بهتر این جدول توسط اولیا لمینت بشه در کلاس روی نمیکت ها چسبیده بشه بعد از آموزش هر نشانه با بچه ها کار شود
بچه ها با ماژیک بنویسند و پاک کنند.
اسم بنده را برس بزنید پیرینت بگیرید و کپی کنید
(🎬📀)
#جدول_دوستی
@tadriis_yar1
17.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش و تمرین الگدی تکرار شونده البته به صورت معکوس
#آبان۱۴۰۱
سلام
دوستانی در مورد آموزش نشانه ها و دیکته و ... سوالاتی
مطرح کرده بودند که تلاش می کنم بتونم در این نوشته
پاسخگوی این عزیزان باشم .
از کجا شروع کنم نمی دونم !!!
حالا
می دونیم که برای آموزش هر نشانه به مقدماتی نیاز داریم .
خلاصه می کنم ایجاد انگیزه با نشان دادن شی مجسم ،
تصویر بزرگ عنوانی ، کارت های تصویری کوچک ، تاکید
روی نشانه ی مورد نظر ، گفتن نشانه توسط دانش آموزان ،
نوشتن نشانه بر روی تابلو ، خواندن از روی کتاب فارسی
و ... . تا نوشتن نشانه در جدول حروف .
خب حالا ما نشانه ی جدید را به دانش آموزان آموزش داده ایم
دیگه تموم شد ؟ خیر این کافی نیست . قصد ما فقط آموزش
آن نشانه نیست چون این نشانه را می بایست در قالب کلمه
به کار ببریم .
نکته : بلافاصله پس از آموزش و روخوانی کتاب فارسی ،
وارد کتاب کار نشوید .
فرض می کنیم امروز نشانه ی ( ر ) را آموزش داده ایم .
نکته : هیچ وقت بدون خط زمینه یا کرسی روی تابلو ننویسید .
ابتدا نحوه ی نوشتن شکل ( ر ) را روی تابلو آموزش دهید .
اگر به تنهایی نوشته شود از کجای خط زمینه و تا کجا
ادامه داشته باشد . و اگر به نشانه ی قبل خود وصل
می شود چگونه نوشته شود . ( این کار را شاید لازم باشد
در یک روز ده هابار تکرار کنیم ). گاهی نیاز است که اشتباهات
فردی را برای کل کلاس توضیح دهیم و دوباره همه را توجیه نماییم .
در وقت نوشتن کتاب کار، بر هر سطر و هر کلمه ی آنان نظارت
داشته باشیم . خط به خط را ببینید و اشتباهات را گوشزد کنید .
یادمان باشد خط زیبا ، یادگاری است که از مدرسه و آموزگار پایه ی اول
برای هر فرد باقی می ماند . البته داشتن استعداد خوش نویسی
هم از شرایط اساسی است اما چنان که قبلا عرض کردم خوش نویسی
قابل تعلیم است .
خب این از نوشتن نشانه . ( البته هنوز کتاب کار را نمی نویسیم )
حالا بریم سر وقت خواندن .
اولین کار را با نوشتن ترکیب های صامت و مصوت شروع می کنیم .
بنویسید ( رَ را رو ) دانش آموزان از روی آن ها و با صدای بلند
چندین بار بخوانند ( نیازی به جدول نیست ). بعد به هر ترکیب صامتی
اضاف کنید مثلا ( رَد رام رود ) این سلیقه ی شماست با ابتکاراتی
که دارید . مثلا (م ) رام را بردارید به جاش ( س ) بذارید و حالا
بخونند راس و ...
سپس ترکیب مصوت و صامت را بنویسید
آر اَر اور ( این جدول همیشه به موازات جدول قبل کار شود )
گاها دیده شده دانش آموزی کلمه ی ( آباد ) را می تونه بخونه اما
( آد ) که خلاصه تر از اونه براش سخته
خب به این ترکیبات نیز صامتی اضاف کنید مثلا ( آرد اَرب اورم )
کاری به بی معنا بودنش نداشته باشید. و چندین بار بلند بخوانند .
پس از نوشتن و خواندن ترکیبات ، روی کلمات کتاب کار تمرین
کنید ( هنوز به خودکتاب کار کاری نداریم ).
با روشی که قبلا عرض کردم . مثلا مادَر .
( ما ) را بنویسید و آن را بخوانند و یه کم دورتر ( دَ ) و اینم
بخونند و به (دَ ) (ر ) اضاف کنید و دوباره ( ما ) و (دَر ) .
شما فقط تند تند اشاره کنید تا بچه ها بخونند و خودشون
( مادَر) را خواهند خواند . سپس ( دَر ) را کنار مادَر بنویسید
و همچنین دیگر کلمات را . منظور اینه که یهو کلمه ی بزرگ
و سختی به بچه ها ندهید چون براشون سخته یادگیریش .
اگه با ترکیب کار کنیم هم روش صحیح را انتخاب کرده ایم
هم دانش آموزان راحت تر یاد می گیرند .
مثلا برای کلمه ( اَبرو ) در کتاب کار شما اول ( اَبـ ) را کار
کنید بعد( اَبر ) و رو ی ( اَبر ) بخونند سپس ( و ) را اضاف
کنید تا بشه( اَبرو ) .
به همین روش تمام کلمات کتاب کار را در نشانه ی جدید
روی تابلو بنویسید .
پس از خواندن توسط آموزگار ، چند دانش آموز که قوی تر هستند
از روی کلمات بخوانند و بچه ها جواب دهند .
نکته : هیچ وقت از دانش آموزان ضعیف کار را شروع نکنید .
پس از این تمرینات ، کتاب کار را باز کنند و یکی یکی از روی
کلمات بخوانند . چون قبلا روی همین کلمات کار شده حالا
راحت تر می تونند از روی آن ها بخونند . و در آخر ، نوشتن از
روی کلمات کتاب کار که حتما نظارت می فرمایید .
دیکته ی روی تابلو را خیلی جدی بگیرید . هر دانش آموز چند کلمه
و یا جمله ای را روی تابلو به صورت دیکته بنویسد و بخواند .
بهترین روش دیکته به نظر من همون روش سنتی است
بر روی تابلو و در دفتر دیکته .
جمله سازی را فراموش نکنید . کم کم بچه ها با جمله سازی
آشنا شوند . ابتدا با پر کردن جای خالی و تصویر و بعد ساخت
جمله ی کامل .
روخوانی از روی کتاب کار و نیز متن های روان خوانی که
خودتون تهیه می فرمایید ( در وبلاگم هم می تونید دانلود نمایید )
را بسیار جدی بگیرید . متن ها را از آسان به مشکل و از کلمه
به جمله بنویسید .
دیدن کلمات توسط دانش آموزان و به عبارتی در معرض دید
او بودن خیلی مهم است . (حافظه ی بصری )
چرا ما که الان داریم همین متن را می خوانیم صدا کشی
و بخش نمی کنیم ؟
چون تمامی این واژه ها را از قبل بارها و بارها دیده ایم و در
ذهن ما ثبت و ضبط شده است .
ما به محض دیدن مصرع
( شمع و گل و پر وانه و بلبل همه جمعند )
بدون بخش کردن وصدا کشی آن را می خوانیم .
اما مثلا کلمه ی من درآوردی
(کتنوفشلبیلاتبتونیا ) ( حرف بدی نباشه !!) را به آن راحتی
نمی توانیم بخوانیم چون قبلا آن را ندیده ایم !
دانش آموزان نیز باید تمرین چشم داشته باشند .
( حافظه بصری خود را قوی کنند )
از روی متن ها در کلاس و خصوصا در خانه زیاد بخوانند .
( اطلاع رسانی به اولیا ).
ممکن است کسانی فکر کنند این میشه حفظ کلمات اما
با کاراهایی که در بالا عرض کردم این حفظ محض نیست .
مثلا در بخش نگاره ها کلمه ی ( آزاده ) در کنار تصویر آزاده
نوشته شده بود( استفاده از اصل مجاورت در تداعی ارسطو ) .
دانش آموز پس از چند بار دیدن این دو در کنار یکدیگر
واژه ی ( آزاده ) در حافظه اش ضبط می گردد .
اما نه برای خواندن است و نه برای نوشتن . فقط یک سری
شکل هایی که برایش نامفهوم است . گویی واژه ی ( آزاده )
را تصویری همچون تصویر آزاده می بیند . اما اکنون فرق می کند .
چون همانطور که در بالا مطالعه فرمودید دانش آموز نشانه ها
را یاد گرفته است و نحوه ی ترکیب آن ها را نیز آموخته است .
آن قدر می بایست این واژگان را ببیند تا حفظش شود همانطوری
که ما بزرگ تر ها نیز بیشتر کلمات را حفظ کرده ایم و این هیچ
اشکالی ندارد .
نکته : تکرار و تمرین اساسی ترین مقوله در آموزش پایه ی اول است .
از نشانه ها ی مغناطیسی استفاده کنید زیرا کار با آن خیلی
راحت تر ، سریع تر و نیز کاربردی تر است .
جا به جا کردن نشانه ها و ساختن کلمات جدید و جذابیت بیشتر
از مزیت های آنست
معرفی مختصری از بسته های آموزشی 👇👇
یکی اینکه باید برنامه زبان آموزی را بشناسیم
یکی از ابزارهای ضروری تخته می باشد حتما باید کنار تخته تدریس نماییم
برنامه زبان آموزی را بشناسید
برنامه یعنی چه فرض کنید می خواهید آخر هفته بروید مسافرت پنج شنبه و جمعه قطعا برای سفر باید برنامه ریزی داشته باشید اول تعیین می کنم مقصد م کجا باشه هرکس یه جایی را می گه برنامه ریزی یعنی نقشه راه
هرکسی یه جایی را به عنوان مقصد می گه مقصد خیلی مهم است یه نفر می گه مثلا شمال یکی می گه می رم مشهد مقصد بستگی به رویکرد داره رویکرد باعث می شود که ذهنش به اون سمت بره رویکرد یکی می گه می ره مشهد
دربرنامه سفر ۲ تا عامل موثر است
۱ـ وابسته به رویکرد است رویکردت رفتت سفر یک چیز دیگر رویکرد رفت تجارتیک چیز دیگر مسیر ما یک چیز دیگر مقصد یک چیز دیگر است
در بخش زبان آموزیدرویکرد شما فرق می کند هم رویکرد آوایی است یکی از رویکردهایی بود که ۴۲ سال پیش بود رویکرد آوایی زبان آموزی کاملا جزئیات است یعنی اینکه داستان می گویید یا یک غذای خاصی را می گید
وقتیشما یک نشانه را تدریس می کنید انقدر سر اون نشانه مانور می دهید همه تمرکزتان به اون نشانه قرار می دهید تمام خودتان را درگیر اون نشانه می کنید مثلا نشانه ز را می گم خیلی کلمه زنبور تاکید می کنم لذا می آیم به جزء ترین بخش اون نشانه توجه می کنیم ولی تا می رسیم قسمت ۲ نشانه ها استنا ء ها می مانیم همه چیز می خوره بهم چرا از بس ما تاکید می کنیم دقت کنید
نشانه های الفبا انتزاعی ترین واحد الفبا هستند ما به طرز مبالغه آمیزی روی نشانه ها می پردازیم این رویکرد خوبی نیست باید به اجزای زبان بپردازیم ما همش تمرکز روی اون حرف می گذاریم
این رویکرد بچه ها را به درک نمی رساند لذا آمدند یک رویکرد جدید معرفی کردندباید واقعیت زبان را آموزش بدهید پس تمرکز بیش از اندازه به نشانه پرهیز کنیدباید رویکرد ترکیبی باشد پس قرار است رویکرد ترکیبی بشود یعنی مقصد مشخص است مقصد ترکیبی می شود
تقویت ۴ مهارت زبان آموزی که مهارت گوش کردن و سخن گفتن مهارت خواندن و نوشتن
مهارت خواندن کدام قسمت پیش می رود
مهارت نوشتن کدام قسمت پیش می رود
باید تمرکز کنیم ۴۰ تا انتظار داریم کهدر برنامه زبان آموزی باید صبور بودتقویت زبان آموزی هدف است برای اون برنامه ریزی نمایید مثلا در مورد املای دانش آموزان
املای دانش آموزان در پایان سوم ابتدایی حاصل می شود در صورتیکه ما در پایه اول انتظار داریم در پایه اول بنویسند و این اشتباه است که۴۰ یا ۵۰ کلمه هم از بیرون بیاوریم و انتظار داریم بنویسند پس رویکرد را گفتیم هدف را مشخص کردیم حالا نوبت محتوا است متناسب با رویکرد هدفم و در آخر ارزشیابی هم داشته باشیم محتوایی که دارید کتاب فارسی است واین متن خواندنی بسیار کم است به ازای ۴تا ۵ کلمه که می خوانند چندصفحه در نگارش است باید بنویسند واون هم رونویسی واقعا خسته کننده است محتوا چون ما را به این سمت هدایت می کند این طبیعی است که شکل سواد اول کم است و دانش آموز ومحتوا ما بهداینصورت راهنمایی می کند واقعا خسته کننده است دانش آموز در بحث خواندن دچار مشکل می شود پس محتوای من اشکال دارد رویکرد آوایی دارد پس به سوی اون رویکرد برویم که خلاء را جبرا ن کنم نقش خواندن را پررنگ کند آیا هدف من خسته کنم بچه ها را باید تولید بسته کنم وقت هم کم است
پس الان بسته هایی را تولید کرده که همراه با ۴۰ تا انتظار که در جلسات آتی حضورتان ارسال خواهد شد
درکناراینا سینی نمک
فلش کارت
و صداکشی موقع نوشتن
ترکیب فلش کارت ها رو هم انجام میدم