eitaa logo
تدریس یار پایه اول
10.1هزار دنبال‌کننده
27.8هزار عکس
16.9هزار ویدیو
16.7هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
ریاضی و کاربردهای متفاوت دیداری
ریاضی و به کار گیری قصه و انیمیشن و استفاده از نماد آن مانند انیمیشن پینوکیو
حافظه دیداری اشتباهات حافظه فعال 🔥 مناسب برای دانش آموزانی که کلمات مشابه را اشتباه می نویسند(مثلا به جای منظور می نویسند :منزور) 💥 عزیزم 30 ثانیه به این صفحه دقت کن و تصاویر را بسپار . سپس تا پنج بشمار و هرچند مورد از تصاویر را که به من 💥 این تمرین را با حیوانات، میوه ها و و ... نیز در منزل می‌توانید انجام دهید.
🔰هفده تمرین عالی برای رفع مشکل کندنویسی: ۱. خط دفتر را رنگی کنید. یک خط در میان بنویسد، مثلاً یک خط زمینه سبز و یک خط نارنجی. ۲. انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می‌نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد. ۳. خمیر بازی، چنگ زدن و ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره. ۴. جستجوی اشیاء ریز مثل تیله، نخود، تراش، هسته خرما و… در داخل کیسه پراز ماسه و نمک یا چوب اره شده با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد. ۵. غلط دادن گوی در داخل نمک و ماسه، با انگشتان دستی که به دست می گیرد. ۶. با انگشتان دستی که قلم می‌گیرد و می‌نویسد از روی زمین چوب کبریت پخش شده را با ثبت زمان دونه دونه جمع کند. ۷. چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی با انگشتان دستی که قلم به دست می‌گیرد. ۸. چنگ زدن و شانه کردن مو با دست توسط کودک. ۹. ریش ریش کردن تارهای فرش یا نخ کاموا با انگشتان دستی که قلم به دست می گیرد. ۱۰. باز و بسته کردن درب بطری، پیچ و مهر، فقل در با کلید در سایز ها و اندازه های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می نویسد. ۱۱. شمارش اسکناس با دو انگشتی که مداد را می‌گیرد. ۱۲. ورق زدن کتاب با دو انگشت. ۱۳ جمع کردن سوزن ته گرد از روی آینه با دوانگشت اشاره و سبابه که قلم را بدست می گیرد. ۱۴. دانه‌های کوچک (به عنوان دانه‌های تسبیح) را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آن‌ها را با سر انگشت‌های شست و اشاره و میانه، جمع کند. ۱۵. هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تند نویسی، کمک قابل توجّهی به دانش‌آموزان می‌کند؛ چرا که این عمل در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست، تأثیر بسیاری دارد. ۱۶. سینه‌ خیز رفتن: روزی چند دقیقه (حداکثر ده دقیقه) سینه‌خیز برود. این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثّر است. ۱۷. ‌ها را به منظور کمک در تندنویسی به صورت حرکت افقی، عمودی و مورب رنگ آمیزی نماید.
🆔 عدم یکی از علل بروز می باشد. 🌱دو راهکار پیشنهادی ما👇👇 1⃣ يكی از راههای ساده و در عين حال بسيار مهم در شكل گيری اعتماد به نفس كودك، بازی او است.با فرزندتان کنید و یا هنگامی که بازی می کند، او را کنید .👌 2⃣ ️ چشم تو چشم به اين صورت که کودک با يکی از والدين مقابل هم بوده و به چشمهای هم نگاه ميکنند، و نبايد بخندند. اين تمرين برای کودکانی با اعتماد به نفس و بسيار توصيه ميشود چون اين افراد قدرت نگاه کردن در چشمان طرف را ندارند و اين موجب ضعفشان مي شود.👌
♦️ درمان وارونه و قرینه نویسی: برای این مورد بچه ها باید:👇 💎مفهوم راست را خوب یاد بگیرند, آنهارا نکنید .چپ و راست باهم اموزش داده نشود. آنقدر را تکرار کنید تا کاملا مسلط شود ,بعد خودش میفهمد چپ ,کدام طرف هست. دست راست بالا, دست راست روسر, دست راست کمر, دست راست رو لپ, و...... 💎تن آگاهی, یعنی اندام و بدنش را خوب . دست روی بازو, دست روی ران, دست به کمر, دست روی شانه ,دست روی زانو, دست روی چانه, دست روی گونه, دست روی پیشانی,و.... وقتی کاملا برجسم و وجودخودش آگاهی پیدا کندو فضایی او تقویت شود,دیگر اشتباه جهت یابی نمیکند. 💎کشیدن فلش و بازی روی تخته فلش بکشید و بخواهید دست روی هر فلشی گذاشتید به همانطرف با انگشت اشاره کند. نقطه چین بکشید و بگویید در جهت فلش ها آنهارا پررنگ کند 💎آدمکی از مقوا می سازیم به گونه ای که اندامهایش قابلیت داشته باشد .سپس گردن و دست های آدمک را یک به یک به سمت چپ و راست ،بالا و پایین می چرخانیم  واز کودک می خواهیم که همان حرکت را تقلید کند با انجام این بازی ،کودک مفهوم قرینه را تشخیص داده و قادر خواهد بود بین واژه هایی که خوانده است واژه ای که قرینه یا وارونه آن است را تمیز دهد. ‍ ‍ ‍ 💎از دانش آموز می خواهیم شکل های را پر کند. 💎تمرین ها یا آزمون را در اختیار کودک می گذاریم تا انجام دهد. یک سری خط های موازی با فاصله های کم و زیاد رسم می کنیم و از دانش آموز می خواهیم تا دو خط موازی ،یک خط راست کند
نامگذاری حروف الفبای فارسی حروف الفبا شامل صامت ها و مصوتها میشه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مصوتها شامل آ اول- اغیراول ایـ اول- یـ وسط - ی آخر - ای مستقل او اول- و غیراول اَ اول - ــــــَـــــــــــ غیراول اِ اول - ـــــــــِــــــ غیراول - ـه آخرِ چسبان - ه آخرِ تنها اُ اول - ــــــــُـــــــــــ غیراول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ صامت ها❤️❤️❤️ بْـ غیرِ آخر بْ آخر بِ پـْ غیرِ آخر پْ آخر پِ تـ ْغیر آخر تْ آخر تِ ثْـ غیرآخر ثْ آخر ثِ جْـ غیرآخر جْ آخر جیم چـ غیرآخر چ آخر چِ حْـ غیرآخر حْ آخر حِ خْـ غیرآخر خْ آخر خِ دْ یک شکلی دال ذْ یک شکلی ذال رْ یک شکلی رِ زْ یک شکلی زِ ژْ یک شکلی ژِ سـْ غیرآخر سْ آخر سین شْـ غیرآخر شْ آخر شین صْـ غیر آخر صْ آخر صاد ضْـ غیرآخر ضْ آخر ضاد طْ یک شکلی طا ظْ یک شکلی ظا عْـ غیرِ آخر ـعْـ وسط ـعْ آخرِ چسبان عْ آخر عَین غْـ غیرِآخر ـغْـ وسط ـغْ آخرِ چسبان غْ آخر غَین فـْ غیرِآخر فْ آخر فِ قْـ غیرِآخر قْ آخر قاف کْـ غیرِآخر کْ آخر کاف گْـ غیرآخر گْ آخر گاف لْـ غیرِآخر لْ آخر لام مْـ غیرِآخر مْ آخر میم نْـ غیرِآخر نْ آخر نون وْ یک شکلی واو هْـ غیرِآخر - ـهـْ وسط - ـْه آخرِ چسبان - هْ آخرِتنها - هــــِ یْـ غیرِآخر یْ آخر ی ــــــــــّـــــــــ تشدید خوا استثنا و - ــــــــُـــــ استثنا
🔷🔶 توانایی کوک در ردیابی یک خط یا مسیر مستقیما با تکالیف درسی او در ارتباط است و نقص در ردیابی دیداری، منجر به بروز مشکلات خواندن و ریاضی و نوشتن خواهد شد🎈 ♦️به محض اینکه کودک خواندن را می آموزد، باید بتواند چشم های خود را به طریقی جهشی از راست به چپ حرکت دهد. ♦️اگر کودک در هنگام خواندن کلمات، سر خود را حرکت دهد موجب رشد یک خرده مهارت ناسوده می گردد که خود نوعی بد_آموزی است. 💥تمرینات پیشنهادی بهبود و تقویت ردیابی دیداری:👇👇 ☘راه رفتن روی خطوط حاشیه فرش ☘راه رفتن روی خطوط عابرپیاده ☘راه رفتن روی جدول ☘راه رفتن روی پتویی که لوله شده است. ☘ردیابی خطوط روی دیوار با انگشت( از راست به چپ) ☘ردیابی خطوط روی دیوار با چشم( از راست به چپ) ☘رد یابی نور چراغ قوه (اتاق تاریک). ☘حرکت دادن نور چراغ قوه روی خطوط حاشیه فرش یا دیوار ☘ردیابی یک شکل هندسی مثل فرش یا میز. ☘ردیابی حاشیه دفتر با چشم ☘ردیابی اشکال مختلف هندسی کشیده شده ☘ردیابی حروف و اعداد روی صفحه ☘دنبال کردن خطوط در هم و رسیدن به مقصد( خرگوش به هویج) ☘پیداکردن یک شکل هندسی خاص در بین اشکال هندسی ☘پیداکردن یک حرف خاص و خط کشیدن دور آنها در بین حروف مانند👇 ج ب ح ث ع ت ب ب ت پ ب ث ب ت د پ ب ث پ ب ت ب پ ث ب ☘پیداکردن یک حرف و خط کشیدن دور آن در روزنامه
سلام و شب بخیر خدمت همکاران عزیز عزیزان در مورد کتاب ریاضی پایه اول لطفا به تصاویر حشراتی که در صفحات کتاب هست توجه کنید. مورچه : نشانه تدریس درس جدید است و باید توسط معلم کامل تدریس شود. کفشذوزک : نشانه تمرین مطالب آموخته شده است و دانش آموز باید بدون کمک دیگران تمرین را حل کند .البته چون مطلب تازه آموخته شده ممکن است حل آن توسط دانش آموز کمی زمان ببرد . زنبور : نشانه آن است که این مطلب به اندازه کافی تمرین و تکرار شده و دانش آموز باید سریع حل کند و اگر نتوانست حل کند باید بررسی کنیم چه علتی داشته صفحاتی که عکس خط کش یا ابزار دارند حتما باید یا ابزار مناسب آن صفحه حل شود. صفحاتی که هیچ نشانه ای ندارند کاملا تمرین و تکرار است و دانش آموز باید بتواند آن را بدون کمک انجام دهد. پس صفحاتی که عکس مورچه ندارند این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم نحوه تدریس معلم و میزان یادگیری دانش آموز را ارزیابی کنیم.
🔷🔶 خواندن و مشکلات آن یکی از مشکلات عمده اکثر دانش آموزان کند_خوانی است که راه حل هایی را برای حل این مشکل پیشنهاد می کنیم. 🌸 علت اول: کلمه_خوانی ☄راه حل: جمله خوانی – مغز با معنی و مفهوم سر و کار دارد نه با خود کلمات. مثل صحبت کردن تصور کنید، مثلا یک تایپیست که کلمه به کلمه از روی متن می خواند و تایپ می کند. 🌸 علت دوم: بلند_خوانی ☄راه حل: چشم خوانی – زمانی که متنی را بلند می خوانید مطالب و اطلاعات از دهان به گوش بعد به مغز می رسد ولی اگر چشم خوانی کنید چشم مطلب را می بیند و مغز آن را درک می کند می بینید که با چشم خوانی مطالب مسیر کوتاهتری برای رسیدن به مغز را طی خواهد کرد. 🌸علت سوم: لب_خوانی یا درون خوانی است ☄راه حل: چشم خوانی – تکان خوردن لب ها علیرغم پایین آوردن سرعت باعث پایین آوردن تمرکز نیز می شود. 🌸علت چهارم: برگشت غیر شعاعی چشم به عقب ☄راه حل: خط بردن – ثابت شده است که ما زمانی که مطلبی را می خوانیم چشم به طور غیر عادی بر می گردد و به کلمات قبل نگاه می کند که به وسیله خط بردن (دنبال کردن کلمات با انگشت، خودکار و …) این مشکل را بر طرف می کنیم. 🌸علت پنجم: سرگردانی چشم بین خطوط ☄راه حل: خط بردن
🔷🔶 اختلال نوشتاری کودک و آنچه والدین باید بدانند و دقت کنند. وقتی کودک می نشیند تا چیزی بنویسد، شما چه می بینید؟ دست خط بد و غلط های املایی؟ کودک بدون نوشتن چیزی به بیرون از پنجره خیره می شود؟ این نوع مشکلات نوشتاری غیر معمول نیستند. پس ممکن است تعجب کنید، که آیا آنها چیزی هستند که موجب نگرانی شوند؟ کودکان مهارت های نوشتاری را در رده های مختلف توسعه می دهند و برخی دیگر این مهارت ها را طولانی تر از سایرین می آموزند و گاهی اوقات بچه ها نیاز به کمک بیشتر برای بهتر نوشتن دارند. ♦️ اختلال در نوشتن چیست؟ اختلال در نوشتن فقط یک دست خط بد و نشانه ای از تنبلی فرزندتان نیست. این یک اختلال پردازش در مغز است. نوشتن افکار روی کاغذ به پردازش اطلاعات پیچیده و مهارت های حرکتی ظریف نیاز دارد. به طور معمول، مغز اطلاعات را ذخیره و بعد برای برقراری ارتباط از آن استفاده می کند مغز باید افکار را به کلمات تبدیل کند. سپس دست و انگشتان باید از مهارت های حرکتی ظریف استفاده کنند تا آن ها را روی کاغذ بنویسید. اختلال در نوشتن می تواند بر روش سازمان دهی اطلاعات و ذخیره سازی آن در مغز تاثیر بگذارد. همچنین مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های پردازش مورد نیاز برای نوشتن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای کودکانی که این مشکل را دارند نگه داشتن مداد و سازماندهی حروف روی یک خط سخت تر از کودکان دیگر است و واقعا چیزی نیست که آنها می دانند. بیشتر کودکان در حین تلاش برای غلبه بر زبان از طریق خوش خطی دچار مشکل خواهند شد. با این حال، اگر کودک شما به طور مداوم با نوشتن کلمات بر روی کاغذ، هجی کردن، یا با قرار دادن افکار بر روی کاغذ تلاش می کند، ممکن است لازم باشد کودک را به دلیل اختلال در نوشتن مورد ارزیابی قرار دهید. ♦️ نشانه های اختلال در نوشتن کودکان : 🔸محکم مداد را در دست گرفتن 🔸دست خط بد که خواندن آن بسیار مشکل است 🔸خسته شدن هنگام نوشتن 🔸خواندن کلمات با صدای بلند هنگام نوشتن 🔸مشکل در حفظ فاصله کلمات و جملات از روی کاغذ 🔸رها کردن کلمات و یا عدم تکمیل کلمات 🔸مشکل داشتن با ساختار و دستور زبان 🔸نداشتن افکار منظم بر روی کاغذ 🔸اجتناب از تکالیف مربوط به نوشتن و یا کشیدن ادامه دارد.... ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ آنچه در جلسه بعد ارائه خواهد شد: تفاوت بزرگ بین گفتار و نوشتار
🔷🔶 برای داشتن فرزند خوب اول خودتان خوب باشید. وقتی مهماندارها آموزشهای لازم برای ایمنی پرواز رو ارائه میدهند میگویند: "به محض تغییر اکسیژن اول ماسک خود را بگذارید سپس ماسک کودکان را" واضح است اگر اول ماسک خود را نگذارید بیهوش میشوید و کودکتان هم بیهوش خواهد شد.ما اگر خودمان حس و حال خوبی نداشته باشیم، اگر برای حال خوب خودمان تلاش نکنیم چگونه انتظار داریم بتوانیم روی اطرافیانمان تاثیرگذار باشیم؟!! حال خوب شما فقط به خود شما و افکار و باورهایتان بستگی دارد. شاهکار هنری منحصر به فرد خودتان را فقط خود شما می توانید خلق کنید و برای این کار حتما لازم است خودتان را با باورهای سازنده و محکم سرشار کنید.برای اینکه بتوانیم خانواده ای سالم داشته باشیم و اطرافیانمان هم از ما تاثیر مثبت بگیرند، اول باید حال خودمان را خوب کنیم...
38776796774133.pdf
93.1K
ترکیب ها برای بازی بگرد و پیدا کن
🔷🔶 چه تفکرات اشتباهی باعث می شود حالمان خراب شود؟ ♦️ ذهن‌خوانی mind reading فکر می کنید، بدون شواهد کافی می دانید که دیگران به چه چیزی فکر می کنند. مثل : ”جواب سلامم را نداد، پس حتما از دست من ناراحت است”. ♦️ پیش‌گویی furtune telling پیش بینی می کنید که حوادث آینده، بد از آب در می آیند یا این که خطرات زیادی شما را تهدید می کند. مثل : ”در امتحان شکست می خورم” یا ”کاری گیر من نخواهد آمد”. ♦️ فاجعه‌سازی catastrophizing معتقدید هر چه اتفاق افتاده یا خواهد افتاد به شدت افتضاح، ناخوشایند و غیر قابل تحمل است. مثل : ”افتضاح می شود اگر در دانشگاه قبول نشوم”. ♦️ برچسب زدن labling به خودتان یا دیگران، صفات کلی و منفی نسبت می دهید. مثل : ”من آدم بدبختی هستم” یا من آدم بی ارزشی هستم”. ♦️ نادیده گرفتن جنبه‌های مثبت discounting positives مدعی هستید که کار های مثبت خودتان یا دیگران پیش پا افتاده و ناچیز هستند. مثل: ”این کار از عهده همه بر می آید” یا ”قبول شدن در کنکور که کار مهمی نیست”. ♦️ فیلتر منفی negative filter تقریبا همیشه جنبه های منفی را می بینید و به جنبه های مثبت توجه نمی کنید. مثل: ”هیچ کس مرا دوست ندارد”. ♦️ تعمیم افراطی overgeneralizing بر پایه یک حادثه، الگو های کلی منفی را استنباط می کنید. مثل: ”این اتفاق همیشه برای من اتفاق می افتد” یا ”در همه کار ها شکست می خورم”. ♦️ تفکر دوقطبی dichotomus thinking به وقایع پیرامون و انسان های اطراف با دید همه یا هیچ نگاه می کنید. مثل : ”همه مرا طرد می کنند” یا همه وقتم تلف شد“. ♦️ باید اندیشی should به جای این که حوادث را بر پایه چیزی که هستند ارزیابی کنید. بیشتر آن ها بر اساس چیزی که باید باشند، تفسیر می کنید. مثل : ”باید کارم را خوب انجام بدهم” یا ”باید در کنکور قبول شوم”. ♦️ شخصی‌سازی personalizing علت بروز حوادث منفی را به خودتان نسبت می دهید و سهم دیگران را در بروز مشکل نادیده می گیرید. مثل : ”ازدواجم بهم خورد، چون من مقصر بودم”. ♦️ سرزنش‌گری blaming دیگران را علت مشکلات و احساسات منفی خود می دانید و از طرفی مسئولیت تغییر رفتارتان را نیز فراموش می کنید. مثل : ”دیگران باعث عصبانیت من می شوند” یا ”والدینم باعث و بانی همه مشکلات من هستند”.