May 11
May 11
May 11
May 11
باكلاس شلوغ چه كنيم؟ (قسمت اول)
بي شك، كم شدن مشكلات انضباطي به داشتن آموزش اثر بخش تري مي انجامد. لازم نيست كه همه ي دانش آموزان كلاس رفتار ناهنجاري داشته باشند. سه يا چهار دانش آموز و يا حتي يك نفر مي تواند فرايند يادگيري را چنان مختل كند كه حتي دانش آموزان خوب نيز نتوانند از كلاس استفاده كنند. در زير پيشنهادهايي براي رفع اين مشكل مطرح كرده ام كه بخش بسيار كوتاهي از كتاب " الفباي مديريت كلاس درس، نوشته ي روبرت تي. تابر و با ترجمه ي روان و خوب دكتر محمد رضا سر كار آراني از انتشارات مدرسه است. پيشنهاد هاي زير در صورتي كه به طور منظم و با قاعده و آگاهانه به كار گرفته شوند، مديريت كلاس درس را بهبود خواهد بخشيد.
🔰عمل كنيد، تنها واكنش نشان ندهيد: عمل كردن مسلط بودن است و واكنش نشان دادن يعني تسلط عوامل و شرايط را پذيرفتن. بنابراين پيش از آغاز مدرسه به برنامه ريزي فنون بر قراري انضباط بپردازيد، همان گونه كه براي فنون تدريس و ترتيب مواد درسي برنامه ريزي مي كنيد نه اين كه صبر كنيد مشكلي پيش بيايد و شما در آن زمان به دنبال وضع قانوني باشيد كه ديگر چنين مشكلي پيش نيايد.
🔰مسئوليت ها را واگذار كنيد: دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بيش تر احساس مسئوليت كنند، نياز كم تري به اعمال مديريت از سوي معلم خواهند داشت. بر حسب توانايي دانش آموز از مسئوليت هاي ساده شروع كنيد تا دانش آموز حتما از عهده ي عمل به مسئوليت بر آيد تا مشكلات بعدي را به دنبال نداشته باشد.
🔰عقب بايستيد و به ديگران فرصت بدهيد: هنگامي كه دانش آموزي به سوالي پاسخ مي دهد و يا هر مطلب ديگري را بيان مي كند به او نزديك نشويد، به طوري كه گفتگو دو نفره شود، زيرا در صورتي كه دانش آموزان ديگر صداي صحبت شما را نشنوند احساس مي كنند كنار گذاشته شده اند واين بي نظمي به همراه دارد.
🔰آرام، خونسرد و حرفه اي برخورد كنيد: حتي يك بچه ي بي ادب مستحق احترام است. از فرياد زدن، با حركت انگشت تهديد كردن، نگاه هاي تهديد آميز و غيره اجتناب كنيد. اجراي برنامه ي انضباطي با خونسردي، دانش آموز را متوجه ارتباط رفتارش با نتيجه ي منطقي ناشي از آن مي كند. در ضمن رفتار شما هنگام تأديب دانش آموزان براي آن ها الگو است.
🔰 به دانش آموزان توجه كنيد و تلاش كنيد تا اين توجه رانشان دهيد: سلام و احوال پرسي با دانش آموز در نظر گرفتن رفتار هاي خوب آن ها و بيان تشكر از آن ها در مواقع گوناگون مانند زماني كه براي شما كاري انجام مي دهند و يا نتيجه ي خوبي در امتحانات بدست آورده اند.
🔰رفتارهاي خوب دانش آموزان را در نظر بگيريد: هر قدر كه خوبي ها بيش تر در نظر گرفته شود انگيزه ي بيش تري براي تداوم آن ها وجود خواهد داشت.
🔰از تجربه هاي همكارانتان استفاده كنيد: خواه به صورت كلي ويا در مورد كلاس يا دانش آموز خاص.
🔰به صورت انفرادي تأديب كنيد: ناديده گرفتن رفتار، اشاره، كنترل از نزديك و كنترل همراه با بر خورد.
