🌺نکته تفسیری صفحه ۵۲:🌺
دوستان خدا، دوست داران مردم:
حتماً همة شما تصاوير كاريكاتوري را ديده ايد. در تصاوير كاريكاتوري، اعضاي بدن افراد از اندازه طبيعي بزرگتر يا كوچكتر مي شود و شكل افراد از تعادل خارج مي گردد. ولي در تصاوير واقعي، هر عضو به اندازة مناسب خودش است و به صورت طبيعي ديده مي شود. همانطور كه ظاهر غيرمتناسب انسان ها عجيب و خنده دار است، اخلاق و صفات غيرمتناسب انسانها نيز تعجّب آور مي باشد. فرض كنيد كه تمام وقت كسي به كسب و كار بگذرد و يا شخصي هميشه در حال تفريح و استراحت باشد. حتماً مردم از كسي كه دائماً مشغول عبادت و نماز است و كار ديگري انجام نمي دهد، تعجّب مي كنند. دين اسلام برخلاف بسياري از اديان ديگر به تمام جنبه هاي زندگي انسان اهميّت مي دهد. قرآن به انسانها توصيه مي كند كه هم نسبت به وظيفة خود در برابر خدا اهميّت بدهند و هم نسبت به بندگان خدا احساس مسئوليّت نمايند. يكبار ديگر در معناي اين آيه و آية قبل دقّت مي كنيم. از نظر خداوند، بندگان خوب او داراي اين ويژگي ها هستند:
1. ايمان دارند.
2. از كارهاي بدشان پشيمان اند و از خدا مي خواهند كه آنها را ببخشد.
3. به زندگي پس از مرگ توجه دارند و از گرفتار شدن در آتش جهنم مي ترسند.
4. در برابر مشكلات زندگي صبر مي كنند و در انجام دستورات خدا، استقامت مي ورزند.
5. هميشه راستگو و درستكارند. و القانتین
6 . نسبت به مردم بينوا احساس مسئوليت كرده، به امور آنان رسيدگي مي نمايندو از مال خود به آنها انفاق مي كنند.
7. در سحرگاهان كه ديگران در خواب به سر مي برند، با خداي خود راز و نياز ميكنند و از او مي خواهند كه از اشتباهات آنان چشم پوشي كند.
آري؛ بندگان خوب خدا، به او عشق مي ورزند و بندگانش را دوست دارند. از رنج آنها درد مي كشند و با خشنوديشان خوشحال مي شوند. به راستي پيشواي بزرگ ما اميرمؤمنان علي(ع)نمونة كامل چنين افرادي است. عبادت او زبانزد دوست و دشمن بوده است. گفته اند كه روزي معاويه بن ابي سفيان ـ دشمن بزرگ امام علي(ع) ـ از شخصي به نام«ضِرار» كه امام را به خوبي ميشناخت درخواست كرد كه ويژگيهاي آن حضرت را براي او توصيف كند. ضِرار شروع به توصيف امام كرد و از اخلاق نيكوي او و عبادت و راز و نياز بي مانند او به درگاه خدا سخن گفت. او آنقدر عبادت امام را توصيف كرد كه معاوية سنگدل به گريه افتاد و از او خواست كه سخنش را تمام كند.[1] اما همين انسان عبادتكار، بزرگترين ياور فقيران و بينوايان بود. در تاريخ نقل شده است كه پس از شهادت امیرمؤمنان علی(ع) و در هنگام غسل او، حاضران مشاهده کردند که بر پیشانی و شانة آن حضرت جای زخم و پینه وجود دارد. همه می دانستند که پینة پیشانی به خاطر سجده های طولانی امام است؛ برخی از زخم شانة آن حضرت تعجّب کردند و از علّت آن جویا شدند. محمّد حنفیّه ـ یکی از فرزندان امام(ع) ـ توضیح داد که امام(ع) در هر روز حداقل یک بینوا و اگر میتوانست افراد بیشتری را سیر می کرد. هنگامیکه شب می شد، اضافة غذای خانواده اش را در کیسه ای می گذاشت و در زمانیکه مردم خواب بودند، به نزد فقرای آبرومند می برد و به طور ناشناس، آن غذاها را بینشان تقسیم می کرد و زخم شانه هایش به خاطر کشیدن آن بار شبانه است.
[1] بحارالانوار، ج41، ص14
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کدام اشک برای امام حسین علیهالسلام آتش جهنم را خاموش میکند؟
🎙 #آیت_الله_عاملی
#نَشـــــــر=صَــــدَقِہ جاریِہ
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
رهایی از گناه
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️رجز شنیدنی سیدهاشم الحیدری
وقتیگناه میکنیانگار یه سمخطرناکخوردی
پس زودی باید بری دنبال خارج کردنش🤢🏃🏼♂
با معجزه ای به اسم توبه اثار ترسناک گناه که وارد وجودمون شده از وجودمون خارج میشه👏
❌پس هیچ وقت نزار بین گناه و توبه کردنت فاصله بیوفته✖️
یادت باشه مرگ عادت نداره کسیو خبر کنه
همینجوری بی خبر میادو اون موقع دیگه هیچ توبه ای ازت پذیرفته نیس که نیست🙂💔
خـ♥️ــدای بزرگ
میخواند مـ✋ــا را
♦️عاشقان وقت نماز است
♦️اذان میگویند
᪥࿐࿇🌹࿇࿐᪥
᪥࿐࿇🌹࿇࿐᪥
♥️اَللّهُ اَکبَر🌙
♥️اَللّهُ اَکبَر🌙
♥️اَللّه اَکبَر🌙
♥️اَللّهُ اَکبَر🌙
♦️اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ
♦️اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ
♦️اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه
♦️اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه
♦️اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّه
♦️اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّه
♦️حَی عَلَی الصَّلاةِ
♦️حَی عَلَی الصَّلاةِ
♦️حَی عَلَی الْفَلاحِ
♦️حَی عَلَی الْفَلاحِ
♦️حَی عَلی خَیرِ الْعَمَل
♦️حَی عَلی خَیرِ الْعَمَل
♥️اَللّهُ اَکبَر🌙
♥️اَللّهُ اَکبَر🌙
♥️لا اِلَهَ إِلاَّ اللّه🌙
♥️لا اِلَهَ إِلاَّ اللّه🌙
♦️التــ🤲🏻ـــــماس دعا
••———*🍃*~🌸~*🍃*———••
سلام و درود خداوند بر شما. صبح هجدهمین روز شهریور ماه سال ۱۴۰۲ شما بخیر
انَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا.انسان/آیه ۲
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا
هم
ما انسان را از آب نطفه مختلط (بی حس و شعور) خلق کردیم و او را میآزماییم و بدین سبب دارای قوای چشم و گوش (و مشاعر و عقل و هوش) گردانیدیم.
ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند
❄️خداوندا...
کمکم کن تا شکرگزاری را همچون مرهمی در مسیر تحول روزانهٔ زندگی ام به کار برم.
❄️گاهی بهترین طریقهٔ ابراز قدردانی، لذت بردن از موهبت ها و شادمانی هائی است که به ما عطا شده است.
دعای هر روز ما
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
خداوندا...آخر و عاقبت کارهاے ما را ختم به خیر کن. العالمین
اللهم عجل لولیک الفرج
🌹 آمین یا رب العالمین
🌹آمیـــن یا رب العالمین
قرآن ترجمه المیزان
سوره 3
سوره مبارکه آلعمران
صفحه 53
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ (23)
آيا نظر نکرده اى به کسانى که نصيبى از کتاب [آسمانى ]به آنان داده شده است و به کتاب خدا دعوت مى شوند تا ميانشان حکم کند سپس گروهى از آنان با حالت اعراض پشت مى کنند؟ (23)
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۖ وَغَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (24)
اين بدان سبب است که آنان گفتند: آتش جز روزهائى معدود به ما نخواهد رسيد. و دروغى که مى ساختند آنان را در کار دينشان مغرور کرده است. (24)
فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (25)
پس چگونه خواهد بود [حالشان ]هنگامى که آنان را براى روزى که شکّى در آن نيست جمع مى کنيم و به هر کسى آنچه کسب کرده است به طور کامل داده مى شود و آنان ستم نمى بينند؟ (25)
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26)
بگو: خداوندا اى مالک فرمانروائى! به هر که بخواهى فرمانروائى مى دهى و از هر که بخواهى فرمانروائى را مى ستانى، و هر که را بخواهى عزيز مى کنى، و هر که را بخواهى خوار مى سازى. خوبى ها فقط به دست تو است. همانا تو بر هر چيزى توانائى. (26)
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ ۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ ۖ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (27)
شب را در روز فرو مى برى، و روز را در شب فرو مى برى، و زنده را از مرده بيرون مى آورى و مرده را از زنده بيرون مى آورى، و به هر که بخواهى بى حساب عطا مى دهى. (27)
لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ (28)
مؤمنان نبايد کافران را به جاى مؤمنان اولياى خود بگيرند، و هر کس چنين کند به هيچ وجه از [حزب ]خدا نخواهد بود، مگر اينکه به نوعى از آنان تقيّه کنيد. و خدا شما را از [نافرمانى ]خودش برحذر مى دارد. و بازگشت، فقط به سوى او است. (28)
قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (29)
بگو: اگر آنچه را در سينه هايتان داريد پنهان کنيد يا آن را آشکار سازيد خدا آن را مى داند. و آنچه را در آسمان هاست و آنچه را در زمين است مى داند. و خدا بر هر چيزى تواناست. (29)