حافظه فعال نهایی.pdf
3.87M
فایل کامل حافظهی فعال 😍👇
☘ تاثیر حافظه فعال بر خواندن
☘تعریف حافظه فعال
☘انواع حافظه فعال
☘ تمرینات تقویت حافظه فعال
☘☘☘☘☘☘☘
نگویید معلم بگویید مدیر یادگیری!
📍۲۱ نکته ای که مدیر یادگیری باید بداند👇
۱. 🍀 در دنیای جدید معلم رفته و مدیریادگیری جای آن نشسسته است. (معلمی به معنای انتقال یکطرفه و منفعلانه اطلاعات و متکلم وحده جای خود را به مدیریت یادگیری به معنای چرخش فعال و منتقدانه و پرسش محور اندیشه).
۲. 🍀 مدیر یادگیری بیش از گفتن باید بشنود.
۳. 🍀 مدیر یادگیری پرسش محور مباحث را پیش می برد. خود می پرسد و مدام مقدمات پرسشهای قدرتمند را فراهم می کند.
۴. 🍀 مدیر یادگیری دانش آموز را ظرف اطلاعات نمی بیند و او را ابژه نمی کند.
۵. 🍀 مدیر یادگیری در مدیریت یاددهی-یادگیری پیش از هر چیز به دنبال خلق شوق و نشاط است.
۶. 🍀 مدیر یادگیری با دانش اموز هم اندیشی می کند و از او می آموزد و به پرسش هایش بها می دهد و پرسشگر و پرسشگری را ارج می نهد و بر صدر می نشاند.
۷. 🍀 مدیر یادگیری هم به زبان دانش اموز بها می دهد و هم به زبان بدنش توجه دارد و خود هم هر دو زبان خویش را برای مدیریت یادگیری بکار می گیرد.
۸. 🍀مدیر یادگیری از چشمان دانش اموز پیامهای زیادی دریافت می کند؛ پیامهایی مبنی بر تلقی به قبول شدن یا پذیرفته نشدن! پیامهای هشدار دهنده درباره جذاب و مفید نبودن درس یا نفهمیدن ان یا پیامهای امیدوار کننده و همه این پیامها در جهت گیری های بعدی مدیر یادگیری نقش دارد.
۹. 🍀 مدیر یادگیری، شعار دارد و شعارش بسته به اینکه دانش آموزش چه کسانی اند و در چه مدرسه و منطقه ای اموزش می دهد متفاوت است.
۱۰.🍀 مدیر یادگیری برای تحقق شعارش برنامه دارد.
۱۱. 🍀 مدیر یادگیری هم زیاد "نمی دانم" را به کار می برد و هم تلاش میکند این جمله باشکوه در ذهن و زبان دانش آموز نقش بندد. تا به رسمیت بشناسند مرز جهالت و دانایی را.
۱۲. 🍀 مدیر یادگیری سعی می کند مسئولانه از بازتولید و تکثیر ضرب المثل ها و تعابیر ضد توسعه جلوگیری کند؛ تعابیری مثل " دیواری کوتاهتر از من نیست که.." ؛ " مشکل خودته"؛ "به من چه؟"؛ "فکر خودت باش که..(با دلالت فقط به فکر خود باش)"....
۱۳.🍀 مدیریادگیری در راستای تحقق پایدار و حداکثر نواوری به تفاوتهای دانش اموزان توجه دارد و آن را به رسمیت می شناسد.
۱۴. 🍀 مدیر یادگیری، عقل کل نیست و نه در برابر دانش آموزان که در کنار و همراه آنهاست.
۱۵. 🍀 مدیر یادگیری، صرفا به مغز و عقل دانش اموز نظر ندارد بلکه افزون بر ساحت ذهن به عواطف، هیجانات، احساسات، خیال، و بالاخره همه ساحات وجودی و کنش های او توجه دارد.
۱۶. 🍀 مدیر یادگیری تکلیف نمی دهد بلکه حاصل شوق دانش آموز را بطور داوطلبانه در قاب پژوهش و پرسش و پرسشگری به نظاره می نشیند.
۱۷.🍀 مدیر یادگیری زندگی کردن را با دانش اموز زندگی می کند و در دل این زندگی ریاضی و علوم و.. آموزش می دهد.
۱۸. 🍀 مدیر یادگیری اموزش را به و مدرسه و مدرسه را به کلاس تقلیل نمی دهد بلکه محیط آموزشی برای او بزرگتر از کلاس و مدرسه است.
۱۹. 🍀 مدیر یادگیری چراغ عقل را روشن نگه می دارد تا راه دین به درستی و در ریل بصیرت و به دور از افراطی گری پیموده شود و حیات طیبه را در حیات دینی جستجو می کند و عطش این حیات را در دانش اموز خلق می کند.
۲۰.🍀 مدیر یادگیری دانش آموز را عضوی از خانواده خود می داند و چونان مادر دانش اموز را می پروراند و لحظه لحظه نگران و پیگیر رشد دانایی اوست.
۲۱. 🍀 مدیر یادگیری در کنار مشروعیت دغدغه مقبولیت هم دارد؛ مشروعیتش را مدرک و گواهی هایش و از همه مهمتر دانش و تخصص و مهارتش تامین میکند اما مقبولیتش گره خورده به: جذابیتش، تکنیک های بروزش، پیگیری و هدایت یادگیری، شنیدن و گفتگو، لبخندهای امیدبخشش، دلسوزیش، تصمیم های موقعیت محور او.
࿐჻ᭂ⸙🍃🌼🍃⸙჻ᭂ࿐
👈اقدامات لازم در موفقیت تدریس
🌼 جلسات تخصصی پایه به پایه به جهت تسلط دانشی و بار علمی حتی اگر معلم به نکات پایه خود آشنا باشد ، مرور و بازآموزی سالانه کمک بزرگی به تسلط بیشتر بر فن بیان و قدرت انتقال مطلب خواهد کرد
🌼 استفاده از ابزار و تکالیف و ارزشیابی های هدفمند و موثر در یادگیری به دلیل وجود سطوح متفاوت یادگیری در دانش آموزان نیاز به ایجاد تنوع و تغییر ضرورت می باشد
🌼جلسات هم اندیشی بین پایه و تبادل تجربه هم به جهت برقراری رابطه بین همکاران و هم به دلیل بیان تجربیات کاری و هم بررسی پیشنهادات جدید در تغییر در روند تدریس ، تغییر در ابزار تدریس و بحث در مورد تکالیف هدفمند و ارزشیابی های مهارت محور
🌼 بررسی منابع مورد تایید مولفین جهت مطالعه روش های تدریس قابل اجرا در کلاس و تهیه گزارش چگونگی اجرا در فرایند تدریس توسط معلمان به دلیل این که بعد از مطالعه بتوانند در تطبیق و پیاده سازی مراحل روش تدریس ها را در کلاس خود توانایی و مهارت کسب کنند
👈 طرح مطالعه کتاب های روانشناختی و چالش های مدیریت کلاس بصورت تهیه منابع و مطالعه توسط همکاران و در ادامه برگزاری جلسات با متخصص رفتاری کودکان
به دلیل این که بخش اصلی موفقیت در تدریس ، مهارت کلاسداری و کنترل رفتاری دانش آموزان می باشد
🌹🌹 چند توصیه،به دبیران جوانی که برای اولین بار عهده دار کلاس های گروهی در مراکز آموزشی می شوند:
🌸۱-بهترین وضعیت یک دبیر در هنگام تدریس،قرار داشتن در پای تخته کلاس است
میزان تحرک و جابجایی،بهتر است مختصر،آرام و در محدوده تخته کلاسی باشد!
اینکه مدام قدم بزنیم،و یا درعرض و طول کلاس جابجا بشویم،تمرکز شاگردان را برهم زده و به تدریج حرکت بیش از حد ما،برای دانش آموزان خسته کننده می شود.
🌸۲-بهترین حجم صدا هنگام تدریس،حجمی متوسط،توام با آرامش و بیان شمرده کلمات است.
جالب نیست دانش آموز تذکر دهد:لطفا بلندتر!
و نیز اشتباه است فکر کنیم با فریاد کشیدن مطالب را بهتر به شاگردان فهمانده ایم!
فریاد زدن به هنگام تدریس تدریجا گوش و ذهن آنها را خسته می کند و انرژی معلم را نیز تحلیل می برد.
اگر درس را با فریاد زدن شروع کنیم دیگر تا انتها باید داد بزنیم!..چون دانش آموزان عادت کرده و دیگر به صدای آهسته ما توجه نخواهند کرد!!
حجم متوسط صدا بهترین است...و آنگاه می توان گاهی با بالا بردن یا پایین آوردن صدا توجه بیشتری را ایجاد نماییم...
🌸۳-نگاه دبیر باید بر روی صورت تمام دانش آموزان حرکت کند.
در هنگام تدریس فقط بعضی نفرات را نگاه کردن...و یا فقط به در و دیوار کلاس چشم دوختن...اثر منفی داشته و عده ای از شاگردان با این احساس که در دایره توجه قرار ندارند کم کم از دنبال کردن صحبت های ما دور خواهند شد!!
🌸۴-از یاد نبریم دانش آموز بیش از آنکه به مقدار پیشرفت درس در هر جلسه کلاس توجه کند به محتوی مطالب گفته شده دقت می کند...
به عبارت دیگر قبل از آنکه از خود بپرسد در یک جلسه چندصفحه کتاب تدریس شده،از خود می پرسد چه مطالبی را خوب و عمیق یاد گرفته است!
کیفیت آنچه تدریس می کنیم مهمتر از کمیت مطالب گفته شده است...سریع و تند درس دادن مطالب درسی معمولا دانش آموز را دچار اضطراب می کند.
این مطلب به ویژه درجلسات اول شروع برنامه کلاس ها مهمتر است.
🌸۵-بیش از نود درصد دانش آموزان،تخته ای باصفا و زیبا را می پسندند!
از رنگ های متنوع استفاده کنیم....تا جایی که ممکن است مرتب و منظم و خوش خط بنویسیم.
حتی المقدور از یک سمت تخته شروع کرده و به تدریج و منظم کل تخته را پر کنیم...
🌸۶-اخلاق خود را برای شاگردان توضیح ندهیم!
کل توضیحاتی که درباره اخلاق و کاراکتر و انتظارات خودتان می دهید نهایتا نیم ساعت به یاد شاگردان می ماند!
آنها باید اخلاق و منش شما را از روی رفتارتان بفهمند و به خاطر بسپارند...یا به عبارت دیگر آنچه را که مستقیم یا غیرمستقیم از رفتار و حرکات شما ببینند به خاطر خواهند سپرد.
🌸۷-دو چیز باعث تمکین،نظم و با اخلاق بودن دانش آموزان در کلاس یک دبیر می شود:
اول:علاقه ای که به آن دبیر دارند.
دوم:میزان احترامی که برای شخصیت آن دبیر قائل هستند.
هیچ یک از دو مورد بالا با زور و اجبار ایجاد نخواهد شد!
دانش آموزان را دوست بدارید تا شما را دوست داشته باشند...
هرچقدر دبیر رفتار موقرتری داشته باشد،دانش آموزان نیز ناگزیر بیشتر به او احترام می گذارند.
🌸۸-بدترین اتفاقی که می تواندبرای یک معلم بیافتد خشمگین شدن...فریاد زدن...و خدای ناکرده کلمات نامناسب بر زبان راندن است!!
از نظر دانش آموزان معلمی که نتواند خودش را کنترل کند قدرت کنترل کلاس را نیز نخواهد داشت...
خشمگین شدن و فریاد زدن،شخصیت یک معلم را در نظر کلاس فرو خواهد ریخت!!
🌸۹-با دانش آموز جروبحث نکنیم!
بحث کردن با نوجوانان بیش از آنکه آنها را قانع کند از شخصیت و اعتبار دبیر می کاهد...
خود را درگیر بحث نکنید...اگر نظری راجع به روش تدریس و یا روش اداره کلاس می دهند به نظرشان احترام بگذارید،با جملات منطقی اما نه خیلی طولانی،جواب هایی هوشمندانه بدهید...اما نگذارید بحث طولانی شود.
🌸۱٠-در مقابل خطاهای دانش آموزان،بیش از حد حساس نشده و عکس العمل شدید نشان ندهیم.
گاهی یک نگاه معنا دار کافیست...
گاهی یک تذکر دوستدانه اما جدی و بصورت انفرادی،مشکل را حل می کند.
گاهی جابجا کردن و تغییر دادن محل نشستن یک دانش آموز،آرامش و سکوت را به کلاس برمی گرداند.
🌸۱۱-هرچقدر با مطالعه بیشتر و دست پرتر به سر کلاس برویم از احترام بیشتری برخوردار می شویم.
هنر زیبا درس دادن اگر با توان علمی بالا همراه شود معجزه می کند...
🌸۱۲-از مهمترین نکات مثبت شغل ما سرو کار داشتن با نوجوانان پر انرژی،با نشاط،و سرشار از حس زندگی است،همراه نوجوانان بودن ما را جوان نگه می دارد....قدر این موضوع را بدانیم.
💐💐آنچه در بالا آمد چند توصیه بود به دبیران جوانی که در اولین کلاس های گروهی خود حضور پیدا می کنند
مسلما اساتید با تجربه،خودصاحب مهارت های ویژه می باشند.
مزیتهای یادگیری چرتکه
🔻انجام محاسبات به صورت ذهنی؛
🔻بهبود مهارت تمرکز؛
🔻بهبود مهارت تخیل و تصویرسازی؛
🔻بهبود قدرت حافظه؛
🔻افزایش اعتماد به نفس؛
🔻افزایش سرعت العمل در انجام تکالیف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
چرتکه برای چه کودکانی واجبه 👧🧒
یکی از اشتباهات تربیتی این است که، وقتی کودک غمگین و عصبانی است و شما در همین موقعیت از او میخواهید گریه کردن را متوقف کند.
حتی اگر دلیل این گریه موضوعی بسیار سطحی باشد و یا حتی اگر هیچ دلیلی هم وجود نداشته باشد اما به هر حال باعث شرمندگی و خجالت او میشوید.
این رفتار یعنی دلیلی برای گریه تو وجود ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥دفترچه ضرب
💫روش : ضرب های هر عدد را مانند فیلم روی یک برگه مقوا رنگ بنویسید و پایین هر برگه پایینش را پانچ می کنیم،و با کاموا به هم وصل می کنیم