فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽فیلم آموزشی
اثبات زیبا ومفهومی مساحت دایره
#ریاضی ششم
🥗 مرکز تقارن: نقطه ای در شکل که اگر شکل حول آن نقطه به اندازه مشخص بچرخد، شکل بر خودش منطبق می شود.🥗🍟
🥦🥒 انواع تقارن: تقارن محوری - تقارن مرکزی - تقارن چرخشی🌶🥒
🥔🥕 تقارن محوری: تقارنی است که اگر شکل را از روی آن تا کنیم دو قسمت شکل بر هم منطبق می شود.🌮🥙
🥗🌭 تقارن مرکزی: تقارنی است که اگر شکل را به اندازه 180درجه، حول یک نقطه بچرخانیم شکل بر خودش منطبق می شود.
🌽🌶🥒🥦🥑🍆🥕🌽🥔🌭🍖🌯
🌽 تقارن چرخشی: وقتی شکل را حول یک نقطه به اندازه 180 درجه یا کمتر در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم و شکل روی خودش می افتد.🍲🍜
🥚🧀دوران: چرخش یک شکل حول یک نقطه را دوران می گویند.🚴♂🚴♀
🏄♂ انواع دوران:🎨
دوران 90درجه - دوران 180درجه
🏓انواع قرینه:🏹⛳️🏏
🏒قرینه نسبت به یک خط عمودی یا افقی
🍋 قرینه نسبت به یک نقطه
🍍🍑🍒🍋🍊🍐🍎🍏🍋🍌🍉🍒
🍉نکات مهم درباره تقارن 🍉
1- تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.
🍋🍊🍐🍎🍏🍑🍒🍒🍓🌽🌶🌶🥒
محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.🍖🍗🥩🥓🥞
2-تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.
🍇🍉🍌🍋🍊🍐🍎🍏🌽🌶🥒
مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.🌷💐🌾🍄🍁🍂🍃🎋🌝🌞
🐈مربع 4 تا محور تقارن دارد.
🦔 مستطیل دو تا محور تقارن دارد.
🌳لوزی 2 تا محور تقارن دارد.
🌿متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.
🌼 دایره بی شمار محور تقارن دارد.
🐉مثلث متساوی الاضلاع 3 تا محور تقارن دارد.🎄🌵🐲🐲🐾🦔🐿
🌺مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.🌞🌻🌼🌸🌺🥀🌹🍁🍂
🎍ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.🍀☘🌿🌿🌱🌴🌳
الف) نقطه: یک محور تقارن دارد و آن خودش است، وبی شمار محور تقارن دارد.🦃🐓
🐁🐇🕊🕊🦃🐓🐈🐈🐩🐕
ب) خط: بی شمار مرکز تقارن دارد، کلیه نقاطی که روی خط قرار دارند. بی شمار محور تقارن دارد. خطوطی که بر این نقاط می گذرند.🎄🌵🐲🐉🐉🐾🦔🦔🐿🐀
ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.🐃🦒🐫🐪
ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.🎍🍀☘🐻🦊🐰🐹
🔹 ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.🐵🐸🌧🌦☁️☁️🌥
🐻 مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.
🌼🌸پایه :ششم دبستان 🌹🌼
⭕️ مرکز تقارن: نقطه ای در شکل که اگر شکل حول آن نقطه به اندازه مشخص بچرخد، شکل بر خودش منطبق می شود.
⭕️ انواع تقارن: تقارن محوری - تقارن مرکزی - تقارن چرخشی
🔺 تقارن محوری: تقارنی است که اگر شکل را از روی آن تا کنیم دو قسمت شکل بر هم منطبق می شود.
🔺 تقارن مرکزی: تقارنی است که اگر شکل را به اندازه 180درجه، حول یک نقطه بچرخانیم شکل بر خودش منطبق می شود.
🔺 تقارن چرخشی: وقتی شکل را حول یک نقطه به اندازه 180 درجه یا کمتر در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم و شکل روی خودش می افتد.
⭕️دوران: چرخش یک شکل حول یک نقطه را دوران می گویند.
⭕️ انواع دوران:
دوران 90درجه - دوران 180درجه
⭕️انواع قرینه:
🔺 قرینه نسبت به یک خط عمودی یا افقی
🔺 قرینه نسبت به یک نقطه
✅ نکات مهم درباره تقارن
1- تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.
محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.
2-تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.
مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.
🔻مربع 4 تا محور تقارن دارد.
🔻 مستطیل دو تا محور تقارن دارد.
🔻لوزی 2 تا محور تقارن دارد.
🔻متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.
🔻 دایره بی شمار محور تقارن دارد.
🔻مثلث متساوی الاضلاع 3 تا محور تقارن دارد.
🔻مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.
🔻ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.
الف) نقطه: یک محور تقارن دارد و آن خودش است، وبی شمار محور تقارن دارد.
ب) خط: بی شمار مرکز تقارن دارد، کلیه نقاطی که روی خط قرار دارند. بی شمار محور تقارن دارد. خطوطی که بر این نقاط می گذرند.
ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.
ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.
🔹 ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.
🔹 مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.
🔹مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد
┄┅┅✶🍃💡📚🌼🍃✶┅┅
آزمون ششم ناجی بهمن ماه.pdf
322.4K
📚آزمون تشریحی ریاضی
🔴تبدیل واحدهای اندازه گیری ومساحت
👨🏫اقدام پژوهي چيست؟
اقدام پژوهي و كنش پژوهي با هم مترادف هستند كه در ادامه چند نمونه تعريف متداول از آن را مي خوانيد.
شيوه اي از پژوهش است كه در آن معلم ميكوشد وضعيت نامطلوب موجود را به وضعيت نسبتاً مطلوب تغيير دهند.
راسل اقدام پژوهي را فرآيندي مي داند كه در آن وضعيت آموزشي دانش آموزان به منظور بهبود يادگيري آنها مورد بررسي قرار مي گيرد.
اقدام پژوهي در آموزش و پرورش، روش علمي حل مسائل و مشكلاتي است كه كاركنان با آن در ارتباطند. و هدف آن بهبود، رفع يا كاهش مشكلات است.
📚مراحل اقدام پژوهي يا كنش پژوهي:
– تشخيص مسئله
– توصيف وضع موجود و بيان مسئله
– گردآوري و شواهد اطلاعات ۱
– تجزيه و تحليل داده ها
– ارائه يا انتخاب راه حل جديد
– اجراي راه حل ها و كنترل و نظارت بر آن ها
– گردآوري شواهد و اطلاعات ۲
– ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
– نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
👨🏫👩🏫 توضيحات مراحل اقدام پژوهي(قسمت دوم)
1– تشخيص مسئله
2– توصيف وضع موجود و بيان مسئله
3– گردآوري و شواهد اطلاعات ۱
4– تجزيه و تحليل داده ها
5– ارائه يا انتخاب راه حل جديد
6– اجراي راه حل ها و كنترل و نظارت بر آن ها
7– گردآوري شواهد و اطلاعات ۲
8– ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
9– نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
✅۱.تشخيص مسئله
تا زماني كه به مسئله يا مشكل برنخوريد، مراحل اقدام پژوهي يا كنش پژوهي آغاز نميشود. معلم پژوهنده همواره تك تك مسائل كلاس را با دقت مشاهده مي كند. و به محض اينكه به مسئلهاي برخورد كرد، به طور ناخودآگاه وارد مرحله اول اقدام پژوهي يعني تشخيص مسئله ميشود.
✅۲.توصيف وضع موجود و بيان مسئله
پس از تشخيص مسئله بايد در مرحله دوم، مسئله ي تشخيص داده شده را توصيف و تشريح كنيد.
✅۳.گردآوري شواهد و اطلاعات ۱
در اين بخش شما بايد ادعاي خود را مبني بر وجود مشكل، ثابت كنيد. لذا براي اثبات ادعاي خود و اطمينان از وجود مشكل، مي توانيد از روش ها و ابزارهاي مختلف استفاده كنيد. در اين مرحله سعي مي كنيم با استفاده از جدول و نمودار به كارهاي خود عينيت بيشتري ببخشيم. معروفترين اين ابزارها عبارتند از: مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، آزمون، نمرات كلاسي، نظرخواهي از همكاران، مشورت با والدين، مراجعه به پژوهش هاي ديگران يا پيشينه پژوهش و…
✅۴.تجزيه و تحليل داده ها
پس از اين كه به كمك داده ها تصوير روشن و گويايي از وضعيت موجود داديد، لازم است اين دادهها را تجزيه و تفسير كنيد تا زمينه ها و امكان راه حلها و اقدام هاي مناسب فراهم شود. به عبارتي شما در مرحله قبل فقط داده ها را جمع آوري كرديد؛ حال لازم است آن ها را با استدلال و منطق به اطلاعات تبديل كنيد و در مورد آن ها با رعايت اصل صداقت و امانت، قضاوت كنيد. در اين قسمت بهتر است از مشاركت همكاران و تجربه هاي خود استفاده نماييد. براي انتقال بيشتر مفهوم، از نمودارها و اشكال مختلف استفاده كنيد كه اين نيز ابتكار جالبي به شمار مي رود.
✅۵.ارائه يا انتخاب راه حل جديد
پژوهشگر با استفاده از اطلاعات به دست آمده و تجزيه و تحليل آنها ابعاد و جوانب مشكل را به طور دقيق و شفاف شناسايي مي كند. البته تشخيص مشكل و به دست آوردن آگاهي بيشتر در مورد علل و عوامل آن، حاصل مطالعه وضعيت موجود، از طريق تكيه بر اطلاعات جمع آوري شده و بررسي پيشينه مطالعاتي ميباشد. هدف پژوهشگر نيز در اين مرحله پيدا كردن راه حلهاي تغيير وضعيت موجود است. در ضمن تشخيص راه حل مناسب، بهتر است به روش تصميم مشاركتي صورت بگيرد.
حال بايد از بين اين راه حلها به انتخاب راه حل دست بزنيد. مرحله انتخاب راه حل به تفكر بيشتري نياز دارد. در اين مرحله بايد معايب، محاسن و اثربخشي اين راه حلها را به استناد شاخصها و معيارهايي كه در اختيار داريد با هم مقايسه كنيد و اگر تشخيص داديد يكي از آن راه ها براي بهبود بخشي وضع موجود از همه كارسازتر است، بايد آن را به طور مستند دقيق و مستدل تشريح كنيد و علت حذف راه حل هاي ديگر را نيز بايد بيان كنيد.
✅۶.اجراي راه حل ها و كنترل و نظارت بر آن ها
در اين مرحله بايد، راه حل به دست آمده از مرحلهي قبل را با نظارت كامل و دقيق اجرا كنيد.
✅۷.گردآوري شواهد و اطلاعات ۲
پژوهشگر براي اين كه ثابت كند نتيجه تحقيق، تغييرات مثبتي را درپي داشته، و در رفع مشكل موثر واقع شده، نياز به ارائه شواهد و توضيحات دقيق دارد. اين شواهد بايد مبتني بر اعداد و ارقام و مدارك قابل سنجش باشد.
نكته: شواهد ۲ بايد مورد تاييد افراد نخبه و يا متخصص قرار بگيرد و با دليل و مدرك همراه باشد.
✅۸.ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
اين مرحله مانند مرحله ۴ است. به عبارتي در اين قسمت ما شواهدي كه به دست آوردهايم را تعبير و تفسير مي كنيم. لازم به ذكر است يكي از مهم ترين اصول در اين بخش اشاره به وضعيت اوليه و وضعيت
ه از مقايسه و تفسير شواهد ۱ و ۲ به دست مي آيد. در بحث اعتبار يابي، نظر خواهي از همكاران، دانش آموزان و والدين و كساني كه به نحوي در جريان پژوهش شما بوده و اطلاع داشته اند بسيار مهم است. نظرات آنها ممكن است مؤيد كار شما يا بالعكس باشد. شما به عنوان معلم پژوهنده امين بايد خلاصهي نظرات آن ها را ذكر كنيد.
✅۹.نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
در اين بخش محدوديتها و نقاط ضعف و قوت را بيان كنيد و پيشنهادات پژوهشي خود را ارائه نماييد.
پيشنهادات شما مي تواند به بهبود روند اجرايي، مسائل آموزشي و پرورشي، اصلاح جو همكاري و … بينجامد.
نكته: بدون انجام مراحل اقدام پژوهي نميتوانيد آن را به درستي اجرا كنيد.
امـروز نـاب تـريـن
" دعـاهـايـم "
را بـر تـارِ خـورشيد
و عرش كـبريايـى
بـه وديعـه ميـگذارم
تا هُمـاىِ سـعادت بر
زنـدگیتـان لانـه كنـد
امـروزتـون عـالـى ☃️
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﺭﺳﻬﺎ ﺭﺍ
ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺨﺘﯽ ﺁﻣﻮﺧﺘﻢ
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﺻﺒﻮﺭ ﺑﻮﺩﻥ
ﯾﮏ نوع ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ ﺩاری ﻧﻮعی ﻋﺒﺎﺩﺕ
ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ
به معنیﺗﺎﺧﯿﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﮑﺴﺖ
ﻭ ﺧﻨﺪﯾﺪﻥ ﯾﮏ نوع ﻧﯿﺎﯾﺶ ﺍﺳﺖ😊
نمونه-توصیف-عملکرد-کارنامه-پایه-ششم-ابتدایی.docx
22.5K
همکاران گرامی
اینم نونه توصیف عملکرد لطفا ذخیره کنید
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
نمونه-توصیف-عملکرد-کارنامه-پایه-ششم-ابتدایی.pdf
180.4K
نمونه توصیف عملکرد، pdf
....
..
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6