده و زندگی و لطف و مدد الهی می درخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمیشود و با این حرفها، از میدان خارج نمیگردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت #مهدی علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به #امام_زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمی دارد. این را باید قدر دانست.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۴/۱۰/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش دوم)
🔹آیه ۲۴ سوره نمل نیز به #تزیینهای_شیطان اشاره دارد؛ در این آیه چنین آمده است: «وَجَدتُّهَا وَ قَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللهِ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ». این آیه از زبان هدهد است؛ هنگامى كه به سرزمين ملكه سبأ آمد و تمدّن عظيم و درخشان آنها و حكومت آن زن (بلقيس) را بر آنان مشاهده كرد، و مسائل را براى سليمان نبی (ع) بازگو نمود. سپس افزود: «او و قومش را ديدم كه براى خورشيد سجده مى كنند، نه براى خدا؛ و #شيطان #اعمالشان را در نظرشان #جلوه داده، و آنها را از راه [حق] بازداشته؛ از اين رو هدايت نمى شوند».
🔹اين تعبير نشان مى دهد كه حتى هدهد، اين پرنده اى كه در عالم خود عقل و هوشى دارد، به مسأله حجاب هاى معرفت و شناخت اجمالا آشنا بود، و میدانست تزيين هاى شيطانى مى تواند پرده بر فكر انسانى بيفكند، او را از شناخت حقيقت باز دارد، و درهاى هدايت را به روى او ببندد و از رسيدن به سر منزل مقصود مانع شود. همچنین در آیه ۳۸ سوره عنکبوت، سخن از قوم عاد و ثمود و سركشى ها و طغيانگرى ها و سپس نابودى آنها است. ضمناً شهرهاى ويران شده و مساكن نابود گشتهی آنها را كه اعراب حجاز در مسافرت هايشان به سوى يمن و شام از كنار آن مى گذشتند (يكى سرزمين قوم عاد، و ديگرى سرزمين قوم ثمود) به عنوان آيينه عبرت به آنها نشان مى دهد.
🔹سپس به علت اصلى هلاكت و نابودى آنها اشاره كرده مى فرماید: #شيطان #اعمالشان را براى آنها #زينت داده بود، و با اينكه ظاهراً چشم بينا و عقل و خرد داشتند، پرده بر ديد و دركشان افكند و از راه حق بازداشت؛ «وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ كَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ». جمله «وَ كَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ»؛ (آنها بينا و آگاه بودند) به گفته بسيارى از مفسّران به اين معنا است كه آنها داراى عقل و شعور و قدرت استدلال بودند و مى توانستند حق را از باطل تشخيص دهند؛ ولى [بر اثر وسوسه هاى شيطان] غافل شدند و در حقايق تدبّر ننمودند. [۱]
🔹در تفسير الميزان نيز آمده است كه آنها با الهام فطرت، راه حق را مى دانستند، ولى #شيطان، اعمالشان را زينت داد و آنها را از راه حق بازداشت. [۲] بعضى نيز گفته اند منظور آگاهى از حق به وسيله دعوت انبياء و تعليمات آنها است. [۳] هر كدام از اين تفسيرهاى سه گانه مورد قبول باشد ـ و يا همه آنها، چون منافاتى در ميان آنها نيست ـ گواه بر مقصود ما است كه #تزيينات_شيطانى حجابى بر عقل و فكر انسان مى شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، ج ۸، ص ۴۴۵؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، ج ۶، ص ۴۶۸، سوره عنكبوت، آيات ۳۶ الى ۳۸
[۲] الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، ج ۱۶، ص ۱۲۷
[۳] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، ج ۲۵، ص ۵۶، سورة العنكبوت، آيات ۳۸ الى ۳۹
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گناه مانع از اجابت میشود
🔹از امام علی علیه السلام منقول است: «الْمَعْصِيَةُ تَمْنَعُ الْإِجَابَةَ؛ #گناه مانع از اجابت میشود». همچنین در دعای کمیل به خداوند متعال عرضه میدارد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ؛ خداوندا آن گناهانی که سبب برآورده نشدن دعا میشود، بر من ببخش».
📕بهجت الدعاء، مورد سفارش آيتالله بهجت
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش سوم)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠دشمن شناسی و آشنایی با اهداف، شیوه ها و نقشه های غرب در قبال اسلام و نظام اسلامی و برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن توطئه ها
🔹اکنون بیش از هر دوره دیگر، کانون فرهنگ و ارزشهای الهی - انسانی ما در تیررس نقشه های شوم #فرهنگ_غرب قرار گرفته است، به گونه ای که با اندک بی توجهی و #غفلت، ممکن است در کام فرهنگ غرب #استحاله گردیم و در چرخش سیاست جهانی کردن فرهنگ، نسبت به اصالت ارزش های خویش بیگانه شویم. به یقین در کنار آگاهی و شناخت از مبانی دینی، شناخت مبانی فکری و نظری غرب و آشنایی با اهداف آنان در برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن تأثیرات آن، بسیار راهگشا خواهد بود.
🔹در شرایطی که #استکبار_جهانی، فرهنگ و به ویژه نسل جوان ما را هدف قرار داده است، و با ترویج و تحمیل #فرهنگ_غربی با ابزارهای گوناگون سعی در تخریب هویت فرهنگی، ملی و ایمانی جوانان و جایگزین کردن آن با هویت غربی دارد، جوانان ما باید با حفظ هوشیاری کامل آگاهی لازم را نسبت به توطئه های فرهنگی - سیاسی غرب به دست آورند. بنابراین #شناخت_غرب و مبانی فکری و نظری و راهکارهای عملی آن برای مقابله با نظام اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر است، و در مقابله با #دشمن، اولین گام شناخت دشمن و اهداف و شیوه های او به منظور مقابله با آن است.
🔹مقام معظم رهبری فرمودند: «سیستم تبلیغاتی دشمنان، رادیوهای بیگانه و اذناب و دنباله های آنها در داخل تلاش میکنند با ممزوج کردن حق و باطل، ملت ایران را در مورد آینده مأیوس کنند و از الگو شدن نظام اسلامی جلوگیری نمایند و در برابر این هجوم، باید با شناخت زمان، درک زبان ارتباطاتی روز و آگاهی به نیازهای مخاطب، به روشنگری صحیح و اقناع کننده پرداخت و با دفع مستدل و مستحکم، شبهه ها را زدود». [۱] مقام معظم رهبری در جای دیگری فرمودند: «ملت و دولتی تسلیم میشود که #دشمن را درست نشناسد یا دچار فساد و بدبختی باشد، اما اگر #دشمن_شناسی بود آن وقت شعارها، شعارهای روشن و آگاهانهای خواهد بود». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری - انتشارات سطر، ص۲۶؛ بیانات معظم له ۷۹/۷/۱۱
[۲] پرسش و پاسخ از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی - مؤسسه فرهنگی قدر ولایت - ص ۱۶۴؛ بیانات معظم له ۷۸/۸/۱۲
منبع: پرسمان
#غرب #غرب_شناسی #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی (ره):
🔹 #فضيلت_بانوان در درجه اول از اهميت است؛ براى اينكه فضيلت بانوان به اين #بچههايى كه در دامن نشانده اند، سرايت مى كند. آن مقدارى كه فضيلت از بانوان سرايت به اطفال و بچه ها مى كند، آن مقدار در مدارس حاصل نمى شود. بچه ها آن علاقه اى كه به #مادر دارند به هيچ كس ندارند. آن چيزى كه از دهان مادر و از زبان مادر مى شنوند در قلبشان ثابت مى ماند.
🔹در جاهاى ديگر به اين طور ثبوت ندارد؛ نقش نمى بندد. اگر #مادرها، مادرهاى با فضيلت باشند، #اولادهاى_با_فضيلت تحويل مى دهند. اولاد با فضيلت كشور را درست مى كند. درست شدن كشورها مرهون شماهاست. مرهون شما مادرهاست. خرابى و آبادى كشورها تابع شماهاست. اگر شما بچه هایی با فضیلت، به ملت تحويل داديد، بچه هايى كه از اول در دامن شما خوب بار آمده اند، كشور شما آباد مى شود؛ از دست اجانب نجات خواهد پيدا كرد.
📕صحیفه امام خمینی(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش سوم)
🔹همچنین در آیات ۳۶ و ۳۷ سوره زخرف، به صورت يك حكم كلّى، سرنوشت كسى را كه از ياد خدا، رویگردان مى شود بازگو مى كند؛ و مى فرمايد: «وَ مَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ * وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ؛ ما #شيطان را بر او مسلّط مى سازيم كه همواره همنشين او خواهد بود. و آنها [شياطين] اين گروه را از راه [خدا] باز مى دارند، در حالى كه گمان مى كنند هدايت يافتگان [حقيقى] آنها هستند».
🔹مفسّران و ارباب لغت براى جمله «يَعْشُ» دو معنا ذكر كرده اند: بعضى گفته اند از مادّه «عَشَى» به معناى تاريكى خاصّى است كه در چشم پيدا مى شود، و بر اثر آن چشم بينايى خود را از دست مى دهد يا شبكور مى شود، لذا «عشوآء» به شترى گفته مى شود كه پيش روى خود را نمى بيند و به هنگام راه رفتن، پيوسته اشتباه مى كند (خبط عشوآء نيز اشاره به همين است) و «اعشى» به كسى مى گويند كه نابينا يا شبكور است.
🔹بنابراين معناى آيه شريفه اين است: كسى كه آيات الهى را با چشم خود در جهان آفرينش نبيند و از زبان پيامبران الهى نشنود، گرفتار دام شيطان و تسويلات (فریب، مکر و اغوا) او مى گردد. بعضى ديگر آن را از مادّه «عَشْو» (بر وزن نَشْو) دانسته اند كه وقتى با «الى» ذكر مى شود به معناى هدايت يافتن با چشمانى ضعيف است؛ و هنگامى كه با «عن» ذكر مى شود، به معناى اعراض و رویگردانى است. بنابراين معناى آيه چنين مى شود: كسانى كه از ياد خدا رويگردان شوند؛ #شيطانى را بر آنها مسلّط خواهيم ساخت. [۱]
🔹امّا جمله «نُقِيَّض» از مادّه «قَيْض» (بر وزن فَيْض) در اصل به معناى پوست تخم مرغ است؛ سپس به معناى مسلّط ساختن آمده است. اين تعبير در مورد آيه بسيار قابل توجّه است، و نشان مى دهد كه #شيطان چنان بر اينگونه افراد مسلّط مى شود كه از هر سو آنها را احاطه كرده و رابطه آنان را از جهان خارج به كلّى قطع مى كند، و اين بدترين حجاب براى يك انسان در برابر معرفت است. اين تعبير در كلمات عرب نيز به صورت ضرب المثل به كار مى رود كه مى گويند «اِسْتِيْلاءُ الْقَيْضِ عَلَى الْبَيْضِ؛ تسلّط پوست، بر تخم مرغ». از آن بدتر آنكه اين تسلّط و احاطه ادامه مى يابد و شيطان همچنان در كنار او است، و عاقبت او به جايى مى رسد كه به #گمراهى خود افتخار مى كند و گمان دارد كه در طريق هدايت است؛ «وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُّهْتَدُونَ». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] به لسان العرب، ابن منظور، محمد بن مكرم، دار صادر، بيروت، ۱۴۱۴ق، چ سوم، ج۱۵، ص۵۶؛ المفردات فی غريب القرآن، راغب اصفهانى، حسين بن محمد، تحقيق: صفوان عدنان داود، دارالعلم - الدار الشامية، دمشق، بيروت، ۱۴۱۲ق، چ اول، ص۵۶۷؛ الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، محمد بن احمد، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ش، چ اول، ج۱۶، ص۷۷؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج۸، ص۳۶۹، سورة زخرف، آية۳۶؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، ۱۴۱۷ق، چ ۵، ج۱۸، ص۱۰۲، بيان مراجعه شود.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #وسوسه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش اول)
🔹 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر (ص) بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد. #حضرت_فاطمه (س) فرزند پدری است که نظام هستی به خاطرش پدید آمد «لو لاک لما خَلَقْتُ الأفلاک» [۱] و مادرش اولین زن است که شهد اسلام را چشید و در میان نامردان، با مال و جان خود از اسلام و آورنده آن دفاع کرد. نطفه پاک حضرت صدیقهی طاهره (س)، پس از چهل روز عبادت شبانه روزی و بهرهمندی پدر بزرگوارش از فیوضات غیبی و تناول میوههای بهشتی منعقد گشت.
🔹نور پاک آن حضرت قبل از خلقت آسمان و زمین خلق شده بود. حدیث از پیامبر اکرم (ص) است که فرمود: «خُلِقَ نور فاطمه قَبْلَ أن یخْلُقَ الارضَ و السماء؛ [۲] نور #فاطمه قبل از آفرینش زمین و آسمان آفریده شد». #حضرت_فاطمه (س) در دورانی قدم به عرصه این جهان نهاد که پدرش به رسالت مبعوث گشته بود. او از مادری گرانقدر شیری آمیخته با ارزشها و فضیلتها نوشید و در خانهای که محل نزول قرآن بود، مراحل رشد و کمال را پیمود. معلم و مربی او پیامبر گرامی اسلام بود که در معارف الهی و آشنایی با اصول تربیتی، پیشوای همه انسانهاست و در عمل، الگوی همه جهانیان به شمار میآید؛ چنان که قرآن کریم میفرماید:
«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...». [انبیاء، ۲۱]
🔹 #حضرت_فاطمه (س) در کنار پدر و مادر ایثارگرش شایستهترین درسهای توحیدگرایی و برترین دانشهای ایمان و یقین را فرا گرفت و از هر فرصتی برای آشنایی و انس با عالم غیب و معارف قرآنی استفاده کرد. بین او و پدر چنان انس و الفتی بود که پیامبر اکرم (ص) وقتی به سفر میرفت، #فاطمه (س) آخرین کسی بود که از پیامبر جدا میشد و وقتی از سفر بازمیگشت، فاطمه (س) اولین کسی بود که پدر با او دیدار میکرد. او نور چشم و میوه دل پدر و عزیزترین فرد در نزد پیامبر(ص) بود. پیامبر در بارگاه الهی در مورد دخترش میفرمود: «اللهم هذا ابنَتی وَ اَحبُّ الخَلق إلَّی؛ [۳] بار خدایا! این دخترم #فاطمه است و محبوبترین خلق در نزد من». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] خداوند به پیامبرش فرمود: ای احمد! اگر تو نبودی، کران هستی را خلق نمیکردم و اگر علی نبود، تو را نمیآفریدم و اگر به خاطر عظمت فاطمه نبود، شما دو نفر را نمیآفریدم. [مستدرک سفینة البحار، ماده خلق و قطم؛ ملتقی البحرین، ص۱۴]
[۲] بحارالانوار، ج۴۲، ص۲۲
[۳] همان، ج۴۳، ص۹۶
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠حفظ هویت دینی و ملی
🔹با مطالعات #غرب_شناسی و آشنایی با تمدن غربی، میتوان نقطه کانونی تلاش تمدن غرب را برای بی هویت نمودن سایر کشورها، به ویژه #کشورهای_اسلامی بازشناسی نمود، و با شناخت آن از یک سو و معرفی آن به عموم جامعه و به ویژه نسل جوان، در حفظ هویت دینی و ملی گام برداشت. براستی اگر جوان مسلمان ایرانی بداند که از چه گوهر گرانبهایی برخوردار است، و #تمدن_غربی چه آثار مخرب و زیانباری را برای فرد و جامعه به ارمغان آورده است و انسان را از جایگاه رفیع خویش، با نگاه مادی و تک بعدی به آن به جایگاه حیوانیت تنزل داده است، و آنچه دست پرورده #غرب و تمدن غربی است، یک حیوان متمدن است، نه تمدنی که شایسته مقام انسانی، هیچگاه فریفته این به اصطلاح تمدن نخواهد شد و هویت دینی و ملی خود را رها نخواهد نمود.
💠آسیب شناسی غرب و عبرت آموزی از بحران های آن
🔹 #مطالعه_غرب و آشنایی با آن، زمینه شناسایی آسیب های غرب و چالشها و بحران هایی که با آن دست به گریبان است، ضمن اینکه بیانگر #ناتوانی_غرب در ارائه الگویی برای اداره صحیح بشریت است و حرکت آن را مناسب با زندگی شایسته مقام انسانیت، ارزیابی نمیکند، میتواند ما را به سمت ترسیم الگوی مناسب و بدیل و جایگزینی شایسته برای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی رهنمون سازد و از پیروی از الگوها و مدلهای پیشرفت غربی باز دارد.
