eitaa logo
تفکّر قرآنی _ زبان قرآن
2.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
87 فایل
#تفکّر_قرآنی تفکّر با قرآن است... تا انسان با چشمِ‌خدا ببیند همان شاهدبودن و شهیدشدن‌ @mrk_110
مشاهده در ایتا
دانلود
.بررسی در بیان حجّت الاسلام استاد علیرضا پناهیان طبق آیه ؛ انسان اهل جدل است و از پذیرش حقّ فرار می‌کند! این موجب می‌شود انرژی بیشتری برای تبیین گذاشته شود. ناراحتیِ روحی انسان و عدم صفای باطنش موجب می‌شود در برابر پذیرش حقّ مقاومت کند. تولید سخنِ باطل زحمتی ندارد، زود هم منتشر می‌شود، این رساندنِ حرف حقّ است که زحمت و جهاد لازم دارد. دلیل اوّل برای ضرورت تبیینِ دین-همان‌طور که قبلاً بیان شد- این است که: "دین، پیچیدگی دارد". دلیل دوّم این است که: انسان موجود پیچیده‌ای است؛ انسان توجیه‌گر است و مکر می‌کند! نه‌فقط انسان بلکه جامعۀ انسانی هم این‌گونه است، جامعه هم گاهی روحیاتی دارد که ضرورت تبیین برای آن جامعه افزایش پیدا می‌کند. می‌فرماید: كَانَ الْإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا، انسان یک موجود اهل مجادله است؛ مدام بحث می‌کند، چون و چرا می‌آورد و میخواهد زیر بار نرود. ناراحتیِ روحی انسان موجب می‌شود از پذیرشِ حقّ فرار کند، وقتی انسان صفای باطن نداشته باشد، در برابر پذیرشِ حقّ، مقاومت می‌کند، این روانشناسی است! این را خدا لازم دانسته به ما بگوید: ای انسان، تو موجودی اهل جدل هستی، یعنی انسان نمی‌خواهد حرف حقّ را قبول کند، لذا مُدام برای خودش دلیل جور می‌کند، ذهنش دلیل می‌تراشد تا زیر بار این حرف نرود؛ یعنی دنبال مُستمسک می‌گردد که نپذیرد! چرا تبیین لازم است؟ چون انسان اهل جدل است، لذا برای تبیین یک نوع جهاد و یک فعالیت سخت و پرفشار لازم است. یعنی این انسانی که حرف حقّ را نمی‌پذیرد و مدام مجادله می‌کند، با جهاد تبیین نگهش دار. یکی دیگر از ویژگی‌های روانی انسان که در آمده این است: بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ، انسان کسی است که عذرتراشی می‌کند، یعنی برای توجیه اشتباه خودش عذرِ بیهوده می‌آورد. این عذر را ذهن آدم درست می‌کند چون نمی‌خواهد اشتباه خودش را بپذیرد! ابلیس می‌گوید: من وقتی انسان را وادار به یک گناه بکنم، دیگر او خودش دنبالم می‌آید، چون او به‌طور طبیعی آن گناهش را توجیه می‌کند... به همین دلیل فرموده‌اند که: زود استغفار کنید تا به این دام ابلیس گرفتار نشوید! چرا تبیین لازم است؟ چون انسان موجود مکّار، توجیه‌گر و مجادله‌کننده‌ای است و از زیر حرف حقّ در می‌رود! پس اگر دیدی طرفِ شما نمی‌پذیرد و زیر بار نمی‌رود، یک‌بارِ دیگر بگو، از یک زاویۀ دیگر بگو... چرا جهاد تبیین لازم می‌شود؟ به‌خاطر توجیه‌گری انسان. خدا نکند یک راه غلطی را یک کسی انتخاب بکند، دیگر نمی‌شود با او حرف زد؛ خیلی سخت می‌شود. این ویژگی‌ها دربارۀ یک انسان بود؛ دربارۀ جامعه هم همین‌طور است. حضرت زهرا سلام الله علیها، یک ویژگی روانشناختی از جامعۀ مدینه اعلام کردند و فرموند: مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِینَ الْمُسْرِعَةَ إِلَى قِیلِ الْبَاطِلِ، ای مردمی که حرفِ غلط را زودتر می‌پذیرید! الآن اگر یک شایعه علیه نظام جمهوری اسلامی و علیه آدم‌های خوب درست بشود، هزار برابر پخش می‌شود تا یک حرف خوب! حرف خوب، زیاد پخش نمی‌شود و زیاد کسی آن را فوروارد نمی‌کند، باید خودت را بکُشی تا یک حرفِ درست برود و بین مردم بچرخد! امّا سخنِ باطل، راحت می‌چرخد و پخش می‌شود! منظور از قیل باطل فقط حرف دروغ نیست، فقط شایعه و تهمت نیست، قیل باطل ممکن است سخنِ درستِ نابجا باشد؛ سخنی که باطل است بیشتر می‌چرخد. اصلاً برخی روزنامه‌نگارها هنرشان تولید قیلِ باطل برای تیترها است. می‌گوید این‌طوری بیشتر خوانده می‌شود. چرا؟ چون مردم دنبالِ حرف غلط هستند! ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که در جامعۀ بشری، به‌طور طبیعی سخنِ باطل بیشتر به مردم می‌چسبد! در چنین شرایطی شما اگر بخواهی سخن حقّ بگویی، معلوم است که باید جهاد کنی! امّا کسی که سخنِ باطل تولید می‌کند، لازم نیست زیاد زحمت بکشد و جهاد کند! برای تبیینِ حقّ، جهاد لازم است، امّا برای انداختن یک حرف مُفت، جهاد لازم نیست و زحمتی ندارد! تازه پول هم گیرت می‌آید؛ راحت فالوورهایت زیاد می‌شوند! پس عامل دوّم پیچیدگی انسان، بیماریهای روحی انسان و ضعف‌های جامعه است که باعث می‌شود انسان به جهاد تبیین نیاز پیدا کند. اگر یک جامعه‌ای زیر بارِ حرف حقّ نرفت چه‌کار باید کرد؟ اگر مردم اصلاً نپذیرفتند و دیگر نشد حرف بزنی چه؟ این‌جاست که فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و امام‌حسین علیه السّلام فدا می‌شوند و روضه‌ها شکل می‌گیرد. یعنی شما می‌توانید سخن حقّ را قبول نکنید ولی نمی‌توانید اثرِ خون ما را ضایع کنید، چون خدا قول داده که خونِ شهید ضایع نشود وَ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ. @tafakkor_qurani
کار رو باید خدا درست کنه به ما یاد دادن نمک غذاتون رو هم از ما بخواین... فقیرِ آن خیری هستم که از تو به من میرسد. 🆔 @tafakkor_qurani
💌 جلسه تفسیر قرآن کریم 💌 شنبه‌های‌استادطاهرزاده 💌 تفسیرسوره‌مبارکه‌الحاقه 💌 ساعت شروع جلسه : ۱۹ 💌 به صورت زنده،‌ سُها روم 👇 https://www.skyroom.online/ch/sohasima/tafsir 🆔 @tafakkor_qurani
ج۸_تفسیرسوره الحاقه.mp3
14.62M
🔸 تفسیر 🔸 سوره مبارکه الحاقه 🔸 استاداصغرطاهرزاده 🔸 خطرات جواب گوییِ انسان به بُعد مشئمه خود 🆔 @tafakkor_qurani
تفکر-قرآنی-02-13990827.mp3
14.6M
سلسله جلسات تفکر قرآنی با حضور استاد نجات بخش صوت‌جلسه‌‌دوم از این جلسات 🆔 @tafakkor_qurani
💌 بزرگترین‌ مظهر ‌رحمت‌ حق این کتابِ بزرگِ الهی، که از عالَم غیبِ الهی و قُرب ربوبی نازل شده و برای استفاده ی ما مهجوران و خلاصِ ما زندانیانِ سجنِ طبیعت و مغلولان زنجیرهای پیچ در پیچِ هوایِ نفس و آمال، به صورتِ لفظ و معنا در آمده، از بزرگترین مظاهر رحمت مطلقه ی الهیّه است که ما کور و کرها از آن هیچ استفاده نکردیم و نمیکنیم! 💌 🆔 @tafakkor_qurani
