چند نمونه فعالیت خلاق ، هدفمند و مهارت محور برای پایان هفته
فعالیت شماره ۱
یک داستان کوتاه با موضوع ضرب المثل "دست بالای دست بسیار است." بنویس. میتوانی برای داستان زیبایت نقاشی بکشی.
فعالیت شماره ۲
از مادر یا پدر بخواه چند تا از رسیدهای خریدشان را به تو بدهند. قیمت ها را به حروف بنویس . به نظر تو با این قیمت ها چه چیزهای دیگری میشود خرید؟
فعالیت شماره ۳
شماره تلفن یکی از عزیزانت را بنویس ، سعی کن آن را حفظ کنی. شماره او زوج است یا فرد؟
یک جمله محبت آمیز برایش بنویس.
فعالیت شماره ۴
چند نمونه کالای ایرانی که خریدی و از آن راضی بودی معرفی کن. خرید این کالا چه فایده ای برای تو و کشور عزیزمان ایران دارد؟
فعالیت شماره ۵
لیستی از چند جانور تهیه کن. تحقیق کن چرا خداوند پوشش بدن ، غذا و محل زندگی هر کدام را متفاوت آفریده است.
فعالیت شماره ۶
با نخود و لوبیا الگوهای جالب بساز ، رابطهی میان هر کدام از آن ها را بنویس.
فعالیت شماره ۷
آیا دیده یا شنیده ای که از انرژی نور خورشید استفاده شود؟ کجا و در چه وسایلی؟
یک گزارش تهیه کن و برای دوستانت بخوان.
فعالیت شماره ۸
دو بند از درس را انتخاب کن، از روی آن رونویسی کن طوری که به جای بعضی از کلمات، معنای آن را بنویسی.( معنای کلمه را با قرمز بنویس.)
مثال: پسر گفت:《 من فقط خوب نگاه کردم و به آنچه دیدم کمی فکر کردم. سر راهم اثر پای الاغی را دیدم که جای پای راستش کمتر از جای پای چپش فرو رفته بود.》
#تکلیف
─┅━◇━♧♧━
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
💥 معرفی #بازی با هدف بهبود #سرعت پردازش و #حافظه فعال
🌹 در اوقات #فراغت یا #آخر هفته، #مسافرت و در منزل این بازی را انجام دهید
1⃣ به فرزندتان بگویید: هرکلمه ای که من می گویم، شما فقط صدا(حرف) #اول آن را به من بگو
2⃣ حالا باید کلمه هایی بگویید تا صدا یا حرف #آخر آنها را به شما بگوید
3⃣ در این مرحله کلمه هایی #سه حرفی بگویید (مانند : باد،دود،هفت،نود و...)
4⃣ حالا کلمه هایی بگویید و از فرزندتان بخواهید حرف یا صدای #اول و #آخر آن کلمات را به شما بگوید
5⃣ یک عدد هدف (مثلا عدد 100) در نظر بگیرید. حالا فرزندتان یکی یکی تا صد، دوتا دوتا تا صد، سه تا سه تا تا صد، چهارتا چهارتا و... تا صد بشمارد. در مرحله بعدی از همین عدد هدف ، دوتا دوتا، سه تا سه تا، چهارتا چهارتا، پنج تا پنج تا و.. #کم کند
🌹 این بازی منجر به تقویت موارد زیر خواهد شد👇
#اگاهی واجی
#حافظه شنیداری
#حافظه فعال
#توجه انتخابی و پایدار
#بهبود #دیکته و #خواندن و #کلمه سازی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی
#کلیپ
⚡️عدس ها (ماش، لوبیا، نخود و..) را با توجه به تعداد داده شده در ظرف مخصوص خود با انبرک (موچین ) جمع می کنیم و یک بازی سرگرم کننده انجام می دهیم. 😊
✔️ نمونه ای از بازی هایی که از مهارت های حرکتی #ظریف #توجه، تمرکز #تشخیص اعداد و #شمارش و انگشتان را تقویت می کند و برای #پیشگیری از بروز مشکلات #نوشتن و دیکته یا #درمان بدخطی خیلی کاربردی است 👌
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
🧶راهکارهایی برای بهبود سطح دانش ریاضی دانشآموزان
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
بَند چيست؟
نوشته ای کوتاه، که باکنار هم قراردادن چندجمله، درباره یک موضوع ساخته شود، بند یا پاراگراف گویند.
بند میتواند دوجمله یا بیشتر باشد.
جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و
جمله ها باید با هم ارتباط داشته باشند.
اگر جمله ها با هم ربطی نداشته باشند، بند تشکیل
نمی شود بلکه چند جمله پراکنده ساخته شده است.
✨نکاتی که در بند نویسی باید رعایت شود.
جمله اصلی در بند اول نوشته شود و جمله های بعدی توضیحی باشد در مورد جمله اصلی...
رعایت زمان کارهای انجام شده (گذشته. حال. آینده)
مثال: من سال آینده به کلاس چهارم رفتم درست نیست و باید بنویسم من سال آینده به کلاس چهارم خواهم رفت.
هماهنگی کارانجام شده(فعل)و انجام دهنده آن(فاعل)
به عبارتی، هماهنگی بین جزء اول و جزء آخر جمله.
به عنوان مثال: من و دوستانم به پارک رفتم درست نیست و باید بنویسم من و دوستانم به پارک رفتیم.
رعایت نکات نگارش مثل نقطه، ویرگول، علامت سؤال، علامت تعجب، دو نقطه و گیومه...
__پاکنویسی و زیبا نویسی با حذف کلمات تکراری، اصلاح غلط املایی، جابجایی جمله ها یا حذف جمله ها...
بندنویسی، مقدمه نوشتن انشا است.
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
بند یعنی چند جمله که یک موضوع مشخص دارند و پشت سرهم می آیند .
بندنویسی قوانین و مراحلی دارد
مراحل بند نویسی :
1-موضوع مناسب انتخاب شود .
2-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود .
3-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود.
4-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند .
5-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند .
6- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند.
7-بند باید کوتاه باشد.
8- به بند پاراگراف نیز می گویند .
9-بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری .
10-نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود .
هدف بند نویسی ⁉️
درست نویسی
رعایت نکات نگارشی
رعایت اصول بندنویسی
پیرامون موضوع نوشتن
پرهیز از پراکنده گویی
شروع خوب و پایان خوب
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابزار آموزش کوچکتر وبزرگتر
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
کاربرگ مربوط به درس روباه وزاغ
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
#فارسی
فعالیت_خلاق پیشنهادی
مناسب کلیه ی دروس:
📌دو بند از درس را انتخاب کن با خط زیبا از روی آن بنویس، سپس در این دو بند بگرد و دور واژه هایی که تعداد دندانه هایشان با واژه ی ....... برابر است خط بکش .
👈این فعالیت علاوه بر تمرکز بر روی مهارت دست خط و یادگیری ساختار جملات به تقویت دقت و تمرکز دانش آموز کمک می کند؛ به خصوص برای دانش آموزانی که در نوشتن تعداد دندانها بی دقت و کم حوصله
هستند.
📌 با دقت در بندهای درس جستجو کن و بندی که در آن واژه ی ...... قرار گرفته را پیدا کن و با خطی زیبا از روی آن بنویس سپس در این بند زیر واژه هایی که تمام نشانه های آن به هم پیوسته است خط بکش؛
👈این فعالیت علاوه بر تقویت مولفه های نوشتاری به تقویت دقت تمرکز و توالی دیداری بچه ها در نوشتن کمک می کند.
🌸🦋🌸🦋🌸
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
چند نمونه فعالیت خلاق ، هدفمند و مهارت محور برای پایان هفته
فعالیت شماره ۱
شعر روباه و زاغ را به صورت داستان بنویس اما اینبار داستان را طور دیگری به پایان ببر.
فعالیت شماره ۲
به نظر تو کلاس درسی یک دانش آموز عشایر با کلاس درسی تو (در شهر یا روستا)چه تفاوت هایی دارد؟
فعالیت شماره ۳
وسایل درون جامدادی مانند تراش، پاک کن، مدادهایت را با خط کش اندازه بگیر و آن ها را با عدد مخلوط بیان کن.
فعالیت شماره ۴
برای پیام قرآنی《وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ》یک نمایش عروسکی طراحی کن و آن را در کلاس اجرا کن.
فعالیت شماره ۵
اگر در روستا زندگی میکنی یا به روستا رفته ای در مورد روستا، مردم آنجا، مشاغل و تولیدات مردم روستا اطلاعاتی جمع آوری و به کلاس گزارش کن.
فعالیت شماره ۶
یک روز که همراه با خانواده بیرون میروی با کمک یکی از اپلیکیشن های مسیریاب مقصد خود را مشخص کنید و با کمک نقشه مسیرتان را پیدا کنید.
تجربهات را از این اپلیکشین و نحوه مسیریابی به کلاس گزارش کن.
فعالیت شماره ۷
مدت زمان یک بازی فوتبال طبق قوانین فیفا ۹۰ دقیقه یا ۱:۳۰ است، این زمان را به صورت عدد مخلوط نشان بده.
راستی فکر میکنی یک قهرمان فوتبال در کودکی چگونه زندگی میکرده است؟
فعالیت شماره ۸
مدت زمان یک انیمیشن ایرانی را که در این هفته دیدی یا میخواهی ببینی را یادداشت کن. و آن را به صورت عدد مخلوط نشان بده.
این انیمیشن چه نکته جالبی به تو آموخت؟در یک جمله بنویس.
آیا دیدن آن را به همکلاسی های خود پیشنهاد میدهی؟چرا؟
فعالیت شماره ۹
با خانواده در مورد روش های جلوگیری از اتلاف انرژی صحبت کن و نتیجه را به کلاس گزارش کن.
فعالیت شماره ۱۰
از درس ارزش علم، بندی را که با موضوع چگونگی غرق شدن کشتی و مسافران است بنویس.
#تکلیف_خلاق
#تکلیف_مهارت_محور
#تکلیف_هدفمند
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
چند نمونه فعالیت خلاق ، هدفمند و مهارت محور برای پایان هفته
فعالیت شماره ۱
یک داستان کوتاه با موضوع ضرب المثل "دست بالای دست بسیار است." بنویس. میتوانی برای داستان زیبایت نقاشی بکشی.
فعالیت شماره ۲
از مادر یا پدر بخواه چند تا از رسیدهای خریدشان را به تو بدهند. قیمت ها را به حروف بنویس . به نظر تو با این قیمت ها چه چیزهای دیگری میشود خرید؟
فعالیت شماره ۳
شماره تلفن یکی از عزیزانت را بنویس ، سعی کن آن را حفظ کنی. شماره او زوج است یا فرد؟
یک جمله محبت آمیز برایش بنویس.
فعالیت شماره ۴
چند نمونه کالای ایرانی که خریدی و از آن راضی بودی معرفی کن. خرید این کالا چه فایده ای برای تو و کشور عزیزمان ایران دارد؟
فعالیت شماره ۵
لیستی از چند جانور تهیه کن. تحقیق کن چرا خداوند پوشش بدن ، غذا و محل زندگی هر کدام را متفاوت آفریده است.
فعالیت شماره ۶
با نخود و لوبیا الگوهای جالب بساز ، رابطهی میان هر کدام از آن ها را بنویس.
فعالیت شماره ۷
آیا دیده یا شنیده ای که از انرژی نور خورشید استفاده شود؟ کجا و در چه وسایلی؟
یک گزارش تهیه کن و برای دوستانت بخوان.
فعالیت شماره ۸
دو بند از درس را انتخاب کن، از روی آن رونویسی کن طوری که به جای بعضی از کلمات، معنای آن را بنویسی.( معنای کلمه را با قرمز بنویس.)
مثال: پسر گفت:《 من فقط خوب نگاه کردم و به آنچه دیدم کمی فکر کردم. سر راهم اثر پای الاغی را دیدم که جای پای راستش کمتر از جای پای چپش فرو رفته بود.》
#تکلیف
─┅━◇━♧♧━
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
🌻به نام خدا🌻
💥تغییرات کتاب قرآن چهارم
همکاران پایه ی چهارم حتما به تغییرات کتاب توجه بفرمایید:
🌾 تعداد درس ها که قبلا
۱۵درس بوددرکتاب جدید
۱۴درس شده است.
🌾 آشنایی با خط قرآن کریم که سال گذشته درپایه سوم آموزش داده شده است امسال در
صفحه۲ و۳ و۴ برای مرور آمده است ودرنتیجه تمام کتاب قرآن چهارم به خط قرآنی نوشته شده است.
🌾 تعداد کل صفحات کتاب قبلا
۱۱۴صفحه بود ودرکتاب جدید۹۲صفحه شده است.
🌾 درتمام درس ها تعداد آیات هردرس وبیشترآیات در تمرینات
درجهت تمرکز بر روان خوانی، ترجمه و درک معانی آیات، کاهش یافته است.
🌾 علاوه بر قسمت حفظ قرآن
برای قسمت فعالیت
عنوان خانه های نورانی آمده است،
تا دانش آموزان تشویق شوند که بعضی آیات را بخوانند ویا
حفظ کنند.
🌾 مثل سال گذشته، زیر بعضی کلمات آشنا، مشابه فارسی یا هم خانواده با کلمات آشنا
خط کشیده شده است که همکاران باراهنمایی،
دانش آموزان را به ترجمه این کلمات تشویق کنند.
🌾 ازدرس دوم درآیات جلسه اول ترجمه کامل آیات بارنگ آبی زیرآنها نوشته شده است تا دانش آموزان باتوجه به معنی آیات به درک بهترو انس بیشتر باقرآن نائل شوند.
🌾 قسمت کاردرکلاس بصورت صفحه مجزا نیامده و درادامه به تمرینات اضافه شده است.
🌾 عنوان جلسه چهارم درصفحه پایانی هردرس همراه بارمزینه برای تقویت مهارت روان خوانی آیات قرآن آمده است.
🌾 همه ی پیام های قرآنی دردومین صفحه ی هر درس و بعداز آیات آغازین درس درجلسه اول قرارگرفته اند.
🌾 باتوجه به تغییر آیات
معنی کلمات پایان کتاب نیز تغییرات اندکی داشته و درقالبی جدید در صفحه
پایانی کتاب قرارگرفته است.
🌸🦋🌸🦋🌸
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
#راهکارهای_تقویت_روان_خوانی_فارسی:
⏹⏹ روخوانی متون درسی با لحن دلپذیر و خوشایند ( آهنگین ) برای دانش آموزان و ترغیب کودکان در رعایت این حالت در هنگام خواندن متون
⏹⏹ فرصت هایی فراهم شود تا شاگردان به صورت گروهی کتاب بخوانند ، اعضای گروه می توانند کتاب خود را برای دیگران بلند بخوانند و یا خواب و رؤیاهای خود را تعریف کنند.
⏸⏸ اختصاص زمان هایی در کلاس جهت گفت و گوی شفاهی با بیان خاطرات ، تعریف داستان ها و برنامه های تلویزیونی و کارتونی
⏹⏹ توصیه و تأکید بر خواندن تابلوها در هنگام رفت و آمد در خیابان ها و کوچه ها
⬇️⬇️ ساختن متن های ساده ی خارج از کتاب به تناسب حروف و صداهای جدیدی که می آموزند و ارائه به شاگردان جهت استفاده به عنوان متن املا یا متن روانخوانی
⏸⏸ کتابچه های روانخوانی با استفاده از کلمات ساده و قابل فهم به مرور تهیه و در اختیار شاگردان قرار گیرد .
⏹⏹تدارک فعالیت های لذت بخش حاشیه ای و فوق برنامه برای خواندن مثل هدایت شاگردان به رفتن به کتابخانه و استفاده از منابع خواندنی ساده و لذت بخش ( مانند کتاب های معرفی شده در پایان کتاب بخوانیم دانش آموزان )
⬇️⬇️ تقویت جنبه های مثبت خواندن و عدم تأکید بر نقاط ضعف آنان : برای اصلاح اشکالات خواندن در کودک باید به
تقویت جنبه های مثبت وی پرداخت . تأکید روی خطاها باعث احساس حقارت و از دست دادن اعتماد به نفس در کودک می گردد .
⬇️⬇️ اجازه ی فرضیه آزمایی به کودک : کودک باید یاد بگیرد که به تصویرها هم توجه کند . و از روی اطلاعات تصویری آنچه را می تواند بخواند . و درباره ی کلمه هایی که نمی داند حدس بزند . این امر به روانخوانی وی نیز کمک خواهد کرد .
⏸⏸ تجهیز کتابخانه ی کلاس به کتاب های ساده و مورد علاقه ی کودکان
⏹⏹ استفاده از مجلات رشد در جهت تقویت روخوانی شاگردان
⬇️⬇️فعالیت خواندن در خانه نیز ادامه یابد و جلساتی نیز در این خصوص با والدین برگزار گردد تا رسالت کتابخوانی را برای کودکان خود نیز به عهده بگیرند تا اشتیاق کودکان در امر خواندن نیز افزایش یابد . ( اولیاء اهل مطالعه کودکان کتابخوان تربیت خواهند نمود )
⏸⏸با استفاده از بازی صامت و مصوت ها و ترکیب آنان ، طریقه ی ساختن کلمات ساده ی خارج از کتاب را تمرین نمایند .
⬇️⬇️ حروف و صداهای جدیدی را که می آموزند در مجلات و روزنامه ها بیابند و دور آن را خط بکشند .
⏸⏸ استفاده از فیلم هایی که زیر نویس ساده ی فارسی دارند جهت بالا بردن سرعت عمل و سرعت انتقال در کودکان
⏹⏹ استفاده از دفتر روانخوانی برای دانش آموزان که هر بار متنی توسط معلم یا خود دانش آموز ارائه شود و برای دیگر دانش آموزان خوانده شود .
⬇️⬇️ تمرین صامت خوانی در کلاس در اواخر دوره ی آموزش در پایه ی اوّل
⬇️⬇️استفاده از پازل های مربوط به حروف الفبا و ساختن کلمات و جملات و خواندن با صدای بلند
⏹⏹ خواندن شعر یا مطالب ساده توسط دانش آموزان کلاس اوّلی در مراسم صبحگاه
⏹⏹ قصه گویی و قصه خوانی در کلاس
⏹⏹ایجاد فرصت برای دانش آموزان جهت خواندن کلمه ها ، عبارات ، جملات و دروس جدید قبل از تدریس معلم برای ایجاد انگیزه ی بیشتر به خواندن
⬇️⬇️ تصویر خوانی یا جمله سازی برای تصاویر
⬇️⬇️ تأکید بر جمله سازی و کاربرد کلمه در جمله . زمانی که نوشتن کلمه ای را نیاموخته اند آن را به صورت شفاهی در قالب جمله بیان نمایند .
⏸⏸از دانش آموزان خواسته شود در رابطه با درسی که امروز در کلاس داده شده است نقاشی بکشند و در رابطه ی با آن نقاشی چند جمله ای بنویسند و برای بچه ها بخوانند
⬇️⬇️تمرین تندخوانی از طریق زمان سنجی خواندن متن و سعی در کسب رکوردهای جدید توسط شاگردان
⏸⏸ از شاگردان خواسته شود اخبار یا قصه ای را از رادیو یا تلویزیون بشنوند و خلاصه ی آن را در کلاس برای دوستانشان تعریف کنند .
⏹⏹ و هزاران شیوه ی دیگر که در کلاس درس متناسب با امکانات و شرایط مدرسه و وضعیت محیطی توسط معلم بکار گرفته می
شود .
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
🔶علائم نگارشی
1⃣ نقطه (·)
⬅️ در پایان همهی جملهها به جز جملههای پرسشی و تعجبی.
مثال: هوا ابری است.
شاید درک این مسئله دشوار باشد.
⬅️ پس از هر حرفی که به صورت نشانه ی اختصار به کار رفته باشد.
مثال: ابنسینا متولد سال 428 ه. ش
2⃣ ویرگول (،)
⬅️ میان عبارتها یا جملههای غیر مستقل که در مجموع جملهی کاملی را تشکیل میدهند.
مثال: او با تلاش بسیار، به مقصود رسید.
⬅️ پس از منادا
مثال: خدایا، مرا عفو کن.
⬅️ هرجا کلمه یا عبارتی به عنوان توضیح، در ضمن جمله یا عبارتی دیگر آورده شود.
مثال: سهراب سپهری، شاعر معاصر ، به نقاشی علاقه ی فراوان داشت.
همان جا، زیر آن درخت ، نشسته بودم.
⬅️ بین چند کلمه که اسناد واحدی باشد. مثال : فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از بزرگان شعر فارسی هستند .
⬅️ بین دو کلمه که ممکن است خواننده آن ها را با کسرهی اضافه بخوانند.
مثال: پدر، حسن را سرزنش کرد.
⬅️ به جای مکث کوتاه در جمله
مثال: اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی.
3⃣ دو نقطه (:)
⬅️ قبل از نقل قول
مثال: صاحب نظران آموزشی میگویند: شرط درست نوشتن، درست فهمیدن است.
⬅️ هنگام شمردن اجزای یک چیز
مثال: آثار جلال آل احمد عبارتند از: مدیر مدرسه، سه تار و ... .
⬅️ جلوی کلماتی که میخواهیم آنها را معنی کنیم.
مثال:
نغز: دلکش
4⃣ علامت سوال (؟)
⬅️ در پایان جمله های پرسشی
مثال: آیا تا کنون کتاب گلستان سعدی را خواندهای؟
⬅️ برای نشان دادن مفهوم تردید یا استهزا ( مسخره کردن )
مثال: وفات حافظ در سال 721 (؟) اتفاق افتاد .
او نابغه (؟) است .
5⃣ علامت تعجب ( ! )
⬅️ در پایان جمله های تعجبی و عاطفی
مثال : عجب روزگاری است!
⬅️ پس از اصوات
مثال : هان! ای دل عبرت بین
6⃣ گیومه (( ))
⬅️ سخنی که به طور غیر مستقیم از جایی یا کسی نقل میشود.
مثال : پیامبر فرمودند: ((طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است)) .
⬅️ اسامی و عناوین و اصطلاحات علمی یا فنی (فقط بار اول)
مثال: ((صور خیال)) از اجزای اصلی شعر است .
7⃣ نقطه ویرگول ( ؛ )
⬅️ برای جدا کردن جمله هایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نظر می رسند ولی در یک عبارت طولانی، با یکدیگر بستگی معنایی دارند.
مثال: دانشآموز باید درس بخواند؛ منظم باشد و به سخنان معلم گوش دهد .
⬅️ در بیان توضیح و مثال پیش از کلمه های "مثلا" ، "فرضا " ، "یعنی" و ...
مثال : هنگام نگارش باید خوب دید ؛ یعنی دقت داشت و هوشیار بود .🔶علائم نگارشی
1⃣ نقطه (·)
⬅️ در پایان همهی جملهها به جز جملههای پرسشی و تعجبی.
مثال: هوا ابری است.
شاید درک این مسئله دشوار باشد.
⬅️ پس از هر حرفی که به صورت نشانه ی اختصار به کار رفته باشد.
مثال: ابنسینا متولد سال 428 ه. ش
2⃣ ویرگول (،)
⬅️ میان عبارتها یا جملههای غیر مستقل که در مجموع جملهی کاملی را تشکیل میدهند.
مثال: او با تلاش بسیار، به مقصود رسید.
⬅️ پس از منادا
مثال: خدایا، مرا عفو کن.
⬅️ هرجا کلمه یا عبارتی به عنوان توضیح، در ضمن جمله یا عبارتی دیگر آورده شود.
مثال: سهراب سپهری، شاعر معاصر ، به نقاشی علاقه ی فراوان داشت.
همان جا، زیر آن درخت ، نشسته بودم.
⬅️ بین چند کلمه که اسناد واحدی باشد. مثال : فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از بزرگان شعر فارسی هستند .
⬅️ بین دو کلمه که ممکن است خواننده آن ها را با کسرهی اضافه بخوانند.
مثال: پدر، حسن را سرزنش کرد.
⬅️ به جای مکث کوتاه در جمله
مثال: اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی.
3⃣ دو نقطه (:)
⬅️ قبل از نقل قول
مثال: صاحب نظران آموزشی میگویند: شرط درست نوشتن، درست فهمیدن است.
⬅️ هنگام شمردن اجزای یک چیز
مثال: آثار جلال آل احمد عبارتند از: مدیر مدرسه، سه تار و ... .
⬅️ جلوی کلماتی که میخواهیم آنها را معنی کنیم.
مثال:
نغز: دلکش
4⃣ علامت سوال (؟)
⬅️ در پایان جمله های پرسشی
مثال: آیا تا کنون کتاب گلستان سعدی را خواندهای؟
⬅️ برای نشان دادن مفهوم تردید یا استهزا ( مسخره کردن )
مثال: وفات حافظ در سال 721 (؟) اتفاق افتاد .
او نابغه (؟) است .
5⃣ علامت تعجب ( ! )
⬅️ در پایان جمله های تعجبی و عاطفی
مثال : عجب روزگاری است!
⬅️ پس از اصوات
مثال : هان! ای دل عبرت بین
6⃣ گیومه (( ))
⬅️ سخنی که به طور غیر مستقیم از جایی یا کسی نقل میشود.
مثال : پیامبر فرمودند: ((طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است)) .
⬅️ اسامی و عناوین و اصطلاحات علمی یا فنی (فقط بار اول)
مثال: ((صور خیال)) از اجزای اصلی شعر است .
7⃣ نقطه ویرگول ( ؛ )
⬅️ برای جدا کردن جمله هایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نظر می رسند ولی در یک عبارت طولانی، با یکدیگر بستگی معنایی دارند.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
کاربرگ تلفیق #فارسی و #هنر
فعالیت خلاق و مهارت محور
مرتبط با درس چهارم (ارزش علم)
پاسخ:
۱. کشتی با بادبان های برافراشته به راه افتاد.
۲. حکیم آرام و شادمان بود، و به زندگی و مردمان فکر می کرد.
۳. روزی، کشتی گرفتار طوفان شد.
۴. حکیم هم به تخته پاره ای چسبید و دل به خدا سپرد.
۵. مردی ماهیگیر، حکیم را دید و از کار او تعجب کرد.
۶. امیر شهر از او پرسید: «تو مرد دانایی هستی. اینجا چه می کنی؟ چرا این سخنان را روی زمین می نویسی؟»
۷. چند روز بعد، حکیم در آن شهر، سرگرم تعلیم جوانان شد.
۸. حکیم قلمش را تراشید و در جوهر زد و نوشت:«بیاموزید، آنچه را آموختنی است. به دست آورید، آنچه را ماندنی است.»
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم آموزشی درس چهارم
#انواع مدار
#علوم
─┅━◇━♧♧━◇━┅─
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
#تدریس_درس_ارزش_علم
🍃اهداف درس:
1-آشنایی با ارزش علم و کاربردهای آن در زندگی
2-آشنایی با بند توصیفی
3-آشنایی با نقش جمله در انتقال پیام و ارتباطات بین فردی
4-افزایش قدرت درک متن
5-آشنایی با مفهوم و کاربرد علم و تفکر در زندگی
6-آشنایی با لحن خواندن واژه در فعالیت روان خوانی
7-ایجاد نگرش مثبت نسبت به موضوع دانش اندوزی و تفکر
8-تقویت مهارت خوب دیدن
روش تدریس پیشنهادی:
بارش فکری، بحث گروهی، دریافت مفهوم، سخنرانی
برای شروع میتوانیم عکس چند تا کفش کهنه و آسیب دیده یا لباس های قدیمی را به دانش آموزان نشان بدهیم. آن ها با دیدن تصاویر تعجب می کنند،سپس از آن ها می پرسیم:
آیا این کفش ها از ابتدا به این شکل پاره و کهنه بوده اند؟ آیا الان قابل استفاده هستند؟
🌱یک سوال دیگر:
آیا شما لباس های دوران نوزادی خودتان را دارید؟ الان آن ها کجا هستند؟ آیا الان میتوانید از آن ها استفاده کنید؟
🌱حالا به دانش آموزان بگویید دفتر خود را باز کنند و همه این جمله را بنویسند: "به دست آورید آنچه را ماندنی است."
سپس به آن ها بگویید آیا شما نوشتن را فراموش کردید؟
شما چند سال پیش یاد گرفتید که بنویسید ولی هنوز هم آن را فراموش نکرده اید.
🌱یکی از شعرهای دوران پیش دبستانی یا کلاس اول خود را بخوانید.
🍃خیلی چیزها در زندگی ما هست که از بین می رود ولی علمی که داریم یا شعری که یاد گرفته ایم هرگز از بین نمی روند.
بدون اینکه کتاب را باز کنید ابتدا داستان را با آب و تاب و جزئیات بیشتر برای بچه ها تعریف کنید.
این گونه سعی کنید بچه ها شرایط اضطراب آور غرق شدن کشتی را تصور کنند.
تا آن جا این داستان را ادامه دهید که مسافران برای نجات جان خود،خود را به دریا انداختند، سپس از دانش آموزان بخواهید در گروه با یکدیگر مشورت کنند و ادامه ی داستان را با همفکری یکدیگر طراحی و تعیین کنند.
پس از اینکه تمام گروه ها داستان خود را در کلاس بیان کردند از آن ها بخواهیم نگاهی به درس بیندازند تا پایان داستان کتاب را متوجه بشوند.
🍀خوانش متن:
به دانش آموزان فرصت بدهید تا ابتدا به صورت فردی و صامت خوانی یکبار از متن درس بخوانند بعد از آن با رعایت صوت،لحن،آوا و تکیه گاه ها متن را برای دانش آموزان بخوانید و توجه آن ها را به نکات مهم خواندنی جلب کنید.
🌱استفاده از کتاب گویا در آموزش لحن خواندن توصیه می شود.
─┅━◇━♧♧━◇━┅─
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
دانش زبانی
جمله از نظر محتوا شامل ( پرسشی، امری، خبری، عاطفی) می باشد.
هدف ما از معرفی جمله این نیست که دانش آموزان تعریفی از جمله را حفظ کنند و بعد انواع آن را نام ببرند. بله هدف این است که آنان را نسبت به اجزای گفتار خود هوشیار کنیم.
مثال: به دانش آموز بگویید《 از دوستت ساعت را بپرس》
وقتی دانش آموز از دوستش پرسید 《ساعت چند است؟》بگویم آنچه تو گفتی جمله است که از طریق آن توانستی آنچه را میخواهی بیان کنی و پیامت را انتقال بدهی.
─┅━◇━♧♧━◇━┅─
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
نگارش
در این درس نوشتن بند توصیفی آموزش داده میشود. وقتی صحبت از بند توصیفی می شود در تصور عده ای، بندی است که به لحاظ ادبی کاملا غنی باشد و آرایه های ادبی در آن استفاده شده باشد.
این تصور درست نیست. بند توصیفی در سطح نخست آن بیان اجزای ظاهری چیزی است که نویسنده می خواهد توصیف کند.
شرط اول برای نوشتن بند توصیفی،خوب دیدن است که همواره در آموزش دروس مختلف از ابتدای کتاب مورد تاکید بوده است.
در این درس انتظار داریم دانش آموز مهارت خوب دیدن را تمرین کند و اجزای ظاهری چیزی را که می خواهد توصیف کند در نوشته ی خود معرفی کند.
─┅━◇━♧♧━◇━┅─
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
240_64132162118972.pdf
504.9K
دفتر قصهی سه بعدی
مناسب برای هفته کتاب و کتابخوانی
منبع: رشد دانشآموز شماره ۲. آبان ۱۴۰۱
─┅━◇━♧♧━◇━┅─
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
موضوع:درس املا از درس فارسی
⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽
هدف:در اینجا تعدادی لغات از متن درس مورد نظر روی کاغذ نوشته میشود و به توپ چسبانده میشود ،بعد سرکلاس دانش آموزان توپ را برای یکدیگر پرتاب کرده و یک کلمه انتخاب کرده و بقیه در دفتر املا مینویسند.
بالا رفتن سرعت عمل ،ایجاد رقابت بین دانش آموزان و تلاش برای درست نوشتن کلمات از هدف های این املا است.
عنوان:(املای توپی)⚽⚽⚽⚽⚽⚽
✅دبستان و پیش دبستانی غیر دولتی بهار
✅معاونت آموزش ابتدایی ناحیه یک کرمانشاه
✅مدیر:سرکار خانم سیده فاطمه حسینی
✅ آموزگار:شهلا محمدی
سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۴
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
کانال فصل چهارم.pdf
402.4K
💢 نمونه سوالات درس ۶ فارسی 🥳
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
کانال فصل چهارم.pdf
263.4K
💢 نمونه سوالات درس ۶ فارسی 🥳
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
📚نکات مهم درس پنجم علوم
پایه چهارم
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
📚ارزشیابی علوم درس پنجم
پایه چهارم
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4