eitaa logo
تدریس یار پایه ششم
11.3هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
8.8هزار ویدیو
17.1هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات ب
مشاهده در ایتا
دانلود
12 سوال ریاضی تستی همراه با پاسخ.pdf
5.29M
📚 آزمون تستی ریاضی 🔴همراه با جواب کانال پایه ابتدایی 👇🏻 ✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
80 سوال تستی ریاضی.pdf
6.98M
آزمون ۸۰ تست ریاضی ششم کانال پایه ابتدایی 👇🏻 ✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
آزمون ریاضی و هوش ششم+پاسخ تشریحی.pdf
1.44M
💥آزمون تستی ریاضی و هوش 💥مبحث:ریاضی،هوش،دقت و تمرکز 💥مدرس:استاد مسعود بیگدلی کانال پایه ابتدایی 👇🏻 ✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
♦️هشدار پلیس فتا درباره اپلیکیشن‌های جعلی تقویم ۱۴۰۲ رئیس پلیس فتا : 🔹اخیرا در شبکه‌های اجتماعی شاهد روش‌های جدیدی از کلاهبرداری با عنوان دانلود نرم‌افزار تقویم ۱۴۰۲ هستیم که در این شگرد، مجرمانه با ساخت بدافزار‌های مخرب و جاسوسی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند یا این‌که با ارسال نرم‌افزار‌های جعلی و تقلبی، از افراد کلاهبرداری مالی کرده و یا آن‌ها را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت می‌کنند. 🔹سازنده اینگونه نرم‌افزار‌ها به تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر (نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس و شماره تماس) دسترسی دارند، بنابراین قادرند با داشتن این اطلاعات از آنان سوءاستفاده کنند./صداوسیما مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
علوم درس ۱۲ ششم ابتدایی (جنگل برای کیست؟) ۱-زنجیره ی غذایی چیست؟ به رابطه ی غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده گفته می شود. ۲-شبکه غذایی را تعریف کنید؟ به ارتباط غذایی چند زنجیره غذایی با یکدیگر گفته می شود. ۳-قارچها در چه جایی از زنجیره غذایی قرار دارند؟ آن ها تجزیه کننده هستند. ۴-قارچها چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شوند؟ با تجزیه ی بقایای بدن گیاهان و جانوران سبب بهبود و تقویت خاک می شوند. ۵-کروکودیل ها انگل های درون دهان خود را چگونه از بین می برند؟ بعضی وقت ها کروکودیل ها بدون حرکت و با دهان باز استراحت می کنند، پرنده ی کوچکی وارد دهان کروکودیل می شود و انگل های درون دهان او را می خورند. ۶- یک یا چند جانور و گیاهی را که در گذشته وجود داشته اند اما در حال حاضر وجود ندارند نام ببرید؟ جانوران: دایناسور گیاهان: درختان بسیار تنومند ۷-به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن نسل یک نوع جاندار می شود؟ وقتی شرایط زندگی جاندار تغییر می کند. مانند تغییر شدید آب و هوای زیستگاه، طوفان یا سیل و جاندار نمی تواند با آن ساز گار شود و باعث نابودی او می گردد. ۸- مثالی برای نابودی برخی جانوران توسط انسان در کشورمان را بیان کنید. شیر ایرانی حدود ۷۰ سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت اما به علت های متفاوت مانند شکار توسط انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت. ۹-منظور از درخت بومی چیست؟ به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند، درخت بومی می گویند. ۱۰-چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است؟ زیرا درخت کاج موادی از ریشه ی خود در خاک ترشح می کند که از رشد بسیاری از گیاهان جلوگیری می کند. ۱۱-با قطع بی رویه ی درختان و با گذشت زمان چه تغییری در جنگلهای کره ی زمین ایجاد می شود؟ جنگل جزء منابع طبیعی و محیط زیست جانوران مختلف است. قطع درختان جنگل باعث نابودی جانوران و محیط زیست می شود. ۱۲-رابطه ی غذایی بین مورچه و شته چگونه است؟ به صورت همیاری زندگی می کنند و هر دو موجود از یکدیگر سود می برند. مورچه ها شته ها را به بخش های جوان گیاه می رسانند و شته از شیره ی گیاه به وسیله ی خرطوم خود تغذیه می کند و مورچه شهد خارج شده از شته را مصرف می کند. ۱۳-  رابطه‌ی غذایی کرکس و شیرها چگونه است؟ به صورت هم‌سفرگی است. کرکس‌ها ته مانده‌ی شکار شیرها را می‌خورند. (کرکس‌ها مرده خوار هستند.) ۱۵-رابطه‌ی غذایی انگلی چگونه است؟ در زندگی انگلی، موجود انگل از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کند مانند پشه‌ها که نیش خود را درون بدن حیوان دیگری فرو می‌برند و خون آن‌ها را می‌مکند. ۱۵-یک زنجیره‌ی غذایی ساده نام ببرید. روباه - سنجاب - بلوط ۱۶-  در زنجیره سوال ۱۵ کدام تولید کننده و کدام مصرف کننده است؟ روباه و سنجاب مصرف کننده و بلوط تولید کننده است. ۱۷-موجودات زنده‌ی زمین از نظر نقش خود در محیط به چند گروه تقسیم می‌شوند؟ موجودات زنده‌ی روی زمین از نظر نقش خود در محیط در سه گروه تولید کننده مصرف کننده تجزیه کننده قرار می‌گیرند. نکته: گیاهان (تولیدکننده) با نور خورشید فتوسنتز می‌کنند و غذاسازی انجام می‌دهند. جانوران مصرف کننده هستند و میکروب‌ها تجزیه کننده هستند. ۱۸-قارچ‌ها در چه جاهایی رشد می‌کنند؟ قارچ‌ها در خاک و آب به سر می‌برند و در مناطق جنگلی و بارانی رشد می‌کنند. برخی قارچ‌های خوراکی و سمی بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می‌کنند. برخی قارچ‌ها بیماری‌های زیادی را به وجود می‌آورند. گونه‌ای دیگر از قارچ به نام مخمر هستند. گونه‌ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی‌های حمام می‌شود و گونه‌های دیگر قارچ موجب بیماری می‌شوند و برخی دیگر به عنوان دارو مصرف می‌شوند. بعضی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوباره‌ی گیاه می‌شوند. قارچ‌های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه‌های خراب رشد می‌کنند. ۱۹-قارچ‌ها مواد مورد نیاز خود را چگونه به دست می‌آورند؟ قارچ‌ها برای رشد به مواد و رطوب نیاز دارند که این مواد با تجزیه‌ی بقایای بدن موجودات خورده شده فراهم می‌شود. ۲۰-قارچ‌ها در چه جایی از زنجیره‌ی غذایی قرار می‌گیرند؟ قارچ‌ها تجزیه کننده هستند. ۲۱-آیا قارچ‌های تک‌سلولی و پرسلولی، وجود دارد؟ قارچ‌ها به صورت تک‌سلولی و پرسلولی هستند از قارچ‌های پرسلولی می‌توان به قارچ‌های چتری خوراکی یا سمی و از قارچ‌های تک‌سلولی می‌توان به مخمر و کپک‌ها اشاره نمود. ۲۲-همزیستی چیست؟ همزیستی به انواع ارتباط‌های غذایی میان موجودات زنده گفته می‌شود که برای تامین غذا به صورت همسفرگی، همیاری، رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است. ۲۳-زندگی همسفرگی چیست؟ در زندگی همسفرگی یک موجود سود می‌برد و دیگری نه سود می‌برد و نه زیان. مانند ماهی بادکش دار و کوسه ماهی. ۲۴-زندگی همیاری چیست؟ در این نوع زندگی هر دو موجود سود می‌برند مانند شته و مورچه.
