eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
❓کلمه «فلاح» در چه سوره‌هایی از قرآن آمده و به چه معنا است؟ ✅واژه «» در قرآن وجود ندارد، اما مشتقات این کلمه در قرآن به کار رفته است؛ «المفلحون» 12 بار، «المفلحین» 1 مرتبه و «افلح» 4 بار در قرآن به تناسب بیان شده است. ❇️ابن منظور می‌گوید: الفَلَح و الفَلاحُ: الفوز و النجاة و البقاء فی النعیم و الخیر؛[1] فلاح، رستگارى و نجات و بقای در نعمت و خیر است. ✅همچنین است «افلاح»: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»؛ رستگار شد آن‌که پاک شد و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز خواند. ✅و آن در قرآن همه جا از باب افعال به کار رفته و شامل رستگارى دنیا و آخرت است. ✅ و سبب آن پیروى از خواسته‌‏‌هاى عقل و دستورات دین می‌‌باشد. ❇️راغب می‌‌گوید: «افلح» از ماده «فلح و فلاح» در اصل به معناى شکافتن و بریدن است. سپس به هر نوع پیروزى و رسیدن به مقصد و خوش‌بختى اطلاق شده است. ✅در حقیقت افراد پیروزمند و رستگار و خوش‌بخت موانع را از سر راه برمى‌‏دارند و راه خود را به سوى مقصد مى‌‏شکافند و پیش مى‌‏روند. ✅البته و معناى وسیعى دارد که هم پیروزی‌هاى مادى را شامل مى‌‏شود، و هم معنوى را، و در مورد مؤمنان هر دو بُعد منظور است. ✅پیروزى و رستگارى دنیوى در آن است که انسان آزاد و سربلند، عزیز و بى‌نیاز زندگى کند، و این امور جز در سایه ایمان امکان پذیر نیست، و رستگارى آخرت در این است که در جوار رحمت پروردگار، در میان نعمت‌هاى جاویدان، در کنار دوستان شایسته و پاک، و در کمال عزت و سربلندى به سر برد. ❇️راغب اصفهانی در «مفردات» ضمن تشریح این معنا مى‏‌گوید: دنیوى در سه چیز خلاصه مى‏‌شود: بقاء، غنا و عزت، و اخروى در چهار چیز: بقاى بدون فنا، بى‌نیازى بدون فقر، عزت بدون ذلت، و علم خالى از جهل. ✅اصطلاح فلاح و رستگاری در قرآن کریم در مورد مؤمنان، پرهیزکاران، مجاهدان و... به کار رفته است و خبر از رستگاری و سعادت ابدی آنها می‌دهد؛ مانند این آیات: ✨1. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»؛ همانا مؤمنان رستگار شدند. ✨2. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى» به یقین کسى که پاکى جست (و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد. ✨3. «إِنَّما کانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛سخن مؤمنان، هنگامى که به سوى خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داورى کند، تنها این است که مى‏‌گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم!» و اینها همان رستگاران واقعى هستند. ✨4. «لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ أُولئِکَ لَهُمُ الْخَیْراتُ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون»؛ ولى پیامبر و کسانى که با او ایمان آوردند، با اموال و جان‌هایشان جهاد کردند و همه نیکی‌‌ها براى آنها است و آنها همان رستگارانند. www.islamquest.net https://www.islamquest.net/ @tadaburdarquran
قدافلح المومنون ..... خانواده مقاوم پس از دفن شهید دکتر عواضه 🌹❤️ @tadaburdarquran
