✅✅✅معرفی چند راهکار
با هدف تقویت حافظه بلند مدت
🔸تعریف داستانی را که در هفته گذشته خوانده است.
🔸تعریف خاطرات مثلا در تابستان یا مسافرت یا عید نوروز
🔸تشخیص و شناسایی میوه ها،رنگ و شکل و طعم آنها
🔸به خاطر داشتن جمع های نظام دار. جمع های دوقلو یا درپایه های بالا تر جدول ضرب
🔸 تکرار مطالب درسی
🔸نوشتن مطلب در مورد فصل های سال و بیان خصوصیات فصل ها
🔸به یاد داشتن و بیان ماه های سال
🔸بیان قانون بازی هایی که می داند
🔸بیان نام کارتون ها و فیلم هایی که می بیند.
🔸 شرح و بیان کارتون ها و فیلم های دیده شده
🔸به یادآوردن دوستان سال های قبل
🔸بیان شماره تلفن ها
🔸یادآوری تاریخ های تولد
🔸گفتگو در مورد قیافه های افراد
🔸به یاد داشتن کارها و قرارهای ملاقات
🔸یادگیری همراه موسیقی
جمع ومفرد :
🌺اسم:کلمه ای است که برای نامیدن شخص یا حیوان یا چیزی به کار می رود. مانند : اسب ، درخت ، مادر
اسم می تواند مفرد باشد و یا جمع .
🌺اسم مفرد : اگر اسم بر یک فرد یا یک چیزی دلالت کند ، آن را مفرد می گوییم. مانند : گل ، خانه، دختر
🌺اسم جمع :
جمع ان
اسم جمع :
اگر اسم بر بیش از یکی دلالت کند ، آن را اسم جمع می گوییم . مانند گل ها، خانه ها، دختران
نکته : اسم مفرد در زبا ن فارسی علامت خاصی ندارد. علامت جمع در زبان فارسی ” ها ” و “ان ” است که به اسم مفرد اضافه می شود . مانند کتاب + ها کتاب ها ، پسر + ان پسران
( برای جمع بستن تمام کلمه ها می توان از ” ها ” استفاده کرد . اما از ” ان ” تنها برای اسم جانداران و بعضی کلمه ها می توان استفاده کرد .)
*اگر در آخر اسمی (ه) بیاید هنگام جمع بستن با ” ان ” حرف (ه) را برداشته و به جای آن حرف میانجی (گ) را می گذاریم. مانند “:
چرنده + ان چرندگان رفته + ان رفتگان برنده+ان برندگان
واژه + ان واژگان فرشته + ان فرشتگان
پرنده + ان پرندگان فرزانه + ان فرزانگان
*اگر در آخر کلمه ای ( الف ) یا ( واو ) بیاید ، هنگام جمع بستن با “ان” بین کلمه و “ان” جمع ، حرف ( ی) اضافه می شود . مانند
دانا + ان دانایان جنگجو + ان جنگجویان
آشنا + ان آشنایان هنر جو + ان هنر جویان
*البته کلمه هایی وجود دارد که به آن ها ( ی ) اضافه نمی شود. مانند بانو+ان بانوان بازو + ان بازوان
نکته : در اسم مکان ها ” ان ” نشانه ی جمع نیست. مانند تهران ، کرمان ، سیرجان
نکته : اگر “ان ” را از آخر کلمه برداریم باید مفرد آن باقی بماند . در غیر این صورت ، ” ان ” نشانه ی نیست . مانند بستان ( بستان ، اسم مفرد است و نمی توان “ان ” را از آن جدا کرد.)
جمع ان
همیشه “ان ” آخر کلمه نشانه ی جمع نیست و گاهی بر مفهوم زمان و گاهی بر مفهوم مکان دلالت می کند. مانند
بهاران ( هنگام بهار )
سحر گاهان( هنگام سحر ) بامدادان ( هنگام بامداد )
گیلان ( محل سکونت مردم گیل )
*وقتی آخر کلمه (ه) بیاید و صدای (ا ) ندهد بهتر است در موقع جمع بستن با “ها ” ، ها به آن بچسبد. مانند
چاه + ها چاهها کاه + ها کاهها
گروه + ها گروهها
شاه + ها شاهها
راه + ها راهها ماه + ها ماهها
سیاه + ها سیاهها
کلاه + ها کلاهها
*وقتی آخر کلمه (ه ) بیاید و (ه) صدای (ا) بدهد ، بهتر است در موقع جمع بستن با “ها” ، ها به کلمه نچسبد. مانند
موزه + ها موزه ها
کوزه + ها کوزه ها
خانه + ها خانه ها
کوچه + ها کوچه ها لانه + ها لانه ها شانه + ها شانه ها
2نکته : برای جمع بستن بعضی از کلمه هایی که از زبان عربی وارد فارسی شده اند از ” ات ” استفاده می کنیم . مانند
خطر+ات خطرات تعطیل + ات تعطیلات
حشره+ات حشرات
قطره + ات قطرات
کلمات فارسی
*جمع بستن کلمه هایی که در اصل فارسی هستند با ” ات” کاملا نادرست است. مانند
گزارش + ات گزارشات ( نادرست است .) گزارش + ها گزارش ها ( درست است .)
