eitaa logo
تدبر در قرآن
189 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
_☆○●☀️●○☆_____ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه نهم ایات یک تا چهارده سوره تکویر 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔸️« إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ » در آن هنگام كه خورشيد درهم پيچيده شود. [ تاریک و تیره ‌شود. ] و ستارگان بي‌فروغ شوند. آن هنگامی است که امید به غیر خدا در دل بنده او می‌میرد و جذبه‌های پوشالی بی‌فروغ و خاموش می‌شود. 🔸️ « وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ » و كوه‌ها به حركت درآيند. غرور و تکبر و منیّت‌ها (جبل أنانیّت) ذوب شده، فرو می‌ریزد. 🔸️ « وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» (وقتى شتران ماده وانهاده شوند) یعنی با ارزش‌ترين اموال در نزد هر مردمی به دست فراموشي سپرده شود. و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند. [در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و هیچ کدام به شکار دیگری میلی ندارد و در آن هنگامه هول‌انگیز دیگر شهوت حیوانی در بند‌گان خدا بی‌فروغ می‌گردد.] 🔸️ « وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ» و درياها برافروخته شوند و آنچه خنک و گوارا و از ذخایر غنی و پشتوانه زندگی و حیات شمرده می‌شد، به آتشی سوزان تبدیل می‌شود. در نگاه حق بین بندگان خدا، نعمت‌هایی که مانند دریاها همه جا را فرا گرفته و انسان در آن غرقه است؛ اما شکرآن را بجا نیاورده و برای شکوفایی و برای خدمت به خلق استفاده نکرده آتش سوزان خواهد بود. نعمت‌هایی که باید صرف ادای حقوق فراوانی می‌شده و نشده است. 🔸️« وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» و هركس با همسان خود قرين گردد. و آنها که از یک جنس و قماش‌اند. و در راه و هدف مشترکند، با هم خواهند بود. و نیکان و صالحان در کنار یکدیگرند. و به هم می‌پیوندند Eitaa.com/tadaburdarquran 👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_☆○●☀️●○☆_____ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه ده ایات یک تا چهارده سوره تکویر 🔅🔅🔅🔅🔅 ...... 🔸️« وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» و آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سؤال شود[هر صاحب حیاتی که زندگیش نابود گشته] به كدامين گناه كشته شدند؟! و این دغدغه هر بنده خدا ترسی است که خائف از ظلمی است که از دست و زبان او به دیگران رسیده است. و دائما خود را در پیشگاه خدا و در محکمه عدل او متّهم می‌بیند. 🔸️« وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ» و آن هنگام كه نامه هاي اعمال گشوده شود. بندگان خدا ترس به گناهان خود متذکر و هدایت می شوند تا در صدد جبران آن و توبه و تدارک باشند؛ برخلاف فاسقان از خدا بی خبر که به سرعت گناهان خود را از یاد می‌برند. 🔸️ « وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ» و پرده از روي [اسرار] آسمان برگرفته شود برای اهل محشر و پیش از آن برای اهل تقوا و صاحبان ایمان قوی پرده‌های حجاب از روی اسرار آسمان کنار می‌رود. 🔸️« وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ» و در آن هنگام كه دوزخ شعله‌ور گردد. و بهشت نزديك شود. این همان حال پروا پیشگانی است که دائما بهشت و جهنم را در برابر خود می‌بینند. 🔸️« عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ» آري در آن هنگام] هركس مي‌داند چه چيزي را مهيّا ساخته است. افسوس آنها که با مرگ طبیعی به این مرحله می رسند دیگر پشیمانی برایشان سودی ندارد و این بیداری دردی از آنها درمان نمی‌کند. Eitaa.com/tadaburdarquran 👇👇👇👇
