eitaa logo
تدریس یار پایه دوم
9.5هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
11.9هزار ویدیو
15.6هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . همکاران عزیز هرگونه درخواستی برای تبلیغات داشتید با ما در ارتباط باشید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
✴️وظایف معلمان در ارتباط با تکلیف دانش آموزان:  معلم باید قبل از تعیین هرنوع تکلیفی برای منزل دستورالعملی شامل اطلاعات زیر تهیه کند :  1️⃣هدف از انجام تکلیف 2️⃣مقدار تکلیفی که باید در منزل انجام شود 3️⃣انتظاراتی که در صورت انجام تکلیف براورده میشود و نتایجی که انجام ندادن تکلیف در بر دارد 4️⃣نوع و میزان کمکی که از جانب والدین مجاز است 5️⃣آیا دانش آموز برای انجام تکالیف به راهنمایی نیاز دارد؟ 🔶️دانش آموزانی که معلمانشان زمان بیشتری را صرف دیدن تکلیف منزل  میکنند و بازخورد حمایتی بیشتری به تکالیف انجام میدهد ، از دیگر دانش آموزان پشرفت بیشتری کسب میکنند. ❗️همکاران محترم❗️ مهم کیفیت تکلیف است ، نه کمیت آن ‌.باید تکلیفی تعیین شود که برای بحث در کلاس یا فعالیت های نگارشی تفکر انگیز باشد.لطفا از دادن تکالیفی که فقط رونویسی است دوری کرده . ✴️نکات مهم در بررسی تکالیف درسی :  1️⃣کنترل تکالیف در پایه های پایین تر در حضور دانش آموزان باشد. 2️⃣در ارائه ی بازخورد ها ابتدا نکات مثبت گفته شود بعد در مورد اشکال ها توضیح داده شود. 3️⃣بهتر است قبل از قضاوت تکلیف، خود دانش آموز تکالیفش را نقد کند. 4️⃣فرصت دهیم تا دانش آموز خودش کار و تکالیفش را اصلاح کند. 5️⃣در بررسی تکالیف به تفاوت های فردی توجه کنیم 6️⃣کنترل تکالیف در هر شرایطی صورت گیرد ، در صورت نداشتن فرصت از افراد دیگر و دانش آموزان  7️⃣از خط زدن، پاره کردن تکالیف خودداری کنید. و با عبارات و کلمات مناسب امضا شود. 8️⃣نتایج این ارزشیابی ها را در ارزشیابی مستمر در نظر بگیریم. 9️⃣باید مراحل فرایند تکلیف شب مثل هدف محتوا و اجرا و ارزشیابی را مورد بررسی قرار دهیم. 🔟تکالیف باید هدف مشخصی را دنبال کنند. 🔶انواع تکالیف خلاقانه : پیدا کردن و نوشتن کلمات بدون نقطه (سارا، دارا، مادر، مرد) پیدا کردن و نوشتن کلمات یک نقطه ای (اسب، باد، ابر) پیدا کردن کلمات دو نقطه ای (زن، باران، نان، دندان) پیدا کردن کلماتی که س و ب در آن وجود دارد (اسب، سبد، سیب، بست) پیدا کردن کلماتی که در آن سه حرف د، ا، ر باشد(دارد، دامدار) نوشتن چندین کلمه و حذف صدای اول در روبروی هرکلمه نوشته شود حذف صدای آخر با چندین کلمه ای که یاد گرفته است. نوشتن جمله برای کلماتی که خودش دوست دارد. برای پایه های بالاتر پیدا کردن کلماتی که حروف ص، ض، ط، ث، ظ، ذ، د، ع، غ، ق، گ، ک تداعی کلمات با کلمه داده شده و... پس هدف از تکلیف🔹🔹🔹 یادگیری وبه یاد آوری تجارب قبلی وهمراه ساختن با تجربه جدید آموزشی است که منجر به خواندن ونوشتن خواهد شد. اعظم هاشمی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
🔸️ " تکلیف دانش آموزان "🔸️ 🔶️تکلیف: تکلیف یک مکمل برای کار کلاس است، نه تکرار مکررات.از موثرترین عوامل در یادگیری زمانی است که دانش آموز صرف انجام تکالیف مدرسه میکند. 🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙 ✴️وظایف والدین در ارتباط با تکلیف کودکان : خانه باید محل ارامش باشد پس با قانون دست و پا گیر و خشونت آمیز نباید آرامش را از فرزندان دریغ کرد 🔸.هیچ پدر و مادر موظف نیستند که پا ب پای کودکانشان تکلیف انجام دهند 🔸.نباید با پرخاش و گفتن زود باش بنویس کودک را مضطرب کرد🔸.تکلیف نباید بلافاصله بعد از آمدن مدرسه باشد و باید خستگی مدرسه از تن او بیرون برود و بعد طی زمان بندی قاطعانه ای که والدین با کودک باید داشته باشند ، انجام شود. 🖍میشود که به والدین آموزش داد که بالای دفتر بچه ها را ساعت بزنند ، از ساعت.......تا ساعت...... انجام شود. 🖍والدین میتوانند خودشان را مشغول کار نشان بدهند اما از دور کنترل کنند و اگر خوب انجام نداد نباید وارد جر و بحث شد و او باید مسولیت تکالیفش را بر عهده بگیرد 🔸 والدین فقط در حد راهنما باشند ، همچنین در انجام تکالیف باید به دور از وسایلی چون تبلت و موبایل باشد. اعظم هاشمی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
‍ ‍ قصه_درمانی ببری که حیوانات دیگر را مسخره میکرد🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆 روزی ببر باهوش و چالاک و قوی وجود داشت که همیشه حیوانات دیگر را مسخره می کرد و به آنها می خندید، مخصوصا زنبور ضعیف و کوچک و فیل کند ِ دست و پا چلفتی را مسخره می کرد. یک روز حیوانات جنگل از جمله ببر در غاری جمع شده بودند که ناگهان زمین لرزه ای آمد و در خروجی غار بسته شد. از آنجایی که ببر قوی بود و همیشه حیوانات دیگر را مسخره می کرد، همه حیوانات گرفتار در غار انتظار داشتند که ببر در غار را باز کند و آنها را نجات دهد، ولی هر چقدر ببر زور زد نتوانست صخره ها را از جلوی در غار تکان بدهد. در نهایت، زنبور کوچولو فکری به ذهنش رسید و از میان شکاف بین صخره ها پرواز کرد و از غار خارج شد. چون فیل از مسخره کردن ببر ناراحت بود، در گوشه ای تنها نشسته بود و با حیوانات دیگر به غار نرفته بود. پس زنبور به دنبال فیل در جنگل گشت و او را پیدا کرد و به او گفت که حیوانات در غار گرفتار شده اند و در غار بسته شده است و آنها نمی توانند بیرون بیایند. فیل به سمت غار راه افتاد و با خرطوم خود صخره ها را از جلوی در غار برداشت و حیوانات را نجات داد. حیوانات با خوشحالی از غار بیرون آمدند و از زنبور کوچک و فیل سپاسگزاری کردند و خواستند که با آنها دوست شوند. آخرین حیوانی که از غار بیرون آمد، ببر بود که صورتش از خجالت قرمز شده بود. ببر درس خود را آموخته بود و از آن روز به بعد ببر فقط خوبی های حیوانات دیگر را می دید و با همه دوست بود. ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @naghashi_ghese
سوال شماره ۱۲❓ دانش اموزی دارم که سرکلاس اصلاتمرکزندارد یک مطلبی روبایدچندین بارتکرارکنم درگذاشتن دندانه ها س اشتباه می کندممنون میشم راهنمایی کنید 🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙 پاسخ : با سلام. کم یا زیاد گذاشتن دندانه، کم یا زیاد گذاشتن نقطه، کم یا زیاد گذاشتن سرکش، وعدم تشخیص( ص، س، ث) (ض، ز، ظ، ذ) ، (ت، ط،)، در کلمه مربوط به اختلال در حافظه دیداری است ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
سوال شماره ۱۱❓ با دانش که خیلی باهوش هست درس ها رو خوب یادمیگیره اما زود خسته میشه و گاهی وقت ها خیلی خوب هست و خوش خط مینویسه و گاهی وقتا تو کلاس بی حوصله و درشت مینویسه باید چیکارکرد تو خونه خیلی خوب مینویسه اما تو مدرسه گاهی وقت ها خیلی خوبه گاهی وقت ها هم انگار بی انگیزه میشه 📙📒📙📒📙📒📙📒📙📙📙📒 ✏️پاسخ: با سلام خستگی علل مختلفی دارد که باید بررسی شود. گاهی علت خستگی سوء تغذیه، کم خونی، کمبود خواب، مشکلات روحی، اثر جانبی داروها یا... باشد. برای بررسی از مربی بهداشت مدرسه بخواهید تا پیگیری نمایند. هاشمی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
سوال شماره ۱۰❓ 📙✏️وقتی بچه ای املا رو مینویسه وبگی بی بی وبنویسه تی تی این اختلال ؟و حروف ن وب و ر اشتباه میگیره باهم در حد کم نه همیشه این اختلال؟ 📒📙📒📙📒📙📒📙📒 جواب:این کودک اگر از لحاظ شنوایی مشکلي نداشته باشد. واین گونه که شما فرموده اید، احتمالاً ندارد. مشکل او دردقت شنیداری است که راهکار ورفع مشکل این دانش آموزخدمت شما در سوال ۸ بیان شده موفق باشید. هاشمی🙏 ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
درمان اختلال نافرمانی مقابله ای یا لجبازی در کودک در درجه اول مستلزم مداخلات مبتنی بر خانواده است و درمان روانپزشکی ( در صورت وجود علایم بیش‌فعالی و ....) ✍آموزش والدین ✍درمان فردی و خانوادگی ✍آموزش حل مسئله شناختی ✍آموزش مهارت های اجتماعی و......از دیگر راهبرد های درمانی می باشد . ✅✅✅ در مورد نحوه ی برخورد با دانش آموز لجباز این نکته را باید در نظر داشته باشید که فرد لجباز کاملاً غیر منعطف است؛ پس این شما هستید که باید انعطاف زیادی از خود به خرج دهید تا بتوانید مشکل را حل کنید. در مرحله نخست باید از هر گونه قضاوت دوری کنید و رفتار غلط او را به رویش نیاورید و از سرزنش کردن خودداری کنید، چرا که باعث تشدید لجبازی او شده و حالت تدافعی به خود می گیرد کودکان لجباز در درون احساس بی ارزشی میکنند ،لذا در این حالت برقراری ارتباط مجدد با دانش آموز لجباز کاری دشواری است سعی کنید در ارتباط کلامی با فرد لجباز حس مهم بودن و با ارزش بودن به او تلقین شود،خصلت های مثبت و توانایی های او را یادآور شوید تا از این طریق عزت نفس و اعتماد به نفس او را افزایش دهید. او را متقاعد کنید که از لجبازی برای جلب توجه و رسیدن به مقاصد خود استفاده نکند. باید دانش آموز را متوجه سازید که اگر از سمت دیگران درک نمی شود یا از دیگران ناراحت می شود نباید با رفتاری از روی لجبازی هیجانات منفی خود را تخلیه کند بلکه باید با گفت و گو مشکل خود را حل و فصل کند. ناهید کیوان منش ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @naghashi_ghese
سوال شماره ۹❓ شاگردی دارم خیلی زود از دست دیگران عصبانی می شود دایم با بچه ها درگیر هست ، لجباز و پرخاشگر هست ،با او چه کنم ؟ ✅ پاسخ: کودک یا نوجوانی که الگوی مکرر و مداوم عصبانیت ، تحریک پذیری ، بهانه جویی، سرپیچی یا کینه ورزی نسبت به والدین و یا دیگر همسالان خود داشته باشد، ممکن است دچار اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) باشد.علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان معمولاً در سال های پیش دبستانی شروع می شود. بعضی اوقات ممکن است اختلال نافرمانی مقابله ای دیرتر هم مشاهده شود، اما تقریباً همیشه قبل از سال های اولیه نوجوانی مشاهده می شود. این رفتارها باعث مشکلات در درون خانواده، فعالیت های اجتماعی، مدرسه و محل کار می شود. 💥خشم و عصبانیت در کودکان لجباز و دچار اختلال نافرمانی: 💥اغلب عصبانی و خشمگین است مجادله می کند و رفتار مقابله ای دارد. 💥با بزرگسالان وارد مشاجره می شود در مقابل درخواست یا قوانین بزرگسالان نافرمانی می کند یا از انجام آن خودداری می کند 💥عمداً مردم را اذیت می کند یا باعث ناراحتی می شود 💥دیگران را به دلیل رفتار نادرست یا اشتباه خود سرزنش می کنند. ناهید کیوان منش ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @naghashi_ghese