💌 وَ باللَّیل... خدا اگه یه چیزی رو از ما بنده ها میگیره قراره بهترش رو بده خورشید رو میگیره نورِ مهتاب رو میده وقت تفکّر رو میده و هزارتا خوبیِ دیگه ما شبها جوری دیگه باید نور جمع کنیم ! استغفار نماز بعد شب رو میگیره روز رو بهمون میده تا نشانه‌هاشو ببینیم و هزار تا چیز دیگه! عزیزی زیبا میفرمود: اگر که میخواهی روز‌ِ خوبی ‌رو داشته ‌باشی ببین شب چه‌ کاره‌ای! و اگر میخواهی شبِ خوبی رو داشته باشی ببین روز چه کاره ‌ای! 🆔 @tafakkor_qurani
توصیف قرآن از علوم بدلی و علوم اصلی 🔹 ما باید به اصل و بدلِ همه مسائل آگاهی پیدا کنیم؛ همان‌طور که در جریان حضرت موسی علیه‌السّلام اصل و بدل هر دو را نشان میدهد. در مقابل حضرت موسی علیه‌السّلام یک راهی را قرار می‌ دهد و ابزار دشمن را به نام «سحر» تعریف می‌کند. سحر، آخرین حدِّ علوم غریبه است که باطل است و با آن کارهای زیادی انجام میدادند. وقتی که ساحرانِ فرعون، مارها را انداختند، حضرت موسی علیه‌السّلام هم عصا را انداخت که اژدها شد و آنها را بلعید. 🔹 اصل و بدل را همه‌جا می ‌آورد تا کسی خَلط نکند. سحر با اعجاز حضرت موسی علیه‌السلام همراه است. پشت این اعجاز، حضرت موسی علیه‌السّلام وجود دارد که صاحب شریعت است و مرتبط با خدا است. این اعجاز یک حدّی دارد؛ ولی اگر رسول خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله ‌و سلّم پشت این کار بودند شاید کار به صورت قوی‌تر و بزرگ‌تر ارائه میشد، ولی آن اجتماع، بیش از این را نیاز نداشت. این اعجاز کماً و کیفاً برای از بین‌بردن آن بدل کافی بود. 🔹ما بدلِ اعجاز را هم نشناخته‌ایم که این بدل، علمی است به نام سِحر و خیلی هم کار می‌ کند. این برداشتی هم که از سحر داریم گاهی غلط است. شما نگاه کنید خیلی وقت‌ها اتهام سحر به رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌وسلم می‌زدند. از مصادیق و مواردی که اتهام سحر به رسول خدا می‌زدند، معلوم است که دایره‌اش بسیار وسیع است. مرتبه بسیار پایین سِحر به قول مرحوم شیخ انصاری قدس‌ سره «شعبده» است. 🔹امام زمان علیه‌السّلام در توقیعی به احمد بن اسحاق در مورد جعفر کذّاب فرمودند: خدا شاهد است که چهل روز نمازش را ترک کرد به گمان این که شعبده نصیب او شود؛ ولی نشد. اینها علوم بدلی است که در طول راه می‌خواستند علیه حقّ استفاده کنند. اگر حقّ را نشان می‌دهد، از طرفی همه موارد بدلی را نیز نشان داده است. 🔹 فرعون در داستانهای ، آخرین الگوی بشری است که مجهّز به باطل‌های فراوانی بوده است. او در علوم غریبه باطل، بلعم را داشت که اسم اعظم به او عطا شده بود. بلعم کسی بود که قدرت هیچ کس غیر از حضرت موسی علیه‌السّلام به او نمی‌رسید. حقّانیت حضرت موسی علیه ‌السّلام او را از بین برد و الّا خودش در این طریق، صاحب اسم اعظم شده بود. 🔹 بلعم یک الگوی باطل است و نشان می‌دهد که یک عالِم تا کجا می‌تواند پیش برود، لطمه بخورد، جهنّمی شود و حتّی عِلمش را از دست بدهد: وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ‏ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوین‏؛ و بخوان بر این مردم حکایت آن کس "بَلْعَم باعور" را که ما آیات خود را به او عطا کردیم و او از آن آیات بیرون رفت و شیطان او را تعقیب کرد تا از گمراهان عالم گردید. فَانْسَلَخَ‏ مِنْها یعنی به دلیل درگیرشدنِ بلعم با حقّ و حضرت موسی علیه‌ السّلام، خداوند متعال علمش را از او گرفت. 🔹 از یک طرف در علوم اسراری، بلعم را نشان می‌دهد و از یک طرف در شیطنت‌های سیاسی، سامری را نشان می‌دهد. سامری در کار خود خِبره است. او برای انحراف مردم می‌ آید و به آنها نمی‌ گوید حضرت موسی علیه ‌السّلام را رها کنید؛ بلکه گوساله‌ای از طلا درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد. آن گوساله را هم با فوق‌العادگی‌هایی درست می کند؛ چون از آن صداهای عجیب و دل‌ربا شنیده می ‌شد. سامری برای به‌ صدا درآوردن این گوساله از ابزار غیر عادی استفاده کرده بود. 🔹 در روایتی نقل شده است: روزی که خداوند فرعون و یارانش را غرق کرد، سامری که از اصحاب حضرت موسی علیه ‌السّلام بود، همراه آن حضرت بود. سامری به جبرئیل نگاه کرد که بر حیوانی شبیه اسب سوار بود، و مقداری از خاک زیر قدم آن اسب را برداشت. او از این خاک در ترکیب گوساله استفاده کرده بود؛ لذا سر و صداهای عجیبی داشت. حجّت الاسلام و المسلمین 🆔 @tafakkor_qurani
ج۹_تفسیرسوره الحاقه.mp3
14.63M
🔸 تفسیر 🔸 سوره مبارکه الحاقّه 🔸 استاد‌اصغرطاهرزاده 🔸 خطرات استقرار در بُعد مشئمه‌ی شخصیّتی 🆔 @tafakkor_qurani
❔تفاوتِ با یک کتابِ فلسفی کجاست؟ تفاوتش در این است که به عنوان مثال، در قرآن قصّه حضرت موسی علیه‌السّلام را بیان میکند که آمد نور و آتش بیاورد، امّا پیامبر شد و برگشت! 💌 در ، خداوند از حقّ که میخواهد بگوید، حقّ را با زبانِ روایت و قصّه بیان میکند. یک گزاره ندارد که با آن توحید را اثبات کند، با گزاره ای دیگر نبوّت را اثبات کند و یا با یک گزاره ای دیگر معاد را اثبات کند! به خلاف دیگر کتب و سبک های تبیین، حقّ را با سبکِ مختصِّ خودِ قرآن، یعنی، با سبکِ روایت و قصّه بیان میکند. 💌 در جایی دیگرِ ، حضرت ابراهیم علیه‌السّلام میگوید: رَبِ اَرِنی کَیفَ تُحیِ المَوتی، خدایا کیفیت زنده کردن مردگان را به من نشان بده! خداوند در جوابش میگوید، ایمان نداری؟! میگوید: ایمان دارم، میخواهم قلبم مطمئن شود. بعد از درخواست حضرت ابراهیم علیه السّلام، خداوند در اینجا به سبکی متفاوت از سبک های مرسومِ ما، صحنه ای را پیش می آورد، تا ابراهیم بتواند آیات الهی را ببیند و بتواند در آن آیات فکر کند. 🆔 @tafakkor_qurani
▫️سُنّتَ الله... ☑️ رهبر معظّم ‌انقلاب امروز: دشمن نمیتواند بفهمد که چرا جمهوری‌اسلامی، هر دفعه از زیر بار این همه فشار می‌تواند بلند بشود بایستد، سینه سپر کند، راه خودش را ادامه بدهد، این را نمی‌فهمد! ☑️ نتوانستند اینها بفهمند که در عالَم بشر، غیر از محاسبات و مناسبات سیاسی، یک محاسبات و مناسبات دیگری هم وجود دارد، که آنها قادر به فهم آن نیستند، آنها است... 🆔 @tafakkor_qurani