فصل ششم: ایران من
آشنایی با برخی آثار تاریخی، طبیعی، و فرهنگی ایران، پرچم ایران و آداب و رسوم مربوط به ایام نوروز از اهداف این فصل است. همچنین برخی نکات زبانی و ادبی مربوط به وازهسازی آموزش داده میشود
فصل هفتم: طبیعت
هدف از این فصل آشنا کردن دانشآموزان با برخی مسائل علمی مانند چرخۀ آب، تقویت حس کمک به دیگران، تقویت حس کنجکاوی، آشنایی با زیباییهای طبیعت و برخی از آفریدههای خدا است.
۱. در فعالیتهای مربوط به “گوش کن و بگو“، عادت گوش دادن کامل و فکر کردن قبل از پاسخ دادن را در دانشآموز ایجاد کنید. تلاش کنید دانشآموزان به جای پاسخهای بله یا خیر، پاسخهای مبسوطی را ارائه کنند
۲. در بخش “نگاه کن و بگو“، باید تلاش کنید تا توجه دانشآموزان را به جزییات تصاویر افزایش دهید. به آنها این فرصت را بدهید که در مورد این تصاویر یا سایر تصاویری که دیدهاند با هم بحث و گفتگو کنند
۳. از دانشآموزان بخواهید هر هفته حداقل یک کتاب را بخوانند و در کلاس راجع به آن صحبت کنند. همچنین پیشنهاد میشود فضایی را در کلاس ایجاد کنید که دانشآموزان در گروههای ۲ یا ۳ نفره برای همدیگر کتاب بخوانند و دربارۀ آن با هم گفتگو کنند
۴. بازیهای در نظر گرفته شده در کتاب فارسی دوم بیشتر به بازیهای زبانی اختصاص دارد. بنابراین بهتر است تلاش کنید تا با روشهای خلاقانه باعث افزایش نشاط و تحرک دانشآموزان در حین انجام این بازیها شوید. همچنین بازیهایی را متناسب با بازیهای محلی در شهر یا روستای دانشآموزان، در نظر بگیرید
۵. نمایش و بازیگری برای دانشآموزان در این سن بسیار جذاب و البته مهم است. بنابراین هیچ چیزی، از جمله کمبود امکانات نباید مانع اجرای نمایش در کلاس شود
بودجهبندی سالانۀ فارسی دوم ابتدایی
برنامهریزی برای تدریس فارسی دوم ابتدایی باید به گونهای باشد که تا پایان دهۀ اول اردیبهشت ماه، تدریس کل کتاب به پایان رسیده باشد.
بر اساس پیشنهاد آموزش و پرورش، لازم است برای هر ماه، سه درس از کتاب فارسی دوم تدریس شود که پیشنهاد میشود این زمان، به صورت مساوی بین هر سه درس تقسیم شود. همچنین لازم است دهۀ اول مهر ماه را به یادآوری نکات مهم سال پیش اختصاص دهید. دهۀ دوم بهمن و دهۀ سوم اسفند را نیز برای تکرار و تمرین هر چه بیشتر در نظر بگیرید