❓سوال ۸ : ✅متداول‌ ترین مشکلات دقت و حافظه شنیداری در کودکان (به خصوص کلاس اول) چیست؟ 📗🖍📗🖍📗🖍📗🖍📗🖍📗🖍 ✳️متداول ترین مشکل ها :  🔹مشکل در یادگیری حروف الفبا،اشکال، رنگ ها، يادگيری اعداد،روزهای هفته 🔹مشکل در قافیه بندی کلمات 🔹مشکلات املایی( جا انداختن، حذف صدای کلمات اول یا آخر) 🔹درک مطلب ضعیف  🔹مشکل در پیروی از دستورالعمل ها ✳️وقتی کودک در نوشتن املا بخشی از کلمات یا حروف را جا می‌اندازد یا حروف هم‌آوا (مثل ص، ث یا س) را به جای هم می‌نویسد باید دقت و حافظه شنیداری را در او تقویت کرد.  ✳️بنابراین به طور کلی می‌توان گفت بخش عمده‌ای از یادگیری مهارت خواندن و نوشتن، به حافظه‌ی دیداری و شنیداری مربوط است. معمولا والدین نگران این هستند که بچه‌هایشان در دروس مدرسه ضعیف نباشند و بتوانند به خوبی مواردی که معلم به آن‌ها می‌آموزد را یاد بگیرند. زمانی که والدین متوجه می‌شوند کودک در دروس خود ضعیف عمل می‌کند و درس‌ها را یاد نمی‌گیرد، به عوامل مختلفی فکر می‌کنند و موضوعات گوناگونی را بررسی می‌کنند، اما حافظه‌ دیداری و شنیداری در کودکان خود را نادیده می‌گیرند. همانطور که می‌دانید مهارت‌های مربوط به خواندن و نوشتن مهارتهای شناختی متفاوتی هستند که تقویت آنها از اهیمت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارتهای شناختی کودکان استفاده از بازیهای شناختی است. ✳️راهکار های تقویت دقت و حافظه شنیداری: 1️⃣تکرار کلمه،عدد،جمله،از ۳ کلمه و ۳ عدد شروع میکنیم و کودک باید بتواند بعد از ما تکرار کند و به همین ترتیب اضاف میکنیم. 2️⃣بازی تکرار عمل : روبه روی کودک بنشیند و از او بخواهید هر حرکتی انجام دادید او هم تقلید کند و انجام بدهد مثلا بالا بردن دست ها. بعد به این دستورالعمل یک عمل دیگر اضاف کنید،دستت را بالا ببر و انگشت کوچکت را باز بگذار و به همین ترتیب به دستورالعمل ها یک دستورالعمل دیگر می افزاییم. مثلا : دستت را بالا ببر ، انگشت کوچکت را باز بگذار و پای راستت را به زمین بکوب. 3️⃣بازی تغییر اجسام : تصاویر یا اشیایی را جلو چشم کودک قرار میدهیم و به دور از چشم او یکی برمیداریم یا جای آن را تغییر می دهیم. کودک باید متوجه شود که چه چیزی برداشته یا تغییر کرده است. 4️⃣بازی سوال و جواب : صبحانه چی خوردی ؟ دیشب چه تکالیفی نوشتی ؟ رنگ جامدادیت چه رنگی است ؟ 5️⃣ما کلمه میگوییم و کودک صدای آن را بگوید و برعکس صداها را میگوییم تا کودک کلمه را بگوید. 6️⃣تعدادی اشکال مختلف (رنگ،اندازه،شکل) جلو کودک میگذاریم و میگوییم سه گوش (مثلث) سبز بزرگ را به من بده. 7️⃣گفتن کلمات و حذف کلمه اول مثلا پوست _ اوست 8️⃣گفتن کلمات و حذف کلمه ی آخر مثلا لباس_لبا اعظم هاشمی مربی اختلالات کودکان با اختلالات یادگیری ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @naghashi_ghese
❓سوال 7 : ✅چگونه می‌توانیم از کلاس اول (جمله سازی و انشا) را به دانش آموزان آموزش دهیم؟  🖌📒🖌📒🖌📒🖌📒🖌📒🖌 🔶هدف : تقویت خواندن، نوشتن، کلمه سازی، جمله سازی.  🔶معلم باید تمام حرف الفبا را روی مقوایی ۱۰×۱۰ بنویسد و با هرروشی که بشود جلوی دید دانش آموزان قرار گیرد آماده کرده و به صورتی که بتوان آن کارت ها را جابجا کرد ، روی تابلو قرار دهد. 🔶معلم چند کارت را انتخاب کرده (ش_د_م_ا_ر_ب_ن) و روی تابلو یا جلوی دید دانش آموزان قرار میدهد و میگوید بچه ها ،شما با این حروف و صداها آشنا هستید،پس این کارت هارا بخوانید، من میخواهم با جابه جا کردن و کنار هم گذاشتن چندتا از این حروف،یک کلمه ی با معنی درست کنم. مثلا (ش_ا_م) کنار هم میگذارم و میشود شام. آیا بچه ها شما هم میتوانید غیر از این کلمه‌ ای که من ساختم ، کلمه با معنی دیگری بسازید ؟  بچه ها خواهند گفت (بار_مار_شاد_ابر_ارد_مرد) 🔸بعد از مدتی کار کردن با این روش میگوییم بچه ها ، با این حروف در هم ریخته هم میخواهیم کلمه بسازیم :  (ب_س_ن_ی_ر_م_ت_ا_د) 🔸این بار اما فرق دارد ،ما دو کلمه که ساختیم ، با آن میخواهیم جمله بسازیم . با کنار هم گذاشتن (م_ر_د) ، مرد و با کنار هم گذاشتن (س_ی_ب)، سیب درست میشود. حالا ما با این دو کلمه این جمله را میسازیم : " آن مرد سیب دارد ".  🔸کلمات بعدی ،سیم_تاب،که میتوانیم این جمله را بسازیم : "بابا تاب را با سیم بست ."  اعظم هاشمی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
❓سوال ۶ : ✅چه کار کنیم که کودکان از ابتدای کلاس اول روان و صحیح بخواند ؟ 🖍📚🖍📚🖍📚🖍📚🖍📚🖍📚🖍 📕فرایند خواندن :  ✅خواندن باید روان باشد = یعنی فرد واژه ها را به راحتی و به سرعت تشخیص دهد. تشخیص کلمه باید فرایندی خودکار باشد ، نه فرایندی هشیار. و همراه با کوشش های عمدی . چون اگر تمرکز خود را به تشخیص واژه ها معطوف کند ، دیگر نمیتواند بر معنی متمرکز شود. 📚برای موفق شون در مراحل آغازین خواندن ، کودک باید توانایی شنیدن صدای هریک از واج های زبان را داشته باشد و نیز باید بفهمد که واژه های شنیده شده ترکیب این صداهای منفرد در قالب واژه هاست. ✏️📙✏️📙✏️📙✏️📙✏️📙✏️📙 ✅راهکار : 1⃣خواندن اشعار کودکانه یا تدریس موزون : مانند همان ( ب با آ چی میشه ؟ با با با میشه )  2️⃣واژه های قافیه دار : تکرار واژه هایی مانند باد ، بار ، بام ،باش تیم ، سیم ، نیم سود ،سوپ ،سور  3⃣تفکیک صداها در واژه ها : برای کمک به این کودکان در صدای کلمه گفته شده کارتی که تصویری از آن کلمه و یک مستطیل به تعداد واج های موجود در کلمه زیر آن است ، را جلوی کودک میگذاریم و از کودک میخواهیم اسم تصویر را آرام بگوید و با هر صدایی که تلفظ میشود روی یک مستطیل ضربه بزند مثل همان صداکشی کلمه( اما این جا تصویر هم است )  تصویر باران و زیر آن ۵ مستطیل خالی. 4⃣معماهای قافيه دار : چون قبلا واژه های قافیه دار را برای بچه ها بازگو کردیم ، در این مرحله کودکان متوجه خواهند شد که مثلا برای شناخت کلمه ما بگوییم : آن چه حیوانی است؟ که هم وزن یا هم قافیه یا مثل بار است. اگر بچه ها متوجه نشدند، خودمان سه کلمه را میگوییم و کودک از بین آن انتخاب کند ( کار مار زار ) 5⃣جایگزین کردن صدا یا حرف : معلم یک کلمه میگوید مثل باز و به جای ب ،بچه ها باید یک حرف جایگزین کنند. مثل ناز ، ساز ،راز ، فاز 6⃣حذف صدا : کودکان یاد میگیرند کلمه ای را پس از حذف یکی از صداهای آن بگویند و آن کلمه را بدون آن صدا تلفظ کنند. مثلا من دو کلمه میگویم و شما کلمه اول را حذف کنید و کلمه ی دوم را بگویید. آش رشته-> رشته / زمین چمن-> چمن حالا می آییم و تکلیف حذف یک واج را می گوییم که کمی مشکل تر است مثلا به کودک می گوییم (توپ) و میگوییم حالا صدای اول را نگو -> وپ بست صدای آخرش را نگو -> بس 7⃣تشخیص صداهای اول کلمه: سه کلمه میگوییم : (ماست ، ماشین، پول ) و میپرسیم کدام صدای اولش با بقیه فرق دارد ؟ 8⃣تشخیص صداهای آخر کلمه : سه کلمه میگوییم : ( خرس ، دست ، لباس) کدام کلمه صدای آخرش با بقیه فرق دارد؟ 9⃣تشخیص هم قافیه ی صدای اول و آخر : به کودک میگوییم چه کلمه با معنی ای میتوانید بگویید که اولش( با )باشد مثلا بار ، باغ، بام، باد،بال،باز یا اینکه چه کلمه ای میتوانید بگویید که آخرش( ایش )باشد ؟ ریش،نیش،پیش،دیش،کیش،میش اعظم هاشمی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
❓سوال شماره ۵: سوال دانش آموزی دارم که دچار لکنت زبان هست و متاسفانه روخوانی و پاسخ سریع و ... را نمی تواند انجام دهد لطفا اگر راهکاری برای رفع مشکل ارائه دهید ممنون می شوم. باسلام و عرض احترام تشکر بابت طرح سوال🌺 ✅ مقطع تحصیلی و جنسیت دانش اموز را مشخص نکردید ⬅️لکنت کودکان در حضور همسن و هم کلاسی سبب خجالت می شود و به مرور زمان اعتماد به نفس انان کم می شود ،مگر آن که نیروهای حمایتی داشته باشد.شما بعنوان نیروی حمایتی در کلاس می توانید برای دانش آموزتان بسیار مؤثر باشید ⬅️درمان لکنت درمانی ، تخصصی ست و نیاز ست تحت نظارت گفتار درمانگر باشند. ⬅️در حال حاضر برخی گفتار درمانگران بصورت انلاین با کودکان کار میکنند. پیشنهاد درمان تخصصی را به خانواده اطلاع دهید. درصورتی که دانش اموز والدین پیگیری ندارد، یا مشکل مالی دارند از طریق خیرین ،هزینه کاردرمانگر را تهیه و درمدرسه جلسات انلاین درمانی را دریافت کند. " در کلاس لطفا این گام ها را در نظر بگیرید "👇 🔺گام اول: فرصت بیشتری هنگام روخوانی به او دهید تا با همان سرعت خودش روخوانی را شروع کند. 🔺گام دوم: هنگام پاسخ دادن ،بین کلامش وارد نشوید. 🔺گام سوم: جمله های او را تکمیل نکنید. 🔺گام چهارم:حین لکنت کردن تماس چشمی را قطع نکنید و با ارامش به او فرصت دهید تا جمله را تمام کند. 🔺گام پنجم: معلمینی که در کلاس دانش اموز لکنت دارند ،آموزش تنفس برای همه دانش اموزان داشته باشید. که قبل از رو خوانی ، تا 4 نفس عمیق از طریق بینی به درون،سپس ۴ شماره نگه دارید و با ۸ شماره تنفس را به آرامی از دهان خارج کنید .اگر این آموزش برای همه دانش آموزان باشد ،کودکی که لکنت دارد با گفتن تنفس عمیق قبل رو خوانی خجالت نمی کشد.این تنفس اضطراب را بشدت کاهش میدهد و اکسیژن بیشتری به مغز می رساند و در کاهش لکنت هنگام روخوانی کمک می کند. 🔺گام ششم: برای دانش آموز انی که از لکنت رنج می برند بهتر است به جای سوالات شفاهی،از سوالات کتبی استفاده شود. 🔺گام هفتم: برای این دانش آموز مقدار روخوانی کمتری در نظر بگیرید.جهت حفظ کرامت انسانی ایشان ،بهتر است دانش آموز قبل تر از ایشان را هم با مقدار کمتر رو خوانی در نظر بگیرید. 🔺گام هشتم: بهتر است نفر اول جهت روخوانی نباشد. گام نهم : احتمالا بقیه دانش آموزان حوصله صبوری تا تمام شدن رو خوانی این دانش آموز را نداشته باشند، در کلاس های که دانش آموز لکنت هست،معلم آموزش صبر کردن را با یک قصه بیان کند . موفق و سربلند باشید شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و رفتاری ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1