eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️گناه مانع از اجابت می‌شود 🔹از امام علی علیه‌ السلام منقول است: «الْمَعْصِيَةُ تَمْنَعُ الْإِجَابَةَ؛ مانع از اجابت می‌شود». همچنین در دعای کمیل به خداوند متعال عرضه می‌دارد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ؛ خداوندا آن گناهانی که سبب برآورده نشدن دعا می‌شود، بر من ببخش». 📕بهجت الدعاء، مورد سفارش آيت‌الله بهجت منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش سوم) 🔸 به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات بازشناسی محورها، اصول و است. لذا مطالعات از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت. 💠دشمن شناسی و آشنایی با اهداف، شیوه ها و نقشه های غرب در قبال اسلام و نظام اسلامی و برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن توطئه ها 🔹اکنون بیش از هر دوره دیگر، کانون فرهنگ و ارزشهای الهی - انسانی ما در تیررس نقشه های شوم قرار گرفته است، به گونه ای که با اندک بی توجهی و ، ممکن است در کام فرهنگ غرب گردیم و در چرخش سیاست جهانی کردن فرهنگ، نسبت به اصالت ارزش های خویش بیگانه شویم. به یقین در کنار آگاهی و شناخت از مبانی دینی، شناخت مبانی فکری و نظری غرب و آشنایی با اهداف آنان در برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن تأثیرات آن، بسیار راهگشا خواهد بود. 🔹در شرایطی که ، فرهنگ و به ویژه نسل جوان ما را هدف قرار داده است، و با ترویج و تحمیل با ابزارهای گوناگون سعی در تخریب هویت فرهنگی، ملی و ایمانی جوانان و جایگزین کردن آن با هویت غربی دارد، جوانان ما باید با حفظ هوشیاری کامل آگاهی لازم را نسبت به توطئه های فرهنگی - سیاسی غرب به دست آورند. بنابراین و مبانی فکری و نظری و راهکارهای عملی آن برای مقابله با نظام اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر است، و در مقابله با ، اولین گام شناخت دشمن و اهداف و شیوه های او به منظور مقابله با آن است. 🔹مقام معظم رهبری فرمودند: «سیستم تبلیغاتی دشمنان، رادیوهای بیگانه و اذناب و دنباله های آنها در داخل تلاش میکنند با ممزوج کردن حق و باطل، ملت ایران را در مورد آینده مأیوس کنند و از الگو شدن نظام اسلامی جلوگیری نمایند و در برابر این هجوم، باید با شناخت زمان، درک زبان ارتباطاتی روز و آگاهی به نیازهای مخاطب، به روشنگری صحیح و اقناع کننده پرداخت و با دفع مستدل و مستحکم، شبهه ها را زدود». [۱] مقام معظم رهبری در جای دیگری فرمودند: «ملت و دولتی تسلیم میشود که را درست نشناسد یا دچار فساد و بدبختی باشد، اما اگر بود آن وقت شعارها، شعارهای روشن و آگاهانه‌ای خواهد بود». [۲] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری - انتشارات سطر، ص۲۶؛ بیانات معظم له ۷۹/۷/۱۱ [۲] پرسش و پاسخ از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی - مؤسسه فرهنگی قدر ولایت - ص ۱۶۴؛ بیانات معظم له ۷۸/۸/۱۲ منبع: پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ امام خمینی (ره): 🔹 در درجه اول از اهميت است؛ براى اينكه فضيلت بانوان به اين كه در دامن نشانده ‏اند، سرايت مى كند. آن مقدارى كه فضيلت از بانوان سرايت به اطفال و بچه‏ ها مى ‏كند، آن مقدار در مدارس حاصل نمى ‏شود. بچه ‏ها آن علاقه ‏اى كه به دارند به هيچ كس ندارند. آن چيزى كه از دهان مادر و از زبان مادر مى ‏شنوند در قلبشان ثابت مى ‏ماند. 🔹در جاهاى ديگر به اين طور ثبوت ندارد؛ نقش نمى ‏بندد. اگر ، مادرهاى با فضيلت باشند، تحويل مى ‏دهند. اولاد با فضيلت كشور را درست مى ‏كند. درست شدن كشورها مرهون شماهاست. مرهون شما مادرهاست. خرابى و آبادى كشورها تابع شماهاست. اگر شما بچه هایی با فضیلت، به ملت تحويل داديد، بچه‏ هايى كه از اول در دامن شما خوب بار آمده ‏اند، كشور شما آباد مى‏ شود؛ از دست اجانب نجات خواهد پيدا كرد. 