💢یک محیط آموزشی امن ایجاد کنید.
💢ایجاد یک محیط آموزشی امن فقط مربوط به فضای فیزیکی نیست، بلکه بیشتر به فضای اجتماعی و احساسی مربوط میشود. کودکان و نوجوانان باید احساس راحتی کنند که خودشان باشند، خطر کنند و ایدههایشان را به اشتراک بگذارند. 💯چند نکته که میتوانید برای ایجاد یک محیط آموزشی امن در کلاس درس در نظر بگیرید:
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰دانشآموزان باید در اشتباه کردن احساس راحتی داشته باشند. وقتی بچهها اشتباه میکنند چه واکنشی نشان میدهید؟ واکنش سایر دانشآموزان چگونه است؟ آیا راههایی وجود دارد که دانشآموزان بتوانند به نحوی با سؤالات چالش برانگیز روبرو شوند که در لحظه احساس خجالت نکنند؟
🔰دانشآموزان باید احساس کنند که صدای آنها اهمیت دارد. چگونه فرصتهایی را برای هر دانشآموزی فراهم میکنید تا افکار خود را به صورت عمومی در کلاس و به شکل خصوصی به اشتراک بگذارد؟ چگونه محیطی ایجاد میکنید که دانشآموزان به افکار یکدیگر احترام بگذارند و برای آنها ارزش قائل شوند؟
🔰دانشآموزان باید با اینکه خودشان باشند، احساس راحتی کنند. به این بیاندیشید که چگونه میتوانید کلاس درسی ایجاد کنید که در آن هر کودک/نوجوان احساس کند میتواند خودش باشد؟
💯فرصتهایی برای تعاملات مثبت با همسالان فراهم کنید.
💢گاهی کودکان و نوجوانان به این دلیل که احساس میکنند از اجتماع جدا شدهاند، به محیط مدرسه بیعلاقه میشوند. فرصتهایی برای تعاملات مثبت دانشآموزان با یکدیگر ایجاد کنید. چند مثال در این مورد عبارتند از:
🔰برای کار گروهی در کلاس برنامه ریزی کنید، همسالانی را انتخاب کنید که میتوانند با دانشآموز بیعلاقه بهتر کار کنند.
🔰دانشآموز بیعلاقه را تشویق کنید تا برای فعالیتهای فوق برنامه (هنری، ورزشی و …) ثبت نام کند.👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
💯فرصتهایی برای تعاملات مثبت با همسالان فراهم کنید.
💢گاهی کودکان و نوجوانان به این دلیل که احساس میکنند از اجتماع جدا شدهاند، به محیط مدرسه بیعلاقه میشوند. فرصتهایی برای تعاملات مثبت دانشآموزان با یکدیگر ایجاد کنید. چند مثال در این مورد عبارتند از:
🔰برای کار گروهی در کلاس برنامه ریزی کنید، همسالانی را انتخاب کنید که میتوانند با دانشآموز بیعلاقه بهتر کار کنند.
🔰دانشآموز بیعلاقه را تشویق کنید تا برای فعالیتهای فوق برنامه (هنری، ورزشی و …) ثبت نام کند.
💯عشق بیقید و شرط ببخشید.
کودکان و نوجوانان اتفاقات زیادی را در زندگی خود از سر میگذرانند. آنها بسیار بیشتر از آنچه در کوله پشتی خود دارند، بر شانههایشان حمل میکنند. در مسیری که دانشآموزان در کنار شما طی میکنند، هر موقعیت، کلاس یا روزی به خوبی پیش نخواهد رفت. ما به هر حال باید بچه ها را دوست داشته باشیم. حتی زمانی که کارشان را تمام نمیکنند، ما باید آنها را دوست داشته باشیم. راههای زیادی برای نشان دادن این موضوع وجود دارد:
🔰مهم نیست دیروز یا روز قبل چه اتفاقی افتاده است، هر روز را به عنوان روزی جدید در نظر بگیرید.
🔰همیشه روی رابطه تمرکز کنید. بچهها را به عنوان یک انسان (و نه فقط دانش آموز) بشناسید. موضوعاتی را که برای دانشآموزانتان مهم است، مطرح کنید. در مورد سرگرمیها، اعضای مهم خانواده و سرگرمیهای آنها بپرسید. در مورد موضوعاتی که برای آنها مهم است یاد بگیرید و بگذارید آنها نیز به شما آموزش دهند.
🔰گاهی اوقات چیزهای کوچک را نادیده بگیرید. این بدان معنا است که وقتی دانشآموز به دو سوال در تکالیف خود پاسخ نداده است، سرزنشش نکنید.
🔰روی نکات مثبت تمرکز کنید. همیشه در هر موقعیتی نکات مثبتی وجود دارد. کار با کودکان و نوجوانانی که دچار مشکل هستند میتواند چالش برانگیز و استرسزا باشد. نکات مثبتی که در وجود دانشآموز هست را به خود یادآوری کنید.👇👇👇
#روش تدریس
#کلاسداری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
نشانه ها و علت کم رویی دانش آموزان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
💢انزوا و گوشه گیری یکی از نشانه های اصلی در کودکان کم رو است که با دوری از جمع و نداشتن دوست در مدرسه خود را نشان می دهد که موجب می شود تا این دسته از دانش آموزان 💫افرادی منظم، 💫ساکت و بدون جنب و جوش نشان داده شوند.
💢 این نشانه مهم ممکن است در دید بسیاری از معلمان نادیده گرفته شود و این تصور وجود داشته باشد که این کودک آرام است در صورتی دچار کم رویی و انزوا است و شناسایی دیرتر این ویژگی می تواند درمان سخت تری را به همراه داشته باشد.
💢عدم اعتماد به نفس نیز یکی دیگر از نشانه هایی است که در این کودکان وجود دارد اغلب آنها تصور می کنند توانایی انجام کارهای بزرگ را ندارند و فردی بی کفایت هستند. در بحث های کلاسی کمتر شرکت می کنند تا مورد قضاوت و سرزنش قرار نگیرند همچنین نشانه های ظاهری کم رویی دانش آموزان مانند خوردن ناخن و یا حساسیت زیاد بر روی تمیز نگه داشتن وسایل می تواند از نشانه های دیگر باشد..
1_1733863342.mp3
12.89M
موضوع : چالش های سی روزه ی مدیریت کلاس
مدرس : استاد حافظی نژاد
2⃣ جلسه با اولیاء قسمت اول
🔰بیشتر دانش آموزانی که دارای احساس خجالت در برقرار کردن ارتباط خود هستند از موقعیت هایی که در آن مورد انتقاد قرار بگیرند ترس دارند و سعی می کنند از جمع به دلیل تحقیر نشدن دوری کنند.
🔰خجالت دانش آموزان می تواند علت های مختلفی داشته باشد و ریشه در کودکی آنها و دایره کوچک ارتباط خانوادگی نیز دارد.
🔰 اما علت هر چه باشد والدین و معلمان می توانند از طریق روش هایی مؤثر به درمان این مشکل عاطفی در کودک بپردازند و او را به فردی سرزنده و با اعتماد به نفس پرورش دهند
نکاتی که در جلسه با اولیا باید عنوان ڪرد :
👇👇👇
1-✅اولین برخورد و دیدار با روی گشاده و لبخند همراه با معرفی خود اما فقط در حیطه اموزشی نه مسایل خصوصی و شخصی .
2-✅بیان چکیده ای از سیستم توصیفی آ پ .(اینکه کاملا توصیفی با در نظر گرفتن تمام موارد جهت ارزیابی ،عدم وجود نمره ).
3-✅قاطع و محکم و با اعتماد،به نفس صحبت کنید هرگونه رفتار و حرکات شما کاملا زیر ذره بین نگاه والدین هست .
4-✅بیان شیوه تدریس هرکتاب و انتطارات شما از شاگردان .
5-✅عنوان وسایل و لوازم مورد نیاز برای سال تحصیلی و توضیح مختصر درباره ڪاربرد انها .
6-✅وجود پوشه ڪار یا کلربوک و قرار دادن تمام انچه که باید قرار دهد طبق هر درس و با ترتیب جهش سنجش و ارزیابی بهتر و رهنمود دقیق تر .
7-✅ تذکر به فرزندان برای رعایت قوانین درون کلاسی و برون کلاسی در سطح مدرسه (چرا که رعایت ان یعنی اموزگار با خیال اسوده میتواند تدریس همراه با برنامه داشته باشد و گرنه هر گونه عدم رعایت باعث اتلاف وقت میشود و عقب ماندن از برنامه و بودجه بندی ).
8-✅طرح مسایل اخلاقی ،اموزشی و ...در یک برگه هر یک از والدین اطلاعات کامل و جامعی درباره ی :
تعداد افرادخانواده،فرزند چندم ،وضع اقتصادی و مالی ،ملیت ،وضع اعتقادی و فرهنگی ،بیماری جسمی یا روحی،هرگونه اتفاق خانوادگی از جمله طلاق و فوت و ...).
9-✅ نشان دادن دفتر اموزشی خود،به اولیا جهت اطلاع کامل از روند اموزش و اهداف و انتظارات تا سندی برای ارزشیابی ها و ...باشد(هر دانش اموز ۵صفحه اختصاصی دارد از جمله پرسش و پاسخ کلاسی ،انجام تکالیف ،شرکت در کار گروهی ،ازمون ها،غیبت و تاخیر و انضباط،شناسایی استعداد).
10-✅حتما صبحانه به فرزند خود بدهند تا صبح اول وقت بعنواین دل درد و ...وقت کلاس گرفته نشود،و از درس عقب نماند.
11-✅حتما بهداشت فردی را رعایت کنند(حمام ،لباس تمییز ،استفاده از خوش بو کنتده بدن ،لیوان و یه شیشه اب اشامیدنی ).
12-✅روزهایی که در برنامه ورزش دارند لباس ورزشی بیاورند.
13-✅نظارت بر انجام تکالیف فرزندان خود طبق برنامه بهمراه بازخورد .
پرسش و پاسخ در منزل ،راهنمایی و هدایت در انجام تحقیق های کتاب و ...
14-✅درس قران و املا هرشب در برنامه داشته باشند و بازخورد بزنند .
15-✅عدم نوشتن تکالیف فرزندان خود.
16-✅در صورت وجود غیبت حتما به مدرسه اطلاع بدهند، گواهی پزشک جهت موجه کردن .
17-✅همکاری با اموزگار و عدم دخالت در روند اموزشی ،از اموزش به سبک خود پرهیز کنند چون صرفا باعث دوگانگی اموزشی و اتلاف وقت خواهند شد .
18-✅از مراجعه به مدرسه ،تماس و حضور هر روز اکیدا پرهیز کنند.
19-✅هنگام تدریس از در زدن کلاس به هر عنوان خودداری کنند،چون مطلقا جوابگو نخواهیم بود. اگر خوراکی یا کتاب یا هر دلیلی دیگری دارند فقط به دفتر مدرسه و نزد معاونین بروند .
20-✅اینکه اموزش و تدریس شما طبق بودجه بندی و برنامه هست لطفا ارائه نظر ندید که چرا کم یا زیاد تدریس میشود.
از دخالت در شیوه و نحوه ی تدریس اکیدا خوددداریرکنیذ
اولیا بهتر هست حق را به اموزگار بدهند و به او اعتماد کنند چرا که اموزگار اهدافی والاتر،و فراتر از انچه که در ذهن شما میگذرد برای فرزندان کلاسش تدبیر اندیشیده .
21-✅فراهم کردن محیط امن و ارام در خانواده برای فرزند خود.
22-✅لطفا از تفحص و کنجکاوی بی مورد،درباره حریم کلاس پرهیز کنید .
شما تنها موظف هستید از فرزند خود درباره انچه بر علمش افزوده شده و یا تا چه اندازه محیط،کلاس را برای فعالیت و ...فراهم کرده سوال کنید و راهنمایی کنید.
23-✅زمان مشخصی را اختصاص به مهمانی ها و مسافرت ها بدهید.
برای نوشتن و خواندن دروس فرزند خود زمانبندی کنید.
24-✅موبایل و ...تا زمانیکه طبق برنامه هفتگی خود عمل نکرده در اختیار فرزند خود ندهید.چنانچه تشخیص میدهید،حتی اسیب به درس فرزند خود میزند از او بگیرید.
25-✅چنانچه طبق اسناد و شواهد با اولیا تماس گرفته میشود مبنی بر رسیدگی وضعیت فرزندشان (ارجاع به مرکز اختلالات درمانی و پزشک بیماری های مختلف شنوایی وبینایی و .. ) لطفا تعصب بی جا از خود نشان ندهند و به فکر اینده ی فرزند خود در جامعه باشند.
#چرا_بچه_ها_دعوا_می کنند؟⁉️
✅عموما دعوای بچه ها در مدرسه بیشتر از سنین کودکی و خردسالی است و با ورود به دوره نوجوانی و خصوصا در گسران، ممکن است بیشتر شاهد ناسازگاری بچهها با همسالان و درگیری بین آنها باشیم. قبل از هرچیز باید عواملی که زمینهساز ابراز خشونت، عصبانیت و تحریک کودک برای دعوا کردن هستند را شناسایی کنید. کانال آموزش👇👇👇
#مشکلات_روحی
مشکلات خاصی مانند وسواس فکری، اختلال اضطراب اجتماعی، بیشفعالی یا افسردگی میتوانند ظرفیت روحی و روانی دانشآموزان را در مقابل افراد و موقعیتهای جدید و متفاوت کاهش دهند.
#عدم_کنترل_هیجانات
بعضی از بچهها نمیتوانند احساسان و هیجانات خود را به درستی و به موقع شناسایی و آن را کنترل کنند. به همین دلیل ممکن است احساساتی مانند شرم و کمبود اعتماد به نفس شدید با پرخاشگری و رفتارهای تکانشی و به شکل دعوا کردن در مدرسه بروز پیدا کند.
#مشکلات_دوران_بلوغ
یکی از علل رایج خشم و تحریکپذیری در دوران نوجوانی تغییرات هورمونی دوران بلوغ است. در این دوره نوجوان به دلیل طوفان هورمونی دچار تغییرات روحی و ذهنی فراوانی میشود و ممکن است راه صحیح مدیریت این احساسات را نداند. از طرفی نیاز به توجه و تحسین، پذیرفته شدن در گروه همسالان، نیاز عاطفی و جنسی نیز چالشهای بیشتری را در سن بلوغ ایجاد میکند که باعث کاهش تحمل فرد میشود.
#استرس_و_اضطراب_بالا
کودکان و نوجوانانی که در زمینه تکالیف درسی، امتحانات یا حضور در مدرسه مشکل دارند اضطراب و استرس زیادی را تجربه میکنند تحریک پذیری بالاتری دارند و ممکن است به صورت ناخوداگاه از دعوا و درگیری به عنوان راهی برای تخلیه هیجانات منفی خود استفاده کنند.
#مشکلات_خانوادگی
مشاجره و اختلافات بین والدین یا والدین و بچهها، محیط مخربی برای رشد فرزندان ایجاد میکند. وقتی کودکان شاهد الگوهای بروز خشم و عصبانیت به شیوه ناسالم هستند، با احتمال بالاتری همین خشم را نسبت به دوستان خود در مدرسه یا شرایط نامساعد نشان میدهند
#اختلال_در_یادگیری
کودکان و نوجوانانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، در صورت عدم تشخیص و رسیدگی، ممکن است مرتبا با تحقیر و سرزنش مواجه شوند. همین مسئله خشم و عصبانیت کودک را بیشتر میکند و زمینهساز مشکلات رفتاری و بروز منفعلانه خشم به صورت دعوا و درگیری با دوستان، خانواده یا معلمان است.
#خواب_و_تغذیه_نامناسب
مناسب نبودن کیفیت یا کمیت خواب بچهها نقش مهمی در آرامش آنها دارد. کودک یا نوجوانی که به میزان کافی استراحت نکند سریعتر بر اثر تحریک یا در شرایط نامساعد، دچار خشم میشود و رفتارهای مخربی مانند دعوا کردن را بروز میدهد. از طرفی کمبود برخی از ویتامینها نیز میتوانند باعث تحریک پذیری بیشتر شوند. گرسنگی و تشنگی به مدت طولانی با کاهش توان عصبی و ذهنی همراه هستند و در همین زمان است که کودک یا نوجوان قادر به کنترل تکانههای خشم خود نیست و ممکن است برای سادهترین مسائل دعوا کند
#اهمیت_جلوگیری_از_دعوای_بچه ها و برخورد صحیح با آن
دعوای کودکان و نوجوانان در مدرسه میتواند عواقب سنگینی برای آنها به دنبال داشته باشد یا جزئی از الگوی رفتاری آنها شود. بنابراین هرچه در سنین کمتر یا دوران حساس بلوغ به علل این رفتار آسیبزا پی ببرید، بهتر میتوانید عواقب ناشی از آن را کنترل کنید:
✅طرد شدن از طرف گروه همسالان و دوستان
✅افزایش احتمال بزهکاری
✅افت تحصیلی
✅احتمال آسیب فیزیکی و روانی به خود و دیگرانکان
#گفتگو_و_پذیرش
قبل از هرچیز باید بتوانید با فرزندتان گفتگوی موثر داشته باشید و به خوبی حرفها و دغدغههای آنها را بشنوید. این کار تا حد زیادی در پیدا کردن ریشه مشکلات به شما کمک میکند. وقتی فرزندتان جریان دعوای مدرسه را تعریف میکند به دقت به جزییات توجه کنید از سرزنش او خودداری کنید تا بتواند تمام حرفهایش را با شما در میان بگذارد. از طرفی همانطور که گفتیم شاید یکی از دلایل درگیری او نیاز به توجه یا بیان نیازهایش باشد که با صحبت کردن تا حدودی برطرف خواهد شد و میتواند در آرامش او موثر باشد.
#رسیدگی_به_شرایط_درسی
ضعف درسی، استرس و اضطراب زیادی برای بچهها ایجاد میکند و میتواند در نهایت به دلیل اثر بر اعتماد به نفس در بروز خشم بچهها نقش زیادی داشته باشد. برنامه منظمی برای حل تکالیف فرزندتان در نظر بگیرید و اگر نقطه ضعفی در درسهایش دارد حتما به این موارد رسیدگی کنید.
#ورزش_و_فعالیت_فیزیکی
تحقیقات زیادی نشان میدهند که بین فعالیت بدنی و ورزش و توانایی کنترل خشم همبستگی وجود دارد. ورزش و فعالیت بدنی ضمن تخلیه انرژی کودک و نوجوان، در او توانمندی و احساس ارزشمندی ایجاد میکنند که مانع از رفتارهای آسیبزایی همچون دعوای بچه ها در مدرسه میشوند.
#تقویت_مهارت_های_فردی
نداشتن برخی از مهارتها فردی باعث میشود بچهها به دعوا و پرخاش پناه ببرند. قدرت نه گفتن، رفتار قاطعانه، دفاع از حقوق خود و حل مسئله از مواردی هستند که هر کودک و نوجوانی باید آنها را یاد بگیرد. در این صورت میتواند به شیوه درست حل مسئله کند و عملا برای رفع مشکلاتش نیازی به پرخاشگری و دعوا کردن پیدا نمیکند.
افزایش تنشهای اجتماعی و مشکلات در خانوادهها، یکی از عوامل موثر بر بروز برخوردهای پرخاشگرانه و دعوای بچه ها در مدرسه است. برای اینکه بتوانید با این مشکل که عواقب زیادی برای کودکان و نوجوانان در پی دارد، باید ابتدا ریشهها و علل احتمالی آن را شناسایی کنید. در این مطلب به برخی از دلایل مهمی که میتوانند در خشم و ابراز خشونت بچهها نقش داشته باشندصحبت کردیم. از عواقب دعوا در مدرسه برای کودکان گفتیم و راهکارایی برای مدیریت و کنترل این رفتار آسیبزا پرداختیم که امیدواریم در این زمینه راهگشا باشند.
#چینش_کلاسی
در این مدل افراد در ردیف ها و ستون های منظم پشت سر هم قرار می گیرند .
بسته به فضای کلاس ممکنه سه یا دو ستون از نیمکت ها را داشته باشیم.
مزایا 👇
🔸توی این روش توجه همه به رو به رو و تخته خواهد بود .
🔸فضای پِرت کمی وجود خواهد داشت.
معایب👇
🔸امکان تعامل دانش آموزان با هم کم هست.
🔸عده ای در کلاس احساس دور ماندن از فضای کانونی کلاس را خواهند داشت .
#چینش_رو_در_رو
در این مدل بچه ها در گروه های چند نفره رو به روی هم قرار می گیرند و بین گروه ها فاصله هست.
مزایا👇
🔸تعامل جهت فعالیت های گروهی خیلی مناسب است
🔸معلم فضای چرخش بین گروه ها و بررسی فعالیت آنها را دارد
معایب 👇
🔸فضای بزرگی نیاز دارد .
🔸در صورت عدم مدیریت ، می تواند منجر به بی نظمی و شلوغی زیاد بشود .