💠بهره گیری از دستاوردهای مثبت و تجارب غرب
🔹تمدن غربی علیرغم پاره ای مشکلات و بحرانها، دارای دستاوردهای مثبتی نیز بوده که میتوان با بهره گیری از آن، زمینه رشد و پیشرفت جامعه اسلامی را فراهم نمود، که این امر در سایه شناخت غرب و تمدن آن و شناسایی آثار مثبت و منفی آن امکان پذیر خواهد بود. امام خمینی (ره) فرمودند: «ما پیشرفتهای دنیای غرب را میپذیریم، ولی مفاسد غرب را که خود از آن ناله میکنند، نه». [۱] مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «نفی غرب به هیچ وجه به معنای نفی تکنولوژی و علم و پیشرفت و تجربه های غرب نیست، نفی غرب به معنای نفی سلطه غرب است». [۲]
💠برخورد منطقی و به دور از افراط و تفریط با غرب
🔹یکی از نتایج #غرب_شناسی و شناخت صحیح آن، این است که با شناخت غرب، برخورد مناسب و منطقی با آن داشته و از هرگونه افراط در شکل نفی کامل تمدن غرب و تفریط در قالب پذیرش کامل غرب و غربزدگی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
پی نوشتها؛
[۱] صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۲۹
[۲] بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۱۱/۱۳
منبع: وبسایت پرسمان
#غرب #غرب_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش اول)
🔹ما این همه دستور #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر داریم، و از واجبات مسلم اسلام هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما #فساد نبود، یا بسیار کم بود. درباره اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر آیات فراوانی هست که نمونه هایی از آنها را اشاره می کنیم؛ «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ...؛ [آل عمران، ۱۱۰] شما بهترین امتی بودید که پدید آمدید، از این رو که #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر می کنید و به خدا ایمان دارید».
🔹در این آیه از امت اسلام به عنوان بهترین امت یاد شده، زیرا این دو وظیفه را انجام می دهند. همچنین این دو فریضه در شمار فرایض الهی و هم ردیف ایمان به خدا قرار گرفته اند. «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللهُ ۗ إِنَّ اللهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ [توبه، ۷۱] مردان و زنان با ایمان، ولی و یار همدیگرند، یکدیگر را #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر می کنند و نماز را برپا می دارند و زکات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می کنند. خدا به زودی آنان را مورد رحمت خویش قرار خواهد داد. خداوند توانا و حکیم است».
🔹این آیه قیام به انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر از اوصاف لازم مؤمنان شمرده و افزون بر آن، چنین اقدامی را از شئون ولایت برخی از مؤمنین بر گروهی دیگر قرار داده است. «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَ للهِ عاقِبَةُ الأُمورِ؛ [حج، ۴۱] و کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را بر پا می دارند و زکات را ادا می کنند و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر می نمایند، و پایان همه کارها از آن خداست». آیه یاد شده افزون بر این که در مدینه و اواخر هجرت پیامبر است، در مورد یاران خدا که در آیه قبل وعده یاری به آنان داده شده این ویژگی ها را نیز بیان کرده است.
🔹همچنین اشاره دارد که چنین افرادی هرگز پس از پیروزی، روش خودکامگان و جباران را فرا روی خود قرار نداده و به عیش و نوش، و لهو و لعب نمی پردازند، و در غرور و سرمستی فرو نمی روند، بلکه این پیروزی را نردبان ترقی برای ساختن خویش و جامعه قرار می دهند. به همین منظور نخست به رابطه با خالق که مظهر آن نماز است پرداخته، سپس پیوند با مردم را از راه زکات پی گرفته، آنگاه به دو فریضه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر» پرداخته و آنها را به کار می گیرند. بنابراین، آیه یادشده درس بزرگی برای امت فداکار ایران است تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر چه بیشتر و بهتر به این دو فریضه مهم جامه عمل بپوشانند. #ادامه_دارد...
📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم
منبع: راسخون
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در مشکلات باید با هم تفاهم کنیم
🔹در مشکلات باید بنشینیم و با هم #تفاهم کنیم و نتیجه صحیح را بگیریم. اگر میخواهیم در زندگی به تفاهم برسیم، باید بنشینیم با هم تفاهم کنیم و هر کس عقل و فهم و شعور بیشتر دارد باید جور نادان را بکشد و او را به راه صحیح راهنمایی کند.
📕در محضر بهجت، ج٣، ص ۱۸۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش دوم)
🔸 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد.
