eitaa logo
طب سنتی و گیاهان دارویی꧂ღ╭
74 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
♡ ♡ کانال طب سنتیـ کانالے مـ؋ـیـد با مطالب ارزشمند چـہ باحالـہ کـہ خوراکے دارو هم باشه ♡ ‌🌹❤️ ‌◉━━━━━━─────── ↻ㅤ ◁ㅤㅤ❤️❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ⇆🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
منبع : دفتر اول آداب زندگی اسلامی، (ترجمه فارسی مکارم الاخلاق)، حسن بن فضل بن حسن طبرسی، مترجم: عبد الرحیم عقیقی بخشایشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 عواقب نشستن روی اجسام سرد و سردی روده 🔺اين كليپ را انتشار دهید تا به هموطنامون خدمتی كرده باشيم🔻 خیراندیش عضویت در کانال👇 📡 @taebsonati1
حجامت درمان بسیاری از بیماری ها پاسخگوی سئوالات زیر آقای حسین خیراندیش، رئیس انجمن تحقیقات حجامت ایران می باشد.
محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید) [hide] 1 ۱- چرا با وجودی که می گویید “حجامت” فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشکان مخالفند؟ 2 ۲- آیا پزشکان هم از “حجامت” استقبال کرده اند؟ 3 ۳- تفاوت “حجامت” با “فصد” در چیست؟ 4 ۴- “حجامت” در دیگر کشورها چه جایگاهی دارد؟ 5 ۵- یعنی معتقدید حجامت به عنوان یک سیستم در بخش های درمان کشور ما وارد شود؟ 6 ۷- آیا حجامت به بیماری های سخت نظیر مشکلات قلبی پاسخ می دهد؟ ۱- چرا با وجودی که می گویید “حجامت” فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشکان مخالفند؟ به نظر ما مخالفان هم حق دارند، چون از علم خودشان دفاع می کنند. هیچ پزشکی از ابتدا تا انتهای دوران تحصیل در دانشگاه، چه در دوره ی عمومی و چه در دوره ی تخصصی، حتی یک ساعت از یک واحد درسی درباره حجامت را نگذرانده است. پس علت اساسی مخالفت ها عدم آگاهی به موضوع می تواند باشد. همچنان که بسیاری از پزشکانی که اکنون حجامت می کنند، قبلاً از مخالفان این کار بودند. ۲- آیا پزشکان هم از “حجامت” استقبال کرده اند؟ هم اکنون ۱۶۰۰ پزشک عمومی و متخصص آموزش دیده با پروانه ی حجامت که توسط وزارت بهداشت تأیید شده است، در سراسر کشور فعالیت می کنند که اگر هر کدام حداقل روزانه ۱۰ نفر را حجامت کنند، در سال بیش از ۴ میلیون نفر را حجامت می کنند. جالب این که بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان قبل از حجامت، در بالاترین سطوح تخصصی ویزیت شده اند و سپس به حجامت روی آورده اند. فقط تعداد پزشکانی که حجامت شدند و در مؤسسه پرونده دارند ۵ هزار نفر هستند. به علاوه پزشکان بسیاری هم اهل حجامت شدن هستند که تشکیل پرونده نداده اند. ۳- تفاوت “حجامت” با “فصد” در چیست؟ حجامت یک تطهیر کلان است که کل ترکیبات بیوشیمی بدن را تنظیم می کند، ولی فصد (رگ زدن) بخشی از اندام را تحت درمان قرار می دهد. ۴- “حجامت” در دیگر کشورها چه جایگاهی دارد؟ پس از این که جرقه ی کارهای علمی حجامت در ایران در سال ۱۳۶۴ زده شد، اولین کشوری که به شکل علمی این موضوع را دنبال کرد، کشور آمریکا بود و پزشکان زیادی در این خصوص به فعالیت پرداختند که ثمره ی آن تألیفات ارزشمندی درباره ی حجامت است. دکتر” ایلکی چرالی” در آمریکا یک جلد و دکتر “یوهان آبله” در آلمان دو جلد (حجامت گرم و خشک و حجامت تر) کتاب وزین در این باره نوشته اند. در سوریه کتابی با عنوان “دواءالعجیب” کشف قرن بیستم، با امضای ۳۳ متخصص طب کلاسیک به رشته ی تحریر در آمده و در کشورهای دیگری نیز کتاب های خوب و مقالات پرمحتوایی نوشته شده که برخی از آنها در مؤسسه ی تحقیقات حجامت ایران در حال ترجمه است. در بسیاری از کشورها شیوع حجامت شتاب گرفته است. در دانشگاه “الازهر” مصر کارهای علمی خوبی انجام شده و در چین به شکل سیستماتیک این روش درمانی اجرا می شود. در بیمارستان های چین یک بخش درمان طب سوزنی ، یک بخش درمان از طریق حجامت، یک بخش داروهای گیاهی و یک بخش طب کلاسیک است. ۵- یعنی معتقدید حجامت به عنوان یک سیستم در بخش های درمان کشور ما وارد شود؟ ما معتقدیم کار علمی درباره حجامت و سیستمی شدن این روش درمانی، کار درمان را بسیار کوتاه تر و هزینه ها را هم کمتر می کند. اگر یک صدم اعتبارات پژوهشی کشور در بخش درمان به تحقیقات حجامت و طب سنتی اختصاص یابد، معتقدیم نرخ درمان به یک صدم نرخ جاری کاهش پیدا می کند. این در حالی است که ۲۰ درصد اعتبارات ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف هزینه های درمانی می شود که رقم فاحشی است. الان ۷۰ درصد سهام داران عمده ی شرکت های دارویی دنیا، صهیونیست ها و اتفاقاً عمده ی مصرف کنندگان داروهای شیمیایی، مسلمانان هستند. ۵/۱ میلیارد، جمعیت مسلمانان است که روزانه میلیون ها دلار از این شرکت ها دارو خریداری می کنند و سیستم درمانی این کشورهای مسلمان از جمله ایران طوری طراحی شده که حتی یک روز نمی تواند دارو خریداری نکند، چون جان بیماران به خطر می افتد و از طرفی سیستم به شدت وابسته است. اما ما می گوییم اگر حجامت جاری شود، هیچ دهی به ده دیگر وابسته نخواهد شد، چون درمان مستقل، با ابزار ساده و کارآیی فوق العاده ای است. ۶- سازمان انتقال خون از کسانی که حجامت می کنند یک سال خونگیری نمی کند و علت آن را احتمال عفونت می داند، در این خصوص چه توضیحی دارید؟ زخم حجامت بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترمیم می شود. در ۴ میلیون مورد حجامت تر در سال جاری و حتی سال های گذشته هنوز یک مورد عفونت گزارش نشده که این را متخصص و پزشک می تواند تشخیص دهد. براساس تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از نقش خراش در بدن کرده، در بحث خون گیری شش ماه دوران پنجره را تعیین کرده است. سازمان انتقال خون، اهدا کننده ای که حجامت کرده باشد را تا یک سال نمی پذیرد که ما معتقدیم این تعریف از خراش، مشمول حجامت نمی شود. برای اثبات این قضیه حاضریم روی ۵۰۰ نفر کار پژوهش
ی کنیم که از طریق حجامت آسیبی به بدن وارد نمی شود و خون را آلوده نمی کند، بلکه حتی بر اساس پژوهش هایی که انجام شده در کاهش فاکتورهای خونی که سلامت را به خطر می اندازند، فوق العاده مؤثر است. ۷- آیا حجامت به بیماری های سخت نظیر مشکلات قلبی پاسخ می دهد؟ به هر حال مخالفت بدون تحقیق و از روی جهل به موضوع، ناسپاسی است و ضررهای آن متوجه مردم و جامعه می شود. هم اکنون نرخ سکته ی قلبی در کشور را ۴۳ درصد اعلام کرده اند، در حالی که حدیث معتبر داریم که می فرمایند: “حجامت کنید قبل از این که قلیان خون، شما را بکشد”. ابوعلی سینا در این باره می گوید: “هر کسی بر اثر سکته ی قلبی مرد تا ۷۲ ساعت او را دفن نکنید، اگر درمانی داشته باشد “حجامت” است. حجامت قلب او را به کار می اندازد، لیکن مغز مرده است و عطسه آور بدهید، قلب و مغز به هم مرتبط و حیات به جان وی برمی گردد”. ما در تجربیات خودمان هزاران مورد بیماری قلبی با شکایت عروق کرونری و انسداد عروق داشتیم که با چند نوبت حجامت درمان کردیم. حالت اورژانسی هم وجود داشته که با کم کردن فواصل حجامت درمان صورت گرفته است. نکته ی آخر این که نمی توان اثرات مفید حجامت را انکار کرد و باید به دستورات رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توجه داشت.
