eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از آثار وضعى گناه چيست؟ 🔹 داراى است، يعنى بسيارى از گناهان مكافاتى در اين جهان دارند. به تعبير ديگر يكى از حكمت هاى الهى در نظام آفرينش اين است كه نظام هستى نسبت به كردارهاى انسان بى تفاوت نيست و در برابر نيك و بد اعمال آدمى واكنش مناسب نشان می‌دهد. قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ...؛ [اعراف، ۹۶] اگر اهل شهرها و آبادى ها، ايمان مى آوردند و تقوا پيشه میكردند، بركت هاى آسمان و زمين را بر آنها مى گشوديم...». بنابراين در نظام علت و معلول كنش هاى نيك و بد آدمى در تعيين نيك‌بختی و نگون سازى انسان در همين دنيا نيز مؤثر است و بازگشت نتايج اعمال انسان به وى، اختصاص به سراى آخرت ندارد. 🔹يكى از پيامدهاى ، پوچ شدن اعمال نيك است. در قرآن كريم ۱۶ بار سخن از حبط اعمال به ميان آمده و از مجموع آنها استفاده مى شود كه گناهان بزرگى چون: كفر، شرك، تكذيب آيه هاى الهى، انكار معاد و... موجب از بين بردن اعمال نيك مى شود. براى نمونه، تكبر و سركشى ابليس از فرمان الهى درباره سجده كردن آدم، موجب پوچى شش هزار سال عبادتش شد. [۱] در روايات به برخى از و دنيوى اشاره شده: قساوت قلب [كافى، ج ۲، ص ۲۷۱]؛ سلب نعمت [همان، ص ۲۷۳]؛ به اجابت نرسيدن دعا [همان، ص ۲۷۱]؛ الحاد و انكار [بحار، ج ۷۳، ص ۳۶۰]؛ قطع روزى [كافى، ج ۲، ص ۲۷۱]؛ محروميت از نماز شب، [همان]؛ ناامنى از حوادث [همان، ص ۲۶۹]؛ قطع باران؛ فقر عمومى؛ كوتاهى عمر؛ اندوه. پي نوشت: [۱] نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ 📕گناه و توبه، گروه مولف منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⭕️دانشگاه باید دانشگاه متدین باشد 🔹اگر ما یک دانشگاه علمیِ محض باشد، اما تویش و نباشد، همان بلایی بر سر جامعه‌ی ما و کشور ما و آینده‌ی ما خواهد آمد که بر سر جامعه‌ی آمد. جامعه‌ی دانشمندی است، اما جامعه‌ی خوشبختی نیست. در آنجا امنیت اخلاقی نیست، امنیت روانی نیست، انسجام خانوادگی نیست، اخلاق نیست، معنویت نیست. خلأهای عمده‌ی بشر اینهاست. اینها خوشبختی نیست؛ ما این را نمیخواهیم. 🔹ما میخواهیم، ما حقیقی و معنوی میخواهیم. بدون علم نمیشود، با علم بدون دین هم نمیشود؛ دین لازم است. جامعه باید جامعه‌ دینی باشد؛ در رأس آن هم است. دانشگاه باید باشد. در مفهوم «متدین» از عرایض من تلقی غلط نشود. تدین به معنای معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و باور ژرف به دین و معارف دینی است، که طبعاً عمل به دنبالش می‌آید؛ باید دنبال این باشیم. این وظیفه‌ی همه است... بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۶/۲ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش پنجم و پایانی) 🔹در سوره محمّد (ص) نیز به حجاب هاى متعدّدى از حجاب‌ هاى معرفت، اشاره شده است؛ گاهى فساد در ارض و قطع رحم را سبب كورى و كرى باطنى آنها مى شمرد (آيه ۲۳)، و گاه ترك تدبر در قرآن را هم رديف قفل بر دل ها (آیه ۲۴). در آیه ۲۵ این سوره، وسوسه ها و تزيينات و تسويلات‌ (فريب، مکر و اغوا) را سبب ارتداد گمراهان مى شمرد. به اين معنا كه در آغاز راه حق را پيدا مى كنند و بعد بر اثر تسويلات شيطانى منحرف مى شوند؛ تا آنجا كه انحراف را براى خود افتخار مى شمرند.‌ در این آیه چنین آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِم مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلَىٰ لَهُمْ؛ به یقین کسانى که بعد از روشن شدن راه هدایت براى آنها، پشت به آن کردند، اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است». 🔹در اينكه اين آيه اشاره به قوم يهود است كه قبل از قيام پيامبر (ص) به واسطه نشانه هايى كه از آن حضرت در كتب خود ديده بودند به او ايمان آوردند، امّا به هنگام ظهورش راه مخالفت پيش گرفتند و اين خود نوعى ارتداد محسوب مى شود، و يا اشاره به منافقانى است كه حق را در آغاز پذيرا شدند و بعد پشت كردند، يا در ظاهر پذيرفتند و در باطن مخالفت كردند، در ميان مفسّران گفتگو است. ولى با توجّه به اين كه آيات قبل و بعد بيشتر ناظر به منافقين است به نظر مى رسد كه اين آيه هم اشاره به منافقان باشد، منافقانى كه در آغاز حق را شناختند و بعد به آن پشت كردند. «اُمْلى لَهُم» از مادّه «املأ» به معناى طولانى كردن و مهلت دادن است [۱] و در اينجا منظور ايجاد طول امل و آرزوهاى دور و دراز از ناحيه شيطان است. آرزوهايى كه انسان را به خود مشغول مى دارد و باطل را در نظرش زينت مى دهد و از حق باز مى دارد. 🔹در آیه ۵ سوره فاطر نیز با آهنگى رسا به همه مردم هشدار مى دهد كه وعده خداوند حق است؛ سپس دو عامل براى انحراف از حق و فريب خوردن و بازماندن از معرفت ذكر مى كند. نخست دنيا است. مى فرمايد: «مبادا زندگى دنيا شما را بفريبد» و ديگر شيطان است، مى فرمايد: «مبادا شيطان فريبكار شما را نسبت به [كرم] خدا فريب دهد [و مغرور سازد!]»؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ لَا يَغُرَّنَّكُم بِاللهِ الْغَرُورُ». گاهى شما را به كرم او اميدوار سازد و از خشم او بى خبر كند، و گاه آنچنان سرگرمتان سازد كه اصلا به خدا و فرمان او نينديشيد، يا دستورهاى او را دگرگون در نظرتان جلوه دهد. «غَرور» (بر وزن شرور) به هر چيز فريبنده، خواه مال و مقام و شهوات باشد، يا انسان فريبكار و شيطان اطلاق مى شود؛ ولى از آنجا كه فرد واضح آن است غالباً به او تفسير مى شود. [۲] 🔹تعبير به «لاَ يَغُرَّنَّكُمْ بِاللهِ الْغَرُورُ» به اعتقاد بسيارى از مفسّران اشاره به مغرور ساختن انسان از سوى شيطان نسبت به عفو و كرم الهى است. آنچنان او را به عفو خداوند مغرور مى سازد كه آلوده هر گناهى مى شود، و عجب اين كه خيال مى كند اين دليل كمال ايمان و معرفت او است كه خدا را با اين صفات شناخته! اين درست به آن مى ماند كه انسانى را به اميد اين كه مزاج قوى دارد و انواع سم را دفع مى كند و يا ضد سم را در اختيار دارد بفريب اند و مسموم و هلاك سازند. اين نيز يكى از حجاب هاى معرفت است. پی نوشت ها؛ [۱] بايد توجّه داشت كه اين ماده از ريشه «مَلو» (بر وزن سرو) مى باشد نه از ريشه «مَلأ» (با همزه) [۲] «غرور» صيغه مبالغه است. 