#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی لباس مدرسه چیست؟
1-اگر کودک شما از لباس فرم استفاده می کند تنها باید دقت کنید که لباس فرم زیاد تنگ نباشد تا در فصل زمستان بتوانید لباس گرم را زیر لباس فرم به او بپوشانید.
2-کمر شلوارها ترجیحا باید کشی باشد تا دستشویی رفتن را آسان کند.
3-اگر کودک از لباس فرم استفاده نمی کند همان ابتدای سال لباس خاصی را برای مدرسه ی او در نظر بگیرید و به او بیاموزید که آن لباس را در محل دیگری استفاده نکند.
5-لباس باید راحت و سبک باشد و به سادگی شستشو و تمیز شود. اولیای عزیز نباید فراموش کنند که پاکیزگی و اتو کردن لباسها باعث شخصیت دادن به کودک دلبندشان در مدرسه می شود.
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی جامدادی مدرسه چیست؟
1-جا مدادی باید از نوع پارچه ای یا پلاستیکی باشد. از خرید جامدادی های فلزی خودداری کنید زیرا باعث ایجاد سروصدا در کلاس و حواسپرتی در کودکان می شود.
2-جامدادی باید فضای کافی برای قرار دادن مدادها و سایر لوازم التحریر را داشته باشد اما نباید آن قدر بزرگ باشد که فضای زیادی از میز را اشغال کرده و دست و پا گیر شود.
3-جامدادی باید ساده و قابل شستشو باشد. از خرید جامدادی هایی با طرح حیوانات یا ماشین و ... که موجب حواسپرتی کودکان می شود اجتناب کنید.
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی دفتر مشق چیست؟
1-دفتر مشق باید خط دار باشد که در دو نوع سیمی و معمولی قابل تهیه است. موقع خرید دفتر حتما امتحان کنید که برگه های آن به راحتی ورق بخورد.
2-سعی کنید جنس دفتر مرغوب باشد و برگه های آن به حدی نازک نباشد که به راحتی پاره یا سوراخ شود.
3-خطوط دفتر نوآموزان باید به رنگ آبی کم رنگ و با فاصله ی 1 سانتی متری از هم باشد. دفترهایی که دارای خطوط سیاه و با فاصله ی کم هستند برای ابتدای آموزش مناسب نیستند.
4-جلد دفتر باید از نوع محکم و ترجیحا با روکش نایلونی باشد در غیر این صورت باید دفتر را با استفاده از جلدهای پلاستیکی و یا جلدهای چسبی موجود در بازار جلد کنید.
5-قبل از شروع سال تحصیلی تمام صفحه های دفتر را با مداد رنگی های مختلف خط کشی کنید (حتی اگر دفتر خط کشی دارد) و با کمک نمادهایی مثل قلب، ستاره، گل، تیک و ... سمت راست دفتر را یک خط در میان نشانه گذاری کنید.
6-می توانید با چسباندن یک مقوای سه گوش به گوشه ی داخلی دفتر از تا خوردن گوشه های دفتر جلوگیری کنید.
7-بهتر است همراه فرزند خود به فروشگاه بروید و با مشارکت هم یک دفتر انتخاب کنید. این کار باعث ایجاد علاقه و انگیزه در آن ها می شود. موقع خرید به طرح مورد علاقه ی کودک توجه کنید.
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️_نکات مهم در تهیه ی پاک کن چیست؟
1-پاک کن باید از جنس خوب و مرغوب باشد تا موقع پاک کردن، دفتر را کثیف و پاره نکند.
2-به فرزندتان آموزش دهید که هنگام پاک کردن باید یک دستش را روی کاغذ بگذارد و با دست دیگر پاک کن را روی کاغذ بکشد.
3-ترجیحا استفاده از پاک کن را به حداقل برسانید و از پاک کردن تکلیف کودک به دلیل کثیفی یا بد خطی جدا خودداری کنید.ـ
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی تراش چیست؟
1-تراش باید از جنس خوب و مخزن دار باشد. به بچه ها یاد بدهید که چگونه مداد را بتراشند و وقتی مخزن تراش پر شد آن را باز کرده و خالی کنند.
2-از خرید تراش های فانتزی و رومیزی برای مدرسه جدا خودداری کنید. از این تراش ها در منزل می توانید استفاده کنید.
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی قیچی چیست؟
1-قیچی باید کوچک باشد تا در جامدادی جا بگیرد.
2-قیچی باید از نوع مرغوب و تیز باشد و لبه های گردی داشته باشد.
