فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پایه_پنجم_فارسی
❇️ دانش زبانی درس چهارم
🔶 ارسال کننده: خانم
@tadriis_yar5
الگو ها
بیاین با چینه و حبوبات یا هر چیزی با بچه ها
بازی کنید
از الگوهای ساده شروع کنید،ازش بخواید با همون چینه ها الگو های بعدی رو بسازه.. بدون اینکه اسم فرمون و رابطه و اینا بیارید
بعد کم کم بهش بگید خب اینایی که تو ساختی چی شد که شد اینا!!
چندتایی رو گفت،بگید به اینا میگن فرمول،رابطه
زمانی استفاده میکنیم که شکل های بزرگ رو ازمون بخات،چون نمیتونیم شکل بکشیم و وقت نداریم، استفاده میکنیم
امسال الگو مثلثی و مربعی و خاص رو یاد گرفتن.
الگو خاص که با یک عدد تکراری و خاص انجام میشد (ش ش ×عدد خاص)
الگو مربعی با اعداد فرد پیش میرفت(ش ش ×خودش)
الگو مثلثی،اعداد به ترتیب جلو میرفتن(ش ش +تعداد شکل قبلی)
حالا امکان داره به این الگو ها یه چیزایی کم و زیاد بشه..که با ازمایش کردن میتونیم به الگوی نهایی برسیم
💥سوالات_فصل_چهارم #علوم پنجم
💥برگی از تاریخ زمین
#سوال1- اگر در محلی فسیل ماهی پیدا شود نشانه ی چیست؟
#جواب:نشان می دهد که آن محل در گذشته در آن محل دریا بوده است.
#سوال2- فسیل چیست؟
#جواب:به آثار و بقایایی که از گیاهان و جانوران بسیار قدیمی در سنگ ها باقی مانده است، فسیل می گویند.
#سوال3- فسیل از چه تشکیل شده است؟
#جواب؛فسیل یا قسمتی از بدن موجودات زنده مانند استخوان، دندان و صدفها است و یا از اثری از بدن جانداران مانند ردّ پای آنها تشکیل شده است.
#سوال4- چرا از همه ی قسمت های بدن جانوران فسیل درست نمی شود؟
#جواب؛ بعضی از قسمت های بدن جانوران نرم است و خوراک جانوران دیگر می شود و یا می پوسد.
#سوال5- در کجاها فسیل بیشتری درست شده است؟
#جواب:در دریاهای کم عمق و گرم.
#سوال6- چرا در دریاهای کم عمق و گرم فسیل بیشتری درست شده است؟
#جواب؛به علت عمق کم آب، جسد موجود زودتر به ته آب می رسد وروی آن را گل و لای می پوشاند. در این مناطق نور خورشید سبب رشد گیاهان شده و جانوران زیادی را جذب می کند.
#سوال7- اگر به ترتیب قرار گرفتن لایه ها توجه کنیم، کدام لایه ی سنگ های رسوبی قدیمی ترند؟
#جواب: لایه های زیرین، زیرا زودتر تشکیل شده اند..
#سوال8- برای تشکیل بعضی از فسیل ها چه مقدار زمان لازم است؟
#جواب؛میلیون ها سال.
#سوال9- فسیل چگونه تشکیل می شود؟
#جواب:وقتی جانوری می میرد جسدش در ته دریا قرار می گیرد. بخشهای نرم بدن جانور تجزیه یا توسط جانداران دیگر خورده شده اما قسمتهای سخت باقی می ماند. روی قسمتهای باقیمانده توسط گل و لای یا رسوبات پوشیده می شود.لایه های بالایی روی لایه های پایینی فشار آورده و اثری از اسکلت جانور روی لایه های رسوبی باقی می ماند که توسط املاح معدنی موجود در آب دریا که مانند سیمان محکم است، پر می شود و فسیل جانور در بین سنگها به وجود می آید. فسیل گیاهان نیز مانند جانوران تشکیل می شود.
#سوال10- علاوه بر دریاها در کجاها فسیل تشکیل می شود؟
#جواب: در یخچالهای طبیعی، غارها، معادن نمک، زیر خاکسترهای آتش فشانی و در شیره ( صمغ ) درختان.
#سوال11- سنگ های رسوبی چگونه تشکیل شده اند؟
#جواب:گل و خاک رودها وارد آب دریا ها شده، ته نشین شده، و بر اثر فشار لایه های بالاتر و در طی سالیان دراز به سنگ های رسوبی تبدیل شده اند.
#سوال12- چرا بعضی از لایه های سنگ های رسوبی از بعضی از دیگر نازک تر هستند؟
#جواب: چون در زمان تشکیل شدن لایه، خاک و گل کمتری در کف دریا ته نشین شده است و یا از رسوبات دانه ریز مانند خاک رس درست شده اند.
#سوال13- چرا در بین رسوبات دانه ریز مانند خاک رس، فسیل بهتری تشکیل می شود؟
#جواب:چون در بین این رسوبات طرح بهتر و کاملتری از بدن جانداران ساخته می شود.
#سوال14- حشرات از دیگر جانوران بیشترهستند. چرا از حشرات فسیل کمتری یافت می شود؟ #جواب:زیرا بدن حشرات اسکلت استخوانی ندارد و بدنشان زود تجزیه شده واز بین می رود.
#سوال15- در کجاها فسیل هایی از حشرات باقی مانده است؟
#جواب: در شیره ( صمغ ) درختان.
#سوال16- دایناسور چه معنایی دارد؟
#جواب: سوسمار ترسناک.
#سوال17- دایناسور ها در حدود چند میلیون سال قبل از میان رفتند؟
#جواب: 65 میلیون سال قبل.
#سوال18- از ردپای جانوران چه اطلاعاتی به دست می آوریم؟
#جواب؛ نوع جانور یعنی پرنده بوده یا پستاندار یا ...، محل زندگی آن، نوع غذایش که گوشتخوار بوده یا گیاهخوار، بزرگی و کوچکی جثه ی حیوان، نحوه ی حرکت کردن آن، وزن جانور و .....
#سوال19- اگر در محلی فسیل برگ درخت خرما پیدا شود، نشانه ی چیست؟
#جواب:آن محل قبلا آب و هوای گرمسیری داشته است.
#سوال20- اگر در محلی فسیل صدف پیدا شود، نشانه ی چیست؟
#جواب:آن محل قبلا دریای کم عمق و گرم بوده است.
#سوال21- اگر در محلی فسیل سرخس پیدا شود، نشانه ی چیست؟
#جواب؛آن محل قبلا ناحیه ی گرم و مرطوب بوده است.
#سوال22- به چه چیزی کتاب تاریخ زمین می گویند؟ #جواب:سنگ های رسوبی.
#سوال23- زمین شناسان درباره گذشته زمین از چه راه هایی اطلاعات زیادی به دست می آورند؟
#جواب: با استفاده از آثاری که در سنگ ها وجود دارد.
#سوال24- چرا زمین شناسان لایه های رسوبی را مطالعه می کنند؟
#جواب:زیرا لایه های رسوبی در دریاها تشکیل می شوند و بیشترین تعداد فسیلها نیز از جاندارانی درست می شود که در دریاها زندگی می کرده اند.
#سوال25- زمین شناسان با مطالعه ی فسیل ها چه اطلاعاتی به دست می آورند؟
#جواب: اطلاعاتی درباره ی تغییرات آب و هوا، شکل و وضعیت خشکی ها و دریاهای زمین، محل دریا ها، نوع گیاهان و جانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کرده و امروزه از بین رفته اند و نوع غذایشان، به دست می آورند.
💥تکالیف خلاق و مشترک برای تمامیدرسهای فارسی
▫️كلمات بی نقطه و یک نقطه و ... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️کلمات سه حرفی ، چهار حرفی و... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️جملات پرسشی درس را بنویس
▫️جملات نقل قول درس را بنویس
▫️کلماتی که حروف (ص ث ط ت و...) دارند را از درس پیدا کن و بنویس
▪️کلمات تشدید دار درس را پیدا کن و بنویس
( قبل از دادن تمامی این تکالیف " حتما خودتون چک کنید که کلمات زیاد و خسته کننده نباشه و همیشگی هم نباشد چون باعث زدگی و خستگی بچه ها از انجام تکالیف میشود )
▪️۳ کلمه بنویس که تمام نقطه های آن بالا باشد
▪️۳ کلمه بنویسکه تمام نقطه های آن پایین باشد
▪️۳ کلمه بنویس که هم نقطه در بالا داشته باشد و هم در پایین .
▪️۵ کلمه بنویس که حروف آن ها به هم چسبیده باشد و با آن ها جمله بساز (مسجد)
▪️۵کلمه بنویس که حروف آن ها جدا باشد(درس)
🔸️ده کلمه از درس را بصورت دومینو بنویس (حرف آخر کلمه اول، حرف اول کلمه ی بعدی ...)مثل تشکر رایانه و... |
🔸️با حروف اسم خود، کلماتی را در درس پیدا کن و بنویس مثال احمد:انجام_حوض_مسجد_دقت
🔸️و یا کلماتی از درس پیدا کن و بنویس که حرف اولشان، مشابه حرف اول اسم خودشان است )
🔹️روخوانی درس از آخر به اول مثال اما محله ی مسجد..
🔹️قسمتی از درس را بصورت کچل بنویسند(بی نقطه و سرکش) و فردا همان قسمت را با مداد قرمز نقطه گذاری کنند و سرکش بگذارند
🔹️مشق رنگی بنویسند(قسمتی از درس را رونویسی کنند به این صورت که هر کلمه را با یک رنگ بنویسند)
🔹️سه جمله از درس را بصورت نامرتب بنویس این تمرین برای انجام تمرین مرتب کن، که اکثر بچه ها مشکل دارند، عالیست و حتما توصیه می شود)
🔹️اسامی که در درس آمده است را به ترتیب حروف الفبا بنویس
🔹️هم معنی یا مخالف کلمات زیر را از حکایت یا درس پیدا کن و با آن ها جمله
بساز
🔹️املا از والدین و تصحیح توسط بچهها
🔹️داستان درس را برای پدر و مادرت تعریف کن
🍁با چند کلمه جدید درس، یک داستان کوتاه بنویس
🍁با توجه به متن درس، داستان نیمه تمام داده و بچه ها آن را به دلخواه ادامه بدهند(حتی تخیلی)
🍁كل درس را روخوانی کنند و آنچه از درس در ذهنشان مانده را بنویسند
فعالیت های پیشنهادی برای ساعات هنر
1- نقاشی با موضوع معین
2- نقاشی با حروف الفبا و اعداد و نام خودشان
3- نقاشی خط خطی و یافتن تصویر
4- چسباندن تکه کاغذ و کامل کردن آن
5- نقاشی ناتمام با کامل کردن خطوطش
6- چاپ انگشتی با رنگ گواش
7- کشیدن طرح با پاکن روی کاغذی که با مداد سیاه شده است
8- نقاشی با موضوع درسی
9- چاپ با مواد طبیعی مانند پیاز و سیب زمینی و ..
10- نمایش و کشیدن صحنه های نمایش
11- کاردستی با موضوع درسی مثل پوشش بدن جانوران
12- نقاشی با مداد رنگی و طراحی به وسیله ی یک وسیله نوک تیزروی سطح آن
13- حجم سازی با کاغذ یعنی مچاله کردن کاغذ در اندازه های کوچک وچسباندن روی کاغذ
14- رنگ کردن انواع سنگ ها و کشیدن طرح های مختلف روی آن
15- نقاشی با نقطه
16- کاردستی برش کاغذ
17- نمایش از موضوعات درسی
18- کامل کردن نقاشی ناقص
19- چسباندن کاغذ روی یک سطح برجسته و رنگ کردن آن
20- تا کردن کاغذ و برش آن به صورت اشکال تزیینی
21- ساخت کار ت های تزیینی
22- نقاشی با جوهر و نخ در کاغذ تا شده
23- کاردستی با کمک خرده تراش
24- نقاشی آزاد
25- نقاشی با مسواک و آبرنگ
26- گردش در طبیعت
27- کاردستی با دور ریختنی ها
28- رنگ کردن تخم مرغ
29- رنگ کردن وسایلی که با گل ساخته اند
30- قصه گویی
31- قصه خوانی
32- موسیقی
33- حجم سازی با گل
34- کاردستی با نایلون و پنبه و نخ
35- نقاشی با مداد شمعی
⚘⚘فعالیت هاے زنگ هنر درسه پایه چهارم ،پنجم ،ششم:
فعالیت
ارتباط با طبیعت (رفتن به پارڪ و برقرارے ارتباط حسے )
نقاشی
موضوع معین(حرکات ورزشے،مشاغل،موجودات عجیب و غریب و ترکیبے و...)
نقاشی گروهے براے داستان یا شعر(کتاب سازی)
طراحی حیوانات با کمڪ اشکال هندسی
چاپ دستے با مهرهاے دست ساز
کاردستی
ساختن شکل هاے متحرک(نقاشی متحرک)
کتاب سازے (ابتدا قصه و بعد نقاشے و سپس صحافے آنها)
ساختن مهر با سیب زمینے و...
شڪل سازے با وسایل دور ریختنی
ساختن طبل
حجم سازے با روشهاے ترکیبے یا انگشتے فتیله اے (کاربا گل رس)
رنگ آمیزے کارهاے گلی
تربیت شنوایی
آشنایے با ساز هاے کوبه اے یا ملے (نی،تار،سه تار،سنتور،کمانچه،دف و...)
تولیدصدابا طبل هاے دست ساز (استفاده از کاردستے هاے ساخته شده دانش آموزان.)
خواندن سرود جمهورے اسلامی
خواندن شعر و سرود همراه با ریتم خاص و مناسب
قصه گویی
قصه گویے همراه بااجراے نقش
کامل کردن قصه ے ناتمام (به صورت فے البداهه)
نوشتن قصه وخاطره (کتاب سازی)
تعریف خاطره همراه با اجراے نقش
نمایش
بازے (سوالهاے دقتے در مورد جزئیات)
بازی(تاریک و روشن)
بازی(انجام تخیلے کارهاے روزمره ساده)
بازی(گفت و گوهاے فے البداهه)
اجرای قصه به صورت نمایش