کلمات خانواده 🔽🔽🔽🔽 به کلمه هایی می گویند که از یک ریشه گرفته شده باشند و حروف اصلی آن کلمه در کلمه های هم خانواده اش به ترتیب پشت سر هم بیاید. هم چنین کلمه های هم خانواده از نظر معنی نیز به هم نزدیک هستند.و اغلب بر وزن فاعل ، مفعول، فعل، افعال ، فعیل ، تفعیل، مفاعله و ... هستند. ( ج م ع) جامع - مجموع - جمع - اجماع - جمیع - تجمیع - تجمع - جامعه - جمعه - جماعت ( س ج د) ساجد - سجده - سجود - سجاد - مسجد - مساجد ( ن ظ م) ناظم - منظوم - نظم - تنظیم - منظم - نظام ( ع ل م ) عالم - معلوم - علم - اعلام - علیم - تعلیم - معلم ( ع م ل ) عامل - معمول - عمل - اعمال - معامله - تعامل - اعمال - عوامل - عملیات ( د ر س ) تدریس - مدرس - مدرسه - ادریس - دروس - درس تحقیق - حقیقت - محقق - حقوق - حق مراجعه - مرجع - راجع - ارجاع - ترجیع - رجوع راضی- رضا - رضایت - مرتضی - رضی مشاور - مشورت - شورا - شور - مشاوره مقصد - مقصود - مقاصد - قصد - اقتصاد - قاصد تعرض - تعریض - اعتراض - معترض - عرض - عروض معارف - تعریف - عارف - معروف - عرفا - عرفه - معرف شهید - شهادت - شهدا - مشهد - شهد ضعیف - ضعف - تضعیف - مستضعف - ضعفا - مضاعف ناصر - منصور - نصیر - انصار - نصرت جاهل - مجهول - جهالت - جهل شاعر - شاعره - مشاعره - شعار - شعر - شعور - شعرا قدس - مقدس - قداست - تقدیس حضور - حاضر - حضار - حضرت - محضر - احضار شریف - مشرف - اشرف - شرافت - تشریف عظیم - اعظم - عظمت - عظمی - معظم - عظیمه ساکت - سکوت اکرم - کریم - کرامت - مکرمه - تکریم کتاب - کاتب - مکتوب - کتب - مکتب لفظ - تلفظ - الفاظ عزت - عزیز - عز - معزز ظاهر - مظهر - ظهور - مظاهر - اظهار - ظواهر محبت - حبیب - محبوب - حب مثل - امثال - مثال قطع - مقطع - قاطع - قطعه حفظ - حافظ - حفاظت - محفوظ - محافظت - حفاظ - محافظ - حافظه - حافظیه اعتدال - معتدل - تعدیل - متعادل - معدل - عدل - عدالت صادق - مصدق - صداقت - تصدیق - صدق - مصادیق - صدقه 1- کدام دو کلمه با یک دیگر، هم خانواده هستند؟ الف) اهتمام و همت ب) تحریر و حرارت ج) مسافر و فرسوده د) اسرا و سران 2- کدام گروه از کلمه های زیر، هم خانواده هستند؟ الف) اسراف، سفره، سفر ب) حس، حواس، احساس ج) معالجه، مجموع، جمعیت د) اوایل، ابتدا، آغاز 3- کدام دسته از کلمه های زیر ، با یک دیگر هم خانواده نیستند؟ الف) شاعر، شعرا، شعر ب) معروف، معرف، عارف ج) شهادت، شهرت، شهدا د) مقدس، قدس، قداست توجه :در زبان فارسی باید بن ماضی و بن مضارع را ملاک هم خانواده بودن قرار داد کلماتی که بن ماضی و بن مضارع آن ها یکسان هستند هم خانواده هستند . مانند :روان /رفتار/روش/رفته /رونده بن ماضی این کلمه ها (رفت)است بن مضارع آن ها (رو)می باشد.و هر دو از مصدر ((رفتن ))ساخته شده اند مثال :کلمه های دیدار/بینا /بینش /بیننده /بینش/دیده /بیننده هم خانواده هستنذ|چون بن ماضی ((دید))و بن مضارع((بین))در این کلمه ها یکسان است و از مصدر(( دیدن))ساخته شده است از شرایط هم خانواده بودن این است که حروف اصلی در کلمات مشابه باشند . لطفا نگویید سه حرف اصلی .چون بعضی جاها دچار استثنا میشوید و پاسخ گویی برای بچه ها سخته. مثل کلمه خط که با خطوط هم خانواده است. حق که با محقق و حقوق و حقیقت م خانواده است. البته که این سه حرف اصلی در حق .... ح ،ق،ق است و در خط ...‌خ،ط،ط ...اما دانش آموز فقط دو حرف میبینه. شرط بعدی علاوه بر داشتن حروف شیبه به هم این است که ترتیب حروف در کلمات هم خانواده رعایت شود. مثلا... علم و عمل ... دارای حروف مشابه هستند اما ترتیب رعایت نشده. شرط سوم داشتن معنی شبیه هم است. اگر دو شرط بالا رعایت شود و کلمات از نظر معنی مشابه نباشند هم خانواده نیستند. حاکم و حکیم شرط اول و دوم رو دارند اما حکیم از ریشه hakama و به معنی دانایی است .با حک مت و حکما هم خانواده است. حاکم از ریشه hokm با کلمات محکوم ،حکم،محاکمه،حکومت،محکمه، تحکم،احکام هم خانواده است. T✏️☘☘✏️
۱-نفت دارای چه صورتی از انرژی است ؟ پاسخ: شیمیایی ۲ -آب پشت سد ، دارای چه نوع انرژی است ؟ پاسخ: ذخیره ای ۳ -در پنکه ی برقی انرژی الکتریکی به انرژی ………….. تبدیل می شود. پاسخ: حرکتی ۴ -در اتوی برقی انرژی …………… به انرژی گرمایی تبدیل می شود. پاسخ: الکتریکی ۵ -فردی که در بالای سرسره قرار دارد دارای انرژی …………….. است- پاسخ: ذخیره ای ۶ -فنری که کشیده می شود دارای انرژی ……………… می شود. پاسخ: ذخیره ای ۷ -خورشید انرژی …………. و انرژی …………… تولید می کند. پاسخ: گرمایی – نورانی ۸ -انرژی موجود در حبه ی قند انرژی …………….. است که از نوع انرژی ……………. می باشد. پاسخ: شیمیایی و ذخیره ای ۹ -تفاوت لامپ و بخاری از نظر تبدیل انرژی چیست ؟ پاسخ: لامپ انرژی نورانی و انرژی گرمایی تولید می کند ولی بخاری فقط انرژی گرمایی تولید می کند. ۱۰ -چرا انرژی الکتریکی در زندگی روزمره بیش ترین استفاده را دارد ؟ پاسخ: زیرا این انرژی به راحتی منتقل شده و به آسانی به صورت های دیگر انرژی تبدیل می شود. ۱۱ -باتری ها ، انرژی ……….. را در خود ذخیره می کنند. پاسخ: شیمیایی ۱۲ -برای انجام چه کارهایی به انرژی نیاز دارید ؟ پاسخ: راه رفتن – دیدن – برداشتن اجسام- ورزش کردن – نوشتن و …… به طور کلی برای انجام هر کاری انرژی لازم است. ۱۳ -انرژی مواد غذایی از کجا دست می آید ؟ پاسخ: این انرژی با نور خورشید در گیاهان سبز ساخته شده و در آنها نیز ذخیره می شود. ۱۴ -شکل های مختلف انرژی را نام ببرید ؟ پاسخ: حرکتی – گرمایی – نورانی – صوتی – هسته ای – شیمیایی و الکتریکی
1_1777863162.pdf
6.09M
🍓جزوه نمونه سوال علوم 🚀 ششم ابتدایی
CamScanner 03-08-2023 20.58.pdf
438.1K
آزمون هدیه ها اسفند،ماه با پاسخ
نام سلول ها
01_جزوه_کامل_علوم_ششم_دبستان_به.pdf
3.23M
جزوه کامل علوم. درسنامه+آزمون و پاسخ هر درس بصورت مجزا پایه ششم
4_5954250305045529969.pdf
98.3K
درس 1 تا 16 مطالعات ششم بهمن ماه ، ازدرس اول تا شانزدهم
1_1699958552.pdf
14.95M
# ریاضی ششم کتاب کار بی نظیر ریاضی .
سوال یک فعالیت مقدار درصد اضافه شده ی گندم گفته که چند درصد نسبت به پارسال گندم امسال نسبت به پارسال ۱٫۵برابر افزایش داشته این مقدار افزایش به درصد باید بیان شود یک و نیم یعنی ۱۵دهم برابر ۱۰۰که قرار دهیم مقدار افزایش ۱۵۰ درصد میشه سوال۲ خواهر علی در زمان تولد ۳کیلو داشته بعد یک سال سال ۹کیلو جرم خواهر علی شده یعنی سه برابر افزایش نسبت جرم او دریک سالگی به جرم او در زمان تولدش ۹به ۳ یا ۳به ۱ است این مقدار به درصد که بخواهیم بیان کنیم   ۳ ......=.......   ۱.      ۱۰۰ یک صد برابر شده پس ۳هم صدبرابر  پس ۳۰۰درصد افزایش جرم داشته
1259.pdf
5.2M
📚 از روایت پژوهی تا خلق دانش در مدرسه
در سوال ۳ وقتی ساقه ۷برابر افزایش داشته پس مقدار طول فعلی  ۷۰۰درصد افزایش نسبت به طول اولیه شکلی داده و مقداری از آن رنگ کرده گفته تقریبا چند درصد ؟ باتوجه به شکل میبینیم که مقدار رنگ شده از نصف بیشتره پس ۳۰و ۵۰ درصد نمیتونه باشه جواب تقریباً۷۰درصد میشه
با تناسب ساده جواب بدست میاد ۴ .....=....... ۵.     ۱۰۰ میگم ۵چند برابر شده؟۲۰برابر پس ۴هم ۲۰برابر میشه ۸۰ پس مقدار خوانده شده ۸۰درصد پس خوانده نشده میشه ۲۰ درصد
واحد داده ۱۰۰درصد در قسمت اول یک واحد کامل و ۲۵از واحد دومی پس در کل ۱۲۵درصد در شکل دوم ۲واحد کامل ۱۰۰درصدی داریم که میشه ۲۰۰درصد محور داده که اعداد به کسر اعشار و درصد باید بیان شود و باتوجه به جاهای پر باید جاهای خالی محور پر کرد در محور اول مقدار کسر و اعشار داده پس قسمت درصد میشه %۴۰ در مربع دومی قسمت کسر داده ۱۰۰/۱۰۰ در قسمت اعشاری می‌نویسم یک واحد کامل و اعشاری نداریم ۱٫۰ و در قسمت درصد %۱۰۰ در مربع سومی قسمت درصد داده ۱۳۰درصد باید کسر و اعشار پیدا کنیم در کسر میشه ۱۳۰/۱۰۰و در قسمت اعشاری ۱٫۳ خواهیم داشت اگر صفر ۳۰با یکی از صفرهای ۱۰۰ساده کنیم میشه ۱۳/۱۰ پس به اعشار ۱٫۳ میشه در مربع آخری اعشار داده ۲٫۰ پس کسر ما ۲۰۰/۱۰۰ و درصد میشه%۲۰۰