🔸 در اولین جلسهای که با اولیای دانشآموزان در مدرسه خواهیم داشت، چه بگوییم؟
🔻روز اول و جلسه اول سال تحصیلی برای معلمان و اولیا از اهمیت ویژهای برخوردار است. هرچند هم که معلم مشهور و توانایی باشید و یا هرچند هم که اولیا دانشآموزان در سطح پایینی از سواد قرار داشته باشند، اعتماد دوطرفه اولین شرط داشتن یکسال بدون دغدغه و ثمر بخش برای دانشآموزان خواهدبود. پس در تمام
طول سخنرانی باید تلاش کنید، این اعتماد را از طرف اولیا کسب کنید و متقابلا باید به اولیا اعتماد کنید
اگر شما معلمی باشید انتخاب شده یا انتصاب شده، تفاوتی نمیکند، جلسه اول با اولیا دانشآموزان، از بسیاری از تنشهای احتمالی در طول سال تحصیلی جلوگیری میکند.
1⃣ صادق اما قاطع باشید:
درگام اول لازم است شما کاملا با اولیا دانشآموزان صادق باشید. مغلطه کردن در افعال، تعریف زیادی از عملکرد خود در سالهای گذشته، بزرگتر جلوه دادن تواناییها، همه عواملی هستند که اعتماد اولیا را از میان میبرند. اجازه بدهید گذر زمان این اعتماد را به روابط شما و اولیا تقدیم کند. اعتمادی که از راه درستی
عملکرد به دست بیاید، به این آسانیها شکسته نمیشود. درکنار صداقت باید قاطع باشید. انتظارات ورودی خود را از دانشآموزان به صراحت بیان کنید. اگر تا آغاز سال تحصیلی فرصتی باقیست راهکارهای تقویت مهارتها و آداب اجتماعی را به اولیا آموزش بدهید. هم چنین انتظارات خود را درطول سال تحصیلی از تمام جنبهها یادداشت و برای والدین بازگو کنید. این انتظارات میتواند از موارد بهداشتی، انضباطی، درسی و هر مورد دیگر باشد.
2⃣ برنامههای خود را به وضوح بیان کنید:
اگر آموزگاری هستید که از قبل برای کل سال خود برنامهریزی کرده اید، مواردی را که به اولیا مربوط میشود را در جلسه عنوان کنید. این حق والدین است که با برنامهها و اهداف و انتظارات ورودی و خروجی دانش آموزانشان آشنا باشند. برنامهها را به گونهای طراحی کنید که در تمام طول 8 ماه سال تحصیلی بتوانید آن را ادامه بدهید. نیمه کاره گذاشتن یک برنامه، مخرب تر از مطلق اجرا نکردن یک برنامه است. درصورتی که یک معلم تازه کار هستید در این باره با معلمان با تجربهتر مشورت کنید.
3⃣ درباره انتخاب وسایل برای والدین توضیح دهید:
درهرصورت اولیا وسایلی را برای آغاز سال تحصیلی برای فرزندشان در نظر میگیرند. انتخاب صحیح و آگاهانه وسایل، علاوه بر صرفهی اقتصادی موجب آرامش کودک در مدرسه و بهبود عملکرد درسی نیز می شوند.
تجربیات خود را برای خرید وسایل و لوازم التحریر در اختیار اولیا قرار بدهید.
5⃣ درباره تغذیه و بهداشت فردی دانشآموزان صحبت کنید:
با توجه به حساسیت بالای اولیا بر تغذیه و بهداشت و ایمنی دانشآموزان در مدرسه) حتی در مدارس روستایی (والدین را درباره نوع، و حجم تغذیه توجیه کنید. امکانات بهداشتی مدرسه را به آنها نشان بدهید و از آنها بخواهید در فرصت باقیمانده اصول استفاده از تغذیه و رعایت بهداشت و ایمنی را در مدرسه به کودکانشان بیاموزند.
5⃣ توضیحاتی درباره ارزشیابی توصیفی بدهید:
درباره ارزشیابی توصیفی برای اولیا توضیح دهید. اغلب خانوادهها، ارزشیابی توصیفی را به معنی ارزشیابی نشدن در مدرسه پذیرفتهاند و بسیار نسبت به آن بدبین هستند. دیدگاههای شخصی را دور بریزید و نقاط قوت ارزشیابی توصیفی را برای اولیا توضیح بدهید. این نکته را یادآوری کنید که منابع ارزشیابی توصیفی تنها امتحان نیستند و کلیه عملکردها و فعالیتهای دانشآموزان در طول سال تحصیلی جزء منابع ارزشیابی هستند. از اهمیت آزمونها برای تشخیص نقاط ضعف دانشآموزان برای آنها توضیح بدهید و از لزوم برگزاری آزمونها به روشهای مختلف. سعی کنید دیدگاه اولیاء را نسبت به این موضوع ارتقا ببخشید.
6⃣ زمان بندی ارسال تکلیف
7⃣ در چه مواردی والدین مجاز هستند به دانشآموز کمک کنند.
8⃣ چه وسایلی نیاز هست برای درس و مدرسه
9⃣ چه زمانی میتوانند به شما پیام بدهند (نحوه تعامل با معلم)
0⃣1⃣ نظم و انضباط دانشآموزان
1⃣1⃣ نحوه نمره دادن
2⃣1⃣ نحوه تدریس، بخصوص برای ریاضی و فارسی
3⃣1⃣ نحوه امتحانات پایان هر فصل یا ماه یا پایان ترم
5⃣1⃣ در چه صورتی مجاز به غیبت هستند و چگونه باید اجازه بگیرند.
6⃣1⃣ آیا دسترسی به گوشی دارند یا خیر(مشخص شود)
7⃣1⃣ اولیا نباید بچهی خود را به زور وادار به درس خواندن کنند بلکه باید آنها را تشویق به درس خواندن کنند.
🔸 در اولین جلسهای که با اولیای دانشآموزان در مدرسه خواهیم داشت، چه بگوییم؟
🔻روز اول و جلسه اول سال تحصیلی برای معلمان و اولیا از اهمیت ویژهای برخوردار است. هرچند هم که معلم مشهور و توانایی باشید و یا هرچند هم که اولیا دانشآموزان در سطح پایینی از سواد قرار داشته باشند، اعتماد دوطرفه اولین شرط داشتن یکسال بدون دغدغه و ثمر بخش برای دانشآموزان خواهدبود. پس در تمام
طول سخنرانی باید تلاش کنید، این اعتماد را از طرف اولیا کسب کنید و متقابلا باید به اولیا اعتماد کنید
اگر شما معلمی باشید انتخاب شده یا انتصاب شده، تفاوتی نمیکند، جلسه اول با اولیا دانشآموزان، از بسیاری از تنشهای احتمالی در طول سال تحصیلی جلوگیری میکند.
1⃣ صادق اما قاطع باشید:
درگام اول لازم است شما کاملا با اولیا دانشآموزان صادق باشید. مغلطه کردن در افعال، تعریف زیادی از عملکرد خود در سالهای گذشته، بزرگتر جلوه دادن تواناییها، همه عواملی هستند که اعتماد اولیا را از میان میبرند. اجازه بدهید گذر زمان این اعتماد را به روابط شما و اولیا تقدیم کند. اعتمادی که از راه درستی
عملکرد به دست بیاید، به این آسانیها شکسته نمیشود. درکنار صداقت باید قاطع باشید. انتظارات ورودی خود را از دانشآموزان به صراحت بیان کنید. اگر تا آغاز سال تحصیلی فرصتی باقیست راهکارهای تقویت مهارتها و آداب اجتماعی را به اولیا آموزش بدهید. هم چنین انتظارات خود را درطول سال تحصیلی از تمام جنبهها یادداشت و برای والدین بازگو کنید. این انتظارات میتواند از موارد بهداشتی، انضباطی، درسی و هر مورد دیگر باشد.
2⃣ برنامههای خود را به وضوح بیان کنید:
اگر آموزگاری هستید که از قبل برای کل سال خود برنامهریزی کرده اید، مواردی را که به اولیا مربوط میشود را در جلسه عنوان کنید. این حق والدین است که با برنامهها و اهداف و انتظارات ورودی و خروجی دانش آموزانشان آشنا باشند. برنامهها را به گونهای طراحی کنید که در تمام طول 8 ماه سال تحصیلی بتوانید آن را ادامه بدهید. نیمه کاره گذاشتن یک برنامه، مخرب تر از مطلق اجرا نکردن یک برنامه است. درصورتی که یک معلم تازه کار هستید در این باره با معلمان با تجربهتر مشورت کنید.
3⃣ درباره انتخاب وسایل برای والدین توضیح دهید:
درهرصورت اولیا وسایلی را برای آغاز سال تحصیلی برای فرزندشان در نظر میگیرند. انتخاب صحیح و آگاهانه وسایل، علاوه بر صرفهی اقتصادی موجب آرامش کودک در مدرسه و بهبود عملکرد درسی نیز می شوند.
تجربیات خود را برای خرید وسایل و لوازم التحریر در اختیار اولیا قرار بدهید.
5⃣ درباره تغذیه و بهداشت فردی دانشآموزان صحبت کنید:
با توجه به حساسیت بالای اولیا بر تغذیه و بهداشت و ایمنی دانشآموزان در مدرسه) حتی در مدارس روستایی (والدین را درباره نوع، و حجم تغذیه توجیه کنید. امکانات بهداشتی مدرسه را به آنها نشان بدهید و از آنها بخواهید در فرصت باقیمانده اصول استفاده از تغذیه و رعایت بهداشت و ایمنی را در مدرسه به کودکانشان بیاموزند.
5⃣ توضیحاتی درباره ارزشیابی توصیفی بدهید:
درباره ارزشیابی توصیفی برای اولیا توضیح دهید. اغلب خانوادهها، ارزشیابی توصیفی را به معنی ارزشیابی نشدن در مدرسه پذیرفتهاند و بسیار نسبت به آن بدبین هستند. دیدگاههای شخصی را دور بریزید و نقاط قوت ارزشیابی توصیفی را برای اولیا توضیح بدهید. این نکته را یادآوری کنید که منابع ارزشیابی توصیفی تنها امتحان نیستند و کلیه عملکردها و فعالیتهای دانشآموزان در طول سال تحصیلی جزء منابع ارزشیابی هستند. از اهمیت آزمونها برای تشخیص نقاط ضعف دانشآموزان برای آنها توضیح بدهید و از لزوم برگزاری آزمونها به روشهای مختلف. سعی کنید دیدگاه اولیاء را نسبت به این موضوع ارتقا ببخشید.
6⃣ زمان بندی ارسال تکلیف
7⃣ در چه مواردی والدین مجاز هستند به دانشآموز کمک کنند.
8⃣ چه وسایلی نیاز هست برای درس و مدرسه
9⃣ چه زمانی میتوانند به شما پیام بدهند (نحوه تعامل با معلم)
0⃣1⃣ نظم و انضباط دانشآموزان
1⃣1⃣ نحوه نمره دادن
2⃣1⃣ نحوه تدریس، بخصوص برای ریاضی و فارسی
3⃣1⃣ نحوه امتحانات پایان هر فصل یا ماه یا پایان ترم
5⃣1⃣ در چه صورتی مجاز به غیبت هستند و چگونه باید اجازه بگیرند.
6⃣1⃣ آیا دسترسی به گوشی دارند یا خیر(مشخص شود)
7⃣1⃣ اولیا نباید بچهی خود را به زور وادار به درس خواندن کنند بلکه باید آنها را تشویق به درس خواندن کنند.
فرزند کلاس اولی شما ابتدا باید روخوانی درستی داشته باشد، سپس بتواند روانخوانی خود را تقویت کند. روانخوانی به معنی تندخوانی نیست. بلکه همچنان میتواند کلمات را شمردهشمرده و صحیح و روان بخواند.
امروز بعد از خواندن متن یه دیکته چند خطی میگیریم .
حتما بعد از روخوانی دوتا سوال پایین متن رو هم میپرسیم .برای اینکه بدونیم فرزندمان تونسته مطلب رو درک کنه یانه ؟