🔺
🔻
۲. وَ لَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ جَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيراً: و بهيقين به موسى كتاب (تورات) داديم؛ و همراه او برادرش هارون را وزيرو مددکار قرار داديم.(سوره فرقان، آیه۳۵)
🔺این آیه نیز وزارت حضرت هارون را اثبات میکند.
۳. وَ اجْعَلْ لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي* هَارُونَ أَخِي* اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي* وَ أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي* كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً* وَ نَذْكُرَكَ كَثِيراً: و وزيرى از خاندانم براى من قرار ده؛ [همان] برادرم هارون را. با او پشتوانهام را محكم كن؛ و او را در كارم شريك ساز؛ تا تو را بسيار تسبيح گوييم؛ و تو را بسيار ياد كنيم.(سوره طه، آیات۳۴-۲۹)
💠 بر اساس آیات مذکور، امیرالمؤمنین علی علیه السلام جانشین، وزیر، برادر، کمککار و شریک در ابلاغ رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است.
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️🔰
تلاوتی زیبا و ماندگار از استاد #متولی_عبدالعال که در شهر مقدس قم انجام شده است
᪥࿐࿇ ☫ ࿇࿐᪥
https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰✳️
کراهت نسبت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام، عامل حبط اعمال
#تصویری
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
📌سه نکته پیرامون متاع دنیا و #فتنه:
۱. هدف از دادن متاع دنیا «فتنه و آزمایش» است:
وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقى (طه/۱۳۱): و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادّى، كه به گروههايى از آنان دادهايم، ميفكن! اينها شكوفههاى زندگى دنياست تا آنان را در آن بيازماييم؛ و روزىِ پروردگارت بهتر و پايدارتر است!
۲. هدف از این فتنه و آزمایش، جدا شدن صادقین از کاذبین است:
أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن يُترْكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ•وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ(عنکبوت/۳-۲): آيا مردم گمان كردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم»، به حال خود رها مىشوند و آزمايش نخواهند شد؟! ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مىكنيم)؛ بايد علم خدا درباره كسانى كه راست مىگويند و كسانى كه دروغ مىگويند تحقق يابد!
۳. وظیفه ما در فتنه، تبعیت از ولیّخدا است:
وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ مِنْ قَبْلُ يا قَوْمِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُوني وَ أَطيعُوا أَمْري (طه/۹۰): و به راستى هارون پيش از اين به آنان گفته بود: اى قوم من! شما به وسيله اين گوساله مورد امتحان قرار گرفتهايد، و بىترديد پروردگارتان [خداى] رحمان است، پس از من پيروى كنيد و فرمانم را اطاعت نماييد.
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
✳️ مراد از «اولی الامر» چه کسانیاند؟
خداوند در سوره نساء میفرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً: اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا اطاعت كنيد و [نيز] از پيامبر و صاحبان امر از [میان] خودتان اطاعت كنيد؛ و اگر در چيزى با همديگر اختلاف كرديد، پس آن را به خدا و فرستاده[اش] ارجاع دهيد [و از آنها داورى بطلبيد] اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد؛ اين [كار برای شما] بهتر و فرجامش نيكوتر است.(سوره نساء، آیه۵۹).
🔹در این آیه شریفه امر به اطاعت «اولی الامر» در کنار امر به اطاعت خدا و رسول آمده و این شأنی بس بزرگ است که عموم خلق مشمول آن نمیشوند.
🔸اینکه اولی الامر چه کسانیاند و طبق آیات قرآن باید چه خصوصیاتی داشته باشند از مسائل بسیار مهم و ضروری است؛ چرا که سعادت ابدی ما در گرو ایمان به خدا و روز قیامت است(إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ) و این ایمان طبق آیه مذکور در گرو اطاعت از خدا و رسول و اولی الامر است.
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
🔰 «اولی الامر» چه کسانی نمیتوانند باشند؟
🔸بر اساس آیه شریفه «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً: آيا درباره قرآن نمىانديشند؟! چنانچه از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مىيافتند(سوره نساء،آیه۸۲)» 👈 در قرآن اختلاف و تناقض وجود ندارد؛
پس کسانی که خداوند متعال از اطاعتشان نهی فرموده قطعا نمیتوانند اولی الامر باشند، و الا لازم میآید بین آیه ۵۹ سوره نساء و آیات دالّ بر نهی از اطاعت دیگران، تناقض و اختلاف باشد(دقت کنید)؛ در حالی که خداوند صریحاً اختلاف در آیات را نفی فرموده است...
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
🔰 خداوند در سوره انعام میفرماید:
وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ: اگر از بيشتر مردم روى زمين پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مىكنند؛ [زیرا] آنان فقط از گمان و پندار پيروى مىكنند، و تنها به حدس و تخمين تكيه مىزنند.(سوره انعام، آیه۱۱۶)
❎ طبق این آیه شریفه، اطاعت از اکثر کسانی که روی زمین هستند موجب گمراهی از راه خدا معرفی شده؛ پس «اکثر من فی الارض» نمیتوانند اولی الامر باشند.
❇️ اما نکته مهم و سوال اساسی این است که چرا از «اکثر من فی الارض» نمیتوان اطاعت کرد و اطاعت از آنها همان و گمراه شدن از سبیل الله همان؟
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
🔸 خداوند در سوره انعام فرموده:
وَ ما لَكُمْ أَلاَّ تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ قَدْ فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَ إِنَّ كَثيراً لَيُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدينَ: و شما را چه شده كه از [گوشت] آنچه نام خدا بر آن برده شده، نمىخوريد؟! و حال آنكه خدا آنچه را بر شما حرام كرده، برايتان تشريح نموده است! مگر آنچه را كه به [خوردن] آن ناچار شديد(كه در اين صورت حرام نيست). و قطعاً بسيارى [از انسانها] بخاطر هوسهايشان و از روی جهل و نادانی [ديگران را] گمراه مىسازند؛ براستى كه پروردگارت، خود به [حال] تجاوزكاران داناتر است.(سوره انعام، آیه۱۱۹)
🔰طبق این آیه اگر از اکثر کسانی که در روی زمین هستند پیروی کنیم، ما را گمراه میکنند به دو سبب:
👈یکی داشتن هوای نفس و دیگری عدم علم.
✳️ در ۱۱ آیه از قرآن تعبیر «أَكْثَر النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ: بیشتر مردم نمیدانند» آمده، پس چون اکثر مردم «لایعلمون» هستند و با هوا و هوس خویش، دیگران را گمراه میکنند، از اطاعتشان نهی شده و قطعا «اولی الامر» نیستند...
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ تا اینجا و با این مطالبی که بیان شد، بطلان سخن کسانی که اولی الامر را حُکّام و اُمرا و رؤسای لشکر معرفی میکنند به روشنی مشخص میشود؛ چرا که محدوده علوم آنها همان حیطه علوم اکثر الناس است، پس اطاعتشان در حکم اطاعت از اکثر الناس است با این ویژگی که «يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ».
🔰 بنابراین یکی از شروط اصلی اولیالامر بودن «داشتن علم» است؛
🔰 لذا خداوند در سوره نساء فرموده:
وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً: و هنگامى كه خبرى از ايمنى و ترس (چون پيروزى و شكست) به آنان [كه مردمى سست ايماناند] برسد، [بدون بررسى در درستى و نادرستىاش] آن را منتشر مىكنند؛ در صورتى كه اگر آن خبر را به پيامبر و اولياى امورشان [كه قدرت تشخيص دارند] ارجاع مىدادند، درستى و نادرستىاش را در مىيافتند. و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، يقيناً همه شما جز اندكى از شيطان پيروى مىكرديد.(سوره نساء،آیه۸۳)؛
🔺 چرا در این آیه امر به ردّ امور به رسول و اولی الامر شده؟ به دلیل «لَعَلِمَهُ»؛
🔺 پس داستان، داستان علم است که فقط همین سه دسته یعنی «خداوند، رسول و اولی الامر» دارا میباشند؛ چون اگر دستهای دیگر هم بودند از آنها اسمی آورده میشد، ولی هیچ جای قرآن بحث ردّ امور و مواضع اختلاف و نزاع به غیر این سه دسته مطرح نشده است.
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ حال سوال مهم اینجاست:
این چه علمی است که اکثر مردم ندارند و خدا به اولی الامر داده است؟
🔺طبق آیات ۵۹ و ۸۳ از سوره نساء که اشاره کردیم، «اولی الامر» کسانیاند که حکم خدا را در مورد هر امری و هر اختلاف و نزاعی بدانند و لازمه این علم، علم به کتابی است که «تبیاناً لِکُلِّ شَیء» باشد؛
🔰بهعبارت دیگر اولی الامر همان دستهای هستند که علم این کتاب یعنی قرآن را خداوند پس از پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به ایشان به ارث داده است، به دلیل این آیات: 👇
وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبادِهِ لَخَبيرٌ بَصيرٌ* ثُمَ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبيرُ: و آنچه از كتاب (قرآن) به تو وحى كردهايم، همان حق است [و] تصديق كننده [كتابهايى كه] پيش از آن بوده است؛ يقيناً خدا به بندگانش آگاه و بيناست. سپس اين كتاب را به گروهى از بندگانِ برگزيده خود به ميراث داديم؛ پس برخی از آنان (امّت اسلامی) [در ترک عمل به کتاب] بر خود ستم كردند، و عدهاى ميانهرو بودند، و گروهى به اذن خدا در نيكیها [از همه] پيشى گرفتند؛ و اين، همان فضيلت بزرگ است.(سوره فاطر، آیات۳۲-۳۱).
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ در اینجا به روایتی از امامباقر علیه السلام اشاره میکنیم:
عَنْ سَالِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ». قَالَ: «السَّابِقُ بِالْخَيْرَاتِ الْإِمَامُ، وَ الْمُقْتَصِدُ الْعَارِفُ لِلْإِمَامِ، وَ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ الَّذِي لَا يَعْرِفُ الْإِمَامَ»؛
سالم گوید: از امامباقر علیه السلام در مورد [معنای] آیه «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ» پرسیدم. حضرت فرمود: «آنکه در نيكیها [از همه] پیشیگرفته «امام» است، «ميانهرو» کسی است که امام را میشناسد و آنکه «بر خود ستم روا داشته» کسی است که امام را نمیشناسد».
📚 الكافی، ج۱، ص۲۱۴
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
چرا ما برای اهل بیت علیهم السلام مراسم عزاداری یا جشن میگیریم؟
👆 پاسخ بر اساس آیات قرآن در تصویر بالا 👆
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
✳️ جوابی به منکرین توسل به اهلبیت علیهم السلام
🔺 تصویر را باز کنید... 👆
🌐 https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
🔶 #تفسیر_قرآن_با_رهبرانقلاب
✳️ تقوا به شما قرآن یاد میدهد!
شما اگر به حد سلمان فارسی هم برسید، تقوای شما و آن هوشیاری شما، باز چیزهای جدیدی به شما خواهد آموخت که آن بر تقوای شما هم میافزاید.
(آیات ابتدایی سوره بقره)
https://eitaa.com/tadaborydarquran
.
✳️ ارتداد در قرآن کریم
🔰در این بحث نیز باید به آیات مختلفی مراجعه کنیم؛
🔺در آیه ۱۰۰ سوره آل عمران چنین میخوانیم:
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ" : اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر از گروهى از كسانى كه به آنان كتاب داده شده اطاعت كنيد، شما را پس از ايمانتان به كفر بازمىگردانند.
🔺در آیه ۱۴۹ همین سوره آلعمران به جای کلمه «يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ» تعبیر دیگری آمده است:
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ": اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر از كسانى كه كافر شدهاند اطاعت كنيد، شما را به گذشتههايتان بازمىگردانند و سرانجام، زيانكار خواهيد شد.
🔺در هر دو آیه مذکور خداوند متعال به اهل ایمان هشدار میدهد که از عدهای اطاعت نکنند. این افرادی که نباید از آنها اطاعت کرد، در آیه ۱۴۹ سوره آلعمران «الَّذِينَ كَفَرُوا» و در آیه ۱۰۰ همین سوره «فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ» معرفی شدهاند. از کنار هم قرار دادن این دو آیه متوجه میشویم مراد از «الَّذِينَ كَفَرُوا» عدهای از اهل کتاب هستند که ما نباید از آنها اطاعت کنیم...
➡️ https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
شاهد درستی این مدعا (مراد از «الَّذِينَ كَفَرُوا» در آیه مورد بحث، همان «فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ» است) آیه ۹۸ سوره آل عمران است که میفرماید:
"قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُونَ": بگو: ای اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر میورزید؟ در حالی که خدا بر آنچه انجام میدهید، گواه است!
🔺چنانکه در این آیه میبینیم، به بعض اهل کتاب نسبت «کفر» داده شده است. حال اگر از این گروه اطاعت شود موجب ارتداد در دین میشود...
➡️ https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
یک نکته قابل توجه این است که در آیه ۱۴۵ سوره آلعمران خداوند متعال هشدارهایی مبنی بر ارتداد بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به اهل ایمان داده است:
"وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ": و محمد(ص) جز فرستادهاى از سوى خدا كه پيش از او هم فرستادگانى [آمده و] گذشتهاند، نيست. پس آيا اگر او بميرد يا كشته شود، [ايمان و عمل صالح را ترك مىكنيد و] به روش گذشتگان و نياكان خود برمىگرديد؟! و هر كس برگردد هيچ زيانى به خدا نمىرساند؛ و خدا به زودى سپاسگزاران را پاداش مىدهد.
🔰از این آیه متوجه میشویم بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله هشدارهایی که در آیات ۱۰۰ و ۱۴۹ سوره آل عمران مبنی بر عدم اطاعت از بعضی اهل کتاب آمده بود، رخ خواهد داد...
➡️ https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
✳️ اما چه کسانی دچار ارتداد نمیشوند؟
خداوند متعال در آیه ۵۴ سوره مائده میفرماید:
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ"؛
اى كسانى كه ايمان آوردهايد هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى [ديگر] را مىآورد كه آنان را دوست مىدارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند، در راه خدا جهاد مىكنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمىترسند، اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مىدهد و خدا گشايش گر داناست.
🔰از این آیه متوجه میشویم کسانی که دارای این ویژگیها باشند دچار ارتداد نمیشوند.
🔰در نتیجه باید برای در امان ماندن از ارتداد، این ویژگیها را داشته باشیم، چون راهکارِ در امان ماندن از این فتنهی عظیم است.
➡️ https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
اما چه کسانی خداوند متعال را دوست دارند و خداوند هم آنها را دوست میدارد؟
در آیه ۳۱ سوره آلعمران تبعیت از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله را عامل محبت دو طرفه بین خداوند متعال و مؤمنین دانسته و بیان میکند فقط کسانی که از پیامبر تبعیت میکنند خداوند متعال را واقعا دوست میدارند:
"قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ": بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است.
🔰از سویی دیگر در ادامه آیه ۱۴۹ سوره آل عمران هشدار داده بود که اگر از کافران اطاعت کنید زیان میبینید؛ در آیه ۱۵۰ میفرماید:
«بَلِ اللّه مَوْلاکُم»
از کلمه بل چنین برداشت میشود که نباید از کفار اطاعت کنیم بلکه اطاعت برای الله است.
✳️نکته قابل توجه این است که یک صفت برای خداوند متعال آورده شده و آن مولا بودن است یعنی از مولا باید اطاعت کنید...
➡️ https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔺
🔻
بعد از آیه ۵۴ سوره مائده که فرموده بود: «اگر ارتداد از دین پیدا کنید خداوند متعال قوم دیگری میآورد»، میفرماید:
"إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ": سرپرست و ولیّ شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی که همواره نماز را برپا میدارند و در حالی که در رکوع هستند [به فقیر] صدقه میدهند.
✳️ به تصریح همه مفسران، مراد از این مومنان، امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند.
🔺از این آیات میفهمیم برای اینکه از فتنه در امان بمانیم باید از خداوند متعال و پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و مصداق «الَّذِينَ آمَنُوا...» یعنی امیرالمؤمنین علی علیه السلام اطاعت کنیم.
➡️ https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
✳️ بحث رزق و روزی، بحثی است که ما صبح تا شب با آن درگیر هستیم و دغدغه بسیاری از مردم است.
🔹در قرآنکریم تاکید شده که رزق فقط دست خداست؛ بر خلاف مکاتب مادی که در جاهای دیگر دنبال روزی هستند!
🔻 به این آیات توجه کنید:
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ• ما أُريدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُريدُ أَنْ يُطْعِمُونِ • إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ (سوره ذاریات/۵۸-۵۶): من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). هرگز از آنها روزى نمىخواهم، و نمىخواهم مرا اطعام كنند. بىترديد فقط خدا روزىدهنده است و داراى قوت و متانت است.
🔺در این آیات، بلافاصله بعد از بیان هدف خلقت یعنی عبادت خدا، بحث رزق مطرح شده است وبا «إِنَّ» و «هُوَ» تاکید میکند که رزّاق فقط خداوند است.
🔺این خدای رزّاق، هم «ذُو الْقُوَّة» یعنی دارای قدرت است و هم «مَتين» است یعنی رزق موجودات را با متانت و حسابشده میفرستد...
💠 ادامه دارد...
(کانال تدبر در قرآن)
👇👇👇
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
در ادامه نگاهی به آیات زیر میاندازیم:
وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاكُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ. اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ(سوره عنکبوت/آیات ۶۳-۶۰): و چه بسيار از جنبندگان كه روزى خود را برنمىگيرند (و ذخيره نمىكنند مانند اغلب حيوانات خشكى و دريايى) خدا آنها و شما را روزى مىدهد، و او شنوا و داناست. و اگر از آنان (مشركان) بپرسى: چه كسى آسمانها و زمين را آفريده، و خورشيد و ماه را مُسخَّر كرده است؟ حتماً مىگويند: «خدا»! پس چگونه (از حق) بازگردانده مىشوند؟! خدا روزى را براى هركس از بندگانش كه بخواهد وسعت مىدهد و يا تنگ مىگيرد؛ [چرا] که خدا به هر چیزی داناست. و اگر از آنان بپرسى: چه كسى از آسمان آبى فروفرستاد و با آن زمين را، پس از مردنش زنده نمود؟ حتماً مىگويند: «خدا»! بگو: ستايش مخصوص خداست. بلكه بيشترشان خردورزى نمىكنند.
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔰
🔺بر اساس آیات مذکور، دقت در رزق و روزی بقیه موجودات خیلی مهم و جالب است؛
مثلاً دقت کنیم یک نهنگ چه میزان غذا میخورد (ر.ک: داستان آن نهنگی که به جناب سلیمان علیهالسلام گفته بود همه این غذاها برای من نیمقورت حساب میشود و هنوز دو قورتونیمِ من باقی است!).
🔺حال خدایی که این همه رزق به موجوداتش میدهد، چرا منِ انسان باید اینقدر دغدغه رزق داشته باشم؟! میلونها نوع از انواع حیوانات در اطراف ما در نقاط دور و نزديك، در بيابانها و اعماق درهها، بر فراز كوهها و درون درياها وجود دارند كه همه از خوان نعمت بیدريغش روزى مىخورند.
🔺در آخر آیه ۶۲ فرمود: «إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ» یعنی خدا به هر چیزی داناست؛ زیرا کسی میتواند رزق ما را بدهد که «بِكُلِّ شَيْءٍ عَلیم» باشد (یک خرما که من میخورم برای اینکه روزی من بشود باید #آب (ابر و باد و هوا و گرما و... هم لازم است تا این آب از آسمان نازل شود) و #خاک و #درخت و #هوا و #خورشید (فاصله خورشید هم تا زمین باید مقدار مشخصی باشد که محصولات کشاورزی نسوزند یا یخ نزنند. زمین هم باید در گردش باشد تا مقداری شب و مقداری روز باشد و گرما به صورت مستمر به این محصولات نتابد) و #بقیه_عوامل وجود داشته باشند تا این خرما روزی من شود. سپس در بدن من هم باید فعل و انفعالات مختلفی رخ بدهد تا بدن من از این خرما بتواند بهرهمند شود).
🔺همه #اینها در اختیار کسی است که «بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم» باشد.
💠 ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔰
🔹در آیه ۶۲ سوره عنکبوت فرمود:
اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ: خدا روزى را براى هركس از بندگانش كه بخواهد وسعت مىدهد و يا تنگ مىگيرد؛ [چرا] كه خدا به هر چيزى داناست.
🔺طبق این آیه شریفه، خداوند متعال همزمان با این رزقدادن به بندگان، دو کار انجام میدهد: «يَبْسُطُ» و «يَقْدِرُ»
🔸در سوره اسراء نیز در آیهای مشابه میفرماید:
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبيراً بَصيراً (اسراء/۳۰)
🔸«إِنَّ رَبَّكَ» یعنی اگر وسعت در روزی میدهد یا تنگ میگیرد، چون «ربّ» است و با این کار میخواهد بندگانش را «تربیت» کند.
🔹عبارت «بِعِبادِهِ» هم مهم و قابلتوجه است؛ یعنی عبد بودن و عبودیت، ارتباط مستقیم با وسعت یا تنگی رزق و روزی دارد.
💠 ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔰
🔹در ادامه سوره اسراء میفرماید:
❇️وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيراً (اسراء/۳۱): فرزندانتان را از بيم تنگدستى نكشيد؛ ما به آنان روزى مىدهيم، يقيناً كشتن آنان گناهى بزرگ است.
🔺چه کسی از ترس فقر، فرزندش را میکشد؟ کسی که رزاقیت خدا را قبول نداشته و به رزاقیت خدا ایمان ندارد. لذا میگوید: با این وضع اقتصادی نباید بچه بیاوریم!
❇️وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً(۳۲): و نزديك زنا نشويد كه كارى بسيار زشت و بد راهى است.
🔺چرا یکنفر زنا میکند؟ چون از ترس رزق و فقر، ازدواج نمیکند... پس به گناه و زنا و فحشاء دچار میشود.
❇️وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً(۳۳): و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، نكشيد، جز بحق! و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم؛ اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او مورد حمايت است.
🔺بسیاری از قتل نفسها بخاطر مال دنیا و دعواهای اقتصادی است.
❇️وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ إِلاَّ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً(۳۴): و به مال يتيم تا زمانى كه به سنّ بلوغ و رشدش برسد، جز به بهترين شيوه نزديك نشويد؛ و به عهد و پيمان وفا كنيد، زيرا [روز قيامت] درباره پيمان بازخواست خواهد شد.
🔺چرا کسی به مال یتیم دستدرازی میکند؟ چون به اشتباه فکر میکند روزیاش در آنجا قرار داده شده است!
❇️وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً(۳۵): و هنگامى كه [جنسى را] پيمانه مىكنيد، پيمانه را كامل بدهيد، و [اجناس قابل وزن را] با ترازوى درست و صحيح وزن كنيد، اين براى شما بهتر و فرجامش نيكوتر است.
🔺 چرا در کیل خیانت میکند؟ چون میخواهد بیشتر کسب کند.
⛔️ریشه همه اینها بخاطر آن است که خدا را رزّاق و خبیر و بصیر نمیداند.
💠 ادامه دارد
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔰
▫️یک نکته مهم در بحث رزق و روزی:
🔻خداوند به برخی گشایش در رزق نمیدهد چون موجب طغیان و سرکشی آنها میشود:
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصيرٌ (شوری/۲۷): و اگر خدا روزى را بر بندگانش وسعت دهد، در زمين سركشى و ستم كنند، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مىكند؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست.
🔻چنانچه در مورد قارون میفرماید:
إِنَّ قارُونَ كانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى فَبَغى عَلَيْهِمْ وَ آتَيْناهُ مِنَ الْكُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ (قصص/۷۶): همانا قارون از قوم موسى بود كه بر آنان تعدى و تجاوز كرد، و از گنجينههاى مال و ثروت آن اندازه به او داديم كه حمل كليدهايش بر گروهى نيرومند گران و دشوار مىآمد. [ياد كن] هنگامى كه قومش به او گفتند: [متكبرانه و مغرورانه] شادى مكن، قطعاً خدا شادمانان [متكبر و مغرور] را دوست ندارد.
🔻و در ادامه سوره، به عاقبت چنین انسانی اشاره میکند:
فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ فَما كانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ ما كانَ مِنَ المُنْتَصِرينَ(۸۱) وَ أَصْبَحَ الَّذينَ تَمَنَّوْا مَكانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا لَخَسَفَ بِنا وَيْكَأَنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ(۸۲): پس او و خانهاش را در زمين فرو برديم، و هيچ گروهى غير از خدا براى او نبود كه وى را [براى رهايى از عذاب] يارى دهد، و خود نيز نتوانست از خود دفاع كند. و بامدادان، آنانكه ديروز مقام و جايگاه او را آرزو داشتند [چنان حالى شدند كه] مىگفتند: وای! گويى خدا رزق را براى هر كس از بندگانش بخواهد وسعت مىدهد، و [براى هر كه بخواهد] تنگ مىگيرد، اگر خدا بر ما منت نگذاشته بود، ما را نيز در زمين فرو برده بود، وای، گويى كافران رستگار نمىشوند.
🔺پس بسط رزق برای برخی، موجب عدم رستگاریشان میشود.
💠 ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
💲اقتصادی که مبتنی بر #ربا است، کسب مال و روزی را در اموال دیگران جستجو میکند. آیه زیر به همین مطلب اشاره دارد:
وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا في أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ...(سوره روم/آیه۳۹): و آنچه بعنوان ربا مىپردازيد تا در «اموال مردم» فزونى يابد، نزد خدا فزونى نخواهد يافت؛...
🔸در حالی که رزق از جانب ربّی است که بسط رزق دست اوست:
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقينَ(سوره سبأ/آیه۳۹): بگو: يقيناً پروردگارم روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد وسعت مىدهد و يا تنگ مىگيرد، و هرچه را انفاق مىكنيد، خدا عوض آن را جايگزين آن مىكند؛ و او بهترين روزى دهندگان است.
🔺آیه مذکور، اشاره به باب «انفاق» دارد و آیه زیر اشاره به «قرض حسن و نیکو» یا به تعبیر عامیانه «قرض الحسنه»:
مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(سوره بقره/آیه۲۴۵): كيست آنكه به خدا قرض نيكو دهد، تا آن را برايش چندين برابر بيفزايد؟ و خداست كه [روزى را] تنگ مىگيرد و وسعت مىدهد؛ و [همه شما براى دريافت پاداش] به سوى او بازگردانده مىشويد.
📊جالب است که در هر دو آیه بحث وسعت یا تنگی روزی بیان شده است.
🏷 خداوند به بندهاش میگوید تو قرض حسن بده و هیچ اضافه هم نگیر؛ هرچند در ظاهر پول تو یکسال نزد قرض گیرنده بوده و بعد یکسال که به تو برمیگرداند ارزشش کم شده، ولی نگران نباش زیرا منِ خدا برایت اضعاف کثیرهاش میکنم. چون تو به او قرض ندادهای بلکه به منِ خدا قرض دادهای «يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً».
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
آیا توسل کردن و واسطه بردن در پیشگاه خدا «شِرْک» است؟
🔺 پاسخ در تصویرهای بالا 🔺
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran