38526540234091.pdf
1.16M
پیک آدینه هفته دوم
آبان ماه
پایه #اول
@tadriis_yar1
خلاصه-درس-فصل-3-علوم-اول-ابتدایی.pdf
98.7K
خلاصه درس فصل ۳
#علوم
پایه
@tadriis_yar1
نمونه-سوال-تم-5-ریاضی-(سری2)-اول-دبستان_Biamoz.com.pdf
402.7K
نمونه سوال تم ۵
#ریاضی
پایه
@tadriis_yar1
برای اطلاع و هماهنگی اولیا 👌👌
نامگذاری حروف الفبای فارسی
حروف الفبا شامل صامت ها و مصوتها میشه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مصوتها شامل
آ اول- اغیراول
ایـ اول- یـ وسط - ی آخر - ای مستقل
او اول- و غیراول
اَ اول - ــــــَـــــــــــ غیراول
اِ اول - ـــــــــِــــــ غیراول -
ـه آخرِ چسبان - ه آخرِ تنها
اُ اول - ــــــــُـــــــــــ غیراول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صامت ها❤️❤️❤️
بْـ غیرِ آخر بْ آخر بِ
پـْ غیرِ آخر پْ آخر پِ
تـ ْغیر آخر تْ آخر تِ
ثْـ غیرآخر ثْ آخر ثِ
جْـ غیرآخر جْ آخر جیم
چـ غیرآخر چ آخر چِ
حْـ غیرآخر حْ آخر حِ
خْـ غیرآخر خْ آخر خِ
دْ یک شکلی دال
ذْ یک شکلی ذال
رْ یک شکلی رِ
زْ یک شکلی زِ
ژْ یک شکلی ژِ
سـْ غیرآخر سْ آخر سین
شْـ غیرآخر شْ آخر شین
صْـ غیر آخر صْ آخر صاد
ضْـ غیرآخر ضْ آخر ضاد
طْ یک شکلی طا
ظْ یک شکلی ظا
عْـ غیرِ آخر ـعْـ وسط
ـعْ آخرِ چسبان عْ آخر عَین
غْـ غیرِآخر ـغْـ وسط
ـغْ آخرِ چسبان غْ آخر غَین
فـْ غیرِآخر فْ آخر فِ
قْـ غیرِآخر قْ آخر قاف
کْـ غیرِآخر کْ آخر کاف
گْـ غیرآخر گْ آخر گاف
لْـ غیرِآخر لْ آخر لام
مْـ غیرِآخر مْ آخر میم
نْـ غیرِآخر نْ آخر نون
وْ یک شکلی واو
هْـ غیرِآخر - ـهـْ وسط -
ـْه آخرِ چسبان - هْ آخرِتنها - هــــِ
یْـ غیرِآخر یْ آخر ی
ــــــــــّـــــــــ تشدید
خوا استثنا
و - ــــــــُـــــ استثنا
یک روش برای تقویت تمرکز و قدرت شنیداری دانش آموز🌸🌸 مرتبط با
#آموزش_هم_آغاز
#داستان کودکانه ای را از،قبل انتخاب و آماده کنید یک کلمه را بعنوان کلید انتخاب بفرمایید. بهتر است ،با توجه به نشانه ای که قرار است تدریس شود کلمه و داستان انتخاب شود .💥💥💥💥💥
من بعنوان نمونه نشانه ی آ را در نظر میگیرم و داستانی انتخاب میکنم که در آن چندین کلمه با صدای اول آ باشد.💦💦💦💦
حالا بازی شروع میشود😍😍
من داستان را میخوانم👩
بچه ها هر جا کلمه ای شنیدند که صدای اولش آ است دست میزنند👏👏👏👏
بعنوان مثال
در جنگلی زیبا آهویی 👏👏👏
زندگی میکرد آهو👏👏👏
تشنه بود پس به سمت رودخانه رفت تا آب👏👏👏👏 بخورد
آسمان👏👏👏👏 آبی👏👏👏
بودو خورشید زیبا میتابید والی آخر......
وظيفه فرزند را به عهده ي خودش بگذاريد:
👈اگر از آن دسته والديني هستيد كه مسئوليت درس خواندن و تكاليف كودك به عهده ي شماست بايد روشتان را تغيير بدهيد.
✔️شايد اين كار سخت باشد اما هم شما و هم كودكتان بايد بدانيد كه مسئوليت درس خواندن و نتايج آن هرچه كه باشد به عهده كودك است نه والدينش!
👈كودك نبايد مسئوليت انجام دادن تكاليفش را به عهده ي شما و برنامه ريزي هايتان بگذارد.
✔️تنها مسئوليت شما يك نظارت كلي بر تكاليف ،حمايت و تشويق و فراهم كردن شرايط مناسب براي درس خواندن است.
يادتان باشد كه اين موضوع يكي از قدم هاي مهم براي تربيت يك انسان مسئوليت پذير است.
ما سر کودکان داد میزنیم، آنها را تهدید می کنیم، آنها را نادیده می گیریم یا کتک میزنیم، چون می دانیم هرگز ما را ترک نمی کنند، چون توانایی شکایت کردن از ما را ندارند، چون در هر شرایطی دوستمان خواهند داشت، چون زورشان به ما نمیرسد و جز ما پناهی ندارند، و این یعنی سوء استفاده از قدرت خود و بی پناهی آنها.
در درون هر یک از ما یک دیکتاتور پنهان شده که میتواند به دیگری آزار برساند.
چقدر ظالمانه است به ناتوانترین و بی پناه ترین موجود زندگی خود که قرار است عزیزترین موجود زندگی ما باشد، آزار برسانیم، چون قدرتش را داریم.
دانش آموزان ابتدایی روش تدریس مبتنی بر بازی است. در این روش ابتدا باید هدف درس بهصورت بسیار ساده برای دانشآموزان گفته شود و پسازآن بازی موردنظر به آنها آموزش داده شود. در مرحله شرح بازی باید تمامی دستورالعملهای بازی و نحوه انتخاب افراد بهطور کامل مشخص گردد. پس از این مرحله باید بازی اجرا شود و معلم بهعنوان راهنما فعالیتهای دانشآموزان را چک کند. پس از پایان بازی نوبت به نتیجهگیری میرسد، به دلیل اینکه دانشآموزان در حال انجام بازی هستند و آن بازی در ارتباط با مفاهیم درسی است، احتمال اینکه مفاهیم درسی را یاد گرفته باشند بسیار زیاد است. در نهایت معلم میتواند میزان یادگیری دانشآموزان را بسنجد. آموزش درس با بازی یکی از شیوههایی است که موجب میشود درس در ذهن کودک حک شده و به سرعت فراموش نشود. بازی بر یادگیری بسیار مؤثر بوده ازاین رو در ادامه 6 تأثیر بازی بر یادگیری را بیان میکنیم:
اولین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش سرعت یادگیری است. دلیل افزایش سرعت یادگیری، علاقه کودکان به بازی کردن است.
دومین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش تجربه کودک و یادگیری تجربه است. چون در محیط بازی کودک از فضای انتزاعی درس خارج میشود و بهصورت عملی موضوع مورد نظر را یاد میگیرد، موضوع درسی همانند یک تجربه همیشه با او میماند و معمولاً کودک هیچ وقت این موضوع درسی را فراموش نمیکند.
امکان خطرپذیری و اجازه تصمیم گرفتن در محیطی امن و سالم از دیگر تأثیرات بازی بر یادگیری است.
چهارمین نقش بازی در یادگیری دانشآموزان ابتدایی مشارکت در فعالیت یادگیری بهصورت مساوی است. زیرا در این روش دانشآموزان کند آموز و سریع آموز در کنار همدیگر بازی میکنند و فضای رقابتی از بین میرود.
سهولت در یادگیری پنجمین تأثیر بازی در یادگیری است و کودکان به آسانترین شکل ممکن موضوعات مختلف را میآموزند.
ششمین تأثیر بازی بر یادگیری افزایش تعامل بین دانشآموزان است که تجربیات خود را به یکدیگر منتقل میکنند و از زبان خودشان موضوعات مختلف را میآموزند.
نقش بازی در آموزش ریاضی
شاید در ذهن اغلب مردم آموزش و یادگیری ریاضی کار سختی باشد و با آن مشکل داشته باشند. این موضوع به آموزش غیراصولی افراد در کودکی و نوجوانی برمیگردد. وقتی ریاضیات بهصورت کاملاً انتزاعی تدریس شود ذهن کودک در مدت کوتاهی خسته میشود و دیگر علاقهای به یادگیری آن ندارد. شیوههای مختلفی برای آموزش بهتر و راحتتر ریاضی وجود دارد که میتواند علاقه به یادگیری ریاضی در کودک را دوچندان کند. یادگیری از طریق بازی علاوه بر رغبت یادگیری در کودک میتواند سرعت و دقت او را در حل مسائل ریاضی بالا ببرد. البته باید یادآور شد که نقش بازی در آموزش زبان نیز بسیار تأثیرگذار است و میتواند سرعت یادگیری و به خاطر سپردن کلمههای مختلف را افزایش دهد.
یادگیری از طریق بازی علاوه بر رغبت یادگیری در کودک میتواند سرعت و دقت او را در حل مسائل ریاضی بالا ببرد.
والدین بزرگوار
به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.
با فرزند خوداجازه گرفتن،سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرين کنيد.
به کودک اين اطمينان را بدهيد که اگر در مدرسه مشکلي داشت، ميتواند خيلي آسان آن مشکل را با معلّم يا مدير مدرسه در ميان بگذارد.
به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او ياد بدهيد.
آداب دستشويي رفتن و رعايت بهداشت فردي را به طور کامل در او کنترل کنيد.
نحوه ي صحبت کردن او را مورد ارزشيابي قرار بدهيد.
بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرين کنيد.
در بازي هاي ساده گاهي معلّم شويد، گاهي يک دوست و گاهي خود دانش آموز.
پوشيدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرين کنيد.
قابل توجه والدین
اختلالات نوشتاری در کودکان را بدانیم و درمان کنیم:
_ بدخطی یا نارسانویسی✏️
اختلال یادگیری شکلهای گوناگونی دارد و بر اساس آن با علائم متفاوتی تظاهر پیدا میکند.
یکی از علائم اختلال نوشتن است. دانشآموز مبتلا توان نوشتاری و دستخط خوبی ندارد، املای او پر از غلط است و نقطهگذاری و دستور زبان او مشکل دارد. توانایی برقراری ارتباط با جملاتی که مینویسد، ندارد چون نمیتواند کلمات و جملات را درست به هم مرتبط کند.
ساختار نوشتار این کودکان ضعیف است و نمیتوانند آنچه در ذهنشان است را با نوشته به دیگران انتقال دهند.
نوشتههای این گروه افراد پراکنده و گسسته است و خواننده توانایی درک مطلب را نخواهد داشت.
_ فاصلهنویسی بین حروف و کلمات✏️
از جمله علل بروز این حالت سرعت زیاد قلم هنگام نوشتن، حرکت بیش از حد و سریع جانبی و بیتوجهی به هماهنگی لازم برای نوشتن است. برای رفع این مشکل والدین یا معلم باید کلمههای یک جمله را بهصورت کمرنگ یا نقطهچین بنویسند تا دانشآموز ضمن کامل کردن به فاصلهها هم توجه داشته باشد. همچنین میتوان از چوب کبریت به شکل عمودی بهعنوان حد فاصل استفاده کرد تا دانشآموز پس از نوشتن یک کلمه چوب کبریت را قرار دهد سپس کلمه بعدی را بنویسد
_ اختلال در گذاشتن سرکش و نقطه✏️
بچههایی که نقطه و سرکش کم و زیاد میگذارند، نیاز به تقویت دقت دیداری و دقت و تمرکز دارند. اگر در سال اول دقت دانشآموز را افزایش ندهید در سالهای بعد مشکل او بیشتر به چشم میآید و بیدقتی او به سایر دروسش منتقل خواهد شد.
تمریناتی مانند اختلاف تصویر را پیدا کن، بگرد و پیدا کن، کارهای نقطهچین، شباهت را پیدا کن، بازیهای دقتی و... میتواند دقت دانشآموز را افزایش دهد.
_ کجنویسی✏️
از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی نداشته باشد.
_ نامرتبنویسی✏️
علت نامرتبنویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر میگیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن میکنیم. از خط منحرف نمیشویم. از پاککن استفاده نمیکنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و... همچنین میتوانید از کپی کردن استفاده کنید.
_ پررنگنویسی✏️
وقتی دانشآموز روی دفتر یا کتاب مینویسد، بیش از حد مداد را فشار میدهد پس به جای دفتر یا کتاب از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی فرش یا بالش قرار دهید تا بنویسد، به شرط اینکه به اندازهای فشار دهد که کاغذ سوراخ نشود.
بعد از مدتی تمرین مشاهده میکنید مداد را زیاد فشار نمیدهد یا از مداد رسم که نوک آن زود میشکند استفادهکنید تا مجبور شود زیاد مداد را فشار ندهد.