فرم_خام_حضور_غیاب_.pdf
438.8K
✅ فرم خام حضور و غیاب
⬅️ برای کلاس تعداد بالا مناسبه
eitaa.com/tadriis_yar
🛑🛑 با كلاس شلوغ چه كنيم؟
بي شك، كم شدن مشكلات انضباطي به داشتن آموزش اثر بخش تري مي انجامد. لازم نيست كه همه ي دانش آموزان كلاس رفتار ناهنجاري داشته باشند. سه يا چهار دانش آموز و يا حتي يك نفر مي تواند فرايند يادگيري را چنان مختل كند كه حتي دانش آموزان خوب نيز نتوانند از كلاس استفاده كنند.
در زير پيشنهادهايي براي رفع اين مشكل مطرح كرده ام كه بخش بسيار كوتاهي از 📚كتاب " الفباي مديريت كلاس درس، نوشته ي روبرت تي. تابر و با ترجمه ي روان و خوب دكتر محمد رضا سر كار آراني از انتشارات مدرسه است. پيشنهاد هاي زير در صورتي كه به طور منظم و با قاعده و آگاهانه به كار گرفته شوند، مديريت كلاس درس را بهبود خواهد بخشيد.
⬅️ عمل كنيد، تنها واكنش نشان ندهيد: عمل كردن مسلط بودن است و واكنش نشان دادن يعني تسلط عوامل و شرايط را پذيرفتن. بنابراين پيش از آغاز مدرسه به برنامه ريزي فنون بر قراري انضباط بپردازيد، همان گونه كه براي فنون تدريس و ترتيب مواد درسي برنامه ريزي مي كنيد نه اين كه صبر كنيد مشكلي پيش بيايد و شما در آن زمان به دنبال وضع قانوني باشيد كه ديگر چنين مشكلي پيش نيايد.
⬅️ مسئوليت ها را واگذار كنيد: دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بيش تر احساس مسئوليت كنند، نياز كم تري به اعمال مديريت از سوي معلم خواهند داشت. بر حسب توانايي دانش آموز از مسئوليت هاي ساده شروع كنيد تا دانش آموز حتما از عهده ي عمل به مسئوليت بر آيد تا مشكلات بعدي را به دنبال نداشته باشد.
⬅️ عقب بايستيد و به ديگران فرصت بدهيد: هنگامي كه دانش آموزي به سوالي پاسخ مي دهد و يا هر مطلب ديگري را بيان مي كند به او نزديك نشويد، به طوري كه گفتگو دو نفره شود، زيرا در صورتي كه دانش آموزان ديگر صداي صحبت شما را نشنوند احساس مي كنند كنار گذاشته شده اند واين بي نظمي به همراه دارد.
⬅️ آرام، خونسرد و حرفه اي برخورد كنيد: حتي يك بچه ي بي ادب مستحق احترام است. از فرياد زدن، با حركت انگشت تهديد كردن، نگاه هاي تهديد آميز و غيره اجتناب كنيد. اجراي برنامه ي انضباطي با خونسردي، دانش آموز را متوجه ارتباط رفتارش با نتيجه ي منطقي ناشي از آن مي كند. در ضمن رفتار شما هنگام تأديب دانش آموزان براي آن ها الگو است.
⬅️ به دانش آموزان توجه كنيد و تلاش كنيد تا اين توجه رانشان دهيد: سلام و احوال پرسي با دانش آموز در نظر گرفتن رفتار هاي خوب آن ها و بيان تشكر از آن ها در مواقع گوناگون مانند زماني كه براي شما كاري انجام مي دهند و يا نتيجه ي خوبي در امتحانات بدست آورده اند.
⬅️ رفتارهاي خوب دانش آموزان را در نظر بگيريد: هر قدر كه خوبي ها بيش تر در نظر گرفته شود انگيزه ي بيش تري براي تداوم آن ها وجود خواهد داشت.
⬅️ از تجربه هاي همكارانتان استفاده كنيد: خواه به صورت كلي ويا در مورد كلاس يا دانش آموز خاص.
⬅️ به صورت انفرادي تأديب كنيد: ناديده گرفتن رفتار، اشاره، كنترل از نزديك و كنترل همراه با بر خورد.
⬅️ تفاوت هاي فردي و ويژگي هاي خاص دانش آموزان را در نظر بگيريد: به عنوان مثال اگر دانش آموزي از نظر درس شما از همكلاسان خود جلو تر باشد ممكن است به دليل خسته شدن از مباحث تكراري باعث ايجاد بي نظمي شود. چنين دانش آموزاني را شناخته و با تمرينات خاص آن ها را سرگرم كنيد.
⬅️ براي موقعيت هاي اضطراري و غير مترقبه برنامه ريزي كنيد: بر نامه هايي داشته باشيد تا در صورتي كه مجبور به ترك كلاس شديد، دانش آموزان مجبور به اجراي آن برنامه شده و نظم كلاس حفظ شود.
⬅️ قانون را اجرا كنيد دليل تراشي را نپذيريد: در مقابل دانش آموزاني كه تلاش مي كنند با بحث و چانه زدن، تخفيفي در تنبيه خود بدست آورند، تسليم نشويد حتي براي يك بار.
eitaa.com/tadriis_yar
✅ نمونه های از چگونگی نوشتن بازخورد در آثار کتبی دانش آموزان : ویژه ی دانش آموزانی که موفق بوده اند:
۱ - از این که می بینم در نوشتن تکالیف دقت می کنی خوش حالم.
۲ - امروز تلاش وکوشش شما خوب بود.
۳ - منتظر کارهای زیبای دیگر شما هستم.
۴ - ای(دختر)(پسر)مؤدّب کارت هست مرتّب
۵ - امروز از کارت لذّت بردم.
۶ - پروانه ی قشنگم! از این که در نوشتن اعداد موفق بودی لذّت بردم.
۷ - امید آینده! از این که در پاسخ دادن به جمع اعداد توانایی داری سپاس گزارم.
eitaa.com/tadriis_yar
سلام طرح درس سالانه و روزانه برای عربی و قرآن و پیام نهم میخواستم ممنون میشم اگه همکاران دارند تو گروه بزارن
✳️ روشهای تشخیص ترکیب های وصفی و اضافی در وابسته پسین
1⃣ کسره ی بین دو کلمه را برداشته و به جای آن کاما و در پایان ترکیب "است" میگذاریم که تبدیل به جمله میشود حالا اگر جمله مفهوم داشت ترکیب وصفی هست در غیر این صورت اضافی می باشد.
مانند:
درخت بزرگ:این درخت ، بزرگ است. چون جمله با مفهوم است ، بنابراین ترکیب "درخت بزرگ" ترکیب وصفی هست.
نظر طبیب: این نظر، طبیب است. چون جمله نامفهوم است، بنابراین ترکیب"نظر طبیب"ترکیبی اضافی است.
روشهایی که گفته می شود شاید برای بعضی ترکیبها کاربرد نداشته باشد ، پس ما باید روشهای بیشتری را استفاده کنیم تا به نظر قطعی برسیم .
بعضی اوقات نیز کلمه دوم به طور واضح و از نظر مفهوم صفت و اسم بودنش مشخص هستش و دانش آموز بدون استفاده از این روشها نوع ترکیب را تشخیص میدهد.
که البته برای اطمینان بیشتر می تواند یکی از روش ها را نیز امتحان کند.
2⃣ دومین روش تشخیص : در موصوف و صفت معمولا می توانیم بعد از صفت،"تر و یا ترین" اضافه می کنیم اما در مضاف و مضاف الیه ،نمی توانیم به دنبال مضاف الیه "تر یا ترین"اضافه کنیم.
مانند:
قلب پاک=قلب پاک تر
کلاس درس ⬅️کلاس درس تر❌
چون به درس،"تر" اضافه نمی شود ، پس ترکیب اضافی هست.
3⃣ سومین روش : در موصوف و صفت معمولا بعد از موصوف می توانیم"ی و یا ای" اضافه کنیم.مانند:
گل زیبا= گلی زیبا
اما بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم "ی و ای" اضافه کنیم.
بازار شهر=بازاری شهر❌ چون معنی نمی دهد پس ترکیب اضافی هست.
4⃣ چهارمین روش : در موصوف و صفت معمولا می توانیم واژه های "بسیار و خیلی " بین موصوف و صفت بیاوریم اما در مضاف و مضاف الیه نمی توانیم.
مانند:
پسر توانا=پسر بسیار توانا⬅️ترکیب وصفی
مادر امیر=مادر بسیار امیر❌ ترکیب اضافی
5⃣ پنجمین روش : در موصوف و صفت ،هیچ وقت صفت جمع بسته نمی شود و همیشه مفرد است.
گل زیبا=گل زیباها❌
در مضاف و مضاف الیه،معمولا مضاف الیه و یا هر دو کلمه جمع بسته می شوند.
در باغ=درهای باغ
در باغ=در باغ ها
6⃣ ششمین روش : اگر جای دو کلمه را عوض کنیم و در انتهای آنها"دارد"بگذاریم و جمله ی معناداری ساخته شود،آن ترکیب اضافی است و اگر معنا ندهد، ترکیب وصفی است.
آب گوارا= گوارا، آب دارد.❌ ترکیب وصفی
پدر او=او، پدر دارد. چون معنی دارد، پس ترکیب اضافی است.
نکته مهم✅
گاهی در مضاف و مضاف الیه هم،نمی توانیم مضاف الیه را جمع ببندیم. مانند:
عید نوروز⬅️ نوروزها❌
شهر شیراز⬅️ شیرازها❌
نکته مهم✅
اگر در ترکیبی واژه ی دوم جمع باشد، این ترکیب، دیگر موصوف و صفت نیست.مانند:
باغچه اطفال
خانواده ی شهدا
خانه ی دیگران
نکته مهم✅
برای تشخیص دقیق موصوف و صفت از مضاف و مضاف الیه، بهتر است از چندین روش استفاده کنیم تا تشخیص دقیق تر باشد.
نکته مهم✅
گاهی اوقات چند ترکیب با همدیگر و پشت سر هم می آیند. مانند:
شهر زیبای شیراز
شهر زیبا=ترکیب وصفی
شهرشیراز=ترکیب اضافی
نکته مهم✅
بعضی مواقع در ترکیب اضافی به جای مضاف الیه(اسم دوم) ضمیر پیوسته می آید. مانند:
مادرم⬅️ مادر من=ترکیب اضافی
چند اصطلاح ادبی به ساده ترین بیان
هم خانواده: به کلماتی می گویند که از یک ریشه گرفته شده باشند و حرف های اصلی آن کلمه در کلمه های هم خانواده اش پشت سر
هم بیاید. مانند:(تحمٌّل ـ حمل ـ حامل )یا(عجله ـ عجول ـ تعجیل)و...
چند نمونه کلمه همخانواده
سه حرف اصلی "ح ب ب" : حبّ ٬ حبیب ٬ محبوب ٬ حبیبه
سه حرف اصلی "ا م ر" : امیر٬ مامور٬ امور ٬ اَمر ٬ اوامر ٬ اُمرا
سه حرف اصلی "ج ل ل" : جلیل ٬ مجلل ٬ تجلیل ٬ جلال ٬ جَلاله
سه حرف اصلی "و ح د" : وحید ٬ واحد ٬ موحد ٬ توحید ٬ وحدانیت
سه حرف اصلی "ح ق ق" : تحقیق ٬ محقق ٬ حقیقت ٬ حقّ ٬ حقوق
سه حرف اصلی "ش ر ع" : شرع ٬ مشروع ٬ شریعت ٬ شارع ٬ تَشَرُّع
سه حرف اصلی "د ر س" : درس ٬ مدرسه ٬ تدریس ٬ مدرّس ٬ دروس
سه حرف اصلی "س ج د" : سجده ٬ مسجد ٬ سجود ٬ ساجد ٬ مساجد
سه حرف اصلی "ش ر ک" : شرکت ٬ شراکت ٬ شریک ٬ مشرک ٬ شِرک
سه حرف اصلی "س ک ن" : مسکن ٬ تسکین ٬ سکنی ٬ سکونت ٬ ساکن
ضرب المثل:
به سخنان معروفی می گویند که می توان از آن ها پند و اندرز گرفت.این سخنان نسل به نسل ویا سینه به سینه به ما منتقل شده است.
مانند:عاقبت جوینده یابنده است.
هرکه بامش بیش٬ برفش بیشتر.
کنایه:
یعنی پوشیده سخن گفتن درباره موضوعی. وقتی با زبان کنایه حرف می زنیم٬ منظور خود را به طور غیرمستقیم بیان می کنیم.که البته این باعث میشود خواننده تلاش کند تا معنای اصلی سخن مارا دریابد.مانند:فلانی ریش سفید محله است.(یعنی با تجربه است.)
جان بخشی به اشیا(تشخیص):
شاعران و نویسندگان برای خیال انگیز کردن نوشته های خود از جان بخشی به اشیا استفاده می کنند. یعنی حالت هاو رفتار خاص انسان را به چیزهایی بی جان یا غیر انسان نسبت می دهند. البته این نوشته ها یا شعرها از زبان آنها سخن می گویند.
تعریف تشبیه:
آن است که کسی یا چیزی را از لحاظ داشتن صفتی به کسی یا چیزی دیگری که آن صفت را به حد کمال دارد ویا به داشتن آن معروف است مانند کنیم. مثل:
برق چون شمشیر بران پاره می کرد ابرهارا
که در اینجا برق را به شمشیری تشبیه کرده اند که ابر هارا پاره می کند.