نقش_دستوری کلمات در جمله:
✅ نهاد: کلمهای که معمولا در ابتدای جمله میآید و خبری دربارهٔ آن داده میشود.
مثال: عباس به مدرسه رفت.
عباس: نهاد
✅ مفعول: کلمهای که اغلب قبل از "را" میآید و عمل فعل بر روی آن انجام گرفته است. مفعول در جواب سؤال چه چیزی را؟ و چه کسی را؟ مشخص میشود.
مثال: محمد کتاب را برداشت.
کتاب: مفعول
✅ متمم: کلمه است که بعد از حروف اضافه (از، به، با، در، برای، مانند، چون، بهر و...) میآید.
مثال: علی با دشمن جنگید.
دشمن: متمم
✅ مسند: کلمهای است که حالت نهاد را بیان میکند و قبل از فعلهای اسنادی (است، بود، شد و...) میآید. مسند در جواب سؤال چطوری است؟ مشخص میشود.
مثال: هوا سرد است.
سرد: مسند
✅ فعل: کلمهای است که بر انجام کار یا روی دادن حالت یا ایجاد ارتباط در یکی از زمانها دلالت میکند و معمولا در پایان جمله میآید و نشانه آن شناسههایی است که به آخر فعل میچسبد.
مثال: رفتم، میبینم، خواهند شنید و...
✅ قید: کلمه است که مفهوم حالت، زمان، مکان و... را به جمله اضافه می کند. مثال: امروز، آنجا، الآن" و...
اگر قید را حذف کنیم، جمله ناقص نمیشود.
🔰حذف اجزای جمله به قرینۀ لفظی یا معنوی
♦️گاهی یکی از اجزای جمله به دلیلی ذکر نشده، یعنی حذف میشود و این کار یعنی حذف ــ در شرایط طبیعی ــ مُجاز نیست.
این حذف تنها در صورتی مُجاز است که نشانه یا قرینهای وجود داشته باشد و آن بخش حذف شده را برای ما روشن سازد!
به عبارت دیگر خواننده بتواند بخش حذف شده را حدس بزند، در غیر این صورت اجازۀ حذف آن بخش را از جمله نداریم.
♦️حذف یکی از اجزای جمله به قرینۀ لفظی یا معنوی:
هریـک از اجـزای کلام در صـورت وجـود قرینه میتواند از جمله حذف شـود.
اگر حـذف به دلیل تکرار یک بخش و بـرای پرهیـز از تکـرار صـورت گیـرد، آن را «حـذف به قرینۀ لفظـی» میگویند.
امـا اگر خواننده یـا شـنونده از مفهـوم سـخن به بخش حذف شـده پی ببـرد، «حذف به قرینۀ معنوی» اسـت.
🛑چند مثال :
الف) همنشین نیک بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد.
ب) آرزو گفت: «از نمایشگاه کتاب چه خبر؟»
ج) گیله مرد گوشش به این حرف ها بدهکار نبود و اصلا جواب نمیداد.
♦️جواب :
🔸در عبـارت «الـف» فعـل جملهی دوم ذکر نشـده، اما خواننده یا شـنونده از فعـل جملهی اول میتوانـد بـه آن، یعنـی «اسـت» پی ببـرد.در این جملـه، حذف فعل بـه «قرینۀ لفظـی» صورت گرفته اسـت.
در عبارت «ب»، جای فعل « داری» یا «دارید» در جملۀ دوم خالی اسـت.
اما هیچ نشـانهای در ظاهـر جملـه، شـنونده را بـه وجود فعـل راهنمایی نمیکنـد.
تنها از مفهوم عبـارت میتوان دریافـت کـه فعـل «داری» یا «دارید» از جملۀ دوم حذف شـده اسـت.
در ایـن جمله، حذف به «قرینۀ معنوی» صورت گرفته اسـت
در عبارت «ج» نهاد جملۀ دوم حذف شده است، اما خواننده یا شنونده میتواند
حدس بزند که نهاد جملۀ دوم، همان نهاد جملۀ اول یعنی «گیله مرد» است.
چون یک بار «گیله مرد» آمده و بار دوم برای جلوگیری از تکرار حذف شده است، میگوییم حذف به «قرینۀ لفظی"
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@MoallemYariR9 نکات مهم فصل 3 علوم نهم.pdf
1.29M
تحلیل و بررسی درس سوم (15).pdf
2.37M
@MoallemYariR9 ترجمه مکالمه درس 2 زبان.pdf
517.3K
🔺 ترجمه مکالمه درس 2 ##زبان_انگلیسی نهم
🔸 #درس2 : صحبت کردن در مورد سفر
🚸 #Lesson2 : Talking about Travel
🔺 حل و تمرین های درس دوم ##زبان_انگلیسی نهم
سلام وقت بخیر
خداقوت خدمت همکاران محترم
علیرغم توضیحات قبلی پیرامون اینکه تا حد ممکن نباید جوابهای دیکته شده در درس تفکر به دانش اموزان داد بلکه به تقویت تفکر واستدلال واستتناج دانش آموزان توجه شود ولی چون بعضی از همکاران محترم که سال اول تدریس شان است درخواست کردندپاسخ بعضی از فعالیت ها رو ارسال نمودم
🔆 به نام ایزد یکتا
🔶 ضمیر (جانام، Pronoun)
💠 واژگانی را گویند که جای نام مینشینند و نقشهای اسم نهاد، مفعول، متمم، مسند، مضافالیه، بدل و... را میپذیرند.
➖مهمترین کاربرد ضمیر، جلوگیری از تکرار نام است:
🔹دیروز به دیدار دوستم شاهرخ رفتم و برای شاهرخ کتابی به عنوان هدیه بردم. ←دیروز به دیدار دوستم شاهرخ رفتم و برای "او" کتابی به عنوان هدیه بردم.
➖ضمیرها گوناگون هستند که پرکاربردترین آنها «ضمیرهای شخصی» است.
➖ضمیرهای شخصی به دو گونهی ضمیرهای جدا (منفصل) و پیوسته (متصل) دستهبندی میشوند:
➖ضمیرهای جدا
🔹شکل مفرد 🔹شکل جمع
من ما
تو شما
او ایشان
➖ضمیرهای پیوسته
🔹شکل مفرد 🔹شکل جمع
—َم —ِمان
—َت —ِتان
—َش —ِشان
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✏️👈 فیلم حل سوالات صفحه 40 و 41 #ریاضی نهم
🔹 #فصل3 : استدلال و اثبات در هندسه
🔺 تدریس و آموزش صفحه فصل سوم #ریاضینهم
◀️ فیلم تدریس فصل 3 #ریاضی نهم
👩🏻🏫👈 مدرس : آقای مجید رضایی
🔸