🌀شناخت تفاوتهای فردی دانش آموزان
ازطریق روانشناسی دستخط آنها
از آنجا که تمام حرکات یک فرد متاثر از قوای درونی و ضمیر ناخودآگاه اوست ، یک دست خط می تواند به خوبی حرکات و احساسات فرد نویسنده را منعکس کرده و ویژگی های شخصیتی وی را آشکار سازد.
✅دست خط مرتب و خوانا...👇
صاحبان این نوع دست خط ها خود را بسیار کنترل می کنند.
مایل نیستند شخصیت خود را به راحتی لو بدهند و گاهی احساسات خود را سرکوب می کنند.
✅دست خط نامرتب...👇
افرادی بسیار فعال و البته در انجام برخی کارها نسنجیده.
غیر قابل پیش بینی هستند و استقلال و آزادی برایشان اهمیت زیادی دارد.
✅دست خط پررنگ با فشار زیاد قلم...👇
نشانه ی احساس قدرت و اعتماد به نفس است.
علاقه ی زیاد به مخالفت کردن با دیگران و اعمال نفوذ بر آنها را دارند.
فشار زیاد قلم روی کاغذ نشان دهنده ی تنش و تحت فشار بودن است.
✅دست خط کمرنگ...👇
فردی حساس و دلسوز.حتی گاهی موقعیت دیگران را بیشتر از خود درک می کند.
امکان دارد حتی قادر به اثبات حرف خود نباشد وبه راحتی ضربه بخورد.
در برابر انتقاد دیگران خیلی سریع از موضع خود عقب نشینی می کند.
✅دست خط ریز...👇
توانایی های خود را دست کم می گیرند.
ممکن است گاهی تنگ نظر ، خرده گیر و حسابگر باشند.
افرادی صرفه جو هستند.
✅دست خط درشت...👇
احتمال دارد خود را زیاد بزرگ و مهم جلوه دهند.
گاهی بسیار با اعتماد به نفس و از موضع قدرت رفتار می کنند.
معمولا اجتماعی و برونگرا هستند.
✅دست خط درهم و فشرده...👇
فرد راحتی نیست در جمع خود را کنار می کشد.اهل برقرای رابطه نیست.
قدری محتاط است و اغلب بعد از دیگران ابراز عقیده می کند.
✅دست خط کند و آهسته نوشتن...👇
قادر به نشان دادن عکس العمل سریع نیستند اغلب اشخاصی محتاط اند.
این افراد برای فکر کردن فهمیدن و ابراز عقیده به زمان بیشتری احتیاج دارند.
در ابراز احساسات کندند و اغلب دوست دارند هیچ تصمیمی نگیرند تا اینکه یک تصمیم غلط بگیرند.
✅دست خط تند و شتابزده نوشتن...👇
افرادی کم حوصله و از نظر خلق و خو بسیار لحظه ای ، دارای درک سریع
در نشان دادن احساسات چندان پایدار نیستند.
به دلیل شتابزدگی ، در تصمیم گیری اغلب دچار لغزش و خطا می شوند.
✅نوشتن کلمات با فاصله ی باز...👇
به راحتی با دیگران رابطه بر قرار کرده
بسیار ساده و بی تکلف و مستقیما به دیگران نزدیک می شوند.
✅نوشتن کلمات با فاصله ی کم...👇
دوست دارد با دیگران رابطه داشته باشد.
فضای خالی در بین کلمات نشان دهنده ی این است که نویسنده به دنبال فضایی برای تنهایی است.
⚘⚘فعالیت هاے زنگ هنر درسه پایه چهارم ،پنجم ،ششم:
فعالیت
ارتباط با طبیعت (رفتن به پارڪ و برقرارے ارتباط حسے )
نقاشی
موضوع معین(حرکات ورزشے،مشاغل،موجودات عجیب و غریب و ترکیبے و...)
نقاشی گروهے براے داستان یا شعر(کتاب سازی)
طراحی حیوانات با کمڪ اشکال هندسی
چاپ دستے با مهرهاے دست ساز
کاردستی
ساختن شکل هاے متحرک(نقاشی متحرک)
کتاب سازے (ابتدا قصه و بعد نقاشے و سپس صحافے آنها)
ساختن مهر با سیب زمینے و...
شڪل سازے با وسایل دور ریختنی
ساختن طبل
حجم سازے با روشهاے ترکیبے یا انگشتے فتیله اے (کاربا گل رس)
رنگ آمیزے کارهاے گلی
تربیت شنوایی
آشنایے با ساز هاے کوبه اے یا ملے (نی،تار،سه تار،سنتور،کمانچه،دف و...)
تولیدصدابا طبل هاے دست ساز (استفاده از کاردستے هاے ساخته شده دانش آموزان.)
خواندن سرود جمهورے اسلامی
خواندن شعر و سرود همراه با ریتم خاص و مناسب
قصه گویی
قصه گویے همراه بااجراے نقش
کامل کردن قصه ے ناتمام (به صورت فے البداهه)
نوشتن قصه وخاطره (کتاب سازی)
تعریف خاطره همراه با اجراے نقش
نمایش
بازے (سوالهاے دقتے در مورد جزئیات)
بازی(تاریک و روشن)
بازی(انجام تخیلے کارهاے روزمره ساده)
بازی(گفت و گوهاے فے البداهه)
اجرای قصه به صورت نمایش
🍂🍁🌷🌹⚘🌼🌺🌻🏵🍂🍁⚘🌷🌼🌺🌻🏵
#تکالیف_فعالیتمحور
۱-ده حرف یک نقطه بنویس و برای هر کدام یه کلمه بنویس. (كلمات ارزش املايي داشته باشند. )
۲- ۱۰ عدد 7 رقمی از اطرافیان خود بپرس آن ها را در دفتر بنویس برای آن ها جدول ارزش مکانی بکش.
۳-حروف اسم خودت را بنویس و برای هر کدام از حروف اسمت یک کلمه بنویس.
فعالیت های پیشنهادی برای ساعات هنر
1- نقاشی با موضوع معین
2- نقاشی با حروف الفبا و اعداد و نام خودشان
3- نقاشی خط خطی و یافتن تصویر
4- چسباندن تکه کاغذ و کامل کردن آن
5- نقاشی ناتمام با کامل کردن خطوطش
6- چاپ انگشتی با رنگ گواش
7- کشیدن طرح با پاکن روی کاغذی که با مداد سیاه شده است
8- نقاشی با موضوع درسی
9- چاپ با مواد طبیعی مانند پیاز و سیب زمینی و ..
10- نمایش و کشیدن صحنه های نمایش
11- کاردستی با موضوع درسی مثل پوشش بدن جانوران
12- نقاشی با مداد رنگی و طراحی به وسیله ی یک وسیله نوک تیزروی سطح آن
13- حجم سازی با کاغذ یعنی مچاله کردن کاغذ در اندازه های کوچک وچسباندن روی کاغذ
14- رنگ کردن انواع سنگ ها و کشیدن طرح های مختلف روی آن
15- نقاشی با نقطه
16- کاردستی برش کاغذ
17- نمایش از موضوعات درسی
18- کامل کردن نقاشی ناقص
19- چسباندن کاغذ روی یک سطح برجسته و رنگ کردن آن
20- تا کردن کاغذ و برش آن به صورت اشکال تزیینی
21- ساخت کار ت های تزیینی
22- نقاشی با جوهر و نخ در کاغذ تا شده
23- کاردستی با کمک خرده تراش
24- نقاشی آزاد
25- نقاشی با مسواک و آبرنگ
26- گردش در طبیعت
27- کاردستی با دور ریختنی ها
28- رنگ کردن تخم مرغ
29- رنگ کردن وسایلی که با گل ساخته اند
30- قصه گویی
31- قصه خوانی
32- موسیقی
33- حجم سازی با گل
34- کاردستی با نایلون و پنبه و نخ
35- نقاشی با مداد شمعی
1_1760121071.pdf
4.28M
فوق العاده و استثنایی
39 صفحه کامل از انواع مختلف وسایل کمک آموزشی
وسایل دست ورزی وابزارهای لازم
و هر آن چه برای ریاضی لازم داریم.
📌 همکاران محترم میتونید هر صفحه را در سایز بزرگ پرینت بگیرید و آن را پرس کنید در این صورت قیمت برای شما مناسب در میاد و میتونید از این نمونه ها سال ها استفاده کنید
موفق و پایدار باشید
علی نژاد 🌹#پنجم
دست ورزی گسترده نویسی
پرینت گرفته در اختیار دانش آموزان قرار داده بشه و با کاور یا طلق و با ماژیک شروع به تدریس کنید #پنجم
💥تکالیف خلاق و مشترک برای تمامیدرسهای فارسی
▫️كلمات بی نقطه و یک نقطه و ... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️کلمات سه حرفی ، چهار حرفی و... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️جملات پرسشی درس را بنویس
▫️جملات نقل قول درس را بنویس
▫️کلماتی که حروف (ص ث ط ت و...) دارند را از درس پیدا کن و بنویس
▪️کلمات تشدید دار درس را پیدا کن و بنویس
( قبل از دادن تمامی این تکالیف " حتما خودتون چک کنید که کلمات زیاد و خسته کننده نباشه و همیشگی هم نباشد چون باعث زدگی و خستگی بچه ها از انجام تکالیف میشود )
▪️۳ کلمه بنویس که تمام نقطه های آن بالا باشد
▪️۳ کلمه بنویسکه تمام نقطه های آن پایین باشد
▪️۳ کلمه بنویس که هم نقطه در بالا داشته باشد و هم در پایین .
▪️۵ کلمه بنویس که حروف آن ها به هم چسبیده باشد و با آن ها جمله بساز (مسجد)
▪️۵کلمه بنویس که حروف آن ها جدا باشد(درس)
🔸️ده کلمه از درس را بصورت دومینو بنویس (حرف آخر کلمه اول، حرف اول کلمه ی بعدی ...)مثل تشکر رایانه و... |
🔸️با حروف اسم خود، کلماتی را در درس پیدا کن و بنویس مثال احمد:انجام_حوض_مسجد_دقت
🔸️و یا کلماتی از درس پیدا کن و بنویس که حرف اولشان، مشابه حرف اول اسم خودشان است )
🔹️روخوانی درس از آخر به اول مثال اما محله ی مسجد..
🔹️قسمتی از درس را بصورت کچل بنویسند(بی نقطه و سرکش) و فردا همان قسمت را با مداد قرمز نقطه گذاری کنند و سرکش بگذارند
🔹️مشق رنگی بنویسند(قسمتی از درس را رونویسی کنند به این صورت که هر کلمه را با یک رنگ بنویسند)
🔹️سه جمله از درس را بصورت نامرتب بنویس این تمرین برای انجام تمرین مرتب کن، که اکثر بچه ها مشکل دارند، عالیست و حتما توصیه می شود)
🔹️اسامی که در درس آمده است را به ترتیب حروف الفبا بنویس
🔹️هم معنی یا مخالف کلمات زیر را از حکایت یا درس پیدا کن و با آن ها جمله
بساز
🔹️املا از والدین و تصحیح توسط بچهها
🔹️داستان درس را برای پدر و مادرت تعریف کن
🍁با چند کلمه جدید درس، یک داستان کوتاه بنویس
🍁با توجه به متن درس، داستان نیمه تمام داده و بچه ها آن را به دلخواه ادامه بدهند(حتی تخیلی)
🍁كل درس را روخوانی کنند و آنچه از درس در ذهنشان مانده را بنویسند
✅مشق چی بدیم تکراری نباشه و خسته نشن
✅ چند کلمه به دلخواه از درس انتخاب و به ترتیب حروف الفبا بنویس...این تمرین حتی در دوره ی دانشگاه نیز باید داده شود چ
ون دانش جویان هنوز برخی ترتیب حروف الفبای زندگی را نمی دانند.
✅ کلمه ی سه نقطه ای از درس پیدا کن و بنویس.
✅ کلمه ی سه بخشی از درس انتخاب و بنویس و با ده تای آن جمله بساز.
✅ یک جدول نه خانه ای بکش و نه کلمه از درس انتخاب و داخل آن بچین....سپس با کلمات افقی جمله ی خنده دار و با کلمات عمودی جمله ی پرسشی بساز....
✅ نتیجه ی درس را در یک یا دو بند بنویس.
✅ امشب به پدر یا مادرتان املا بگویید می خواهم ببینم خط آن ها چگونه است.....چند کلمه را درست ننوشته اند ...در این مورد به پدر و مادر چه توصیه ای دارید...چگونه به آنها یاد می دهید؟ هدف اعتماد به نفس
✅ دو بند آخر درس را بنویس.
✅ دو بند از درس را به صورت بی نقطه بنویس.
برای فرداشب مشق راحت تر است حالا نقطه های مشق دیروز را بگذارید...هدف...تقویت تمرکز
✅ از کدام قسمت درس بیشتر خوشت آمده است؟...بنویس.
✅ درس امروز را خلاصه نویسی کن.
✅ در زمینه ی ریاضی بعد از تدریس دو تا تمرین بدهید و همان جا سر کلاس حل کنند...یا فردی یا گروهی....عملکردی
✅ یک تلق شفاف و یک ماژیک و دستمال داشته باشند و تمرین بنویسند و پاک کنند.
✅ برای بهتر شدن روخوانی یک شب مشق نگویید و بگویید امشب فقط رو خوانی داریم...یک درس هدیه را مادر برای شما بخواند و شما همان درس را برای پدر بخوانید.
✅ از کتابهای دیگر نیز مشق بگویید حتی ریاضی....
✅ چند عدد بدهید تا دانش اموزان خودشان مساله بسازند آنها از بس مساله حل کرده اند خسته شده اند.حالا بگذارید مساله ای که خود ساخته اند حل نمایند.
✅ یک کاردستی برای آخر هفته با وسایل دور ریختنی بسازند و بیاورند.
✅ خاطره ی یک سفر یا مهمانی یا گردش خود را به همراه نقاشی اش به کلاس بیاورند.
✅ یک روزنامه دیواری در زمینه ی علوم و ریاضی یا هدیه برای آخر هفته به عنوان تکلیف ارایه دهیم .
✅ تمرین عدد نویسی از آخر به اول...مثلا از هزارو پنجاه تا هزار بنویسند...دنده عقب
✅ در تکلیف روزانه می توان یک تمرین ازچهار عمل اصلی داشته باشد.
✅ ز کتاب گلستان سعدی یک حکایت بنویسند و بیاورند.
✅ از کتاب شاهنامه ی فردوسی یک شعر به دلخواه بنویسند.
✅ یک کتاب داستان بسازند.
✅ یک کتاب داستان به آنها بدهیم و خلاصه نویسی کنند.
✅ در مورد یکی از برنامه های تلویزیونی یک گزارش بنویسند.
✅ به سراغ پدر بزرگها و مادر بزرگها بروید و چند بازی محلی از آنها یاد بگیرید و در کلاس اجرا کنید.
✅ یک صفحه املا را در رایانه تایپ کرده و بیاورید.
✅ پاور پویینت علوم بسازید.
✅ بنویس روز جمعه از صبح تا غروب چه برنامه هایی داشتی.
✅ یک دانه و گل بکارید و گزارش رشدش را هر هفته بیاورید.
✅ ضرب المثل های جدید بسازید .
✅ در مورد این ضرب المثل تصویر سازی کنید.
✅ والدین را جهت قصه گویی به کلاس دعوت کنید.هر هفته یک قصه
✅ از والدین هنرمند در زنگ هنر استفاده کنید.
✅
برای خودتان یک کتاب کار داشته باشید و جهت تنوع چند تمرین جالب از آن انتخاب و جهت تکلیف به آنه بدهید.
✅ خانواده خودش آزمون هفتگی از دانش آموز داشته باشد و به معلم گزارش و باز خورد دهد. باز خورد در باز خورد.
✅انواع تکالیف خلاق دیگر که معلم با شناخت از دانش آموزان خود طراحی کند.