🔰تفاوت هاي فردي و ويژگي هاي خاص دانش آموزان را در نظر بگيريد: به عنوان مثال اگر دانش آموزي از نظر درس شما از همكلاسان خود جلو تر باشد ممكن است به دليل خسته شدن از مباحث تكراري باعث ايجاد بي نظمي شود. چنين دانش آموزاني را شناخته و با تمرينات خاص آن ها را سرگرم كنيد.
🔰براي موقعيت هاي اضطراري و غير مترقبه برنامه ريزي كنيد: بر نامه هايي داشته باشيد تا در صورتي كه مجبور به ترك كلاس شديد، دانش آموزان مجبور به اجراي آن برنامه شده و نظم كلاس حفظ شود.
🔰قانون را اجرا كنيد دليل تراشي را نپذيريد: در مقابل دانش آموزاني كه تلاش مي كنند با بحث و چانه زدن، تخفيفي در تنبيه خود بدست آورند، تسليم نشويد حتي براي يك بار.
ادامه دارد...👇👇👇
باكلاس شلوغ چه كنيم؟ (قسمت دوم)
🔰ارتباطات چشمي را دست كم نگيريد: وقتي قانوني را تكرار مي كنيد و يا پيامدي را به دانش آموزي مي رسانيد، مستقيما به چشمانش بنگريد و نگاهتان را با نگاهش تلاقي دهيد.
🔰به جاي دوست بودن با دانش آموزانتان دوستانه رفتار كنيد: بين خود شما (معلم) و آنان (دانش آموزان) فاصله ي شغلي را حفظ كنيد.
🔰كينه توزي نكنيد: هر رفتار دانش آموز را جدا در نظر گرفته و تأديب كنيد. به دانش آموزان لقب ندهيد، مانند درد سر آفرين، بي ادب و...
🔰در صورت امكان برخي رفتار هاي ناشايست را ناديده بگيريد.
🔰عدالت را بر قرار كنيد.
#مدیریت کلاس #همه پایه ها
همکاران کلاس #اولی
استفاده از چینه و چوب خط رو فراموش نکنید وسیله خیلی کاربردی ای هست و یادگیری در دانش اموزان رو آسونتر میکنه، #ریاضیم شیرین تر میکنه.
همکاران پایه های بالاتر استفاده از جعبه کوئیزنر فراموش نشه.
چینه و چوب خط که هزینش کمه ولی جعبه کوئیزنر معمولا داخل مدارس هست و میتونید از آنها استفاده کنید
🌺 *انواع #تکالیف*
1- *تکالیف تمرینی*👈 که ویژگی های ذیل را دارد:
تثبیت یادگیری-جامع نگری-انجام در کلاس -تنوع در طراحی -پیش نیاز ها-توجه به تفاوت های فردی
* *نکات تکالیف تمرینی:* 👈
-به عنوان رایج ترین نوع تکلیف
-الزامی بودن انجام آن برای همه دانش آموزان
-جامع نگری یا در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع
-تنوع در طراحی و توجه به انواع ابزار ها با توجه به شرایط
-اهمیت زیاد تنوع دادن به تکالیف در تکالیف تمرینی
-چشم پوشی از تکالیف تمرینی باعث شکست می شود .
-توجه به تفاوت های فردی در تکالیف تمرینی که اکنون مهره گم شده ای است .
-تکالیف تمرینی زمانی ارزشمند است که در حضور معلم و با راهنمایی و راهبردی معلم انجام گیرد .
تدریس معکوس فرصت بسیار خوبی است برای انجام تکالیف تمرینی .
2- *تکالیف بسطی امتدادی* :👈هدف این گونه تکالیف توسعه یادگیری دانش آموزان است
-این نوع تکلیف،پیش نیاز آزمون های عملکردی است و برای دانش آموزانی طراحی می گردد که به اهداف رسیده اند . زمانی به سراغ این تمرین ها می رویم که اول مطمئن شویم یادگیری در دانش آموزان تثبیت شده است و قبل از ارائه این نوع تکالیف باید مطمئن شویم که دانش آموزان به اهداف یادگیری رسیده اند .