📕صحیفه امام خمینی(ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش سوم) 🔹همچنین در آیات ۳۶ و ۳۷ سوره زخرف، به صورت يك حكم كلّى، سرنوشت كسى را كه از ياد خدا، رویگردان مى شود بازگو مى كند؛ و مى فرمايد: «وَ مَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ * وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ؛ ما را بر او مسلّط مى سازيم كه همواره همنشين او خواهد بود‌. و آنها [شياطين] اين گروه را از راه [خدا] باز مى دارند، در حالى كه گمان مى كنند هدايت يافتگان [حقيقى] آنها هستند». 🔹مفسّران و ارباب لغت براى جمله «يَعْشُ» دو معنا ذكر كرده اند: بعضى گفته اند از مادّه «عَشَى» به معناى تاريكى خاصّى است كه در چشم پيدا مى شود، و بر اثر آن چشم بينايى خود را از دست مى دهد يا شب‌كور مى شود، لذا «عشوآء» به شترى گفته مى شود كه پيش روى خود را نمى بيند و به هنگام راه رفتن، پيوسته اشتباه مى كند (خبط عشوآء نيز اشاره به همين است) و «اعشى» به كسى مى گويند كه نابينا يا شبكور است. 🔹بنابراين معناى آيه شريفه اين است: كسى كه آيات الهى را با چشم خود در جهان آفرينش نبيند و از زبان پيامبران الهى نشنود، گرفتار دام شيطان و تسويلات (فریب، مکر و اغوا) او مى گردد. بعضى ديگر آن را از مادّه «عَشْو» (بر وزن نَشْو) دانسته اند كه وقتى با «الى» ذكر مى شود به معناى هدايت يافتن با چشمانى ضعيف است؛ و هنگامى كه با «عن» ذكر مى شود، به معناى اعراض و رویگردانى است. بنابراين معناى آيه چنين مى شود: كسانى كه از ياد خدا رويگردان شوند؛ را بر آنها مسلّط خواهيم ساخت. [۱] 🔹امّا جمله «نُقِيَّض» از مادّه «قَيْض» (بر وزن فَيْض) در اصل به معناى پوست تخم مرغ است؛ سپس به معناى مسلّط ساختن آمده است. اين تعبير در مورد آيه بسيار قابل توجّه است، و نشان مى دهد كه چنان بر اينگونه افراد مسلّط مى شود كه از هر سو آنها را احاطه كرده و رابطه آنان را از جهان خارج به كلّى قطع مى كند، و اين بدترين حجاب براى يك انسان در برابر معرفت است. اين تعبير در كلمات عرب نيز به صورت ضرب المثل به كار مى رود كه مى گويند «اِسْتِيْلاءُ الْقَيْضِ عَلَى الْبَيْضِ؛ تسلّط پوست، بر تخم مرغ». از آن بدتر آنكه اين تسلّط و احاطه ادامه مى يابد و شيطان همچنان در كنار او است، و عاقبت او به جايى مى رسد كه به خود افتخار مى كند و گمان دارد كه در طريق هدايت است؛ «وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُّهْتَدُونَ». ... پی نوشت؛ [۱] به لسان العرب، ابن منظور، محمد بن مكرم، دار صادر، بيروت، ۱۴۱۴ق، چ سوم، ج۱۵، ص۵۶؛ المفردات فی غريب القرآن، راغب اصفهانى، حسين بن محمد، تحقيق: صفوان عدنان داود، دارالعلم - الدار الشامية، دمشق، بيروت، ۱۴۱۲ق، چ اول، ص۵۶۷؛ الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، محمد بن احمد، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ش، چ اول، ج۱۶، ص۷۷؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج۸، ص۳۶۹، سورة زخرف، آية۳۶؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم، قم، ۱۴۱۷ق، چ ۵، ج۱۸، ص۱۰۲، بيان مراجعه شود. 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش اول) 🔹 (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر (ص) بسیار کوتاه، ولی او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پی‌ببرد و فضایل او را بشناسد. (س) فرزند پدری است که نظام هستی به خاطرش پدید آمد «لو لاک لما خَلَقْتُ الأفلاک» [۱] و مادرش اولین زن است که شهد اسلام را چشید و در میان نامردان، با مال و جان خود از اسلام و آورنده آن دفاع کرد. نطفه پاک حضرت صدیقه‌ی طاهره (س)، پس از چهل روز عبادت شبانه روزی و بهره‌مندی پدر بزرگوارش از فیوضات غیبی و تناول میوه‌های بهشتی منعقد گشت. 🔹نور پاک آن حضرت قبل از خلقت آسمان و زمین خلق شده بود. حدیث از پیامبر اکرم (ص) است که فرمود: «خُلِقَ نور فاطمه قَبْلَ أن یخْلُقَ الارضَ و السماء؛ [۲] نور قبل از آفرینش زمین و آسمان آفریده شد». (س) در دورانی قدم به عرصه این جهان نهاد که پدرش به رسالت مبعوث گشته بود. او از مادری گران‌قدر شیری آمیخته با ارزش‌ها و فضیلت‌ها نوشید و در خانه‌ای که محل نزول قرآن بود، مراحل رشد و کمال را پیمود. معلم و مربی او پیامبر گرامی اسلام بود که در معارف الهی و آشنایی با اصول تربیتی، پیشوای همه انسان‌هاست و در عمل، الگوی همه جهانیان به شمار می‌آید؛ چنان که قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...». [انبیاء، ۲۱] 🔹 (س) در کنار پدر و مادر ایثارگرش شایسته‌ترین درس‌های توحیدگرایی و برترین دانش‌های ایمان و یقین را فرا گرفت و از هر فرصتی برای آشنایی و انس با عالم غیب و معارف قرآنی استفاده کرد. بین او و پدر چنان انس و الفتی بود که پیامبر اکرم (ص) وقتی به سفر می‌رفت، (س) آخرین کسی بود که از پیامبر جدا می‌شد و وقتی از سفر بازمی‌گشت، فاطمه (س) اولین کسی بود که پدر با او دیدار می‌کرد. او نور چشم و میوه دل پدر و عزیزترین فرد در نزد پیامبر(ص) بود. پیامبر در بارگاه الهی در مورد دخترش می‌فرمود: «اللهم هذا ابنَتی وَ اَحبُّ الخَلق إلَّی؛ [۳] بار خدایا! این دخترم  است و محبوب‌ترین خلق در نزد من». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] خداوند به پیامبرش فرمود: ای احمد! اگر تو نبودی، کران هستی را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود، تو را نمی‌آفریدم و اگر به خاطر عظمت  فاطمه نبود، شما دو نفر را نمی‌‌آفریدم. [مستدرک سفینة البحار، ماده خلق و قطم؛ ملتقی البحرین، ص۱۴] [۲] بحارالانوار، ج۴۲، ص۲۲ [۳] همان، ج۴۳، ص۹۶ منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش چهارم و پایانی) 🔸 به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات بازشناسی محورها، اصول و است. لذا مطالعات از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت. 💠حفظ هویت دینی و ملی 🔹با مطالعات و آشنایی با تمدن غربی، میتوان نقطه کانونی تلاش تمدن غرب را برای بی هویت نمودن سایر کشورها، به ویژه بازشناسی نمود، و با شناخت آن از یک سو و معرفی آن به عموم جامعه و به ویژه نسل جوان، در حفظ هویت دینی و ملی گام برداشت. براستی اگر جوان مسلمان ایرانی بداند که از چه گوهر گرانبهایی برخوردار است، و چه آثار مخرب و زیانباری را برای فرد و جامعه به ارمغان آورده است و انسان را از جایگاه رفیع خویش، با نگاه مادی و تک بعدی به آن به جایگاه حیوانیت تنزل داده است، و آنچه دست پرورده و تمدن غربی است، یک حیوان متمدن است، نه تمدنی که شایسته مقام انسانی، هیچگاه فریفته این به اصطلاح تمدن نخواهد شد و هویت دینی و ملی خود را رها نخواهد نمود. 💠آسیب شناسی غرب و عبرت آموزی از بحران های آن 🔹 و آشنایی با آن، زمینه شناسایی آسیب های غرب و چالشها و بحران هایی که با آن دست به گریبان است، ضمن اینکه بیانگر در ارائه الگویی برای اداره صحیح بشریت است و حرکت آن را مناسب با زندگی شایسته مقام انسانیت، ارزیابی نمیکند، میتواند ما را به سمت ترسیم الگوی مناسب و بدیل و جایگزینی شایسته برای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی رهنمون سازد و از پیروی از الگوها و مدلهای پیشرفت غربی باز دارد. 💠بهره گیری از دستاوردهای مثبت و تجارب غرب 🔹تمدن غربی علیرغم پاره ای مشکلات و بحرانها، دارای دستاوردهای مثبتی نیز بوده که میتوان با بهره گیری از آن، زمینه رشد و پیشرفت جامعه اسلامی را فراهم نمود، که این امر در سایه شناخت غرب و تمدن آن و شناسایی آثار مثبت و منفی آن امکان پذیر خواهد بود. امام خمینی (ره) فرمودند: «ما پیشرفتهای دنیای غرب را می‌پذیریم، ولی مفاسد غرب را که خود از آن ناله میکنند، نه». [۱] مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «نفی غرب به هیچ وجه به معنای نفی تکنولوژی و علم و پیشرفت و تجربه های غرب نیست، نفی غرب به معنای نفی سلطه غرب است». [۲] 💠برخورد منطقی و به دور از افراط و تفریط با غرب 🔹یکی از نتایج و شناخت صحیح آن، این است که با شناخت غرب، برخورد مناسب و منطقی با آن داشته و از هرگونه افراط در شکل نفی کامل تمدن غرب و تفریط در قالب پذیرش کامل غرب و غربزدگی جلوگیری به عمل خواهد آمد. پی نوشت‌ها؛ [۱] صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۲۹ [۲] بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۱۱/۱۳ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا