eitaa logo
تدریس یار پایه ششم
9.7هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
7.9هزار ویدیو
16هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات ب
مشاهده در ایتا
دانلود
آزمون-جامع-درس-1-تا-7-مطالعات-اجتماعی-(سری1)-ششم-دبستان_Biamoz.com.pdf
225.1K
آزمون جامع درس ۱ تا ۷ دبستان ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسم قرینه شکل بدون صفحه شطرنجی تقارن فصل چهارم مدرس: خانم دهقانی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریاضی پنجم و ششم تقارن محوری فصل چهارم تقارن مدرس: خانم دهقانی ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
42345355838057.pdf
893.8K
۵ سری نمونه سوالات نوبت اول علوم با پاسخ نامه تشریحی 🌷🌷 ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
آزمون فارسی.pdf
242.5K
آزمون فارسی دی ماه ( ویژه نوبت اول ) پایه ششم . ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریاضی ششم # ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar6
هدایت شده از Ltms
📌برخی نکات ایمنی برای استفاده از وسایل گازسوز:📣📣📣📣 🔶 لطفا قبل از روشن نمودن وسایل گازسوز حتما نسبت به باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمایید. 🔶بخاری،آبگرمکن، شومینه، هرکدام باید به یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک در پشت بام متصل باشد. 🔶نصب دودکش در داخل راهروها، پاسیوها و فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است. 🔶در كليه ساختمان هايي كه داراي لوله كشي گاز مي باشند علاوه بر نصب يك عدد شير اصلي در نزديكي درب ورودي، در نزديكي هر دستگاه گاز سوز نيز يك شير مصرف قرار دارد تا در مواقع ضروري بتوان با بستن اين شير از ورود گاز به همان دستگاه جلوگيري نمود.وظيفه شير اصلي نيز قطع و وصل جريان ساختمان مي باشد. 🔶براي محكم كردن شيلنگ هاي گاز متصل به وسائل گاز سوز، حتما از بستهاي فلزي مناسب استفاده نمائید، زیرا پيچاندن سيم يا سایر اقدامات مشابه به جاي بست، باعث بريده شدن وجدا شدن شيلنگ شده و آن را محكم نگه نمي دارد و باعث نشت گاز خواهد شد. 🔶پس از نصب بست فلزي مناسب، در مرحله بعد مهمترين اقدام تست نشت گاز است كه در اين زمينه استفاده از كف صابون مناسب ترين روش براي تشخيص نشتي بوده و دقت داشته باشيد براي اين كار هرگز از شعله استفاده نكنيد. 🔶استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب و جاهایی که تهویه کافی ندارد ممنوع است. 🔶 اگر به بعضی از شیرهای مصرف فعلی، هیچگونه وسیله گازسوزی وصل نشده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند لازم است حتماً با درپوش مسدود شوند تا چنانچه احیاناً شیر مصرف باز شد و یا دارای نشتی بود، گاز از لوله خارج نشده و حادثه‌ای به وجود نیاید. 🔶مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و باعث خفگی در اثر گاز گرفتگی می شود. 🔶هرگز بخش خروجی دودکش آبگرمکن دیواری را با نصب تبدیل بر بالای آن کاهش ندهید. 🔶از نصب آبگرمکن در حمام به شدت خودداری نمایید. 🔶 از لوله های خرطومی برای بخاری استفاده نکنید. 🔶 در صورتی که شعله آبی نباشد نشانه نبودن اکسیژن کافی است. 🔶 گذاشتن لوله بخاری در آب بسیار خطرناک است. 🔶 انتهای دودکش باید 1 متر از سطح بام فاصله داشته و به شکلT باشد. 🔶 سرد بودن لوله بخاری نشانه کارکرد ناصحیح است. 🔶در صورت بروز هر گونه حادثه ناشی از گازطبیعی فوراً با شماره تلفن 194 پست امداد گاز در شهرهای استان و با شماره تلفن گازبان همان روستا تماس حاصل فرمایید. ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
هدایت شده از Ltms
💢اطلاعیه مهم💢 همانطور که استحضار دارید بارش برف در بسیاری از مناطق و در نتیجه سرما و برودت هوای کشور، موجب افزایش مصرف گاز شده است. ✅ برای جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز شهروندان، لازم است در مصرف گاز طبیعی صرفه جوئی کرده و دمای اتاق و کلاسها را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم نموده واز  باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H اطمینان حاصل نمایید.  ✅ کاهش دمای منزل و مدرسه و محل کار را می توان با پوشیدن لباس های گرم و مناسب جبران نموده و با نصب پنجره های دو جداره، استفاده از پرده‌های ضخیم،  خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ها و کلاسهای بدون استفاده، عایق کاری موتورخانه‌ها و استفاده نکردن از شومینه به دلیل بازدهی و ایمنی پایین، از افت فشار گاز جلوگیری کرد. ✅ بررسی ها نشان می دهد،  اگر مردم تنها یک درجه وسایل گرمایشی خود را کمتر کنند ۵ تا ۶ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود. ✅ مدیران محترم مدارس به استفاده بهینه از مصرف انرژی در مدارس نظارت نموده و ترویج مصرف بهینه منابع ملی را در اولویت قرار دهند. ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
هدایت شده از Ltms
💢اطلاعیه مهم💢 بسم الله الرحمن الرحیم قابل توجه مدیران محترم مدارس تدابیر پیشگیرانه برای مصرف بهینه انرژی و ایمنی تاسیسات مدارس و مراکز آموزشی، پرورشی و ورزشی، با توجه به وقوع بارندگی، برف و برودت هوا : 1.بازدید از پشت بام مدارس توسط مدیران و یا مسئولان حاضر در مدارس پیش از وقوع بارندگی و پس از اتمام برف و باران حائز اهمیت است. 2.اطمینان از باز بودن راه خروج آب برف و باران در پشت بام مدارس ضروری است. (در هنگام بارش‌های شدید، حتما هر چند ساعت از باز بودن راه خروجی آب اطمینان حاصل شود.) 3.پیشگیری از یخ‌زدگی لوله‌های آب و لوله‌های سرویس‌های بهداشتی که در حیاط مدارس قرار دارند، برای این مهم ابتدا شیر اصلی آب، بسته شود، سپس تمامی شیرهای مصرفی باز شوند تا آب درون لوله‌ها به صورت کامل تخلیه شوند. 4.در هنگام برودت شدید هوا، تمامی فلاش تانک‌ها و لوله‌های آنها باز شوند تا آب درون آنها تخلیه گردد. 5.آب درون کولرهای آبی روی پشت‌ بام‌ها به صورت کامل تخلیه گردد، ورودی برق آنها قطع و حتما روی کولرهای آبی با محافظ پلاستیکی و برزنتی برای جلوگیری از نفوذ آب و یخ‌زدگی پوشانده شوند. 6.اطمینان حاصل شود که تمامی پنجره‌های کلاس‌های درس، درهای ورود و خروجی راهروها و ... بسته باشند تا از نفوذ آب و سرمای شدید به داخل مدرسه جلوگیری گردد. 7.پس از بارش برف، حتما راه‌های خروجی آب بازدید شود و در صورتی که نم حاصل از برف و باران به سقف کلاس‌های درس زیر پشت‌بام آسیب وارد کرده است، سریعا به مسئولان مربوطه اداره آموزش و پرورش اطلاع داده شود. 8.تمامی نقاطی که احتمال ورود آب برف و باران به محوطه مدارس و کلاس‌های درس دارند بازدید و مسدود شوند. 9.تمامی وسایل الکترونیکی اعم از رایانه، چاپگر، دستگاه تکثیر و ویدئو پروژکتورها از سطح زمین و کنار پنجره‌ها فاصله داشته باشند و حتی المقدور روی آنها حتماً با وسایل ضدآب پوشانده شوند. 10.دیوارهای زیر زمین را با عایق‌های ضد آب بپوشانید تا جلوی نفوذ آب و آسیب‌های بعدی گرفته شود. 11.در صورت بروز حادثه ناشی از وقوع بارش شدید باران، سیل و ... کلید اصلی برق، شیراصلی آب و گاز مدرسه را قطع کنید. 12.در هنگام بارش‌های شدید، اگر کنتور برق را قطع نکرده‌اید، وسایل برقی را از پریز برق بیرون کشیده و اگر دستانتان نمناک است، برای حفظ ایمنی خود به وسایل برقی دست نزنید. 13.از خاموش بودن موتورخانه و بسته بودن درب موتورخانه مدارس اطمینان حاصل کنید و تمامی راه‌های ورود آب و سرمای هوا به این قسمت پوشانده و مسدود شود. ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
هدایت شده از Ltms
دانلود رایگان ✅کتاب دانستنی‌های سایبری - جلد چهارم: کودکان و فضای مجازی ، مجموعه ای از هشدارهای پیشگیرانه سایبری حوزه کودک و نوجوان را شامل می‌شود و شما را با شیوه‌های مجرمانه در بستر اینترنت و راهکارهای پیشگیری از آن‌ها در حوزه‌ی تعامل کودکان و نوجوانان با فضای مجازی آشنا می‌کند. ✅ لینک دانلود: https://www.ketabrah.ir/go/b66428/3fe0d7 ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
هدایت شده از Ltms
هرگاه با پیام " اینترنت رایگان " در شبکه های اجتماعی مواجه شدید مراقب بوده و بدانید که در واقع این پیام شما را به صفحات جعلی و آســیـب رسـان هدایت کـرده و ترفندی از سوی کلاهبرداران برای سـرقت اطلاعـات شــخصـی و یا سوء استفاده از آنـها می باشـد. ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
هدایت شده از Ltms
مراقب استخدامی باشید یکی از شگردهای کلاهبردارن سایبری ، درج آگهی‌های جعلی استخدامی با عناوین مختلفی همچون کار در منزل ، استخدام تایپیست استخدام به صورت دورکاری با درآمد بالا و کارکم می باشد و با استفاده از این ترفند قربانیان را ترغیب به ارسال مدارک و واریز وجه می کنند و پس از دریافت وجه دیگر پاسخگوی شخص نمی باشند لذا به هموطنان گرامی توصیه می شود قبل از اعتماد به اشخاص درج کننده چنین آگهی هایی ، هویت آنها را احراز کنند واز ارسال هرگونه مدارک هویتی و واریز وجه به حساب آنان خودداری کنند. ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
هدایت شده از Ltms
﷽ "هدیه ای از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور" 🔵 رونمایی از نرم‌افزار کاملاً رایگان همراه "جامع قرآنی" در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور 🔸 کامل‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزار همراه در ارتباط با قرآن کریم که در ایران و جهان نظیری ندارد. 🔸 اولین نرم‌افزار پژوهشی قرآنی که به صورت نسخه همراه تهیه و عرضه گردیده است. 🔸 رسم‌الخط "عثمان طه" و "نیریزی" با همان زیبایی و علائم آن 🔸 ارائه 22 ترجمه به 32 زبان زنده دنیا همچون چون انگلیسی، آلمانی، ترکی، ایتالیایی و ... ذیل آیات با امکان انتخاب و استفاده ترجمه مورد نیاز کاربر 🔸 امکان قرائت آیات قرآن براساس قاریان مشهور ایران و جهان 🔸 ارائه 45 تفسیر فارسی ، 211 عنوان تفسیر عربی و 4 تفسیر انگلیسی جمعاً به تعداد 260 عنوان تفسیر در بیش از 1600 جلد 🔸 أعلام قرآن، اعم از أعلام خود قرآن و أعلامی که در شأن نزول آیات آورده شده 🔸 فرهنگ جامع موضوعی قرآن کریم با بیش از 250000 مفهوم و موضوع از قرآن 🔸 برچسب‌گذاری تک تک آیات از جهت صرفی و نحوی 🔸 معرفی جامع شأن نزول آیات، خواص سوره، مفاهیم کلی سوره، تعداد صفحات، علت نامگذاری، ترتیب نزول، محل نزول و....به مخاطب. از دریای معارف ناب و سفره نعمت های بی پایان و با برکت کلام الله مجید بهره مند شوید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. 🟥 لینک دریافت قرآن همراه نور: https://noo.rs/qr ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme
📜 ضرب_المثل_بهمراه_معناومفهوم ۱_هر کس خربزه می خورد پای لرزش هم می نشیند – هر کس باید عاقبت اعمال خود را تحمل کند . ۲- هر که بامش بیش برفش بیشتر – هر کس داراتر است گرفتار تر است. ۳- هر که نان از عمل خویش خورد    منت حاتم طایی نبرد – نباید به دیگران متکی بود . ۴- هر که طاوس خواهد جور هندوستان کشد – باید سختیها را برای رسیدن به هدف تحمل کرد . ۵- هفت خوان رستم را طی کردن – کار بسیار سخت را برای رسیدن به هدف تحمل کرد . ۶- همه را برق می گیرد ما را چراغ نفتی – شانس و اقبال دیگران ییشتر  از ماست . ۷- هنداونه زیر بغل کسی گذاشتن – تملق بی جا گفتن . ۸- هوا گرگ و میش است – نه تاریک است نه روشن . ۹- هیچ کاره ی همه کاره – آدم هیچ کاره هود را همه کاره می پندارد . ۱۰- یاسین به گوش خر خواندن – کار بی حاصل انجام دادن . ۱۱- یال و کوپال داشتن – سرو وضع خوب داشتن . ۱۲- یک دستی گرفتن – کسی را کتر از آنچه هست پنداشتن . 💧💧💧💧💧 ۱۳- یک ستاره توی آسمان ندارد – ادم بی شانس و اقبال است . ۱۴- یک شب هزار شب نمی شود –به تعارف به مهمان می گویند . ۱۵- یک کلاغ چهل کلاغ کردن – اغراق و مبالغه نمودن + غیبت زیاد . ۱۶- یک بز گر گله را گرگین می کند- یک همنشین بد دیگران را هم به فساد می کشاند . ۱۷- یکی به نعل می زند یکی هم به میخ – هر دو طرف را مراعات می کند. ۱۸- یک گوش در است و گوش دیگر  دروازه – کسی که مطلبی را به خاطر نمی سپارد . ۱۹- یکی را پی نخود سیاه فرستادن – به بهانه ای او را ازمیدان خارج مکردن . ۲۰- یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد تا اشتهایش باز شود .- کار نابخردانه کردن . ۲۱- میانشان شکر آب است – روابط آنها خوب نیست ، اختلاف دارند . ۲۲- ناز شست گرفتن – پاداش و جایزه گرفتن . ۲۳- نازک نارنجی – زودرنج ، کم تحمل در مقابل مشکلات ۲۴- نان به نرخ روز خوردن – پای بند بودن به اصول – رفتار خود را با وضع حاضر تطبیق دادن ۲۵- نان کسی را آجر کردن – موجب ضرر و زیان کسی شدن . ۲۶- نخود هر آش بودن – مداخله در هر کاری کردن . ۲۷- نشخوار آدمیزاد حرف است – لذت داشتن حرف زیاد . ۲۸- نمک پرورده بودن – مدیون کسی دیگر بودن . ۲۹- نو که آمد به بازار    کهنه شود دل آزار – با آمدن چیز جدید گذشته و قدیمی و دلگیر می شود . ۳۰ – نه زنگی زنگ نه رومی روم – میانه رو بودن – متوسط بودن . ۳۱- نه سر پیاز نه ته پیاز – کاره ای نبودن . ۳۲- نه چک زدم نه چانه عروس آمد به خانه – بدون زحمت به هدف رسیدم . ۳۳- وقت سر خاراندن نداشتن – سخت گرفتار کار زیاد بودن . ۳۴- هر چه بگندد نمکش می زنند   وای به روزی که بگندد نمک – از افراد درست دیگر انتظار انجام کار بد و زشت نیست . ۳۵- هر چه پول بدهی آش می خوری – به اندازه زحمتت نتیجه می گیری . ۳۶- هر سرازی سربالایی دارد – راحتی سختیهایی هم به دنبال دارد . ۳۷- هر چه دیدی از چشم خودت دیدی – مقصر خودت هستی . ۳۸ – هر چه سنگ است مال پای لنگ است – آسیب و صدمه همیشه به آدمهای بیچاره می رسد . 💧💧💧💧💧💧 ۳۹. هر کی با آل علی درافتد برافتد – معمولاً سادات به مخالفان خود می گویند . ۴۰- هر کس به امید همسایه نشیند گرسنه می خوابد – به دیگران نباید امید داشت ، هر کاری را باید خود انجام داد . ۴۱- مثل اینکه مال باباش و خوردم : به مناسبت دشمنی با کسی گفته می شود . ۴۲- ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است : روی آوردن به کار خود هیچ موقع دیر نیست . ۴۳- مرغ همسایه غاز است : چیزی که دیگران دارند با ارزش تر است . ۴۴- موش به سوراخ نمی رفت جارو به دمبش بست : طرف خودش پذیرفته نبود معرف دیگری شد . ۴۵- مرغ یک پا دارد : از نظرم بر نمی گردم . ۴۶- مثل خر در گل ماندن : عاجز و ناتوان و درمانده شدن . ۴۷- مرد سر می دهد اما سر نمی دهد : رازی که به کسی سپرده شد فاش نمی شود . ۴۸- مشت نمونه خروار است : چیز کم به نشانه فراوان . 💧💧💧💧 ۴۹- مشت وسندان : جدال ودرگیری ناتوان با توانا – کار دشوار وخطر ناک. ۵۰- مگر آمدی آتش ببری : عجله زیاد داشتن. ۵۱- مگ ر شهر هرت است ؟ هر کار ی انجام بدهی آزاد نیستی . ۵۲- مگر کله گنجشک خورده ای ؟ بسیار پر حرف هستی . ۵۳- من می گویم نر است تو می گویی بدوش – بی جهت اصرار کردن ۵۴- من یک پیراهن بیشتر از تو پاره کردم- با تجربه تر و سالخورده تر از تو هستم . ۵۵- مو را از دست کشیدن – دقت بسیار کردن . ۵۶- موش مردگی درآوردن – خود را به ناخوشسی زدن – خود را بیمار جلوه دادن ۵۷- مومن مسجد ندیده – به شوخی به کسی می گویند که تظاهر به تقدس دارد . ۵۸- موهایش را در آسیاب سفید کرده – گرچه پیر است اما بی تجربه است . ۵۹- مویی از خرس کندن غنیمت است – از آدم خسیس حداقل استفاده هم غنیمت است . ۶۰- مهمان مهمان را نمی تواند ببیند صاحبخانه هر دو را – خسیس بودن صاحب خونه.
1_2134430852.pdf
1.08M
سوالات درس هفتم علوم ورزش و نیرو ۲ جزوه دست نویس خانم آتش افروز
مطالب تکمیلی درس 11فارسی.pdf
693.4K
فارسی ششم . درس یازدهم معنی کلمات. معنی شعر. هم خانواده. متضاد. درک مطلب
1این همه خلق را که شما بینید بدین چندین بسیاری، این همه را خالقی است که آفریدگار ایشان است و نعمت بر ایشان از وی است. بند اول درس معرفت کردگار 1⃣معنی :آدم های بسیاری را که می بینید ,آفریننده ای دارندکه آن ها را آفریده است.و به همه ی آنها مال و روزی داده است 1⃣تحلیل متن خلق: آفریده شده، مردم                   خالق: آفریننده                    نعمت:عطا، بخشش، احسان                  این همه را خالقی است: خالقی برای آنها وجود دارد. نهاد: شما                      مفعول: این همه خلق                     فعل: بینید (مضارع)                      قید: بدین چندین بسیاری                       متمم: او                           ضمیر سوم شخص مفرد: وی (او) تعداد جمله: 4 جمله 2⃣آفریدگار را بباید پرستیدن و بر نعمت او سپاس داری باید کردن 2⃣معنی: باید خداوند را ستایش کنیم و شکرگزار نعمت های او باشیم. نهاد: نامشخص (هرکسی می تواند باشد) 3⃣اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق روشنایی افزاید اندر دل، و غفلت از این نا اندیشیدن، تاریکی افزاید اندر دل و نادانی گمراهی است. 3⃣معنی :فکر کردن در کار خدا و آفریده هایش سبب آگاهی انسان میشود.و بی توجهی نسبت به آن سبب گمراهی و نادانی انسان ها میشود. 3تحلیل : نهاد: اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق                  مفعول: روشنایی                        فعل: افزاید (مضارع)                        قید: اندر دل روشنایی افزاید اندر دل: دل را روشن می کند. نهاد: غفلت از این و نا اندیشیدن               مفعول: تاریکی                      فعل: افزاید (مضارع)                    قید: اندر دل                           و: ربط نهاد: نادانی                   فعل: است (مضارع)       تاریکی افزاید اندر دل: باعث تاریکی دل و نادانی انسان می شود. غفلت: بی خبری، نادانی نکته: کلمات خالق، مخلوق و خلق هم خانواده هستند. آرایه: تضاد (اندیشیدن و نا اندیشیدن)، تضاد (خالق و مخلوق) تعداد جمله: 3 جمله        1⃣بیت اول شعر باد بهاری وزید از طرف مرغزار                         باز به گردون رسید، ناله ی هر مرغ زار   (2 جمله) قافیه: مرغزار/ مرغ زار                    فعل: وزید/ رسید                       نهاد: باد بهاری/ ناله ی هر مرغ زار ترکیب وصفی: باد بهاری/ مرغ زار                     ترکیب اضافی: طرف مرغزار/ ناله ی مرغ حرف اضافه: از، به                 قید: باز، به گردون آرایه: تشخیص (ناله ی مرغ)/ کنایه (به گردون رسید: کنایه از منتشر شدن صدا)/ تناسب (کلمات بهاری، مرغزار، گردون، مرغ زار) مفهوم: آمدن بهار و آواز خواندن پرندگان 2⃣بیت دوم خیز و غنیمت شمار، جنبش باد ربیع                               ناله ی موزون مرغ، بوی خوش لاله زار (2 جمله) قافیه: لاله زار                           فعل: خیز/ غنیمت شمار (امری)                               مفعول: جنبش/ ناله/ بو ترکیب اضافی: جنبش باد/ باد ربیع/ ناله ی مرغ/ بوی لاله زار                                 ترکیب وصفی: ناله ی موزون/ بوی خوش نهاد: برای هر دو فعل "تو" (محذوف)                        آرایه: تناسب (مرغ، ناله، ربیع، باد) معنی بیت دوم : بلند شو و از وزش باد بهاری، صدای آهنگین پرندگان و بوی خوش لاله زار بهره ببر. 3⃣بیت سوم هر گل و برگی که هست یاد خدا می کند                           بلبل و قمری چه خواند؟ معرفت کردگار (4 جمله و یک فعل حذف شده) تحلیل بیت : نهاد: جمله ی اول (هر گل و برگی)/ جمله ی دوم (او)/ جمله ی سوم (بلبل و قمری)/ جمله ی چهارم (بلبل و قمری که حذف شده) مفعول: یاد خدا/ یاد خداوندگار برلی فعل محذوف ترکیب اضافی: یاد خدا/ یاد خداوندگار    آرایه: تناسب (گل، برگ، بلبل، قمری)/ تشخیص (گل، برگ، بلبل، قمری یاد خداوندگار می کند)/ تلمیح (اشاره به آیات قرآن) بیت سوم تلمیح.سوره ی جمعه آیه ی یک.و مراعات النظیر گل برگ بلبل قمری مفهوم: همه ی موجودات خداوند را ستایش می کنند. 4⃣برگ درختان سبز در نظر هوشیار                                هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار (1 جمله "است" حذف شده)        معرفت: شناخت                   معرفت کردگار: شناخت خداوند       قافیه: کردگار           ترکیب اضافی: برگ درختان/ نظر هوشیار/ ورقش/ معرفت کردگار                               ترکیب وصفی: هر ورق/ درختان سبز آرایه: تناسب (ورق، دفتر، برگ، درخت)/ تشبیه (مشبه "برگ درختان سبز"، مشبه به "دفتر معرفت"، وجه شبه "شناخت خداوند"، ادات تشبیه حذف شده) معنی بیت : هر برگی از درختان سبز در نظر انسان باهوش مانند دفتر معرفت است که سبب شناخت خداوند می شود. (با تفکر در آفرینش می توان خدا را شناخت. این متن بر گرفته از کتاب تاریخ بلعمی نوع نثر ساده و روان تحلیل شعر معرفت کردگار