3- ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن Dysgraphia
🌸
💯مشکلات افراد مبتلا به این نوع از اختلالات یادگیری عبارت است از: مشکل در املاء نویسی، دست خط بدی، مشکل در انتقال افکار به روی کاغذ. فرایند نوشتن پیچیده است و به مهارتها و تواناییهای مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است. مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم و دست، کنترل بازو، دست و عضلات انگشت است. املای یک کلمه پیچیدهتر و دشوارتر از خواندن آن است چرا که در خواندن، نشانهها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه وی را یاری میکنند اما در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها و نشانهها، تجزیه واژهها و نحوه ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد.
ویژگی افراد مبتلا به اختلالات یادگیری
💯دانش آموزی که دارای ناتوانی یادگیری است دارای ویژگیهای زیر میباشد:
💫دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
💫از نظر حواس مختلف (بینایی و شنوایی و…) سالم است.
💫از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی با توجه به سن و هوش ضعیف است.
💫مشکلات زبانی شامل اختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و… دارد.
💫به موضوعات مطرح شده پاسخهای نامربوط میدهد.
💫حواس پرتی دارد و جزییات مهم را فراموش میکند.
💫دست و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست وی ضعیف است.
💫اعتماد به نفس پایین دارد و در زمینههای تحصیلی انگیزه زیادی ندارد.
💫فعالیتهای آموزشی و درسی را با تاخیر انجام میدهد و از پرداختن به فعالیتهای آموزشی طفره میرود.
💫حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش میکند.
💯با کودکان دارای اختلال یادگیری چطور برخورد کنیم
با کودک خود صحبت کرده و به طور باز و آشکار او را از مشکلی که در زمینه یادگیری دارد مطلع نمایید.💫
به او یادآوری نمایید که در یادگیری و آموزش نیاز به روشی متفاوت دارد.💫
نقاط قوت و استعدادهای او را بشناسید و جهت پرورش آنها، او را تشویق کنید.💫
او را در روشها و فنونی که برای کمک به یادگیری موثر است همراهی کنید.💫
تلاشهای او را برای رسیدن به موفقیت ارج بگذارید و حمایت کنید.💫
زمانی که او مشغول مطالعه است برای او یک مدل و الگو باشید. شما هم یک روزنامه یا کتاب بدست گرفته و مطلبی بخوانید و یا یک متن یا نامه بنویسید.💫
اهداف و انتظارات خود را واقع بینانه کنید.
با معلمین و اعضای مدرسه همکاری کنید.
زمانی که کودک شما میخواهد حرف بزند، به او گوش دهید.💫
از او به خاطر مشارکت در انجام امور مدرسه و قابلیتهای خاصش قدردانی کنید و او را تصدیق و تایید کنید.💫
با توسل به روشهای رفتاری انگیزه کودک را برای فعالیتهای تحصیلی بالا ببرید.💫
در صورتی که مشکل توجه و تمرکز دارد با استفاده از دارو در بهبود توجه و تمرکز او را کمک کنید.💫
این کودکان نیازمند آن هستند که علاوه بر آموزش معمول کلاس، در ساعاتی از روز تحت آموزشهای خاص توسط معلم تعلیم دیده قرار بگیرند.💫
علاوه بر درمان اختلالات یادگیری، باید اختلالات روانپزشکی همراه نیز مورد توجه درمانی قرار بگیرند مانند: اختلال بیش فعالی، کم توجهی، اضطراب، افسردگی و ...
آموزش مهارتهای اجتماعی را از آنان دریغ نکنید.💫
به یاد داشته باشید اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و اوتیسم ناتو💫
💢یک محیط آموزشی امن ایجاد کنید.
💢ایجاد یک محیط آموزشی امن فقط مربوط به فضای فیزیکی نیست، بلکه بیشتر به فضای اجتماعی و احساسی مربوط میشود. کودکان و نوجوانان باید احساس راحتی کنند که خودشان باشند، خطر کنند و ایدههایشان را به اشتراک بگذارند. 💯چند نکته که میتوانید برای ایجاد یک محیط آموزشی امن در کلاس درس در نظر بگیرید:
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰دانشآموزان باید در اشتباه کردن احساس راحتی داشته باشند. وقتی بچهها اشتباه میکنند چه واکنشی نشان میدهید؟ واکنش سایر دانشآموزان چگونه است؟ آیا راههایی وجود دارد که دانشآموزان بتوانند به نحوی با سؤالات چالش برانگیز روبرو شوند که در لحظه احساس خجالت نکنند؟
🔰دانشآموزان باید احساس کنند که صدای آنها اهمیت دارد. چگونه فرصتهایی را برای هر دانشآموزی فراهم میکنید تا افکار خود را به صورت عمومی در کلاس و به شکل خصوصی به اشتراک بگذارد؟ چگونه محیطی ایجاد میکنید که دانشآموزان به افکار یکدیگر احترام بگذارند و برای آنها ارزش قائل شوند؟
🔰دانشآموزان باید با اینکه خودشان باشند، احساس راحتی کنند. به این بیاندیشید که چگونه میتوانید کلاس درسی ایجاد کنید که در آن هر کودک/نوجوان احساس کند میتواند خودش باشد؟
💯فرصتهایی برای تعاملات مثبت با همسالان فراهم کنید.
💢گاهی کودکان و نوجوانان به این دلیل که احساس میکنند از اجتماع جدا شدهاند، به محیط مدرسه بیعلاقه میشوند. فرصتهایی برای تعاملات مثبت دانشآموزان با یکدیگر ایجاد کنید. چند مثال در این مورد عبارتند از:
🔰برای کار گروهی در کلاس برنامه ریزی کنید، همسالانی را انتخاب کنید که میتوانند با دانشآموز بیعلاقه بهتر کار کنند.
🔰دانشآموز بیعلاقه را تشویق کنید تا برای فعالیتهای فوق برنامه (هنری، ورزشی و …) ثبت نام کند.👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
💯فرصتهایی برای تعاملات مثبت با همسالان فراهم کنید.
💢گاهی کودکان و نوجوانان به این دلیل که احساس میکنند از اجتماع جدا شدهاند، به محیط مدرسه بیعلاقه میشوند. فرصتهایی برای تعاملات مثبت دانشآموزان با یکدیگر ایجاد کنید. چند مثال در این مورد عبارتند از:
🔰برای کار گروهی در کلاس برنامه ریزی کنید، همسالانی را انتخاب کنید که میتوانند با دانشآموز بیعلاقه بهتر کار کنند.
🔰دانشآموز بیعلاقه را تشویق کنید تا برای فعالیتهای فوق برنامه (هنری، ورزشی و …) ثبت نام کند.
💯عشق بیقید و شرط ببخشید.
کودکان و نوجوانان اتفاقات زیادی را در زندگی خود از سر میگذرانند. آنها بسیار بیشتر از آنچه در کوله پشتی خود دارند، بر شانههایشان حمل میکنند. در مسیری که دانشآموزان در کنار شما طی میکنند، هر موقعیت، کلاس یا روزی به خوبی پیش نخواهد رفت. ما به هر حال باید بچه ها را دوست داشته باشیم. حتی زمانی که کارشان را تمام نمیکنند، ما باید آنها را دوست داشته باشیم. راههای زیادی برای نشان دادن این موضوع وجود دارد:
🔰مهم نیست دیروز یا روز قبل چه اتفاقی افتاده است، هر روز را به عنوان روزی جدید در نظر بگیرید.
🔰همیشه روی رابطه تمرکز کنید. بچهها را به عنوان یک انسان (و نه فقط دانش آموز) بشناسید. موضوعاتی را که برای دانشآموزانتان مهم است، مطرح کنید. در مورد سرگرمیها، اعضای مهم خانواده و سرگرمیهای آنها بپرسید. در مورد موضوعاتی که برای آنها مهم است یاد بگیرید و بگذارید آنها نیز به شما آموزش دهند.
🔰گاهی اوقات چیزهای کوچک را نادیده بگیرید. این بدان معنا است که وقتی دانشآموز به دو سوال در تکالیف خود پاسخ نداده است، سرزنشش نکنید.
🔰روی نکات مثبت تمرکز کنید. همیشه در هر موقعیتی نکات مثبتی وجود دارد. کار با کودکان و نوجوانانی که دچار مشکل هستند میتواند چالش برانگیز و استرسزا باشد. نکات مثبتی که در وجود دانشآموز هست را به خود یادآوری کنید.👇👇👇
#روش تدریس
#کلاسداری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
نشانه ها و علت کم رویی دانش آموزان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
💢انزوا و گوشه گیری یکی از نشانه های اصلی در کودکان کم رو است که با دوری از جمع و نداشتن دوست در مدرسه خود را نشان می دهد که موجب می شود تا این دسته از دانش آموزان 💫افرادی منظم، 💫ساکت و بدون جنب و جوش نشان داده شوند.
💢 این نشانه مهم ممکن است در دید بسیاری از معلمان نادیده گرفته شود و این تصور وجود داشته باشد که این کودک آرام است در صورتی دچار کم رویی و انزوا است و شناسایی دیرتر این ویژگی می تواند درمان سخت تری را به همراه داشته باشد.
💢عدم اعتماد به نفس نیز یکی دیگر از نشانه هایی است که در این کودکان وجود دارد اغلب آنها تصور می کنند توانایی انجام کارهای بزرگ را ندارند و فردی بی کفایت هستند. در بحث های کلاسی کمتر شرکت می کنند تا مورد قضاوت و سرزنش قرار نگیرند همچنین نشانه های ظاهری کم رویی دانش آموزان مانند خوردن ناخن و یا حساسیت زیاد بر روی تمیز نگه داشتن وسایل می تواند از نشانه های دیگر باشد..
1_1733863342.mp3
12.89M
موضوع : چالش های سی روزه ی مدیریت کلاس
مدرس : استاد حافظی نژاد
2⃣ جلسه با اولیاء قسمت اول