🌈دوران كودكي و بازي هاي كودكانه وسعتي بيكران از شرايط بالقوه اي است كه امواجي زيبا و ساحلي امن براي آرامش خاطر را فراهم مي آورد .
🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈
آیا حرکات فیزیکی در مهارت های ذهنی کودکان تاثیر میگذارد⁉️
👈خانم جين آيرز،حركت و فعاليت را اساس يادگيری و پايهای برای تحول ذهنی میداند.
🔺توانايیهای #ذهنی امكان ندارد كه از #تواناييهای حركتیِ پايه جدا باشند.
👈بنابراين، مطالعهی اينگونه حركتها و فراهم ساختن امكان پرورش و رشد آنها سبب تقويت و حتی ترميم تواناییهای ذهنی میشود.....
🔺ذهن كودك وقتی به خوبی تحول میيابد كه فعال باشد. كودك فقط چيزهايی را خوب فرا میگيرد كه از راه مشاهده، تعمق، تجربه و فعاليت شخصی آموخته باشد.
👈در اين ميان #بازي های كودكان شامل بازيهای سازمان يافته و بازيهای آزاد نقش مهمی در تسريع و تقويت توانايیهايشان ايفا می كند.
❌بازی تمرکزی برای کودکان ۳ سال به بالا......
🗣از کودک بخواهيد به اتاق با دقت نگاه کند بعد از اتاق خارج شود يا چشمانش را ببندد سپس بعضي از وسايل را جا به جا يا مخفي کنيد و از او بخواهيد به اتاق برگشته و تغييرات را پيدا کند.
👀اين کار باعث تقويت #حافظه_ديداري کودکان میشود و به آنها کمک میکند بتوانند اطلاعات بيشتري را در حافظه خود نگاه دارند.
👈يکي ديگر از بازیها اين است که چند کلمه را نام ببريد ابتدا از کلمات مرتبط استفاده کنید.
مثلا:مداد،پاک کن،دفتر و....
سپس از او بخواهيد آنها را تکرار کند ابتدا از سه کلمه اگر توانست سپس چهار و پنج کلمه.....
در مرحله ی بعد از کلمات غیر مرتبط استفاده کنید.
مثلا:میز،آسمان،آشپزخانه و....
👂اين کار باعث تقويت حافظه شنيداري و...در او میشود.
#بازی_آموزشی
🔸 نام بازی: حروف در هم ریخته
🎯 اهداف
🔻تقویت مهارتهای زبانی
🔻اگسترش دایره واژگان
👬 گروه سنی :۹ تا ۱۳ سال
📍کارگروه کشوری بازی و یادگیری
🌍 مستقر در معاونت آموزش ابتدایی استان خراسان رضوی
📌گروه برنامه ریزی ،فناوری و گروه های آموزش ابتدایی
🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈
🔎 @baziyadgiri
🧨یکی از دلایل مهم #کند_خوانی سرگردانی چشم بین خطوط می باشد.
👀 سرگردانی چشم بین خطوط باعث از بین رفتن تمرکز شده و سرعت مطالعه را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.
🤏یکی از تمریناتی که منجر به بهبود کندخوانی دانش آموز می شود استفاده از #خط_بر است.
👈بهترین خط بر انگشت اشاره می باشد.
دانش آموز باید با انگشت اشاره خط ها را دنبال کند.
🔴 یک باور قدیمی و اشتباه می گوید که خط بردن سرعت مطالعه را کاهش می دهد و یک کار ابتدایی است
به طوری که بعضی از خانواده ها فرزندان خود را از خط بردن منع می کنند.
⛔️خط بردن #تمرکز و #سرعت خواندن دانش آموز را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.
#تقویت حافظه دیداری
#بهبود اشتباهات #دیکته
#تقویت حافظه فعال
🔥 مناسب برای دانش آموزانی که کلمات مشابه را اشتباه می نویسند(مثلا به جای منظور می نویسند :منزور)
💥 عزیزم 30 ثانیه به این صفحه دقت کن و تصاویر را #بخاطر بسپار . سپس تا پنج بشمار و هرچند مورد از تصاویر را که #دیدی به من #بگو
💥 این تمرین را با #کارتهای حیوانات، میوه ها #وسایل و #لوازم و ... نیز در منزل میتوانید انجام دهید.
🔰هفده تمرین عالی برای رفع مشکل کندنویسی:
۱. خط دفتر را رنگی کنید. یک خط در میان بنویسد، مثلاً یک خط زمینه سبز و یک خط نارنجی.
۲. انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که مینویسد و سپس باز کردن
انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد.
۳. خمیر بازی، چنگ زدن و ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره.
۴. جستجوی اشیاء ریز مثل تیله، نخود، تراش، هسته خرما و… در داخل کیسه پراز ماسه و نمک یا چوب اره شده با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد.
۵. غلط دادن گوی در داخل نمک و ماسه، با انگشتان دستی که #مداد به دست می گیرد.
۶. با انگشتان دستی که قلم میگیرد و مینویسد از روی زمین چوب کبریت پخش شده را با ثبت زمان دونه دونه جمع کند.
۷. چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی با انگشتان دستی که قلم به دست میگیرد.
۸. چنگ زدن و شانه کردن مو با دست توسط کودک.
۹. ریش ریش کردن تارهای فرش یا نخ کاموا با انگشتان دستی که قلم به دست می گیرد.
۱۰. باز و بسته کردن درب بطری، پیچ و مهر، فقل در با کلید در سایز ها و اندازه های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می نویسد.
۱۱. شمارش اسکناس با دو انگشتی که مداد را میگیرد.
۱۲. ورق زدن کتاب با دو انگشت.
۱۳ جمع کردن سوزن ته گرد از روی آینه با دوانگشت اشاره و سبابه که قلم را بدست می گیرد.
۱۴. دانههای کوچک (به عنوان دانههای تسبیح) را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آنها را با سر انگشتهای شست و اشاره و میانه، جمع کند.
۱۵. هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تند نویسی، کمک قابل توجّهی به دانشآموزان میکند؛ چرا که این عمل در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست، تأثیر بسیاری دارد.
۱۶. سینه خیز رفتن: روزی چند دقیقه (حداکثر ده دقیقه) #دانشآموز سینهخیز برود. این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثّر است.
۱۷. #دانشآموز #نقاشی ها را به منظور کمک در تندنویسی به صورت حرکت افقی، عمودی و مورب رنگ آمیزی نماید.
♦️ درمان وارونه و قرینه نویسی:
برای این مورد بچه ها باید:👇
💎مفهوم راست را خوب یاد بگیرند, آنهارا #گیج نکنید .چپ و راست باهم اموزش داده نشود.
آنقدر #راست را تکرار کنید تا کاملا مسلط شود ,بعد خودش میفهمد چپ ,کدام طرف هست.
دست راست بالا, دست راست روسر, دست راست کمر, دست راست رو لپ, و......
💎تن آگاهی, یعنی اندام و بدنش را خوب #بشناسد.
دست روی بازو, دست روی ران, دست به کمر, دست روی شانه ,دست روی زانو, دست روی چانه, دست روی گونه, دست روی پیشانی,و....
وقتی کاملا برجسم و وجودخودش آگاهی پیدا کندو #هوش فضایی او تقویت شود,دیگر اشتباه جهت یابی نمیکند.
💎کشیدن فلش و #فلش بازی
روی تخته فلش بکشید و بخواهید دست روی هر فلشی گذاشتید به همانطرف با انگشت اشاره کند.
نقطه چین بکشید و بگویید در جهت فلش ها آنهارا پررنگ کند
💎آدمکی از مقوا می سازیم به گونه ای که اندامهایش قابلیت #حرکت داشته باشد .سپس گردن و دست های آدمک را یک به یک به سمت چپ و راست ،بالا و پایین می چرخانیم واز کودک می خواهیم که همان حرکت را تقلید کند با انجام این بازی ،کودک مفهوم قرینه را تشخیص داده و قادر خواهد بود بین واژه هایی که خوانده است واژه ای که قرینه یا وارونه آن است را تمیز دهد.
💎از دانش آموز می خواهیم شکل های #نقطه_چین را پر کند.
💎تمرین ها یا آزمون #فراستیک را در اختیار کودک می گذاریم تا انجام دهد.
یک سری خط های موازی با فاصله های کم و زیاد رسم می کنیم و از دانش آموز می خواهیم تا #بین دو خط موازی ،یک خط راست #رسم کند