💠گستره علم حضرت فاطمه (س)
🔹 #حضرت_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. #پیامبر_اکرم (ص) با تمام توان در تأدیب و تعلیم او کوشید و شهد شناخت معارف قرآنی را به کامش ریخت و احکام دین را یکایک به او آموخت؛ چنان که تاریخ بشریت چنان بانویی را از نظر فرهنگ و ادب و دانش و بینش به خود ندیده و نخواهد دید. #فاطمه (س) تمام ارزشها و دانشها را از پدر گرانمایهاش شنید و بسیاری از مقررات، احکام، دعاها و حکمتها را فراگرفت. خطبه آتشین او در آن شرایط سخت و شکننده، نشان دهنده دریای بیکران علم اوست. او در سراسر عمر پر برکتش تنها دو ساعت فرصت یافت تا باران معرفت و دانش خود را بر مزرعه بباراند.
🔹او پس از حمد و سپاس الهی و شهادت به واجب دین، از مبدأ تا معاد، و تصریح به تمام واجبات و مستحبات به معرفی خود پرداخت و از حق غصب شده شوهرش دفاع کرد و خلیفه مسلمین را از تحریف و تفسیر نادرست آیات قرآن درباره پیامبر و نسبت دروغ به آن حضرت برحذر ساخت، و پس از آن سه بار با استناد به قرآن و حدیث، حقانیت خود را ثابت و انحراف اصحاب سقیفه را در تفسیر آیات الهی گوشزد کرد. پیامبر درباره توانایی علمی #فاطمه (س) میفرماید: «إِنَّ اللهَ جَعَلَ عَلِیاً وَ زَْوْجَتَهُ وَ أَبنائه وَ حُجَجَاً علی خَلْقِهِ وَ هُمْ أَبْوابُ العِلْمِ فِی أُمَّتی مَنِ اهْتَدی بِهِمْ هُدِی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیم؛ [۱] خداوند علی و همسر و فرزندانش را حجت مردم قرار داده و آنان درهای علم و آگاهی در میان امت من هستند. هر کس به آنان تمسک جوید، به راه راست هدایت یابد».
🔹این حدیث، #حضرت_فاطمه (س) را مانند امیرالمؤمنین (ع) و سایر معصومین، دروازه علم و وسیله هدایت مردم شناسانده است؛ اما با تأثر و تاسف، از آن اقیانوس گسترده دانش و بینش، به دلیل شرایط ناهنجار و ظالمانه حاکم و تحولات نامطلوب پس از رحلت پیامبر (ص)، استفاده نشد و بشر از دریای علمش محروم ماند. اگر جامعه زمینه لازم را در اختیارش قرار میداد، جهان از دانش، فرهنگ و بینش او لبریز میشد، و این بیعنایتی در حق فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر (ص) ظلمی عظیم بر بشریت بود که جامعه را از حکمت و دانش، عدل و رفاه تشنه گذاشت و به جای توجه به کمال و آسایش، جنگ و درگیری را به ارمغان آورد، چنان که سلمان پس از غصب حق امام علی (ع) میفرماید: مردم با چنین کاری درهای رحمت و حکمت را بروی خود بستند و خود را از کمال و آسایش محروم ساختند. [۲]
🔹حافظ محمد بن موسی شیرازی از ابن عباس نقل میکند مراد از اهل ذکر در آیه «فاسَأَلوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَموُن؛ [نحل، ۴۳ و انبیاء، ۷] از اهل ذکر بپرسید، اگر نمیدانید»، رسول خدا (ص) علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) هستند؛ اینان اهل ذکر و عقل و بیانند». [۳] یک وجه نامگذاری #فاطمه (س) به این اسم، آن است که خداوند از علم خود آنقدر به او نوشاند که از هر استادی بینیاز شد. [۴] نیز #فاطمه (س) را بدان سبب #بتول نامیدند که از حیث فضل و دین و حسب، سرآمد تمامی زنان بود: «سمیت فاطمة (س) البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلاً و دیناً و حسباً». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] عوامل، ج۱۱، ص۷۸؛ تحلیل سیره فاطمه الزهرا، علی اکبر بابازاده، انصاریان، ص۱۴۰
[۲] الاحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۱۵۲؛ بحارالانوار، ج۲۹، ص۸۱
[۳] مجموعه مقالات الزهرا، سید عبدالرزاق حسینی، علی اکبر نهاوندی، میقات تهران، ص۱۱۳
[۴] بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۲
[۵] همان، ص۱۵
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد