⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش پنجم و پایانی)
🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠زن و تقابل میان اسلام و غرب
🔹الگویی که #غرب برای احقاق #حقوق_زنان ارائه می کند، الگوی متعادلی نیست و خواهان #حضور_افراطی_زن در اجتماع است؛ اما #حقوق_زنان، تنها زمانی به درستی ادا می شود که با آنان به مثابه یک #انسان برخورد شود و #نقش_زن با توجه به فطرت او و توانایی های جسمانی و روحی اش در نظر گرفته شود. جایگاه زن در جهان مدرن، جایگاهی است که پذیرفته نیست. زن در #فرهنگ_غرب، همانند مردها از آزادی برخوردار است؛ پس اولین دلیل - برای نشان دادن این که زن در غرب، در نوعی جاهلیت مدرن زندگی می کند - این است که #غربیها، بدون توجه به ویژگی های شخصیتی، طبیعی و ذاتی #زن، برای وی حقوق مشابهی همانند مردها در نظر گرفته اند.
🔹این حقوق مشابه، از منظر #اسلام، نوعی جاهلیت مدرن است. در این حقوق مشابه، زن در زندگی فردی و خانوادگی، حقوق متفاوتی ندارد. این در حالی است که در #دین_مبین_اسلام، همراه با پذیرش آزادی های اجتماعی برای زن، به مثابه یک فرد، هنگامی که نقش #همسری و #مادری را برمی گزیند، #حقوق_مضاعفی برای زن در نظر گرفته می شود؛ مانند: مهریه، نفقه و غیره؛ در حالی که در غرب، زن و مرد کاملاً شریک زندگی هستند.
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش اول)
🔸اندیشه پیروزی نهایی #نیروی_حق و #عدالت بر باطل و ستم، و برپایی تمام ارزشهای انسانی به دست مبارک #مهدی (عج) اندیشه ای است که همه گروه های مسلمان، آن را باور دارند؛ زیرا ریشه در #قرآن_کریم دارد؛ اما چرا نام «مهدی» در قرآن نیامده است؟ آیا اگر نام او میآمد، باور مردم به او عمیق تر نمیشد؟ برای پاسخ به این سؤال، روشهای قرآن را در معرفی انسانهای خوب و وارسته بیان میکنیم. #قرآن_کریم برای شناساندن این افراد، از سه راه استفاده کرده است:
🔹راه اول؛ معرفی با اسم: نخستین راه شناساندن، آوردن اسم شخصیت مورد نظر است؛ مانند: «و ما محمد الا رسول» [آل عمران،۱۴۴] یا «واذکر فی الکتاب مریم» [مریم،۱۶] راه دوم؛ معرفی با عدد: شیوه دوم، بیان تعداد افراد خاص است. قرآن نقبای بنی اسرائیل را با عدد میشناساند؛ مانند: «و بعثنا منهم اثنی عشر نقیبا» [مائده،۱۲] راه سوم؛ معرفی با ویژگی و صفت: شناساندن با #ویژگیهای_فرد، بهترین راه معرفی است، زیرا راه را بر #سودجویان میبندد. نام جعلی درست کردن آسان است؛ ولی ویژگیهای هر فرد، مخصوص او است. همچنین #قرآن از افرادی نام می برد که با آنکه پیامبر (ص) را کاملاً با نام میشناختند؛ ولی باز او را انکار میکردند. قرآن کریم، #اهل_بیت را در آیه های تطهیر، مباهله، ولایت [۱] و... با این روش معرفی کرده است. #امام_مهدی (عج) نیز در #قرآن_کریم با این روش شناسانده شده است. اینک بررسی چند آیه از آیات مهدویت:
🔹آیه اول: آیا میتوان زنده بودن #امام_مهدی (عج) را از قرآن استفاده کرد؟ برخی آیه های قرآن کریم، وجود امام و حجت را بر روی زمین میرسانند. یکی از این آیات ، آیه ۴ سوره قدر است: «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر؛ در شب قدر فرشتگان و روح با اجازه پروردگارشان برای هر امری فرود می آیند». فعل «تنزّل» مضارع است و استمرار و تداوم را میرساند؛ پس هر سال، شب قدر دارد. در شب قدر، فرشتگان و روح نازل میشوند. از طرفی هر انسانی، توانایی پذیرش فرشتگان - به ویژه روح که برتر از فرشتگان است - را ندارد و باید انسانی در مرتبه پیامبر گرامی اسلام (ص) باشد تا این قابلیت را دارا باشد. اما هم اکنون در شب قدر، فرشتگان و روح بر چه کسی نازل میشوند؟ امیرمؤمنان امام علی (ع) فرمودند: «شب قدر، در هر سال است و امر سال در آن شب نازل میشود. برای این امر، والیانی پس از رسول خدا وجود دارد». ابن عباس پرسید: «اینان چه کسانی هستند؟» فرمود: «من و یازده نفر از نسل و فرزندان من». [۲]
🔹آیه دوم: اگر بخواهیم ویژگیهای عصر ظهور مهدی امت را به بهترین شکل بیان کنیم، آیه ای بهتر از آیه ۵۵ سوره نور نمییابیم. در این آیه، خداوند به مؤمنان صالح وعده میدهد و وعده او حق و یقینی است. [۳] اما این وعده چیست؟ بهتر است آیه را بخوانیم و وعده های الهی را در آن ببینیم. «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند».
پی نوشتها
[۱] احزاب، ۳۲؛ آل عمران، ۶۱؛ مائده، ۵۵
[۲] اصول کافی، ج۱، ص ۵۳۲، ح۱۱
[۳] در بیش از ۲۰ آیه قرآن، حق بودن وعده های خداوند و تخلف ناپذیر بودنشان بیان شده است.
برگرفته از مجله امان، ش ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی
منبع: حوزه نت
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند.
🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و #جایگاه_والدین از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با #فرزندآوری بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند.
3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که #زیادی_فرزندان به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #امام_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن (بخش دوم و پایانی)
🔸«وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همانگونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند». [قرآن کریم، نور، ۵۵]
💠وعده های خداوند به مؤمنان صالح
🔹 #تمام_زمین را در اختیارشان میگذارد، همانند حکومت های صالحان گذشته، چون نوح و داود و سلیمان علیهم السلام. #دین_آنان را در تمام زمین برتری و گسترش میدهد؛ دینی که خداوند برای انسان ها پسندیده است، یعنی #اسلام، همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام که جریان غدیر و آیه های مربوط به آن، آنرا میرساند. #امنیت و آرامش را جایگزین ترس و وحشت مؤمنان درستکار قرار میدهد. البته امنیت کامل، زمانی حاصل میشود که سراسر زمین در اختیار مؤمنان با تقوا باشد و دشمن قابل توجهی مقابل آنان نباشد. نتیجه این حکومت، از میان رفتن جلوه های شرک و نفاق و پرستش خدای یکتا است. در پرتو آن، برکت از آسمان و زمین آشکار می شود و همگان در رفاه و آسایش قرار میگیرند.
🔹رسول اکرم (ص) در ذیل این آیه فرمودند: «وقتی #قائم ما قیام کند، زمین را پر از #عدل و داد میکند، پس از آنکه لبریز از #ظلم و ستم شده باشد»؛ و فرمودند: «خوشا به حال #صبرپیشگان در پنهانی او و خوشا به حال #یاری_کنندگانش در #قیام او». [۱] نکته مهم، اینکه #وعده_خداوند، حق و تخلف ناپذیر است، ولی جهانی شدن آیین الهی تاکنون اتفاق نیفتاده است، به همین سبب مفسر بزرگ قرآن، مرحوم طبرسی (ره) در تفسیر این آیه میگوید: «چون گسترش دین در سراسر زمین و جهانگیر شدن آیین، از گذشته تا کنون پدیدار نشده است، به یقین، این امر در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا جهانی شدن دین اسلام، وعده ای الهی است و وعده خدا، تخلف پذیر نیست». [۲]
🔹امام سجاد (ع) پس از تلاوت آیه فوق فرمودند: «به خدا سوگند! اینان #شیعیان ما هستند؛ خداوند به دست مردی از ما، این کار را در حق آنان خواهد کرد و آن مرد، #مهدی (عج) این امت است و او همان کسی است که پیامبر (ص) (درباره او) فرموده است: «اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی کند تا مردی از خاندان من حاکم جهان گردد؛ نام او هم نام من است، او زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد، همانگونه که از ظلم و ستم لبریز شده باشد». [۳] در این نوشتار مجال بررسی آیات دیگر قرآن کریم نیست، و لذا در پایان یادآور میشویم اهل سنت نیز روایاتی آورده اند که آیاتی از قرآن را درباره #امام_مهدی (عج) و حکومت جهانی آن حضرت میداند؛ برای نمونه فخر رازی در ذیل آیه ۳ سوره بقره، از مصادیق «غیب»، مهدی آل محمد (عج) را میداند که باید به آن ایمان داشت. [۴]
پی نوشتها:
[۱] بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۴، باب ۴۱، ح ۱۴۴
[۲] مجمع البیان، ج ۷، ص ۱۵۲
[۳] همان
[۴] تفسیر فخر رازی
برگرفته از مجله امان، شماره ۷؛ نویسنده: سیدحسن زمانی
منبع: حوزه نت
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش اول)
🔹دكتر «فرانسیسكو اسكودرو بداته» رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا: «چهره حیاتبخش #امام_خمینى (ره) در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مىباشد و ایشان یكى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مىشوند. وى افزود: #انقلاب_اسلامى_ایران، به رهبرى #امام_خمینى (ره) سبب بروز تحولات و دگرگونی هاى عظیم در جهان اسلام شد، و وى چهره جدیدى از #اسلام را ارائه كرد. #انقلاب_ایران درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حكومت هاى دیكتاتورى و غیر انسانى را آموخت». [۱]
🔹«احمد جبرئیل» دبیر كل جبهه خلق آزادی فلسطین: #امام_خمینى (ره) كرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند. #امام_خمینى (ره) با انقلاب اسلامى خود، #روحیه_انقلابى را به اسلام و عزت و كرامت را به مسلمانان بازگرداند. #بنیانگذار_جمهورى_اسلامى، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه، نسبت به این دین مبین را كه دشمنان در طول صدها سال ارائه كرده بودند، از میان برد و مقوله "دین افیون ملت ها" را منسوخ كرد و #اسلام را در سطح بین المللى به عنوان یك نیاز انسانى در زمینههاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، مادى و معنوى، مطرح كرد. #امام_خمینى (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار كند و به مسلمانان حیات جدیدى ببخشد. امام راحل ثابت كرد كه #اسلام قادر است ملت هاى مستضعف و محروم را آزاد كرده، آنان را در برابر كشورهاى استكبارى و طغیانگر به حركت درآورد. #امام_خمینى (ره) نشان داد كه #اسلام در زمان كنونى، یك عنصر اصلى در تحرك و مقابله مردمى با حكومت هاى ستمگر و فاسد است. [۲]
🔹مفتى قزاقستان: #امام_خمینى (ره) به همه جهانیان تعلق داشت. ایشان نه به ایران و دنیاى اسلام، بلكه به #كلیه_جهان تعلق داشت. وقتى عالمى از دنیا میرود، در واقع جهانى مرده است. [۳] وی #امام_خمینى (ره) را یك چهره برجسته دینى و سیاسى جهان دانست و گفت: دنیا به نیك از وى یاد كرده و خواهد كرد؛ زیرا او را نه تنها دنیاى اسلام، بلكه تمام جهان مىشناسند. من نیز به عنوان یك انسان و روحانى دینى، براى او ارزش و احترام فوق العاده ای قائلم. وى یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یك ساختمان هستند كه یكدیگر را نگه مىدارند و #امام_خمینى (ره) یك چهره برجسته سیاسى - مذهبى در تاریخ بود كه براى وحدت مسلمانان بسیار كوشید. مفتى قزاقستان یادآور شد، دنیا #امام_خمینى (ره) را مىشناسد و پیام وى به #گورباچف، كه فرمود #كمونیست را باید در موزه دید، همچنان در گوش ها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شكست خورده دانست و اكنون نظاره گر عمق پیام او هستیم. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۰۵
[۲] همان ۷۸/۰۷/۱۲
[۳] همان ۷۸/۰۷/۰۷
منبع: تبیان
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ابتکار ماندگار امام
@Farsna
⭕️امام زين العابدين عليه السلام:
🔹گناهانى كه دعا را رد میكنند، عبارتند از: بدى نيّت، بد ذاتى، دورويى با برادران، باور نداشتن اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى كه وقتشان بگذرد و تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكى كردن، صدقه ندادن، بدزبانى و ناسزا گفتن.
📕معانى الأخبار، ص ۲۷۱، ح ۲
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ ۱۵ خرداد بهانهای برای بازخوانی منشور انقلابیگری (بخش اول)
🔸 #پانزده_خرداد هر سال بهترین فرصت و بهانهای است برای بازخوانی و مرور #شاخصهای_جوان_مؤمن و #انقلابی است؛ چرا که جوانان مؤمن و انقلابی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ حماسه و رویداد درس آموزی را برای تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند که سرآغاز فصل جدیدی از زندگی آگاهانه و هوشمندانه بود. به طور قطع و یقین میتوان این چنین ادعا کرد اگر حماسه عزتمندانه ۱۵ خرداد سال ۴۲ زیباییهای خود را به رخ تاریخ نمیکشید، در زمان کنونی نظارهگر خیل کثیری از جوانان مؤمن انقلابی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نبودیم.
1⃣شجاعت و غیرتمندی
🔹یکی از زیباترین و با ارزشترین شاخصهای سبک زندگی مؤمن انقلابی، برخوردار از عنصر #شجاعت و #غیرتمندی است. «أَلا إِنَّ أَولِیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ؛ [یونس، ۶۲] آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند!». این عنصر زیبای اخلاقی موجب میشود، افراد، بزدلی و ترس را از خود دور نمایند و برای رسیدن به آرمانهای پاک و الهی، خطرپذیر شوند. افراد شجاع و غیرتمند هرگونه محافظه کاری و انزواطلبی و خواری و ذلت را به خود راه نمیدهند؛ از این رو با رشادت و حماسه بیبدلیلی در صحنههای پُرخطر حاضر میشوند؛ شاخص زیبایی که جلوه هایی از آن را می توان در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در سبک و سیاق مردم مؤمن و انقلابی شهرهایی همچون قم، ورامین، تهران، و برخی از شهرهای دیگر که در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) مشاهده کرد.
🔹همین عنصر بی بدیل، بود که پیروزی و موفقیت جبهه انقلاب را در روزهای سخت به جبهه انقلابی نوید میداد: در منابع روایی از امام على (علیه السلام) نقل شده است: «اَلشَّجاعَةُ نُصرَةٌ حاضِرَةٌ وَ فَضیلَةٌ ظاهِرَةٌ؛[۱] شجاعت، نصرتى نقد و فضیلتى آشکار است». در زمان کنونی نیز نیرویهای جوان و انقلابی میبایست به یاوهگوییهای ابرقدرتهای جهانی بیاعتنا بوده و ترس و خوفی را به خود راه ندهند و برای پیشبرد آرمانهای ناب اسلامی با شجاعت و غیرتمندی، موتور پیشران انقلاب را به سوی تمدن نوین اسلامی روشن نگه دارند. #ادامه_دارد...
پینوشتها:
[۱] عیون الحکم و المواعظ (لیثی)، ص ۵۰، ح ۱۲۷۱
پدیدآورنده: علی بیرانوند
منبع: راسخون
#پانزده_خرداد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_خمینی (ره)
🔷شما مردم در این مدتی که #انقلاب کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف هم باوراندید که می شود در مقابل #آمریکای_جهانخوار ایستادگی کرد.
📕صحیفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۰۷
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش دوم)
🔹«دكتر محمد تاجیك»: قبل از #انقلاب_اسلامى، رویكرد اندیشمندان ما براى تعریف كلمات ظریفى همچون آزادى، اخلاق و ورود به عرصه سیاست، به سوى مكاتب فكرى سوسیالیسم و لیبرالیسم سوق مى كرد. #امام_خمینى (ره)، معادلات رایج غربى را بر هم ریخت و با استفاده از كلمات رقیق و لطیف منحصر به فرد، واژههاى دور از ذهن را تعریف كرد و براى بیان ایدهها، آرزوها و حرف هاى ملتش، از فرهنگ ویژه خویش استفاده كرد. امام با تعریف جدید از مقوله قدرت و تكیه بر چهره اخلاقى آن، موفق شد نیروهاى مردمى را جذب كند و با این تعریف جدید، حكومت پهلوى را زیر سؤال ببرد. [۱]
🔹پروفسور «میخاییل لمشف» نویسنده روس:
#امام_خمینى (ره) بر خلاف رهبران سیاسى قرن حاضر كه هر یك داراى استعدادى خاص در یكى از زمینههاى اقتصادى، سیاسى، علمى، فرهنگى، دینى یا حقوقى بوده اند، #توانایى_سازماندهى_امور در همه حوزهها را داشت. پروفسور «میخاییل لمشف» افزود: #امام_خمینى (ره) #سیاست را بخش لاینفك دین مىدانست و با #اراده_دینى و الهى علیه ستمگران بپاخاست. امام، در تمامى سطوح حیات اجتماعى و سیاسى جامعه، #اسلام را به عنوان عامل تعیین كننده در تحولات انقلابى و حمایت كننده ارزش هاى انسانى مطرح كرد. [۲]
🔹«امام جماعت بزرگترین مسجد مادرید»: #امام_خمینى (ره)، هدایت كننده و روشنگر جامعه بود؛ امام جماعت بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید، پایتخت اسپانیا، تلاش ها و مجاهدت هاى امام خمینى (ره) را براى سربلندى اسلام و عزت مسلمان در جهان ستود. #امام_خمینى (ره)، شخصیتى نادر در دنیاى اسلام است كه از توانمندى و قابلیت هاى فراوانى براى هدایت و روشنگرى برخوردار بوده است. #امام_خمینى (ره) توانست احساسات مذهبى و اعتقادى را گسترش بخشد و اقدامات و تلاش هاى ایشان، ثابت كرد كه تنها همین عامل مى تواند در افراد تغییر به وجود آورد. [۳]
🔹«نلسون ماندلا»: رهبرى منحصر به فرد #امام_خمینی (ره) بود كه توانست با دست خالى، #انقلاب_اسلامى_ایران را به پیروزى برساند. رئیس جمهور سابق آفریقاى جنوبى، ضمن تمجید از شخصیت استثنایى امام خمینى (ره) تأكید نمود: «من با دقت آن روزهاى حساس را دنبال مىكردم». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۱۸
[۲] همان ۸۱/۰۷/۱۸
[۳] همان ۷۸/۰۷/۰۴
[۴] همان ۷۸/۰۷/۰۶
منبع: تبیان
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش چهارم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
4⃣آیه ۱۲ سوره نوح: در این آیه می خوانیم: «وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً؛ و شما را با اموال و #فرزندان فراوان كمك كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.»! این آیه یکی از آیاتی است که مژده های الهی را به قوم نوح از زبان آن حضرت بیان می کند - البته مژده هایی که مشروط به ایمان آن قوم و طلب مغفرت شان از خداوند بوده است - و همانطور که می بینیم #فزونی_فرزندان نیز در کنار نعمت هایی دیگر به عنوان یکی #نعمتهای_الهی مورد اشاره قرار گرفته است. سببی نیز که باعث شده حضرت نوح (ع) این وعده ها را به قوم خود دهد، بنابر بعضى از روايات این بوده است که وقتى قوم لجوج او از قبول دعوتش سر باز زدند، خشكسالى و قحطى آنها را فرا گرفت و بسيارى از اموال و فرزندان شان هلاك شدند. به همین خاطر نوح به آنها گفت: اگر ايمان بياوريد همه اين مصائب و بلاها از شما دفع خواهد شد. [۱]
🔹در این آیه از تعبیر «یمددکم بـ...» برای اشاره به #نعمت_فرزند اشاره شده است. كلمه «امداد» به معناى رساندن مدد به دنبال مدد ديگر است و مدد به معناى هر چيزى است كه آدمى را در رسيدن به حاجتش كمك كند و مشخص است که برخورداری از #فرزندان در کنار تملک اموال، نزديكترين كمك هاى ابتدايى براى رسيدن جامعه انسانى به هدف هاى خويش است. [۲]
5⃣آیات ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره شعراء: در این آیات می خوانیم: «وَ اتَّقُوا الَّذي أَمَدَّكُمْ بِما تَعْلَمُونَ - أَمَدَّكُمْ بِأَنْعامٍ وَ بَنينَ؛ و از [نافرمانى] خدايى بپرهيزيد كه شما را به نعمت هايى كه مى دانيد امداد كرده - شما را به چهارپايان و نيز پسران [لايق و برومند] امداد فرموده». در این آیات می بینیم که از يك سو، یاری شدن انسان با سرمايه هاى مادى كه قسمت مهمى از آن - مخصوصا در آن عصر - چهارپايان و دام ها بودند مورد اشاره قرار گرفته و از سوى ديگر #نيروى_انسانى كافى كه بتواند آن را حفظ و نگاهدارى كند نیز - به عنوان یکی دیگر از مؤلفه های یاری خداوند به انسان - برشمرده شده است. اين تعبير در آيات مختلف قرآن تكرار شده است كه هنگام برشمردن نعمت هاى مادى، در کنار اشاره به اموال، از #فرزندان نیز به عنوان نيروى انسانى كه حافظ و نگاهبان و پرورش دهنده اموال است نام برده می شود. [۳]
🔹نکته ظریف دیگری که در معناشناسی این آیات باید مورد اشاره قرار بگیرد نیز این است که بنابر آنچه در کتاب های لغت ثبت شده، كلمه «مد» در اصل به معناى كشيدن است، ولى در معنای «يارى» هم استعمال مىشود. بيشتر موارد استعمال «امداد» در عمل و فعل محبوب است، به خلاف كلمه «مد» كه بيشتر در مكروه استعمال مى شود، همچنان كه هر دو كلمه در قرآن كريم آمده يك جا می خوانیم: «وَ أَمْدَدْناهُمْ بِفاكِهَةٍ؛ [طور، ۲۲] ايشان را با ميوه مدد داديم» و در جای دیگر به این آیه برمی خوریم که: «وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدًّا؛ [مریم، ۷۹] و عذابش را همواره ادامه خواهیم داد». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الإسلامية، چ ۱۰، ج ۲۵، ص ۷۰