حجامت به روشی ازخونگیری می گیوند که در راستای درمان برخی از بیماری ها به کار می رود و در طب اسلامی نیز سفارش شده است. سابقه درمانی و تاریخی حجامت هفت هزار ساله است و به عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار (ع) آمده است. حجامت و این روش درمانی به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به جهت پیشگیری از بیماری های است که ناشی از غلظت خون است. البته در طب قدیم حکیم بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز از طریق حجامت برطرف خواهد شد. جایگاه حجامت در طبّ اسلامی از حجامت برای درمان بیماری‌های فراگیر و مهمی مانند؛ سکته قلبی، مالیخولیا، سردرد‌های میگرنی و بخشی از بیمای‌های پوستی بهره می‌برند. در طب اسلامی و منابع مذهبی نیز توصیه‌های فراوانی به انجام حجامت شده است. رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) خود حجامت می‌کرده اند و روش انجام آن را بیان فرموده اند و ویژگی‌های درمانی آن را برشمرده اند. رسول اکرم (ص) و ائمه‌اطهار (ع) خود حجامت می‌کرده اند و روش انجام آن را بیان فرموده‌اند و ویژگی‌های درمانی آن را برشمرده اند. در این زمینه بیش از پانصد روایت مطرح است که در کتاب «حجامت از دیدگاه اسلام» جمع آوری شده است. یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده و در ذیــــل آیه یک ســــوره مبارکه اسرأ در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده است، حدیث زیر است: پیامبرخدا (ص): اگر خون درونتان به جوش می‌آید، حجامت کنید، چرا که خون، گاه ممکن است دردرون شخص، طغیان کند و وی را بکشد. پیامبر اکرم در روایتی در نهج الفصاحه آمده پنج چیز را از سنتهای پیامبران الهی معرفی کرده اند که عبارتند از : ” خمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَهُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ“ پنج چیز از سنتهای پیغمبران است: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن. نهج الفصاحه ص۴۶۲ ، ح ۱۴۶۳ پیامبر خدا (ص) فرموده: درد، سه چیز است و درمان نیز سه چیز. اما درد، عبارت است از: خون، تلخه و بلغم. درمان خون، حجامت است، درمان بلغم، حمام است، و داروی تلخه نیز راه رفتن. امام حسن عسکری (ع) فرموده: پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می‌نشاند و خون را فرو می‌نشاند و خون را در درون، تصفیه می‌کند. امام صادق (ع) فرموده: بهترین چیزی که با آن به مداوا می‌پردازید، حجامت کردن، دوا را بر بینی ریختن، حمام نمودن و حقنه کردن (وارد کردن داروی مایع از طریق رکتوم) است. پیامبر (ص) فرموده: هر وقت خون یکی از شما‌ها به جوش آمد، حجامت کند، که او را نمی‌کشد. سپس فرمود: کسی از اهل بیت خودم را نمی‌بینم که در آن اشکالی ببیند. حضرت علی (ع) فرموده: همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می‌نماید. پیامبر خدا (ص) فرموده: اگر در چیزی شفا باشد، در تیغ حجام و در خوردن عسل است. امام رضا (ع) فرموده: باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می‌گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می‌شود، ولی بیماری (در بدن) باقی می‌ماند. امام صادق (ع) فرموده: حجامت کردن در سر موجب شفاء و بهبودی هفت بیماری است: جنون، خوره (جذام)، پیسی (کک و سفیدی در بدن)، خواب آلودگی، درد دندان، ضعف بینائی و سر درد شدید. پیامبر (ص) فرموده: در حجامت کردن شفاء و بهبودی از بیماری است. امام صادق (ع) فرمود: پیامبر خدا (ص) سه گونه حجامت می‌کرد: یکی حجامت در سر که آنرا " متقـدمه " می‌نامید، و یکی بین دو کتف که آنرا " نافعه " می‌نامید و یکی بین دو کفــل (سرین) و بالای ران که آنــــرا " مغیثه " می‌نامید. امام حسن عسگری (ع) فرموده: بعد از حجامت، انار شریرین بخور که (جریان) خون را آرام و آنرا تصویه می‌کند. رسول خدا (ص) فرموده: وقتی خون به هیجان آمد، حجامت کنید، چون خون وقتی به تردد و هیجان آمد، صاحبش را می‌کشد. حضرت صادق (ع) فرمود که حجامت را در آخر روز بجا آورید. از حضرت امام على نقى (ع) منقول است: انار شیرین بعد از حجامت، خون را ساکن مى کند، خون اندرون را صاف مى کند. آداب اسلامی به وقت حجامت امام رضا (ع) براى حجامت دعاى خاصى ذکر فرموده اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان‏ هاى جسمى در طبّ اسلامى را اثبات مى‏کند. متن دعا چنین است: وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: " اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» «در حجامت خود به خداوند کریم پناه مى‏ب
رم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى‏ را طلب مى‏‌کنم.» از مجموعه‏ ى. احادیث و روایات برمى‏آید که حجامت باید در زمان سیرى انجام شود و انجام آن به هنگام گرسنگى مضرّ است. در این رابطه از امام صادق‏ (ع) روایت شده : «حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوّت ‏بخش بدن است.» همچنین ایشان فرموده اند: «از حجامت در حال گرسنگى بپرهیزید.» نیز فرموده: «بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏شود و بیمارى دفع مى‏‌گردد. اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع می‌شود، ولى بیمارى در بدن مى‏‌ماند.» امام رضا علیه السلام در رساله‏ى ذهبیّه، فرمایش مفصّلى در مورد خوراک بعد از حجامت دارند که قسمتى از آن را در اینجا مى‏‌آوریم: «پس از استحمام باید موضع فصد و حجامت را به وسیله‏ى پارچه‏ى کرکى یا ابریشمى یا دستمال نخى که لطیف و نرم باشد، بپوشانید. بعد یک حبه از تِریاق اکبر (نام یک داروى قدیم) به اندازه‏ى ماش میل کنید. پس از حجامت و فصد، آب میوه بنوشید و اگر میوه نیست، شربت بالنگ مصرف کنید و در جایى که این امکانات وجود ندارد، بالنگ را زیر دندان بگیرید و روى آن جرعه‏اى آب نیم ‏گرم بنوشید. اما در فصل سرما باید سکنجبین عسلى استفاده شود که این شربت شما را از بیمارى‏هاى خطرناک لقوه، برص، بهق و جذام به اراده‏ى خداوند ایمن خواهد داشت. امام رضا (ع): سفارش مى‌‏کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏دار تا مدت ۳ ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود. امام حسن عسکرى‏ (ع) مى‌‏فرماید: «بعد از حجامت انار شیرین میل کنید، چون انار خون را آرام مى‏کند و آن را در مسیر خود صاف مى‌‏گرداند.» پیامبر اکرم (ص): جبرئیل چندان مرا به انجام حجامت دعوت کرد که پنداشتم گویی حجامت واجب است.
امام صادق (ع): ‌شکر سرخ برای همه چیز مفید است و هیچ ضرری ندارد. ‌ ‌ محاسن،ج2،ص500 ✅اصل شکر دانه های کوچک قرمز رنگی است که روی نیشکر به وجود می‌آید. ✅اصل شکر این است که این دانه ها را جمع کنند. ولی در مرحله بعد آب نیشکر را می‌گیرندو آن را روی آتش قرار می‌دهند تا غلظت پیدا کنند. این شکر سرخ است که در مرحله بعد خشک می‌کنند. ✅در مرحله بعد شکر سرخِ خشک شده را صاف می‌کند که شکر «اِبلوچ»می‌شود. ‌ ✅مرحله بعد که دوباره صاف بشود می‌شود شکر سفید. ✅و در مرحله بعد که دوباره صاف ‌شود، شکر «طبرزد» می‌شود.در هر مرحله که صاف می‌شود سفت تر می‌شود. 🔶شکر سرخ برای هیچ چیز حتی دیابت هم ضرر ندارد.یکی از ترکیبات اصلی داروهای دیابت در طب اسلامی، شکر سرخ است.‌ منظور از شکر،شکرهای امروزی نیست که عموما از چغندر تهیه می‌شود و مواد شیمیایی بسیاری به آن اضافه می کنند و در انتها تبدیل به سمّ سفید می‌شود. شکر اولین بار در زمان حضرت سلیمان(ع) تولید شده و ایشان دارای کارخانه های عظیمی بوده که انواع ترکیبات مانند نوره و شکر و... در آنها تولید می شده است.به همین جهت شکر سرخ به شکر سلیمان(ع) نیز معروف است.(الکافی 6: 333 ح 7)  اگر شیره نیشکر را گرفته و سپس آنرا تصفیه نمایند شکر سفید یا شکر سجستانی(شکر سیستان و بلوچستان) یا شکر «فانیز»نامیده می شود. تمام این شکر ها منشأش یکی است و آن هم از نیشکر است. منتهی مقدار صاف کردن و نحوه ی صاف کردن آنها با هم فرق می کند. معلوم می شود در زمانهای قدیم مراکز درست کردن نیشکر در سیستان و بلوچستان بوده است.چون شکر سجستانی در روایات ما مکرر آمده است. 
♻️ 🔸یائسگی یک فرایند طبیعی است معمولا حدود 48_50 سالگی اتفاق می افتد و در خانواده های سادات ، حدود 60 سالگی. 🔮ورودیهای بدن عمدتا و هستند و خروجی ها شامل: ادرار ، مدفوع ، قاعدگی ، عرق و....است . 🔮در خانم یائسه یکی از مهمترین خروجیها یعنی قطع شده و پاکسازی ماهیانه انجام نمیشود؛ بنابراین باید سایر خروجیها شود. 🔮 منافذ پوستی دما و رطوبت بدن را تنظیم می‌کنند. بسته شدن منافذ پوستی باعث کاهش تبادل حرارت و رطوبت بین بدن و محیط اطراف می‌شود و یکی از دلایل مهم گرگرفتگی بدن در خانم یائسه هست برای باز شدن منافذ پوست : 👈نوره و حنا مالی کل بدن و بعد از حمام 👈روغن مالی بدن با روغن بادام شیرین یا بنفشه زیتونی 👈کیسه کشی و سنگ پا در حمام 🔮 تغذیه خانم یائسه بایستی با مزاجش هماهنگ باشد اگر سرد مزاج است، در مصرف سردیجات زیاده روی نکند و افراد گرم مزاج مصرف گرمیجات مث ادویه گرم و سرخ کردنی را کاهش دهند. 🔮 و شبانه 🔮 با مصرف ملینات 🔮 روزانه با تعریق 🔮 تحت نظر طبیب حاذق 🔮مصرف دمنوش یا با عسل به علت تولید هورمون زنانه هر سه ماه 15 شب توصیه میشود ⭕️یک فرد یائسه معمولا از درون گرگرفتگی دارد ولی در لمس سرد است 👌خانم یائسه با رعایت تدابیر بالا ، دوران یائسگی را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت ⚠️نکته : کسانی که خود یا در خانواده سابقه کیست سینه یا سرطان سینه دارند رازیانه مصرف نکنند. @taebsonati1
🔶🔹لرزش های عصبی 🔹در دست و پاها 🔹با دمنوش رقیق افتیمون 🔹بالاخص از نوع شامی ‍ و ✍️ گل بنفشه یک مثقال، شیرین بیان یک مثقال، بادرنجبویه دو مثقال، گل گاوزبان یک مثقال، افتیمون یک مثقال. 💢بهتر است افتیمون را کوبیده، به جوشانده های فوق اضافه نمایند. 💢مصلح و ضد افتیمون گل بنفشه با کتیر است 💢 مشابه آن لاجورد و حجر ارمنی است @taebsonati1
🌸امام رضا(علیه‌‌ السلام): فصل بهار را بهترین زمان برای انجام عمل حجامت دانسته و می فرماید: «أمّا فَصْلُ الرَّبیعِ فَإنّهُ روُحُ الأزْمانِ ….». فصل بهار روح زمان هاست و در این فصل خون به هیجان در می آید. لذا از فصد و حجامت در این فصل استفاده کن. 📚بحار الأنوار، ج59، ص312 @taebsonati1