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ نزدیک بودن انسان به مرگ 🔹انسان چقدر به نزدیک است و در عینِ‌حال، چقدر آن را دور می‌پندارد و از آن است! 📕نکته‌های ناب، ص۳۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش چهارم) 🔸 (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر بسیار کوتاه، ولی او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پی‌ببرد و فضایل او را بشناسد. 💠عمل به قرآن 🔹بزرگترین خدمت به قرآن، عمل به فرامین و احکام نورانی آن است و فاطمه زهرا (س) نمونه‌ای کامل در این زمینه بود. او مهم‌ترین شرط احیای قرآن و باقی ماندن احکام آن را، استمرار نبوت و ولایت می‌دانست و برای حفظ آن دو، از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی‌ورزید. زمانی که طفل سه ساله بود و دشمن به اذیت و آزار پیامبر(ص) می‌پرداخت، پشتیبان پیامبر در خانه بود و با دستان کوچک خود خار و خاشاکی را که مشرکان از روی طعن و آزار بر سر و روی پیامبر(ص) می‌پاشیدند، کنار می‌زد و او را نوازش می‌کرد و دلگرمی می‌داد. به حدی این دلگرمی در روحیه پیامبر(ص) تأثیر می‌گذاشت که پیامبر او را در بغل می‌گرفت و به او می‌فرمود: «ام ابیها؛ یعنی ای مادر پدرش». 🔹در دوران سخت مکه و به هنگام ستیزه و جنگ مدینه، او همیشه آرامش بخش پیامبر بود، با دستان خود زخم‌های پیامبر را مداوا می‌کرد و چهره مبارکش را که آغشته به خون بود، می‌شست. در عصر فقر و تنگدستی جنگ احزاب به ویژه هنگام کندن خندق، لقمه نانی که برای فرزندان دلبندش تدارک دیده بود، به پیامبر(ص) تقدیم می‌کرد و پیامبر آن لقمه را پس از سه روز گرسنگی تناول فرمود. مهرورزی فاطمه (س) به پدر بزرگوارش فراتر از رابطه فرزند و پدر بود؛ او به پیامبر به عنوان مراد و پیشوا می‌نگریست و برای حفظ این نگرش، بسیار تلاش می‌کرد؛ زیرا پیامبر(ص) آورنده قرآن و مجری آن در جامعه، و راه سعادت، اطاعت از پیامبر ذوب شدن در او بود. 🔹در دفاع از ولایت نیز فاطمه(س) تلاش جانانه‌ای کرد. او خوب می‌دانست که انحراف از مسیر ولایت برای امت مصیبت‌هایی به بار خواهد آورد و نهال کاشته شده به دست پیامبر(ص) جز با ولایت ثمر نخواهد داد. زمین شور و لم یزرعی که با کوشش‌ها و تلاش‌های طاقت‌فرسای پیامبر به زمینی سرسبز و خرم تبدیل شده بود، باغبانی شایسته لازم داشت و این جز با ولایت میسر نبود. لذا فاطمه (س) برای حفظ و استمرار آن بسیار کوشید و حتی جان عزیزش را در این راه فدا کرد. گریه‌ها و ناله‌های فاطمه، مناظره‌ها و قهر‌های او با حاکمیت، همه سلاح‌های برنده‌ای بود که فاطمه (س) در دفاع از ولایت به کار برد. آخرین دفاع او، وصیت به غسل و کفن و دفن شبانه بود تا در طول تاریخ سندی برای دفاع از ولایت باقی بماند. زهرا(س) ولایت را تنها راه حاکمیت قرآن می‌دانست؛ چون قرآن بدون عترت به تفسیر رأی و تأویل منجر می‌شود. 🔹پس از (ص) جریان سقیفه با تظاهر به پاسداری از قرآن و با شعار «حسبنا کتاب الله؛ کتاب خدا ما را بس است»، به اغفال مردم و منزوی کردن حاملان دین و پاسداران واقعی قرآن پرداختند و در نتیجه بازار تفسیر به رأی، اظهار نظر شخصی و تغییر احکام الهی با تفسیر‌های دروغین رونق گرفت. در این میانه، تنها یادگار پیامبر(ص) بود که وقتی دید دستاوردهای پدرش به فراموشی سپرده می‌شود و به یغما می‌رود، با استدلال‌های محکم و قرآنی، مدعیان دروغین تفسیر‌ قرآن رسوا کرد و با بیان جدایی ناپذیر بودن قرآن و عترت و به بازگویی خطرات جدایی آن دو، به دفاع از ولایت و عترت پرداخت. آن حضرت بدین طریق می‌خواست از شکاف به وجود آمده که تمدن و سعادت امت اسلامی را به مخاطره انداخته بود، جلوگیری نماید؛ ولی یاران اندک، فریبکاری دشمنان و بی‌توجهی امت به خواسته‌های او، باعث شد تا کار او راه به جایی نبرد. با وجود این، او به تنهایی راه خود را ادامه داد تا نزد خدا و رسولش مسئول نباشد. ... منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نقش ایمان به خداوند در شئون زندگی بشر 🔹در دنيای امروز، كه گفته ميشود دنيای صنعت است، رهبران فكری می خواهند جامعه بشری را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتی اداره كنند؛ در حالی كه جوامع از انسان ها تشكيل شده اند، كه دارای بعد معنوی و روح عرفانی است، و در كنار مقررات اجتماعی، اقتصادی و غيره، به تربيت انسان بر اساس به‌ خدا تكيه ميكند و در هدايت جامعه از اين بعد، بيشتر برای هدايت انسان به طرف تعالی و سعادت عمل ميكند. اگر ايمان به خدا و عمل برای خدا در فعاليت های اجتماعی، سياسی، اقتصادی و ساير شئون زندگی بشر وارد شود پيچيده ترين مشكلات امروزی جهان به آسانی حل ميشود. 📕صحیفه امام، ج ۵، ص ۴۰٧ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش چهارم) 🔹 در زمینه ایجاد و زمینه سازی برای و ایجاد قدرت ارهابی در برابر تهدیدات بیگانه و عدم تولّی بیگانگان مسائلی هستند که در چارچوب امنیت ملی و جهان اسلام قابل تعریف و تفسیر می باشند. در اسلام قوانین و مقررات عمومی در روابط عادلانه و خداپسندانه والی و مردم و حقوق متقابل حاکم و جامعه و تنظیم روابط سازنده و رهبری عادل و پرورش روحیه آزادی خواهی و کرامت و مبارزه با ظلم و طاغوت و استبداد و استثمار و استکبار و حمایت از مظلومان و مستضعفان و مسؤولیت اجتماعی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و نیز همیاری بر برّ و تقوا و عدم تعاون بر اثم و عدوان و تواصی به حق و صبر و مشاوره در کارها، و اصولی مانند: نصیحت پیشوایان دینی و انتقاد سازنده و تواصل در کارها و پرهیز از تدابر و فتنه گری، و نیز اصولی مانند: دفاع فردی و اجتماعی، عدم پذیرش ولایت ستمگران و دشمنان و تولّی و تبرّی لله و مسؤولیت امت برای پاسداری از کیان اسلامی و عدم اجازه و نفوذ سلطه بیگانگان و دهها اصل راهگشای دیگر، مفاهیمی در زمینه روابط سیاسی و امنیتی و وحدت امت و تقویت بنیادهای حکومت الهی و حفظ عزت و استقلال و اقتدار جامعه عنوان شده، 🔹که امروز هر یک از پربارترین و کارآمدترین اصول در زمینه حفظ حقوق جامعه و امنیت ملی و حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی جزء آن پیش بینی شده است. در قرآن آنجا که بحث از عزت مؤمنان می شود، اساس آن بر اقتدار و توانایی و نیرومندی بر اساس حکمت و میزان است. خواهیم گفت این عزت و اقتدار، ساختگی و زودگذر نیست و بر مبنای زور و ترس بنا نشده، بلکه ریشه دار و برآیندی است از امکانات درونی و بیرونی و هدایت شده و با صلابت و استواری امت اسلامی و این مضمون آیه «وَ اعدّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِن قُوَّة...» [انفال، ۶۰] است، که بدین معناست: برای مقابله با دشمن هرچه از نیرو و از اسبهای آماده در توان دارید بسیج کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نیز دشمنان دیگر را که نمی شناسید، ولی خداوند می شناسد، به بسیج و آمادگی بترسانید و قدرت پیشگیری و ارهاب دشمن را داشته باشید، تا دشمن حساب خویش را بکند، و از فکر نفوذ و سلطه و توطئه و تهدید برحذر باشد. 🔹واضح است این مفهوم عمیق و فراگیر برای کلیه نسلها و در همه زمانها و تحولات اجتماعی و سیاسی قابل تطبیق و دستوری است راهبردی و استراتژیک، برای تاریخ و امت اسلامی و چراغ راهی است تا جامعه از اقتدار برخوردار و هشیار باشد و در هر وضعی اسباب و ادوات لازم را برای مقابله و پیشرفت و عزت فراهم نماید و این رسالت بزرگ و مسؤولیت خطیر را با توجه به نیازها و ضرورتهای زمان تدارک ببیند و خود را به پیشرفته ترین سلاح و کارآمدترین ابزار مجهز نماید و از قدرت علمی و رزمی و امنیتی و شاخصه های اقتدار و بنیه های فکری و علمی و فنّی و ایمان و اراده و انگیزه و ساماندهی و برنامه ریزی و فرماندهی برخوردار باشد و تفوّق لازم را در برابر دشمنان شناخته شده و ناشناخته داشته باشد و این درسی بزرگ و آموزنده است. ... منبع؛ حوزه نت @tabyinchannel
⭕️رویکرد خاص جبهه استعمار غرب نسبت به منطقه غرب آسیا 🔹 نسبت به این منطقه‌ خاصّ ما، منطقه غرب آسیا، یک رویکردی دارد؛ این منطقه‌ای که خودشان اسمش را میگذارند «خاورمیانه». بعد از دو جنگ جهانی، استعمار غربی ـ اوّل اروپا، بعد هم آمریکا ـ نسبت به این منطقه یک توجّه خاص، رویکرد خاصّی را به وجود آوردند؛ چرا؟ چون منطقه، منطقه مهمّی است. مهم‌ترین عاملِ حرکتِ چرخهای صنعتیِ دنیای غرب [نفت است، صنعتشان] به عامل نفت وابسته است و مرکز عمده‌ی نفت در دنیا در اینجا است. منطقه‌ی ارتباط شرق و غرب است، منطقه ارتباط آسیا و اروپا و آفریقا است؛ از لحاظ جایگاه راهبردی و به تعبیر رایج، سوق‌الجیشی، منطقه مهمّی است. 🔹لذا که حالا ثروتی هم پیدا کرده بودند و با غارت کشورهای استعمارزده توانایی‌هایی هم پیدا کرده بودند، از لحاظ علمی هم جلو رفته بودند و سلاح پیشرفته هم داشتند، روی منطقه غرب آسیا توجّه ویژه‌ای پیدا کردند. به خاطر همین توجّه هم بود که را در این منطقه به وجود آوردند؛ این رژیم غاصب را به عنوان پایگاه غرب ـ اوّل پایگاه و بعد هم پایگاه ـ در این منطقه قرار دادند برای اینکه بتوانند به منطقه مسلّط باشند، هر کار میخواهند بکنند، کشورها را به جان هم بیندازند، جنگ درست کنند، تحمیل کنند، توسعه بدهند، غارت کنند؛ اصلاً رژیم صهیونیستی را برای این به وجود آوردند. پس روی این منطقه یک نظر ویژه‌ای داشتند. بیانات‌رهبری۰۱/۰۹/۰۵ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌و‌نشرآثار معظم له @tabyinchannel