[۲] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه: موسوی، محمدباقر، دفتر انتشارات اسلامی، چ ۵، ج ۲۰، ص ۴۵
[۳] تفسیر نمونه، همان، ج ۱۵، ص ۲۹۷
[۴] المیزان فی تفسیر المیزان، همان، ج ۱۵، ص ۴۲۳
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ ۱۵ خرداد بهانهای برای بازخوانی منشور انقلابیگری (بخش دوم)
🔸 #پانزده_خرداد هر سال بهترین فرصت و بهانهای است برای بازخوانی و مرور #شاخصهای_جوان_مؤمن و #انقلابی است؛ چرا که جوانان مؤمن و انقلابی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ حماسه و رویداد درس آموزی را برای تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند که سرآغاز فصل جدیدی از زندگی آگاهانه و هوشمندانه بود. به طور قطع و یقین میتوان این چنین ادعا کرد اگر حماسه عزتمندانه ۱۵ خرداد سال ۴۲ زیباییهای خود را به رخ تاریخ نمیکشید، در زمان کنونی نظارهگر خیل کثیری از جوانان مؤمن انقلابی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نبودیم.
2⃣صبر و استقامت
🔹دومین عنصر و شاخص منشور انقلابی، #صبر و #استقامت است. موفقیتهای بزرگ همواره در سایه صبر هوشمندانه و استقامت انقلابی و مجاهدانه قابل دستیابی است. باید به این موضوع توجه داشت که دستیابی به آرمانهای رفیع قرآنی هیچگاه با راحت طلبی و فرار از سختی و مشکلات بدست نمیآید؛ کما اینکه این وعده الهی است که میفرماید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ [فصلت، ۳۰] به یقین کسانى که گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است! سپس #استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مىشوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است!». #انقلابیون سال ۴۲ شمسی با سینههای ستبر کرده به مصاف با گلوله و سربهای داغ رفتند. اگر #استقامت و بیداری مجاهدان ۱۵ خرداد ۴۲ نبود، در زمان کنونی نمیتوانستیم بر سر سفر حکومت اسلامی با آرامش و ایمنی بنشینیم.
🔹در زمان کنونی بیش از پیش نیازمند #صبر_انقلابی هستیم، چرا که کیان اسلامی از جنبههای مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی، علمی و نظامی تحت ناجوانمردانهترین سختیهای تاریخ بشریت قرار گرفته است. در دنیایی زندگی میکنیم که ابرقدرتهای جهانی حتی از رسیدن دارو و درمان به بیماران صعب العلاج خودداری مینمایند. در این فضایی که جان افراد مظلوم بیش از پیش در خطر ناامنی و سختی قرار گرفته، میبایست با اتکا به نیرو و توان داخلی و با مدد گرفتن از امدادهای غیبی، مانع اثربخشی تحریمهای ناجوانمردانه بین المللی باشیم. در عبارتی زیبا و درس آموز مقام معظم رهبری دستیابی به آرمانهای ناب اسلامی را در سایه اجتناب از راحتطلبی معرفی میفرمایند. «این عزّت ملّی، این پیشرفت علمی، این استقلال سیاسی، این زنده ماندن آرمان های انقلابی و... به آسان به دست نمیآید». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بیانات مقام معظم رهبری ۸۵/۰۸/۱۸
پدیدآورنده: علی بیرانوند
منبع: راسخون
#پانزده_خرداد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رهبر نهضت و انقلاب
🔹 #امام (ره) رهبر این #انقلاب بود و #رهبر_نهضتی بود که به این انقلاب انجامید. حالا «رهبر نهضت و انقلاب» یعنی چه؟ اینجا است که عظمت کار معلوم میشود. البتّه انقلاب را #مردم به پیروزی رساندند؛ در این تردیدی نیست. اگر مردم وارد میدان نمیشدند، با جسم و جان خودشان، با حضور خودشان، با فداکاریهای خودشان، با شهید دادنهای خودشان وارد نمیشدند، انقلاب پیروز نمیشد؛ انقلاب را مردم پیروز کردند، امّا آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد، آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است.
🔹آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از #امام_بزرگوار؛ او عبارت بود از #خمینی_عظیم! امام مردم را وارد میدان کرد، راهکار را نشان داد، آنها را در میدان نگه داشت، یأس و تردید را از آنها دور کرد. هیچ کسِ دیگر در این کشور قادر به این کار نبود. ما میشناختیم شخصیّتهای سیاسی را، شخصیّتهای روحانی را، خیلیها را از نزدیک، بعضی را از دور؛ احدی قادر نبود این کار بزرگ را، این بار سنگین را به دوش بکشد و به منزل برساند. منحصراً این کار، کار #امام_بزرگوار بود؛ او بود که توانست این کار را بکند.
بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت حضرت امام ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش سوم و پایانی)
🔹«شاعر تاجیكستانى»: #امام_خمینى (ره) از شخصیت هاى برجسته و ماندگار تاریخ بشرى است. یكى از ویژگیهاى منحصر به فرد #انقلاب_اسلامى، حضور #رهبرى_امام_خمینى (ره) به عنوان پشتوانه الهى این انقلاب است. #امام_خمینى (ره) یكى از شخصیتهاى برجسته و ماندگار تاریخ بشرى هستند كه داراى ویژگیهاى انسانى، الهى و ملكوتى خاص بودند. این #شخصیت_الهى در تمام جهان، آنجا كه قلبى براى عشق و حقیقت مىتپد، حضور دارد و زنده است و ماندگار. #سراسر_جهان_اسلام و مستضعفین به حضور چنین رهبرى افتخار مىكنند، بوسیدن دست آن حضرت، دیروز و بوسیدن خاك حرم آن حضرت امروز، آرزویى است كه بسیارى از مسلمانان جهان آن را با خویشتن خویش نجوا مىكنند. [۱]
🔹«معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان»؛ #امام_خمینى (ره) آخرین پدیده بزرگ قرن ماست. یعنى درست در زمانی كه آمریكا و شوروى جهان را به دو قطب بزرگ تقسیم كرده بودند و خطر هیچ قدرتى را تصور نمىكردند، #امام_خمینى (ره) ظهور كرد و این حركتى بسیار جسورانه است. شگفتى در اینجاست كه وى نزد هر ملتى محترم است و این از تیزهوشى و نبوغ اوست كه توانست چنین تأثیرى در جهان معاصر باقى بگذارد. #امام_خمینى (ره) رهبرى مقتدر و دوراندیش، انسانى والا و منزه، برخوردار از باطنى شفاف و زلال و طبعى غنى و سرشار بوده است. به نظر من، رهبرى و رهنمودهاى او، چه در خصوص مسائل ملل اسلامى، و چه درباره معضلات جهانى، هدیهاى الهى بوده است. وى به باطن انسانها نظر دارد و انسان را به زبانى ساده به آن سرچشمههاى ازلى و ارتباط با مبدأ وجود دعوت مىكند و این هدف غایى زندگى است. معنى زندگى و نهایت تمدن، رسیدن به همین منظور است. وى به این نكته توجه خاصى دارد و همه انسانها را با همین ملاك، یعنى انسان بودن ارزیابى مى كند و این در هر شرایطى ارزشمند است. فكر مىكنم رمز تمامى پیروزیها و دستاوردهاى انقلاب اسلامى نیز در همین است. این یك واقعیت است كه هر رهبرى كه در كوران مبارزات قرار مىگیرد، در گردابى از مشكلات غوطه مىزند، اما او مسیر درستى را مشخص كرد و این دیگر با آیندگان است كه راه او را تا حصول نتایجش پیگیرى كنند. [۲]
🔹«حسین افندی اسمائیچ مفتی سارایوو»؛ #امام_خمینى (ره) مسلمانان جهان را به هویت اصلىشان بازگرداند، مفتى شهر سارایوو (مركز بوسنى هرزگوین) گفت: #امام_خمینى (ره) توانست با #انقلاب_اسلامى در ایران، مسلمانان جهان را به اسلام و هویت اصلى شان بازگرداند. انقلاب اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى (ره) در زمانى شكل گرفت كه مسلمانان در اقصى نقاط دنیا، با غفلت، از اسلام فاصله گرفته بودند و این انقلاب آنان را بیدار كرد. آنچه #امام_خمینى (ره) در ایران انجام داد، در قرن فعلى بى نظیر بود و این كار بزرگ مىتواند پیام و سرمشقى براى كسانى باشد كه خواستار دین اسلام هستند. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] امام خمینی و جهان معاصر، ج ۲، تهران، مؤسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۷۶
