✍تفاوت ها آزمون هایی عملکردی با مداد کاغذی:
از نظر نحوه پاسخ دهی:
آزمون های مداد کاغذی دانشآموز پاسخ را انتخاب و یا تشریحی مینویسد
آزمون های عملکردی دانشآموز تکلیفی را انجام داده،نتایج را تحلیل و دانش تولید میکند.
از نظر محتوا و ابزار:
آزمون های مداد کاغذی حاوی سؤالاتی است که کتاب محور است
آزمون های عملکردی تکالیف مرتبط با موقعیتهای زندگی را شامل میشود (مساله محوری).
از نظر سطح درگیری شناختی:
آزمون های مداد کاغذی دانش پایه و درک مطلب را بررسی میکند
آزمونهای عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت را در موقعیتها نشان میدهد
از نظر تهیه و اجرا:
آزمون های مداد کاغذی معلم محور است
آزمون های عملکردی دانشآموز و معلم محور است
از نظر اعتبار و عینیت نتایج :
آزمون های مداد کاغذی به راحتی قابل بررسی است
آزمون های عملکردی به روش های پیچیده نیاز دارد
از نظر مشاهده یادگیری:
آزمون های مداد کاغذی یادگیری آموخته ها و مهارت ها به صورت غیر مستقیم استنباط می شود
آزمون های عملکردی توانایی استفاده از دانش و مهارت ها به طور مستقیم و یا قاطعیت مشخص می شود.
تعریف آزمون های عملکردی:
در آزمون های عملکردی دانش آموزان بامسئله ای چالش برانگیز و معما گونه که مشابه موقعیت های واقعی زندگی است روبرو می شود.او برای رفع چالش و حل موضوع از دانش و مهارت های خود استفاده می نماید.
در مجموع می توان اینگونه آزمون های عملکردی را تعریف کرد:
روش سنجشی است که در آن یادگیرنده با انجام تکالیف واقعی یا مشابه با زندگی واقعی ، توانایی خود را در استفاده از دانش و مهارت های آموخته شده برای استدلال ، حل مساله ، تولید محصول و یا اجرای یک مهارت ویژه نشان داده ، سپس معلم با مشاهده ی عملکرد ، کیفیت آن را توصیف و مورد قضاوت قرار می دهد .
آزمون های عملکری باید حتما کتبی باشند ولی مشاهده عملکرد نشان دهنده این است که دانش اموز در انجام ان عمل خاص مهارتی را کسب کرده است.ابزار مناسب برای سنجش مهارت، ابزارهای سنجش مشاهده ای(چک لیست ها و مقیاس های درجه بندی و ...)میباشند.
🆔eitaa.com/tadriis_yar
جهت یادآوری 👇👇
✅ سوال : در چه پایه هایی و چه درس هایی استفاده از آزمون کتبی (مداد کاغذی ) جایز نیست ؟
۱. درس قرآن در تمامی پایه ها
۲. علوم در پایه های اول و دوم و سوم
۳. هدیه آسمان پایه دوم و سوم
۴. مطالعات اجتماعی پایه سوم
۵. تفکرو پژوهش پایه ششم
۶. کار و فناوری در پایه ششم
لازم به یادآوری است برای ارزشیابی از این دروس از ابزارهای مختلف سنجش مشاهده ای مانند چک لیست ، واقعه نگاری و .. و انواع آزمون های عملکردی توصیه می شود.
🆔eitaa.com/tadriis_yar