فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمرین الف
شمارش اشکال مثل چینه آجر خانه سازی بشقاب قاشق چنگال
کسب مهارت دست ورزی زمینه کار با ابزارالات مختلف مانند قیچی و قاشق را فراهم می کند. دست می تواند از ابزار مختلف به خوبی استفاده کند. از طرفیم اگر کودکان در محیط غنی آموزشی زندگی کنند می توانند با استفاده از ابزار مختلف مهارت دست ورزی خود را تقویت کند. مهارت دست ورزی در یادگیری کودکان نقش مهمی دارد چرا که آنان بسیاری از مهارت ها را از طریق دست در کلاس درس، مهد و منزل می آموزند.
رای آموزش دست گرفتن قیچی برای کودکان و کار با قیچی، مراحل را زیر را به ترتیب انجام دهید:
او را با کارایی قیچی در برش کاغذ، پارچه آشنا کنید. از قیچی مناسب کودکان استفاده کنید.مهارت های پایه ای مهارت دست ورزی مثل دستکاری اشیا و مهارت شناختی کودک را ارزیابی کنید تا آموزش تان متناسب با توانایی کودک باشد. وسایل آموزشی مثل طرح یا کاغذ، پهنایحین کار برای جذابیت آموزش از شعر قیچی کودکانه استفاده کنید با او بازی کنید و…روش های برای قرار دادن انگشتان در داخل سوراخ دسته قیچی قرار به او آموزش دهید.به او نحوه باز و بسته کردن قیچی را آموزش دهید.در ابتدا، بریدن عملا فقط برش زدن می باشد. در این مرحله شانه Flex و آرنج Ext شده و قیچی بدون حرکت دادن روی کاغذ قرار می گیرد. ولی کودک قادر به باز و بسته کردن مکرر قیچی جهت ادامه برش نیست.در حین کار با قیچی کودکان پهنای خط، اندازه و پیچیدگی طرح کشیده ، اندازه کاغذ را ارزیابی کنید که متناسب با توانایی او باشد. کودک زمانی که خرده مهارت های کار با قیچی را فراگرفت به مرور مهارت دست ورزی او برای کار باقیچی کامل تر می شود.وضعیت انگشت شست در داخل سوراخ دسته قیچی ثابت باقی می ماند اما در وضعیت دیگر انگشتان، مطابق با سطح رشدی کودک و نوع قیچی مورد استفاده شده، تغییر می یابد که در گرفتن تکامل یافته( بعد از 6 سالگی) کودک انگشت میانی را در داخل سوراخ پایینی دسته قیچی قرار داده و دو انگشت حلقه و کوچک در وضعیت خم شده باقی می ماند و انگشت اشاره، بخش پایینی از قیچی را جهت ثبات بیشتر نگه می دارد.
👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمرین ب
شما از کودک بخواهبد از بین اشکال اشیا(مثل قاشق و چنگال و چینه و آجر خانه سازی و ...) تعدادی که شما گفتید رو جدا کنن!!!
یکی از مهارت های پیش نیاز کلاس اول صحبت کردن هست
این کار رو می تونیم با داستان گویی برای تصاویر در کودکان تقویت کنیم
🔶تصویر بالا را به فرزند عزیزتان نشان دهید و از او بخواهید داستان آنها را بگوید
🔎سعی کنید توجه او را به جزییات افزایش دهید
می توانیدحتی بعد دیدن کامل تصویر
گوشی را برگردانید و از اوبخواهید هرچه را در تصویر به یاد دارد بگوید
🎀با کمک و راهنمایی های های شما دایره ی لغات کودکان و توانمندی آنها در صحبت کردن و برقراری ارتباط افزایش پیدا می کند .
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
شما به عنوان والدین کودک با توجه به برخی نکات ساده میتوانید تشخیص دهید که آیا کودکتان دچار مشکلاتی در زمینه صحبت کردن هست یا نه؟
کودکانی که به سن پیش دبستانی و پایه اول میرسند ممکن است درخصوص کلماتی که میشناسند و به آن تسلط دارند تفاوتهایی با یکدیگر داشته باشند. چنین کودکی باید بتواند که جملاتی متشکل از ۴ تا ۸ کلمه را به زبان آورده و تا حد زیادی از والدین خود نیز تقلید کند. کودک باید قادر باشد که داستانهای سادهای را تعریف کرده و در عین حال چیزی را بیان کند که در دل آن موضوعی خاص و محوری وجود داشته باشد. گذشته از همه این موارد، کودک باید توانایی صحبت کردن آن هم با بیانی ساده و راحت را با سایر کودکان و بزرگسالان داشته باشد.
کودکی که در سن پیش دبستانی قرار دارد باید در سطحی از روانی صحبت کند که حتی افراد بزرگسال غریبه که تاکنون او را ندیده و به میزان تسلط او به استفاده از کلمات مختلف آشنایی ندارند نیز بتوانند آنچه را که به زبان میآورد به راحتی درک کنند. البته طبیعی است که کودک همچنان برخی کلمات و عبارتها را به درستی تلفظ نکند.
🔴نوک زبانی صحبت کردن
برخی کودکان که در سن پیش دبستانی قرار دارند ممکن است گرفتار سطحی از عارضه «نوک زبانی صحبت کردن» شوند. اما چندان جای نگرانی نیست، زیرا اکثر کودکانی که دچار این مشکل هستند با رسیدن به ۷ سالگی، به طرز چشمگیری بهتر شده و تقریبا آثاری از نوک زبانی صحبت کردن در آنها دیده نمی شود.
🔴تلفظ نادرست
کودکی که در سن سه سالگی قرار دارد ممکن است که همچنان در بیان برخی صداهای هم آهنگ دچار مشکل شود. توصیه ما این است که نباید نگرانی به خود راه دهید. معمولا بیان این دسته از صداهای شبیه به هم برای کودکی که در چنین سن و سالی قرار دارد تاحدودی مشکلآفرین است که البته به مروز زمان برطرف میشود. اما اگر کودکی که از مرز ۵ سالگی عبور کرده و همچنان دچار مشکلاتی از این دست است، باید خانواده نسبت به پیشرفت او هوشیار بوده و با مشاور صحبت کنند.
🔴لکنت زبان
لکنت داشتن در حین صحبت کردن بخش طبیعی از فرآیند رشد هر کودکی است که البته در برخی از کودکان در سنین بالاتر نیز ادامه پیدا میکند. یادتان باشد کودک پیش دبستانی شما در میانه جهش بزرگ مهارت زبانی است. بنابراین به طور طبیعی ممکن است مشکلاتی در تبدیل آنچه که در ذهنش میگذرد به کلمات داشته باشد. در برخی موارد کودک از آنچه قرار است به زبان آورده و به شما به عنوان والدینش بیان کند، آنچنان هیجان زده، ناراحت، مضطرب و خسته میشود که گاه از ادامه این کار منصرف خواهد شد. اگر متوجه چنین حالاتی در وی شده و حتی حالات پیشرفتهتر دیگری نظیر چشمک زدن را مشاهده کردید با پزشک مشورت کنید.
🔴نامفهوم و سریع صحبت کردن
برای کودکانی که هنوز به مرز سه سالگی نرسیدهاند حرف زدن با بیانی مقطع و غیرروان اتفاقی طبیعی است. اما به تدریج و با رسیدن کودک به سن ۳ و ۴ سالگی رویه تغییر کرده و همزمان که تفکرات کودک وارد بیان او هم میشود جملاتی که بر زبان میآورد نیز کاملتر و روانتر میشود.
🔴نوک زبانی صحبت کردن
برخی کودکان که در سن پیش دبستانی قرار دارند ممکن است گرفتار سطحی از عارضه «نوک زبانی صحبت کردن» شوند. اما چندان جای نگرانی نیست، زیرا اکثر کودکانی که دچار این مشکل هستند با رسیدن به ۷ سالگی، به طرز چشمگیری بهتر شده و تقریبا آثاری از نوک زبانی صحبت کردن در آنها دیده نمی شود.
🔴تلفظ نادرست
کودکی که در سن سه سالگی قرار دارد ممکن است که همچنان در بیان برخی صداهای هم آهنگ دچار مشکل شود. توصیه ما این است که نباید نگرانی به خود راه دهید. معمولا بیان این دسته از صداهای شبیه به هم برای کودکی که در چنین سن و سالی قرار دارد تاحدودی مشکلآفرین است که البته به مروز زمان برطرف میشود. اما اگر کودکی که از مرز ۵ سالگی عبور کرده و همچنان دچار مشکلاتی از این دست است، باید خانواده نسبت به پیشرفت او هوشیار بوده و با مشاور صحبت کنند.
🔴لکنت زبان
لکنت داشتن در حین صحبت کردن بخش طبیعی از فرآیند رشد هر کودکی است که البته در برخی از کودکان در سنین بالاتر نیز ادامه پیدا میکند. یادتان باشد کودک پیش دبستانی شما در میانه جهش بزرگ مهارت زبانی است. بنابراین به طور طبیعی ممکن است مشکلاتی در تبدیل آنچه که در ذهنش میگذرد به کلمات داشته باشد. در برخی موارد کودک از آنچه قرار است به زبان آورده و به شما به عنوان والدینش بیان کند، آنچنان هیجان زده، ناراحت، مضطرب و خسته میشود که گاه از ادامه این کار منصرف خواهد شد. اگر متوجه چنین حالاتی در وی شده و حتی حالات پیشرفتهتر دیگری نظیر چشمک زدن را مشاهده کردید با پزشک مشورت کنید.
🔴نامفهوم و سریع صحبت کردن
برای کودکانی که هنوز به مرز سه سالگی نرسیدهاند حرف زدن با بیانی مقطع و غیرروان اتفاقی طبیعی است. اما به تدریج و با رسیدن کودک به سن ۳ و ۴ سالگی رویه تغییر کرده و همزمان که تفکرات کودک وارد بیان او هم میشود جملاتی که بر زبان میآورد نیز کاملتر و روانتر میشود.
گفتار درمانی در منزل توسط والدین
مهمترین فاکتور گفتار درمانی در منزل حمایت کامل والدین از کودک خود است تاحدی که از دادن هرگونه نظر منفی درباره کودک، از تلفظ اشتباه کلمات گرفته تا لکنت زبان، جلوگیری به عمل بیاورند.
🔴گفتار با خود
در این شیوه والدین در حین هر فعالیت ٬ باید طوری با صدای بلند با خودشان صحبت کنند که کودک متوجه شده و بطور غیر مستقیم کلام مناسب به هر موقعیت را دریابد. بعنوان مثال مادر وقتی دنبال لیوان میگردد میگوید: لیوان کو؟ و وقتی لیوان را پیدا میکند میگوید: پیداش کردم ٬ روی میزه و
🔴گفتار موازی
در این شیوه والدین دیگر تفکرات خود را بیان نمیکنند ٬ بلکه تفکرات کودک را به جای او بیان میکنند. بعنوان مثال وقتی کودک میخواهد با توپ بازی کند مادر میگوید: «میخوام با توپ بازی کنم» یا وقتی کودک هنگام عبور از مغازه مادر را برای خرید بستنی به سمت مغازه میکشاند مادر میگوید: «بستنی میخوام ٬ برام بستنی بخر».
گفتار موازی ٬ اگر درست و به جا استفاده شود ٬ میتواند به طور شگفت انگیزی در تقویت گفتار کودک مؤثر واقع شود. وانمود کنید به یکدیگر تلفن کردهاید و دقیقهها از این طریق با او تعامل کنید.
از دستورات ساده استفاده کنید مانند لیوان بیار، ازیخچال سیب بیار، شلوارتو از اتاق بیار، تلویزیونو روشن کن، برق را روشن کن، خاموش کن، جورابتو از کمد بیار، بشقابو ببر بزار تو اشپزخونه، ایفونو باز کن، در رو باز کن، برق دستشویی را خاموش کن، این کتابو از روی زمین بردار بزار رومیز، کنترل بده به بابا،... وغیره
همگی این دستورات مدام باید گفته شود ونیاز به یک نفر سوم است که کودک را برای انجام دادن به ان دستور هدایت کند شما دستور بدهید و نفر سوم کودک را به سمت انجام دادن هدایت کند. البته، اگر نفرسوم نبود شما به سمتان دستوری که میگویید کودک را هدایت کنید، از پشت هل داده ودستش را بگیرید وبه سمت انجام آن دستور هدایت کنید.
وقتی مشغول انجام کاری هستید یا به جایی میروید، صحبت کنید. مثلاً وقتی با کالسکه قدم میزنید، به چیزهای آشنا (مثل ماشین، درخت، حیوانات) اشاره کنید و اسم آنها را بگویید: «پیشی رو ببین»، «پیشی میگه میو میو»، «پیشی بزرگه»، «پیشی زرده».
از گفتاری استفاده کنید که هم از نظر دستور زبان درست و هم به قدری ساده باشد که کودکتان بتواند آن را تقلید کند.
واژهها را وسیعتر کنید. مثلاً وقتی کودک میگوید «ماشین»، شما بگویید: «درسته! این ماشینه. این یه ماشین قرمز بزرگه».
در تمام تکنیکهایی که ما بیان میکنیم، زمانی که کودک با شما صحبت میکند، سعی نکنید خود را مشغول کار دیگری کنید. کاملاً به او گوش کنید، ۱۰۰% حواس شما پیش کودکتان باشد.
🔴درمان خانگی گفتار درمانی از طریق گفت و گو با کودک
از هر فرصتی برای گفت و گوی با او استفاده کنید. از هر اتفاق روزمره ساده عبور نکنید، شاید اتفاقات برای شمایی که بارها اتفاقات مشابه را دیده اید پیش پا افتاده باشند اما برای کودکان شما که هر اتفاق تجربه ای جدید در زندگی آن هاست، تجربیات جالب و پر ارزشی هستند.
در این قسمت ما چند نمونه از این روش های شروع گفت و گو با کودک را بیان می کنیم و شما نیز هر نکته ای به ذهنتان رسید برای ما در بازخوردها بیان کنید تا ما در این قسمت مطلب با نام شما اضافه کنیم.
درباره انتخاب ناهار یا شام با او صحبت کنید، پسرم / دخترم به نظرت امشب شام چی بخوریم؟ چرا این غذا رو دوست داری؟ دوست داری چی توش بریزم؟ به نظرت گربه ها هم غذای ما رو دوست دارند؟ کبوترها چطور؟
به او مسئولیت دهید و درباره انجام مسئولیت مربوطه با اون صحبت کنید. دانه ریختن برای پرندگان و غذا دادن به گربه ها از می تواند مسئولیتی ساده باشد که بسیار می تواند باعث گفت و گو با کودک شما شود. برای مثال: چند تا گربه بودند؟ همه غذاشون رو دوست داشتند؟ همشون کامل غذاشون رو خوردند؟ سر غذادعواشون نشد و ... .
در کارهای خانه به او مسئولیت بدهید مثلا تمیز کردن گاز، شستن ظرف های محدودی مثل لیوان ها و در قالب این فعالیت ها سعی کنید با او در گفت و گو را باز کنید.
اگر کودک شما به خانه فامیل، دوستان یا مهدکودک برای بازی می رود سعی کنید فرصتی تمام و کمال به او اختصاص بدهید تا درباره اتفاقات امروز با شما صحبت کند.
وانمود کنید به یکدیگر تلفن کرده اید و دقیقه ها از این طریق با او تعامل کنید.
🔴
🔴گفتار درمانی در منزل با بازی های تعاملی - کلامی
یکی از بازی های قدیمی این بود که یک شئ بین افراد جابجا می شد بصورتی که هر کسی شی را به نفر کناری خود می داد و این شی دست به دست می شد تا برسد به دست نفر آخر.
حال همین ایده را گسترش داده و از این ایده در این بازی استفاده کنید، همگی بازیکنان دور هم نشسته و نفر اول به نفر دوم کلمه ای را می گوید، افراد در گوش هم دیگر کلمه؛ عبارت یا جمله ای را تکرار می کنند، این جمله بین افرادی که در آن دایر نشستند جابجا میشه تا آخر به گوش نفر آغازگر برسد.
این بازی باعث می شود کودکان تمام تلاش خود را برای انتقال مفاهیم انجام دهند.
🔴گفتار درمانی در منزل با آینه
برخی حروف به دلیل قرارگیری اشتباه فک و زبان اتفاق می افتد بنابراین آیینه، میتواند یک انعکاس عملی از صحبت کردن برای کودک باشد، اغلب کودکان طرز صحیح استفاده از دهان برای ادای صحیح کلمات را نمیدانند، صحبت کردن در مقابل یک آینه، کمک میکند تا یک کودک ببیند چگونه دهان خود را در هنگام ساخت این صدای خاص، حرکت دهد. در مقابل آینه ایستاده و هر صدا را برای کودک خود تولید کنید سپس، به آنها کمک کنید تفاوتها را از طریق آینه تشخیص دهند.
برای مثال زمانی که قرار است کلمه «سین» تلفظ شود اگر زبان به دندان بالا جلو بچسبد صدای «سین» اصطلاحاً نوک زبانی میشود اما اگر در هنگام تلفظ این حرف نوک زبان به دندانهای پائینی بچسبد حرف «سین» به درستی بیان میشود.
بررسی اینکه زبان کودک به دندان های بالایی برخورد دارد یا پائینی و انتقال این مفهوم به کودک همگی از طریق آینده راحت تر انجام می پذیرند.
🔴گفتار درمانی در منزل با جدول زمان و دلیل وقوع
سعی کنید طبق یک جدول دلیل مشکلات کودک را پیدا کنید. از این طریق می توانیم کودک خود را ارزیابی کنیم.
یک جدولی داشته باشیم که در آن زمان و دلیل وقوع یک مشکل گفتاری کودک را بنویسیم.
دلیل و زمان هایی به وجود آمدن تاخیر در گفت و گوی کودک را بنویسید.
حتی کودکانی که کلمه یا عبارتی را در جمله بندی های خود بسیار تکرار میکند، حتماً عملی که باعث این عکس العمل شده است را بنویسیم.
🔴گفتار درمانی از طریق محدود کردن تماشای تلویزیون
در تحقیقی که در دانشگاه JAMA انجام شده است کودکانی که مدت طولانی ای تلویزیون نگاه می کنند پیشرفت آن ها در تلفظ کلمات کندتر خواهد بود به همین دلیل سعی کنید کودکتان که دارای اختلال گفتاری است را از تلویزیون دور نگاه دارید.
🔴گفتار درمانی در منزل از طریق خواندن مطالب
سعی کنید هرروز زمانی را به خواندن کتاب برای فرزندتان اختصاص دهید. کتابهایی پیدا کنید که تصاویر بزرگی داشته باشند و در هر صفحه آن یک یا دو کلمه و یا یک عبارت یا جمله نوشته شده باشد. هنگام خواندن کتاب، روی نام بردن تصاویر و توصیف آنها وقت بگذارید.این کتاب ها علاوه بر آموزش کلمات جدید به کودک امکان تکرار کلمات یاد گرفته قبلی را نیز می دهد.
از کودک خود بخواهید تصاویری را که نام میبرید به شما نشان بدهد. از فرزندتان بخواهید نام تصاویر را بگوید. در ابتدا او به درخواست شما پاسخ نمیدهد. فقط نام تصویر را به او بگویید. روزی او شما را با گفتن نام آن شگفت زده خواهد کرد. قصه درمانی یکی از قویترین راههای درمان کودکان دارای اختلالات حسی است، قصهها قدرتی دارند که بصورت غیرمستقیم میتواند در مرحله اول کودک را درباره مشکل خود مطلع کند و پس از آن کودک را آماده پذیرش درمان بکند.
قصه درمانی یکی از قوی ترین راه های درمان کودکان دارای اختلالات حسی است، قصه ها قدرتی دارند که بصورت غیرمستقیم می تواند در مرحله اول کودک را درباره مشکل خود مطلع کند و پس از آن کودک را آماده پذیرش درمان بکند.
و ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهارت پیش نیاز کلاس اول
مفهوم پهن و باریک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعالیت الف
بتونن تعداد انگشتان دست شما رو با دقت بشمارن و بگن
۱.بازی خرید، در دسترسترین بازی برای تقویت مهارت شنیداری کودکان
مثلا اسباب بازی های کودک را مانند فروشگاه بچینید و از او به عنوان یک فروشنده بخواهید چند وسیله مورد نظر شما را بیاورد دقت کنید ابتدا از یک وسیله سپس تعداد وسایل را زیاد کنید تا دقت کودک را هنگام گوش دادن افزایش دهید
۲.بازی از اینور از اون ور، جهت یابی صدا با تقویت مهارت شنیداری بچهها
در بازی از اینور از اون ور، هدف جهتیابی صدا و تقویت تمرکز شنیداری کودک هست. در این بازی چشمهای کودک را با چشمبند میبندیم و بعد چند دور او را میچرخانیم تا حس جهتیابیاش را از دست بدهد و متوجه نشود کدام سمت است. سپس او را بهآرامی صدا میکنیم کودک باید با چشمان بسته به جهت صدا اشاره کند.
۳.بازی نجوا، بهترین بازی درگوشی برای بهبود مهارت شنیداری کودکان
اگر تعداد شما زیاد است میتوانید این بازی را انجام دهید. یک نفر به جملهای فکر میکند و آن را برای شخص کنار خود آرام نجوا میکند. این کار ادامه مییابد تا مجدد این جمله به شخص اول بازگردد. سپس این جمله با صدای بلند گفته میشود و شما آن را با جمله اول مقایسه میکنید تا ببینید آیا تغییر کرده است یا نه. این بازی علاوه بر تقویت حافظه شنیداری، بازیهای تقویت گفتار کودک نیز به حساب میآید.
کودکان زبان را با گوشدادن به حرفهای دیگران یاد میگیرند، صداها و واژگان را در مغزشان ذخیره میکنند و پس از آن که صدایی را بارها شنیدند، آن را تولید میکنند. رشد زبان بدون حافظه شنیداری عملاً غیرممکن است. ما بدون حافظه شنیداری نمیتوانیم اطلاعات را پردازش کنیم، حفظ کنیم یا به یاد بیاوریم.
اگر حافظه شنیداری کودک مشکل داشته باشد، انجامدادن دستورها و توجه کردن برای کودک دشوار میشود. با این توصیف امروز روش هایی برای تقویت حافظه شنیداری و افزایش حساسیت شنیداری معرفی می کنیم
۱.بازی خرید، در دسترسترین بازی برای تقویت مهارت شنیداری کودکان
مثلا اسباب بازی های کودک را مانند فروشگاه بچینید و از او به عنوان یک فروشنده بخواهید چند وسیله مورد نظر شما را بیاورد دقت کنید ابتدا از یک وسیله سپس تعداد وسایل را زیاد کنید تا دقت کودک را هنگام گوش دادن افزایش دهید
۲.بازی از اینور از اون ور، جهت یابی صدا با تقویت مهارت شنیداری بچهها
در بازی از اینور از اون ور، هدف جهتیابی صدا و تقویت تمرکز شنیداری کودک هست. در این بازی چشمهای کودک را با چشمبند میبندیم و بعد چند دور او را میچرخانیم تا حس جهتیابیاش را از دست بدهد و متوجه نشود کدام سمت است. سپس او را بهآرامی صدا میکنیم کودک باید با چشمان بسته به جهت صدا اشاره کند.
۳.بازی نجوا، بهترین بازی درگوشی برای بهبود مهارت شنیداری کودکان
اگر تعداد شما زیاد است میتوانید این بازی را انجام دهید. یک نفر به جملهای فکر میکند و آن را برای شخص کنار خود آرام نجوا میکند. این کار ادامه مییابد تا مجدد این جمله به شخص اول بازگردد. سپس این جمله با صدای بلند گفته میشود و شما آن را با جمله اول مقایسه میکنید تا ببینید آیا تغییر کرده است یا نه. این بازی علاوه بر تقویت حافظه شنیداری، بازیهای تقویت گفتار کودک نیز به حساب میآید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعالیت ب
عددی که شما میگید رو بتونن با انگشتای دستشون نشون بدن