3- *تکالیف ترمیمی:*👈 هدف این نوع تکالیف ،اصلاح یادگیری است و گروه هدف اینگونه تکالیف دانش آموزان نیازمند است و این تکالیف متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزان است .
زمانی که گروه خاصی از دانش آموزان در دسترسی به اهداف مشکل داشته باشند از تکالیف ترمیمی استفاده می کنیم .
*نکته:استفاده از تکالیف ترمیمی باید در زمان خاص خودش صورت بگیرد .
4- *تکالیف آمادگی:ا*👈 ین گونه تکالیف به ارائه پیش سازمان دهنده ها بسیار مشابه است
-ایجاد انگیزه در یادگیری نوعی تکلیف آمادگی است
-این گونه تکالیف ،آمادگی شرایط را برای یادگیری جدید آماده می کند .
5- *تکالیف خلاقیتی* : 👈 هنگام طراحی اینگونه تکالیف ابتدا دو سوال را از خودمان می پرسیم،
الف)آیا با طراحی این تکلیف ،دانش آموز را به هدف نزدیک می کنیم؟
ب)دردسری را برای دانش آموز و اولیاء درست می کنیم و اولیا و دانش آموز را تحت فشار روانی قرار می دهیم؟
6- *تکالیف مهارت محور* : 👈طراحی فعالیت هایی که دانش آموزان را وادار می کند از دانش و مهارت های خود در موقعیت های مختلف استفاده کند .
*تکالیف مهارت محور ترکیبی از مهارت های آموزشی و مهارت های زندگی است .
*در ارائه این تکالیف می بایست به علایق و توانایی ها و آموخته های قبلی دانش آموزان توجه گردد.
✍️ *نکات مهم در طراحی تکالیف* :
1-بررسی تکالیف:به اندازه ای تکالیف بدهید که وقت و زمان بررسی آن را داشته باشید .
2-کیفیت بررسی تکالیف :ارائه بازخورد باید به صورت مستمر باشد که می تواند شفاهی یا کتبی باشد .
3-همکاران محترم به هیچ عنوان کار بررسی تکالیف را به دانش آموزان و والدینشان ندهید .
4- به دانش آموزان نگویید که پاسخ های خودشان را با پاسخ های پاسخنامه مقایسه کنند زیرا پاسخ نامه هم می توانند اشکالاتی داشته باشد .
منبع:اموزش اصفهان
باکلاس شلوغ چه کنیم؟ (قسمت سوم)
🔰نشان دهيد كه از آن چه در كلاس جريان دارد، آگاه هستيد: قبل از آن كه رفتار انحرافي گسترش يابد فنون مديريت كلاس را اجرا كرده و رفتار را كنترل كنيد.
🔰به رفتار هاي طبيعي جنبه ي قانوني بدهيد: به عنوان مثال به آن ها بگوييد در پايان كلاس مي توانند ۵ دقيقه آزادانه صحبت كنند در صورتي كه در سراسر كلاس به درس توجه داشته باشند.
🔰به سخنان دانش آموزان گوش دهيد: نه براي تأييد و دادن راه حل بلكه به عنوان همدردي.
🔰دانش آموزان را با احترام صدا كنيد: استفاده از القاب خانم يا آقا به آن ها احساس بزرگي داده و قبول مسئووليت و داشتنن رفتار مناسب به همراه دارد.
🔰نام دانش آموزان را سريع به خاطر بسپاريد.
🔰انتظارات خود و نياز هاي دانش آموزان را در نظر بگيريد: انتظارات خود را به طور آشكار بيان كرده و مستمرا مورد تقويت قرار دهيد. #مدیریت کلاس #همه پایه ها
شعرهای تشویقی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
........ که مهربان است همیشه شادمان است
یک دو سه پروانه ......... چه مهربانه
....... مثل پروانه بهترین است در خانه
اتل متل هندونه ........ شده نمونه
قطار قطار هندونه ........ چه قدر درس خونه
اتل متل نارنگی ........ چه قدر زرنگی
....... ناز و محبوب انجام میده کار خوب
صد گل و صد ستاره .........گل بهاره
....... گل بهاره حجابشو دوست داره
.......... میشه برنده جایزه رو میگیره و میخنده
........ میشه برنده لبش میشه پر خنده
........ کارش عالیه باعث خوشحالیه
......... خانم نمونه جاش توی آسمونه
آقا ......... نمونه جاش توی آسمونه
........ خانم تمیزه زرنگ و فرز و تیزه
آقا ....... تمیزه زرنگ و فرز و تیزه
...... خانم راست میگه هرچی خدا خواست میگه
آقا ......... راست میگه هرچی خدا خواست میگه
........ خانم که داناست خیلی خوب و تواناست
آقا .......... که داناست خیلی خوب و تواناست
.........خانم نیکوکار هست عاقل و هشیار
آقا ....... نیکوکار هست عاقل و هشیار
....... خانم چه عالیست او باعث خوشحالیست
آقا ....... چه عالیست او باعث خوشحالیست
بارون ریزه ریزه ...... خانم تمیزه و عزیزه
بارون ریزه ریزه آقا ....... تمیزه و عزیزه
روی ابرا نوشته ........ خانم جاش بهشته
روی ابرا نوشته آقا ...... جاش بهشته
نون و پنیر و پسته ....... کارش درسته
ای ....... با ایمان تو خوب میخونی قرآن
اسپند دونه دونه ......... چه مهربونه
......... که عالی بوده مرا خوشحال نموده
........ جان نازنین با تلاش میشه بهترین
....... چو ماه تابان تلاشگر و مهربان
......... چو ماه تابان تمیز است و درخشان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اشعار تشويقي
*عزیز خوب و نازم زودی بیا کنارم
تمیزی خوبی نازی خیلی دوستت میدارم
*چشمات دوتا ستاره که نور ازش میباره
یه روز اگه نباشی کلاس صفا نداره
*وقتی میام کنارت میخندی مثل گلها
همیشه مهربونی دوستت دارم یه دنیا
*شاگرد من بهترین شاگرد روی زمینه
میخوام همش بخنده غم تو دلش نشینه
*شاگرد دارم دسته گل زبر و زرنگ ناز و تپل
*دوستت دارم یه عالمه هرچی بگم بازم کمه
اندازه ستاره ها بیشتر و بیشتر بهخدا
*خنده بکن خنده خوبه دنیا رو شیرین میکنه
خنده تو رو ناز میکنه مثل یه پروانه میاد
گل لبتو باز میکنه
*بچه خوب همیشه با خنده مثل ماهه
با خنده زیبا میشه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
نمونه اشعار جدید مناسب برای کارت تشویقی
هستی دقیق و پر تلاش همیشه هم خنده رو باش
عقیده من اینه کودک خوب همینه
خلّاقی و مهربون همیشه اینطور بمون
ای گل توی کلاس خوشبویی تو مثل یاس
فرشته بهشتی امروز سریع گل کاشتی
سبد سبد گل یاس زرنگی توی کلاس
زنده باشی و سالم تلاش بکن تو دایم
ای کودک مؤدب کارت شده مرتب
دقیقه خیلی کارت جَمعِه چه قدر حواست
امروز کارت عالی بود باعث خوشحالی بود
نشستی آرام و خوب حالا شدی تو محبوب
دقت و سعی و تلاش به اندازه داشته باش
صد آفرین مرحبا عزیز دل بابا
تاب تاب عباسی زرنگ تو کلاسی
تاب تاب عباسی باهوش و با حواسی
نمک نمک نمکدان همیشه باشی خندان
تلاش کردن بیشتر همیشه هست مفید تر
آفریدی افتخار برای چندمین بار
آلبالو های رنگی چه بچه زرنگی
اشعار تشویقی
#تشویقی
در هر فصل از کتاب تفکر و پژوهش تعدادی درس الزامی و انتخابی طرّاحی شده است تا دانشآموزان طیّ یک گفت و گوی گروهی، ابعاد موضوع و مسئله را از جنبه های مختلف بررسی کنند، از طرز تلقی خود نسبت به موضوع آگاه شوند، نظرات خود را عمیقاً واکاوی کنند، در بخش گفت وگو کنید هر درس سه دسته سؤال مطرح شده که دانش آموز را از توصیف امور عینی به سمت تحلیل روابط و فلسفیدن سوق می دهد.
یکی از ویژگی های برنامه ی درسی تفکرّ و پژوهش تأکید بر مفهوم سازی به جای مفهوم آموزی است.
اهداف بخش های مختلف فصل اول تفکر و پژوهش
🏵️اهداف واژه های تصادفی
1 – پرورش مهارت های پایهٔ تفکر
2 – توافق و قانون گذاری برای آداب و مقرّرات کلاس تفکّر
3 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی
🏵️اهداف دیدنی های سرزمین من🏵️
1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن دیدگاه ها و ویژگی های دیگران
2 – ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت وگو های جمعی
🏵️اهداف نارنجی پوش امانتدار🏵️
1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن پیامدهای آنی و آتی آن برای خود و دیگران
2 -ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت وگو های جمعی
🏵️اهداف بوی خوش مدینه🏵️
1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن اولویت ها
2 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی
🏵️اهداف آقکند تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی🏵️
1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن پیامدهای آنی و آتی تصمیمها
2 – پرورش توانایی قضاوت با در نظر گرفتن همهٔ جوانب موضوع
3 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفتوگو های جمعی
🏵️اهداف ماه بود و روباه ! ( انتخابی) 🏵️
1 – پرورش توانایی تصمیم گیری با در نظر گرفتن پیامدهای اندیشه و عمل برای خود و دیگران
2 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفتوگو های جمعی
🏵️اهداف مارگیر و اژدها ( انتخابی) 🏵️
1 – پرورش توانایی تصمیمگیری با در نظر گرفتن پیامدهای فوری و کوتاه مدت آن
2 – ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفتوگوهای جمعی
#تفکر_پژوهش
#ششم
سلام.
هدف ازدرس #قرآن اول بلد بودن قرائت درست هست.
شما سعی کنید صحیح خوانی یادبدید.
امتحان پایان ترم ها :
۱۰نمره کتبی
۱۰نمره شفاهی
متاسفانه بسیاری از دانش آموزان وهمکاران حتی درست خوانی بلد نیستن.
👌اگرخواستید بپرسید یک هفته قبلش محدوده را مشخص کنید.
کلماتی سوال کنید که دانستن معنی در زندگیاشون تاثیر مستقیم داره.
👌سعی کنیدآیه ها و سوره هایی سفارش شده حفظ کنیم به بچه ها بگید حفظ کنند ونمرمستمر بدید مانند:ایه الکرسی وناس و....
🌸18 تکنیک برای پرسش درکلاس درس🌸
🌱🌱🌱
1⚘سوالات واضح بپرسید.
2⚘برای انتقام از بینظمیها سوال نپرسید.
3⚘فقط از فراگیران که ابراز تمایل میکنند، سوال نکنید.
4⚘برای دریافت پاسخ، زمان انتظار در نظر بگیرید.
5⚘مواظب باشید فقط یک جواب خاص را برای سوال مبنا قرار ندهید.
6⚘ابتدا سوال و بعد پاسخدهنده را مشخص کنید.
7⚘تاکیدتان بر سوالات بازپاسخ و تحلیلی باشد، نه حافظهای دانشی.
8⚘بعد از پاسخ دانشی(مانند؛ بله یا خیر و امثال این)، چرایی را جویا شوید.
9⚘از فراگیر بخواهید به زبان خود توضیح دهد، نه بیان خط کتاب و جزوه.
10⚘توضیح را با مثال بخواهید.(میتونی مثال بزنی؟)
11⚘تفاوت توضیح و مثال را به دانشآموز بگویید.
12⚘مبنای پاسخ درست را با خلاقیت دانشآموز همراه سازید.
13⚘اگر فراگیر به سوال پاسخ نداد، سوال را به شکل دیگری بیان کنید.
14⚘در صورت عدم پاسخگویی درست، برداشت فراگیر از سوال را جویا شوید.(شاید سوال شما مشکل دارد!)
15⚘گاه دانشآموز را در بیان یا نوشتن پاسخ، مختار بگذارید.
16⚘به سوالات مشارکتی و مباحثهای هم توجه کنید.
17⚘برای فراگیری که پاسخ اشتباه میدهد، فرصت بازآموزی در نظر بگیرید.
18 ⚘و از همه مهمتر:
فرهنگ گوشدادن فعال را به شاگردانتان یادآوری کنید.
@tadris_yar
سلام
خداقوت به همه
میشه لطفا چندتا نمونه سوالات ریاضی ارسال کنین باجواب
واگر pdfسوالات علوم وهدیه و مطالعات دارین ارسال کنین
تشکر
👈انواع مختلف بد خط نویسی ودرمان آن:
-درشت نویسی وریز نویسی
-فاصله گذاری نامناسب بین حروف وکلمات
-نامرتب نوشتن
-کج نوشتن حروف وکلمات
-خارج شدن از خط زمینه
-کم رنگ نویسی-پر رنگ نویسی
👈شیوه های درمانی:
1- الگوی صحیح گرفتن قلم را به دانش آموزان یاد دهید.
2-با گره زدن یک نخ بر روی قلم ،محل مناسب برای گرفتن قلم را مشخص کنید.
3-چنانچه کودک از اختلال عاطفی وروانی رنج می برد او را به روانشناس ویا مشاور معرفی کنید.
4-جهت کاستن تنش کودک می بایستی: سعی کنید کودک تصویر مثبتی از خودش ایجاد کند،از سرزنش او به خاطر بد خطی خودداری کنید،از ایجاد اضطراب در کودک جلوگیری کنید،وی را تشویق نمایید.
5-اگر کودک دچار ضعف ویا محدودیت حرکتی است تمرینات زیر را انجام دهید:
-تمرینات روی تابلو:از کودک بخواهید با استفاده از حرکات آزاد وگسترده دست وبه کار گیری عضلات شانه بازو وانگشتان بر روی تابلو طراحی کند.
-پرورش حرکات نوشتن با سایر وسایل:
از کودک بخواهید بجای استفاده از قلم از انگشت خود ورنگ گواش استفاده کند یا عمل نوشتن را بر روی یک سینی ماسه یا خاک انجام دهد. در صورت لرزش انگشتان کودک ،وی را به متخصص مغز واعصاب معرفی نمایید.ولی چنانچه کودک سر خود را خیلی به کاغذ نزدیک می کند وی را به چشم پزشک معرفی کنید.
۶-شرکت در کلاسهای خوشنویسی.
۷- اصلاح وضعیت نشستن دانش آموز.
۸-بریدن با قیچی.
۹-مچاله کردن کاغذ جهت تقویت انگشتان دست.
۱۰-باز و بستن دکمه٬زیپ٬بند کفش ٬پیچ و مهره و... جهت تقویت انگشتان.
۱۱-نوشتن و نقاشی کردن روی ماسه نرم.
۱۲-بازی با گل رس و ساختن وسیله با آن جهت تقویت انگشتان.
۱۳-پر کردن نقطه چین و نیز رنگ آمیزی کردن.
۱۴-نقاشی کردن با انگشتان و آبرنگ٬ رنگ پلاستیک و...
۱۵-کشیدن اشکال هندسی بصورت نقطه چین.
۱۶-کامل کردن کلمات و اعداد ناقص.
۱۷-نوشتن بین دو خط موازی(از خط بیرون نزند).
۱۸-شرکت دانش آموز در کلاسهای خوشنویسی.
👈تقویت غلبه طرفی مغز:
-از کودک بخواهید با پای راست به یک توپ لگد بزند.
-لوله ای را به کودک بدهید واز وی بخواهید که با یک دستشش روی چشم چپ خود را بگیرد وبا دست راستش درون لوله را نگاه کند.
-رادیوی کوچکی را به دست کودک بدهید واز او بخواهید آن را نزدیک گوشش بگیرد وبه آن گوش کند.👈نکته مهم: اگر کودک تمایل دارد که از سمت چپ استفاده کند از او بخواهید همین اعمال را با سمت چپ انجام دهد.به این ترتیب یک سمت بدن کودک غالب می شود.
-چنانچه کودک چپ دست است از او بخواهید هنگام نوشتن سمت چپ کاغذ را به سمت بالا کج کند اگر کودک راست دست است از او بخواهید سمت راست کاغذ را بطرف بالا کج کند.اگر کودک کلمات را بیش از حد بزرگ ویا کوچک می نویسد می توانید اندازه متوسطی برای کلمات در نظر بگیرید وبا گذاشتن فاصله بین کلمات از اوبخواهید فاصله تعیین شده را فقط با یک کلمه پر کند.
-اگر کودک بیش از حد پررنگ یا کمرنگ مینویسد به این ترتیب عمل می شود:کاغذ سفیدی را زیر برگه کاربن وکاغذ سفید دیگری را بر روی آن قرار دهید.از کودکی که با فشار زیاد می نویسد بخواهید آن قدر ضعیف مداد را فشار دهدکه اثر زیادی از کلمه بر روی کاغذ زیرین باقی نماند.از کودکی که فشار کمتر از حد معمول به مداد وارد می کند بخواهید آن قدر به مداد فشار آورد که اثر آن بر روی کاغذ زیر کپی پررنگ باشد.
-اگر کودکی از خط راست خارج می شود از او بخواهید خط کشی را بالای خط زمینه قرار دهد.به گونه ای که هنگام نوشتن نوک مدادش با لبه خط کش تماس پیدا کند.هم چنین می توانید بالا وپایین خط زمینه دو خط کمرنگ بکشید واز کودک بخواهید کلمات را طوری بنویسد که از این دو خط خارج نشود .
-کج نوشتن کلمات از کج گذاشتن بیش از حد کاغذ ناشی می شود.اگربا دانش آموزی برخورد کردید که دست نوشته های کجی داشت از او بخواهیدکاغذ را در وضعیت بهتری قرار دهد.
-نامرتب نوشتن تکالیف توسط دانش آموز، ممکن است به علت محدودیت حرکتی در دست باشد یا این که مداد را بیش از حد ممکن در دست می گیرد یا وضعیت درستی در هنگام نوشتن به خود نداده است.بنابراین با برطرف کردن هر یک از این علل دانش آموز می تواند دست خط بهتری داشته باشد.🍀
@tadris_yar
متن سرود بچه های ایران »
ما بچه های ایران / فرزند خاک شیران
این مرز پر گهر را / دوست داریم از دل و جان
در قلب مردم ما / یک آسمان سخاوت
مهر ومحبت و عشق / جاریست در دالشان
آری چنین است زندگی / در خاک پاک ایران
وطن . یعنی . روح من وطن . یعنی . عشق من
می سازمت . با دست خود ای بهتر از . جان من
وطن . یعنی . روح من وطن . یعنی . عشق من
می سازمت . با دست خود ای بهتر از . جان من
ما وام دار عشقیم / در محضر شهیدان
آنان که جان شیرین / کردند نثار ایران
فردای این گلستان / روشن تر از همیشه
با همت وتالش / ما بچه های ایران
ایران ایران ایران
ما بچه های ایران / فرزند خاک شیران
این مرز پر گهر را / دوست داریم از دل و جان
در قلب مردم ما / یک آسمان سخاوت
مهر ومحبت و عشق / جاریست در دالشان
آری چنین است زندگی / در خاک پاک ایران
وطن . یعنی . روح من وطن . یعنی . عشق من
می سازمت . با دست خود ای بهتر از . جان من
وطن . یعنی . روح من وطن . یعنی . عشق من
می سازمت . با دست خود ای بهتر از . جان من
وطن . یعنی . عشق من