🌸18 تکنیک برای پرسش درکلاس درس🌸
🌱🌱🌱
1⚘سوالات واضح بپرسید.
2⚘برای انتقام از بینظمیها سوال نپرسید.
3⚘فقط از فراگیران که ابراز تمایل میکنند، سوال نکنید.
4⚘برای دریافت پاسخ، زمان انتظار در نظر بگیرید.
5⚘مواظب باشید فقط یک جواب خاص را برای سوال مبنا قرار ندهید.
6⚘ابتدا سوال و بعد پاسخدهنده را مشخص کنید.
7⚘تاکیدتان بر سوالات بازپاسخ و تحلیلی باشد، نه حافظهای دانشی.
8⚘بعد از پاسخ دانشی(مانند؛ بله یا خیر و امثال این)، چرایی را جویا شوید.
9⚘از فراگیر بخواهید به زبان خود توضیح دهد، نه بیان خط کتاب و جزوه.
10⚘توضیح را با مثال بخواهید.(میتونی مثال بزنی؟)
11⚘تفاوت توضیح و مثال را به دانشآموز بگویید.
12⚘مبنای پاسخ درست را با خلاقیت دانشآموز همراه سازید.
13⚘اگر فراگیر به سوال پاسخ نداد، سوال را به شکل دیگری بیان کنید.
14⚘در صورت عدم پاسخگویی درست، برداشت فراگیر از سوال را جویا شوید.(شاید سوال شما مشکل دارد!)
15⚘گاه دانشآموز را در بیان یا نوشتن پاسخ، مختار بگذارید.
16⚘به سوالات مشارکتی و مباحثهای هم توجه کنید.
17⚘برای فراگیری که پاسخ اشتباه میدهد، فرصت بازآموزی در نظر بگیرید.
18 ⚘و از همه مهمتر:
فرهنگ گوشدادن فعال را به شاگردانتان یادآوری کنید.
@tadris_yar
👈انواع مختلف بد خط نویسی ودرمان آن:
-درشت نویسی وریز نویسی
-فاصله گذاری نامناسب بین حروف وکلمات
-نامرتب نوشتن
-کج نوشتن حروف وکلمات
-خارج شدن از خط زمینه
-کم رنگ نویسی-پر رنگ نویسی
👈شیوه های درمانی:
1- الگوی صحیح گرفتن قلم را به دانش آموزان یاد دهید.
2-با گره زدن یک نخ بر روی قلم ،محل مناسب برای گرفتن قلم را مشخص کنید.
3-چنانچه کودک از اختلال عاطفی وروانی رنج می برد او را به روانشناس ویا مشاور معرفی کنید.
4-جهت کاستن تنش کودک می بایستی: سعی کنید کودک تصویر مثبتی از خودش ایجاد کند،از سرزنش او به خاطر بد خطی خودداری کنید،از ایجاد اضطراب در کودک جلوگیری کنید،وی را تشویق نمایید.
5-اگر کودک دچار ضعف ویا محدودیت حرکتی است تمرینات زیر را انجام دهید:
-تمرینات روی تابلو:از کودک بخواهید با استفاده از حرکات آزاد وگسترده دست وبه کار گیری عضلات شانه بازو وانگشتان بر روی تابلو طراحی کند.
-پرورش حرکات نوشتن با سایر وسایل:
از کودک بخواهید بجای استفاده از قلم از انگشت خود ورنگ گواش استفاده کند یا عمل نوشتن را بر روی یک سینی ماسه یا خاک انجام دهد. در صورت لرزش انگشتان کودک ،وی را به متخصص مغز واعصاب معرفی نمایید.ولی چنانچه کودک سر خود را خیلی به کاغذ نزدیک می کند وی را به چشم پزشک معرفی کنید.
۶-شرکت در کلاسهای خوشنویسی.
۷- اصلاح وضعیت نشستن دانش آموز.
۸-بریدن با قیچی.
۹-مچاله کردن کاغذ جهت تقویت انگشتان دست.
۱۰-باز و بستن دکمه٬زیپ٬بند کفش ٬پیچ و مهره و... جهت تقویت انگشتان.
۱۱-نوشتن و نقاشی کردن روی ماسه نرم.
۱۲-بازی با گل رس و ساختن وسیله با آن جهت تقویت انگشتان.
۱۳-پر کردن نقطه چین و نیز رنگ آمیزی کردن.
۱۴-نقاشی کردن با انگشتان و آبرنگ٬ رنگ پلاستیک و...
۱۵-کشیدن اشکال هندسی بصورت نقطه چین.
۱۶-کامل کردن کلمات و اعداد ناقص.
۱۷-نوشتن بین دو خط موازی(از خط بیرون نزند).
۱۸-شرکت دانش آموز در کلاسهای خوشنویسی.
👈تقویت غلبه طرفی مغز:
-از کودک بخواهید با پای راست به یک توپ لگد بزند.
-لوله ای را به کودک بدهید واز وی بخواهید که با یک دستشش روی چشم چپ خود را بگیرد وبا دست راستش درون لوله را نگاه کند.
-رادیوی کوچکی را به دست کودک بدهید واز او بخواهید آن را نزدیک گوشش بگیرد وبه آن گوش کند.👈نکته مهم: اگر کودک تمایل دارد که از سمت چپ استفاده کند از او بخواهید همین اعمال را با سمت چپ انجام دهد.به این ترتیب یک سمت بدن کودک غالب می شود.
-چنانچه کودک چپ دست است از او بخواهید هنگام نوشتن سمت چپ کاغذ را به سمت بالا کج کند اگر کودک راست دست است از او بخواهید سمت راست کاغذ را بطرف بالا کج کند.اگر کودک کلمات را بیش از حد بزرگ ویا کوچک می نویسد می توانید اندازه متوسطی برای کلمات در نظر بگیرید وبا گذاشتن فاصله بین کلمات از اوبخواهید فاصله تعیین شده را فقط با یک کلمه پر کند.
-اگر کودک بیش از حد پررنگ یا کمرنگ مینویسد به این ترتیب عمل می شود:کاغذ سفیدی را زیر برگه کاربن وکاغذ سفید دیگری را بر روی آن قرار دهید.از کودکی که با فشار زیاد می نویسد بخواهید آن قدر ضعیف مداد را فشار دهدکه اثر زیادی از کلمه بر روی کاغذ زیرین باقی نماند.از کودکی که فشار کمتر از حد معمول به مداد وارد می کند بخواهید آن قدر به مداد فشار آورد که اثر آن بر روی کاغذ زیر کپی پررنگ باشد.
-اگر کودکی از خط راست خارج می شود از او بخواهید خط کشی را بالای خط زمینه قرار دهد.به گونه ای که هنگام نوشتن نوک مدادش با لبه خط کش تماس پیدا کند.هم چنین می توانید بالا وپایین خط زمینه دو خط کمرنگ بکشید واز کودک بخواهید کلمات را طوری بنویسد که از این دو خط خارج نشود .
-کج نوشتن کلمات از کج گذاشتن بیش از حد کاغذ ناشی می شود.اگربا دانش آموزی برخورد کردید که دست نوشته های کجی داشت از او بخواهیدکاغذ را در وضعیت بهتری قرار دهد.
-نامرتب نوشتن تکالیف توسط دانش آموز، ممکن است به علت محدودیت حرکتی در دست باشد یا این که مداد را بیش از حد ممکن در دست می گیرد یا وضعیت درستی در هنگام نوشتن به خود نداده است.بنابراین با برطرف کردن هر یک از این علل دانش آموز می تواند دست خط بهتری داشته باشد.🍀
@tadris_yar
پیامبر(ص).pdf
146.5K
🦋﷽🦋
📖دانستنیهایی درباره پیامبراعظم(ص)
📖مورداستفاده درطرح مصباح الهدی مدارس
#حضرت محمد ص
#تبلیغ
@tadriis_yar
صلوات برپیامبر(ص).zip
5.5M
🦋﷽🦋
📖صلوات برپیامبر(ص)_بصورت pdf_word
✍مورداستفاده درطرح مصباح الهدی
#حضرت محمدص
#صلوات
#تبلیغ
@tadriis_yar