ریاضی ششم ابتدایی:
🌺🌺 تعاریف کلیدی بحث تقارن
⭕️ مرکز تقارن: نقطه ای در شکل که اگر شکل حول آن نقطه به اندازه مشخص بچرخد، شکل بر خودش منطبق می شود.
⭕️ انواع تقارن:
تقارن محوری - تقارن مرکزی - تقارن چرخشی
🔺 تقارن محوری: تقارنی است که اگر شکل را از روی آن تا کنیم دو قسمت شکل بر هم منطبق می شود.
🔺 تقارن مرکزی: تقارنی است که اگر شکل را به اندازه 180درجه، حول یک نقطه بچرخانیم شکل بر خودش منطبق می شود.
🔺 تقارن چرخشی: وقتی شکل را حول یک نقطه به اندازه 180 درجه یا کمتر در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم و شکل روی خودش می افتد.
⭕️دوران: چرخش یک شکل حول یک نقطه را دوران می گویند.
⭕️ انواع دوران:
دوران 90درجه - دوران 180درجه
⭕️انواع قرینه:
🔺 قرینه نسبت به یک خط عمودی یا افقی
🔺 قرینه نسبت به یک نقطه
✅ نکات مهم درباره تقارن
1- تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.
محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.
2-تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.
مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.
🔻مربع 4 تا محور تقارن دارد.
🔻 مستطیل دو تا محور تقارن دارد.
🔻لوزی 2 تا محور تقارن دارد.
🔻متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.
🔻 دایره بی شمار محور تقارن دارد.
🔻مثلث متساوی الاضلاع 3 تا محور تقارن دارد.
🔻مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.
🔻ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.
الف) نقطه: یک محور تقارن دارد و آن خودش است، وبی شمار محور تقارن دارد.
ب) خط: بی شمار مرکز تقارن دارد، کلیه نقاطی که روی خط قرار دارند. بی شمار محور تقارن دارد. خطوطی که بر این نقاط می گذرند.
ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.
د) نیم خط: نیم خط مرکز تقارن ندارد ولی یک محور تقارن دارد.
ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.
🔹 ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.
🔹یک مثلث در حالت کلی محور تقارن و مرکزتقارن ندارد.
🔹 مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.
🔹مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد.
#ریاضی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
📚نکته های ریاضی
🔴مساحت و محیط اشکال هندسی
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
📌 ۱)مساحت مـــربع = یـــک ضلع × خـــودش
محیــط مـــربــــع = یک ضلع × ۴ ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۲) مساحت مسـتطیـــــــل = طـول × عـرض
محیط مستطیل = ( طول + عرض)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌 ۳) مساحت مثلث = ( قاعده × ارتــــــفاع ) ÷ ۲
محیط مثلث = مجموع سه ضلع ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌 ۴) مساحت مثلث متساوی الاضلاع = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ ۲
محیط مثلث متساوی الاضلاع = یک ضلع × ۳ ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌 ۵) مساحت مثلث متساوی الساقین = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ ۲
محیط مثلث متساوی الساقین=مجموع سه ضلع ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۶) مساحت مثلث قائم الزاویه = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ ۲
محیط مثلث قائم الزاویه = مجموع سه ضلع ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌 ۷) مساحت ذوزنقه = ( قاعده بزرگ + قاعده کوچک ) × نصف ارتفاع
محیط ذوزنقه = مجموع چهارضلع
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌 ۸)مساحت لوزی=(قطربزرگ× قطرکوچک) ÷ ۲
محیط لوزی = یک ضلع × ۴
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۹) مساحت متوازی الاضلاع = قاعده × ارتفاع
محیط متوازی الاضلاع = مجموع دو ضلع متوالی × ۲
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۰) مساحت دایره = عدد پی ( ۱۴/۳ ) × شعاع × شعاع
محیط دایره = عدد پی ( ۱۴/۳ ) × قطر ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌 ۱۱) مساحت کره = ۴ × ۱۴/۳ × شعاع به توان دو
حجم کره = چهار سوم ×۱۴/۳ × شعاع به توان۳ ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۲) مساحت بیضی = (نصف قطر بزرگ × نصف قطر کوچک ) × ۱۴/۳ ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۳ ) محیط چند ضلعی منتظم = یک ضلع × تعداد اضلاعش
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۴ ) حجم مکعب مستطیل = طـول × عـرض × ارتفاع
حجم مکعب مربع = قاعده × ارتفاع ( طول یال×مساحت یک وجه) ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۵ ) حجم هرم = مساحت قاعده ی هرم × ارتفاع هرم× یک سوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۶) مساحت جانبی استوانه = محیط قاعده × ارتفاع حجم استوانه = مساحت قاعده × ارتفاع
سطح کل استوانه=سطح دوقاعده+مساحت جانبی(مساحت مجموع دوقاعده+ارتفاع× پیرامون قاعده)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۷) مساحت جانبی منشور = مجموع مساحت سطوح جانبی
مساحت کلی منشور = مجموع مساحت دو قاعده + مجموع مساحت سطوح جانبی
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
📌۱۸) حجم مخروط=مساحت قاعده×یک سوم×ارتفاع
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
کاربرگ-و-تمرین-فصل-1-تا-7-ریاضی-(سری1)-ششم-دبستان_Biamoz.com.docx
1.75M
کاربرگ و تمرین فصل ۱ تا ۷
#ریاضی
#ششم دبستان
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
jozve_6_farsi_1ta8_nomrebartar.pdf
2.96M
جزوه درس 1 تا 8
#فارسی
پایه #ششم
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
gambegam_6_Riazi(nomrebartar).pdf
19.02M
گام به گام #ریاضی
پایه #ششم
#پیشنهاد_دانلود
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
پرسش و پاسخ درس ۸
#هدیه
1_ پیامبر درباره ی اخرین امام چه گفتند ؟
اخرین امام که نامش مهدی است با ظالمان مبارزه میکند حکومت های ستمگر را از بین میبرد .
2_ امام زمان (عج) در چه زمانی به دنیا امدند ؟
نیمه شعبان سال 255 هجری قمری .
3_ دشمنان قبل از تولد حضرت مهدی (عج) چه نقشه ای داشتند ؟
خانهی امام حسن عسکری (ع) را زیر نظر داشتند تا اگر نوزاد پسری متولّد شد او را به قتل برسانند اما خدا حضرت مهدی (ع) را از شّر ان ها حفظ کرد .
4_ امام زمان (عج) از چه زمان از چشم مردم پنهان شدند ؟
پس از شهادت امام عسکری (ع) امام مهدی به فرمان خداوند از چشم مردم پنهان شد تا هر زمان که خدا بخواهد و مردم امادگی داشته باشند قیام کند و جهان را پر از نیکی و عدالت شازد .
5_ امام زمان (عج) را چه کسانی از تولّد تا پنج سالگی دیدند ؟
امام حسن عسکری (ع) و یاران بسیار نزدیک خود .
6_ حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت خود چگونه مردم را راهنمایی مکیند ؟
امام مهدی (عج) برای ارتباط خود با مردم در دوران غیبت چهار نفر از عالمان دینی را برگزید پس از ان چهار نفر ایشان افراد خاصّی را با نام مشخّص به عنوان جانشین خود معرفی نکرده است بلکه عالمان پرهیز کار و دین شناس هر زمان را به عنوان جانشین خود قرار داده است تا مردم را در امور دینی اجتماعی راهنمایی کنند .
7_ جانشینان حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت (کبری)چه کسانی هستند / چه وظیفه ای دارند ؟
عالمان پرهیز کار و دین شناس ه زمان را به عنوان جانشینان خود قرار داده است تا مردم را در امور دینی و اجتماعی راهنمایی کند .
8_ جانشینان امام زمان (عج) در دوران غیبت (صغری) چه کسانی هستند ؟
امام مهدی (عج) برای ارتباط خود با مردم در دوران غیبت چهار نفر از عالمان دینی را برگزید .
9_ در زمان ما جانشیان امام زمان چه کسانی هستند ؟ وظیفه ما در قبال ان ها چیست ؟
مراجع تقلید دینی جانشینان امام زمان (عج) شناخته میشوند که برای اگاهی از احکام دین باید به ان ها مراجعه کنیم و از دستوراتشان پیروی کنیم .
10_ ولی فقیه کیست ؟
رهبری جامعه اسلامی بر عهده یکی از مراجع تقلید است که به عنوان ولی فقیه شناخته میشود .
11_ وظیفه ولی فقیه چیست ؟
ولی فقیه با اگاهی کامل از دستورات دینی وشرایط سیاسی و اجتماعی به اداره ی جامعه می پردازد
#پیام_های_اسمان
#فعالیت
#صفحه۵۸
#سوال۱
نوشتن کسر مساوی دو سوم
همانطور که کتاب نمونه اش حل کرده برای نوشتن کسر مساوی صورت و مخرج عدد در یک عدد طبیعی ضرب میکنیم
در اینجا از عدد ۲ شروع کرده ،صورت و مخرج ضرب کرده
اول در ۲ بعد در ۳
بعد در ۴ حاصل میشه ۸/۱۲
بعد در ۵
میتونید متوالی نباشه و اعداد مثلا ۱۵ یا ۳۰ یا ۱۰۰ یا ۴۰۰ ضرب کنید ،در هر عدد طبیعی که ضرب کنید حاصل مساوی کسر خواهد بود
قسمت پایین کسر های مساوی ۲۰/۳۰و۲۰۰/۳۰۰و۲۰۰۰/۳۰۰۰
گفته این کسرها چگونه بدست آمده اند؟ با ضرب کسر در عدد ۱۰و۱۰۰و۱۰۰۰ بدست آمده است
#فعالیت
#صفحه۵۸
#سوال۳
قسمت اول خود کتاب حل کرده برای برداشتن اعشار دهم در ۱۰ ضرب کرده و کسر مساوی بدست آورده
حالا
۰٫۸۴
۰٫۸۴÷۲٫۱=_____×۱۰۰
۲٫۱
خب در اینجا چرا من در ۱۰۰ ضرب کردم؟چون صورت سوال من صدم است و برای اینکه کسری بدون اعشار بدست بیارم پس باید صورت و مخرج عدد من بدون اعشار باشد پس با ضرب در عدد ۱۰۰ صورت و مخرج من بدون اعشار خواهد بود
۰٫۸۴×۱۰۰=۸۴
۲٫۱×۱۰۰=۲۱۰
۲٫۱ضرب در ۱۰۰ ممیز به اندازه ی دوتا صفر ۱۰۰ به سمت جلو میاد پس حاصل میشه ۲۱۰
۸۴. ۴
____=__=۰٫۴
۲۱۰. ۱۰
دومی
۶٫۳÷۰٫۰۹
در اینجا هم یکی دهم یکی صدم داریم چون قرار اعشار کامل برداشته شود پس در ۱۰۰ضرب میکنیم تا اعشار صورت و مخرج برداشته شود
۶٫۳×۱۰۰=۶۳۰
۰٫۰۹×۱۰۰=۹
۶۳۰
____=۷۰
۹
و آخری
۰٫۸÷۰٫۰۴=
باز در ۱۰۰ ضرب میکنیم
به صورت کسر میکنیم و در ۱۰۰ ضرب میکنیم تا کسر مساوی بدون اعشار بدست بیاد
۸۰
____=۲۰
۴
#فعالیت
#صفحه۵۸
#سوال۴
سوال ۴ به جای نوشتن کسر مساوی اومده گفته اگر عدد اعشاری به کسر تبدیل کنه و پاسخ از راه تقسیم کسرها هم حل کنه باز میتونه به جواب صحیح هم برسه
۷٫۲ به صورت کسر می نویسه ۷۲ دهم ۷۲/۱۰
۰٫۹به صورت کسر میشود ۹/۱۰
۷۲. ۹. ۷۲
____÷_____=______=۸
۱۰. ۱۰. ۹
خب اینجا کتاب کسر اول نوشته علامت تقسیم ضرب ،و کسر دوم معکوس
من میگم میشه چون مخرج برابر شده صورت اول بر صورت دوم تقسیم کرد و در آخر ساده کنیم
۰٫۸۴اینو به کسر بنویسیم میشه ۸۴/۱۰۰
۲٫۱میشه ۲۱/۱۰
۸۴ ۲۱
____÷____=
۱۰۰. ۱۰
کسر اول نوشته و علامت تقسیم به ضرب و کسر دوم معکوس میکنیم،
حالا قبل از ضرب تا جایی که امکان داره ساده میکنیم در آخر جواب بدست می آوریم
حالا ۱۰ با ۱۰۰ ساده میکنیم و ۸۴ به ۲۱
#کار_در_کلاس
#صفحه۵۸
خب ما در فعالیت بالا دوتا روش یاد گرفتیم یکی کسر مساوی نوشتن و حذف اعشار کسر
دومی هم نوشتن به صورت کسر و حل از طریق تقسیم کسرها
۲٫۱
_= ×۱۰۰
۰٫۰۷
روش اول نوشتن کسر مساوی و حذف اعشار
چون مخرج صدم پس بهتره که کسر را در ۱۰۰ ضرب کنید تا اعشار صورت و مخرج کاملا از بین برود
۲٫۱×۱۰۰=۲۱۰
۰٫۰۷×۱۰۰=۷
۲۱۰
_=۳۰
۷
حالا به صورت کسر نوشتند روش دوم ۲۱دهم تقسیم بر ۷صدم
کسر اول نوشته ۲۱دهم
علامت تقسیم به ضرب
کسر دوم معکوس
۲۱. ۱۰۰
____×____
۱۰. ۷
۱۰ با ۱۰۰ ساده میکنیم و ۷با ۲۱ حاصل در آخر ۳۰ می شود
پس برای حل این نمونه سوالات استفاده از دو روش آموزش داده که دانش آموز از هر روشی حل کند قبول میکنیم
#ادامه👆🏻
۳۴صدم
تقسیم بر ۱و ۷دهم
صورت باضرب در ۱۰۰ممیز حذف میشه و مخرج با ضرب در ۱۰
ولی ما چون میخواهیم ممیز کاملا از بین برود پس ضرب در ۱۰۰ انجام میدهیم
۰٫۳۴
____= ×۱۰۰
۱٫۷
۳۴
____=
۱۷۰
حالا ساده می کنیم هر دو به ۱۷ بخش پذیر هستند جواب میشه
۲
_=۰٫۲
۱۰
حالا بریم سراغ روش دوم
۳۴
__
۱۰۰
____=
۱۷
___
۱۰
کسر اول نوشته علامت تقسیم به ضرب و کسر دوم معکوس میکنیم
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6