🌹💚🌹 نتیجه تربیت قرآنی لایکلف الله نفسا الا وسعها 🌟✳️🌟نگاه زیبای آقا مهدی فرزند شهیدان عواضه و کرباسی به آیه شریفه «لا یکلف الله نفسا الا وسعها...»⬇️ 🌸در دیدار خانواده شهید عواضه و شهیده کرباسی با مقام عظمای ولایت فرزند ایشان مفاهیم عمیقی را می‌گوید که شاید خیلی از هم سن و سال‌هایش نتوانند درک کنند:⬇️ 🌟🌺🌟«لا یکلف الله نفسا الا وسعها... آقاجان! قطعاً اگه خدا این توانمندی رو در ما نمی‌دید، ما رو به این امتحان بزرگ مبتلا نمی‌کرد.» 🔺آقا تأیید و اضافه می‌کنند که «اجر هم می‌دهد». مهدی به جای چفیه و انگشتر از آقا می‌خواهد که برای همه رزمنده‌های لبنان دعا کند. 🌹❤️ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا ﴿۴﴾ ما براى كافران زنجيرها و غل ها و شعله ‏هاى سوزان آتش آماده كرده‏ ايم (۴) 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه یک 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! ☄« إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ... »: در تعبیر « إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ » خداوند فعل مهیا نمودن جزای مناسب برای عمل کافران( از نظر ظاهر و باطن) را، به خود و کارگزارانش(که تجلیات اسما و صفات او هستند) منتسب نموده است(إِنَّا أَعْتَدْنَا)، 🔸ولکن فعل کفر ورزیدن (چه قلبی، چه اعتقادی، چه عملی) را به کافران نسبت می‌دهد (اگر چه در این مورد هم تحقق خارجی و تأثیرات وجودی عمل، به اذن خداوند است « لا مؤثر فی الوجود الا الله»). 🔸«کفر» در لغت به معنای پنهان کردن و پوشاندن است. 🔸به شب تاریک کافر می‌گویند زیرا با تاریکی خود همه چیز را می‌پوشاند؛ 🔸 به کشاورز نیز از آن جهت کافر می‌گویند که بذر و دانه را با خاک می‌پوشاند. 🔸 و در آموزه های دینی به همین جهت، به کافر، کافر می‌گویند که نعمت‌های الهی را از روی آگاهی، پوشانده و مخفی می‌نماید. 📘 [ جوهری، اسماعیل ابن حماد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، ذیل واژه کفر.]. 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه دو 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🔸در مقابل واژه کفر ایمان قرار دارد؛ همانطور که ایمان دارای درجات و مراتب است، کفر نیز دارای درجاتی است که در مؤمنین ضعیف الایمان به مراتبی وجود دارد (به همان مقداری که از ایمان کامل، درجاتی را کم دارند). 🔸🔸🔸🔸 ای که خواب آلوده واپس مانده‌ای از کاروان جهد کن تا بازیابی همرهان خویش را در تو آن مردی نمی‌بینم که کافر بشکنی بشکن ار مردی هوای نفس کافر کیش را آن گه از خواب اندر آید مردم نادان که مرد چون شبان آن گه که گرگ افکنده باشد میش را 🔸 آماده ساختن جهنم برای کافران(در مراتب مختلف)، حقیقت تکان دهنده‌ای را به ما گوشزد می‌کند، که اگر چشم بینایی داشتیم و می‌دیدیم، باعث ایجاد چه عذاب ها و ناکامی‌ها، برای خود هستیم، از حسرت و وحشت، قالب تهی می‌کردیم؛ وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً ؛( کهف/49) آنچه انجام داده اند حاضرمی یابند و پروردگار تو به احدی ستم نمی کند». 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran ادامه دارد....
لعنت الله علی قوم صهیون @Tadaburdarquran
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه سه 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🚹اعمال انسان دارای دو صورت است : 🔹ملکی: که فانی و زودگذر است ؛ 🔹 ملکوتی: که باقی و زایل ناشدنی است . انسان در دنیا با صورت ملکی اعمال خود آشناست و از صورت ملکوتی آنها، غافل؛ ولی در برزخ و قیامت،صورت ملکی و چهره ملکوتی را با هم می‌بیند؛ اگر زیبا باشند ، نعمت‌های متنوع آخرت، و اگر زشت باشند ، آتش وصورت‌های گوناگونی از عذاب، خواهند بود . ز صفت وز نام چه زايد خيال و آن خيالش هست دلال وصال ديده اى دلال بى مدلول هيچ تا نباشد جاده نبود غول هيچ هيچ نامى بى حقيقت ديده اى يا ز گاف و لام گل گل چيده اى اسم خواندى رو مسمى را بجو مه به بالا دان نه اندر آب جو 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran