eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ ➯2⃣ 1⃣ در بالا اشاره شد که انسان موجودی است که از لختی دو عضو عقب و جلو،‌ به شدت مضطرب می‌شود. ✨ 2⃣این اقتضای همان روح سوم 【فطرت】است که انسان (علاوه بر روح غریزه که حیوان هم دارای آن است) دارای آن می‌باشد. 3⃣ و منشأ تاریخ، خانواده، جامعه، اخلاق، هنجار و ناهنجار (باید و نباید)،‌ قانون، زیبایی‌خواهی، حتی خنده و گریه در انسان، همین روح سوم است. که قرآن از آن با⇐ 【نفس لوّامه】 از روح غریزه با⇐ 【نفس امّاره】 تعبیر می‌کند.👇👇
👇 ✡ ✡ ➯3⃣ منشأ لباس در انسان چیست❓ چرا انسان پوشش خواه شده است❓ به دلیل حفاظت از سرما و گرما❓ ⇚ در حالی که لباس در اصل نه از سرما حفظ می‌کند و نه از گرما و این نکته‌ای بس مهم است؛ حیوان که از لباس محروم است خیلی کمتر از انسان دچار سرماخوردگی یا گرمازدگی می‌شود. لباس انسان را آسیب‌پذیر کرده است. بحث در انگیزه‌ی اصلی لباس است وگرنه انسان در نسل‌های بعدی به‌خاطر سرما و گرما نیز نیازمند لباس است. ☀️ از نظر قرآن منشأ لباس‌خواهی و پوشش‌جویی انسان، 【زیبایی‌خواهی】است به دو صورت: ➊⇦ اضطراب شدید روحی از پیدا بودن «سؤات» انسان با احساس درونی فطری، عریان بودن دو عضو عقب و جلو را خیلی نازیبا، منفور و مشمئزکننده می‌داند. ➋⇦ زیبایی‌خواهی درباره‌ی‌ بقیه اندام و بدن انسان موجودی است که خود را در لباس زیبا می‌داند و در لُختی نازیبا. یعنی لباس اولین آرایش انسان است. _____________ ... @tabyinchannel
❣﷽❣ ✡ ✡ ➯4⃣ 💢 درباره‌ی هر دو مورد به آیه‌های زیر توجه کنید: 〖فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یخْصِفانِ عَلَیهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ〗 ⚡️ وقتی که (آدم و حوا) از آن درخت چشیدند سوات‌شان برای‌شان پدیدار شد و شروع کردند از برگ جنگل بر خودشان می‌چسبانیدند.» ▣ [سوات] از ماده سوء و جمع «سوئه»: ناخوشایند، بد، منفور و مشمئز کننده. ☜ در ماجرای هابیل و قابیل نیز می‌گوید: «یبْحَثُ فِی الْأَرْضِ لِیرِیهُ کیفَ یواری سَوْأَةَ أَخیهِ. 🌀 قابیل جنازه هابیل را به دوش حمل کرده و سرگردان می‌گشت که چگونه سوئه (جنازه)‌ او را بپوشاند. قابیل احساس می‌کرد که نباید جنازه را همچنان رها کند زیرا جنازه در احساس او سوئه بود. ✳️ از نظر قرآن برهنگی عقب و جلو دقیقاً مانند جنازه‌ای است که در فضای بدون پوشش رها می‌شود. بلکه از آن نیز منفورتر،‌ زیرا مشاهده‌ی جنازه‌ی دیگران و سوئه دانستن آن، شاید قابل تحمل‌تر از سوئه دانستن خود است. در آن محیط که سوات آدم و حوا برهنه شد، چرا فوراً به فکر پوشش افتادند❓ در آن‌جا کس دیگری و باصطلاح نامحرمی حضور نداشت. پس این پوشش‌جویی آنان انگیزش ویژه‌ای داشته است. ◆ انگیزش فطری ◆ @tabyinchannel 👇👇
➯5⃣ ✦ به فاصله‌ی دو آیه از آیه‌ی بالا که درباره‌ی‌ لباس‌جویی آدم و حوا است، می‌فرماید: 【یا بَنی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیکمْ لِباساً یواری سَوْآتِکمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِک خَیرٌ ذلِک مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یذَّکرُون َ】 ✨ ای بنی‌آدم آفریدم برای شما لباس که بپوشاند سوات شما را و برای زیبائی شما، و لباس تقوی بهتر است، این (موضوع و پدیده‌ی لباس) از آیه‌ها و نشانه‌های خداوند است اگر آنان فهمنده باشند. 💥 سه نوع لباس در این آیه ردیف شده: ◁◆ لباس سواتی ◁◆ لباس ریش (یعنی لباسی که اگر نباشد در حد نبود لباس سواتی اضطراب آفرین نیست، اما انسان باز در آن حالت خود را زیبا نمی‌یابد. ◁◆ لباس تقوی.
✡ ➯6⃣ 【لباس تقوی】 🔹 لباس سواتی لباس تقوی نیست، ⇐ بی‌تقواترین افراد نیز آن را ضروری می‌دانند مگر برخی افراد که بیمار باشند. 🔹و همچنین لباس ریش نیز در اصل لباس تقوی نیست، برای زیبایی‌خواهی انسان است که خود را زیبا احساس کند؛ می‌تواند همراه با تقوی باشد و می‌تواند بدون تقوی باشد. ☀️ تقوی یعنی به ندای روح فطرت در توجه به باید‌ها و نباید‌ها پاسخ مثبت دادن. ✦ بی‌تقوایی یعنی مطابق اقتضاهای غریزی رفتار کردن در این صورت لباس که اقتضای فطرت است ابزاری در اختیار غریزه خواهد بود. با بیان دیگر: غریزه زیباخواه نیست هیچ حیوانی به طور آگاهانه در صدد زیبایی خود و جنس مخالف، نیست. انسان اگر تنها روح غریزه را داشت مانند حیوان کاری با زیبایی نداشت. غریزه در صورت تسلط بر فطرت زیباخواهی، فطرت را نیز به خدمت خود می‌گیرد. برخورد با زیبایی و زیبایی‌ها 💯 مطابق اقتضای فطرت، یعنی تقوی. و برخورد با آن مطابق اقتضای غریزه یعنی بی‌تقوایی. @tabyinchannel
❣﷽ ⚡️ خداوند در بیان ماجرای آدم و ابلیس بلافاصله و فوراً اخطار می‌دهد که ابلیس در صدد عریان کردن شما خواهد بود. یعنی این برنامه‌ی ابلیس را پیش از هر برنامه او، تذکر می‌دهد. 🔹 فطرت به حدی در پوشش‌جویی سواتی، قوی بود و هست که شیطان از این‌که سوات همگان را لخت کند تا حدودی مایوس شد و به سمبل‌سازی پرداخت و بعل را ساخت. ❗️ این است که اولین سمبل کابالا (قابالا= جریان قابیلی تاریخ) بعل گشته است. ↶ بعل در قرن‌های بعدی با سمبل اهرام همراه شد که نماد ابدی بودن کاخ‌های عیاشی است. ابلیس تا عصر مدرنیته حتی در برابر لباس ریش نیز عاجز بود و باصطلاح زورش به فطرت بشری نمی‌رسید. در دوران مدرنیته به براندازی لباس ریش، موفق گشت. @tabyinchannel
🔸حضرت فاطمه (علیها السلام): 🔹به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر(ص) پیروى ومتابعت كرده بودند حتّى دو نفر هم با یكدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى كردند. 🔹و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد عجّل اللّه فرجه الشّریف ، و صلوات اللّه علیهم اجمعین مى گردید كه او نهمین فرزند از حسین علیه السلام مى باشد. 📚الا مامة والتبصرة : ص 1، بحارالا نوار: ج 36، ص 352، ح 224 @tabyinchannel
۱. تولی، پذیرش ولایت اهل بیت در قلب، پیروی در عمل و اظهار علنی آن است و تبری برائت از دشمنان اهل بیت در قلب، برائت جستن از انها در مقام عمل و اظهار علنی آن است. ۲. تولی و تبری دو رکن هم وزن و هستند. تولی بدون تبری، تولی نیست و تبری بدون تولی، تبری نیست. ۳. پس از رحلت رسول خدا (ص) دوره جنگ فرهنگی آغاز شد، دوره ای که مبارزه جای خودش را به زندگی داد، آدمها دیگر آمادگی نداشتند هزینه بدهند، دوره چشم بستن بر انحرافات بود و در مسیر آب شنا کردن. دوره رشد و نمو نفاق... ۴. مشکل خواص زمان زهرای مرضیه این بود که تولی داشتند، ولی تبری نداشتند. پیامبر را دوست داشتند، دختر پیامبر را هم دوست داشتند، اما ضایع کنندگان حق او، غصب کنندگان حق او را چه، نسبت به آنها تبری نداشتند. ۵. مشکل بخش عمده ای از خواص زمان ما هم همین است. ولایت را دوست دارند، ولایت فقیه هم از دهانشان نمی افتد ولی نسبت به دشمنان ولایت فقیه، تبری ندارند. و تولی بدون تبری، تولی نیست... @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در چند ثانیه ببینید هدف معامله قرن چیست و می‌خواهند چه بلایی بر سر فلسطینیان بیاورند! آنهایی که سازش کردند دیگر خانه‌ای ندارند آنهایی که ایستادند سرزمین‌شان حفظ شد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 🇮🇷 ✅استقلال ♻️شعارهای «نه شرقی نه غربی – جمهوری اسلامی» و «استقلال آزادی - جمهوری اسلامی» گویای یک واقعیت تلخ بود. این واقعیت تلخ همان به تاراج رفتن استقلال 🇮🇷ایران🇮🇷 با سلطه قدرت‌های خارجی برای یک دوره طولانی است. 👌با انقلاب اسلامی،🇮🇷ایران🇮🇷 از یک طرف از سلطه قدرت‌هایی خارجی رها شد و از طرف دیگر با حفظ استقلال در سیاست خارجی، مسیر توسعه قدرت برای تحقق آرمان‌های انقلاب و اهداف والای جمهوری اسلامی را در پیش گرفت. 🇮🇷🇮🇷 @tabyinchannel
فاصله بین تو و اهدافت، یک کلمه پنج حرفیه: این فاصله رو پرکن. باور کن هدفهات از اون چیزی که فکر میکنی ، به تو نزد‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌یکترن‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ @tabyinchannel