صفوی_،_نهم_،_پاسخ_فعالیت_ها_و_کاربرگه_های_فصل_2،_1400.pdf
1.33M
پاسخ فعالیت ها و کاربرگ های ##مطالعات اجتماعی
🔖 فصل دو
🎈پایه نهم
🔸@tadriis_yar9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس ##علوم تجربی
🔻 فصل چهارم
@tadriis_yar9
38686703334023.rar
2.1M
#عربی_نهم
سوالات تستی درس به درس عربی نهم
کل کتاب چاپ ۱۴۰۱
هردرس ۱۰ سوال با پاسخنامه
طراح : مهدی جابری حق ممقانی
سرگروه منطقه آذرشهر
استان : آذربایجان شرقی 🌹
@tadriis_yar9
هدایت شده از تدریس یار پایه یازدهم
❌❌❌با فیلتر #اینستا و #واتساپ به بزرگترین مجموعه دانشآموزی در #ایتا بپیوندید.
🌺دریافت #نمونهسوال، #جزوه و کلی اطلاعات دیگر برای افزایش نمره شما ✈️ 👇
کلاس اولی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar1
کلاس دومی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar2
کلاس سومی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar3
کلاس چهارمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar4
کلاس پنجمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar5
کلاس ششمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar6
کلاس هفتمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar7
کلاس هشتمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar8
کلاس نهمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar9
کلاس دهمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar10
کلاس یازدهمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar11
کلاس دوازدهمی ها 👇👇👇
📚 http://eitaa.com/tadriis_yar12
کانال کلی برای معلمان
http://eitaa.com/tadriis_yar
کانال ضمن خدمت و اطلاع از مسابقات
http://eitaa.com/ltmsme
کانال ایده و نقاشی و داستان
http://eitaa.com/naghashi_ghese
🖼 #طلوعی_دیگر...🔆
🤲 پروردگارا
🌸🍃نور محبت را به جانها بتابان.
🌸🍃صلح را ، شفا را ، برکت و رحمتت را بر زمین و آدمیانش رزق فرما که تو رزاقی و هدایت از آن توست.
🌸🍃الهی ای نور بی نیاز و همیشه حاضر، به نورت دلهای نیازمند و تنهای غایب را روشنی بخش
🤲 الهی آمین 🤲
☀️ سلام؛ صبحتون سرشار از سلامتی و مهربانی
🌐 #قرارگاه_مجازی
📲 @tadriis_yar9
فایل صوتی قرآن نهم ۱۴۰۰ _261269140951.zip
40.47M
🔊فایل صوتی قران نهم♦️
@tadriis_yar9
نگاهی به تدریس
گروه اسمی، هسته و وابسته ها :🌷
👇
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
۱_ گروه اسمی، جمله نیست اما
یک جمله ممکن است چند گروه اسمی داشته باشد.
۲_ از اجزای اصلی جمله؛ نهاد، مفعول، متمم، مسند و فعل،
فقط «فعل» ، گروه اسمی نیست.
۳_ واژه اصلی و مورد نظر در گروه اسمی را «هسته» می گویند.
۴_ گروه اسمی ممکن است یک واژه باشد، ( بدون وابسته ها) ،
در این صورت، خودش هم «هسته» است.
۵_ وجود «هسته» در گروه اسمی، الزامی اما وجود وابسته ها، اختیاری است.
۶_ اگر گروه اسمی ، چند واژه با کسره بود، اولین اسمی که کسره بگیرد، «هسته» است.
( دقت کنید؛ اولین اسمی که کسره بگیرد نه اولین واژه ! )
نمونه؛
هر دو «درخت »باغ پدر بزرگ من
۷_ اگر گروه اسمی، چند واژه باشد اما بدون کسره، آخرین واژه، «هسته» است.
نمونه؛
همان چهار جفت «جوراب»
۸_ سمت راست هسته را وابسته های
«پیشین» و
سمت چپ هسته را
وابسته های «پسین» می نامند.
۹_ همیشه اول، «هسته» را پیدا کنید.
۱۰_ وابسته های پیشین؛
صفت شمارشی، صفت اشاره، صفت مبهم
صفت برترین، صفت پرسشی،
صفت تعجبی ، ممیز و شاخص.
این دو تای آخر را معمولا در متوسطه دوم،می خوانید.
۱۱_ وابسته های پسین ؛
صفت شمارشی، صفت برتر،مضاف الیه و
صفت بیانی.
( بیشترین وابسته پسین، از نوع صفت بیانی است.)
و گاهی صفت مبهم.( کتاب دیگر)
۱۲_ متمم های قیدی هم در شمار گروه اسمی هستند که در تمرینات کتاب درسی متوسطه اول، آمده است.
۱۳_ هر گروه اسمی، یک هسته دارد اما
وقتی نقش های تبعی باشد، گروه اسمی و هسته دوم هم داریم.
«کوه و دریا و درختان، همه،
در تسبیح اند»
«واو» عطف که بین واژه ها
می آید، واژه بعدی را معطوف
می کند و معطوف، همان نقش قبل از «واو» عطف را می گیرد.
«کوه و دریا و درختان» ؛ گروه اسمی نهاد است.
هسته اصلی= کوه
گروه اسمی و هسته های بعدی( تابع) = دریا، درختان
که پس از «واو» عطف آمده، معطوف
شده اند.
«همه» هم نقش تبعی «بدل» دارد و گروه اسمی و هسته بعدی ( تابع) است.
نمونه دیگر ؛
حافظ، «لسان الغیب»، در قرن هشتم، زندگی می کرد.
لسان الغیب = بدل
@MoallemYariR9 جزوه تدریس فصل 3 علوم.pdf
1.16M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با اضافه کردن «چه چیزی را» و «چه کسی» را قبل از فعل میتوان مفعول جمله را پیدا کرد.
نکتهای دیگری که باید آن را بدانید، این است که مفعول میتواند صفت جانشین اسم، ضمیر شخصی یا ضمیر اشاره باشد.
که در اینجا مفعول (دانشمندی) یک صفت جانشین اسم است.
احمد او را صدا کرد. در اینجا مفعولِ «او» را داریم که یک ضمیر شخصی است.
آن را بیاور. میبینیم که مفعول اینجا یک ضمیر اشاره (آن) است.
گروه مفعولی چیست؟
در مثالهایی که بیان کردیم، مفعول از یک اسم، ضمیر یا صفت تشکیل شده بود. گاهی این کلمات همراه با وابستههایی میآیند و یک گروه مفعولی را تشکیل میدهند. برای مثال، در جمله «علی کتاب دوستش را آورد»، گروه مفعولی «کتاب دوستش» است که هسته آن «کتاب» است. یا در جمله «مدیر مدرسه احمد، دانشآموز پایه پنجم را تشویق کرد»، گروه مفعولی «احمد، دانشآموز پایه پنجم» است که هسته آن «احمد» است.
همانطور که در آموزش «جمله چیست؟ | انواع جمله به زبان ساده و با مثال» بیان کردیم، هر جمله از دو بخش نهاد و گزاره تشکیل میشود. دیدیم که نهاد کسی یا چیزی است که درباره آن خبری میدهیم و گزاره نیز آن بخشی است که خبر را درباره نهاد بیان میکند. مثلاً در جمله «احمد آمد»، «احمد» نهاد و «آمد» گزاره است یا در جمله «احمد کتاب را آورد»، «احمد» نهاد و «کتاب را آورد» گزاره است.
سپس در آموزش «نهاد و گزاره چیست؟ | به زبان ساده» گفتیم که هسته نهاد یا همان بخش اصلی آن یک اسم یا گروه اسمی است. به همین ترتیب، هسته گزاره فعل یا گروه فعلی است. در کنار این هستههای نهاد و گزاره، وابستههایی نیز به کار میرود. مثلاً در جمله «برادرِ دوستم احمد را به آرامی صدا زد»، نهاد و گزاره هم هسته دارند و هم وابسته.
گزاره همیشه یک گروه فعلی با هسته فعل دارد و ممکن است وابسته داشته باشد یا خیر. آنچه که ما را به معرفی مفعول هدایت میکند، آشنایی با فعلهای گذرا و ناگذر است که در بخش بعدی با آنها آشنا میشویم.
فعل گذرا و ناگذر
فعلها را برحسب اینکه به تنهایی معنی جمله را کامل میکنند یا نه، میتوان به دو دسته گذرا (متعدی) و ناگذر (لازم) تقسیم کرد. فعل ناگذرِ گزاره برای رساندن معنی جمله به مخاطب کفایت میکند. مثلاً در جمله «احمد رفت»، فعل «رفت» معنی کاملی دارد و مخاطب با شنیدنش مفهوم آن را در مییابد. اما دسته دیگری از فعلها وجود دارند که معنی آنها به تنهایی ناتمام است و مخاطب آنها را به تنهایی درک نمیکند. این فعلها که گذرا نام دارند، برای کامل شدن به مفعول نیاز دارند. مثلاً در جمله «احمد کتاب را آورد»، واضح است که اگر بگوییم «احمد آورد»، اولین پرسشی که پیش میآید این است که «احمد چه چیزی یا چه کسی را آورد؟» این مفعولِ «کتاب» است که در کنار فعل گذرای «آورد» قرار گرفته و معنی جمله را کامل کرده است.
در هر دو جمله «احمد رفت» و «احمد کتاب را آورد»، فاعل «احمد» است. اما در جمله دوم که فعل متعدی دارد، اثر کار از فاعل گذشته و به مفعول میرسد.
نکته جالبی که دانستن آن خالی از لطف نیست، این است که بعضی فعلها هم لازم هستند و هم متعدی. برای مثال، فعل «شکست» را میتوان به دو صورت زیر به کار برد: «شیشه شکست» و «احمد شیشه را شکست». فعل «شکست» در جمله اول لازم و در جمله دوم متعدی است. این فعلها را «دووجهی» مینامیم.
مفعول چیست؟
اکنون که با شناخت انواع فعلهای گذرا و ناگذر، مفهوم مفعول برایمان روشنتر شده است، با جزئیات بیشتری با آن آشنا میشویم.
«مفعول» یک کلمه عربی به معنی «انجام داده شده» و «کسی یا چیزی که فعل بر آن واقع شده باشد» است. در دستور زبان نیز، مفعول اسم یا یک گروه اسمی است که کاری روی آن انجام میشود و معنی جمله را کامل میکند. برای مثال، به جملههای زیر دقت کنید:
دیروز به کتابفروشی رفتم و کتابی خریدم.
بچههایی که در کوچه بازی میکردند، شیشه را شکستند.
همانطور که میبینیم، در جملههای بالا «کتابی» و «شیشه» مفعول هستند، زیرا کاری روی آنها انجام شده و با آنها معنی جمله کامل شده است.
شکلهای مختلف مفعول
مفعول در زبان فارسی میتواند به چهار شکل مختلف ظاهر شود:
اگر مفعول شناس یا معرفه باشد، همراه با «را» میآید. مثلاً در جمله «کتاب را خریدم»، مفعولِ «کتاب» شناس است و همراه با «را» آمده است.
اگر مفعول نکره یا ناشناس باشد، همراه با «ی» میآید. مثلاً در جمله «کودکی را دیدم که در کوچه بازی میکرد»، کلمه «کودکی» که مفعول است، اشاره دارد یه یک کودک که گوینده او را نمیشناسد.
گاهی مفعول جنس را بیان میکند و بدون «را» و «ی» میآید. مثلاً در جمله «احمد کتاب خریده است»، منظور از جنس این است، چیزی که احمد خریده کتاب است.
گاهی نیزی مفعول همراه با «را» و «ی» میآید؛ مثلاً در جمله «او مردی را دید که در کنار رودخانه ایستاده بود.»
چگونه مفعول را تشخیص دهیم؟
اگر مواردی را که در این مطلب بیان کردیم، با دقت خوانده باشید، قادر هستید که مفعول جمله را تشخیص دهید. اما، در اینجا نیز ابن راههای ساده را دوباره ذکر میکنیم تا با استفاده از آنها بتوانید مفعلول را تشخیص دهید:
معمولاً در زبان فارسی امروزی بعد از مفعول «را» میآید.
وجود فعلهای گذرا در جمله راهی برای تشخیص مفعول است.
با اضافه کردن «چه چیزی را» و «چه کسی» را قبل از فعل میتوان مفعول جمله را پیدا کرد.
چگونه مفعول را تشخیص دهیم؟
اگر مواردی را که در این مطلب بیان کردیم، با دقت خوانده باشید، قادر هستید که مفعول جمله را تشخیص دهید. اما، در اینجا نیز ابن راههای ساده را دوباره ذکر میکنیم تا با استفاده از آنها بتوانید مفعلول را تشخیص دهید:
معمولاً در زبان فارسی امروزی بعد از مفعول «را» میآید.
وجود فعلهای گذرا در جمله راهی برای تشخیص مفعول است.
mmscience.ir جزوه دفاعی نهم.pdf
895.9K
⏰جزوه و درسنامه کامل دفاعی
🍟همه دروس
📌پایه نهم
@MoallemYariR9 نکات گرامری درس 1تا6 زبان.pdf
984.8K
🔺 نکات گرامری درس 1تا6 ##زبان_انگلیسی نهم
🔸 #درس1 : Personality
🔸 #درس2 : travel
🔸 #درس3 : festivals and ceremonies
🔸 #درس4 : services
🔸 #درس5 : media
🔸 #درس6 : Health And Injuries
🔺 درسنامه درس اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم #زبان
🔺 درسنامه درس 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 #زبان
🔸 هشتگ ها : ##زبان , #درس1#زبان , #درس2#زبان , #درس3#زبان , #درس4#زبان , #درس5#زبان , #درس6#زبان #درسنامه
@MoallemYariR9 ترجمه صفحات درس 2 زبان.pdf
581.1K
🔺 ترجمه متن درس 2 ##زبان_انگلیسی نهم
🔸 #درس2 : صحبت کردن در مورد سفر
🚸 #Lesson2 : Talking about Travel
🔺 حل و تمرین های درس دوم ##زبان_انگلیسی نهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش_دستوری کلمات در جمله:
✅ نهاد: کلمهای که معمولا در ابتدای جمله میآید و خبری دربارهٔ آن داده میشود.
مثال: عباس به مدرسه رفت.
عباس: نهاد
✅ مفعول: کلمهای که اغلب قبل از "را" میآید و عمل فعل بر روی آن انجام گرفته است. مفعول در جواب سؤال چه چیزی را؟ و چه کسی را؟ مشخص میشود.
مثال: محمد کتاب را برداشت.
کتاب: مفعول
✅ متمم: کلمه است که بعد از حروف اضافه (از، به، با، در، برای، مانند، چون، بهر و...) میآید.
مثال: علی با دشمن جنگید.
دشمن: متمم
✅ مسند: کلمهای است که حالت نهاد را بیان میکند و قبل از فعلهای اسنادی (است، بود، شد و...) میآید. مسند در جواب سؤال چطوری است؟ مشخص میشود.
مثال: هوا سرد است.
سرد: مسند
✅ فعل: کلمهای است که بر انجام کار یا روی دادن حالت یا ایجاد ارتباط در یکی از زمانها دلالت میکند و معمولا در پایان جمله میآید و نشانه آن شناسههایی است که به آخر فعل میچسبد.
مثال: رفتم، میبینم، خواهند شنید و...
✅ قید: کلمه است که مفهوم حالت، زمان، مکان و... را به جمله اضافه می کند. مثال: امروز، آنجا، الآن" و...
اگر قید را حذف کنیم، جمله ناقص نمیشود.