3-اگر کودک شما چپ دست است باید قیچی مخصوص برایش تهیه کنید
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی مداد چیست؟
مداد، یکی از اصلیترین و مهمترین وسیله ای است که باید همراه کودک باشد. در تهیه ی مداد به نکات زیر توجه کنید:
1-برای بچههای کلاس اول باید مدادهای معمولی (HB) بخرید و از خریدن مداد نوکی، فشنگی، خودکار و ... خودداری کنید. دلیل اینکه میگویند بچهها باید نوشتن را با مدادهای معمولی شروع کنند، این است که بیشتر آن ها در ابتدای راه یاد گرفتن نوشتن حروف و کلمات، فشار زیادی به دست خود و نوک مداد میآورند. به همین دلیل هم امکان شکستن مکرر نوک مداد نوکی در اثر این فشار و پرتاب شدن احتمالی آن در چشم بچهها یا همکلاسیهایشان وجود خواهد داشت.
2-برای بچههایی که اندامی ظریف و انگشتان کوچکی دارند، مدادهای خیلی بزرگ نگیرید. اگر مداد بهاندازه ی کافی سبک و متناسب با اندازه ی انگشتان بچهها نباشد، ممکن است فشار زیادی به مفصلهای انگشت آن ها وارد کند و حتی باعث تغییر شکل انگشتان شود.
3-هرگز دو سر مداد را برای کودکان نتراشید چون احتمال فرورفتن نوک تیز مداد در چشم آن ها وجود خواهد داشت.
4-برخی والدین گمان میکنند هرچه نوک مداد تیرهتر و ضخیمتر باشد، به دلیل اینکه خیلی هم روان مینویسد، مناسب تر است. در حالی که این گونه مدادها که مناسب طراحی هستند نه نوشتن؛ باعث پخش شدن بیش از اندازه ی رنگ مداد در کتاب و دفتر و کثیف و نامرتب شدن تکالیف آن ها میشوند.
5-شکل مداد باید به گونهای باشد که به پوست و مفاصل انگشتان فشار اضافی وارد نکند. مدادهای گرد و سهگوش، از راحتترین مدادهایی هستند که دست گرفتن آن ها برای چند ساعت هم مشکلی ایجاد نمیکند.
6-در انتخاب مداد به این نکته که آیا پاک کردن آن با پاککنهای معمولی کار سادهای است یا نه هم توجه کنید.
7-تجربه در خرید مداد، نقش مهمی دارد. اگر مدادی خریدید که فرزند شما با آن احساس راحتی میکرد، سعی کنید در دفعات بعد از خرید مدادهای جدید خودداری کنید و دوباره همان مارک و مدل قبلی را بخرید.
8-مدادهایHB، بسیار نرم و روانتر از سایر مدادها مانند مدادهای H یا B هستند. به همیندلیل توصیه میشود هنگام خرید مداد، انتهای آن را نگاه کنید تا ببینید عبارت HB روی آن درج شده است، یا نه؟ از خرید مدادهای 2HB یا 1/2HB نیز خودداری کنید.
9-مدادهای HB برای نوشتن تکالیف مناسب هستند. مدادهای گروه B، برای طراحی مناسبترند. مدادهای H هم بیشتر به درد نوشتن خطوط ریز و طراحی های ظریف میخورند.
10-همواره دو مداد تراش شده برای کودک آماده کنید تا در هنگام فعالیت های نوشتاری درگیر تراش کردن و شکستن نوک مداد نشود.
#ورودی_اول
#_راهنمای_خرید_وسایل
❇️ نکات مهم در تهیه ی مداد رنگی چیست؟
1-یک جعبه مداد رنگی 12 رنگ تهیه کنید و بعد از این که نام فرزندتان را روی تمام مدادها نوشتید آن ها را داخل جامدادی قرار دهید.
2-سعی کنید مدادرنگی تهیه کنید که جنس آن مرغوب و پر رنگ و نرم باشد.
3-از قرار دادن تعداد زیادی مداد رنگی در کیف یا جامدادی کودک خودداری کنید اما همیشه چک کنید تمام رنگ های مورد نیاز را داشته باشند.
May 11
May 11
☘️ از سلسله وظایف من معلم در ماه مهر
🌸🍃🌸🍃
🔴🌼در هفته اول مهر لازم است من معلم نسبت به :
🌿جاگذاری بچه ها در کلاس
🌿شناسایی اسمی تک تک بچه ها
🌿تکمیل جدول شماره 1 دفتر مدیریت کلاس
🌿ارائه ی برنامه هفتگی به تک تک بچه ها
🌿بررسی فرم الف پیشرفت تحصیلی تک تک بچه ها
🌿 تهیه و مدیریت تجهیزات آموزشی کلاسی
🌿برگزاری آزمون های کتبی و شفاهی به منظور ارزشیابی آغازین ( ورودی ) و تعیین نقطه ی شروع آموزش هر درس
اقدام آگاهانه داشته باشم
🔴🌼درهفته دوم مهر لازم است من معلم نسبت به :
🌿ثبت مشخصات بچه ها روی پوشه کار و نصب نشانه ی خاص مثل عکس مثل نقاشی مثل هر نشانه ی انتخابی دانش اموز در شیرازه ی پوشه های کار با مشارکت دانش آموز و در صورت امکان والدین آنها در کلاس و در یک زنگ خاص .
🌿پر کردن فرم برگ شرح حال پوشه کار
🌿تکمیل جدول بودجه بندی دفتر مدیریت کلاس بر اساس میانگین عملکرد بچه های کلاس
🌿ثبت برنامه هفتگی در دفتر مدیریت کلاس
🌿برگزاری آزمونک بعد از هر درس جهت تعیین میزان اثربخشی تدریس خود و درک یادگیری دانش آموزان به شکل شفاهی یا کتبی و با نمونه گیری از بچه ها با توانایی های مختلف اقدام لازم به عمل آورم .
🔴🌼 در هفته سوم مهر لازم است من معلم نسبت به :
🌿 برنامه ریزی به منظور برگزاری جلسه عمومی توجیهی برای والدین
🌿 ثبت غیبت دانش آموزان در جدول شماره 6
🌿 برگزاری آزمونک بعد از هر درس جهت تعیین میزان اثربخشی تدریس خود و درک یادگیری دانش آموزان به شکل شفاهی یا کتبی و با نمونه گیری از بچه ها با توانایی های مختلف .
🌿شناسایی و تشکیل گروه های یادگیری دانش آموزی در کلاس اقدام لازم به عمل آورم .
🔴 🌼 در هفته چهارم مهر لازم است من معلم نسبت به :
🌿 برگزاری جلسه عمومی توجیهی برای والدین
🌿 ثبت غیبت دانش آموزان در جدول شماره 6
🌿برگزاری آزمون تراکمی ( به معنای طرح پرسش از درس هایی که تا پایان مهر تدریس شده )
🌿 برگزاری آزمونک بعد از تدریس هر درس جهت تعیین میزان اثربخشی تدریس خود و درک یادگیری دانش آموزان به شکل شفاهی یا کتبی و با نمونه گیری از بچه ها با توانایی های مختلف .
🌿 مدیریت گروه های یادگیری دانش آموزی در کلاس
🌿 آموزش دانش آموزان در خصوص چگونگی بررسی شواهد پیشرفت تحصیلی و تکمیل فرم خود ارزیابی از پوشه کار (گامی هدفمند در جهت یادگیری و تقویت مهارت های فراشناختی )
🌿 آموزش دانش آموزان در خصوص چگونگی همسال سنجی ( گامی هدفمند در جهت یادگیری و تقویت مهارت های فراشناختی )اقدام لازم به عمل آورم .
🔴🌼 و بالاخره قبل از ماه آبان لازم است من معلم نسبت به :
🌿آماده سازی پوشه کار ها و تحویل به بچه ها تا فرم خود ارزیابی ماه مهر را تکمیل کنند ( با این کار ضمن تقویت مهارت فراشناختی به دانش آموز امكان ميدهد تا شاهد رشد و پيشرفت خود باشد و درنتیجه باعث افزایش اعتمادبهنفس او میگردد.
امكان ميدهد تا اشتباهات خود را بشناسد و اصلاح نماید. اين كار، توان ريسك كردن، نهراسيدن از اشتباه، جرئت پذيرش اشتباه و اصلاح آن را به وي ميدهد. بهاینترتیب دانشآموز را در فرايند آموزش خود سهيم ميسازد.
فرصت ميدهد تا بين آموختههاي قبلي و جديد خود ارتباط برقرار كند و «مهارت خودارزیابی» که از بنیادیترین اصل از اصول تعلیم و تربیت است را در دانشآموز تقویت نماید.
امكان ميدهد تا از طريق ارائهی پوشه کار، ميزان تواناييها و دانش خود را مستند سازد.
امكان میدهد تا غيرمستقيم در فرايند يادگيري مفاهيم درسي خود، سهيم گردد
امكان ميدهد تا با انتخاب و قرار دادن نمونه كارهايش در پوشه کار خود، فرصت تمرين براي تصميمگيريهاي آگاهانه و قضاوت مسئولانه پیدا نماید
🌿 دعوت موردی از والدین دانش آموزانی که ایست یادگیری دارند و مطلع نمودن آنها از وضعیت عملکرد فرزندشان
🌿 برگزاری آزمون تراکمی ( به معنای طرح پرسش از درس هایی که تا پایان مهر تدریس شده )
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ حد و مرز کمک کردن به کودکان در انجام تکالیف( قابل توجه همکاران عزیز و والدین گرامی)
☑️📘☑️📘☑️📘☑️📘☑️📘☑️📘☑️📘
✅ نوشتن تکالیف برای دانش آموزان امروزی چالشی بزرگ است , زیرا محرک های محیطی مانند موبایل و کامپیوتر بیشتر شده اند و از طرفی انتظارات والدین و مدرسه ها نیز غالبا بالاست .
✅ هدف اصلی نوشتن تکالیف یادگیری است , در حقیقت تکالیف باعث می شوند با تمرین و تکرار و پیشرفت قدم به قدم در یک موضوع درسی , کودک یادگیری مستقل را بیاموزد . بنابراین کمک کردن به کودکان در انجام تکالیف , اگر به شکل صحیح انجام نگیرد می تواند تاثیرات نامناسبی روی یادگیری آن ها داشته باشد .
✅ اولین کاری که می توانید برای کمک به فرزندتان در نوشتن تکالیف انجام دهید این است که به او قدرت انتخاب دهید که چه زمانی و چگونه می خواهد تکالیفش را انجام دهد . این قدرت انتخاب را با مطرح کردن پیشنهاداتی به او ارایه دهید , به عنوان مثال
” دوست داری اول میان وعده ات را بخوری و بعد انجام تکالیف را شروع کنی ؟ ”
یا ” دوست داری قبل از نوشتن تکالیف در حیاط بازی کنی یا بعد از آن ؟ ”
✅ هر کودکی ممکن است جایی خاص از منزل را برای نوشتن تکالیفش بپسندد . به عنوان مثال بسیاری از کودکان با آنکه میز تحریر دارند , ترجیح می دهند روی میز ناهار خوری تکالیف خود را انجام دهند , آن ها را در انجام این انتخاب نیز آزاد بگذارید .
✅ مسئله ی مهم در ارایه ی این انتخاب آن است که تماشای تلویزیون , بازی با کامپیوتر , موبایل و . . . باید همواره بعد از انجام شدن تکالیف مجاز باشند و این موارد قابل مذاکره نیستند .
✅ هنگامی که فرزندان ما در انجام تکالیف مرتکب اشتباه می شوند , معلم به قسمت هایی که در آن ضعف دارند پی می برد . بنابراین نباید به اندازه ای به کودکان کمک کرد که معلم متوجه نقاط ضعف آن ها نشود و آن ها فکر کنند حق اشتباه کردن در تکالیف را ندارند .
✅ یکی از راه ها این است که به فرزندتان بگویید هر شب تنها اجازه دارد سه سوال کمکی از شما بپرسد , و سوالات بعدی را باید مشخص کرده و به معلم نشان دهد . بسیاری اوقات کودکان با کمی تلاش به جواب خواهند رسید , اما چون می دانند شما پاسخ گوی آن ها هستید زحمت تلاش را به خود نمی دهند .
✅ هنگامی که فهمیدید فرزندتان مطالب پایه ی یک موضوع درسی را آموخته , در صورتی که اشکالی داشت کمی به او زمان دهید و مثلا بگویید هنگامی که کاری که در حال انجام آن هستم تمام شد می آیم و مشکل درسی را بررسی می کنیم .
✅ اگر فرزندتان همه ی تلاش خود را انجام می دهد و به جواب نمی رسد , به او کمک کنید و اگر معلم او را به خاطر نرسیدن به جواب تنبیه کرد و شما تلاش او را دیدید , با معلم او صحبت کنید و پشت فرزندتان بایستید .
✅ راه دیگری که برای بهبود نوشته شدن تکالیف وجود دارد , برقراری ارتباطی مناسب با معلم کودک است . از این اتحاد به صورت مثبت استفاده کنید و هرگز نگویید ” اگر مشقت را ننویسی به معلمت زنگ میزنم ” . سعی کنید کودک متوجه شود شما و معلمش هر دو برای بهبود شرایط تحصیلی او همه ی تلاش خود را می کنید .
✅ بسیار پیش می آید که کودکان می توانند از پس تکالیف بر آیند اما به دلیل بازی گوشی آن ها را اشتباه انجام می دهند یا انجام نمی دهند . در این موارد تکلیف آن ها را کامل نکنید و اجازه دهید با پیامد های ننوشتن تکالیف در مدرسه روبرو شوند و مسئولیت آن را بپذیرند
☑️📗☑️📗☑️📗☑️📗☑️📗☑️📗☑️📗☑️