دستور + ات دستورات ( نادرست است. ) دستور + ها دستور ها ( درست است .)
آزمایش + ات آزمایشات ( نادرست است. ) آزمایش + ها آزمایش ها ( درست است .)
سفارش + ات سفارشات ( نادرست است. ) سفارش + ها سفارش ها ( درست است .)
فرمایش + ات فرمایشات ( نادرست است. ) فرمایش + ها فرمایش ها ( درست است .)
گرایش + ات گرایشات ( نادرست است. ) گرایش + ها گرایش ها ( درست است.)
پیشنهاد + ات پیشنهادات ( نادرست است. )
🌴 واژه های درس ۵ ( بلدرچین و برزگر)🌴👇👇
☘️ هم معنی 😊 👇👇
آشیانه=
انتظار=
برزگر=
درو=
دهقان=
کشتزار=
صحرا=
خویشان=
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
☘️ مخالف ☹️ 👇👇
زندگی=/=
روز=/=
تیز=/=
درو=/=
خراب=/=
نشست=/=
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
☘️ کلماتی که از نظر املایی و معنایی با هم ارتباط دارند 👇👇
انتظار:
خراب:
خطر:
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
کشاورزی زمین مستطیل شکل خود را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد .در یک قسمت کاهو کاشت در قسمت دیگر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرد و در سه قسمت آن پیازچه کاشت با رسم شکل پاسخ دهید.
الف)_______ قسمت از ___قسمت مساوی را کاهو کاشته است.
ب)________قسمت از ___قسمت مساوی را پیازچه کاشته است.
ج)________قسمت از_______قسمت مساوی را نکاشته است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
61.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش های به دست آوردن حاصلضرب بسیار ساده و عالی توسط آموزگار کریمی
#سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نوشتن کسر با توجه به شکل
🔸 ریاضی سوم دبستان
🌸 آموزش جدول ضرب،،،
از پایه اول دانش آموزان با جدول ضرب به صورت غیر مستقیم آشنا می شوند.
در ابتدا دانش آموزان باید معنی دسته و تعداد دسته ها را با استفاده از محور، شکل، و ابزار مختلف خوب یاد بگیرند.
🌟نکته
ضرب یکی از مفهوم های جمع است که دو تا دو تا و یا سه تا سه تا جمع می شود.
برای آموزش ضرب ابتدا از جمع آن ها استفاده کنید.
ابتدا دانش آموزان ضرب دو و سه را خوب یاد بگیرند.
🌸گام اول آموزش ضرب ، با شناخت و یادگیری مفهوم ضرب آغاز می شود. چگونه این مفهوم را آموزش بدهیم و چه روش هایی به کار ببریم حکایتی جدا از آموزش ضرب دارد.
👈نکته ی دیگر ی که باید متذکر شوم پرهیز از عجله در آموزش ضرب می باشد. اجبار برای حفظ سریع جدول ضرب یکی از اشتباهات بزرگ یک معلم می تواند باشد.
اگر مدت زمان زیادی در این چند صفحه ریاضی صرف می کنید و نگران بودجه بندی کتاب هستید ، مطمئن باشید که با آموزش صحیح در آینده به سرعت پیش خواهید رفت و جبران عقب ماندگی خواهد شد.
🌻 روش آموز ضرب
👈مرحله اول
قبل از آموزش ضرب زمانی را به آموزش مفهوم ضرب اختصاص دهید. (شاید یک هفته یا بیشتر با توجه به استعداد بچه های کلاس)
برای بیان مفهوم ضرب از دانش آموزان بخواهید یک دفتر ۴۰ برگ که فقط مختص ضرب باشد تهیه کنند.
👈اولین مرحله ، آموزش مجسم عبارت های ضرب می باشد. بهتر است عبارت ها را روی تخته بنویسید و از بچه ها بخواهید با توجه به عبارت گفته شده چوب کبریت های خود را دسته بندی کنند.(تعداد ۴۵ چوب کبریت برای هر دانش آموز )
این عمل چندین بار و چندین زنگ ادامه پیدا کند.می توانید با وسایل مختلف دسته بندی را کار کنید.
در چند جلسه اول ضرب مثلا سه دسته دوتایی را تمرین کنید.
بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله برای امتحان بچه ها بخواهید تا پای تخته بیایند و با وسایلی که در اختیارشان قرار می دهید بسته های مورد نظر شما را درست کنند.
این عمل را می توانید به شکل گروهی یا مسابقه برگزار کنید.
🌻 آموزش ضرب
👈مرحله دوم
مرحله ی دوم آموزش مرحله ی نیمه مجسم می باشد . از بچه ها بخواهید تا دفتر ضرب خود را باز کنند و یک صفحه را به چهار یا شش قسمت تقسیم کنند.
حالا بخواهید در بالای هر خانه عبارتی را که شما می گویید بنویسند. حال بخواهید برای عبارت های گفته شده شکل بکشند.
بعد از مدتی تمرین ، یک عبارت را بگویید و از بچه ها بخواهید عبارت دوم را بنویسند و شکل بکشند. به این ترتیب دانش آموزان به راحتی و بدون هر گونه فشاری با مفهوم ضرب آشنا می شوند.
🌻 آموزش ضرب،،،
👈 مرحله سوم
در مرحله سوم تمرینات صفحه ۶۳ تا ۶۶ کتاب ریاضی را حل کنند.کتاب ریاضی را ببندند و در دفتر خود عبارت ضرب را به صورت عبارت فارسی بنویسند.مثلا سه بسته دو تایی می شود شش تا.
باز استفاده از چوب کبریت در مرحله ی اول قرار دارد. از بچه ها بخواهید تا بسته های مورد نظر را درست کنند و حاصل آن را نیز بیان کنند. این عمل در دفتر ضرب نیز انجام می شود. بعد از تمرین های کافی به راحتی توسط بچه ها نوشته خواهد شد.
#ریاضی
🌸 آموزش جدول ضرب،،،
از پایه اول دانش آموزان با جدول ضرب به صورت غیر مستقیم آشنا می شوند.
در ابتدا دانش آموزان باید معنی دسته و تعداد دسته ها را با استفاده از محور، شکل، و ابزار مختلف خوب یاد بگیرند.
🌟نکته
ضرب یکی از مفهوم های جمع است که دو تا دو تا و یا سه تا سه تا جمع می شود.
برای آموزش ضرب ابتدا از جمع آن ها استفاده کنید.
ابتدا دانش آموزان ضرب دو و سه را خوب یاد بگیرند.
🌸گام اول آموزش ضرب ، با شناخت و یادگیری مفهوم ضرب آغاز می شود. چگونه این مفهوم را آموزش بدهیم و چه روش هایی به کار ببریم حکایتی جدا از آموزش ضرب دارد.
👈نکته ی دیگر ی که باید متذکر شوم پرهیز از عجله در آموزش ضرب می باشد. اجبار برای حفظ سریع جدول ضرب یکی از اشتباهات بزرگ یک معلم می تواند باشد.
اگر مدت زمان زیادی در این چند صفحه ریاضی صرف می کنید و نگران بودجه بندی کتاب هستید ، مطمئن باشید که با آموزش صحیح در آینده به سرعت پیش خواهید رفت و جبران عقب ماندگی خواهد شد.
🌻 روش آموز ضرب
👈مرحله اول
قبل از آموزش ضرب زمانی را به آموزش مفهوم ضرب اختصاص دهید. (شاید یک هفته یا بیشتر با توجه به استعداد بچه های کلاس)
برای بیان مفهوم ضرب از دانش آموزان بخواهید یک دفتر ۴۰ برگ که فقط مختص ضرب باشد تهیه کنند.
👈اولین مرحله ، آموزش مجسم عبارت های ضرب می باشد. بهتر است عبارت ها را روی تخته بنویسید و از بچه ها بخواهید با توجه به عبارت گفته شده چوب کبریت های خود را دسته بندی کنند.(تعداد ۴۵ چوب کبریت برای هر دانش آموز )
این عمل چندین بار و چندین زنگ ادامه پیدا کند.می توانید با وسایل مختلف دسته بندی را کار کنید.
در چند جلسه اول ضرب مثلا سه دسته دوتایی را تمرین کنید.
بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله برای امتحان بچه ها بخواهید تا پای تخته بیایند و با وسایلی که در اختیارشان قرار می دهید بسته های مورد نظر شما را درست کنند.
این عمل را می توانید به شکل گروهی یا مسابقه برگزار کنید.
🌻 آموزش ضرب
👈مرحله دوم
مرحله ی دوم آموزش مرحله ی نیمه مجسم می باشد . از بچه ها بخواهید تا دفتر ضرب خود را باز کنند و یک صفحه را به چهار یا شش قسمت تقسیم کنند.
حالا بخواهید در بالای هر خانه عبارتی را که شما می گویید بنویسند. حال بخواهید برای عبارت های گفته شده شکل بکشند.
بعد از مدتی تمرین ، یک عبارت را بگویید و از بچه ها بخواهید عبارت دوم را بنویسند و شکل بکشند. به این ترتیب دانش آموزان به راحتی و بدون هر گونه فشاری با مفهوم ضرب آشنا می شوند.
🌻 آموزش ضرب،،،
👈 مرحله سوم
در مرحله سوم تمرینات صفحه ۶۳ تا ۶۶ کتاب ریاضی را حل کنند.کتاب ریاضی را ببندند و در دفتر خود عبارت ضرب را به صورت عبارت فارسی بنویسند.مثلا سه بسته دو تایی می شود شش تا.
باز استفاده از چوب کبریت در مرحله ی اول قرار دارد. از بچه ها بخواهید تا بسته های مورد نظر را درست کنند و حاصل آن را نیز بیان کنند. این عمل در دفتر ضرب نیز انجام می شود. بعد از تمرین های کافی به راحتی توسط بچه ها نوشته خواهد شد.
#ریاضی
تکلیف خلاقانه ضرب که هم می شه پرینت گرفت و داخل کاور پلاستیکی قرار داد و هم لمینت کرد که دانش آموزان عزیز تمرین کنند.