_☆○●☀️●○☆_____ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه یازده ایات یک تا چهارده سوره تکویر 🔅🔅🔅 🔅🔅🔅رسولُ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله) فرمود: « إنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى لا يَنظُرُ إلى صُوَرِكُم و لا إلى أموالِكُم و لكنْ يَنظُرُ إلى قُلوبِكُم و أعمالِكُم ». 📕( الأمالي للطوسي : 536/1162.) « خداوند تبارك و تعالى، به چهره ها و داراييهاى شما نمى نگرد، بلكه به دلها و كرده هاى شما مى نگرد». 🔅 در دعای امیرمؤمنان امام على(عليه السلام)، آمده است که « جَعَلَنا اللّه ُ و إيّاكم مِمَّن يَسعى بقَلبِهِ إلى مَنازِلِ الأبرارِ بِرَحمَتِهِ» . 📕(نهج البلاغة : الخطبة 165.) « خداوند به لطف و رحمت خود، ما و شما را از كسانى قرار دهد كه با دل خويش به سوى منزلهاى نيكوكاران ره مى سپارند ». ⁉️ سؤال این است که مقصود از این منزل‌های نیکی کدام منازل است و مقصد کجاست؟ 🔅🔅 إمام صادق (عليه السلام) می‌فرماید: « القَصدُ إلَى اللّه ِ بالقُلوبِ أبلَغُ مِن القَصدِ إلَيهِ بالبَدَنِ ، و حَرَكاتُ القُلوبِ أبلَغُ مِن حَرَكاتِ الأعمالِ ». 📕(مشكاة الأنوار : 448/1505 .) « ره سپردن به سوى خدا با دلها، رساننده تر است تا ره سپردن به سوى او با بدن ، و حركتهاى دلها رساننده تر [به سر منزل مقصود] از حركتها و اعمال است. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 خوشا دردي كه درمانش تو باشي خوشا راهي كه پايانش تو باشي ....... 👇👇👇👇 Eitaa.com/tadaburdarquran پایان عنوان اول
_☆○●☀️●○☆_____ استادضرابی /مهرماه ۱۴۰۰ صفحه دوازده ایات یک تا چهارده سوره تکویر 2⃣🌤▪️برای عرضه شدن در روز بزرگ قیامت آماده شوید. « عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ » 🔅🔅🔅درحديث معروف رسول خدا(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «حاسِبُوا اَنْفُسَكُمْ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا وَ زِنُوها قَبْلَ اَنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهّزُوا لِلْعَرْضِ الاْكْبَرِ»؛ (خويشتن را محاسبه كنيد پيش از آن كه به حساب شما برسند و خويش را وزن كنيد قبل از آن كه شما را وزن كنند! [و ارزش خود را تعيين كنيد پيش از آن كه ارزش شما را تعيين نمايند] و آماده شويد براى عرضه بزرگ روز قيامت) 📕!(بحار،ج۶7،ص۷۳) آیات فراوانی در قرآن کریم از این حادثه بزرگ خبر داده است تا کسی نگوید نمی‌دانستم: «وَاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ: و از روزى بپرهیزید (و بترسید) که در آن روز، شما را به سوى خدا بازمى‏گردانند. سپس به هر کس آنچه انجام داده، به طور کامل باز پس داده مى‏شود و به آنها ستم نخواهد شد (، چون هر چه مى‏بینند، نتایج اعمال خودشان است) » (البقره/281) در این آیات هشدار دهنده با تأکید فراوان اعلام گردیده که خطر بزرگ چه کسانی را تهدید می‌کند: «... قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ: ... بگو: زیانکاران واقعى آنانند که سرمایة وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده‏اند. آگاه باشید که زیان آشکار همین است» (الزّمر /15). علت و سبب اصلی خسران مبین و محرومیت ابدی، چیزی جز ستم و تجاوزکاری نیست: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ( قصص/83) (آرى،) این سراى آخرت را (تنها) براى کسانى قرارمى‏دهیم که ارادة برترى‏جویى در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک براى پرهیزگاران است» Eitaa.com/tadaburdarquran 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_☆○●☀️●○☆_____ استادضرابی /مهرماه ۱۴۰۰ صفحه سیزده ایات یک تا چهارده سوره تکویر 🔅🔅🔅🔅🔅 🔻⁉️در پاسخ این پرسش که چگونه می‌توان حق و باطل و عدالت و ظلم را از یکدیگر تشخیص داد، امیرمؤمنان می‌فرماید: « يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا» (نهج‌البلاغه/نامه ۳۱) « 'اى فرزند عزيز، نفس خويش را ميزانى بين خود و بين ديگران قرار ده، پس براى ديگران دوست بدار آنچه را كه براى خودت دوست ميدارى، و خوش ندار براى ديگران آنچه را براى خودت خوش ندارى» 🔻⁉️ گوش‌هایی که حاضر به شنیدن این سخنان نیستند و نمی توانند یا نمی خواهند خود را راضی به اجرای این میزان الهی کنند چه سرنوشتی خواهند داشت؟ «فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ...: (ای موسی) اگر این پیشنهاد تو را نپذیرند، بدان که آنان تنها از هوسهاى خود پیروى مى‏کنند! و آیا گمراهتر از آن کس که پیروى هواى نَفْس خویش کرده و هیچ هدایت الهى را نپذیرفته، کسى پیدا مى‏شود؟!...» (القصص/50). Eitaa.com/tadaburdarquran 👇👇👇
_☆○●☀️●○☆_____ استادضرابی /مهرماه ۱۴۰۰ صفحه چهارده ایات یک تا چهارده سوره تکویر 🔆🔆🔆🔆 🔻حاصل این آیات و روایات این است که باید تن به جهاد با نفس و تحمل سختی‌های تهذیب و خود سازی داد؛ 🔅🔅🔅 در فرمایش امام صادق (ع) خواندیم که: « إِنَّ النَبِیَّ (ص) بَعَثَ سَرِیَةً فَلَمَّا رَجَعُوا، قَالَ مَرْحَباً بِقَومٍ قَضُوا الْجِهَادَ الْأَصْغَرِ وَ بَقِیَ عَلَیْهِم الْجِهَادُ الْأَکْبَرِ. قِیلَ یَا رَسُولَ اللهِ (ص) مَا الْجِهَادُ الْأَکْبَرِ؟ قَالَ: جِهَادُ النَّفْسّ: پیامبر (ص) گروهی از مسلمانان را به جهاد فرستاد. هنگامی که بازگشتند، فرمود: آفرین بر گروهی که جهاد اصغر را انجام دادند، ولی وظیفة جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است. عرض کردند: ای رسول خدا! جهاد اکبر چیست؟ فرمود:‌ جهاد با نَفْس» 📕(حُرّ عاملی، 1396ق.، ج11: 122) .چگونه می‌توان بر نفسی غلبه نمود که ماهیتش امر به بدی‌هاست؟ «...إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ...» (یوسف/53). 🔅🔅 امام صادق (ع) در تفسیر آیة «وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ» (الرّحمن/46) می‌فرماید: «مَنْ عَلِمَ أنَّ اللهَ یَراهُ وَ یَسْمَعُ مَا یَقُولُ وَ یَعْلَمُ مَا یَعْمَلُهُ مِن خَیرٍ أَوْ شَرٍّ فَیَحْجِزُهُ ذَلِکَ عَنِ القَبِیحِ مِنَ الأَعمَالِ فَذَلِکَ الَّذِی خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الهَوَی: کسی که بداند خدا او را می‌بیند و آنچه گوید، می‌شنود و هر کار نیک و بدی که کند، می‌داند، همین دانستن او را از کارهای زشت بازمی‌دارد. پس، او کسی است که از مقام پروردگارش ترسیده است و ضمیر خویش را از هوس بازداشته است» 📕 (اصول کافى، جلد 2، صفحه 70) Eitaa.com/tadaburdarquran 👇👇👇