✔️ املای درست برخی از واژهها:
• «اثناعشر» (نه اثنیعشر. «اِثناعشر» به معنای دوازده است: شیعۀ اثناعشری)
• «ارائه» (نه ارایه؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «بحبوحه» (نه بهبوهه/ بهبوحه)
• «برهه» (نه برحه)
• «بنیانگذار» (نه بنیانگزار)
• «بیمحابا» (نه بیمهابا)
• «پول خرد» (نه خورد)
• «ترجیح» (نه ترجیه)
• «توجیه» (نه توجیح)
• «جزئی» (نه جزیی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «خانهای، جملهای» (نه خانهایی، جملهایی. توضیح اینکه «خانهئی» و «خانهیی» هم درستاند، ولی رایج نیستند)
• «راجع به» (نه راجبه/ راجب به)
• «رئیس» (نه رییس؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «زادبوم» (نه زادوبوم. معنایش “محلِ تولد” است)
• «سپاسگزار» (نه سپاسگذار)
• «سؤال» (نه سئوال/ سوآل/ سوال)
• «شکرگزار» (نه شکرگذار)
• «شیء» و نکرهاش: «شیئی» (نه شی/ شئی)
• «علاقهمند» (نه علاقمند)
• «فروگذار» (نه فروگزار)
• «فنّاوری» (نه فنآوری؛ چون فنّاوری به معنای آوردن فن نیست، بلکه بهمعنای داشتنِ فن و بهکاربردنِ آن است)
• «مأخذ» جمعش: «مآخذ»
• «مبدأ» (نه مبداء)
• «مذاق» (نه مزاق/ مذاغ)
• «مرهم» (نه مرحم. مرهم همان پانسمان امروزی است)
• «مرئی» (نه مریی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «مزبور» (نه مذبور)
• «مشکل» (نه مشگل. این کلمه عربی است و نمیتواند «گ» داشته باشد)
• «مطمئن» (نه مطمعن)
• «معتنابه» (نه متنابه. معنایش “درخور اعتنا”ست)
• «معذب» (نه موذب)
• «منشأ» (نه منشاء)
• «ناهار» (نه نهار)
• «نمازگزار» (نه نمازگذار)
• «وهله» (نه وحله)
هدایت شده از تدریس یار پایه دوم
کانال های 15 گانه مجموعه تدریس یار
👇👇👇👇👇👇
از ابتدایی تا متوسطه
کانالهایی برای بهتر دیده شدن و بهتر بزرگ شدن.
👌👌👌👌👌👌👌👌👌
جهت سفارش تبلیغ شبانه و یا روزانه
در ۱۵ کانال مجموعه تدریس یار با ما در ارتباط باشید
@teacherschool
✅✅✅✅✅✅✅
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #ایران
هدایت شده از تدریس یار پایه دوم
به بزرگترین مجموعه دانشآموزی در #ایتا بپیوندید.
🌺دریافت #نمونهسوال، #جزوه و کلی اطلاعات دیگر برای افزایش نمره شما ✈️ 👇
کلاس اولی ها 👇👇👇
@tadriis_yar1
کلاس دومی ها 👇👇👇
@tadriis_yar2
کلاس سومی ها 👇👇👇
@tadriis_yar3
کلاس چهارمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar4
کلاس پنجمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar5
کلاس ششمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar6
کلاس هفتمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar7
کلاس هشتمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar8
کلاس نهمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar9
کلاس دهمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar10
کلاس یازدهمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar11
کلاس دوازدهمی ها 👇👇👇
@tadriis_yar12
کانال کلی برای معلمان
@tadriis_yar
کانال ضمن خدمت و اطلاع از مسابقات
@ltmsme
کانال ایده و نقاشی و کاردستی
@naghashi_ghese
کانال فیلم و قصه کودکانه
@ghesehayekoodakaneeh
کانالی حاوی مطالب مفید فرهنگی و پرورشی ویژه اولیا و معلمان
@madrese_yar
کانال ترفند و خلاقیت
@khalaghbashh
کانال آشپزی و نکات جالب
@ashpaziibaham
کانال خانواده سبز
@familygreen
....:
🏵️برای استفاده همکاران پایه پنجم وششم گروه🏵️
#ترکیب_وصفی_یعنی #صفت و #موصوف یا به عبارتی دیگر اسم + صفت که ویژگی اسم را بیان میکند مانند شیر شجاع
ترکیب اضافی دو اسم است که یکی در مورد دیگری توضیح می دهد یکی از اسمها می تواند ضمیر باشد مثل کتاب من - مدرسه ادیب
راههای تشخیص ترکیب وصفی از ترکیب اضافی :
#بین_موصوف_و_صفت_و_مضاف_و_مضاف_الیه ویرگول گذارده و آخر آن است می گذاریم اگر معنا داشت ترکیب وصفی در غیر این صورت اضافی است .
درخت بلند ---------درخت ، بلند است (ترکیب وصفی ) درخت خانه ----------درخت ، خانه است (ترکیب اضافی )
2-به آخر ترکیب ( تر ) اضافه می کنیم اگر معنی داشت ترکیب وصفی اگر نداشت ترکیب اضافی است .
لباس کهنه -------لباس کهنه تر (ترکیب وصفی ) لباس علی -----------لباس علی تر ------------( ترکیب اضافی )
3- به اسم اول ( ی ) اضافه کنیم اگر معنی داشت وصفی و اگر معنی نداشت ترکیب اضافی است .
مادر دلسوز --------- مادری دلسوز (ترکیب وصفی ) مادر امیر --------مادری امیر ( ترکیب اضافی )
4- بین ترکیب ها کلمات ( این و آن ) اضافه کنیم اگر معنی داشت ترکیب اضافی اگر نداشت ترکیب وصفی است .
ساحل دریا ------ ساحل این دریا ( ترکیب اضافی ) ساحل ژرف -------- ساحل این ژرف---------- ( ترکیب وصفی )
به خاطر داشته باشید که رنگها صفت هستند و بعضی کلمات همچون دانا و توانا اگر ( یی ) به آنها اضافه شود دیگر صفت نیستند و تبدیل به اسم می شوند و بعضی کلمات مثل سرد و گرم اگر به آنها الف اضافه شود تبدیل به اسم می شوند گرما و سرما ..
🌼نکات دستوری فارسی ( 1 )
👈 واژگان هم خانواده: واژگانی که دارای ریشه ی مشترکی هستند و از نظر معنا به هم نزدیک هستند
این جز مشترک معنی دار ، ممکن است ریشه فعل یا اسم یا صفت یا ضمیر باشد
مثلا
بینا، بیننده ، بینش و .... همگی از ریشه فعلی ( بین ) هستند
شاکر ، شکر، تشکر ، شکور و .... از ریشه ( شکر ) هستند
👈 واژگان مترادف :
کلمه هایی که معنی یکسان و مشابه دارند به طوری که در یک جمله به جای یکدیگر قرار می گیرند
راحت : آسان
نغمه : آواز
👈 واژگان مخالف
کلمه هایی که از نظر معنی مخالف هم هستند
دیر و زود
پیر و جوان
با افزودن بی و نا به اول بعضی کلمه ها می توان متضاد آن ها را ساخت
با ادب و بی ادب
درست و نادرست
👈 واژگان هم آوا (متشابه ):
کلمه هایی که تلفظ یکسانی دارند اما از نظر معنایی و نوشتاری متفاوت هستند
غذا ( خوراک )
قضا ( حکم کردن )
خرد ( کوچک )
خورد ( میل کرد )
حیاط ( زمین جلوی خانه )
حیات ( زندگی )
قریب ( نزدیک )
غریب ( نا آشنا )
✅بعضی کلمات هم آوا داریم که از نظر نوشتاری هم یکسان هستند ولی معنای متفاوت دارند
روان ( جاری )
روان ( روح )
شیر ( خوراکی )
شیر ( حیوان )
✅ کلماتی مانند حکما، علما ، خوش نما ، ناقلا و .... آهنگ و وزن یکسانی دارند
در پایان نثرهای موزون یا شعر دیده می شود
کباب، شتاب ، کتاب
مقدسات، ضایعات، تحقیقات
آباد ، خرداد، رویداد
هم آهنگ هستند
👈 حروف ربط
به کلمه هایی که به تنهایی معنای مستقلی ندارند و جمله ها را به هم ربط می دهند حرف ربط یا پیوند می گویند
و ، تا ، که ، ولی ، اما ، چون ، زیرا ، اگر ، همین که و ....
✅ حرف ( و ) اگر دو جمله را به هم پیوند دهد حرف ربط است
ولی اگر بین دو اسم یا دو صفت قرار گیرد حرف ربط نیست
عزیز و مهربان ❌
کتاب و دفتر ❌
👈 نکات تصویر خوانی
✅ تصویر را با دقت می بینیم ( دیدن )
✅ برای درک ارتباط اجرای تصویر ، فکر می کنیم ( اندیشیدن )
✅ ارتباط اجزای تصاویر را درک می کنیم ( یافتن )
✅ درباره ی آن صحبت می کنیم ( گفتن )