[۲] امام خمینی و جهان معاصر، ج ۱
[۳] روزنامه جمهورى اسلامى ۷۸/۰۷/۰۵
منبع: تبیان
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش پنجم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
6⃣آیه ۱۱ سوره شوری: در این آیه می خوانیم: «فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً يَذْرَؤُكُمْ فيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ؛ او آفريننده آسمانها و زمين است و از جنس شما همسرانى براى شما قرار داد و جفت هايى از چهارپايان آفريد و شما را به اين وسيله [به وسيله همسران] زياد مى كند هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست». بنابر بیان این آیه کریمه، يكى از نشانه هاى بزرگ تدبير پروردگار و ربوبيت و ولايت او همین است كه براى انسانها #همسرانى از جنس خودشان آفريده كه از يكسو #مايه_آرامش روح و جان او هستند، و از سوى ديگر #مايه_بقاء_نسل و تكثير مثل و تداوم وجود او. گرچه قرآن با توجه به خطاب «يذرؤكم» اين معنا را در مورد انسان بيان داشته ولى ناگفته پيداست كه اين حكم از نظر تكثير مثل مورد چهارپايان و موجودات زنده ديگر نيز جارى است. [۲] این معنا دال بر این حقیقت است که #فرزندآوری و تکاثر، سنتی است که خداوند متعال با ساز و کارهای مادی، میان همه موجودات عالم برقرار کرده است.
7⃣آیه ۷۲ سوره نحل: در این آیه می خوانیم: «واللهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنينَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ أَ فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللهِ هُمْ يَكْفُرُونَ؛ خداوند براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد و از همسران تان براى شما فرزندان و نوه هايى به وجود آورد و از پاكيزه ها به شما روزى داد آيا به باطل ايمان مى آورند، و نعمت خدا را انكار مى كنند». در اینجا می بینیم که #وجود_فرزندان و نوه ها در کنار روزهای پاکیزه به عنوان #نعمتهای_الهی معرفی شده اند. در واقع این آیه کریمه به انسان ها این پیام را می دهد که خداوند براى شما از همسران تان فرزندان و ياورانى قرار داد كه به خدمت آنان در حوائج تان استعانت بكنيد و با دست آنان ناملايمات را از خود دور سازيد. [۲]
🔹این موضوع، اساسی (بنیان) تكوينى است كه ساختمان مجتمع بشرى بر آن بنا مى شود و اگر آن نبود مجتمعى تشكيل نمى يافت و اين تعاون و همكارى كه ميان افراد هست پديد نمى آمد و تشريك در عمل و سعى ميسر نمى شد و در نتيجه بشر به سعادت دنيا و آخرت خود نمى رسيد. آرى اگر بشر اين رابطه تكوينى را كه خدا به او انعام كرده قطع كند و اين رشته پيوند را بگسلد آن وقت به هر وسيله ديگرى كه فرض شود متوسل گردد جا پر كن اين رابطه تكوينى نگشته جمعش جمع نمى شود. با متلاشى شدن جمع بشر و از بین رفتن حمایت های مادی و معنوی انسان ها از همدیگر و پراكندگى وحدت شان، هلاكت شان قطعى است. [۳] علاوه بر بُعد اجتماعی و دنیایی #فرزندان، میتوان گفت ادامه حیات معنوی انسان در فرزندان و نوه هایش قابل تصور است؛ یعنی #فرزندان و نوه ها پس از مرگ نیز با احسان و سبک زندگی الهی خود به کمال و رفعت جایگاه والدین کمک نموده و بدین سان #نعمت شمرده میشوند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، چ ۱۰، ج ۲۰، ص ۳۶۶
[۲] المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، چ ۵، ج ۱۲، ص ۴۳۰
[۳] همان، ص ۴۳۱
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد