🎨بازی های آموزشی برای کلاس فارسی
🎲نام بازی: کلمه قرمز، کلمه سبز
بازیکنان کارتهای کلمه را میخوانند اما برای برنده شدن باید بتوانند کلمات نوشته شده بر کارت قرمز را بخوانند.
🎯هدف: تمرین خواندن کلمات
🔸محدوده سنی: ۶ تا ۱۰ سال
🔹تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ نفر
🔸وسایل مورد نیاز: کارت های کلمات، ماژیک قرمز و سبز
پیش از بازی:
یک بستهی بزرگ از کارتهای کلمات تهیه کنید که با گروه سنی یا سطح مهارتهای خواندن بازیکنان تناسب داشته باشد. بیشتر کلمات را به رنگ سبز و چند کلمه را که سطح دشواری بالاتری دارند یا کلمات جدیدی هستند با قرمز بنویسید.
روش بازی:
تمام کارتهای کلمات را به پشت در یک ستون بین بازیکنان قرار دهید. اولین بازیکن، یکی از کارتها را از سر ستون برمیدارد. اگر کارت سبز باشد و بازیکن بتواند کلمهی روی آن را بخواند، آن کارت را نزد خود نگه میدارد و یک کارت دیگر برمیدارد. اگر نتواند کلمهی سبز را بخواند دیگران کلمه را به او میگویند و بازیکن کلمه را تکرار میکند و کارت را در انتهای ستون کارتها میگذارد. حالا نوبت نفر بعدی است.
اگر بازیکنی کارت کلمهی قرمزی را بردارد و بتواند آن را بخواند میتواند کارتهای قبلیاش را نگه دارد. اما کارت دیگری برنمیدارد و نوبت را به نفر بعدی میدهد. اگر نتواند کلمه قرمز را صحیح بخواند، همه کارت هایی را که خوانده است، در انتهای دسته کارت ها می گذارد. بازی هنگامی پایان می یابد که کارت دیگری برای خواندن باقی نمانده باشد. در این زمان بازیکنی که بیشترین تعداد کارت را داشته باشد برنده است.
🔵تغییر در بازی
* برای درس ریاضی از کارتهایی استفاده کنید که روی هر کدام از آنها یکی از عملیات چهارگانهی ریاضی را با رنگهای قرمز یا سبز نوشتهاید. در این صورت، بازیکنان برای نگه داشتن کارت، باید جواب درست جمع، ضرب، تفریق و یا تقسیمها را بگویند.
* هنگام شمردن کارتها، به هر کارت سبز ۱ امتیاز و به هر کارت قرمز، ۲ امتیاز بدهید. یا پشت هر کارت بنا بر سطح دشواری امتیازی بنویسید. مثلاً دشوار ۳ امتیاز، متوسط ۲ امتیاز، ساده ۱ امتیاز. در این صورت بازیکنان میتوانند درجهی دشواری کلمهای را که قرار است بخوانند انتخاب کنند.
* در انتهای بازی از بازیکنان بخواهید با استفاده از کلماتی که بهدست آوردهاند یک متن بنویسند. یا هر کدام ۵ کلمه را انتخاب کنند و با آن جمله بسازند.
* برای تمرین شکل نوشتاری کلمات، بچهها را به گروه های دو نفره تقسیم کنید. یک نفر از هر گروه وقتی نوبتش شد یک کارت برمی دارد و کلمه آن را میخواند. نفر دوم گروه باید آن کلمه را درست بنویسد. اگر خواندن و نوشتن هر دو درست بود آنها میتوانند کارت را نگه دارند و این بار نفر دوم کارت دیگری را بردارد و برای نفر اول بخواند.
نکته ها:
هر یک از کلمات دشوار و جدید را روی چند کارت بنویسید.
#آموزشی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
☑️نکته بسیار مهم روان شناسانه
درصورت امکان دانش آموزان کم توجه،بیش فعال،ضعیف ،بی انگیزه به درس را هنگام اتمام کلاس با گفتن یک جمله مثبت کوتاه به انها و سپس خداحافظی کنید.
میتوانید از قبل برای هر دانش آموز جملاتی را آماده کنید.
بعد از یکی دوهفته متوجه تغییرات چشمگیری در رفتار و یادگیری انان خواهید شد.
طبق نظریه گاتری ،آخرین کلام اثر گذار وماندگار ترین کلام خواهد بود.
در مقام معلمی خوش بدرخشید🌺
#آموزشی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
✴️وظایف معلمان در ارتباط با تکلیف دانش آموزان:
معلم باید قبل از تعیین هرنوع تکلیفی برای منزل دستورالعملی شامل اطلاعات زیر تهیه کند :
1️⃣هدف از انجام تکلیف
2️⃣مقدار تکلیفی که باید در منزل انجام شود
3️⃣انتظاراتی که در صورت انجام تکلیف براورده میشود و نتایجی که انجام ندادن تکلیف در بر دارد
4️⃣نوع و میزان کمکی که از جانب والدین مجاز است
5️⃣آیا دانش آموز برای انجام تکالیف به راهنمایی نیاز دارد؟
🔶️دانش آموزانی که معلمانشان زمان بیشتری را صرف دیدن تکلیف منزل میکنند و بازخورد حمایتی بیشتری به تکالیف انجام میدهد ، از دیگر دانش آموزان پشرفت بیشتری کسب میکنند.
❗️همکاران محترم❗️
مهم کیفیت تکلیف است ، نه کمیت آن .باید تکلیفی تعیین شود که برای بحث در کلاس یا فعالیت های نگارشی تفکر انگیز باشد.لطفا از دادن تکالیفی که فقط رونویسی است دوری کنید .
✴️نکات مهم در بررسی تکالیف درسی :
1️⃣کنترل تکالیف در پایه های پایین تر در حضور دانش آموزان باشد.
2️⃣در ارائه ی بازخورد ها ابتدا نکات مثبت گفته شود بعد در مورد اشکال ها توضیح داده شود.
3️⃣بهتر است قبل از قضاوت تکلیف، خود دانش آموز تکالیفش را نقد کند.
4️⃣فرصت دهیم تا دانش آموز خودش کار و تکالیفش را اصلاح کند.
5️⃣در بررسی تکالیف به تفاوت های فردی توجه کنیم
6️⃣کنترل تکالیف در هر شرایطی صورت گیرد ، در صورت نداشتن فرصت از افراد دیگر و دانش آموزان
7️⃣از خط زدن، پاره کردن تکالیف خودداری کنید. و با عبارات و کلمات مناسب توصیفی امضا شود.
8️⃣نتایج این ارزشیابی ها را در ارزشیابی مستمر در نظر بگیریم.
9️⃣باید مراحل فرایند تکلیف شب مثل هدف محتوا و اجرا و ارزشیابی را مورد بررسی قرار دهیم.
🔟تکالیف باید هدف مشخصی را دنبال کنند.
🔶انواع تکالیف خلاقانه :
پیدا کردن و نوشتن کلمات بدون نقطه
(سارا، دارا، مادر، مرد)
پیدا کردن و نوشتن کلمات یک نقطه ای (اسب، باد، ابر)
پیدا کردن کلمات دو نقطه ای (زن، باران، نان، دندان)
پیدا کردن کلماتی که س و ب در آن وجود دارد (اسب، سبد، سیب، بست)
پیدا کردن کلماتی که در آن سه حرف د، ا، ر باشد(دارد، دامدار)
نوشتن چندین کلمه و حذف صدای اول در روبروی هرکلمه نوشته شود
حذف صدای آخر با چندین کلمه ای که یاد گرفته است.
نوشتن جمله برای کلماتی که خودش دوست دارد.
برای پایه های بالاتر پیدا کردن کلماتی که حروف ص، ض، ط، ث، ظ، ذ، د، ع، غ، ق، گ، ک
تداعی کلمات با کلمه داده شده و...
پس هدف از تکلیف🔹🔹🔹
یادگیری وبه یاد آوری تجارب قبلی وهمراه ساختن با تجربه جدید آموزشی است که منجر به خواندن ونوشتن خواهد شد.
#آموزشی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
شعر
🕌 دهه فجر 🕌
🌹 فجرِ خدا برآمد
🌹 زجر و بلا سرآمد
🌹 شب رفت و مهرِ تابان
🌹 در آسمان در آمد
🌹 هرگز امامِ امت
🌹 در زیر بارِ ذلت
🌹 سَر خم نکرد و باشیم
🌹 اینک در اوجِ عزت
🌹 ایران که لاله گون شد
🌹 طاغوت سرنگون شد
🌹 شاهی و پادشاهی
🌹 بت بود و واژگون شد
🌹 از اتحاد و ایمان
🌹 آزاد گشت ایران
🌹 ما را هدف همین بود
🌹 اجرایِ حکمِ قرآن
شاعر سلمان آتشی
#دهه_فجر
#اشعار_کودکانه_سلمان_آتشی
531.7K
🌸«دهه ی فجر انقلاب»
🌼خمینیِ روح الله
🍃در چارم آبان ماه
🌸بر رویِ منبرِ قم
🍃فرمود او به مردم
🌼 ما ملتِ دلیریم
🍃ذلت نمی پذیریم
🌸ای مردمانِ آگاه
🍃کرده خیانت این شاه
🌼با امر دولتِ او
🍃رفته ست عزتِ او
🌼چون ِامریکایِ شیطان
🍃داده به شاه فرمان
🌸اتباعِ آمریکا را
🍃برتر بداند از ما
🌸گوید سگانِ آنها
🍃بالاترند از شا
🌼ماملتی عزیزیم
🍃باید به پای خیزیم
🌸با ظلم و جور جنگیم
🍃هرچند بی تفنگیم
🌼اللٓه اکبرِ امروز
🍃باشد سلاحِ پیروز
🌸ما ملتی رشیدیم
🍃فرمان او شنیدیم
🌼با قدرت وصلابت
🍃دادیم شعارِ عزت
🌸نهضتِ ما حسینیست
🍃رهبرِ ما خمینیست
🌼اللهُ اکبر الله
🍃رهبر فقط روح الله
🌸چون امتِ حزبُ الله
🍃هوشیار گشت و آگاه
🌼فریادِ ملت ما
🍃ترساند پهلوی را
🌸مردِ شجاع و آگاه
🍃بود استوار در راه
🌼ترسی نداشت ازشاه
🍃می گفت امام والله
🌸درراه دین بمیریم
🍃ذلت نمی پذیریم
🌼جوش و خروش وفریاد
🍃بر ضد ظلم وبیداد
🌸یک روز هم نخوابید
🍃ترسید شاه و لرزید
🌼تبعید کرد اورا
🍃ترکیه شهرِ بورسا
🌸تبعید شد از آن شهر
🍃آقا به شهر دیگر
🌸 چون دوریش هدف بود
🍃پس راهیِ نجف بود
🌼آقا که در نجف بود
🍃یک لحظه هم نیاسود
🌸بود آن امام امت
🍃 پشت و پناهِ ملت
🌼فرمود الگویِ ما
🍃چون شد حسینِ زهرا
🌼پس کی روند ملت
🍃درزیر بار ذلت
🌸بگذشت چارده سال
🍃باصرفٓ جان و هم مال
🌼بود انقلابِ مردم
🍃یک بارِ دیگر از قم
🌸کردند جانفشانی
🍃گشتند آسمانی
🌼از برکتِ شهیدان
🍃آزاد گشت ایران
🌸بیست وششم ز دیماه
🍃رفت آن نظام و آن شاه
🌼دیو از وطن برون شد
🍃طاغوت سرنگون شد
سوال👇
فرزند من "م" و "ن" رو فقط از روی لبهای من تشخیص میدهد.راهکاری برای شناختن این دو نشانه دارید ؟
پاسخ👇
یادآوری اینکه دو حرف "م"و "ن" از نظر آوایی و صدا شبیه به هم هستند. در نتیجه امکان اینکه این دو صدا را به جای هم تشخیص دهند و جابهجا بنویسند هست. (بخصوص در املا)
حالا راهکارها این موارد به فکرم میرسند:
💠 تا میتوانید بیانی رسا و شیوا و شفاف داشته باشید و خودتان به عنوان گوینده و ارسال کنندهی پیام سعی کنید تمایز این دو حرف را در بیانتان مشخص باشد.
بخصوص هنگامی که در صدای آخر واقع میشوند. مثل: نام نان و کلمههای مشابه.
چون عادت داریم به عنوان گوینده آخر کلمه را میبندیم و آهنگ و تن صدا پایین میآید. سعی کنید چون عادت شده برایمان، به خوبی به این نکته توجه کنید و صدای آخر را به خوبی و با تاکید و تأنی بیان کنید.
💠 هنگام ارسال پیام صوتی، به غیر از تحریک حس شنیداری، اگر ممکن بود سایر حواس دیگر را نیز درگیر کنید. افزایش و ترکیب محرکهای ورودی، نوعی غنیسازی محتوای ورودی است. که میتواند یادگیریهای اینچنینی را تسهیل و پایدارتر سازد.
به طور مثال هنگام تلفظ حرف "ن"
با انگشتان دست(شصت و اشاره) شکل ن را نشان بدهید. یعنی همزمان با آوا، تصویری هم ارایه بدهید.
برای حرف م هم دستتان را مشت کنید اما انگشت شصت باز و کشیده رو به پایین باشد تا شکل م هم ساخته بشود. البته به مرور باید از این کدهای تصویری کاسته شود تاحدی که فرزندتان با تکیه به دقت شنیداری خود تفاوت این دو صدا را تشخیص دهد .
💠 کلمههای دارای حروف مورد نظر را روی کارت بنویسید تا کودک حرف مورد نظر را با رنگی دیگر بنویسید و در اتاقش نصب کنید.
از این نمونهها الگو بگیرید و تمرینات متنوع دیگری طراحی کنید.