eitaa logo
تدبر در قرآن
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا ﴿۴﴾ ما براى كافران زنجيرها و غل ها و شعله ‏هاى سوزان آتش آماده كرده‏ ايم (۴) 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه یک 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! ☄« إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ... »: در تعبیر « إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ » خداوند فعل مهیا نمودن جزای مناسب برای عمل کافران( از نظر ظاهر و باطن) را، به خود و کارگزارانش(که تجلیات اسما و صفات او هستند) منتسب نموده است(إِنَّا أَعْتَدْنَا)، 🔸ولکن فعل کفر ورزیدن (چه قلبی، چه اعتقادی، چه عملی) را به کافران نسبت می‌دهد (اگر چه در این مورد هم تحقق خارجی و تأثیرات وجودی عمل، به اذن خداوند است « لا مؤثر فی الوجود الا الله»). 🔸«کفر» در لغت به معنای پنهان کردن و پوشاندن است. 🔸به شب تاریک کافر می‌گویند زیرا با تاریکی خود همه چیز را می‌پوشاند؛ 🔸 به کشاورز نیز از آن جهت کافر می‌گویند که بذر و دانه را با خاک می‌پوشاند. 🔸 و در آموزه های دینی به همین جهت، به کافر، کافر می‌گویند که نعمت‌های الهی را از روی آگاهی، پوشانده و مخفی می‌نماید. 📘 [ جوهری، اسماعیل ابن حماد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، ذیل واژه کفر.]. 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه دو 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🔸در مقابل واژه کفر ایمان قرار دارد؛ همانطور که ایمان دارای درجات و مراتب است، کفر نیز دارای درجاتی است که در مؤمنین ضعیف الایمان به مراتبی وجود دارد (به همان مقداری که از ایمان کامل، درجاتی را کم دارند). 🔸🔸🔸🔸 ای که خواب آلوده واپس مانده‌ای از کاروان جهد کن تا بازیابی همرهان خویش را در تو آن مردی نمی‌بینم که کافر بشکنی بشکن ار مردی هوای نفس کافر کیش را آن گه از خواب اندر آید مردم نادان که مرد چون شبان آن گه که گرگ افکنده باشد میش را 🔸 آماده ساختن جهنم برای کافران(در مراتب مختلف)، حقیقت تکان دهنده‌ای را به ما گوشزد می‌کند، که اگر چشم بینایی داشتیم و می‌دیدیم، باعث ایجاد چه عذاب ها و ناکامی‌ها، برای خود هستیم، از حسرت و وحشت، قالب تهی می‌کردیم؛ وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً ؛( کهف/49) آنچه انجام داده اند حاضرمی یابند و پروردگار تو به احدی ستم نمی کند». 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran ادامه دارد....
لعنت الله علی قوم صهیون @Tadaburdarquran
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه سه 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🚹اعمال انسان دارای دو صورت است : 🔹ملکی: که فانی و زودگذر است ؛ 🔹 ملکوتی: که باقی و زایل ناشدنی است . انسان در دنیا با صورت ملکی اعمال خود آشناست و از صورت ملکوتی آنها، غافل؛ ولی در برزخ و قیامت،صورت ملکی و چهره ملکوتی را با هم می‌بیند؛ اگر زیبا باشند ، نعمت‌های متنوع آخرت، و اگر زشت باشند ، آتش وصورت‌های گوناگونی از عذاب، خواهند بود . ز صفت وز نام چه زايد خيال و آن خيالش هست دلال وصال ديده اى دلال بى مدلول هيچ تا نباشد جاده نبود غول هيچ هيچ نامى بى حقيقت ديده اى يا ز گاف و لام گل گل چيده اى اسم خواندى رو مسمى را بجو مه به بالا دان نه اندر آب جو 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه چهار 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! ....قیس بن عاصم می گوید : روزی همراه با جماعتی از قبیله بنی تمیم خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسیدیم عرض کردم : ای پیامبر خدا ! ما را نصیحتی کن تا از آن بهره مند شویم ، آن حضرت فرمودند : « وَ اِنَّهُ لا بُدَّ لَکَ یا قَیسُ مِن قَرینٍ یُدفَنُ مَعَک و هو حی و تدفن معه و انت میت، فَإنْ كَانَ كَرِيمًا أَكْرَمَكَ، وَ إنْ كَانَ لَئِيمًا أَسْلَمَكَ ؛ ثُمَّ لَا يُحْشَرُ إلَّا مَعَكَ، وَ لَا تُبْعَثُ إلَّا مَعَهُ، وَ لَا تُسْأَلُ إلَّا عَنْهُ ؛ فَلَا تَجْعَلْهُ إلَّا صَالِحًا... ». 📘 (شیخ صدوق ، معانی الاخبار ، ص 232) ای قیس ! همانا با هر عزتی ، ذلتی و با حیات ، مرگی و با دنیا ، آخرتی و برای هر چیزی ، حسابگری و بر هر چیزی ، مراقبی و برای هر حسنه ای ، ثوابی و برای هر سیئه ای ، عقابی و برای هر مهلتی ، پایانی است . ای قیس ! برای تو ناگزیر همنشینی خواهد بود که با تو دفن می شود ، در حالی که او زنده است و تو مرده ای . اگر وی شریف باشد ، گرامی ات خواهد داشت ، و اگر پست و فرومایه باشد ، به حوادث تسلیمت می کند . سپس او محشور نمی شود جز با تو و تو مبعوث نمی گردی جز با او و مورد سؤال قرار نمی گیری جز درباره او . پس مواظب باش تا همراهی نیک برای خود انتخاب کنی ؛ چرا که اگر نیک باشد مایه انس تو خواهد بود و اگر بد باشد مایه وحشت تو و آن همنشین چیزی نیست جز اعمال و کردار تو ». 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
خیال مانع پرواز به ملکوت ...... @Tadaburdarquran
꧁꧂☄꧁꧂☄꧁꧂ 🎇تدبر در آیه چهار /صفحه پنج 🌴 اسم خواندى رو مسمى را بجو...! 🍃🌹حدیث قرب نوافل 🍃✨در آن حدیث قدسی معروف حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «مَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدٌ بِشَیْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ …». 📘( کافي  ج۲ ص۳۵۲) و حضرت به نقل از خداوند متعال نقل فرمودند که خداوند متعال فرمود: بندۀ مؤمن تقرب می‌جوید به وسیله فرائض و نوافل، تا این جا که «کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِه …». تو او نشوی ولی اگر جهد کنی              جایی برسی کز تو تویی برخیزد ✨🍃در دعائی که نوف از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند؛ حضرت به درگاه الهی عرض می‌کنند که « خداوندا تو بندگانی داری که روح اینها را به محل قدس خود نزدیک گرداندی و آنها با اسم تو همنشین شدند، مجالستی که همراه با وقار بود». «قَرَّبْتَ أَرْوَاحَهُمْ مِنْ محلِّ قُدْسِکَ فَجَالَسُوا اسْمَکَ بِوَقَارِ الْمُجَالَسَهِ» 📘(بحارالانوار، ج91، صص94-96) 📝استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran