🔺
🔻
💲اقتصادی که مبتنی بر #ربا است، کسب مال و روزی را در اموال دیگران جستجو میکند. آیه زیر به همین مطلب اشاره دارد:
وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا في أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ...(سوره روم/آیه۳۹): و آنچه بعنوان ربا مىپردازيد تا در «اموال مردم» فزونى يابد، نزد خدا فزونى نخواهد يافت؛...
🔸در حالی که رزق از جانب ربّی است که بسط رزق دست اوست:
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقينَ(سوره سبأ/آیه۳۹): بگو: يقيناً پروردگارم روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد وسعت مىدهد و يا تنگ مىگيرد، و هرچه را انفاق مىكنيد، خدا عوض آن را جايگزين آن مىكند؛ و او بهترين روزى دهندگان است.
🔺آیه مذکور، اشاره به باب «انفاق» دارد و آیه زیر اشاره به «قرض حسن و نیکو» یا به تعبیر عامیانه «قرض الحسنه»:
مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(سوره بقره/آیه۲۴۵): كيست آنكه به خدا قرض نيكو دهد، تا آن را برايش چندين برابر بيفزايد؟ و خداست كه [روزى را] تنگ مىگيرد و وسعت مىدهد؛ و [همه شما براى دريافت پاداش] به سوى او بازگردانده مىشويد.
📊جالب است که در هر دو آیه بحث وسعت یا تنگی روزی بیان شده است.
🏷 خداوند به بندهاش میگوید تو قرض حسن بده و هیچ اضافه هم نگیر؛ هرچند در ظاهر پول تو یکسال نزد قرض گیرنده بوده و بعد یکسال که به تو برمیگرداند ارزشش کم شده، ولی نگران نباش زیرا منِ خدا برایت اضعاف کثیرهاش میکنم. چون تو به او قرض ندادهای بلکه به منِ خدا قرض دادهای «يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً».
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰
آیا توسل کردن و واسطه بردن در پیشگاه خدا «شِرْک» است؟
🔺 پاسخ در تصویرهای بالا 🔺
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 «شفاعت»
🔹یکی از اعتقادات مهم شیعیان، «شفاعت» است.
🔸شفاعت یکی از مسائلی است که برخی به آن استناد میکنند و شیعه را بهخاطر اعتقاد به آن مشرک به شمار میآورند.
▫️مثلاً چون شیعیان، اهلبیت علیهم السلام را جهت قرب به خدای متعال، ورود به بهشت، شفای مریضان و... شفیع و واسطه قرار میدهند، ایشان را مشرک میخوانند!
▪️از جمله آیاتی که مخالفان به آن استناد میکنند آیات ۴۳ و۴۴ سوره زمر میباشد:
«أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعَاءَ قُلْ أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا وَلَا يَعْقِلُونَ * قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعًا لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ».
🔺این آیات شریفه، دلیل باطل بودن اینکه غير خدا را شفیع قرار دهیم را این میداند که چون غیر خدای متعال مالک چيزی نیست و فقط خدای متعال است که فرمانروای کل آسمانها وزمین است و مالک آنها نیز می باشد، در نتیجه تمامِ شفاعت برای خدای متعال است.
♻️به عبارت دیگر: شفاعت از لوازم مالکیت است و کسی که بهرهای از مالکیت ندارد، در شفاعت نیز بهرهای ندارد.
🔺آیه دیگری که برخی به آن استناد میکنند و شفیع قرار دادن اهلبیت علیهم السلام را شرک به حساب میآورند
آیه 18سوره یونس میباشد:
«وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ»
در این آیه شریفه نیز به باطل بودن شفاعت غیر خدا اشاره کرده است.
🔺🔺نکته قابل تاملی که در بحث «شفاعت» هست این است که در این بحث هم، مخالفان به یک یا دو آیه استناد و بقیه آیات بحث شفاعت را رها میکنند؛ در صورتی که اگر مجموع آیاتِ مرتبط با یک موضوع دیده شود این اشکالات پیش نمیآید.
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
💢 اما پاسخ به شبههی مذکور؛
وقتی در کنار تعبیر «قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعاً» آیات مرتبط ديگر را بررسی میکنیم متوجه میشویم غیر از خدای متعال هم کسانی هستند که مالک شفاعت هستند.
🔹مثلاً در سوره مریم آیه ۸۷ میفرماید:
«لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْداً»
در این آیه شریفه کسانی را که نزد خدای متعال اتخاذ عهد کردند را صراحتاً مالک شفاعت معرفی میکند.
پس تعبیر «أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا» در سوره زمر، شامل همه نمیشود و در سوره مریم توسط کسانی که «اتخاذ عهد» کردند استثناء خورده است.
↙️ اما «عهد» چیست و کسانی که نزد خدای متعال اتخاذ عهد کردند چه کسانی هستند؟
🔻🔻🔻
🔸 در سوره بقره آیه ۱۲۴میفرماید:
«وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»
در این آیه شریفه بعد از اینکه خدای متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» حضرت ابراهیم علیه السلام عرض میکند که آیا از ذریه من هم کسی به این مقام امامت میرسد؟ خداوند درپاسخ به جای اینکه بفرماید «امامت» به ستمگران از نسل تو نمیرسد فرمود: «عهد من» به ظالمان نمیرسد که نشان میدهد «امامت» همان عهد خدای متعال است.
▫️اکنون تعبير «إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا» روشن میشود؛ یعنی آنکه امامِ تعیینشده از جانب خدای متعال را قبول کرده باشد.
✔️ امام صادق علیه السلام ذیل آیه شریفه «إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا» فرمود:
«من دان الله بولاية اميرالمؤمنين و الائمة من بعده فهو العهد عند الله».(الکافی/ج۱/ص۴۳۱) يعنى كسى كه با ولايت اميرالمؤمنين و ائمهی بعد از او علیهم السلام ديندارى خدا كند، اينست پيمان و عهد نزد خدا.
🟢 بنابراین کسی که ولایت اهلبیت علیهم السلام را قبول کرده باشد، مالک «شفاعت» است و میتواند شفاعت کند.
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
💠 جریان «شفاعت حق» و «شفاعت باطل» در قرآن
🔹 در سوره یونس آيه ۳ چنین میخوانیم:
«إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»
⬆️ در این آیه شریفه در مقام بیان یک قاعده کلی میفرماید درصورتی شفیع «حق» و شفاعتش نجاتبخش است که خدای متعال اذن بدهد؛ و این منافاتی با توحید ندارد چون من الله است.
▫️در مقابل آن شفاعتی «شرک و باطل» است که اذن خدای متعال را نداشته باشد، چرا که «من دون الله» میباشد و هر چیزی که من دون الله باشد «شرک» است.
⬇️ در آیه ۱۸ همین سوره یونس نیز چنین میخوانیم:
«وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ».
🔸طبق این آيه شریفه اشکال مشرکان آن است که «مِنْ دُونِ اللَّهِ» را عبادت کرده و همان را شفیع قرار میدهند؛ پس هم عبادتشان باطل است وهم شفیعی که برگزیدند شفاعتش به حال آنان سودی ندارد.
⏬ حال در کنار آیه ۳ سوره یونس، به آیه ۴ سوره سجده نیز نگاهی میاندازیم که فرموده:
«اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ».
🟢 جمع بین دو آیه مذکور به این صورت میشود:
وقتی میفرماید «شفیع من دون الله ندارید» یعنی شفیع بدون اذن خدای متعال ندارید؛ پس هر شفاعتی که در آیات آمده و بیان فرموده که شرک و باطل است همگی قید «من دون الله» دارد، یعنی بدون اذن خدای متعال است. ولی شفاعتی که به اذن خدای متعال باشد هیچ منافاتی با توحید ندارد، چون من الله است.
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🟢 آیات دیگری که بیان میدارد شفاعت با اذن، صحیح و نافع است:
⚪️ در سوره سبأ آیه۲۳ میفرماید:
«وَلَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ...»
🔹طبق این آيه شریفه «شفاعت» زمانی که با اذن باشد، نافع است و زمانی که بدون اذن خدای متعال باشد، نافع نیست.
⚪️ همچنین در سوره بقره آیه ۲۵۵ میفرماید:
«مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ...»
🔹این آیه شریفه هم تصریح دارد که شفاعت با اذن الهی داریم.
⚪️ در سوره طه آیه ۱۰۹ نیز میفرماید:
«يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا»
🔹این آیه شریفه نیز بیان میدارد روز قیامت «شفاعت» به شرط اذن خدای رحمان «نافع» است.
⚪️ در سوره نجم آیه ۲۶ هم میفرماید:
«وَكَمْ مِنْ مَلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا إِلَّا مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَنْ يَشَاءُ وَ يَرْضَىٰ»
🔹طبق این آیه شریفه نیز «شفاعت» بعد از اذن خدای متعال نسبت به کسانی که مشیّت و خواست الهی تعلق گرفته باشد و از آنها راضی باشد «نافع» خواهد بود.
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🟤 اما شفاعتی که نافع نیست:
🟠 در سوره بقره آیه ۱۲۳ چنین میخوانیم:
«وَاتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ»
🔸در این آیه شریفه میفرماید:
از روزى پروا كنيد كه نه كسى از كسى عذابى را دفع مىكند، و نه از كسى (در برابر گناهانش) فديه و عوضى مىگيرند، و نه كسى را شفاعتى سود دهد، و نه (براى رهايى از آتش دوزخ) يارى مىشوند.
🔘 با توجه به آیات پیشین که گذشت، دانستیم شفاعتی که با اذن خدای متعال باشد «نافع» است؛ پس وقتی در این آیه فرموده «شفاعت» کسی را سود نمیرساند، میفهمیم منظور کسی است که خدای متعال نسبت به شفاعت او اذن صادر نمیفرماید.
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🟣 اکنون ببینیم طبق آیات قرآن، چه کسانی هستند که خدای متعال برای آنها اذن شفاعت صادر نمیکند؟
⚪️ در سوره مدثر در آیات ۳۸ تا ۴۸ میفرماید:
«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ * إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ* في جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ* عَنِ الْمُجْرِمِينَ* مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ* قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ* وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ* وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ* وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ* حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ* فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ»
🔸طبق این آیات شریفه، در قیامت شفاعتکنندگانی هستند که هم شفاعت میکنند و هم شفاعتشان نافع است؛ ولی در مورد «مجرمین» شفاعتشان نافع نیست.
⚪️ همچنین در سوره بقره آیه ۲۵۴میفرماید:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ».
🔺اگر کسی به ظاهر این آیه شریفه -بدون در نظر گرفتن آیات ديگر- استناد کند، باید بگوید در قیامت شفاعتی در کار نخواهد بود.
* نکتهای که در این آیه شریفه باید بِدان توجه کرد، آخر آیه است که میفرماید: «وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
🔺حال به سراغ آیه ۱۸ سوره غافر میرويم که میفرماید:
«وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ كَاظِمِينَ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ».
🔺این آیه شریفه با صراحت بیان فرموده که «ظالمین» در قیامت هیچ دوست و شفیعی ندارند.
🔺🔺 از کنار هم قرار دادن دو آیه اخیر معلوم میشود در قیامت شفیع و شفاعت وجود دارد، ولی برای «ظالمان» است که شفیعی وجود ندارد؛ چون شُفعائی که در دنیا انتخاب کردند «بإذن الله» نبوده، بلکه «مِن دون الله» بوده است؛ لذا در قیامت بهرهای از شفاعت نخواهند داشت.
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🔆 وجود ناصران در قیامت
🔰 در برخی آیات، وجود ناصرانی در روز قیامت مطرح شده که یک مصداق آن، وجود شفیعان است.
از اینرو در ذیل بحث شفاعت، به این آیات هم اشارهای میکنیم:
💠 در آیات ۸۶ تا ۹۱ سوره آلعمران چنین میخوانیم:
«كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ* أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ* خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ* إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ* إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ* إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَىٰ بِهِ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ».
⬆️ مراد از کافران در این آیات شریفه، کافرانی نیستند که از اساس، نبوت پیامبر و قرآن را قبول ندارند؛ بلکه مراد کافرانی هستند که شهادت به حقانیت پیامبر دادهاند، ولی بعداً کافر شدهاند.
خدای متعال میفرماید: اگر این کافران در حال کفر بمیرند، حتی اگر کل زمین را هم طلا بدهند این کار نمیتواند از عذاب نجاتشان بدهد؛ چرا که ناصر و یاوری ندارند. پس آنچه که در قیامت باعث نجات میشود داشتن «ناصر» است.
🔄 برای فهم بهتر این مطلب باید بدانیم که:
🔘 «نصرت» در قرآن از شئون «ولیّ» به حساب میآید؛ یعنی انسان باید در دنیا به ولیّخدا ایمان آورده باشد تا در آخرت برای نجات خود از نصرت ولیّخدا بهرهمند شود. اما در صورتی که در دنیا به «ولیّ» کافر شود در قیامت هم بی ولیّ خواهد بود و به دنبالش از یاری ولیّ نیز بهرهای نخواهد داشت.
⚪️ حال با توجه به محتوای آیات که گفتیم مربوط به کافرانی است که بعد از پیامبر(ص) کافر شدند و در آخر آیه هم بيان فرموده که این کافران هیچ یاوری نخواهند داشت، در میيابيم این گروه به ولایت پیامبر اکرم و ولایت جانشین ایشان کافر شدهاند؛ لذا یاوری نخواهند داشت؛ چرا که شرط نصرت درآخرت «ایمان به ولیّخدا» میباشد.
🔹برای درک بهتر این مطلب به سراغ آیات...
☑️ ادامه دارد...
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺
🔻
🟢 برای درک بهتر و اطمینان بیشتر به مطلب مذکور، به سراغ آیات مشابه یعنی آیات ۱ تا ۳ سوره منافقون میرويم که میفرماید:
«إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ* اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ* ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ»
➖در این آیات بیان میدارد منافقان به دروغ، شهادت به رسالت پیامبراکرم(ص) میدادند؛ و با قسم دروغی که میخوردند به دنبال ایجاد انحراف در «سبیل الله» بودند.
➖و در آیه سوم بیان میدارد اینکه آنان دست به چنین انحرافی زدند بخاطر کفرشان بعد از ایمان [ظاهری] به پیامبر(ص) بود.
♦️ نکته اول: در روایتی میفرماید:
↩️ این گروه به رسالت پیامبر ایمان آوردند اما به ولایت وصیّ ایشان کافر شدند؛ بر اساس این روایت، مراد از انحراف در سبیلالله روشن میشود.
📚 (ر.ک: البرهان في تفسير القرآن، ج۵، ص۳۸۴)
♦️♦️نکته قابل تأمل دوم: در آیات مذکور خداوند متعال از این کفرِ بعد از ایمان، تعبیر به «صدّ عن سبیل الله» فرموده؛ یعنی این کار یک مسئله شخصی و فردی نیست بلکه این کفر، باعث انحراف مردم از «سبیل الله» است.
☑️ ادامه دارد
💯https://eitaa.com/tadaborydarquran